جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "practical reason" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «practical reason» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
عقل انسان کارکردهای ادراکی و عملی گوناکونی دارد. مکاتب فکری کارکردهای مختلفی را برای عقل عملی بیان کرده اند. مسئله اصلی این پژوهش کشف کارکردهای عملی۔اخلاقی عقل انسان بر اساس نصوص دینی است. در این مقاله با روش فقه الحدیثی تحلیلی نصوص دینی نتایج زیر حاصل شده است؛ عقل در ساحت حیات انسانی سه کارکرد عملی۔اخلاقی دارد؛ 1. کشف الزام ها و ارزش های اخلاقی 2. حکم به بایستگی و شایستگی 3. انگیزش و مدیریت رفتار و منش. در کشف الزام و ارزش به ذات فعل و گاه به ارزش گذار خارجی نظر می کند. در کارکرد دوم، عقل به مثابه قانون گذار، حکم به بایستگی و شایستگی می کند، فارغ از این که دیگران در مورد آن چه قضاوتی و یا خود آن فعل به ذاته چه ارزشی داشته باشد. در این کارکرد، عقل ارزش افزوده ای برای فعل ایجاد می کند. کارکرد سوم عقل نیز مدیریت کنش و منش انسان است. مهم ترین عنصر در مدیریت عقل عنصر «خیر» است که عقل با استفاده از آن تمام جنود درونی را سامان می دهد.
کلید واژگان: عقل عملی, کارکرد عقل, حکم عقل, الزام عقلی, کشف عقلHuman reason has various cognitive and practical functions. Different philosophical schools have articulated diverse roles for practical reason. The main objective of this article is to uncover the practical-ethical functions of human reason based on religious texts and narratives. Utilizing the method of analyzing religious hadiths, the following results have been obtained: reason has three practical-ethical functions in the realm of human life: 1. Identifying moral obligations and values 2. Issuing judgments of necessity and desirability 3. Motivating and managing behavior and character. In identifying obligations and values, reason considers both the essence of actions and sometimes external evaluations. In the second function, reason acts as a legislator, issuing judgments of necessity and desirability, irrespective of others' opinions or the intrinsic value of the action itself. In this function, reason adds value to the action. The third function of reason involves managing human conduct and character, with the most important element in this management being the notion of "good," which reason uses to organize all internal forces and factors.
Keywords: Practical Reason, Functions Of Reason, Judgments Of Reason, Rational Obligation, Rational Discovery -
وهابیت به عنوان یکی از فرقه های فعال در دوران کنونی، نظرات خاصی در قلمرو عقل دارد. دیدگاه وهابیت درباره عقل را می توان در دو محور مورد بررسی قرار داد؛ اول، کارکرد عقل از نظر وهابیان که در فهم متون دین، از عقل استفاده می کنند؛ دوم، منبع بودن یا نبودن عقل از نظر وهابیان که محمد بن عبدالوهاب و پیروان او، حیثیت منبع بودن عقل را نپذیرفته اند. منبع بودن عقل نیز، در دو جنبه عقل نظری و عقل عملی قابل بررسی است؛ از آنجا که بسیاری از استدلال های عقلی با ظواهر برخی از دلایل نقلی، تعارض بدوی یا مستقر می یابند، وهابی ها گفته اند: آنچه با نقل تعارض کند، عقل نیست؛ بلکه وهم است که در پوشش عقل ظاهر شده و بدین ترتیب، نباید آن را عقل خواند. وهابیان تنها زمانی استدلال عقلی را صحیح می دانند که موید و موافق با نقل باشد. در حوزه عقل عملی نیز، هرچند بسیاری از آنها، حسن و قبح را عملی دانسته اند، اما هیچ گاه، نتایج و کارکردهای حسن و قبح عقلی در دیدگاه های آنان، دیده نمی شود.کلید واژگان: وهابیت, عقل, عقل مستقل, عقل نظری, عقل عملیWahhabism, as one of the active sects in the current era, has bizarre views in the realm of reason. Wahhabi's point of view about reason can be examined in two axes: First, the function of reason from the viewpoint of Wahhabis, using reason in understanding religious texts; Second, whether or not reason is a source of reason from the view point of Wahhabis, who Muhammad bin Abdul Wahhab and his followers did not accept the authority of reason as a source of knowledge. Being reason as a source of knowledge can also be examined in two aspects: theoretical , and practical reason; Since it may seems that many rational arguments have superficial contact with religious texts, the Wahhabists say that what conflict with religious text is not reason, Rather, it is an illusion that has appeared under the cover of reason, thus, it should not be called reason. Wahhabis consider rational reasoning correct if only it supports and agrees with the Narration and Hadith. In the field of Practical Reason, although many of them have considered goodness and ugliness in practice, but never confess to it theoretically.Keywords: Wahhabism, reason, Independent Reason, Theoretical reason, practical reason
-
یتم دراسه دور الدین فی الاخلاق من خلال مجالات اربعه، هی الاول: دور الدین فی توصیف المفاهیم الاخلاقیه. الثانی: دور الدین فی مصداقیه القیم الاخلاقیه وواقعیتها. الثالث: دور الدین فی الوصول إلی القیم الاخلاقیه وکشفها. الرابع: دور الدین فی ضمان تطبیق القیم الاخلاقیه.وفی مجال دور الدین فی الوصول إلی القیم الاخلاقیه ینبغی الإجابه علی هذا السوال وهو: هل ان السبیل الوحید للوصول للقیم الاخلاقیه هی التعالیم الدینیه؟ ام ان العقل ایضا له هذا الدور؟ یحاول هذا البحث الإجابه علی هذا السوال علی ضوء الرویه القرآنیه. وقد اتضح من خلاله ان متکلمی الاشاعره لا یرون هذا الدور للعقل، وان السبیل الوحید للوصول للقیم الاخلاقیه هی تعالیم الشارع المقدس، وعلی عکس ذلک نجد متکلمی الإمامیه والمعتزله والماتریدیه والکرامیه والحنفیه، نراهم یعطون هذا الدور للعقل. وقد اثبت البحث وباستخدام المنهج التوصیفی الاستدلالی ان القرآن الکریم من خلال آیات کثیره قد اکد علی هذا الدور للعقل.
کلید واژگان: الحسن والقبح العقلیان, الحسن والقبح الذاتیان, العقل العملی, القیم الاخلاقیه, الوصول إلی القیم الاخلاقیهWe can consider for religion four main roles in ethical studies: the first: the role of religion in describing ethical concepts. The second: the role of religion in the credibility and reliability of moral values. The third: the role of religion in reaching and revealing the moral values. The Fourth: The role of religion in ensuring the application of moral values. In the field of the role of religion in reaching moral values, we must answer to an important question and that is: Is the only way to reach the moral values through religious teachings? Or does the reason also have the ability to discover the moral values? This research attempts to answer the above mentioned question in the light of the Quranic vision toward this question. The findings are as the following: The Ash'ari theologians do not see this role for reason, and consider that the only way to reach the moral values is the teachings of the religious law, and on the contrary, we see that the Imami, Mu'tazila, Maturidi, and Hanafi scholars, maintain that the reason has this authority to discover the moral values. This research, using the inferential -descriptive approach, has proven that the Holy Qur’an, through many verses, has emphasized the roles of reason in discovering the moral values.
Keywords: Intellectual Goodness, Ugliness, Inherent Goodness, Practical Reason, the Moral Values, Reaching to Moral Values -
انسان موجودی دو بعدی است که از یک سو رو به عالم خلق و مادیات دارد و می تواند از حیوان پست تر شود و از سوی دیگر رو به عالم امر و مجردات دارد و می تواند به مرتبه اعلای انسانیت برسد. انسان برای اینکه بتواند به کمال انسانیت صعود کند باید علل و عواملی که زمینه ساز انحرافات اخلاقی است را بشناسد و با جهاد نفس و مبارزه با آن عامل به مقام کمال انسانیت برسد. علل و عواملی که زمینه ساز انحرافات اخلاقی انسان است و مانع رسیدن ا به مقام خلیفه اللهی است گاه مربوط به بعد ادراکی و بینشی اوست و گاه با بعد تحریکی و گرایشی وی مرتبط است. این پژوهش که با روش تحلیلی - توصیفی است و جمع آوری اطلاعات در آن با مطالعه منابع و متون کتابخانه ای انجام شده است، به این نتیجه دست یافته است که منشا انحرافات اخلاقی از نظر نهج البلاغه و بیانات رهبری، عدم توازن عقل و عواطف است. مهمترین عوامل زمینه ساز انحرافات اخلاقی فرد که مربوط به تعد ادراکی و بینشی و عقل نظری او است، عبارتند از: جهل، تکیه بر حدس و گمان و استبداد رای که باعث می شود پرده ای بر قوای ادراکی و بینشی او نشیند و ترازوی سنجش عقل توازن خود را از دست بدهد و به جای ورود به وادی تعقل و یقین به خیال و گمان و خودمحوری در اندیشه گرفتار شود و در نهایت از درک حقایق حق محروم شود. دسته دیگر عوامل که مربوط به بعد تحریکی و گرایشی و عقل عملی انسان است عبارتند از: دلبستگی های مادی، عشق بیجا و مفرط که باعث می شود بر دل انسان زنگار نشیند و چشم دلش، نابینا شود و در نهایت، عقل عملی او که محافظ رح انسان در برابر طغیان شهوات و طوفان غضب است، ضعیف شود.
کلید واژگان: انحرافات اخلاقی, عقل نظری, عقل عملی, نهج البلاغه, امام خامنه ایHuman has two dimensions, on the one hand, he/she has a desire for the world of creation and material things and can become lower than animals; on the other hand, he/she has a desire for the world of abstraction and can get to the highest level of humanity. A person, who wants to reach the perfection of humanity, should know the underlying factors of moral deviations and fight against him/herself and those factors. Sometimes, these factors are related to his/her perception and insight dimension, and sometimes, are related to his/her stimulus and tendency dimension. This analytical-descriptive study, after reviewing library texts, concludes that the origin of moral deviations from the perspective of Nahj al-Balagha and the Supreme Leader is an unbalance between the reason and emotion. The most important underlying factors, related to the perception and insight dimension and theoretical reason, are as follows: ignorance, and the reliance on guess and despotism, which are an obstacle to perception and insight powers, cause the scale of reason to lose its balance, cause to fall into fantasy, suspicion, and despotism in thought, instead of entering the realm of rationality and certainty, and finally, cause to be deprived of understanding the truth. The other factors, related to the stimulus and tendency dimension and practical reason, are as follows: material attachments, and untimely and excessive love, which cause to rust and blind human’s heart, and finally, cause to weak the practical reason that is a protector of the human soul against the outburst of lust and anger.
Keywords: moral deviations, theoretical reason, practical reason, Nahj al-Balagha, theSupreme Leader -
نشریه اخلاق پژوهی، پیاپی 12 (پاییز 1400)، صص 95 -117
فضیلت، در نگاه فیلسوفان اخلاق، منشی است که می تواند به عنوان الگوی رفتار فاعل اخلاقی ملاحظه شود. مایکل اسلوت - فیلسوف اخلاق معاصر - از منظری متفاوت به فضیلت نگریسته و تقریری جدید از فضیلت گرایی ارایه کرده است. او رویکردی جامع در تبیین فضیلت دارد و ضمن نقد و تعدیل رویکردهای فضیلت گرایانه فیلسوفانی چون ارسطو، از منظر های گوناگون اخلاقی و عقلانی به تحلیل ماهیت فضیلت و ترابط فضایل با هم - در موقعیت های مختلف زندگی یک فاعل اخلاقی - پرداخته است. در این مقاله، پس از اشاره به تفکر اخلاقی و تقریر فاعل مبنای اسلوت از فضیلت گرایی، به بیان و بررسی مبانی و مولفه های نگاه و تقریر فضیلت گرایانه او پرداخته شده است. او در تحلیل، مصداق شناسی و رفع تعارض بین فضایل، نگاهی وجودشناسانه دارد و گستره کارکرد فضایل را در بعد گرایشی و بینشی نفس قابل تفسیر می داند. در نظرگاه او فضیلت «قابلیت انعطاف » و «عقل عملی » دو منشی هستند که هم می توانند وحدت فضایل را به ثمر برساند و هم تعارض بین آنها را رفع کند.
کلید واژگان: اخلاق فضیلت, مایکل اسلوت, عقل عملی, تعارض فضایل, وحدت فضایل, اخلاق فضیلت فاعل مبناMoral philosophers hold that virtue is a character trait that can be considered as a model for the moral agent’s behavior. Michael A. Slote, a contemporary moral philosopher, viewed virtue from a different perspective and presented a new account of virtue ethics. He adopted a comprehensive attitude towards explaining virtue. Criticizing and modifying the ethical conceptions of philosophers such as Aristotle, he has analyzed the nature of virtue and the relationship between virtues in the different situations from different moral and rational perspectives. In this article, after indicating Slote’s moral thoughts and his agent-based version of virtue ethics, the foundations and constituents of his account of virtue are discussed. He holds an ontological view to present the relativity of virtues, to identify them, and finally to resolve the conflicts between them. He maintains that the function of virtues can be interpreted in terms of psychological cognitive, conative, and affective aspects. In his view, the virtues of "flexibility" and "practical reason" are two qualities which can both bring about the unity of virtues and resolve the conflicts between them.
Keywords: Virtue ethics, Michael Slote, virtue, Practical Reason, conflicts within virtues, Unity of Virtues, agent-based virtue ethics -
در حکمت متعالیه، قوه خیال از مهم ترین مراتب وجودی انسان به شمار می آید که با حرکت جوهری از قوه حس ارتقا می یابد و قبل از قوه ادراک عقلی قرار می گیرد. در صورتی که آدمی از این قوه تحت کنترل عقل استفاده کند و بدین وسیله، خویش را از توقف در مرتبه ادنی و تکثر در صور و معانی ماهوی نجات دهد، می تواند از طریق این قوه به تعالی و وصول به مقام توحید الهی برسد. از این قوه به دلیل داشتن برخی از ویژگی های قوه حس و قوه عقل، با عنوان «قوه برزخی» نیز یاد کرده اند.
تلاش بر آن است تا با تحلیل آرای علامه طباطبائی و آیت الله جوادی آملی، نقش تطهیر خیال را برای وصول به مقام توحید الهی تبیین شود. ایشان بر مبنای یگانگی نفس و قوا و اتحاد علم و عالم و معلوم، معتقدند اگر عقل نظری و عملی متحد شوند، می توان به وسیله قوه خیال به مقام توحید الهی دست یافت؛ زیرا با متمرکز کردن قوه خیال در سیر آفاقی و انفسی، و نیز مراقبه و کنترلآن به وسیله جمع همت ها تحت قوه عاقله، وصول به مقام حقانی میسور خواهد شد.کلید واژگان: قوه خیال, توحید, عقل نظری, عقل عملی, تطهیر خیال, علامه طباطبائی, جوادی آملیIn transcendent philosophy, the imagination is one of the most important aspects of the human being, which is promoted by the inward movement of the senses and precedes the intellect. If one uses this faculty under the control of the intellect and thereby rescues himself from stopping and the multiplicity of conceptual forms and meanings, he can attain divine monotheism through this power. This faculty has also been referred to as "the power of purgatory" because of its being in common in the field of some characteristics of sense and intellect. An attempt is made to explain the role of the purification of the imagination in attaining divine monotheism by analyzing the views of Allameh Tabataba'i and Ayatollah Javadi Amoli. On the basis of the unity of the mind and the powers and the unity of the knowledge, the knowing and the known, they believe that if the theoretical reason the and practical reason be united, one may achieve the divine monotheism by the power of imagination, because by focusing the imagination on outer and inner journey as well as its control by human will under the rule of the faculty of intellect, attaining the Truth would be possible.
Keywords: Imagination, monotheism, Theoretical Reason, Practical Reason, Purification of Imagination, Allameh Tabataba'i, Javadi Amoli -
فصلنامه آیین حکمت، پیاپی 35 (بهار 1397)، صص 35 -58مسئله اصلی در این تحقیق آن است که: دیدگاه ملاصدرا درباره عقل عملی، تا چه میزان با مستفاد از آیات و روایات همخوانی دارد؟ بنابراین، این تحقیق با دو پرسش مهم روبه روست: یکی، دیدگاه ملاصدرا درباره عقل عملی چیست؟ دوم، مستفاد از قرآن و حدیث درباره شئون عملی عقل چه میباشد؟ آنچه از مطالعه این مقاله به دست می آید، آن است که مطابق آموزه های دینی، عقل دارای شئون علمی و ادراکی، و شان عملی و تحریکی است. در مقابل، برخی از فیلسوفان اسلامی، شان عقل عملی را ادراک امور مربوط به عمل انسان دانسته اند، و بین عقل عملی و عقل نظری در اصل شانیت ادراک تفاوتی قایل نشده اند و برخی دیگر، شان عقل عملی را از مقوله عمل و تحریک، و متفاوت از شان ادراک عقل نظری برشمرده اند. کلمات ملاصدرا درباره عقل عملی با هر دو دیدگاه همسان است؛ اما با آنچه درباره شان عملی عقل در آموزه های دینی وارد شده است، مقداری تفاوت دارد. هدف ما از این نوشتار آن است که با تحلیل کلمات ملاصدرا درباره عقل عملی و فهم آموزه های دینی در شئون عقل، به داوری دیدگاه ایشان بر اساس قرآن و حدیث بپردازیم؛ لذا روش ما در این مقاله توصیفی تحلیلی همراه با تفسیر متن آیات و روایات استکلید واژگان: ملاصدرا, عقل عملی, شان ادراکی, شان عملی, قرآن و حدیثMain issue of this study may presented as: How much does Mulla Sadra's perspective on practical reason match with the Quranic verses and narratives? Therefore, this research studies two important questions: the what of Mulla Sadra's perspective on practical reason and what understandable from the Qur'an and hadith in the field. As made clear in the paper, according to religious teachings, reason has a scientific and perceptual function, and a practical and provocative function. On the contrary, some Islamic philosophers have considered the function of practical reason as perceiving affairs related to human action, and have not viewed any distinction between practical reason and theoretical reason with regard to perception, while others have viewed the function of practical reason as action and motivation different from that of the theoretical reason. Mulla Sadra's words in the field agree with both views, but somewhat different from what said of practical function of reason in religious teachings. The purpose in the paper lies in analyzing the words of Mulla Sadra in comparison to religious teachings of the field; therefore, the method of the study is analytical descriptive along with commenting the text of the verses and narrationsKeywords: Mulla Sadra, Practical Reason, Function of Perception, Practical Function, The Quran, Hadith
-
فصلنامه آیین حکمت، پیاپی 33 (پاییز 1396)، صص 155 -180مسئله منشا اعتبار گزاره های اخلاقی و حقوقی، که از سنخ مدرکات عقل عملی اند، یکی از مباحث مهم در فلسفه اخلاق و حقوق است. تنها راه اعتباربخشی به این گزاره ها ارجاع آنها به بدیهیات عقل نظری است. اما آیا این امر امکان پذیر است؟ هیوم و کانت و برخی دیگر از اندیشمندان این ارجاع را غیرموجه دانسته اند. گروهی دیگر اصل نیازمندی مدرکات عقل عملی به ارجاع به عقل نظری را انکار کرده و مدرکات عقل عملی را به دو دسته بدیهی و غیربدیهی تقسیم نموده اند و اعتبار بدیهیات را به دلیل بداهت و اعتبار غیربدیهیات را به دلیل ارجاع آنها به بدیهیات همین عقل دانسته اند. این مقاله، پس از پذیرش ضرورت ارجاع احکام عقل عملی به عقل نظری، یعنی ضرورت یافتن ریشه ای از «هست ها» برای اعتبار «بایدها» و پس از ارائه راه های ارجاع هست ها به بایدها، بر این نکته تاکید می کند که اگرچه عقل عملی در اعتبار خود به عقل نظری محتاج است، در ادراک احکامش مستقل عمل می کند، به این معنا که ما واقعا دو گونه ادراک داریم که از دو سنخ اند، اما در اعتبار معرفتی، یکی به دیگری محتاج است، چنان که حواس ظاهری پنج حس مستقل در ادراک اند، اما همگی در اعتبارشان به عقل محتاج اند.کلید واژگان: عقل عملی, عقل نظری, ضرورت بالقیاس, اعتباریات, هیوم, کانتAin - e - Hikmat, Volume:9 Issue: 33, 2017, PP 155 -180The origin of validity for the statements of ethics and laws, being perceived by practical reason, has been considerably focused on in meta-ethics and philosophy of laws. The only way for their validity lies in their being based upon the self-evident statements of theoretical reason. Yet, remain a question: is such an explanation possible? Some philosophers like Hume and Kant have disagreed it. Some others have rejected the perceptions of practical reason to be based upon theoretical reason in origin. They have classified the perceptions of practical reason into self-evident and theoretical; the validity of the former lies in their being self-evident and that of the latter in their state of being based upon the former. Knowing the judgments of practical reason as being based upon theoretical reason necessarily, and viewing all cases of ought to as being rooted in the cases of is, has emphasized on the fact that though practical reason for validity of its statements is depended upon theoretical reason, it is not dependent upon that in perceiving its judgments. In the sense that man really has two types of perception; but one is epistemologically in need to the other as is the case of five external senses being independence in sensation and at the same time being in need to reasoning power for their validity.Keywords: Practical Reason, Theoretical Reason, Necessity in Relation, Mental Consideration, Relation of the Cases of Ought to, the Cases of Is
-
Sheikh Tusi is one of the first grade Shiite philosophers in the fifth century (A.H.). He was an expert in all Islamic sciences and skills and wrote books in these areas, so this characteristic caused a kind of comprehensiveness in his theological discussions. His use of logic, hadith, exegesis of Quran, Quranic sciences, history, cosmology, literary studies, testify to this reality. His method mostly is rational and analytical with a logical order. He uses all kinds of arguments like analogy, induction, demonstration, dialectic and in some cases used transmitted arguments like Quranic verses, narrations and consensus. He had an essential role in establishment, spread and completion of Shiite theology.Keywords: Seikh Tusi, theological method, methodology, rational sciences, transmitted sciences, theoretical reason, practical reason
-
از نگاه منابع دینی، عقل جایگاهی ارزشی دارد. شئون ارزشی عقل هم شامل دریافت و نیل به حقایق امور و ادراکات شایسته و بایسته است، که شان علمی و ادراکی یا به تعبیری عقل نظری خوانده می شود، و هم شامل بعث و تحریک عقل و نقش آن در امامت و اداره امور نفوس و ابدان مادی و مثالی موجود در انسان و تدبیر ادراکات و تحریکات نفوس و ابدان و، درپی آن، اراده و صدور فعل ادراکی و تحریکی از نفوس و ابدان است، که شان تحریکی و انگیزشی یا به تعبیری عقل عملی خوانده می شود. لازمه فعلیت شان ارزشی عقل در انسان تعلق گوهر عقل به انسان و تعبیه آن در فطرت اوست. عقل فطری تا به وجود انسان تعلق نگیرد (مرتبه آدمیت و وجه تمایز آن با حیوان) و بر نفوس و ابدان موجود در فطرت او اشراف و سلطه فعلی نیابد قوا و جنودش به فعلیت نرسیده، تکمیل نمی گردد (مرتبه انسانیت با درجات آن). افعال و قوای ادراکی و تحریکی نفوس و ابدان تحت امامت و إمارت و سلطنت و اداره و تدبیر عقل از بند قوا و جنود جهل و افعال جاهلانه متعلق به نفوس و ابدان به سبب محدودیت های ابدان مادی و مثالی و نفوس نباتی و حیوانی، و اقتضائات آنها، از جمله امارت و سلطنت هواها و خواسته های نفس اماره حیوانی، رهایی می یابند و به قوای عقل و افعال ادراکی و تحریکی عقلانی مبدل می شوند. افعال ادراکی و تحریکی قوا و جنود عقل نیز قلب حیوانی را تحت تاثیر قرار داده، ادراکات و تحریکات حیوانی و امیال نازل را به ادراکات و تحریکات انسانی و امیال عالی و گرایش ها و رانش های متعالی تبدیل می سازند و قلب حیوانی را به قلب انسانی تغییر می دهند؛ همان گونه که در صورت سلطه نفس بر عقل، قوا و افعال عقلانی و انسانی به قوا و افعال جهلانی و حیوانی و شیطانی تبدیل می شوند و عقل در سایه آن، تغییر ماهیت داده، به دها و نکرا تبدیل می گردد.
کلید واژگان: عقل عملی, عقل نظری, شان انگیزشی, شان ادراکی, قلبIn view of scriptural sources reason is of high status of value. It plays practical as well as theoretical roles. Reception and attainment of truths and proper and essential perceptions constitute the perceptive status of reason called theoretical or speculative reason. It is also of motivation and evocative force in leading and governing the affairs of imaginal and corporeal bodies and consequently the human will and other related motivational aspects of the souls and bodies that can all be lumped together under practical reason. The realization of these ends presupposes the jewel of intellect bestowed upon and molded with each human primordial nature. Unless this innate intellect leads and rules all human faculties and dimensions of life, man will not attain his desirable and perfect end and thus will not be distinguished from other animals. It is through the rule and dominance of intellect that human faculties whether perspective or practical can be saved from obstacles and impediments of lower vegetative and animal souls. Transformation of lower desires and inferior faculties into higher and more sublime ones can only be realized in light of the governance of intellect. the rule of lower and corrupt souls will come to an end with totally reverse results in which man may commit all acts of satanic acts and thus transform his nature and use his intellect to malicious ends.Keywords: practical reason, theoretical reason, evocative role, perceptive status, heart -
This paper is an attempt to delineate the relation between Islam and natural morality. It first, in a Kantian but non-reductive manner, identifies Islam with morality, defining Islam as the morally prescribed relationship with Allah. Pointing out the incompetence of this moralist view of Islam to stand the test of the Islamic Scriptures, the paper then takes on the task of explicating the sense in which Islam is moral rather than morality. Finally, Islam is identified as a system of religious ethics carefully built simultaneously on the basis of moral and prudential considerations.Keywords: Islam, prudence, morality, theoretical reason, practical reason, religious ethics
-
Religious teachings, if are represented and promoted in a rational, reasonable and logical approach, find Meta-season and meta place position and attract audiences with their different beliefs and cultures. Teachings of Imam Ali (AS) as the successor Holy Messenger (PBUH) and the first imam of Shiites, provides a universal approach to religion because of being rational and reasonable. With such an approach, Islam is introduced as a live, dynamic and influential religion. Reason is the common feature of all human beings; they reason and judge with their intellect about the truth, despite of their geographical and historical differences. In this paper, the rationality of the teachings of Imam Ali (AS) as a light for those interested in the development of religious values in an age of global communication among different nations and cultures are analyzed.Keywords: Imam Ali, religious beliefs, reasoning, logic, pure reason, practical reason, shiism
-
بزرگ ترین دشمن سعادت و رستگاری آدمی نفس خودبین و هوس مدار اوست. این مرتبه از نفس زمینه را برای راه یابی اخلاق ناپسند به عرصه وجود انسان فراهم می کند؛ اگر آدمی با این مرتبه از نفس مبارزه کند، می تواند خویشتن اصلی خود را پیدا کند و به مرتبه بالاتری نائل آید. از این رو، مجاهده با نفس و کنار زدن هواهای نفسانی موجب به بار نشستن اخلاق و شکوفا شدن آن در وجود آدمی می شود. در عین حال، تنوع و کثرت جلوه های هوا و هوس در انسان مبارزه با آن را دشوار می کند؛ به ویژه به این سبب که هوا دربرابر عقل است، اما از جنس عقل عملی، نه عقل نظری، و هوای نفس مانع پدید آمدن انگیزه هایی است که برای تحریک عقل عملی لازم اند. هوای نفس حتی در عقل نظری هم اختلال ایجاد می کند؛ به طوری که گاه انسان باطل را حق می انگارد یا عملا به شرک روی می آورد. ازآن جا که در منطق قرآن منشا همه گناهان به هواپرستی منتهی می شود و مرجع همه اوصاف رذیله شرک است، هواپرستی در حقیقت شرک ربوبی است. ازاین رو، علمای اخلاق «تخلیه»، خالی کردن نفس از رذایل، را بر «تحلیه»، آراستن نفس به زیورهای اخلاقی، مقدم می دانند و آن را عامل شکوفایی فضایل اخلاقی برمی شمارند.
کلید واژگان: هوای نفس, عقل نظری, عقل عملی, فضایل و رذایل اخلاقیThe chief enemy to human happiness and righteousness is the egoistical soul and its desires. The soul gathers disgraceful behaviors; however، if a human being strives to fight desires، he can find his true self and enter a higher spiritual station. Hence، the fight against the soul and shying away from lustful desires are necessary conditions for growing a human ethic. At the same time، the diversity with which desires manifest themselves in human beings makes the fight difficult. Desires are in contradistinction with practical reason. The desires of the soul forbid the stirring of practical reason. The soul’s desires also impede upon theoretical reason in such ways that human beings can sometimes perceive، mistakenly، the false as true and hence be driven towards infidelity. In the logic of the Quran، all sins have their source in the soul and its desires and the source of all shameful attributes is infidelity. Listening to one’s desire is a form of associationism with the lord. Hence، scholars of ethics say that a seeker must first empty oneself from his ugly behaviors in order to receive praiseful attributes which are then eventually transformed into virtues.Keywords: soul's desires, theoretical reason, practical reason, vile attributes, virtuous attributes
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.