به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « intelligence » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «intelligence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعدالله نصیری قیداری*

    در این مقاله سعی شده بر اساس شواهد علمی روشن شود که تخصیص شعور به انسان یک رویکرد جامع به نظر نمی رسد. بنیاد فکری این نگرش بر نوعی "رویکرد طیفی" در بررسی پدیده های عالم استوار است. به منظور تبیین این نگرش به شواهدی از یافته های علمی اشاره کرده و نشان می دهیم که عدم درک ما از شعور سایر موجودات به معنای عدم وجود شعور در آنها نیست. همچنین نشان می دهیم که بسیاری از پدیده ها در این عالم به صورت طیفی هستند. سپس بر اساس آیات قرآن و مفهوم شرافت موجودات از دیدگاه فلسفه اسلامی  نتیجه می گیریم که سایر مخلوقات نیز دارای مراتبی از شعور هستند که در اینجا آن را با عبارت "طیف شعور هستی" توصیف می کنیم.

    کلید واژگان: رویکرد طیفی, قرآن و علم, شعور موجودات, هوشمندی}
    Sadollah Nasiri Gheydari *

    In this paper, we try to show, based on scientific evidence, that assigning consciousness to humans and calling the "world without humans" meaningless does not seem like a comprehensive approach. The intellectual foundation of this attitude is based on a kind of "spectral approach" in examining the phenomena of the world. To explain this attitude, we refer to evidence of scientific findings to show that our lack of understanding of the consciousness of other beings does not mean the lack of intelligence in them. We also show that many phenomena in this world are spectral. Then, based on the verses of the Qur'an and the concept of the dignity of beings from the perspective of Islamic philosophy, we conclude that other creatures also have a hierarchy of intelligence that we describe here as "the spectrum of consciousness".

    Keywords: Spectral approach, the Qur'an, science, the consciousness of beings, Intelligence}
  • Mohammad Sadatmansori *
    Panpsychism in philosophy of mind is the view that mentality is fundamental and ubiquitous in the natural world. The view has a long and venerable history in philosophical traditions -both East and West- and has recently enjoyed a revival in analytic philosophy. Thus, in conjunction with the widely held assumption that fundamental things exist only at the micro-level, panpsychism entails that at least some kinds of micro-level entities have mentality, and that instances of those kinds are found in all things throughout the material universe. We can see something like this in Mulla Sadra's Transcendent Philosophy. Mulla Sadra claims that all things enjoy some kind of intelligence and understanding. On the other hand, many verses of the Holy Qur'an either explicitly or implicitly assert the presence of understanding and intelligence in all things. In this article, I will explain all three issues (Panpsychism, Mulla Sadra's view, and relevant verses of the Holy Qur'an), then I will make it clear that Mulla Sadra's view and Qur'anic statements are consistent with at least some versions of the Panpsychism.
    Keywords: Panpsychism, mentality, fundamental, Transcendent Philosophy, Intelligence}
  • محمدهادی کمالی، جهانگیر مسعودی*، سید حسین سید موسوی
    درباره بهره مندی جمادات از حیات - به معنای کمال وجودی که مبدا علم و فعل ارادی است - اختلاف نظر وجود دارد. دیدگاه مشهور این است که جمادات از حیات همراه با علم و فعل برخوردار نیستند. اما ملاصدرا معتقد به عینیت مطلق وجود با حیات و علم است، و می گوید همان طور که وجود حقیقت تشکیکی است، حیات و علم هم تشکیکی و دارای مراتب مختلف شدید و ضعیف اند، و هر موجودی متناسب با مرتبه وجودی که دارد، بهره مند از این دو صفت نیز هست. بنابراین جمادات هم به اندازه مرتبه وجودی خود دارای حیات و علم هستند. در این پژوهش دیدگاه ملاصدرا مبنی بر وجود حیات و علم در جمادات، از منظر قرآن کریم مورد بررسی و نقد قرار گرفته و ثابت شده است از نظر قرآن، هیچ مرتبه ای از حیات و علم در جمادات وجود ندارد، و آیات کتاب الهی دیدگاه مشهور درباره جمادات را تایید می کند.
    کلید واژگان: قرآن, ملاصدرا, جمادات, حیات, زندگی, علم, شعور, آگاهی}
    Muhammad Hadi Kamali, Jahangir Mas’Udi *, Sayyid Husain Sayyid Mousavi
    There are disagreements concerning the inanimate objects’ enjoyment of life – i.e., existential perfection, which is the origin of knowledge and volitional action. The popular viewpoint is that the inanimate objects do not enjoy a life endowed with knowledge and action. Mulla Sadra, however, believes in absolute objectivity of existence with life and knowledge and maintains that as existence is a gradational fact, so also are life and knowledge gradational and have various weak and strong ranks, with every being enjoying these two attributes proportionate to its existential level. Therefore, inanimate objects also have life and knowledge as per their existential rank.
    In this research, Mulla Sadra's viewpoint, as based on the existence of life and knowledge in inanimate objects, is critically reviewed form the perspective of the Holy Qur'an and it is proved that from the perspective of the Qur'an there is no level of life and knowledge in inanimate objects and that the verses of the Divine Scripture confirms the popular viewpoint concerning the inanimate objects.
    Keywords: the Qur’an, Mulla Sadra, inanimate objects, life, Knowledge, Intelligence, consciousness}
  • رحمان عشریه*، حسین عباسی، مجتبی قاسمی

    آنچه از قرآن و روایات اهل بیت(ع) به دست می آید این است که هر موجودی در عالم خود سهمی از عقل و درک و شعور دارد و با زبان خود تسبیح خدا می‏گوید، بر همین اساس حیات اختصاص به موجودات حیوانی و نباتی نداشته و نطق و سخن گفتن هم مختص به این زبان گوشتی نیست. بنابراین استماع و شنیدن نیز نمی تواند به همین گوش عادی وظاهری اختصاص داشته باشد. هرچند در انسان مراد از « قول» عبارت است از استخدام صوت یا اشاره به ضمیمه قرارداد قبلی، که فطرت انسانی ما، و اینکه حیوانی اجتماعی هستیم آن را ایجاب می‏کند، اما آیا قول با همین معنا در تکوینیات نیز به کار رفته است؟ مفسران و اندیشمندان دینی، هر یک از منظرگاه خود، به اجمال پاسخ هایی مطرح نموده اند لیکن جمع بندی روشن و صریحی ارائه نشده است که در این پژوهش به بررسی آنها خواهیم پرداخت. جستار پیش رو که به روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته است، با محوریت نقد و تطبیق نظرات سه تفسیر ارزشمند: «التبیان فی تفسیر القرآن»، نگاشته «شیخ طوسی، محمد بن حسن»، «مجمع البیان فی تفسیر القرآن» نگاشته «طبرسی، فضل بن حسن» و «المیزان فی تفسیر القرآن» نگاشته «طباطبایی، سید محمد حسین» به بررسی مفهوم قول و نطق موجودات، پرداخته است؛ مهم ترین نتیجه حاصل از کنکاش نگارندگان این مقاله، آن بوده است که هر یک از موجودات به تناسب خلقت خویش، خداوند متعال را به زبان قال تسبیح و تحمید می کنند هر چند که دیگر موجودات از شنیدن آن عاجز باشند.

    کلید واژگان: تسبیح, شعور, مفهوم قول, نطق موجودات}
    Rahman Oshriyeh *, Hossein Abbasi, Mojtaba Ghasemi

    What is obtained from the Qur'an and the traditions of the Ahl al-Bayt (AS) is that every being in the universe has a share of reason and understanding and, in its own language, glorifies God, according to this, life does not belong to animal and vegetative beings And the speech and talk are not specific to this meat language. Therefore, audition and hearing can not be the same as ordinary eagerness. However, in humans, the term "promise" refers to the hiring of sound or the reference to the appendix to the previous convention, which requires our human nature and that we are a social animal, but does the promise of this meaning also apply to the evolution ? Interpreters and religious thinkers, each in their own field, have briefly provided answers, but there is no clear and explicit summary that we will examine in this study.
    The following article, written in an analytical descriptive form, focuses on criticizing and adapting the views of three valuable interpretations: "Al-Tobayan al-Tafsir al-Quran", written by "Sheikh Tusi, Mohammad ibn Hasan", "Assembly of the Qur'an", "Tabaris, Fazl ibn Hasan "and" Al-Mizan fi Taqsir al-Quran ". Tabatabai, Seyyed Mohammad Hussein, has examined the concept of the promise of the creatures, the most important result of the discovery of the authors of this paper, that each of the creatures in proportion The creation of God creates the Almighty in the language of praise, even though other beings can not hear it.

    Keywords: Glorification, Intelligence, the meaning of the promise, the speech of the creatures}
  • محمدعلی محیطی اردکان
    آموزه دینی شعور همگانی موجودات می تواند سهم به سزایی در مسیر هدایت انسان به سوی کمال داشته باشد. بحث از ادراک همه موجودات به عنوان عامل جهت دهنده افعال انسانی، نقشی اثرگذار در سبک زندگی دارد. بیشتر فیلسوفان در طول تاریخ نتوانسته اند شعور همگانی موجودات را به لحاظ فلسفی اثبات کنند و حتی بر اساس برخی ادله، شعور مادیات را انکار کرده اند. حکمت متعالیه در مقام ارائه تبیینی فلسفی از این آموزه دینی گام های ارزنده ای برداشته است و پیروان حکمت متعالیه درصدد تبیین عقلی این مسئله بر آمده اند. نویسنده با به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی و با رویکردی تطبیقی و انتقادی به بررسی دلیل مساوقت به عنوان مهم ترین دلیل بر شعور همگانی موجودات در حکمت متعالیه پرداخته است. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد دلیل مساوقت برای اثبات این مدعا کارآمد نیست. البته به اعتقاد نویسنده، می توان با استناد به آیات و روایاتی که به دلالت مطابقی یا التزامی بر سریان ادراک در موجودات دلالت دارند، به این نتیجه دست یافت که هر موجودی بهره ای از علم دارد
    کلید واژگان: شعور, مساوقت, تشکیک, ملاصدرا, حکمت متعالیه}
    Mohammadali Mohiti Ardakan
    The religious teaching signifying a degree of awareness in all beings and creatures may have a considerable part in guiding human being to happiness. Belief in the teaching as an influential agent for human deeds has an important effect in lifestyle. Most philosophers have not succeeded in proving the comprehensive consciousness of all creatures in history. On the contrary, they have refuted such a claim by some arguments. Transcendental philosophy and its follower have taken great steps as a philosophical explanation of this religious teachings. Using the descriptive-analytical method and the comparative and critical approach, the author has studied the proof of musaviqat as their most important proof in the field. The findings show that the proof has failed to support the claim. However, as described in the paper, with reliance on the verses and traditions of the field, the claim may be proved
    Keywords: Intelligence, Musaviqat, Gradation, Mulla Sadra, Transcendental Philosophy}
  • علی اکبر ذاکری خمی
    سیره ی اطلاعاتی امیرالمومنین(ع) از دیرباز، یکی از موضوعات مورد توجه اصحاب تحقیق و پژوهش های اسلامی بوده است؛ زیرا آن حضرت نسبت به عملکرد کارگزاران اطلاعاتی و نیروهای دشمن، اهمیت و دقت بالایی مبذول می داشت. لذا آگاهی از سیرهی آن حضرت می تواند در قرار گرفتن و استوار ماندن نیروهای اطلاعاتی در مسیر درست ما را یاری رساند. در این مقاله، پس از تبیین مفاهیمی مانند اطلاعات، امنیت، اشراف، تجسس و معنی عین و جاسوس، به سیره ی امیرالمومنین در اشراف بر توطئه ها می پردازیم و نحوه ی برخورد ایشان با توطئه گران داخلی، و افراد مریب و مشکوک که به تعبیر آن حضرت همان منافقان هستند را مورد بررسی قرار می دهیم. این پژوهش گواهی خواهد بود بر اهتمام امام اول شیعیان نسبت به داشتن نیروی اطلاعاتی ویژه در مرکز حکومت معاویه در شام و گزارش های دقیق آنان از اتفاقات آن منطقه. همچنین نشان خواهد داد که چگونه حضرت به صرف اتهام، به مجازات و دستگیری افراد نمی پرداخت و تنها بعد از ظهور عمل توطئه گران، آنان را مجازات می کرد. یکی از یافته های مهم این پژوهش آن است که در سیره ی امیرالمومنین(ع)، نیروهای اطلاعاتی فقط گزارش گر بودند و حق عمل و اقدام مستقیم نداشتند.
    کلید واژگان: اطلاعات, امنیت, اشراف, سیره اطلاعاتی علوی, جاسوس}
    Ali Akbar Zakeri Khomi
    Intelligence Conduct of Amir Al-Mu’menin (‘a), since long, has been one of the matters attended by Islamic researchers and scholars because Hazrat gave great importance and care to performance of intelligence officers and enemy forces. Hence, having knowledge about his conduct, we can be helped for keeping and stabilizing intelligence forces on proper direction. In this article, we deal with conduct of Amir Al-Mu’menin (‘a) and his mastery over conspiracies after elucidating concepts like intelligence, security, mastery, search and sense of eye and spy; his attitude towards internal conspirers and suspicious people as he himself put it as dissident hypocrites will be discussed. This article certifies endeavor of the first Imam of the Shiites for having special intelligence forces inside Mu’awiya’s central government in Sham and their exact reports about incidences in the region. Besides, the article will show that Hazrat never punished and detained people with the mere assumption of indictment, but he penalized them only after they acted as conspirers. One of the important findings of this research is that intelligence forces, in conduct of Amir AlMu’menin (‘a), only reported the cases and had no right of taking direct action.
    Keywords: Intelligence, Security, Mastery, Alawite Intelligence Conduct, Spy}
  • فرامرز سهرابی *
    امروزه مطالعات مربوط به معنویت با مفهوم هوش عمیقا گره خورده است و بررسی و تحقیق در این حوزه از مفاهیم چالش برانگیز محسوب می شود. ساختار هوش معنوی، جنبه های ذهنی معنویت را با کاربرد عینی هوش ترکیب کرده، با استفاده از مفاهیم روان شناسی، زیست شناسی، مذهب و معنویت دو عنصر اساسی «توانایی» و «معنویت» را به صورت درهم تننیده بیان می کند. هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی روان شناختی هوش معنوی و جستجو، شناسایی و تبیین مصادیق مفهوم هوش معنوی در قرآن و روایات است. برای رسیدن به هدف تحقیق، با استفاده از روش اسنادی و تحلیل محتوا، آیات قرآن کریم و روایات متناسب با هوش معنوی مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گرفت. در بررسی آیات قرآن کریم و روایات از پیامبر اسلام(ص)، امامان معصوم(ع) و سایر متون اسلامی، مطالب و مفاهیمی را می توان پیدا کرد که گویای مفهوم هوش معنوی و یا بعدی از ابعاد آن است. نتایج پژوهش نشان داد که در آیات قرآن و متون اسلامی مفاهیمی همچون «عقل قدسی»، «عقل نوری»، «عقل رحمانی»، «لب»، «نهیه»، «حجر»، «فراست»، «حجی»، «حکمت»، «فطنت» و «کیاست» را می توان معادل و مترادف با مفهوم هوش معنوی دانست. تحقیقات آینده با کاربست روش های متفاوت تحقیق، ابعاد دیگری از مصادیق هوش معنوی را از منظر اسلام روشن تر خواهد کرد.
    کلید واژگان: آموزه های اسلام, روایات, قرآن, هوش, هوش معنوی, عقل, معنویت}
    Faramarz Sohrabi *
    Nowadays, studies related to the spirituality have been emerged towards the spiritual intelligence quotient (SQ). The concept of SQ combines and integrates the psychological, biological, intellectual, religious, and spiritual aspects together to explain the spiritual intelligence. Spiritual intelligence quotient (SQ) contains two important terms of “ability” and “spirituality”. The aim of this study was to search, identity, and define the equivalents and ratifications of spiritual intelligence in the Quran and Islamic narrative texts. Using documentation and content analysis method, the Quran versus, and Islamic narrative texts indicated that the concept of spiritual intelligence quotient can be find in the Quran and the Islamic texts by various words, phrases, predicates.The results of this study showed that concepts including sacred or holiness wisdom, light wisdom, tactfulness, sagacity can be explained as spiritual intelligence.
    Keywords: Intelligence, Islamic narrative texts, The Quran, Spiritual intelligence Quotient (SQ), Wisdom}
  • سیف الله صرامی
    نقطه ی آغازین توجه به نقش تقیه در اهداف اطلاعاتی، رازداری و پنهان داری در کار اطلاعاتی است. برای پختگی و تعمیق این توجه، در گام نخست باید اهداف اطلاعاتی را به صورت علمی و مبنایی شناخت؛ این کار با شناخت مفاهیم بنیادی در اطلاعات و اهداف حکومت در اسلام قابل انجام است. اگرچه با افزوده شدن پاره ای تفاسیر و توضیحات ممکن است همه ی اهداف معتبر اطلاعاتی در نظام اسلامی ضروری دانسته شوند، اما اجرای احکام تقیه مداراتی در بسیاری از موارد با اشکال روبه روست؛ از این رو در گام دوم باید نقش پذیری احکام تقیه ی خوفی در پیشبرد اهداف ضروری اطلاعاتی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند.
    کلید واژگان: اطلاعات, نظام اسلامی, اهداف اطلاعاتی, تقیه ی خوفی, تقیه ی مداراتی}
    Seifollah Sarami
    The starting point of noticing the role of Reservation in intelligence goals is secret keeping and concealing in the intelligence affairs. In order to make this noticing ripe and deep, the intelligence goals should be known scientifically and basically, which is possible by knowing the foundational concepts in the intelligence and governmental goals in Islam. Although with addition of some sort of interpretations and explanations, all credible goals in the Islamic discipline can be regarded as essential, practicing lenient Reservation is accompanied by problems in many cases. Hence, in the second step, the functionality of dreadful Reservation verdicts in the advancement of necessary intelligence goals should be analyzed.
    Keywords: Intelligence, Islamic Discipline, Intelligent Goals, dreadful Reservation, lenient Reservation}
  • ساره درمنکی فراهانی*، فرامرز سهرابی، مسعود آذربایجانی
    هوش معنوی، هوشی است که تمامی ابعاد دیگر هوش انسانی را یکپارچه می کند. هدف از این پژوهش مقطعی، بررسی مقایسه ای هوش معنوی در میان دانشجویان و طلاب حوزه علمیه، و همچنین بررسی تفاوت های جنسیتی بود. در این مطالعه از ابزار سنجشی پرسش نامه اسلامی هوش معنوی (IQSI) استفاده شده که بر پایه دیدگاه های اسلامی از مولفه های مهم هوش معنوی طراحی شده است. نمونه این پژوهش شامل 306 تن از دانشجویان و طلاب حوزه علمیه بود که در محدوده سنی 18 تا 25 سال قرار داشتند، و به روش خوشه ای از میان دانشکده های دانشگاه تهران و حوزه های علمیه برادران و خواهران تهران انتخاب شدند. نتایج نشان داد که به طور کلی هوش معنوی در طلاب و دانشجویان متفاوت است، به طوری که طلاب از توانمندی های تجربه ای معنوی بیشتری برخوردارند. اما تفاوت معنادار جنسیتی در هوش معنوی وجود ندارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که ظرفیت های معنوی را بیش از همه می توان در بافت طلاب حوزه علمیه عمیقا بررسی کرد. بر این اساس لازم است همراه با مشارکت این قشر، پژوهش های تبیینی و پیش بینی کننده در این حیطه در دستور کار قرار گیرد.
    کلید واژگان: هوش, هوش معنوی, پرسش نامه اسلامی هوش معنوی, دانشجویان, طلاب, جنسیت}
    Sareh Dermanaki Farahani *, Faramarz Sohrabi, Masoud Azarbayejani
    Spiritual Intelligence (SI) is an intelligence that integrates all dimensions of human intelligence. The aim of this cross-sectional study was to comparatively examine the SI of university and seminary students, as well as gender differences. The study employed the Islamic Questionnaire of Spiritual Intelligence (IQSI) which is developed based on Islamic views on common components of SI. The sample consisted of 306 students whose age ranged between 18 and 25, and were selected using clustering method sampling from University of Tehran’s faculties, and male and female seminaries of Tehran. The results showed significant difference between seminary and university students in SI, seminary students showed better spiritual experiential abilities. However, there were no significant differences between the sexes. These results indicate that spiritual capabilities are more likely to be captured in the context of seminary students for deeper investigations. Thus, it seems that explanatory and predictive research along with the respectful collaboration of this class is essential in the field.
    Keywords: intelligence, spiritual intelligence, Islamic Questionnaire of Spiritual Intell-igence, university students, seminary students, gender}
  • سید رسول عمادی *، فخرالسادات نصیری، فرزانه کرمی
    هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه ی بین هوش سازمانی و کاربرد فناوری اطلاعات در دانشگاه بوعلی سینا بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه کارکنان (به تعداد 777 نفر) تشکیل داده اند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای-نسبی تعداد 260 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ی استاندارد هوش سازمانی و پرسشنامه ی محقق ساخته ی کاربرد فناوری اطلاعات استفاده شد. برای به دست آوردن روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوایی استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه ها نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/77 و 0/84 برآوردگردید. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی مانند: میانگین، انحراف معیار، آزمونt تک متغیره، ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها نشان داد که وضعیت هوش سازمانی کارکنان مورد مطالعه در حد متوسط قرار دارد و همچنین میزان کاربرد فناوری اطلاعات در بین کارکنان مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط می باشد. بین هوش سازمانی و کاربرد فناوری اطلاعات کارکنان همبستگی مثبت و معنادار (r=0/133) وجود دارد.
    کلید واژگان: هوش, هوش سازمانی, فناوری اطلاعات}
    S. R. Emadi *, F. Nasiri, F. Karami
    The main objective of this study was to investigate the relationship between organizational intelligence and information technology in Bu-Ali Sina University in the Academic year of 91/92. A correlation research method was used. The statistical population (N=777) included all employees of Bu Ali Sina university. Using stratified sampling method and based on Kergecie and Morgan table 260 employees were selected as study sample. Two questionnaires were used for data collection، including Questionnaire of organizational intelligence including 49questions and the questionnaire of information technology including 26 items. To determine the validity of the instruments content validity was used and reliability of the questionnaire using Cronbach''s alpha were estimated، respectively to be. /77 and. /84. The results showed the situation of organizational intelligence was a bout tee average but information technology above the average. There was positive significant relationship between organizational intelligence and application of information technology.
    Keywords: Intelligence, Organizational intelligence, Information technology, Bu, Ali Sina University}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال