به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « moral values » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «moral values» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حمیدرضا طوسی، طاهر غرباوی

    المستفاد من الآیات القرآنیه ان الوفاء بالعهد له مساحه واسعه ویضم فی ضمن مجالاته الکثیره الالتزامات الدولیه، واتساع دایره الالتزامات الدولیه ینبع من الاتفافیات فی مرحلتی التنفیذ والحد من نقض المواثیق. وعلی ضوء الآیات القرآنیه فإن الترابط الوثیق بین ساحه العمل والتوصیات الاخلاقیه هو مقتضی الحکمه الالهیه لضمان صلاح الناس وصیانته من الاضرار. وفی هذا المقال وباستخدام منهج التفسیر القانونی تبین ان الوفاء بالعهود والقیام بالالتزامات الدولیه هو من جهه امر فطری ومن جهه اخری هو ثابته وقیمه قرآنیه فی سیاق التقوی مرتبطه بهذا الاصل القانونی، کما ان مفسری القرآن الکریم توصلوا إلی ان قبح نقض العهود یعتبر امرا فطریا وان القیمه هی فی الالتزام بالعداله وحتی فی نقض العهود وقد بین المفسرون من خلال فهمهم للآیات القرآنیه ان قیمه العداله فی العلاقات الدولیه القانونیه یثبت قیمه التقوی.

    کلید واژگان: العلاقه, القیم الاخلاقیه, العقود, الالتزامات, الإلتزامات الدولیه, المفسرون}
    HamidReza Toosi, Taher Gharbavi

    What has been learned from the Quranic verses is that the fulfillment of the covenant has a wide scope and includes within its many fields international obligations, and the widening of the circle of international obligations stems from the agreements in the two stages of implementation and limiting the breach of covenants. In the light of the Qur’anic verses, we see that the close interdependence between the arena of action and the ethical recommendations is what is required by divine wisdom to ensure the goodness of people to protect it from any harm. In this essay, using the method of legal interpretation, it was shown that fulfilling covenants and fulfilling international obligations is on the one hand an instinctive matter, and on the other hand, it is fixed as a Qur’anic value in the context of piety linked to this legal principle. just as the interpreters of the Holy Qur’an concluded that the ugliness of breaking covenants is considered an innate matter and fulfilling a covenant is a value by itself and we must always be just and fair. Interpreters through their understanding of the Quranic verses have shown that the value of justice in international legal relations proves the values of piety.

    Keywords: relationship, moral values, contracts, commitments, international obligations, interpreters}
  • عنایت شریفی*، محمود رمضانی کردآسیابی، عبداالمطلب عبدالله
    هدف پژوهش حاضر بیان روش های معرفتی حکومت اسلامی در نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل می باشد. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی دراین باره به این سوال اساسی پاسخ دهد که رروش های معرفتی حکومت اسلامی در نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل کدم اند؟. راه کارهای معرفتی در یک تقسیم بندی به راه کارهای معرفتی نگرشی، گرایشی و واکنشی تقسیم می شوند. دعوت به توحید، رسالت و معاد از مهم ترین راه کارهای معرفتی نگرشی هستند که نقش اساسی و بنیادی در نهادینه کردن اخلاق در روابط بین الملل دارند و حکومت اسلامی ملزم است در تقویت این باورها تلاش نماید. آگاهی بخشی و دانش افزایی ملت ها، بیداری وجدان ملت ها، کاربست حکمت، ترویج فرهنگ عدالت خواهی، ترویج آسان و ساده آموزه های دینی در میان ملت ها از روش های معرفتی گرایشی. پرهیز از اکراه و اجبار مردم در درعوت به دین، نفی اصالت خشونت در روابط انسانی، مواجهه با بدعت گذاری و مواجهه با اندیشه های آسیب زا همانند؛ بدعت گذاری، التقاط و شبهه پردازی از روش های معرفتی واکنشی حکومت اسلامی در نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در روابط بین الملل می باشند.
    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, حکومت اسلامی, روابط بین الملل, نهادینه سازی, قرآن, احادیث}
    Enayat Sharifi *, Mahmoud Ramezani Kordasiabi, Abdolah Abtollotlab
    One of the functions of an Islamic government is to institutionalize moral values in relations between Muslim and non-Muslim states and nations. Using a descriptive and analytical method, this research seeks to answer, a basic question in this regard: what are the epistemological solutions of the Islamic government in institutionalizing moral values in international relations? Strategies for institutionalizing ethical values in international relations are generally divided into practical (behavioral) and epistemological solutions. Epistemological solutions can be divided into attitudinal, tendentious and functional solutions. Towhid (Monotheism), Risalah, Imamate, and resurrection are among the most important epistemological-attitudinal solutions that play a fundamental role in institutionalizing ethics in international relations, and the religious government is obliged to work toward strengthening these beliefs. Increasing the knowledge and awareness of the people, promoting the culture of justice, endorsing religious teachings in the form of free acceptance, and seeking one’s rights are among the tendentious epistemological solutions, and confronting harmful ideas such as heresy, eclecticism, and skepticism are among the functional epistemological solutions of the Islamic government in institutionalizing ethics in international relations.
    Keywords: Moral Values, International Relations, Institutionalization, Quran, Hadith}
  • رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان
    محمدباقر کجباف، سیده راضیه طبائیان، فرزانه نوری*

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی علیه السلام در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دختران شهر اصفهان بود که از بین آن ها 150 نفر دختر 17-20 سال با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و داده ها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه و همچنین پرسشنامه مقابله با شرایط استرس زا گردآوری شدند. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها نشان دهنده این موضوع اند که بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که زیرمقیاس های ارزش های اخلاقی به صورت کلی قادرند 12/0 از راهبردهای مقابله با استرس را پیش بینی کنند. بر اساس نتایج به دست آمده، بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که می تواند بیانگر این موضوع باشد که ارزش های اخلاقی را می توان به عنوان راهبردی مقابله ای در برابر عوامل استرس زا در نظر گرفت و ارزش های اخلاقی توانایی پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس را دارند.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, راهبردهای مقابله با استرس, امام علی, نهج البلاغه}
    The relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City
    MohammadBagher Kajbaf, Seyyedeh-Razieh Tabaeian, Farzaneh Noori *

    This study aimed to investigate the relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City. The statistical population consists of girls of Isfahan City, of which 150 girls aged between 17 and 20 were selected through convenience sampling method. Data were gathered using questionnaire of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress and coping with stress questionnaire. Using Pearson correlation coefficient and multiple regression data were analyzed. The results showed that there is a significant relationship between moral values and strategies of coping with stress. Moral values’ subscales managed to predict 12 % of strategies of coping with stress. Based on these findings, there is a positive relationship between moral values and strategies of coping with stress showing that we could consider moral values as a coping strategy against stressors and moral values could predict strategies of coping with stress.

    Keywords: Moral values, strategies of coping with stress, Imam Ali, Nahjolbalaghe}
  • جواد ایروانی*
    آیات و روایاتی که به نکوهش کفار و مخالفان و رفتارهای آنان پرداخته یا تعامل مسلمانان را با آنان بیان کرده است، این ادعا را به میان می آورد که اسلام، نظام اخلاقی تبعیض آمیزی را به سود مومنان و برضد غیر مسلمانان ارایه نموده و ارزش های اخلاقی و انسانی را برای غیر مسلمانان نادیده گرفته است. این تحقیق درصدد پاسخ به این ادعاست. براساس این تحقیق، مبتنی بر آموزه های دینی، در رعایت اصول اخلاقی و رفتارها و آداب اجتماعی، تبعیض طبقاتی براساس عقیده وجود ندارد، بلکه موضوع در اینجا، «انسان» است و جز در موارد استثنایی، بین مسلمان و کافر تفاوت و تمایزی قرار داده نشده است. آنچه ادعای مذکور را تقویت کرده است، از یک سو عدم تفکیک بین «جایگاه معنوی» افراد با حوزه «تعاملات اجتماعی» است، و از سوی دیگر آموزه هایی که از آن ها، جواز «سب»، «بهتان» و «غیبت» مخالفان برداشت شده است. نوشته حاضر این برداشت ها را به نقد کشیده و لزوم رعایت ارزش های اخلاقی و رفتاری در مواجهه با غیرمسلمانان را اثبات کرده است.
    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, تعامل با کفار, ادعای تبعیض طبقاتی, سب و بهتان مخالف}
    Javad Iravani *
    Verses and narrations that condemn the infidels and their behaviors or express the  Muslims' interaction with them, have made the doubt that Islam has presented a discriminatory moral system for the benefit of believers and against non-Muslims, and has ignored moral values and humanity for non-Muslims. This research, which is organized by library research methods and descriptive analytical method, seeks to answer this doubt. According to this research based on religious teachings, in observing moral principles and social behaviors and customs, there is no class discrimination based on belief, but the subject here is "human" and, except in exceptional cases, there is no  distinguishes between Muslims and infidels. What has strengthened this doubt is, on the one hand, the lack of distinction between the "spiritual status" and the "social interaction". On the other hand, there are teachings that authorized "vilification", "slander" and "backbiting" to opponents. The present article criticized these perceptions and proves the need to observe moral and behavioral values confronting non-Muslims.
    Keywords: moral values, Interaction with infidels, class discrimination doubt, vilification, slander to opponents}
  • محمد پورغلامرضایی، سنجر سلاجقه*، یاسر سالاری، سمانه مهدیزاده فرسنگی

    ترویج ارزشهای اخلاقی و تزکیه نفوس هدف از بعثت رسول اکرم(ص) است. برای حرکت در این مسیر نورانی احتیاج به کسب معرفت نسبت به فضایل و مکارم همچنین رذایل اخلاقی و سپس درونی سازی در جهت  عمل به آنها است. ویژگی منحصر به فردی که اسلام دارد، عدم ابطال پذیری قواعدی همچون قانون الهی تحریم رباست. لذا هدف از این مقاله تلاشی در حد توانایی جهت شناخت منافع اخلاقی منتج از اطاعت و عواقب ناشی از سرپیچی از این قانون الهی است. چنین تلاشی نیازمند جمع آوری اطلاعات از منابع موثق بود. که از روش کیفی و راهبرد گراندد تیوری و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دا نسخه 2018 انجام و تا مرحله اشباع پاسخها ادامه یافت. از این فرآیند تعداد 184 کد باز استخراج و در 20 مقوله دسته بندی شد. و در نهایت 8 کد دوگانه کلیدی بشرح؛ عدالت در مقابل ظلم، رباخواری در مقابل قرض الحسنه، ایمان در مقابل کفر، ارباء صدقات در مقابل امحاق ربا، کسب مال حلال در مقابل اکل مال به باطل، ثبات و تعادل در مقابل بی ثباتی و عدم تعادل، خدامحوری در مقابل سودمحوری و تباهی جامعه ربوی در مقابل احیاء جامعه غیر ربوی، استخراج و مدل مفهومی آن ارایه شد.

    کلید واژگان: قانون الهی, تحریم ربا, ارزشهای اخلاقی, گراندد تئوری}
    Mohammad Pourgholamrezaei, Sanjar Selajeqeh *, Yaser Salari, Samaneh Mehdizadeh Farsangi

    The promotion of moral values ​​and refinement of souls is the purpose of the holy Prophet’s (p.b.u.h.) mission. To move on this enlightened path, one needs to acquire insightful knowledge about virtues and merits as well as moral vices and then internalize it in order to practice them. A unique feature of Islam is the irrefutability of such rules as the divine law which prohibits usury. Therefore, the purpose of this article is to try to understand the moral benefits resulting from obeying this divine law and the consequences of disobeying it. Such an effort required the collection of data from reliable sources, which continued until the saturation stage of the answers. The method used in this study was the qualitative method as well as the strategy of grounded theory. For data analysis, MAXQDA software (version 2018) was utilized. From this process, 184 open codes were extracted and put into 20 categories. Ultimately, the following 8 key dual codes were extracted and a conceptual model was presented: justice versus oppression, usury versus qarz al-hasnah, faith versus infidelity, being blessed with alms versus suffering loss through usury, acquiring halal (permissible) possessions versus benefiting from haram (forbidden) possessions, stability and balance versus instability and imbalance, God-centeredness versus profit-orientedness and the destruction of usurious society versus the revival of non-usurious society.

    Keywords: divine law, prohibition of usury, moral values, grounded theory}
  • علی مرادی*، نجات محمدی فر

    هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر ارزش های اخلاقی بر تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا در شهر کرمانشاه است. جامعه آماری، کل شهروندان 20 سال به بالای شهر کرمانشاه است که تعداد آنها برابر 855523 نفر است. از این تعداد جامعه آماری، 360 نفر بر اساس نمونه گیری با نرم افزار SPSS Sample Power مشخص و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش روایی پژوهش از روایی صوری، و برای برآورد پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده گردید. آزمون فرضیه ها با استفاده از شاخص همبستگی و رگرسیون انجام گرفت. یافته ها نشان می دهد که ارزش های اخلاقی در بعد کمال گرایی (417/0=r)، بعد اجتناب از رفتارهای نادرست (158/0-=r)، بعد فضایل اخلاقی (491/0=r)، بعد بخشش (208/0 =r)، در بعد هویت اخلاقی (537/0=r)، و در کل (492/0=r)، با رفتارهای خیرخواهانه ارتباط معناداری دارد. ضریب بتا برای متغیر میزان هویت اخلاقی برابر 35/0، میزان فضایل اخلاقی برابر 29/0، میزان کمال اخلاقی برابر 18/0، میزان بخشش اخلاقی برابر 16/0، میزان سپاس گزاری اخلاقی برابر 17/0، و میزان اجتناب از رفتارهای نادرست برابر 13/0- است. مقدار T برای این شش متغیر در سطح 95 درصد معنادار است.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, فضائل اخلاقی, رفتارهای خیرخواهانه, کمال گرایی, سپاس گزاری}
    Ali Moradi *, Nejat Mohammadifar

    The main purpose of this study is to examine the effect of moral values on people's desire for benevolent behaviors in the context of the corona virus in Kermanshah. The statistical population is the total number of citizens who are 20 years and older in the city of Kermanshah, which is 2431782 people. Out of this statistical population, 360 people based on sampling with SPSS Sample Power software were selected using cluster sampling. Face validity was used to assess the validity of the research and Cronbach's alpha was used to estimate the reliability of the research instrument. Hypotheses were tested using correlation and regression indices. The findings suggest that moral values in the dimension of perfectionism (r = 0.417), dimension of avoiding wrong behaviors (r = -0.158), dimension of moral virtues (r = 0.491), dimension of forgiveness (r = 0.208) and in the dimension of moral identity (r = 0.537) and in general (r = 0.492) has a significant relationship with benevolent behaviors. Beta coefficient for the variable of moral identity is equal to (Beta = 0.35), for moral virtues is equal to (Beta = 0.29), for moral perfection is equal to (Beta = 0.18), for moral forgiveness is equal to (Beta = 0.16), for moral gratitude is equal to (Beta = 0.17) and for avoidance of misbehavior is equal to (Beta = -0.13). The amount of T is significant for these six variables at the 95% level.

    Keywords: Moral Values, Moral Virtues, benevolent behaviors, perfectionism, gratitude}
  • قاسم ترخان*

    بر اساس دیدگاه اندیشمندان اسلامی، انسان موجودی فطرتمند است؛ به این معنا که جنبه ثابتی دارد که دین الهی با آن هماهنگ بوده، بر اساس آن نازل شده است. ازاین‏رو، فطرت به آفرینش ویژه انسان اشاره دارد که در سه بعد شناختی، گرایشی و توانشی قابل دسته بندی است. پذیرش مسئله فطرت به عنوان یکی از مهم‏ترین پیش فرض های انسان شناختی در علوم انسانی اسلامی، آثار فراوانی از خود به جای می گذارد.  نوشتار حاضر تلاش کرده است برایند این مبنا را از حیث معرفت شناختی بررسی کند. اینکه فطرت می تواند چونان منبعی برای معرفت و معیاری برای توجیه و سنجش آن، و تنها راه حل چالش نسبیت در علوم توصیفی و هنجاری به شمار آید، از جمله دستاوردهای پژوهش حاضر تلقی می شود.

    کلید واژگان: فطرت, خداشناسی, ارزش های اخلاقی, روش علوم انسانی, نسبیت, معیار عام توجیه}
    Ghasem Tarkhan*

    The theory of innate nature as one of the most notable anthropological presuppositions of Islamic humanities would leave many effects. This paper attempts to examine this basis epistemologically. The fact that innate nature can be regarded as a source of knowledge and a criterion for its justification and measurement, and the only solution to the problem of relativity in descriptive and normative sciences, may be regarded as one outcome of the present research

    Keywords: Innate Nature, theology, Moral Values, the Method of Humanities, Relativity, General Criteria for Justification}
  • علیرضا مصدقی حقیقی، افلاطون صادقی، محمدحسین مهدوی نژاد*، اسماعیل زارعی حاجی‏ آبادی
    براهین اخلاقی اثبات وجود خدا که از یک رشته مقدمات با محتوای تجربه و اندیشه اخلاقی صورت یافته اند، به برهان اخلاقی عملی و نظری تفکیک می یابند. برخی همچون کانت با استناد به اینکه اخلاق اساسا تعهدی عقلانی است، بر ضرورت وجود قاعده اخلاقی در جهان هستی تاکید ورزیده، مدعی اند فرد به دلیل عمل به ارزش های اخلاقی، ناگزیر به پذیرش وجود خداوند است. منتقدان معتقدند این گونه برهان از اثبات وجود خارجی خداوند ناتوان است؛ ازاین رو، برخی دیگر با تکیه بر وجود عینی ارزش های اخلاقی، به ارائه برهانی نظری بر وجود خدا پرداخته اند که مقبولیت بیشتری یافته است. مدعا این است که رفتارهای اخلاقی انسان ها در ادوار مختلف، مبتنی بر وجود مجموعه ای از ارزش های اخلاقی عام، جهان شمول و آفاقی است که صرفا با در نظر گرفتن خدایی یگانه قابل تبیین است. بعضی دیگر نیز اساسا بر سرشت دینی الزام و انگیزش اخلاقی توجه نموده، بر این باورند که جز خداوند و اوامر او، هیچ نیرویی نمی تواند فاعل اخلاقی را به سوی انجام افعال اخلاقی ترغیب نماید. در مقاله حاضر، تقریرهای گوناگون برهان اخلاقی نظری مبتنی بر عینیت ارزش های اخلاقی بررسی و نقد می گردد. در ارزیابی کلی نتیجه گرفته می شود هرچند این گونه برهان از حیث سازگاری درونی و بیرونی دارای نقاط ضعف است، در تکمیل استدلال های خداگرایانه حایز اهمیت است
    کلید واژگان: خداوند, برهان اخلاقی, برهان نظری, عینیت, ارزش های اخلاقی, نظریه امر الهی}
    Alireza Msadeqi Haqiqi, Aflatoon Sadeqi, Mohammadhosein Mahdavinejad*, Esmaeil Zarei Hajabadi
    Moral proofs of the existence of God, being made from some preliminaries with the content of experience and moral thought, are distinguished from practical and theoretical ethical proofs. Some, like Kant, emphasizing that morality is essentially a rationally necessary function, emphasize the need for a moral principle in the universe and claim that one has to accept the existence of God by virtue of necessitating state of moral values. While, critics have viewed the proof incapable to prove God's external existence. Therefore, relying on the objectivity of moral values, some have provided a theoretical proof of the existence of God and it has become more accepted. In the proof, it is claimed that human ethical behaviors in different periods have been based on the existence of a set of universal and objective moral values, ruling all over the world, that their reasonability is limited to the existence of a unique God. Some Other have essentially focused on the religious nature of moral obligation and motivation, they believe that, with the exception of God and his commands, no power can evoke human being to do moral deeds. In the present article, various narrations of this proof are studied and criticized. It is finally concluded that although this proof lacks an interconnected harmony, regarding its effect in other proofs in the field, it is notable
    Keywords: God, Moral Proof, Theoretical Proof, Objectivity, Moral Values, Theory of Divine Command}
  • خلیل الرحمان طوسی
    در این مقاله تلاش شده است با استفاده از «معقولات ثانیه فلسفی» برای یکی از پر چالش ترین مسائل مطرح در فلسفه اخلاق غرب، یعنی مسئله عینیت و عدم عینیت ( آبجکتیو – سابجکتیو) اوصاف اخلاقی راه حلی ارائه گردد. اما به این بهانه موضوعی مهم تر و ساحتی کاملا نو از حکمت متعالیه مورد پژوهش قرار گرفته و با استفاده از بازخوانی مبانی وجودشناسی و انسان شناسی ملاصدرا، مسائلی کلیدی در فلسفه اخلاق از جمله اعتباری و عدم اعتباری بودن ملاکات ارزشی و ماهیت اوصاف اخلاقی مورد کنکاش قرار گرفته است. اوصاف اخلاقی بنا بر تعریف ارائه شده در این نوشتار واجد وجودی عینی-ذهنی هستند که تنها از طریق معقولات ثانیه فلسفی قابل تعریف و تبیین می باشند. این نحوه از وجود برای اوصاف اخلاقی با نظریات مطرح شده در فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه؛ هم چون کمالات وجودیه انسان حاصل از سلوک اخلاقی و حرکت استکمالیه جوهریه نفس از یک سو و نقش امور ذهنی و اعتبارات و تاملات فکری در حصول فعل اخلاقی از سوی دیگر، همسو می باشد.
    کلید واژگان: ابجکتیو, سابجکتیو, اوصاف اخلاقی, ملاکات احکام اخلاقی, معقولات ثانیه فلسفی, استکمالات جوهریه}
    Khalil Al-Rahman Toussi
    This article will provide a solution for one of the most challenging problems in ethics; objectivity or subjectivity of moral properties. This has been done by a new explanation of ‘secondary philosophical intelligibles’ in an ethical context. In order to address this delicate issue, the paper has presented an investigate concerning ethical principles through reinterpreting the philosophy of the human soul (‘ilm al-nafs) and major ontological principles in transcendental philosophy. Also by using these principles, the article attempts to demonstrate that the moral properties are neither objective nor subjective in the sense the objectivists and subjectivists explain, rather under the concept of ‘secondary philosophical intelligibles’ they are quasi subjective-objective reality’. This explanation in a systematic manner is supported by MullaSadra’s theories such as the existential perfections of human upraised from his ethical attitudes, substantial motion of the soul, and the role of the subjective reflections in a moral agent.
    Keywords: Objective, Subjective, Moral Properties, Moral Values, First Concepts, Secondary Concepts, Substantial Motion of the Soul}
  • علی اصغر پورعزت
    اگرچه جهان با حکومت عدل امام علی (ع) چندان نپایید، اما این حکومت به بسیاری از اهداف خود رسید و از جمله آنکه « این حکومت الگو و اسوه حکومت پاک سیرتان در گذر تاریخ شد».
    گویا این حکومت برپا شد تا دلیل و راهنمای همه کسانی باشد که در طول تاریخ به حکومت عدل و پاکیزه می اندیشند؛ حکومتی که در آن حق تفسیر عدل است و عدل تفسیر و معنی حق؛ و این همه مستلزم احیا و توسعه مکارم اخلاقی در میان حکمرانان و مردم است؛ تا منزلت حکمرانی اخلاقی حاصل آید و جلوه های اخلاق در حکومت پدیدار شوند و حکومت حق مدار شکل بگیرد؛ حکومتی که بر مدار اخلاق توسعه می یابد و هربار ابتلاء به خطا، آن را به اصلاح خود برمی انگیزد و به احیای مکارم اخلاقی در حکومت و حکمرانی مشتاق تر و امیدوارتر می سازد و مصمم می نماید. این حکومت اسوه است؛ اسوه ای نیکو برای برای آیندگانی که به بلوغ فهم و درک و توان حفظ و نگهداری از سازه های گوناگون حکومت عدل دست می یابند.
    کلید واژگان: حکومت حق مدار, مکارم اخلاقی, عدالت اجتماعی, اسوه حکمرانی, نسل های آینده}
    Asqar Poorezzat
    Although the world of Imam Ali’s governing did not last long, however this government have reached many of its goals, among which becoming an example and module for one of the most non-corrupted governments through history was one of them. It seems that this government appeared for those who had the ideology of a clean and justice oriented system; a government in which justice is the interpretation of rights and rights are interpretation and meaning of justice; manifesting all of these requires the resurrection and development of moral values among governors and people; so the status of moral governing is established and the effects of morality within governing appears and forms a justice oriented governing module. A government that is developed based on morality, will encourage and motivate itself to modification every time it faces risk of error, therefore will be more hopeful and enthusiastic to restore moral values within government and governing. This kind of government is a role model; a valuable role model for future generations who will reach the maturity, an understanding and capability to protect the structures of justice oriented government.
    Keywords: Justice oriented government, moral values, social justice, governing role model, Future generations}
  • محمدهادی مفتح
    اخلاق سیاسی و شیوه حکومت داری پیامبر اکرم(ص)، گونه ای متفاوت با آنچه سایر زمامداران در پیش گرفته اند، است.
    در این نوشتار، پس از بیان مباحثی درباره اخلاق، به اخلاق مبارزاتی و سیاست خارجی پیامبر پرداخته شده و ابعاد مختلف آن کاویده شده است.
    کلید واژگان: پیامبر اسلام (ص), جلوه های رفتاری, اخلاق مبارزاتی, اخلاق سیاسی, سیاست خارجی, اخلاق اسلامی}
    Mohammad Hadi Mofatteh
    Rulers’ policies and conducts is the differentiating point of the governments from each other. The Holy Prophet’s conduct and policies was different from other rulers. The author of the present paper tries to deal with the Holy Prophet’s conduct and his domestic and foreign policy.
    Keywords: The Holy Prophet, Political, Moral Values, Government}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال