به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « quranic sciences » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «quranic sciences» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Hamid Marifat *
    Ayatullah Muḥammad Hādī Maʿrifat (1309-1385 SH) is one of the renowned scholars of Quranic exegesis (tafsīr) and Quranic sciences in the Qum Seminary in the recent century. He received his primary education in the seminaries of Karbala and Najaf and completed the latter part of his higher education in the Qum Seminary after migrating to Qom. Most of his scholarly activities and works have been focused on Quranic sciences within the Qum Seminary. Alongside numerous Quranic studies, he is the author of the encyclopedia “Al-Tamhīd fi Ulūm al-Qur’ān,” which is well-recognized in the Islamic world. The Quranic works of Ayatullah Maʿrifat have distinctive features including subject-centeredness, necessity-centeredness, school-orientedness, comprehensive outlook and foresight, free-thinking and innovation. His influential perspectives and opinions have contributed significantly to various Quranic topics such as compilation and arrangement of the Quran, Quranic readings, abrogation in the Quran, interpretation of the Quran, and safeguarding the Quran from distortion, attracting the attention and reference of researchers in Islamic and Quranic studies. In addition to his valuable research and creation of works in the field of Islamic sciences, particularly Quranic sciences, Ayatullah Maʿrifat also devoted himself to educating a generation of young students in Quranic sciences and played a key role in establishing multiple educational and research centers in this field in Qum and Iran.
    Keywords: Muḥammad Hādī Maʿrifat, Personality Analysis, Quranic Sciences, Qum Seminary, Kitāb Al-Tamhīd}
  • حسن خرقانی*، سید محمود مرویان حسینی، حمزه قویدل

    از مباحث مطرح در دانش اصول و علوم قرآن، «مجمل و مبین» است که نشان می دهد برخی از خطابات قرآنی نیازمند بیانی هستند تا مقصود الهی را با تمام ابعاد و جوانب بازگویند. از این رو، راه هایی جهت تبیین این مجملات بیان شده است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی در پی بازکاوی و تحلیل راهکارهای تبیین مجملات قرآنی در دانش اصول و علوم قرآن است. بررسی کتاب های اصولی از گذشته تا حال نشان می دهد که دانش اصول نزد پیشینیان در این موضوع پربارتر عمل کرده و مبحثی با عنوان بیان در آثار اصولی حضور داشته که میان مبین با مجمل پیوند برقرار می ساخته و امروزه کم رنگ شده است. در آثار اصولی، توجه بر راه های بیان معطوف به نفس آیات و اقوال و افعال پیامبر(ص) بوده است؛ اما در آثار قرآن پژوهی، این دایره توسعه پیدا کرده و بر قرائن گوناگونی در تبیین مجملات قرآنی تکیه می شود و تطبیقات فراوان قرآنی در آن ها وجود دارد. تعامل مباحث علوم قرآن و علم اصول، موجب رشد و پختگی و کارایی هریک از آن دو می گردد. لازم است بحث مجمل و مبین بازطراحی جدیدی شود و به «اجمال و بیان» تغییر یابد و در محورهای اجمال مفهومی، اجمال مصداقی و اجمال در مقام عمل تنظیم شود.

    کلید واژگان: علوم قرآن, علم اصول, مجمل, مبین, بیان, قرائن لفظی و معنوی}
    Hassan Kharaqani *, Sayyid Mahmud Marvian Hosseini, Hamzeh Qavidel

    One of the topics raised in the knowledge of uṣūl or principles (Arabic: اصول) and studies of the Quran is “concise and explanatory” (Arabic: مجمل و مبین) which shows that some of the Quranic rhetoric need an expression to convey the divine purpose with all dimensions and aspects. Hence, there are ways to explain these concises. This article seeks to analyze and review strategies to explain the Quranic concises in the knowledge of uṣūl or principles (Arabic: اصول) and studies of the Quran by descriptive-analytical method. Examining the books of uṣūl from the past to the present shows that the knowledge of the uṣūl of the past has been better in this subject and there was a topic called “explication” (Arabic: بیان) in Usul works, which establishes a connection between explanatory with concise and it has become less prominent today. Attention in the works of uṣūl has been focused on the ways of expressing the verses and the words and actions of the Prophet(PBUH), but this circle is developed in the works of the Quran and relies on various circumstantial evidence in explaining the Quranic concises and there are many Quranic adaptations in them. The studies of the Quran and the knowledge of uṣūl or principles (Arabic: اصول) causes the growth and efficiency of each of them. It is necessary to discuss a new review and change it to “obscurity and explication” (Arabic: إجمال و بیان) and be adjusted in the fields of conceptual obscurity, applicability obscurity and practical obscurity.

    Keywords: Quranic sciences, Knowledge of uṣūl or principles (Arabic: علم الاصول), Concise (Arabic: مجمل), Explanatory (Arabic: مبین), Explication (Arabic: بیان), Literal, illiteral contexts}
  • سید محمدعلی ایازی*

    یکی از مبانی تفسیر مشخص کردن جهت زبان است. در بحث زبان قرآن مسایل بسیاری مطرح است که یکی از آن مباحث گفتاری یا نوشتاری بودن آن است. در این بحث به دنبال این پاسخ هستند که زبان قرآن دارای چه ویژگی هایی از نظر بیان و گفتار است. منظور از گفتاری بودن، انتخاب زبانی از مقوله سخن گفتن و القا و محاوره و ادا نمودن است که مخاطب را در نظر می گیرد و جمله ها و فرازها را در هر بخش به صورت متصل و کوتاه بیان می کند. اما در زبان نوشتاری تنظیم و ترتیب کلمات و چینش مطالب در غیاب مخاطب و شنونده شکل می گیرد و نشانه های دلالتی آن خطی است. تاثیر این بحث هم در تفسیر، هم در کشف معارف و موضع کلی دین است. در قلمرو بیان قرآن که در تعیین مخاطب و سطح استفاده از قراین و شواهد درون متنی و بیرون متنی است. این بحث هرچند به صورت پراکنده در مقدمه بسیاری از تفاسیر و علوم قرآن از گذشته های دور مطرح بوده، اما در قالب اصطلاح زبان شناسی در دوره معاصر مطرح شده و عمده نظرات بر شفاهی و گفتاری بودن متن قرآن مطرح شده است. در این نوشته با طرح نظریات و ادله و ارزیابی دیدگاه ها نظر تفصیلی در باره هوشمندانه زبان قرآن و اثبات این نظریه بیان شده است.

    کلید واژگان: زبان قرآن, نوشتاری و گفتاری, مبانی تفسیر, علوم قرآن}
    Seyed MohammadAli Ayazi *

    Determining the direction of the language is one of the basics of interpretation. In the discussion of the language of the Qur'an, there are many issues, one of which is whether it is spoken or written. In this discussion, they are looking for the answer that the language of the Qur'an has in terms of expression and speech. The meaning of spoken language is to choose a language from the categories of speaking, induction, conversation, and performance, which takes into account the audience and expresses the sentences and phrases in each part in a connected and short way. However, in the written language, the arrangement and order of the words and arrangement of the contents are formed in the absence of the audience and the listener, and its denotative signs are linear. The effect of this discussion is in the interpretation of the Qur'an and in the discovery of knowledge and the general position of religion. In the realm of Qur'an expression, in determining the audience and the level of using evidences and evidences within the text and outside the text. Although this issue has been discussed sporadically in the introduction of many Qur'anic interpretations and sciences since the distant past, it has been raised in the form of linguistic terminology in the contemporary period, and most of the opinions have been raised on the orality of the Qur'anic text. The present research has expressed a detailed opinion about the cleverness of the language of the Qur'an and the proof of this theory by proposing theories and reasons and evaluating the views.

    Keywords: The Language of the Qurān, written, spoken, interpretation basics, Quranic Sciences}
  • حسین ستار*، محسن قاسم پور، الهام جمشیدی

    سنت و حدیث که از قدیمی ترین و کاربردی ترین منبع در علوم قرآنی به شمار می آید، در آثار محمدهادی معرفت (1309-1385ه.ش)دایره کاربردی گسترده ای را در بر می گیرد. از یک سو، شاهد آن هستیم که ماثورات از همان دوران نخست درزمینه کشف مفاهیم علوم قرآنی بسیار سودمند هستند؛ و ازسوی دیگر این منبع کمابیش مورد غفلت دانشمندان علوم قرآنی قرار گرفته است که با توجه به کثرت دانشمندان اهل سنت در این عرصه تا حدودی قابل توجیه است. مرحوم معرفت در نظریات علوم قرآنی خود عملا به بازبینی و کاربرد جدی روایات روی آورده و آن ها را بر محوریت قرآن استوار ساخته است؛ ایشان با واکاوی مفاهیم علوم قرآنی در روایات مقبول اهل بیتt و صحابه به ابداع نظریات، تمایز بخشی و تبیین این مفاهیم پرداخته است. ایشان تمام مسایل قرآنی را از قرآن آغاز و به حدیث ختم می کند و بالعکس؛ این رویکرد حدیثی می تواند فصل الخطابی در مسیله جایگاه سنت و حدیث از منظر وی باشد. نوشتار حاضر برای تبیین این مسیله، نمونه نظریه های بطن، نسخ تدریجی، نزول قرآن در شب قدر و وحی در زمان بعثت، جاودانگی و عدم تحریف قرآن و... با استناد به روایات جری و تطبیق، روایات نسخ، روایات آغاز نزول، روایات عرضه به قرآن و... مطرح شده است تا نشان دهد رجوع این محقق قرآنی به ماثورات، بسیار راه گشا بوده و قابل استخراج است.

    کلید واژگان: حدیث, آیت الله معرفت, مصدر تفسیری, علوم قرآنی}
    Hossein Sattar *, Mohsen Ghasempour, Elham Jamshidi
    Introduction

    Sunnah and Hadith, which is considered to be one of the oldest and most practical sources in Ulum Quran (Quranic sciences), covers a wide range of usage in the works of Mohammad Hadi Ma’refat (1309-1385 AH). If we consider the Quranic sciences as all the knowledge that is in the position of better understanding of the verses of the Quran, this important Quranic scholar has used it in a proper way in his traditional and narrative interpretation, i.e. al-Tafsīr al-Atharī al-Jāmi’. On the one hand, we can see that from the very first era, the traditions are very useful in the field of discovering the concepts of Quranic sciences; And on the other hand, this source has been more or less neglected by scholars of Quranic sciences. The connection of the concepts of Quranic sciences with texts of traditions is more understandable with a broader view of the definition of Quranic sciences. In her theories of Quranic sciences, Ayatollah Ma'raf has actually turned to the serious review and application of hadiths and based them on the centrality of the Qur'an; By analyzing the concepts of Quranic sciences in the acceptable traditions of the Ahl al-Bayt (a.s.) and the Companions, he has developed theories, differentiated and explained these concepts. He starts all Quranic issues from Quran and ends with Hadith and vice versa; This hadith approach can be a terminal chapter in the issue of the place of Sunnah and Hadith from his perspective. In order to explain this issue, the present article is an example of the theories of Batn, gradual abrogation, the revelation of the Qur'an on the Laylat al-Qadr and the revelation at the time of the Prophethood, the immortality and non-distortion of the Qur'an, tradition of Jary wa taṭbīq etc. has been proposed to show that this Qur'anic scholar's reference to the Hadith is very open and can be extracted.

    Method

    The present research has analyzed the collection of works of Ayatollah Ma’refat with the descriptive-analytical method and the use of library sources in order to extract the researcher's views on the most important issues of Quranic sciences. The most important finding of this research and in comparison, with other views of scholars shows that his view is more towards the hadith of Ahl al-Bayt (as). According to other words, Ayatollah Ma’refat has paid attention to the topics of Quranic sciences with the idea that he considers the Ahl al-Bayt (as) to be the authority for complete knowledge of Quranic teachings and has examined the position of these topics in his works with such a basis.He also used the farīqayn’s hadiths, so besides the hadiths of the infallible imams (as), therefore, along with the hadiths of the infallible imams, he has also used the authentic traditions of the Sunnis. Considering the emphasis of knowledge on the basis of its theories on Imamiyyah and Sunni traditions, the authors of this article have also paid attention to the hadith collections of farīqayn in their library study.

    Results

    Traditions in many cases, in the position of presenting on ẓawāhir or texts of the Quranic verses, play a significant role in recognizing or explaining the concepts of the Quranic sciences of Ayatollah Ma’refat; Unlike many Quranic scholars, Ayatollah Ma’refat uses the narrations of the Sunnah of the Holy Prophet (pbuh) and the infallible imams (as) and even the Companions as evidence in the theories of Quranic sciences, especially the topics of revelation, abrogation, similar, etc. As an example, distinguishing between the beginning of the mission and the beginning of the revolution, examining the examples of gradual abrogation (in women beat's verses, prohibition of slavery, prohibition of wine) and the theory of baṭn and the non-distortion of the Qur'an, immortality, etc. As one of his interpretative sources, the traditions of the meanings of words and the occasions of revelation, are from companions with special conditions and their followers. In general, Ayatollah Ma’refat considers Sunnah and Hadith to be essential in understanding the Qur'an and believes that there are some things in the Qur'an that cannot be explained except through tradition, such as legislation that is generally stated in the Qur'an, or things like the statement of abrogating from abrogated that the Quran has not mentioned all its dimensions, angles and details, and the intellect does not lead anywhere;When faced with the concepts of Quranic sciences, he believes in the authenticity of the Quran and the authenticity of accepted traditions, which are adopted with a moderate view after revision from Shia and Sunni sources. The main reason for distinguishing him from other Qur'an scholars is this issue, which leads to the clarification of the link between the Qur'an and hadiths. One of the clear and prominent results of this research is his approximation approach in the investigations of the Quranic sciences, which is a special symbol of it in the book of al-Tafsīr al-Atharī al-Jāmi'.

    Keywords: Hadith, Ayatollah Ma'refat, Interpretive source, Quranic Sciences}
  • رضا روحانی*

    یکی از مباحث پردامنه در حوزه علوم قرآن و وحی قرآنی، بحث زبان و بیان قرآن است. مقاله حاضر پرداختی نظری- انتقادی دارد به ابعادی از زبان وحی و معانی انزال و نزول در قرآن کریم. داعیه نویسنده آن است که به اجمال نشان دهد و احیانا تبیین کند که با توجه به مباحث جدید در علوم زبانی و ادبی، مباحث و مسایل و ابعاد تازه ای درخصوص زبان قرآن قابل طرح است که همچنان یا همیشه نیازمند بررسی و دقت های لازم واژگانی، تفسیری و نظری است. نویسنده در این نوشتار با روش نقلی و عقلی، و نیز رویکرد هرمنوتیکی و تفسیری، به طرح مباحث و مسایل و استنباط از ادله و شواهد می پردازد، در این مسیر، ابتدا به تقریر بحث نزول زبانی قرآن، به همراه معرفی ادله و شواهد درون متنی می پردازد، و سپس در دو بخش اصلی، مسایل، و معانی و ابعاد مختلف نزول و تنزل زبانی قرآن را بررسی لفظی، معنایی و نظری می کند، و با طرح مباحثی نظری و تفسیری می کوشد مخاطب را به این تامل یا نتیجه برساند که نظریه سنتی وحی زبانی، به شرط تحلیل، تفسیر، پیشفرض صحیح و رویکرد های تازه، همچنان می-تواند مقبول باشد و در فهم مسایل تازه و رفع شبهات نوین کارگشا گردد.

    کلید واژگان: علوم قرآنی, زبان قرآن, وحی گفتاری, انزال و نزول زبانی}
    Reza Rouhani *

    One of the wide-ranging topics in the field of Quranic sciences and Quranic revelation is the discussion of the language and expression of the Quran. The present article deals with theoretical-critical aspects of the language of revelation and the meanings of ejaculation and revelation in the Holy Quran. The author's claim is to show briefly and possibly explain that according to new topics in linguistic and literary sciences, new topics and issues and dimensions can be proposed regarding the language of the Qur'an, which still or always require the necessary lexical attention. It is interpretive and theoretical. The author, with a narrative and rational method, as well as a hermeneutic and interpretive approach, deals with issues and problems and inferred from arguments and evidences. Deals with, and then in two main sections, examines the issues, meanings and different dimensions of the revelation and linguistic decline of the Qur'an verbally, semantically and theoretically, and tries to make the audience think about this by proposing theoretical and interpretive discussions. Conclude that the traditional theory of linguistic revelation, provided it is analyzed, interpreted, correct by default, and new approaches, can be accepted and used to understand new issues and remove new doubts.

    Keywords: Quranic sciences, Quranic language, spoken revelation, ejaculation, linguistic descent}
  • عبدالله اصفهانی

    نقش علوم قرآنی در تعمیق آموزه‌ های قرآنی، هم‌چنین نقش کارکردهای آلی و استقلالی عقل در علوم قرآنی، با شدت و ضعف مورد پذیرش همه مفسران و قرآن‌‌پژوهان است. کاستی‌ها و آسیب‌های عقل در علوم قرآنی، در متون قرآن‌پژوهان دارای ابهام و اجمال است و هرگز به‌طور مستقل مورد بررسی تفصیلی قرار نگرفته است.
    در این پژوهش، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و پرسش آن است که آسیب‌های عقل آلی و استقلالی در علوم قرآن بر پایه دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی کدامند؟ بررسی‌ها بیانگر این آسیب‌ها به شرح ذیل است: ضرورت توسعه نقش آلی و استقلالی عقل در علوم قرآنی در حوزه «مبادی علوم قرآنی» و «علومی که مدخلیت مستقیم در فهم قرآن دارد»؛ ضرورت لحاظ توامان منابع عقلی و نقلی و اجتناب از افراط و تفریط غیر روشمند در آ‌ن‌ها؛ عدم جواز ورود عقل در جزییات معرفت دینی؛ صعوبت تولید برهان‌های تجربی محض؛ ضعف ارزش علمی براهین تلفیقی از عقل تجربی و تجریدی یا برهان تجربی محض، نسبت به براهین تجریدی محض؛ تفاوت علمیت و منزلت یقین در اشکال مختلف غیر مستقلات عقلیه؛ ضعف علمیت برخاسته از دستاوردهای «علمی» (= اطمینان عقلایی) نسبت به مرتبه «علم» و... .

    کلید واژگان: آسیب شناسی, عقل, آلی و استقلالی, علوم قرآنی, جوادی آملی}
    Abdollah Esfahani

    All commentators of the Quran accept the role of Quranic Sciences in the production of Quranic teaching and thinking in it, as well as the rule of Reason and the benefits of reason as a tool to archive the goal or its independent benefits with a slight difference. The shortcomings and harms of the intellect in the Qur'anic sciences are ambiguous and concise in the texts of the Qur'anic scholars, and have never been studied independently and completely. In this research, descriptive-analytical method is used and the question is what are the harms of Instrumental and independent intellect in Quranic sciences based on the view of Ayatollah Javadi Amoli?
    Investigations indicate the following injuries: The need to development the role of reason as a means and also the independent role of it in the field of Qur'anic sciences in "the basics of Qur'anic sciences" and "sciences that have a direct role in understanding the Qur'an";  The need to consider both intellectual and narrative resources and to avoid non-methodical excesses in them; Inadmissibility of reason in the details of religious knowledge; Difficulty in producing purely empirical proofs; Weakness of the scientific value of the combined arguments of empirical and abstract reason or purely empirical argument, compared to purely abstract arguments; The difference between scientificity and the status of certainty in different forms of non-independent intellectual; Weakness of scientism arising from the achievements of "science" (= rational confidence) in relation to the rank of "science".

    Keywords: Pathology, Reason, Instrumental-Independent Role, Quranic Sciences, javadi Amoli}
  • مرتضی یعقوبخانی*، لیلا اکرادلو

    در تفاسیر شیعه قرایت هایی منسوب به معصومین (ع) یافت می شود که در مقام اثبات قرایت مستقل برای معصومین (ع) هستند. تحلیل این مسئله ازآن جهت اهمیت دارد که پیش نیاز و از اصول موضوعه در تفسیر قرآن، شناخت قرایت صحیح است. نوشته حاضر با روش توصیفی تحلیلی عقلی و نقلی و با رویکرد تاریخی در مقام پاسخ به این پرسش است که چگونه می توان بر اساس بازتاب قرایات منقول از معصومین (ع) در تفاسیر شیعه تا قرن ششم این قرایات را تحلیل نمود. مجمع البیان در قرن ششم با نقل در حدود 145 قرایت نسبت به تفاسیر قبل از خود به گسترش این قرایات اقدام کرده است. از عوامل احتمالی در بسامدی این نقل ها به تاثیر روش استدلالی شیخ طوسی بر تفسیر مجمع البیان اشاره شد. همچنین فضای ادبی حاکم در این قرن و در پی آن گستردگی تفاسیر ادبی همچون کشاف نوشته زمخشری و المحرر الوجیز نوشته ابن عطیه اندلسی نیز در این گستردگی از سوی طبرسی بی تاثیر نبوده است.

    کلید واژگان: علوم قرآن, اختلاف قرائت, حدیث, معصومین (ع), شیخ طوسی, مجمع البیان}
    Morteza Yaghoubkhani Ghiasvand *, Leila Akradloo

    In Shiite commentaries, there are recitations attributed to the Infallibles (AS) which are in the position of proving independent readings for the Infallibles (AS). The analysis of this issue is important because the prerequisite and one of the principles in the interpretation of the Qur'an is to know the correct recitation.The present article is a descriptive-analytical method of rational and narrative way and with a historical approach in response to the question of how these readings can be analyzed based on the reflection of the Qiraats of the Infallibles (AS) in Shiite interpretations up to the sixth century. In the sixth century. Majma 'al-Bayan expanded these readings by narrating about 145 recitations from previous interpretations. One of the possible factors in the frequency of these narrations was the effect of Sheikh Tusi's method of reasoning on the interpretation of Majma 'al-Bayan.  Also, the prevailing literary atmosphere in this century and the subsequent expansion of literary interpretations such as Al-Kashaf by Zamakhshari and Al-Muharrar Al-Wajiz by Ibn Atiyah Andalusi have not been unaffected by Tabarsi in this area.

    Keywords: Quranic Sciences, differences in recitation, hadith, Infallibles (As), Sheikh Tusi, Majma 'Al-Bayan}
  • نجمه نجم*، مهدی مهریزی، محمدعلی مهدوی راد، سید محمدعلی ایازی

    بررسی حاضر، حاصل تحلیل مقایسه ای برای رتبه بندی 46 منبع تاثیرگذار علوم قرآن از قرن اول تا معاصر بوده که به ضریب تاثیر عوامل تاثیرگذار در سیر تطورات نگارش های جامع علوم قرآن هم پرداخته است. روش پژوهش حاضر، کیفی بوده و از روش کدگذاری و مقوله بندی در فرایند تحقیق و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیک روایت علی و مقایسه ای استفاده شده است. با بررسی منابع و مولفان، شرایط و بسترهای موجود برای تغییرات، در نهایت حدود 75 مفهوم استخراج شد. پس از مرحله کدگذاری باز و محوری، 18 مقوله به عنوان شاخص سنجش گزینش شد. پس از آن در مرحله کدگذاری گزینشی،10مقوله عمده با ضریب تاثیر بالا، سه مقوله با ضریب تاثیر متوسط و پنج مقوله با ضریب تاثیر کم یا بدون تاثیر استخراج شدند. سه رتبه اول مقوله های تاثیرگذار بر تطورات منابع جامع علوم قرآن متعلق است به: مقوله کارکرد (84 امتیاز)، تاثیر شخصیت و شان فردی نویسنده بر نگارش (79 امتیاز) و محتوای کتاب (73 امتیاز).رتبه اول و سوم عوامل تاثیرگذار، مربوط به هویت و اصالت متن کتاب جامع بوده و رتبه دوم مربوط به عوامل درونی نویسنده (بخش مبانی) است.در نتیجه، محوری ترین مقوله، شاخص «هویت و اصالت متن کتب» جامع علوم قرآن است. این تحقیق از طریق یک روند منظم و استقرای تحلیلی؛ نظام مفهومی و شاخص سازی را در مورد «رتبه تاثیرگذاری منابع جامع و مهم علوم قرآن» و «عوامل موثر بر سیر تطور منابع جامع علوم قرآن» برای مخاطبان تخصصی رشته علوم قرآن انجام داده است.رهاورد فهم این مطلب می تواند، تکمیل سرفصل دروس دانشگاهی رشته علوم قرآن برای بررسی تاثیرگذارترین منابع جامع علوم قرآن و عوامل موثر بر سیر تطورات آن باشد. همچنین این نتایج، کمک کننده به فهم جریان علم (علوم قرآن) کرده و دانش و بینش کمی و کیفی مخاطبان را نسبت به تاریخ منابع علوم قرآن تکمیل می کند.

    کلید واژگان: علوم قرآن, کتب جامع, تحلیل تاریخی, عوامل تاثیرگذار, تطور نگارش ها}
    Najmeh Najm *, Mehdi Mehrizi, MohammadAli Mahdavi Rad, Sayed Mohammad Aali Ayazi

    The present assessment is the product of a comparative analysis to rank 46 influential quranic science sources published during the first to the contemporary centuries with a stress on determining the effectiveness coefficient of each factor in comprehensive quranic science writing and edition. A qualitative research methodology was adopted based on the coding and categorizing approaches. Data were analyzed using comparative and casual narrative technique. Transformation circumstances and requirements were observed following literature review and surveying authors, and 75 concepts were ultimately extracted. Eighteen criteria were intended as comparison indices upon open and axial coding steps were completed. In selective coding step, ten, three, and five main categories with respectively high, intermediate, and low (or ignorable) coefficients of effectiveness were extracted. Performance (score: 84), the impact of author's character and individual dignity on writhing (score: 79), and the book content (score: 73) ranked as the first three effective categories influencing comprehensive quranic science sources transformation. The first and third categories were related to the identity and the genuineness of comprehensive book text, respectively, while the second category was based on the author's internal characters. Identity and the genuineness of comprehensive quranic book text were finally intended as the most fundamental categories.

    Keywords: Quranic sciences, comprehensive books, comparative analysis, influencing factors, writing transformations}
  • مهدی ایزدی*، طاهره چینی فروشان، امین عباس پور
    پیوستگی و ارتباط عبارات قرآنی از دیرباز مورد توجه عالمان قرار داشته است. این موضوع بیشتر در میان چند آیه و یا سوره مطرح بوده و کمتر به یک آیه به صورت واحد توجه شده است. در بسیاری از آیات، پس از برشمرده شدن افعال الهی، این افعال با اسماء ذات یا اسماء فعل پروردگار که غالبا در انتهای آیه یا آیات در یک سیاق هستند، تبیین و تعلیل شده اند و با اوصافی نظیر علیم، حکیم، خبیر، ملک و عزیز بودن پروردگار قرین گشته اند. در این مقاله با بهره گیری از منابع تفسیری، تعلیل افعال به اسماء و صفات در آیات قرآن بررسی شده است. این آیات در یک دسته بندی کلی، به دو قسم تعلیل به صفات ذات و تعلیل به صفات فعل تقسیم بندی می شود. با تحلیل نمونه های متعدد، روشن شد که تعلیل موجود در آیات پس از ذکر افعال الهی، تبیینی بر آن فعل است؛ که هم مبین مفهوم و معنای افعال و هم نشان دهنده مرتبط بودن اسماء و صفات الهی به عنوان فواصل آیه با مفاد آیه یا آیات است.
    کلید واژگان: افعال الهی, اسماء و صفات الهی, تناسب آیات, علوم قرآن, آیات تعلیل}
    Mahdi Izadi *, Tahere Chiniforoushan, Amin Abbaspour
    The continuity and relevance of Quranic expressions have long been considered by scholars. This issue has been raised mainly in a few verses or Surahs and less attention has been paid to one verse alone. In many verses, after expressing the divine actions, the names of the essence of the names of the action of God are mentioned, which are often at the end of the verse and in the same context, which is explanations and explanations and includes attributes such as being knowledgeable, wise, king, beloved and the Lord. Because the deeds of God Almighty are a sign of the divine names in the degradation of existence. In the current article, using a descriptive-analytical method and interpretive sources, the interpretation of divine actions has been studied, according to the names and attributes in the verses of the Qur'an. These verses, in a general category, are of two categories: stating the cause of God's actions, according to the attributes of the essence, and stating the cause of God's actions.
    Keywords: Divine actions, divine names, attributes, appropriateness of verses, Quranic sciences, verses of explanation}
  • حسین خوشدل مفرد *

    بررسی تاریخ علوم قرآنی در دوره معاصر ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و شناخت آن می‌تواند راهگشای تحقیقات آتی علوم قرآنی به زبان فارسی باشد. بی تردید تاریخ قرآن دکتر رامیار و تاریخ قرآن دکتر حجتی در میان کتب فارسی تاریخ قرآن معاصر از جایگاه مهم و تاثیرگذاری برخوردار است. هر دو کتاب، کتاب سال جمهوری اسلامی شده و از منابع مهم دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم قرآنی هستند. از این رو در این مقاله برای درک جایگاه آثار و تحقیقات علوم قرآنی، این دو کتاب معرفی شده، و در زمینه‌های ساختاری و محتوایی با یکدیگر مقایسه شده‌اند. مقایسه ساختاری و محتوایی دو کتاب نشان از امتیازات و ویژگی‌های برتر کتاب تاریخ قرآن دکتر رامیار نسبت به سایر کتب تاریخ قرآن و حتی تاریخ قرآن دکتر حجتی (که آخرین کتاب تاریخ قرآن است که عنوان کتاب سال را کسب کرده)، دارد؛ این مهم نشان می‌دهد که بعد از کتاب دکتر رامیار تحقیقات علوم قرآنی سیر صعودی نپیموده است. این امتیازات عبارتند از: استفاده از منابع بیشتر، نقل و نقد آراء مستشرقین، جمع بندی نظرات و اقوال دانشمندان علوم قرآن، دقت در نقل آراء و اقوال گوناگون، طرح مباحث تخصصی و علمی در هر موضوع، وجود جداول متعدد در خصوص ترتیب سور قرآن.

    کلید واژگان: تاریخ قرآن, دکتر رامیار, دکتر حجتی, علوم قرآنی}
    Hossein Khoshdel Mofrad*

    The study of the history of Quranic sciences in the contemporary period of Iran is of special importance, and knowing it can pave the way for future research in Quranic sciences in Persian. Undoubtedly, the history of the Qur'an by Dr. Ramyar and the history of the Qur'an by Dr. Hojjati have an important and influential place among the Persian books on the history of the contemporary Qur'an. Therefore, in this article, in order to understand the place of works and researches of Quranic sciences, these two books have been introduced, and they have been compared with each other in terms of structure and content. The structural and content comparison of the two books shows the superiority and characteristics of Dr. Ramyar's book on the history of the Qur'an compared to other books on the history of the Qur'an and even the history of the Qur'an by Dr. Hojjati (the last book on the history of the Qur'an to be named Book of the Year). This shows that after the book of Dr. Ramyar, the research of Quranic sciences has not progressed. These privileges include: using more resources, quoting and criticizing the views of Orientalists, summarizing the opinions and sayings of Quranic scholars, accuracy in quoting various opinions and sayings, proposing specialized and scientific topics in each subject, the existence of several tables regarding the order of the Quran

    Keywords: History of Quran, Dr. Ramyar, Dr. Hojjati, Quranic Sciences}
  • حامد شیواپور *

    یکی از مباحث مهم علوم قرآن، بحث در باب وحی است. این بحث در روزگار ما اهمیتی مضاعف یافته و بیش از پیش مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است. محور اصلی بحث در باب وحی تحلیل ارتباط خدا و انسان است، اما این ارتباط فقط به بحث وحی اختصاص ندارد و برخی دیگر از مباحث علوم قرآن نیز از همین منظر شایسته بحث و بررسی است. ادعای این مقاله این است که جز بحث وحی، در برخی دیگر از مباحث علوم قرآن نیز باید مساله را از زاویه نسبت میان خدا و انسان نگریست. از این جهت هم ابعاد مختلف بحث در باب وحی و نزول قرآن و هم برخی دیگر از مباحث علوم قرآن از قبیل اعجاز قرآن، حجیت ظواهر قرآن، نسخ، محکم و متشابه، اسباب نزول، مکی و مدنی، تناسب سور و آیات، اختلاف قرایات، تحریف قرآن و حدوث یا قدم قرآن از چشم‌انداز دیگری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. چنین نگرشی مقدمه تحول در علوم قرآن بر اساس دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهای جدید در تحلیل رابطه میان خدا و انسان خواهد بود.

    کلید واژگان: علوم قرآن, وحی شناسی, نسبت خدا و انسان, تشبیه و تنزیه}
    Hamed Shiva Pour*

    One of the important topics in the sciences of the Qur'an is the Revelation. This debate has become more and more important and popular in our age. The core of the discussion of revelation is the analysis of the relationship between God and man, but this relationship is not limited to revelation, and some other topics of the Quranic sciences are worthy of discussion from this perspective. This article argues that in addition to the revelation, other issues in the science of the Qur'an should also consider the relationship between God and man. For this purpose, various aspects of the Qur'an's revelation and descent, as well as some other topics of the Quranic sciences are discussed from another perspective. Such an attitude would be the introduction to the evolution of the Qur'an's sciences based on new perspectives in analyzing the relationship between God and man.

    Keywords: Quranic Sciences, Cognition of the Revelation, Relationship between God, Man, Anthropomorphism andPurification}
  • عبدالحمید واسطی
    مساله این مقاله، دستیابی به روش قدم به قدم برای کشف اسباب نزول آیات قرآن و شاخص های اعتبارسنجی آنهاست. در این بحث که از مباحث علوم قرآنی است، با روش کتابخانه ای، پس از تعریف و کاربرد دانش اسباب نزول، منابع متقدم و متاخری که سبب نزول آیات را ارائه کرده اند، بر اساس تاریخ تدوین فهرست شده و تفاسیری که بیشتر به بحث اسباب نزول پرداخته اند، معرفی شده است. سپس پنج شاخص برای ارزیابی و اعتبارسنجی این منقولات مرتبط با سبب نزول عرضه گردیده است که برای رفع تعارض میان سبب نزول های مختلف در مورد یک آیه نیز به کار می روند.
    در قسمت اصلی مقاله، فرآیند قدم به قدم کشف سبب نزول در یک آیه و اعتبارسنجی و رفع تعارض، در بیست مرحله ارائه گردیده و جدولی برای سنجش اعتبار اسباب نزول های مختلف عرضه شده است.
    کلید واژگان: علوم قرآنی, اسباب نزول, روش شناسی, الگوریتم استنباط}
    Abd Al-Hamid Vaseti
    The subject of this article is finding access to a step-by-step method of uncovering the Revelation occasion of the verses of the Qur’an and the criteria for their validation. In this discussion, which is one of the discourses of Qur’an sciences, with the library method and after giving the definition and explaining the application of the science of Revelation occasion, the earlier and later sources that have dealt more with Revelation occasion are listed according to their compilation date and the interpretations that have more discussed the Revelation occasion have been introduced. Then, five criteria are presented for the assessment and validation of these transmitted hadiths in relation to Revelation occasion, which are also used for removing the contradiction among different Revelation occasions concerning a single verse.
    In the main part of the article, the step-by-step process of unveiling the Revelation occasion in one verse and the validation and removing contradiction is presented in twenty stages and a table is provided for assessment of the validity of the Revelation occasion.
    Keywords: Quranic Sciences, revelation, methodology, inference algorithms}
  • اعظم حسینی نسب، مهدی محمدی *، عبدالحسین طالعی
    گام نخست در بهینه سازی پژوهش های علوم قرآنی، تحلیل و بررسی تحقیق هایی است که در سالیان اخیر به رشته تحریر درآمده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان پراکندگی و گرایش موضوعی مقالات حوزه علوم قرآن در نشریات علمی پژوهشی است. بازه زمانی مورد پژوهش که با روش تحلیل محتوا صورت گرفته است، مقالاتی است که بین سال های 1386-1390 به چاپ رسیده است. در این روش، مقالات از لحاظ موضوعی تحلیل شده اند و مبنای تعیین موضوع، مقوله های استخراج شده از اصطلاحنامه علوم قرآن است.
    از مجموع283 مقاله ارائه شده، 282 عنوان مقاله، تالیفی و یک عنوان مقاله ترجمه ای بوده است. بیشترین سهم ارائه مقالات با %8/53 به متخصصان با مدرک تحصیلی دکتری اختصاص دارد و بیشترین مشارکت از نظر رتبه علمی، مربوط به آن دسته از اعضای هیئت علمی است که استادیار هستند. در تالیف و انتشار مقالات حوزه علوم قرآن، سهم مردان %7/87 و سهم زنان %3/12 بوده است. همچنین %7/62 مقالات دارای یک نویسنده، %9/33 دو نویسنده و %4/3 دارای سه نویسنده است. از نظر وابستگی سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهد در صدر موسسات آموزشی پژوهشی قرار دارد. تحلیل موضوعی مقالات نشان می دهد بیشترین سهم با %8/15 به مقوله «مکاتب تفسیری» اختصاص داشته، «موضوعات قرآنی» با %4/14 و «دلالت واژگان قرآنی» با 7/12 درصد در مرتبه های بعدی قرار دارند. در پایان، هفت پیشنهاد برای بهینه سازی پژوهش های علوم قرآنی ارائه شده است.
    کلید واژگان: علوم قرآن, تحلیل موضوعی, تحلیل محتوا, نشریات علمی پژوهشی}
    Azam Hosseini-Nasab, Mahdi Mohammadi *, Abdolhossein Taleie
    First step in optimization researches on Quranic sciences is analysis of researches undertaken in recent years. Therefore, the purpose of this essay is specifying extent of thematic dispersion and tendency in researches of mentioned circle done in scholar journals. The interval of this study done by content analysis method is the articles published in the years 1386-1390 (A.H.S). In this method, articles have been analyzed thematic and the bases of specifying subject are categories extracted from thesaurus of Quranic sciences.
    282 articles of 283 cases presented were compilation and another one was translation. Highest portion with 53/8% did by Ph.D. Degree specialists and most part of participation in scientific rating was relevant to assistant professors. Participation of men was 87/7% and for women was 12/3%. 62/7% of articles did by one, 33/9% by two, and 3.4% by three researchers too. In term of organizational dependent, Ferdowsi university of Mashhad is in the first place of researching and educating institutes. Thematic analysis of articles shows that most part with 15/8% belongs to category of exegetic schools. Then, Quranic subjects with 14/4% and significance of Quranic words with 12/7% are in the next places. Finally, seven suggestions offered for optimization of researches in Quranic sciences.
    Keywords: Quranic Sciences, Thematic Analysis, Content Analysis, Scholar Journals}
  • علی اوسط باقری*
    هر دانشی دربردارنده مباحث متنوعی است و این تنوع در علوم قرآن به سبب تنوع ابعاد موضوع آن یعنی قرآن، گسترده تر است. آیا مباحث دانش علوم قرآن در دسته هایی مترتب بر هم قابل دسته بندی اند یا آنکه هیچ ترتیب خاصی بین آنها وجود ندارد و هیچ دسته بندی ای برای آنها متصور نیست؟ برای پاسخ به این پرسش، به روش توصیفی تحلیلی، تنویع مباحث علوم قرآن در کتاب های قدیمی علوم قرآن مورد توجه قرار گرفته، دسته بندی هایی که محققان برای علوم قرآن به معنای عام و دانش علوم قرآن پیشنهاد کرده اند بررسی شده و در نهایت برای رفع نواقص دسته بندی های پیشنهادی، دسته بندی جدیدی ارائه شده است. مباحث مطرح در علوم قرآن در دسته های ذیل قرار می گیرند:1. مباحث مقدماتی، 2. مباحث مربوط به شناخت ماهیت، ویژگی ها و اوصاف قرآن، 3. تاریخ قرآن، 4. مباحث مربوط به الفاظ قرآن، 5. مباحث مربوط به فهم و تفسیر قرآن، و 6. مباحث مربوط به ترجمه قرآن.
    کلید واژگان: علوم قرآن, تقسیم مباحث علوم قرآن, تنویع مباحث علوم قرآن, مبادی علوم قرآن, مسائل علوم قرآن}
    Ali Osat Bagheri *
    Every discipline covers varied topics. Quranic sciences have a wide variety because of the diversity of the topic areas of the Quran. Can the topics of the discipline of Quranic sciences be classified or do they belong to no particular category and can never be classified? In order to answer this question, the present paper, using a descriptive-analytical method, considers the diversity of the topics, of Quranic sciences in the ancient books on Quranic sciences, investigates the classifications proposed by the scholars of the Quranic sciences in its broad sense and finally introduces new systems of classification to overcome the deficiencies in previous systems of classification. The topics discussed in the sciences of the Quran fall into the following categories 1. preliminary discussions 2. discussions about the nature, characteristics of the Quran, 3. history of the Quran 4. discussions about the words of the Quran 5. discussion about understanding and interpretation of the Quran and 6. discussion about translation of the Quran.
    Keywords: Quranic sciences, classification of the Quranic sciences, diversity of the topics of the Quranic sciences, the basics of the Quranic sciences, the issues considered in the Quranic sciences}
  • سید رضا مودب، کامران اویسی
    بررسی های تطبیقی در مطالعات اسلامی به ویژه بین مذهب شیعه و اهل تسنن، کاربرد علمی فراوانی دارد. در زمینه پژوهش های تطبیقی، مطالعه روش تفسیری و آرای قرآنی، موافقت ها و اختلافات قرآن پژوهان اهمیت بسزایی دارد. در این میان توجه به دیدگاه های قرآن پژوهی دو دانشمند قرآنی معاصر علامه محمد جواد مغنیه و دکتر وهبه زحیلی از دو مدرسه لبنان و سوریه سزاوار و ارزنده است. تحریف ناپذیری قرآن؛ اعتقاد به وجود اسرائیلیات در روایات اسباب نزول و ضرورت پالایش آن؛ گرایش عصری و اجتماعی در تفسیر از جمله موارد توافق دیدگاه های دو مفسر یاد شده و التزام یا عدم التزام به تناسب آیات و برخی مسائل کلامی و مذهبی از موارد اختلافی بین آن دوست.
    کلید واژگان: بررسی تطبیقی, مغنیه, زحیلی, علوم قرآنی}
    Sayyid Reza Muaddab, Kamran Owaisi
    A comparative study in Islamic studies especially within Shiah and Sunni schools has numerous benefits and functions. A study of exegetic methods and Quranic views, agreements and discrepancies among Quran researchers are of tremendous importance. In this context, it is highly important and worthwhile to know the Quranic viewpoints of two prominent Quran researchers and experts namely Allamah Muhammad Jawad Mughniyah and Dr. Wahabah Zuhayli from the Lebanese and Syrian schools, respectively. The two exponents of the Quran agree that the Quran is unalterable and that tales of the tribes of Israel (better known as Israeliyāt) are present in the narrations concerning the cause of therevelation of the verses, narrations which need to be polished and refined thoroughly. As well, they believe in the existence of social tendencies in the exegesis. Depending on the verses, adherence, non-adherence and some theological and religious issues are some of the areas where the two exponents are differing with each other.
    Keywords: comparative study, Mughniyah, Zuhayli, Quranic sciences}
  • محمد مهدی احسانی فر
    زبان شناسی قرآن، دانشی میان رشته ای بین «تفسیر و علوم قرآنی» با «زبان شناسی» است. بهره گیری از این دانش بر غنای تفسیر می افزاید. شناخت زبان قرآن نیازمند معیارهایی است که بتواند درستی گزاره های دریافتی را تضمین کند. گمانه زنی درباره زبان قرآن به «افتراء بر خدا» منجر شده و در نهایت «تفسیر به رای» را رقم می زند. شناخت روشمند زبان قرآن، این آفت را دفع می کند. هدف پژوهش حاضر، ارائه روشی برای شناخت زبان قرآن و درستی آزمایی تفسیر است. بهره گیری از «هدف قرآن» به عنوان مبنای شناخت زبان آن، کشف هدف قرآن از درون قرآن و پرهیز از گمانه زنی های غیر مستند به وحی، از ویژگی های این پژوهش است. نوشتار حاضر توانسته تاثیر هدف قرآن بر زبان شناسی آن را با تطبیق بر مواردی گویا، اثبات کند.
    کلید واژگان: هدف قرآن, زبان قرآن, جامعیت قرآن, مبانی تفسیر, علوم قرآنی}
    Mohammad Mahdi Ehsanifar
    Quran linguistic is an interdisciplinary knowledge between “commentary and Quranic sciences” and “linguistic”. Applying this knowledge will increase commentary’s value. Recognizing Quran language needs some criteria by which verification of acceptable cases are guaranteed. Sounding out about Quran language initially leads to “slander God”, and then, it will lead to “subjective interpretation of Quranic texts”. But methodical recognition of Quran language will solve this problem. The aim of this paper is to represent a method in order to recognize Quran language and commentary’s verification. Also, the characteristic of this paper is to apply Quran aim as a basis to recognize its language, to discover Quran aim by its inside and to avoid of non-documentary sounding out to Divine Revelation. The effect of Quran aim on its linguistic in accordance with clear cases will be show in this paper.
    Keywords: Quran aim, Quran language, comprehensiveness of Quran, fundamentals of commentary, Quranic sciences}
  • محمد امامی*، مصطفی احمدی فر
    یکی از مهم ترین مباحث تاریخ قرآن، موضوع نسخ است که در این باره دیدگاه های گوناگونی از سوی دانشمندان اسلامی سامان یافته و خاورشناسان نیز دید گاه هایی را مطرح کرده اند.
    مونتگمری وات، رودنسون و دیویدپاورز از خاورشناسان مشهور و برجسته ای هستند که پیرامون نسخ، نظریه هایی ارائه داده اند که دراین نوشتار به بررسی و نقد آنها پرداخته شده است.
    «نسخ اصلاح و تعدیل در قرآن» و «نسخ»؛ وسیله ای جهت تخفیف در احکام از سوی پیامبر اکرم از مونتگمری وات؛ «نسخ؛ تناقض در قرآن» دیویدپاورز و «نسخ؛ نتیجه ای از سلیقه های متفاوت» و «نسخ؛ مستلزم اجتماع ضدین» از رودنسون از نظریه هایی است که در نوشتار حاضر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: قرآن, نسخ, خاورشناسان, علوم قرآن}
    Muhammad Emami*, Mustafa Ahmadi Far
    Abrogation is one of the most vital issues in the Qur’anic history and therefore, various Islamic scholars and Orientalists have propounded their views on this subject. Montgomery Watt, Rodnson and David powers are amongst prominent orientalists who have propounded their views concerning abrogation, a critical review of which is proposed in the present article. “Manuscript abrogation and moderation in the Quran”, “abrogation; a means for lightening the juristic laws from the Prophet” by Montgomery Watt, “abrogation: a contradiction in the Qur’an” by David Powers, “abrogation; a result of different tastes” and “abrogation; requirement of the community of two anti-entity” by Rodnson are the views that have been critically examined in this paper.
    Keywords: the Quran, Abrogation, Orientalists, Quranic sciences}
  • ابراهیم فلاح
    استاد بیان دکتر سید امیر محمود انوار از مفاخر قرآنی علمی، ادبی و عرفانی معاصر ایران و از جایگاهی رفیع در جامعه علمی دانشگاهی برخوردار بود.. وی از زمره پژوهشگرانی بود که عمری طولانی را در کار درس، مطالعه، نگارش و تدریس ادبیات عربی و فارسی و علوم قرآنی و اسلامی گذاشت. انوار در عرصه دانشگاهی کم نظیر و ممتاز در حوزه عرفان و علوم قرآنی و شاعری ذولسانین محسوب می گشت. معرفی آثاراین شخصیت بزرگ و دانشمند ارجمند بی تردید خدمتی به جامعه علمی کشور است، لذا این مقاله با عنوان «بازتاب قرآن و حدیث در اشعار دکتر انوار» در صدد است که اثرپذیری وی را از قرآن و حدیث نشان دهد. پس از بررسی اشعار دکتر انوار این نتیجه به دست آمد که او از این «مائده آسمانی» و احادیث، کلام خود را مزین نموده و بدین سبب برغنای سخن خویش افزوده است. و ترکیبات قرآنی و روایی در اشعارش از بسامد بالایی برخوردار است.
    کلید واژگان: قرآن, علوم قرآنی, حدیث, سید محمود انوار, شعر}
    Ebrahim Fallah*
    Dr. Syyed Amir Mahmoud Anvar, the master of eloquence, was among the contemporary and outstanding scientific, Quranic, literary and gnostic Iranian figures and was of high standing in the academic community. He was among the researchers who spent a long life on studying and writing and teaching Arabic and Persian literature and Islamic and Quranic Sciences. Anvar was exceptional in the academic community, distinguished in the fields of gnosis and Quranic sciences and bilingual in poetry. Introducing the works of this great character and eminent scholar is, undoubtedly, a valuable service to the community. Thus, the present paper, entitled “Reflection of the Quran and Hadith on Dr. Anvar’s Poetry”, seeks to demonstrate how he has been influenced by the Quran and Hadith. Examination of Dr. Anvar's poems indicated that he has embellished his words and statements with concepts from the Holy Quran and hadiths, and, hence, has added to the richness of his language. It was also found out that there is a high frequency of phrases from the Quran and tradition in his poetry.
    Keywords: the Quran, Quranic Sciences, hadith, Dr. Anvar, poetry}
  • مریم حاجی عبدالباقی، آزاده عباسی
    استاد ابوالقاسم گرجی، از اساتید شاخص دانشگاه تهران و از مجتهدان و فقهای معاصر ایران است و آثار ارزشمند ایشان پس از فقه و حقوق در زمینه علوم قرآنی است. چنانکه تصحیح تفسیر جوامع الجامع ایشان که مشحون از علوم قرآنی است، و همچنین دستخط های ارزشمند ایشان که در خاتمه رساله ملاکهای صحت تفسیر آمده است، نشانی از این مدعا است. در این نوشتار ضمن شرح حال مختصری از استاد و معرفی مهمترین کتابهای او برخی دیدگاه های ایشان در باب علوم قرآنی که شامل تعریف علوم قرآنی، تعریف تفسیر، تفسیر به رای، تفسیر قرآن به قرآن، تعریف محکم و متشابه، ارتباط قرآن با قواعد ادبیات عرب و نیز ارتباط علوم قرآنی و دانش اصول است تبیین شده است.
    کلید واژگان: ابوالقاسم گرجی, تفسیر, تفسیر به رای, محکم و متشابه, علوم قرآنی}
    Maryam Hajabdolbaghi, Azadeh Abbasi
    Professor Abolghasem Gorji was an outstanding professor and also an eminent jurist of contemporary Iran whose valuable works were chiefly on jurisprudence and law and then on the Quranic sciences – as his edition of Quranic commentary Jawami‘ al-Jami‘ as well as annotations found in the end of a treatise entitled “criteria of veraciousness of commentaries” can clearly prove. Presenting a biography and introducing Dr. Gorji’s most celebrated books, the present essay expounds some of his perspectives on the Quranic sciences including definition of Quranic sciences, definition of commentary, arbitrary commentary, commenting on the Quran by the Quran, definition of clear and ambiguous, the relation of the Quran with rules of Arabic literature, and the relation between Quranic sciences and the science of usul al-fiqh.
    Keywords: Abolghasem Gorji, commentary, arbitrary commentary, clear, ambiguous, Quranic sciences}
  • فاطمه حاجی اکبری، مهدی جلالی، سیدعلی اکبر ربیع نتاج
    ابواللیث سمرقندی از عالمان مسلمان در قرن چهارم هجری، تفسیر بحرالعلوم را نگاشته است. توجه به ادبیات و لغت، بویژه بهره گیری از روایات، اخبار و اقوال در تفسیر آیات، مهم ترین بخش کتاب او را تشکیل می دهد. رگه هایی از تفسیر به درایت (تفسیر عقلی) را نیز می توان مشاهده کرد، بخصوص در مواضعی که گرایش های مذهبی، فقهی وکلامی مفسر، به چگونگی تفسیر آیات رنگ خود را زده است. در این تفسیر، مهم ترین مباحث علوم قرآنی نیز مغفول نمانده است، لکن این گونه مباحث، تحت عناوین خاص خود نیامده، بلکه ضمن تفسیر آیات در بحرالعلوم مطرح شده است.
    کلید واژگان: سمرقندی, تفسیر بحرالعلوم, تفسیر به روایت, تفسیر به درایت, علوم قرآنی, روش تفسیری}
    Fatemeh Hajizadeh, Mahdi Jalali, Sayyed Ali Akbar Rabinataj
    Abu Layth Samarqandi, of the great scholars of the fourth century A.H., has written Bahr al-Ulum, exegesis of the holy Quran. The most part of his book is dedicated to literature, words, and especially utilizing hadith reports and sayings in interpreting the verses. There is a trace of rational interpretation especially in the positions in which the interpreter express his religious, fiqhi (jurisprudential) and theological inspirations. The author of Bahr al-Ulum also deals with the Quranic sciences not in a separate chapter but along with the interpretations of the verses.
    Keywords: Samarqandi, Bahr al Ulum's Exegesis, Exegesis by means of Hadith Narration, Comprehension, Quranic Sciences, Exegetical Method}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال