به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « olow » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «olow» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رحمان عشریه*، سید فضل الله میرزینلی، حامد عشریه

    واژه «علو» و مشتقاتش در قرآن کریم همواره با دو رویکرد ممدوح و مذموم به کار رفته است. این واژه با معنای ممدوحیت با مفاهیمی چون «اسماء و صفات الاهی»، «پیامبران»، «فرشتگان مقرب» و با معنای مذمومیت با مفاهیم «استکبار»، «ظلم»، و «فساد» مرتبط است. در این پژوهش واژه «عالین» که در آیه 75 سوره ص و در ماجرای سجده نکردن ابلیس بر حضرت آدم (ع) به کار رفته، به روش توصیفی تحلیلی با دو رویکرد معناشناسانه و نیز حوزه مباحث فلسفی کلامی ارزیابی شده است. برخی واژه «عالین» را فقط از جنبه معناشناسانه و به گونه وصفی و همسو با مفهوم «استکبار» معنا کرده اند، برخی دیگر علاوه بر رویکرد معناشناسانه، به شواهد ادبی و روایی نیز توجه کرده و در نتیجه آیه را در سیاق مدح دانسته و خمسه طیبه (ع) و ملایکه مهیمین را مصادیق «عالین» دانسته اند. بر اساس این دیدگاه، عالین افراد حقیقی دانسته شده اند که دارای مرتبه ای عالی تر از ملایکه مامور به سجود در برابر آدم بوده اند و امر به سجود به آنان تعلق نگرفته است. این دیدگاه به سبب برخورداری از ادله و شواهد بیشتر نسبت به دیدگاه اول از استحکام و اتقان بیشتری برخوردار است.

    کلید واژگان: علو, عالین, خمسه طیبه (ع), ملائکه مهیمین}
    Rahman Oshriyeh *, A Mirzinli Abolfazl, Hamed Oshriyeh

    Olow and its derivatives have always been used in the Holy Quran with either positive or negative approaches. In a positive sense, this word is related to concepts such as "divine names and attributes", "prophets", and "close angels", and in a negative sense, it is related to the concepts of "arrogance", "oppression", and "corruption". In this research, the word Alin, which is used in verse 75 of Surah Saad and in the story of the devil not prostrating to Adam (AS), has been examined in a descriptive-analytical method with two semantic approaches and also in the field of philosophical and theological issues. Some have interpreted Alin only semantically and descriptively and in line with the concept of arrogance. Others, in addition to the semantic approach, have paid attention to literary and narrative evidence. As a result, they have considered the verse in the context of praise, and have introduced Khamsah Tayyebah (AS) (The Five) and the guardian angels as examples of Alin. Accordingly, Alin refers to real people who were not commanded to prostrate before Adam (AS) and have a higher rank than the angels who were ordered to do so. This view is more compelling and convincing than the first one due to having more evidence and proof

    Keywords: Olow, Alin, Khamsah Tayyebah (AS), Guardian Angels}
  • محمدحسن توانایی، راضیه فلاحتی*
    واکاوی واژه إظهار در قرآن به روش تحلیلی - توصیفی با دقت در واژه‏های هم ریشه، هم نشین و جانشین امری است که نوشتار حاضر بدان می پردازد. اصل و ریشه إظهار "الظهر" به معنی آشکاری در مقابل پنهانی اما إظهار‏، ایجاد این ظهور است . بررسی این نکته در هم نشینی "رسول" ، "الدین" ، "اطفاء" و "إتمام" با واژه "إظهار" روشن تر می‏گردد. إظهار دین وظیفه خطیری است که رهبری آن به عهده "رسول دین" است که خلیفه خداست ، این مسئولیت همه جانبه است اما غلبه فرهنگی بر غلبه با جنگ و قتال ترجیح دارد و این نکته از دقت در آیات دیگر به جهت انسجام متن قرآن به دست می آید؛ به عنوان مثال لفظ " جهاد کبیر" برای محاجه با قرآن و استفاده از آن برای غلبه بر ادیان و افکار منحرف استفاده شده است. تحقق وعده خدا " لیظهره علی الدین کله" به وسیله اتمام نور الهی به عهده پیروان رسول دین است . علو مقام شریعت الهی به گونه ای است که گرچه ممکن است پیروزی ظاهری گاهی با جبهه کفر باشد اما عزت و حکمت حقیقی و پایدار از آن عزیز حکیم خواهد بود که این مهم از رابطه إظهار با "غلبه" و "هیمنه"آشکار می‏گردد و مسلمانان را به این ضرورت توجه می‏دهد که وظیفه " إظهار دین " یعنی ابلاغ هیمنه و استحکام دین به جهت فحوای متعالی آن به عهده آنهاست .
    کلید واژگان: إظهار, علو, هیمنه, غلبه, قرآن}
    Mohamadhasan Tavanaiee, Razieh Falahati *
    This research focuses on the analytic-descriptive investigation of the word "ezhar"or " explanation" by scrutinizing its cognates. The root of "ezhar" is "al_zahr" which means " clarity" opposite the word " covert and ambiguity". However "ezhar" causes this clarity. This can be clearly associated with the words " prophet", "religion", " extinguishing", and" completion". Religion explanation is the prophets' responsibility who is the vicegerent of God. However this is a multilateral responsibility, the cultural conquest is preferred to conquest by war and killing. Moreover this fact is illuminated by investigating the verses in Quran due to their cohesion and coherence. For instance the word"the great jihad" is used for reasoning with Qur'an and conquest over other religions and perverse beliefs and thoughts. The realization of God's promises are the prophet's followers. The supereminence of God's tradition is in a way that although the apparent conquest sometimes belongs to the athiests, the real and permenant honor and wisdom belongs to God. This reality is completely explained in the relationship between "explanation" and "conquest". As a result muslims are strongly aware that the resonsibility of religion explanation, due to its major importance, is the prophet's duty. Key words: predominence, dignity, conquest, Qur'an
    Keywords: Ezhar, Olow, Heimaneh, Ghalabeh, Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال