به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "opponents" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «opponents» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی مرادی مکی*، مهدی فرمانیان، محمدجواد حاجی ابوالقاسمی دولابی

    مناظره به عنوان یکی از شیوه های مرسوم و کارآمد در مواجهه با مخالفان محسوب شده که با اهداف متفاوتی همچون پیروزی بر رقیب و برتری جویی یا تبیین حقیقت صورت می گیرد و در فرهنگ اسلامی نیز دارای پیشینه کهن و درخشانی است. در این میان امام رضا% مناظرات فراوانی با پیروان ادیان و مذاهب به هدف تبیین حقیقت داشته اند. از نظر ایشان، مناظره به هدف حقیقت طلبی دارای مولفه های ویژه و برجسته ای است. بر این اساس پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مناظرات امام رضا% با مخالفان خود پرداخته است و می کوشد به تبیین مهم ترین مولفه های مناظره حقیقت محور، از دیدگاه امام رضا  بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد، این نوع مناظره از دیدگاه امام رضا% دارای چندین مولفه مهم از قبیل: «تسلط به مفاهیم و مبانی مخالفان»، «استفاده از عقل به عنوان فصل مشترک»، «رعایت اصول و ارزشهای اخلاقی»، «مستندگویی و ارجاع به منابع مورد قبول»، «توجه به اصول مسلم و مشترک»، «فرصت اظهارنظر به رقیب» و «منع از تکفیر مخالف» می باشد. بدیهی است توجه به این مولفه ها در مناظره، می تواند الگوی مطلوب و اسلامی را از مناظره دینی برای هر عصری ترسیم نموده که ترویج این الگو نقش موثری در دفاع از معارف اهل بیت% و شبهه زدایی از آنها خواهد داشت.

    کلید واژگان: مناظرات رضوی, حقیقت محوری, مناظره, امام رضا, مخالفان
    Mojtabi Moradi Makki*, Mehdi Farmanian, Mohammadjavad Haji Abolqasemi Dolabi

    Debate is considered as one of the conventional and efficient ways to face opponents which is done with different goals such as winning over the competitor and seeking superiority or explaining the truth and in Islamic culture, it also has an ancient and brilliant background. In the meantime, Imam Riḍā (as) had many debates with the followers of religions and sects for the purpose of clarifying the truth. According to him, the debate for the purpose of seeking truth has special and outstanding components. Based on this, the upcoming research investigates the debates of Imam Riḍā (as) with his opponents using descriptive and analytical method and tries to explain the most important components of the truth-oriented debate from Imam Riḍā's point of view. The findings of his research show that this type of debate from Imam Riḍā's point of view has several important components such as: "Mastering the concepts and foundations of the opponents", "using reason as common ground", "adherence to moral principles and values", "documenting and referring to accepted sources", "attention to Muslim and common principles", "opportunity to comment on the competitor" and it is "prohibition against excommunication". Obviously, paying attention to these components in the debate, it can draw a desirable and Islamic model of religious debate for every age, and promoting this model will play an effective role in defending the teachings of Ahl al-Bayt (as) and dispelling doubts about them.

    Keywords: Razavi's Debates, Truth-Oriented, Debate, Imam Riḍā (As), Opponents
  • امیرعلی حسنلو

    عزاداری برای اهل‌بیت به‌ویژه امام حسین در ماه محرم و صفر فرهنگ دیرینی است که مورد تایید قرآن‌کریم و تاکید روایات است؛ اثرات بی‌نظیری که بر برپایی عزای حضرت سیدالشهدا مترتب است سبب شده که در طول تاریخ و در سده‌های اخیر مخالفان و جریانات معاندی به وجود آید؛ در این پژوهش که با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و به روش توصیفی انجام‌گرفته به دشمن‌شناسی مراسم عزاداری و راهکارهای مقابله با آن پرداخته شده است.
    در بررسی تاریخی صورت‌گرفته مشخص گردید که وهابیت، حکومت پهلوی و برخی حکومت‌های قبل از آن، برخی تحلیل‌گران و تحریف‌کنندگان از دشمنان اصلی برپایی مراسم عزاداری شناخته می‌شوند و راه مقابله با دشمنان و حفظ مراسم عزاداری از تحریفات اقداماتی نظیر در میدان بودن عالمان دین، فعال‌سازی مردم با افزایش دانش، اصلاحات بر محور دین، الگو قرار دادن ایمه اطهار% و تبیین سیره امام حسین8 است.

    کلید واژگان: عزاداری, امام حسین (ع), مخالفان, وهابیت, تحریفات
    Amir Ali Hasanlu

    Mourning for the Ahl al-Bayt (a.s.), especially Imam Hussain (a.s.) in the month of Muharram and Safar, is an ancient culture that is confirmed by the Holy Quran and emphasized by traditions. The unique effects of mourning for the Sayed al-Shuhada (AS) have led to the emergence of opponents and opposing movements throughout history and in recent centuries. In this research, which was carried out using library sources and in a descriptive method, the antagonism of the mourning ceremony and the strategies to deal with it have been discussed. In the historical investigation, it was found that the Jewish people, Wahhabism, the Pahlavi government, and some governments before that, some analysts and distorters can be considered the main enemies of the mourning ceremony. The way to confront the enemies and preserve the mourning ceremony from distortions is also with measures such as the presence of religious scholars, activating people (by increasing knowledge), reforming thoughts on the axis of religion, setting the example of the pure imams and, especially, explaining the life of Imam Hussain (a.s.). , it is possible.

    Keywords: mourning, Imam Hussein (AS), Opponents, Wahhabism, distortions
  • مهناز محمدیان*، محمدمهدی کرباسچی
    ظهور یک منجی همواره مورد توجه اندیشمندان و همه پیروان ادیان الهی و بشری بوده است. امت اسلام نیز در انتظار ظهور مهدی؟عج؟ هستند. با این وجود پس از ظهور وی، برخی، با ایشان به ستیزه و مخالفت برمی خیزند. در این مقاله، ضمن طبقه بندی این مخالفان، دلایل ایشان مورد بررسی قرار می گیرد. قرآن و روایات امامیه، مخالفان وی در زمان ظهورش را علاوه بر شیطان، دجال و سفیانی، به دو گروه غیر مسلمانان که شامل یهودیان، کفار و مشرکان و گروه مسلمانان که شامل منافقین، دنیاطلبان و نادانان بی بصیرت است تقسیم می کنند. مهم ترین دلایل مخالفت غیرمسلمانان، نژادپرستی، برتری جویی و دشمنی با دین اسلام و پیامبر اسلام؟ص؟ می باشد و همچنین مهم ترین دلایل و یا بهانه مخالفت برخی از مسلمانان، پیروی از صیحه شیطانی، گمان به آوردن دین جدید، گمان به تاویل ناروای قرآن و استناد به قرآن تنظیم شده توسط علی(ع)، جوانی امام، مبارزه قهری و قاطع امام زمان(ع) با دشمنان، قضاوت به باطن افراد و با استناد به ادله غیر ظاهری و اجرای احکام شرعی واقعی و محاکمه برخی از ظالمان می باشد.
    کلید واژگان: امام زمان, ظهور, مخالفان
    Mahnaz Mohammadian *, Mohammad Mahdi Karbaschi
    The appearance of the Imam Zaman (peace on them) of the Age throughout history has been the focus of all divine saints and prophets, and the Muslim Ummah is waiting for his advent. But after the appearance of Imam Zaman (peace on them), some people oppose him for various reasons. In this study, while classifying the opponents, the reasons for opposition to Imam Zaman (peace on them) at the time of his emergence were examined and analyzed. For non-Muslims, the most important reasons for opposition are racism, supremacy, and enmity with Islam and the Prophet. For some Muslims, the most important reasons for opposition are the satanic shout, the new religion charge, new interpretations of the Qur'an charge, the youth of the Imam, the "tussle and stringency of the Imam Zaman (peace on them)" against the enemies, the implementation of religious rulings, and punishment Jabbat and Taghut and the oppression of Bani Hashem.
    Keywords: Imam Zaman(As), appearance, Opponents
  • نسرین انصاریان*
    بسیاری از معارف دینی و دستورهای زندگی در دین اسلام، از قرآن کریم که ثقل اکبر است، به دست می آیند؛ ازاین رو شناخت آموزه های قرآن از صدر اسلام تاکنون با عنوان «تفسیر قرآن» کانون توجه مسلمانان به ویژه اندیشمندان علوم قرآنی بوده و هست. یکی از علوم مورد نیاز تفسیر، «بلاغت» است و «علم بیان» یکی از فنون آن است. بحث حقیقت و مجاز یکی از مسایل علم بیان است. این بحث به دلیل تاثیر مستقیم در تفسیر قرآن جایگاه ویژه ای دارد؛ ازاین رو اثبات مجاز در قرآن اهمیت دارد. از طرفی به دلیل مقبولیت علمی علامه طباطبایی+ در جامعه تفسیری و مجازدانستن برخی آیات از جانب ایشان دستیابی به دیدگاه های ایشان در این مورد ضروری است؛ ازاین رو رسیدن به این مطلب هدف این پژوهش است. منابع داده های پژوهش در بیشتر موارد علاوه بر کتاب المیزان فی تفسیر القرآن، کتاب های تفسیری، بلاغی و لغوی هستند. بر اساس روش توصیفی تحلیلی یافته های این پژوهش به این اشاره دارند که دلایل ایجابی از طرف موافقان مجاز در قرآن برخی آیات، روایات و بلیغ تربودن مجاز نسبت به حقیقت است و دلایل مخالفان مجاز در قرآن مانند دروغ بودن مجاز، قابل نفی بودن آن، سقوط حجیت و سقوط اعجاز قرآن، دلایل سلبی و قابل نفی اند. علامه طباطبایی+ ضمن پذیرش این دلایل، «مجاز در برخی آیات» را در صورت قرینه داشتن و موثربودن در تفسیر آیه می پذیرد.
    کلید واژگان: اثبات مجاز, موافقان, مخالفان, علامه طباطبایی(رحمهالله)
    Nasrin Ansarian *
    Many religious teachings and instructions for life in Islam are derived from the Holy Qur'an, which is considered as Al-Thiql al-Akbar. Therefore, identifying the teachings of the Qur'an from the beginning of Islam until now under the title of "interpretation of the Qur'an" has been and is the focus of attention of Muslims, especially thinkers of Qur'anic sciences. One of the sciences required for interpretation is "Balaghah (eloquence)" and "Bayan (the science which deals with patterns of speech that aims to get a sentence that can not only be understood but also be beautiful) " is one of its techniques. The topics of truth and Majaz (metonymy) are two of the issues of bayan. This topic has a special place due to its direct impact on the interpretation of the Qur'an. Therefore, proving majaz is important in the Qur'an. On the other hand, due to the scientific acceptance of Allameh Tabatabaei in the Qur'an interpretation community and considering some verses as majaz by him, it is necessary to obtain his views in this regard. Therefore, this is the purpose of this study. In most cases, in addition to Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran, the sources of research data are interpretive, eloquent, and lexical books. Based on the descriptive-analytical method, the findings of this study indicate that the necessary reasons given by the majaz proponents in the Qur'an are some verses, narrations, and majaz being as more eloquent. The reasons for the majaz opponents in the Qur'an, such as considering majaz as being a lie, its negation, the fall of the authority and the miracle of the Qur'an, are negative and negligible reasons. While accepting these reasons, Allameh Tabatabaei accepts "majaz in some verses" if they are symmetrical and effective in interpreting the verse.
    Keywords: Proving Majaz, proponents, opponents, Allameh Tabatabaei
  • هدیه تقوی*

    بخش مهمی از ابعاد رسالت انبیاء در برخورد با مخاطب مخالف و تلاش در جهت اقناع و آگاهی بخشی به آنان در قالب شیوه های رفتاری و گفتاری در قرآن بازتاب وسیعی یافته است. حضرت ابراهیم از جمله پیامبران الهی بود که با شیوه استدلالی، کنش های گفتاری متنوعی برای اشاعه گفتمان توحیدی که به لحاظ صورت و محتوا متفاوت از گفتمان دینی موجود (پرستش عناصر طبیعی و بت پرستی) در منطقه بین النهرین بود و بستر سازی مناسب برای جلب مخاطب مخالف به کار برد. این مقاله با بهره گیری از طبقه بندی کنش های گفتاری سرل (اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی) به نوع شناسی کنش های گفتاری حضرت ابراهیم در برخورد با مخالفان بر اساس پاره گفتارهای موجود در آیات قرآن پرداخته است. یافته پژوهش نشان می دهد کنش گفتاری اظهاری که در جهت معرفی و شرح گفتمان توحیدی با هدف اشاعه و تثبیت معنایی آن صورت گرفته بود، از بیشترین و کنش گفتاری اعلامی از کمترین بسامد برخوردار بوده است. به نظر می رسد مهمترین عامل موثر بر اغلبیت کنش گفتاری اظهاری، غلبه و هژمونیک شدن گفتمان تعدد خدایان در جامعه بوده که حضرت ابراهیم سعی داشت با استفاده از آن زمینه مناسب جهت برجسته سازی گفتمان توحید و به حاشیه راندن گفتمان غالب انجام دهد.

    کلید واژگان: حضرت ابراهیم(ع), کنش گفتاری, قرآن, سرل, مخالفان
    Hedieh Taghavi *

    An important part of the dimensions of the mission of the prophets in responding to the opposite audience and trying to persuade and inform them in terms of behavioral and spoken behaviors in the Qur'an has been widely reflected. Prophet Ibrahim was one of the divine prophets who, in an argumentative manner, had a variety of spoken actions for spreading a monotheistic discourse that differed in terms of form and content from the existing religious discourse (worship of natural elements and idolatry) in Mesopotamia, Suitable for attracting an opposing audience. This article, by utilizing the categorization of Sural's speech acts (expressive, inclusive, emotional, commitment and declarative), is intended to characterize Abraham's speeches in dealing with dissent based on the exegesis of Quranic verses.The findings of the research show that the spoken action of the statement intended to introduce and describe the monotheistic discourse with the purpose of its semantic propagation and fixation has been the highest and the most pronounced speech action of the least frequent. It seems that the most important factor influencing the frequency of speech-making expression is the overcoming and hegemonicization of the discourse of the multiplicity of gods in society, which Abraham tried to use with this appropriate context to highlight the discourse of monotheism and to marginalize the dominant discourse.

    Keywords: Prophet Ibrahim, Speech Action, Qur'an, Searl, opponents
  • محمدعلی کوثری*، حسن طارمی راد، منصور پهلوان
    همواره جامعه انسانی متاثر از پدیده جنگ بوده و از این ناحیه آسیب های جبران ناپذیری در بعد مادی ومعنوی به بشریت رسیده است .از طرفی صلح از دیرباز به عنوان آرزو و آرمانی مقدس در میان جوامع بشری مطرح بوده و مصلحان و خیر اندیشان در جهت تحقق این آرمان تلاش نمودهاند . دین مقدس اسلام همواره پیوسته ندای صلح، برادری و برابری سرداده است، اما با وجود این جوامع اسلامی بیشترین صدمات را در جنگهای تحمیلی دیدهاند از جمله در جنگهای صلیبی که مسحیان به مسلمانان تحمیل کردند؛ یا جنگ در عراق و افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی در زمان ما که خسارات جبران ناپذیری به بارآورده است. روش برخورد امام علی (ع)با مخالفان بر محوریت صلح بوده، و صلحگرایی در تعالیم و سیره امام علی(ع) از جایگاه برجستهای برخوردار است .ایشان در تمام دوران حکومتش اصل را بر صلح قرارداده بود و از هیچ تلاشی برای حفظ آن کوتاهی نکرد. وی نشان داد که مسالمت بر جنگ و خون ریزی ترجیح دارد، مگر اینکه دشمن تمامی راه های منتهی به صلح را ببندد و فتنه انگیزی نماید. در این پژوهش این موضوع بررسی می شود که از سیره امام علی(ع) چه الگویی برای ایجاد صلح می توان دریافت کرد.در این مقاله با مراجعه به کتب تاریخ و سیره، همچنین بهره از تعالیم نهج البلاغه به روش کتابخانه ای برخورد صلح طلبانه امام علی(ع) با مخالفان تبیین می گردد تا چراغ راه بشریت برای ایجاد صلح جهانی باشد.
    کلید واژگان: امام علی, صلح, جنگ, مخالفان
    Mohammad Ali Kowsari *, Hasan Taromi Rad, Mansoor Pahlevan
    Human society has always been affected by the phenomenon of war and has suffered its irreparable damages to material and spiritual dimensions. These aspirations have worked. On the other hand, peace has long been regarded as a sacred aspiration among human societies. Therefore, peacemakers and thinkers have been working to realize it. The sacred religion of Islam has always been a call for peace, brotherhood, and equality, but nevertheless the Islamic societies have suffered most in the imposed wars, including the crusades imposed by Christians on Muslims; or the wars in Iraq and Afghanistan and other Islamic countries. Imam Ali's (AS) approach to the opponents was centered on peace, and peacemaking had a prominent place in Imam Ali's teachings and Seerah. Throughout the era of his governance, he had maintained the principle of peace and continued it. He showed that peace is preferred to war and bloodshed unless the enemy closes all the paths to peace and provokes sedition. This study aims to answer the question that what kind of model can be obtained for making peace from Imam Ali's Seerah. In this article, the author referred to the history and Seerah books as well as Nahj al-Balagha's teachings regarding Imam Ali's peaceful approach toward his opponents to the light of the way for humanity and create a peaceful world.
    Keywords: Imam Ali (AS), Peace, war, Opponents
  • عزت الله مولایی نیا، مریم مظفری *
    قرآن کریم از نگاه قرآن پژوهان فریقین در ابعاد مختلف لفظی، محتوایی، سبکی، هنری، نظم، چینش و... معجزه است و مهم ترین دلیل آن آیات تحدی و واقعیت خارجی آن می باشد. یکی از انواع اعجاز هنری و لفظی آن اعجاز لغوی و از مظاهر برجسته آن کاربرد اسلوب هنری سجع در جای جای این کتاب با عظمت است. اسلوبی که پاسخگوی نیازهای مخاطبان نخستینی (اعراب) بوده که حرص و ولع فوق العاده ای به قافیه، سجع و فواصل موزون از خود نشان می دادند و در داد و ستد شعری آنان این امر کاملا نمایان است. پژوهشگران قرآنی از همان آغاز درباره وجود اسالیب سجع در قرآن دچار اختلاف نظر شدند، گروهی آن را منکر شده اند گروهی آن را پذیرفته اند، لیکن نظریه پردازان بزرگ بلاغت قرآن کریم با تفسیر صحیح و دقیق از این اسلوب زیبا، دلربا، شیرین و اعجازآمیز آن را از امتیازات مهم هنری، لفظی و اعجاز بیانی قرآن شمرده و نگارش های فراوانی را در ارائه صحیح آن انجام داده اند. این اسلوب همانند دیگر مقوله های اعجاز بیانی مقصد نبوده بلکه مانند مرکبی است که شنونده را به مقصد می رساند
    کلید واژگان: قرآن, فواصل سجع, موافقان وجود سجع, مخالفان وجود سجع
    'Izzatullah Moulayinia, Maryam Muzaffari *
    The Holy Quran is a miracle according to Quran researchers of both branches of faith in various dimension including the words, contents, style, arts, sequences, and order. The most important reason is the challenge it gives as well as its external reality. One of its miracles is verbal in the sense that the words are rhymed and this is one of the outstanding features of the Quran which manifests itself in different parts of the Quran. This is a style which met the needs of the primitive Arab audience who showed remarkable desire for rhyme and correspondence of sound between words as evidenced clearly in their poetic interactions. In addition, these rhymes completely saturated their emotional needs in musical terms. Quranic researchers have, since the early period of Islam, had discrepant views about the existence of rhythmic styles in the Quran. Some have denied it rejecting the arguments presented by the proponents but great theorists and experts in the area of literary eloquence not only confirm the existence of such a precise, delicate and miraculous style but they have also gone to state that it is one of the distinct verbal and artistic features of the Quran. Thus, they have made their efforts in presenting this style and rendering it. This style of expressing things is not a goal of the Quran; rather it is just a tool used by the Quran to grab the attention of the audience.
    Keywords: Quran, rhythmic gaps, proponents, opponents, rhyme
  • احد پرنا*، نسرین حسن زاده

    از جمله مباحث مهم زبان‌شناسی در زمینه معناشناسی، بحث «چندمعنایی» است؛ به این معنا که یک لفظ در جملات گوناگون معانی متعددی دارد که در زمینه تفسیر و معنای دقیق آیات قرآن و مباحث علوم قرآنی بسیار حایز اهمیت بوده و مفسران و علمای قرآنی به آن اهتمام داشته و دارند. نوشتار حاضر پس از بیان تعریف چندمعنایی به شیوه تحلیلی با تلفیق عقل و نقل ادله مخالفان را مورد تحلیل قرار داده و با استناد به آیات قرآن و روایات، نظریه موافقان را تایید کرده و دریافته است که آیات قرآن کریم، روایات معصومان(ع)، دلایل ادبی، تمایز کلام الاهی و بشری، نظریه منطقه فعال کلمات، زبان ترکیبی و جاودانگی قرآن از جمله دلایل اثبات چندمعنایی در قرآن کریم است.

    کلید واژگان: قرآن, چندمعنایی, موافقان, مخالفان
    Ahad Parna*, Nasrin Hasanzadeh

    From the important topics of linguistics in the field of semantics, the term is “multi-semantic,” meaning that a word in many sentences has several meanings that was very important in the field of the interpretation and the exact meaning of Quranic verses and Quranic science topics, and Quranic commentators and scholars They have about it and have it. Present paper after expressing the multi-semantic definition in an analytical manner with the integration of wisdom the analysis of the arguments of the opponents has been analyzed , And referring to the verses of the Quran and narratives confrims the theory and found that the verses of the Holy Quran, the traditions of the innocents ( Peace be upon them )literary reasons divine and human divine distinction, active area words theory,combind language and importantality of the Quran from proof of reasons of the multi semantics is in the holy quran.

    Keywords: Quran, Polynomial, proponents, opponents
  • علی اکبر لطفی

    سلفیه جهادی به عنوان گروهی که تنها راه گسترش اسلام را جهاد مسلحانه می دانند. در پیشبرد اندیشه خود اقدام به رفتارهای ناشایستی در مقابل مخالفانشان می کنند، از این رو ضمن تفسیر جهاد به قتال، قائل به جواز گردن زدن مخالفان خود و اسیران هستند. تکفیری ها برای مشروعیت بخشی به این عملکردشان به آیاتی از قبیل آیه 4محمد، 12 انفال ، 67 انفال و همچنین روایاتی از قبیل« انما بعثت بضرب الرقاب» ،وعده پیامبر به مشرکان قریش بر ذبح آنان ، اقدام خلیفه دوم در اذن بر گردن زدن ذوالخویصره و سیره پیامبر در گردن زدن اسیران بدر استناد می کنند. اما با بررسی صورت پذیرفته در این استدلالات معلوم گشت، آیات مورد استناد هیچ دلالتی بر جواز گردن زدن ندارند و روایات نیز ضمن ضعف سندی و تقطیع صورت پذیرفته ، در کتب روایی معتبر اهل سنت نیامده است، از این رو قابل اعتماد نیستند. علاوه بر آن معارف ناب اسلامی به شدت از اموری که باعث نشان دادن چهره ای خشن از اسلام است نهی کرده است. در این نوشته با تکیه به منابع کتابخانه ای و اینترنتی، ضمن تحلیل و توصیف دیدگاه سلفیه تکفیری در برخورد با اسیر به نقد این دیدگاه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: سلفیه جهادی, ذبح, مخالفین, اسیر, سیره پیامبر
    Ali Akbar Lutfi

    The jihadist Salafism is a group that sees armed jihad as the only way to spread Islam. In advancing their thinking, they resort to every despicable act against their opponents interpreting jihad as an armed fight against the enemy, allowing decapitation of their opponents and captives. To legitimize their brutalities, they make reference to certain verses such as the verse 4 of Chapter Muhammad, verse 12 of Chapter al-Anfal and verse 67 of al-Anfal.  As well, they make use of narrations such as "I have been commissioned to chop off the necks", the Prophet's promise to behead the pagans of Quraish. Add to that the Second Caliph's permission in decapitating Dhul Khuwaysarah, and the Prophet's practice of beheading the captives of the Battle of Badr. However, a closer look into these arguments revealed the fact that the aforesaid verses do not in any way signify permissibility of decapitation, and that the narrations are also poor and disconnected, not to mention the fact that they have not been transmitted in reliable Sunni sources. In addition, Islam's pure teachings have strongly forbidden any conducts which may present Islam as a religion of violence. Relying on library and internet resources to analyze and describe takfiri Salafism in treating prisoners of war, this study seeks to criticize jihadist Salafis' views on this subject.

    Keywords: Jihadist Salafism, decapitation, opponents, captives, normative conduct of Prophet Muhammad
  • Mahdi Noormohammadi
    Imam Javad (A.S) confronted different opponents and foes in the period of his Imamate adopting various methods. Waqifiyeh Cult was one of these opposing groups. This paper attempts to answer this major question that how had Imam Javad (A.S) confronted his opposing Waqifi groups? Revisiting and investigating the authentic historical texts have supported the hypothesis of this paper directing the researcher to this fact that Imam Javad (A.S) had got into different negative and positive confrontations with Waqifiyeh Cult among which some of his negative confrontations had been violent and heated. The researcher›s objective and significance for writing this paper is in fact to investigate the necessities of such confrontations which is noteworthy to identify the foe and to separate them due to their danger for the religion and sect.
    Keywords: Imam Javad (A.S), conduct, opponents, Waqifiyeh
  • محمد محسن طبسی
    حدیث «سلسله الذهب» منقول از امام رضا علیه السلام در جریان ورود تاریخی آن حضرت به نیشابور در منابع شیعی با دلالت «حصن» نقل شده و از جایگاه و اعتبار ویژه ای نیز برخوردار است. اما این حدیث در منابع اهل سنت، گاه با دلالت «حصن» و گاه با دلالت «ایمان» نقل شده است که این امر، حاصل نگاه اهل سنت به حدیث «سلسله الذهب» است. این مقاله می کوشد با رویکردی توصیفی تحلیلی به اسانید وطریق های حدیث «سلسله الذهب» در منابع اهل سنت و نیز دو نگاه متفاوت آنان به این حدیث، چهره واقع بینانه ای از نگاه اهل سنت به این حدیث شریف را ترسیم نماید. همچنین با نقد نگاهی که حدیث را منحصر در اباصلت هروی می داند، دو فرضیه تواتر حدیث سلسله الذهب و مستفیض بودن آن با دلالت حصن نزد اهل سنت با تکیه بر منابع آنها و نقل بدون واسطه اثبات می شود.
    کلید واژگان: سلسله الذهب, اهل سنت, حصن, ایمان, اباصلت هروی, موافقین, مخالفین
    M.M.Tabasi
    The hadith with golden chain quoted by Imam Rida (PBUH) on his historical entrance to Nishapur has been narrated by Shi’i sources under “husn” (fort) and is of paramount importance. In Sunni sources, however, this hadith has been sometimes quoted under “husn” and some other times under “iman” (faith) and this is a result of the Sunni’s look at the hadith with golden chain. Adopting a descriptive analytic approach to chains of transmitters of this hadith in Sunni sources and their two different views to this hadith, the present writing tries to depict a realistic picture of Sunni’s look at this noble hadith. Also, criticizing the view according to which narration of hadiths is restricted to what that has been done by Aba Salt Hirawi and relying upon their sources and immediate quotations from such sources, the author tries to prove two hypotheses of frequency of the hadith and that it covers the entry “husn” according to Sunnis.
    Keywords: hadith with golden chain, Sunnis, Husn, faith, Aba Salt Hirawi, proponents, opponents
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال