به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "indicators" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «indicators» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی indicators در مقالات مجلات علمی
  • جعفر کریمی قدوسی*

    قرآن کریم در آیات متعددی نشانه های حاکمان مستکبر و مستبد و و یژگی های این حکومت ها را با عنوان های کلی «طغیانگران»، «مستکبرین»، «ظالمین»، «مترفین»، «مفسدین» و «معتدین» بیان کرده و از میان همه آنان نام «فرعون» را 74 مرتبه تکرار کرده و از او به عنوان نمونه ای از حاکمان مستکبر در همیشه زمان یاد کرده است. تکرار نام و داستان فرعون، درحقیقت بیان شاخص ها و نشانه های نظام های استکباری است تا مردم آنان را بشناسند و بدانند که اینان نیز راه آنان را می روند، شیوه ها و روش هایشان یکی است و سنت الهی درباره همه مستکبران، به صورت یکسان و همیشه جاری است. در این مقاله، با روش تحلیلی توصیفی و با استفاده ازآیات قرآن کریم و منابع تفسیری، حدیثی و تاریخی، به بررسی برخی از شاخص ها و خصوصیات کلی نظام فرعونی و تطبیق آن با نظام های طاغوتی و استکباری امروزی پرداخته ایم. براساس یافته های پژوهش، برخی از شاخص هایی که از سوی فرعون در مقابله با قیام الهی موسیg و قومش به کار گرفته شده و نظام های استکباری از گذشته تا امروز، در مقابله با رهبران الهی و قیام های ضداستبدادی برای جلوگیری از ندای حق طلبی و آزادی خواهی و تداوم سلطه به کار برده اند عبارت اند از: استکبار و برتری جویی، کفر و عناد، سرکشی و سرپیچی از حق، استبداد رای و سلب آزادی های عمومی، استخفاف و استضعاف همه جانبه، ایجاد اختلاف و استقرار نظام طبقاتی، اسراف کاری و اشرافی گری، استفاده ابزاری از دین، مقدسات و اعتقادات مردم، پیمان شکنی، ایجاد فضای ترس و تهدید، توهم اقتدار و پایداری نظام سلطه. این شاخص ها به صورت گسترده به عنوان ابزاری برای نظام های استعماری و استبدادی امروز عمل کرده و استضعاف انساها را در پهنه و سیعی از جهان رقم زده است.

    کلید واژگان: شاخص, استعمار, استضعاف, نظام فرعونی. نظام های طاغوتی, نظام های استکباری
    Jafar Karimi Ghoddosi *

    The Holy Quran articulates the traits of tyrannical and oppressive leaders across various verses, employing terms such as "tyrants," "arrogant ones," "oppressors," "luxuriators," "corruptors," and "transgressors." Notably, the term "Pharaoh" appears 74 times, epitomizing the archetype of arrogant rulers throughout history. This frequent mention of Pharaoh serves to highlight the characteristics and behaviors associated with imperialistic regimes, allowing individuals to identify these rulers and recognize their shared methodologies. The divine principles concerning tyrants remain constant and universally relevant. This study adopts a descriptive-analytical approach, drawing on verses from the Holy Quran, as well as exegetical, hadith, and historical texts, to explore specific indicators and overarching traits of the Pharaohic system, comparing them with modern tyrannical and imperialistic governments. The research identifies several tactics employed by Pharaoh in his resistance to the divine mission of Moses (peace be upon him) and his followers. These tactics have been utilized by imperialistic powers throughout history to undermine divine leaders and anti-tyrannical movements, seeking to stifle calls for justice and freedom while preserving their authority. Key indicators include arrogance and a sense of superiority, disbelief and obstinacy, defiance against truth, autocratic governance and the suppression of public liberties, widespread humiliation and oppression, incitement of discord and the establishment of a class hierarchy, extravagance and elitism, the manipulative use of religion and sacred beliefs, breach of commitments, the cultivation of an atmosphere of fear and intimidation, and the delusion of power and stability within the oppressive regime. These indicators are widely employed as tools by contemporary colonial and despotic systems, contributing to the widespread oppression of humanity across various regions of the world.

    Keywords: Indicators, Colonialism, Oppression, Pharaohic System, Tyrannical Regimes, Imperialistic (Istikbari) Systems
  • محمدرضا جواهری*

    قرآن و حدیث دو منبع اصلی شناخت بازار اسلامی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی،جهان اسلام درصدد شناخت بازار اسلامی، به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برآمد تا با راهبردهای کارآمدی نظام اقتصادی اسلامی آشنا شود. در این پژوهش درون دینی، تلاش شده است شاخصه های بازار اسلامی از متون مقدس دینی استنباط و توصیف و تحلیل گردد. چون شاخصه های دینی بازار در دو بخش ایجابی و سلبی قرار دارد و در این پژوهش یافته های قرآنی و حدیثی پیرامون بازار اسلامی در دو قسمت بایدها و نبایدها استخراج و ثبت شده است. در شاخصه های ایجابی رزق حلال و تجارت مشروع و آگاهی از احکام شرعی و فقه تجارت و یاد خدا و نماز و اتقان و استحکام کالا و شفافیت و صداقت بررسی و فهرست سایر شاخصه ها در نوزده محور گزارش شده است. در شاخصه های سلبی نیز اخسار و تطفیف و غش مورد بررسی قرار گرفته و سایر شاخصه ها در پانزده محور فهرست گردیده است. افزون بر شاخصه ها، ،سیره امام علی (ع) در امور بازار نیز ارائه شده است. پژوهشگر کوشیده است، متون مقدس دینی دارای واژه های اقتصادی همچون سوق و رزق حلال و حرام و تجارت و بیع و شراء و رزق و اخسار و تطفیف و مکیال و میزان و غش و مشتقات آنها را توصیف و تحلیل اجتهادی کند.

    کلید واژگان: قرآن, حدیث, بازار اسلامی, شاخصه ها
    Mohammadreza Javaheri *

    Qur’an and Hadith are the two main sources for knowing the Islamic market. After the victory of the Islamic revolution, the Islamic world sought to know the Islamic market, as one of the achievements of the Islamic revolution, in order to get acquainted with the efficient strategies of the Islamic economic system. In this intra-religious research, an attempt has been made to infer, describe and analyze the characteristics of the Islamic market from religious texts. Because the religious indicators of the market are in two parts, positive and negative, therefore, in this research, Qur’anic and hadith findings about the Islamic market have been extracted and recorded in two parts, dos and don'ts. In the positive indicators, halal sustenance and legitimate business, knowing of Sharī'ah rulings and business jurisprudence, remembrance of Allah, prayer, perfection, solidity of goods, transparency and honesty have been examined and the list of other indicators has been reported in nineteen axes. In the negative indicators, damaging and underselling and non-transparency were investigated and other indicators were listed in fifteen axes. In addition to the indicators, the lifestyle of Imam Ali (as) is also presented in the affairs of the market. The researcher has tried to describe and analyze the sacred religious texts with economic words such as market, halal and haram sustenance, halal and haram, trade, buying and selling, sustenance, causing harm, underselling, weighing, scales, non-transparency and their types of marketing.

    Keywords: Qur'an, Hadith, Islamic Market, Indicators
  • حسن روشن*، عباس علی واشیان، سیده عفت حسینی
    سلامت معنوی، معنایابی و معنابخشی به روابط چهارگانه انسان با خدا، خود، خلقت و خلق برای رسیدن به نظام باور، گرایش و عمل یکپارچه توحیدی است که زندگی را هدفمند می سازد. بیانیه گام دوم انقلاب با نگاهی ویژه به معنویت و نقش آن در رشد جامعه و تمدن اسلامی، شاخص های سلامت معنوی را در ساحت های بینش، گرایش، و کنش در اختیار قرار می دهد که مستند به آیات و احادیث هستند. نوشتار پیش روی، این شاخص ها را از طریق جمع آوری و دسته بندی تمام آیات و روایات مربوط و استنطاق روشمند آنها و با کمک روش توصیفی تحلیلی بر اساس آیات و احادیث، مستندسازی و تحلیل کرد. یافته ها نشان داد شاخص های بینشی شامل باور توحیدی، خودآگاهی معنوی، شناخت جایگاه و ارزش خانواده، دشمن شناسی، و باور به هدفمندی و معناداری طبیعت هستند. در بعد شاخص های گرایشی می توان به گرایش به فضایل و دوری از رذایل، امیدورزی به خداوند، و دیگردوستی اشاره کرد. شاخص های کنشی عبارتند از دستگیری از نیازمندان، بندگی خداوند، و جلوه های عملی جهاد با نفس.
    کلید واژگان: بیانیه گام دوم, گام دوم انقلاب, سلامت معنوی, معنویت, شاخص
    Hassan Roshan *, Abbas Ali Vashian, Sayyedeh Effat Hosseini
    Spiritual well-being involves finding meaning and purpose in the fourfold relationships between humans and God, oneself, creation, and creatures to achieve a unified monotheistic system of belief, inclination, and action that makes life purposeful. The statement of the Second Step of the Islamic Revolution, with a special focus on spirituality and its role in the growth of Islamic society and civilization, provides indicators of spiritual well-being in the dimensions of insight, inclination, and action, which are based on verses and hadiths. This paper compiles and categorizes these indicators through collecting and categorizing all relevant verses and hadiths and systematically deducing them using a descriptive-analytical method based on the Quranic verses and hadiths. The findings indicate that the indicators of insight include belief in monotheism, spiritual self-awareness, recognition of the position and value of the family, enmity towards evil, and belief in the purposefulness and meaningfulness of nature. In terms of inclinational indicators, one can refer to inclinations towards virtues and distance from vices, hope in God, and altruism. The behavioral indicators include assisting the needy, servitude to God, and practical manifestations of self-struggle (jihad against the self).
    Keywords: Statement of the second step, Second Step of the Revolution, spiritual well-being, spirituality, Indicators
  • میترا زارعی، معصومه کیانی*
    این پژوهش با هدف تبیین الگوی سخن نیک از منظر نهج البلاغه و بررسی وضعیت برنامه درسی دوره دوم ابتدایی از حیث میزان توجه به الگوی مذکور انجام شده است. برای این منظور از روش توصیفی-تحلیلی برای استخراج الگوی سخن نیک از منظر نهج البلاغه، و از روش تحلیل محتوا با رویکرد کمی، برای بررسی وضعیت برنامه درسی دوره دوم ابتدایی استفاده شد. در قسمت نخست تحقیق، شاخص هایی در قالب ویژگی های محتوایی سخن نیک مانند: حق و سدید بودن سخن، خدامحوری در سخن، لغو و بیهوده نبودن سخن؛ و ویژگی های بیانی از قبیل: ساده و روان بودن سخن، میسور و لین بودن سخن؛ و نیز اصول اخلاقی ایجابی سخن نیک مانند: علم به سخن، اتکا بر عقل، موقعیت و زمان شناسی، مطابقت قول با عمل، استفاده از مشورت در سخن، و لزوم صداقت در سخن؛ و اصول اخلاقی سلبی مانند: پرهیز از سخن چینی، پرهیز از دروغگویی، پرهیز از سوءظن بدست آمد. در قسمت دوم تحقیق، نتایج تحلیل محتوای برنامه درسی دوره دوم ابتدایی نشان داد که مولفه لزوم استفاده مشورت با 03/22 از بیشترین میزان محتوا، و علم به سخن و مطابقت سخن با عمل، با 69/1 از کمترین میزان محتوا برخوردار بوده اند.
    کلید واژگان: الگوی سخن نیک, شاخص ها, اصول اخلاقی ایجابی, اصول اخلاقی سلبی, نهج البلاغه, برنامه درسی دوره دوم ابتدایی
    Mitra Zarei, Masume Kiyani *
    This research has been done with the aim of explaining the model of good speech from the perspective of Nahj al-Balaghah and examining the status of the curriculum of second period primary school in terms of the amount of attention to the mentioned model. For this purpose, the descriptive-analytical method was used to explain the model of good speech from the perspective of Nahj al-Balagha and the content analysis method with a quantitative approach has been used to assess the status of the curriculum of second period primary school. In the first part of the research, indicators in the form of content characteristics of good speech such as: truth of speech, God-centeredness in speech, non-futility of speech; and expressive features such as: simplicity and fluency of speech were obtained. As well as positive moral principles of good speech such as: knowledge of speech, reliance on reason, situationalism and chronology, conformity of speech with action, use of consultation in speech, and the necessity of honesty in speech; And negative moral principles such as: refraining from rhetoric, refraining from lying and  were obtained. In the second part of the study, the results of the content analysis of the curriculum of the second elementary course showed that the components of the need to use consulting with 22.03 had the highest amount of content, and knowledge of speech and conformity of speech with action, with 1.69 had the least amount of content.
    Keywords: Model of good speech, indicators, positive moral principles, negative moral principles, Nahj al-Balagha, second elementary school curriculum
  • حبیب الله حلیمی جلودار*، مرتضی علویان، ابوذر نیک جهان
    "حکمرانی خوب" که اخیرا توسط اندیشمندان غربی مطرح شده است، به واقع مدلی برای ارزشیابی پیشرفت است که کشورهای غربی به دنبال القاء آن به دیگر کشورها هستند و آنرا کلید پیشرفت جوامع در حال توسعه می شمارند. "حکمرانی خوب" از وجود سه بخش: دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی توام با ارتباطات متقابل آنها و ویژگی های هشت گانه: پاسخگویی، شفافیت، مسوولیت پذیری، حاکمیت و برابری، رضایت و توافق جمعی، مشارکت، تبعیت از قوانین و مقررات و کارآیی و اثربخشی، تشکیل گردید. این نوشتار با استواری بر روش توصیفی-تحلیلی، تفاوت ماهوی و مبنایی "حکمرانی خوب" براساس تطبیق نامه 53 نهج البلاغه با آرای اسکاپی را بررسی نموده. لذا ابتدا "حکمرانی خوب" و شاخص های آن بررسی و سپس"حکمرانی خوب" و شاخص های آن براساس فرمان امام علی علیه السلام با "حکمرانی خوب" از دیدگاه نهاد های بین المللی مقایسه گردید. نتیجه اینکه "حکمرانی خوب" از دیدگاه نهادهای بین المللی یا منطق ه ای آن(اسکاپ) بر محوریت انسان استوار است؛ در حالیکه "حکمرانی خوب و شایسته" براساس شاخص های نامه 53 نهج البلاغه بر محوریت خدا قرار گرفته که تمام ابعاد زندگی انسان را به شیوه ای کاملتر دیده است. تفاوت اساسی حکمرانی براساس نامه 53 نهج البلاغه با "حکمرانی خوب"(اسکاپی)، در مبانی قانون گذاری است، زیرا امام علیه السلام، قانون و قانون گذاری را منحصر به خداوند یا کسانی می دانند که از طرف خداوند باشند در حالیکه در نوع اسکاپی، قانون و قانون گذار، مردمند.
    کلید واژگان: حکمرانی خوب, نامه53 نهج البلاغه, اسکاپ, شاخص ها شایسته
    Habibollah Halimi Jloudar *, Mortaza Alavian, Abozar Nikjahan
    "Good governance", recently proposed by Western thinkers, is a model for evaluating progress. Western countries seek to introduce it to other countries and consider it the key to the improvement of developing societies. Good governance includes the three sectors of the government, civil society, and the private sector, along with their mutual relations. It also embraces eight characteristics of accountability, responsibility, transparency, sovereignty and equality, satisfaction and collective agreement, participation, compliance with laws and regulations, efficiency, and effectiveness. Using the descriptive-analytical method, this article examines the substantive and fundamental differences of "good governance" by comparing letter 53 of Nahj-ul-Balagha with ESCAP opinions. Therefore, in the first step, "good governance" and its indicators were examined, and then "good governance" and its indicators based on the decree of Imam Ali (A.S) were compared with "good governance" of international institutions. The result is that "good governance" from international or regional institutions' (ESCAP) point of view is human-centered. In contrast, "good and decent governance" based on the indicators of letter 53 of Nahj al-Balaghah is God-centered and has considered all aspects of human life. The fundamental difference between governance based on letter 53 of Nahj al-Balaghah and "good governance" (ESCAP) is in the bases of legislation because the Imam (A.S) considers law and legislation exclusively to God or those who are sent by God, while in ESCAP, the law, and the legislator are people.
    Keywords: good governance, Nahj al-Balaghah's letter 53, ESCAP, Indicators, competent
  • محمدرضا جابر انصاری، ندا کاوند *

    آموزه دینی «انتظار»، از مولفه‌ها و باورهایی است که اکسیر حیات بخش و از عوامل نجات بخش جوامع مسلمان از بی‌‌هویتی و پوچ‌‌گرایی و عامل تکامل و تعالی انسان‌‌ها می‌‌باشد؛ که متاسفانه این آموزه در ابعاد مختلف و با گسترش اندیشه پوچ گرایی، بی‌‌هویتی و ناامیدی مورد تهاجم قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین شاخص‌‌های انتظار سازنده و مخرب در نظام تربیتی اسلام است. این پژوهش به این سوال پاسخ می‌‌دهد که شاخص‌های انتظار سازنده و انتظار مخرب در نظام تربیتی اسلام، با محوریت منظومه فکری مقام معظم رهبری چیست. در پژوهش پیش‌‌رو که از جمله پژوهش‌‌های ترکیبی است؛ از روش تحلیل محتوای کیفی، به منظور تجزیه و تحلیل منابع و برای سنجش پایایی داده‌‌ها از روش کمی ضریب پایایی هولستی بهره گرفته شده و با ضریب بالای 8/0 مورد تایید قرار گرفته است. براساس یافته‌‌ها، انتظار سازنده با شاخص‌‌هایی از قبیل تحول‌‌گرایی، نشاط و پویایی و انتظار مخرب با شاخص‌‌هایی از قبیل انزوا طلبی، خرافه‌‌گرایی و خو گرفتن به وضع موجود شناخته می‌‌شوند.    

    کلید واژگان: انتظار, مقام معظم رهبری, انتظار سازنده, انتظار مخرب, نظام تربیتی, شاخص ها
    Muhammadreza Jaber Ansari, Neda Kavand

    The religious teaching of “awaiting” is of components and beliefs which is the elixir of life and one of the lifesaving factors for the Muslim communities from identitylessness and nihilism and the factor of human perfection and excellence; however, unfortunately, this teaching has been offended from various aspects with the spread of the thought of nihilism, identitylessness and despair. The goal of the present article is recognizing and explaining the constructive awaiting and destructive awaiting in the Islamic training system, with the centrality of thought system of the Supreme Leader. In the following paper, which is of the compound studies, we have benefited from the methods of analysis of the qualitative content in order to decompose and analyze the sources and to measure the reliability of the data, the quantitative method of Holsti's reliability coefficient was used and it has been confirmed with a coefficient above 0.8. According to our findings, the constructive awaiting with the indicators such as transformationalism, vitality and dynamism and destructive expectation with indicators such as isolationism, superstition and getting used to the status quo are recognized and identified.

    Keywords: awaiting, the Supreme Leader, constructive awaiting, destructive awaiting, the training system, indicators
  • محمدجواد زکوی*، علی اصغر زکوی

    حیات دنیوی فرصتی است که فقط یک بار می توان آن را تجربه کرد. به نظر می‌رسد که سبک زندگی برخی افراد، در روابط فردی و اجتماعی، بر هیچ اصل ثابتی استوار نیست. فقدان عقلانیت در زندگی، بیماری فراگیری است که توجه به آن و بازشناسی زندگی عقلانی برآمده از تفکر فلسفی و تبیین شاخص های آن می تواند نخستین گام، در تزریق عقلانیت در زندگی باشد. هدف این پژوهش بازشناسی این گونه از زندگی و تبیین شاخص‌های آن است. پرسش اصلی تحقیق این است که شاخص های زندگی عقلانی با الهام از تفکر فلسفی و آموزه های اسلامی چیست؟ این پژوهش از نوع مطالعه تحلیل محتواست. در راستای پاسخ به پرسش اصلی، در آغاز به مفهوم شناسی دو اصطلاح: زندگی و تفکر فلسفی پرداخته شد، آنگاه تحلیل مفهومی ویژگی های تفکر فلسفی و بررسی منابع اسلامی نشان داد که زندگی عقلانی هشت شاخص دارد که عبارتند از: پرسش‌گری، حرکت از سطح به عمق، جست و جو‌گری، تحمل شنیدن حرف مخالف، مواجهه با پرسش‌های بنیادین زندگی، حاکمیت عقل، جست و جوی فلسفه زندگی و زندگی فلسفی در پرتو فلسفه زندگی. بنابراین زندگی عقلانی یعنی زندگی به رنگ عقل، کشف فلسفه زندگی و زیستن بر پایه آن.

    کلید واژگان: زندگی, اسلام, تفکر فلسفی, شاخص ها, عقلانیت
    Mohammad Javad Zakavi*, Ali Asghar Zakavi

    The life is unique chance that one can be experienced. It seems that the style life of some body in Individual and social relations is not depend in any fixed principle. Lack of rationality in life is a pervasive disease that Paying attention to it and recognizing the rational life derived from philosophical thinking and explaining its indicators can be the first step in injecting rationality into life. The purpose of this study is to identify this type of life and explain its characteristics. The main question of the research is what are the indicators of lifestyle based on reason inspired by philosophical thought and Islamic teachings? This article is an analytic content study. In order to answer the main question, at the beginning, the semantics of two terms: life and philosophical thinking were discussed. Then the conceptual analysis of the characteristics of philosophical thought and the study of Islamic sources showed that the intellectual life has eight indicators that includes: questioning, moving from surface to depth, searching, tolerating hearing the opposite word, facing the fundamental questions of life, the rule of reason, the search for the philosophy of life and philosophical life based on the philosophy of life. Therefore, rational life means living in the color of reason, discovering the philosophy of life and living based on it

    Keywords: Life, Islam, Philosophical thought, Indicators, Rationality
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال