به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "practical intellect" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «practical intellect» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی practical intellect در مقالات مجلات علمی
  • علیرضا احمدی*، علیرضا طبیبی، ابراهیم ابراهیمی، علی حسن بگی

    اعجاب عبارت‏ها و عمق حقایق روایاتی معتبر از اهل بیت:، مشهور به «صعب، مستصعب»، گویای اهمیت و ضرورت فهم این گونه روایات از جنبه‏ های گوناگون است؛ به گونه‏ای که به رغم آرای حدیث‏ شناسان و پژوهش ‏های چهار مقاله در این باره، می‏توان از زوایای دیگری به این موضوع پرداخت؛ مانند: «عقل»، «شهود قلبی» و نقش آن‏ها در ترسیم مفهوم جامع «تحمل»، و... این نوشتار، چنین زوایایی را از مسیر نقد و بررسی نظرهای آیت الله جوادی در باب این گونه روایات، به روش تحقیقی تحلیل کیفی محتوا و متکی بر لغت‏شناسی اجتهادی، تشکیل خانواده حدیث و یافتن قرینه ‏های درون‏ متنی و برون‏ متنی رصد نمود و دریافت که عقل و ابعاد آن و همچنین شهود قلبی، در مفهوم جامع «تحمل»، با هم پیوندی ناگسستنی دارند. تعابیر«امرنا»، «حدیثنا» و...، ذیل مقام خلیفه اللهی تام اهل بیت:، قابل جمع است و...

    کلید واژگان: «صعب, مستصعب», تحمل امر, عقل عملی, شهود قلبی, آیت الله جوادی
    AliReza Ahmadi *, AliReza Tabibi, Ebrahim Ebrahimi, Ali Hasanbegi

    Wonder of phrases and depth of the truths of reliable traditions from the Ahl al-Bayt (‘a.s.) which are well-known as “ṣa‘b, mustaṣ‘ab” (difficult and being considered difficult) traditions, suggest the importance and necessity of understanding this kind of traditions from different dimensions, so that despite the opinions of the expert scholars of hadith, as well as the researches contained in the four articles written so far in this regard, one can deal with this topic from other aspects like: intellect (‘aql) and intuition (shuhūd qalbī), and investigate their role in describing the comprehensive concept of “endurance” (taḥammul), etc. This article observed the above dimensions by means of analyzing the opinions of Ayatollah Javadi Amoli in the matter of this kind of traditions applying qualitative content analysis as its method of research and by relying upon ijtihad-oriented lexicology, constituting a hadith family, and finding intratextual and extratextual indications. This writing also found out that the intellect and its dimensions as well as intuition had an undetachable connection with one another in the comprehensive concept of “endurance”. The expressions “amranā” (our affair), “ḥadīthanā” (our statement), etc. can be interpreted equally if the Ahl al-Bayt’s position of “Khalaīfatullāh” (God’s vicegerent) is taken into consideration.

    Keywords: “ṣa‘b, mustaṣ‘ab”, endurance of the affair, practical intellect, intuition, Ayatollah Javadi Amoli
  • محمد مهدی گرجیان، مهدی بابایی المشیری
    عقل با توجه به معنای لغوی، خصوصیات و لوازم ذاتی آن، میان همه موجودات عقلانی، از عقل اول گرفته تا قوه عاقله انسانی مشترک است. به همین دلیل، ابن عربی وقتی از عقل سخن می گوید، معنای لغوی آن را در نظر می‏گیرد. عقول انسانی از عقل اول به نحو تجلی و افاضه به وجود آمده اند. براین‏اساس، حقیقت عقول انسانی، همانند عقل اول، از سنخ نور و مجرد از ماده اند. کثرت عقول انسانی و نیز تفاوت و امتیاز میان آنها به واسطه مواد قابلی است، نه از ناحیه فاعل مفیض. عقل انسانی دارای دو بعد یا جنبه است: جنبه عملی که مربوط به کنترل غرایز نفسانی و هدایت آن به سمت موارد مشروع و دعوت به خیر و جلوگیری از انجام شر است، و جنبه نظری که عقل از این جهت به عنوان یکی از قوای ادراکی انسان، ابزار و طریق و یا منبع برای معرفت و شناخت به واقع است. عقل دارای هویت نوری و ادراکی است و همانند نور کاشفیت و روشنگری درباره غیر دارد و ازاین رو، در حد توان خود می تواند واقع را بیابد. عقل برای کسب معرفت جدید، یا از قوه فکر و نظر مدد می گیرد (عقل ناظر) و یا اینکه حقایق و معارف از سوی حق تعالی بر او افاضه می شود و او می پذیرد (عقل قابل).

    کلید واژگان: عقل, عقل اول, عقل نظری, معرفت, ابن عربی
    Mohammadmahdi Gorjian, Mahdi Babaei
    `Aql, intellect, with regard to its lexical meaning, essential properties and requisites is common in all intellectual beings, from the first intellect to human intellectual ability. On this reason, Ibn Arabi, when saying of intellect, regards its lexical meaning. Human intellects is viewed by him to be the grace and manifestation of the first. On this basis, the essence of human intellects, like that of the first intellect, is light and immaterial. Variety and numerous state of human souls lie in their corporeal aptitudes, not in their agent. Human intellect is of two aspects: one is for controlling natural instincts and directing them to lawful deeds. The other functions as a way and means for human knowledge of reality. Human intellect is of an immaterial identity and functions like a light that lighten the things. It, therefore, can perceive reality in accordance to its ability. Human intellect enjoys mental power to attain knowledge or take it from the Divine directly.

    Keywords: Ibn Arabi, Human Intellect, Theoretical Intellect, Practical Intellect
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال