به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « quran » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « quran » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید جعفر صادقی*
    رتوریک، خطابه اثرگذار و اقناعی است که گرچه پیدایش آن به یونان باستان برمی گردد، در حیات عرب جاهلی - به ویژه در امور صلح آمیز - ردپای آن، فراوان دیده می شود. از آنجا که قرآن در چنین فرهنگی ظهور کرده و از ساختار خطابه ای برخوردار است، بررسی میزان بهره برداری قرآن از بیان رتوریکی ضرورت دارد. در این تحقیق با بررسی آیات قرآن کریم در حوزه های مشتمل بر استدلال و احصا و دسته بندی آنها به شیوه استقرایی، مشخص می شود استدلال های قرآن، فراتر از شیوه های مرسوم به ویژه در فلسفه، مبتنی بر ویژگی هایی است که می تواند علاوه بر جنبه عقلانی، ابعاد دیگری از ادراکات انسانی مانند تامل در مشاهدات روزمره، احساسات، درک وجدانی و تصویرسازی ذهنی را نیز درگیر سازد و از رهگذر آن، تاثیر همه جانبه و عمیق تری بر مخاطب خود بر جای گذارد. این خصوصیات ویژگی های رتوریکی در شیوه استدلال قرآن کریم است.
    کلید واژگان: قرآن, زبانشناسی, رتوریک, خطابه, استدلال}
    Sayed Jafar Sadeghi *
    Rhetoric is an effective and persuasive speech that, although its origin goes back to ancient Greece, its traces can be found in the life of Jahili Arabs - especially in peaceful matters. Since the Qur'an appeared in such a culture and has an elaborate structure, it is necessary to examine the extent of the Qur'an's use of rhetorical expression. In this research, by examining the verses of the Holy Quran in the fields of reasoning, counting, and classifying them inductively, it becomes clear that the arguments of the Quran are beyond the conventional ways, especially in philosophy. The arguments of the Qur'an are based on features that can involve other dimensions of human perceptions besides the rational aspect; such as reflecting on everyday observations, feelings, conscientious understanding, and mental imagery; As a result, in this way, they leave an all-round and deeper impact on its audience. These characteristics can be considered as rhetorical characteristics in the Qur'an's way of reasoning.
    Keywords: Quran, Linguistics, Rhetoric, Oratory, Argument}
  • مرتضی صادقی نژاد، فرشته افضلی*

    صنعت التفات به معنای تغییر شخص دستوری کلام از متکلم، مخاطب یا غایب به دیگری در یک جمله یا جمله های پیاپی با هدف بررسی انسجام در قرآن کریم است. نظریه کنش گفتاری نیز یکی از مباحث مهم کاربردشناسی زبان است که گویندگان به آن بر این باورند که در قالب سخن گفتن، فعل های بسیاری چون توصیف، اخبار، امر، نهی، دعا، آرزو و... انجام می شود. نگاه به متن چون کنش به کارشناسان متون مذهبی این امکان را می دهد که ماهیت دینی این متون را به شکل نظام مند تری تغییر دهند. یکی از تئوری پردازان این حوزه جان سرل است که کنش گفتاری را به گونه های اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی تقسیم می کند. در پژوهش حاضر، درون مایه و بافت موقعیتی متن آیات التفات در قرآن کریم بر پایه نظریه کنش گفتاری سرل، به مثابه تحلیل گفتمان زبانی، با روش توصیفی تحلیلی بررسی شده و مولفه ها و گونه های آن مشخص شده است. یافته های پژوهش نشان از آن دارد که در میزان کاربست گونه های پنج گانه سرل در آیات التفات قرآن کریم، کنش اظهاری بیشترین فراوانی و کنش تعهدی کمترین فراوانی را دارد. در کنش اظهاری، افعالی چون توصیف، تاکید، گزارش، نقدکردن و اعطا به کار رفته است؛ در کنش ترغیبی، پیشنهاددادن، شرط، توضیح خواستن، پرسش اعتراض آمیز و...؛ در کنش تعهدی، تعهددادن، تعهدگرفتن و سوگندخوردن؛ در کنش عاطفی، تمجید و شکرگزاری، تهدید، آرزوداشتن و...؛ در کنش اعلامی نیز پایان کار و حکم دادن به کار رفته است.

    کلید واژگان: قرآن, آیات التفات, تحلیل گفتمان. کنش گفتاری, سرل}
    Morteza Sadeghinezhad, Fereshteh Afzali *

    "Apostrophe" (Iltifāt) means grammatical altering between the use of first, second, and third person in a sentence or consecutive sentences. It aims at examining the coherence in the Holy Quran. Speech act theory is one of the important topics in pragmatics. It conveys that a conversation includes many acts such as description, declaration, command, prohibition, prayer, wish, etc. Considering a text as an act enables religious texts experts to change the nature of the texts more systematically. John Searle is one of the theorists of this area. He has classified speech acts into representatives, directives, commissives, expressive, and declarations. In this study, based on his theory, as a linguistic discourse analysis, and by using a descriptive-analytical method, the text and context of Iltifāt verses in the Holy Quran have been examined, and the type of their acts were identified. According to the results, regarding Searle's five speech acts, in these verses, the representative and commissive acts have been used more and less than other types, respectively. Also, the verbs used in each of these speech acts are as follows: describing, emphasizing, reporting, criticizing, and granting in the representative act, offering, making a condition, asking for explanation, protestingly asking, etc. in the directive act, giving and making a pledge, and swearing in the commissive act, praising, thanking, threatening, wishing, etc. in the expressive act, and terminating and judging in the declaration act.

    Keywords: Quran, Iltifāt Verses, Discourse Analysis, Speech Act, Searle}
  • نسرین وجدانی*، سهیلا جلالی کندری
    گابریل سعید رینولدز ایده «جزای فوری شهدا پس از مرگ» را با تکیه بر برداشت خویش از ظواهر آیات و روایات و نیز آرای تفسیری طبری، به معنای عدم تجربه برزخ و وصول بلافاصله آنان به بهشت جاودان انگاشته و آن را متاثر از آموزه های پدران کلیسا، به ویژه پدران سریانی و ناظر به برخی آیات در کتاب مقدس برشمرده است. در این پژوهش پس از نقد این فرضیه باتوجه به شواهد قرآنی و روایی با روش توصیفی و تحلیلی، دیدگاه رینولدز و مستندات وی بررسی و این نتایج حاصل شده است که رینولدز در برداشت خود از تفسیر طبری اشتباه کرده است؛ به علاوه ادعای اینکه این ایده افزون بر آموزه های پدران سریانی از آموزه های پدران کلیسا در غرب نیز اثر پذیرفته است، با دقت در آرای «ترتولیان» که از پدران کلیسای لاتین و بنیان گذار الهیات غربی به شمار می آید، سوءبرداشتی از آرای وی تلقی شده است. خوانش محققان نخستین از دیدگاه های ترتولیان روشن می سازد که شهدا نیز همانند سایر ارواح تا روز رستاخیز در مکان ارواح متوفا باقی می مانند. همچنین سیاق آیات مورد استناد رینولدز از کتاب مقدس و بازخوانی برخی اصطلاحات آن گویای این است که بر طبق آموزه های بایبل نیز شهدا دوره برزخ را طی می کنند.
    کلید واژگان: بایبل, برزخ, بهشت, جزای فوری, رینولدز, شهید, قرآن}
    Nasrin Vejdani *, Soheila Jalalikondori
    Gabriel Said Reynolds developed his idea on the "Immediate retribution of Martyrs after Death" based on his interpretation of some Quranic verses and narrations and the opinions presented in Tabari's commentary. He believed that martyrs immediately ascend to eternal heaven without experiencing the intermediate state Barzakh (purgatory). Reynolds credited the Church Fathers, particularly the Syriac Fathers and selected verses from the Bible as inspiration for this idea.This study examined Reynolds' viewpoint and supporting documents using descriptive and analytical methods. This hypothesis was initially criticized based on Quranic and narrative evidence. It has been subsequently demonstrated that Reynolds has misunderstood Tabari's interpretation. Moreover, the claim that this doctrine, in addition to the Syriac Fathers, can also be found among church fathers in the West, such as Tertullian, who has been called the father of Latin Christianity and the founder of Western theology, was deemed a misinterpretation. Based on research on Tertullian's views about this idea, early scholars' reading of Tertullian's views revealed that martyrs, like other souls, remain in the place of deceased souls (Hades) until the Day of Resurrection.Furthermore, analyzing the context and revising some of the terms in the Bible verses cited by Reynolds suggested that martyrs do experience the Barzakh period Barzakh (purgatory) according to the Bible's teaching. If this idea is proven, the commonality of this concept in Christian-Jewish theology and Islamic theology can be explained by the belief in the unique origin of divine revelation.
    Keywords: Bible, Purgatory, Heaven, Immediate Retribution, Reynolds, Martyr, Quran}
  • زهرا مواظبی*، ابراهیم ابراهیمی، شیرین پورابراهیم
    شناخت بدنمند یکی از چارچوب های نظری در علوم شناختی است که بر اساس آن، شناخت امری جسمانی شده است که از طریق تعامل بین بدن، محیط و ذهن شکل می گیرد. این مقوله با بسیاری از مفاهیم انتزاعی قرآن که «مالکیت» یکی از مهم ترین آن ها است در ارتباط است. در پژوهش حاضر کوشش شده است با شیوه توصیفی- تحلیلی و با رویکرد معناشناسی شناختی، تاثیر شناخت بدنمند در شکل گیری مفهوم انتزاعی «مالکیت» در زبان قرآن مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. داده های بررسی شده در این پژوهش عناصر واژگانی مرتبط با اعضای بدن و افعال مرتبط با این اعضا است که برای اشاره به مالکیت استفاده می شدند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که شناخت و درک مفهوم مالکیت و انواع آن در زبان قرآن به تجربه جسمانی و فعالیت های بدنی انسان وابسته است و دانش تجربی انسان از اعضای بدنش، مانند دست، پا، سر، دهان و کنش های مرتبط با آن، مانند: گرفتن، ساختن، کسب کردن، به چنگ انداختن، ایستادن و خوردن، مبنای نگاشت استعاری برای شناخت مفهوم انتزاعی مالکیت بر مبنای استعاره مفهومی " رابطه انتزاعی به مثابه رابطه عینی» در زبان قرآن می باشد که می تواند به درک بهتری از این مفهوم در قرآن و ارتقای دانش ما در این زمینه کمک کند.
    کلید واژگان: معناشناسی شناختی, شناخت بدن مند, استعاره مفهومی, قرآن, مالکیت}
    Ebrahim Ebrahimi, Shirin Pourebrahim
    Body cognition is one of the theoretical frameworks in cognitive sciences based on which cognition is a physical phenomenon that is formed through the interaction between body, environment, and mind. This is associated with many abstract concepts of the Qur'an, of which "POSSESSION" is one of the most important. This research has tried to measure and evaluate the effect of body cognition on the formation of the abstract concept of "POSSESSION" in the Quran language using a descriptive-analytic approach and cognitive semantics perspective. The data examined in this study were the lexical elements related to body organs and the verbs associated with these organs which were used to refer to POSSESSION. The results of this research show that understanding the concept of OWNERSHIP and its types in the Qur'an depends on the physical experience and physical activities of the human being and that the human experiential knowledge of the body parts, such as hands, feet, head, mouth and their related actions, such as: taking, making, earning, grabbing, standing and eating, is the basis of metaphorical mapping for understanding abstract concept of POSSESSION in Quran language, and can help us to better understand this concept in the Qur'an and improve our knowledge in this field.
    Keywords: Cognitive Semantics, Embodied Cognition, Conceptual Metaphor, Quran, Possession}
  • محمدجواد توکلی خانیکی*، منصوره دلبری، شیما مهرآیین

    «هجرت» «فرار»از وضع موجود نیست بلکه حرکتی به سوی جامعه ای متعالی است که پیوند نزدیک با«تمدن اسلامی» دارد. و در آغاز اسلام، اساسی ترین نقش را در پیروزی اسلامی داشت. لذا اهمیت فوق العاده ای دارد. زیرا از مومنان را از تسلیم در برابر فشار و خفقان محیط باز می دارد و عامل صدور اسلام به نقاط مختلف جهان می شود. هجرت معنوی یا مکانی است. که اهدافی دارد. گاهی هجرت برای کسب دانش یا به هدف حفظ دین یا برای فرار از ظلم و ظالم یا برای رسیدن به خداوند و زمانی برای فرار از گناه است. این پژوهش با هدف تحلیل دیدگاه مفسران درباره نقش هجرت در گسترش تمدن اسلامی به روش تحلیلی-توصیفی، درپی پاسخ به این پرسش است که: از نگاه مفسران دراسلام هجرت چگونه موجب توسعه تمدن شد؟ نتیجه اینکه: الف) تمدن سازی با حضور انسان ها میسر است و با هجرت افراد تجمیع می شوند. پس هجرت از عوامل اساسی بسترساز برای  تمدن اسلامی است. ب) برخی مسلمانان به وضع موجود قانع نیستند لذا برای تحول خواهی مهاجرت می کنند. و برای تغییرات اساسی هزینه می کنند. ج) سفیران فرهنگی مسلمان برای انجام ماموریت دولت اسلامی و یا تبلیغ دین به سرزمین غیر مسلمان مهاجرت می کنند. و با اقدامات مسالمت آمیز کفار را به ارزشهای دینی متمایل می سازند. د) برخی مسلمانان در سرزمین کفر هستند که خواهان مهاجرت به سرزمینهای اسلامی هستند. که باید تمهیداتی برای پذیرش آنها فراهم شود تا افراد هم عقیده زیر بیرق اسلام متحد شوند و با تعامل بایکدیگر و با رهبران کاریزما پایه های تمدنی قوی پی ریزی شود.

    کلید واژگان: هجرت, تمدن سازی, آموزه های دینی, بلاد اسلامی, قرآن}
    Mohammadjavad Tavakoli Khaniki *, Mansoureh Delbari, Shima Mehraein

    "Emigration" is not "escape" from the existing situation, but it is a movement towards a superior society that has a close connection with "Islamic civilization". And at the beginning of Islam, it played the most essential role in Islamic victory. Therefore, it is extremely important. Because it prevents the believers from giving in to the pressure and suffocation of the environment and becomes the cause of the export of Islam to different parts of the world. Hijrah is spiritual or spatial. which has goals. Sometimes migration is to gain knowledge or for the purpose of preserving religion or to escape from oppression and oppressors or to reach God and sometimes to escape from sin. This research aims to analyze the commentators' point of view about the role of emigration in the development of Islamic civilization in an analytical-descriptive method, and seeks to answer the question: From the point of view of the commentators in Islam, how did emigration lead to the development of civilization? The result is that: a) Civilization is possible with the presence of people, and they are gathered with the migration of people. Therefore, emigration is one of the basic factors that create a foundation for Islamic civilization. b) Some Muslims are not satisfied with the current situation, so they immigrate to change. And they pay for fundamental changes. c) Muslim cultural ambassadors immigrate to non-Muslim lands to carry out the mission of the Islamic State or to propagate the religion. And with peaceful actions, they make the infidels inclined towards religious values. d) There are some Muslims in the land of disbelief who want to immigrate to Islamic lands. that arrangements should be made to accept them so that like-minded people can unite under the banner of Islam and by interacting with each other and with charismatic leaders, strong foundations of civilization can be laid.

    Keywords: Emigration, Civilization, Religious Teachings, Islamic Country, Quran}
  • مهناز فولادی ماهانی، حسین خوشدل مفرد*، ماشالله جشنی ارانی، محمد ناصحی

    تفاسیر واعظانه از جمله تفاسیری است که به منظور وعظ، ارشاد، هدایت و در نتیجه تربیت معنوی عموم مردم به رشته تحریر درآمده و مفسرانی همچون عتیق نیشابوری (سورآبادی) و ابوالفتوح رازی از جمله مفسرانی هستند که در کتب تفسیری خود به بیان جلوه های واعظانه از آیات قرآن کریم پرداخته اند. معرفی و بیان ویژگی های این تفاسیر، به دلیل ترویج بیشتر تعالیم و آموزه های دینی در میان عموم مردم، ضروری می نماید. این پژوهش بر آن است که با نگاهی توصیفی و تحلیلی، به بررسی دو تفسیر واعظانه روض الجنان ابوالفتوح و تفسیر سورآبادی بپردازد و مولفه ها و رویکردهای واعظانه آنها را بیان نماید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که تفاسیر پیش گفته، همچون دیگر تفاسیر واعظانه، آموزشی هستند، جذابیت بالایی داشته و در آنها پند و اندرز به وفور مشاهده می شود. تاکید بر اشعار، قصص، باورهای عامیانه، توجه به مباحث کلامی، بیان مسایل ماورائی، آرایه های ادبی و باورهای عصری از مولفه ها و رویکردهای مهم مشترک تفاسیر سورآبادی و روض الجنان به شمار می آید. و از جمله وجوه تمایز این دو تفسیر آن است که در تفسیر روض الجنان توجه به اشعار فارسی، بررسی قصص تمامی انبیاء، نقد اسرائیلیات و اساطیر مدنظر قرار گرفته، درحالی که در تفسیر سورآبادی از توضیح زندگی و حوادث برخی پیامبران اجتناب شده و جز در یکی دو مورد ردپایی از نقد اساطیر و اسرائیلیات به چشم نمی خورد. گذشته از اینکه در تفسیر سورآبادی نسبت به تفسیر روض الجنان، شمار زیادی مولفه های اسرائیلی وجود دارد

    کلید واژگان: قرآن, روش تفسیری تفسیر, تفسیر واعظانه, روض الجنان, تفسیر سورآبادی}
    Mahnaz Foladi Mahani, Hossein Khoshdel Monfared *, Mashallah Jashni Arani, Mohammad Nasehi

    Homiletic commentaries are typically written for preaching, leadership, guidance, and as a result, the spiritual education of the public, and commentators such as Atiq Neishabouri (Sourabadi) and Abul Fattouh Razi are among the commentators who have addressed homiletic commentaries in the verses of the Holy Quran. It is necessary to introduce and characterize these commentaries for further promotion of religious teachings and instructions among the public. This study aims to examine the two homiletic commentaries of Rawd al-Jinan by Abul Fattouh and Sourabadi using a descriptive and analytical perspective and to find their homiletic components and approaches. The findings of the study indicate that the aforementioned commentaries are like other educational preaching commentaries. They are highly attractive and there are plenty of advice and guidelines in them. Poems, stories, folk beliefs, attention to theological and transcendental issues, figures of speech, and contemporary beliefs are among the important common components and approaches used in Rawd al-Jinan and Sourabadi’s commentaries. Concerning the differences, Rawd al-Jinan pays attention to Persian poems, the analysis of the stories of all the prophets, the criticism of Israʼiliyyat and mythology, while Sourabadi’s commentary avoids narrating the life stories and events of some prophets and there is no trace of mythology and Israʼiliyyat except for one or two cases. Moreover, there are many Israʼiliyyat elements in Sourabadi’s commentary compared to Rawd al-Jinan’s commentary.

    Keywords: Quran, Tafsir Method Of Tafsir, Tafsir Vaadzana, Ruz Al-Janan, Tafsir Surabadi}
  • عسکری سلیمانی امیری*
    برهان  ها در علم خداشناسی یا بر اصل وجود خداست، یا بر یگانگی او  یا برهان بر خالقیت او و...  از نظر فیلسوفان، اصل وجود خدا بر اساس قاعده «ما لا سبب» بدیهی است و براهین مثبت تنبیه بر امر بدیهی است. برهان  هایی که در علم کلام و فلسفه بر وجود خدا اقامه می شود، یا اولا و بالذات بر وجود فی نفسه خدا نیست، یا اگر برهان بر وجود فی نفسه او باشد، برهان تنبیهی بوده و وجود او نیازی به اثبات ندارد. از منظر علامه طباطبایی قرآن کریم مشتمل بر براهینی در خداشناسی است. اما هیچ یک از آنها بر برهان وجود فی نفسه خدا نیستند؛ چراکه در قرآن وجود خدا بدیهی تلقی می شود و حتی برهان تنبیهی بر اصل وجود او هم اقامه نشده است و آیات ناظر به براهین یا برای اثبات توحید و یکتایی خدای متعال است یا اثبات بر خالقیت اوست یا سایر اوصافی او و هیچ یک از آنها برای اثبات اصل وجود خدای متعال نیستند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, اثبات وجود خدا, برهان, علامه طباطبایی}
    Askari Soleymani Amiri *
    The proofs in theology pertain to the existence of god, His unity or His creatorship and the like. According to philosophers, the existence of god based on the principle of “that which has no cause” is self-evident, and the proofs establishing His existence are merely elucidations of this self-evident matter. The proofs presented in theology and philosophy on the existence of god, firstly and essentially, do not establish the existence of god in itself. Or if they do, they are elucidating proofs and His existence does not require a proof. The Holy Quran, from the perspective of ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī, contains proofs on God. However, none of them are on the existence of god in itself, because His existence is considered self-evident in the Quran and even the elucidating proof on His existence is not presented.  The verses related to the proofs are either establishing the unity and oneness of the Almighty God, or His creatorship, or other attributes of Him, and none of them establish the existence of the Almighty God itself.
    Keywords: Quran, Establishing God's Existence, Proof, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’Ī}
  • محمد بیات*، فرحناز رفعت جو، علیرضا حسینی

    قرآن کریم به عنوان کتابی الهی و معجزه ی ختمی مرتبت، رسالت هدایت و راهنمایی ابنای بشر را بر عهده دارد. این معجزه ی ادبی و شاهکار مقابله ناپذیر، جهت نیل و رسیدن به این رسالت مهم، اسلوب های حکیمانه و روش های خردمندانه ی فراوانی بکار برده است. ازجمله روش های زیبایی شناختی که در کلام خداوند مورد استفاده زیاد قرارگرفته، اسلوب استفهام می باشد. در اهمیت این اسلوب همین بس که از (114) سوره ی قرآن کریم، تنها (18) سوره، استفهام ندارند. بدلیل اهمیت و نقش پرسش در کشف حقیقت، نگارنده جملات پرسشی جزء اول قرآن کریم را جهت پژوهش خود انتخاب نموده است. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و جامعه ی آماری جملات پرسشی جزء اول قرآن کریم، در سه سطح نحوی، بلاغی و تصویرپردازی به بررسی زیبای های ادبی این جملات پرداخته و سعی نموده جلوه هایی از زیبای های این جملات پرسشی را نمایان سازد.یافته های پژوهش می تواند در به روز رسانی پیام های قرآنی در زندگی و کاربردی تر ساختن محتوا و مضامین عالی قرآن در دنیای امروز به کار آید. همچنین با استفاده از پیام های سراسر نور جملات پرسشی قرآن کریم، جایگاه ارزشی سوال وجواب در ابعاد مختلف اعتقادی، معرفتی، تربیتی و فرهنگی نمایان می گردد.

    کلید واژگان: قرآن, سبک شناسی, تصویرپردازی, بلاغت, نحو, استفهام}
    Mohammad Bayat *, Farahnaz Rafatjoo, Alireza Hosseyni

    The Holy Quran, as a divine book and the ultimate miracle, bears the responsibility of guiding and directing humanity. This literary miracle, which is unparalleled, employs various wise and intelligent methods to achieve its crucial mission. Among these stylistic approaches, the use of interrogative style stands out. Remarkably, out of the 114 chapters in the Holy Quran, only 18 chapters lack interrogative sentences. Recognizing the significance and role of questioning in discovering truth, the author has chosen to explore the interrogative sentences in the first Juz' (section) of the Quran for research purposes.This study employs a descriptive-analytical method and examines the literary beauty of these interrogative sentences at three levels: grammatical, rhetorical, and visual imagery. The findings of this research can contribute to updating the Quranic messages in a more practical and relevant manner, enhancing the sublime content and themes of the Quran in today's world. Additionally, by utilizing the radiant messages within the Quranic interrogative sentences, the value of questioning and seeking answers becomes evident across various dimensions: belief, knowledge, education, and culture.

    Keywords: Quran, Stylistics, Imagery, Rhetoric, Syntax, Questioning}
  • مهدی زمانی*

    این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی دیدگاه ملاصدرا در خصوص درختان فرازمینی مذکور در قرآن کریم و تبیین، تحلیل و ارزیابی مبانی او در این زمینه می پردازد. «شجره زیتونه»، «سدره المنتهی»، «طوبی»، «شجره طیبه»، «زقوم» و «شجره ممنوعه» در قرآن به حقایق و اموری فرازمینی اشاره دارند و تعیین معنا و جایگاه وجودی آن ها در قوس نزول و صعود اهمیت دارد. ملاصدرا با مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، شناخت شناختی، زبان شناختی و کلامی خاص خود به تفسیر و تاویل آن ها پرداخته است. ذو مراتب دانستن واقعیت و تناظر مراتب آن با مراتب حقیقت انسان، مدارج معرفت و بطون قرآن و نیز اتخاذ روش چند منبعی در تفسیر و تمثیلی دانستن متون دینی و تاویل آن ها این امکان را در اختیار او قرار می دهد تا به جمع میان معانی تفاسیر و تاویلات گوناگون درباره این درختان بپردازد، هرچند ممکن است تطبیق اصول حکمی و عرفانی با اشارات قرآنی نوعی تاویل و عبور از تفسیر به شمار آید و بنابراین از دیدگاه بعضی فاقد مبنای درست تفسیری و مستندات محکم قرآنی قلمداد شود.

    کلید واژگان: ملاصدرا, معناشناسی, درختان فرازمینی, قرآن}
    Mehdi Zamani*

    The present article investigates Mulla Sadra's point of view regarding the extra-terrestrial trees mentioned in the Holy Quran and explains, analyzes and evaluates his principles in this field with a descriptive-analytical method. "Zaytoune Tree", "Sedra Al-Muntaha", "Tuba", "Shajarah Tayyaba", "Zakum" and "Forbidden Tree" in the Quran refer to extraterrestrial facts and matters, and it is important to determine their meaning and existential position in the arc of descent and ascent. Mulla Sadra has interpreted them with his own ontological, anthropological, cognitive, linguistic and verbal foundations. Knowing the reality as two-level and the correspondence of their levels with the levels of human reality, knowledge, the Qur'an, as well as the adoption of a multi-source method in the interpretation and allegorization of religious texts, gives him the possibility to sum up the meanings of the interpretations and give various interpretations about these trees. However, it is possible that the application of religious and mystical principles with the Qur'anic indications be considered a type of free interpretation and passing through the pure interpretation.

    Keywords: Mulla Sadra, Semantics, Extraterrestrial Trees, Quran}
  • محمدعلی همتی*، سید سعید میری

    درک ماهیت لکنت زبانی موسی (ع) می تواند گره گشای برخی شبهات کلامی گردد که ناظر به غیرمعقول بودن نقص جسمانی، به ویژه معیوب بودن زبان رسول الهی است. هدف، درک حقیقت لکنت زبانی منتسب به  این پیامبر الهی است؛ بر اساس تلقی لغویون، مفسران و ودانشمندان و درک دیرپای موجود در سنت اسلامی از آیه 27 سوره طه «و احلل عقده من لسانی‏» و نیز برخی اشارات قرآنی و روایی دیگر، منظور از «عقده» لکنت ظاهری و عضوی ایشان می باشد. گام بعدی تطبیق نظریه مختار از متون اسلامی بر تصریحات و اشارات عهد عتیق با رویکردی زبان شناسانه به این مسئله است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با رویکردی تطبیقی است. از نتایج این پژوهش آن است که: «لکنت به معنای عدم فصاحت، بلاغت و رسائی سخن به عللی ازجمله:کاستی اعتماد به نفس ناشی از قتل قبطی و تنگی سینه موسی (ع)، نظر راجح بوده و دیدگاه مالوف و شایع پیشین، یعنی نقص عضو، در معرض تردید و انکار قرار دارد. «عقده»، در واقع دغدغه ای بوده که موسی (ع) به هنگام بعثت خواستار برطرف شدن آن از خداوند سبحان شده بود و خداوند نیز با انتصاب هارون (ع) به وزارت ایشان، دعایش را مستجاب و آن مانع را برطرف ساخت. جالب آن که آموزه های عهد عتیق نیز با دلالت زبان شناسانه و نیز معناگرایانه با صراحت بیشتری موید و گویای همین رای اخیر می باشند.

    کلید واژگان: قرآن, عهد عتیق, موسی (ع), لکنت زبان, مفسران}
    Mohammadaali Hemati *, Sayyed Saeed Miri

    Understanding the nature of the Prophet Musa's language stuttering can solve some theological misconceptions that point to the unreasonableness of the physical defect, especially the defectiveness of the language of the Messenger of God. The research's goal is to understand the truth of language stuttering attributed to this divine prophet. According to the opinion of linguists, commentators and scientists, and the long-standing understanding in the Islamic tradition, from verse 27 of Surah Tᾱhᾱ, as well as some other Qur'anic and narrative references, the meaning of "'Uqdat" is his external and organic stuttering. The next step is to compare the preferred theory of Islamic texts to the statements and references of the Old Testament with a linguistic approach. This research, based on the descriptive-analytical-comparing method, concludes that, "Stuttering means the lack of eloquence of speech due to reasons such as lack of self-confidence caused by killing the Coptic man and tightness in the chest of Moses (as). So, the preferred opinion and the previous common view, i.e., organ defect, is subject to doubt and denial. "'Uqdat" was a concern that Moses (as) asked God to remove during his mission. God answered his prayer and removed that obstacle by appointing Harun (as) to his ministry. Surprisingly, the teachings of the Old Testament, with their linguistic and semantic implications, support and express this recent opinion more clearly as well.

    Keywords: Quran, The Old Testament, Moses, Stuttering, Commentators}
  • Enayat Sharifi *, Hossein Sharifi

    Self-awareness is one of the key issues in life that every individual must possess for progress and advancement in their lives. It is highlighted in the Quran with terms such as insight and self-forgetfulness, and it is based on theological, ontological, and anthropological foundations. Each of these foundations has educational effects. The present study discusses the anthropological foundations of self-awareness in dimensions such as insight, orientation, and values, and aims to address the following questions:
    What are the cognitive foundations of self-awareness in the Quran, and what are their educational functions?
    What are the orientation foundations of self-awareness in the Quran, and what are their educational functions?
    What are the values foundations of self-awareness in the Quran, and what are their educational functions?

    Background

    Regarding the significant importance of this research, numerous activities have been carried out in the field of psychology with a religious approach, such as the book "Comparative Self-Awareness from the Perspective of Islam and Psychology" by Fatemeh Esfandiari, the book "Self-Awareness" by Samad Shah Mohammadi, the book "Self-Awareness and Self-Management" by Masoud Noorali Zadeh, the book "From Self-Awareness to Self-Knowledge" by Shahrbano Ghahhari, and articles like "The Relationship between Self-Awareness and God-Awareness" by Noorali Zadeh Miyaneji, Bashiri, and Jan Bozorgi in the Psychology and Religion Journal, no.19, article on the effectiveness of teaching self-awareness from the perspective of Islamic teachings on reducing students' psychological pressure by Amir Hossein Mousavi in the Psychology Studies Journal, no. 30, article on self-awareness and its educational functions in improving human social relationships in the Quran and Hadith by Fatemeh Saifali'i in issue 2 of volume 2 of the Journal of Educational Teachings in the Quran and Hadith, and others. However, no work has yet delved into the Quranic foundations that provide a fundamental and root-based look at this issue and its educational effects. It seems that this article may be the first work to address this topic.

    Methodology

    In this research, a descriptive-analytical method has been used to evaluate and analyze the main concepts including various dimensions of cognitive human foundations, self-awareness, and their educational effects in detail. This analytical method allows us to delve into a better understanding of the cognitive human foundations in dimensions such as attitude, orientation, values, self-awareness, and their educational effects from the perspective of the Holy Quran.

    General Research Findings

    Cognitive human foundations of self-awareness in the Quran are divided into attitude, orientation, and values foundations.
    The dual existence of human from body and soul, human's free will, and purposefulness are among the most important attitude foundations that significantly impact the fulfilling self-awareness and have educational effects such as attention to physical and spiritual dimensions, assisting human in the path of perfection, and enhancing human resilience, patience, and self-esteem. Purposefulness is directly related to self-awareness because without self-awareness, achieving one's goals and ultimate purpose is not possible, and without consideration of the hearafter, reaching the final goal is not achievable.
    Human nature and pure temperament, awareness of capacities, abilities, and shortcomings are among the most vital orientation cognitive human foundations that have a significant impact on the realization of self-awareness and have educational functions such as awareness of capacities, talents, and shortcomings as the starting point of self-awareness, recognizing capacities and shortcomings leading to strengthening confidence, increasing self-belief, and self-awareness.
    Human dignity, caliphate, and vicegerency of God are among the crucial values-based cognitive human foundations, each of which has a direct relationship with self-awareness and results in feelings of worthiness, self-esteem, and social status in society.

    Final Conclusion

    Cognitive human foundations of self-awareness in the Quran are divided into attitude, orientation, and values foundations, each of which has educational effects.

    Keywords: Cognitive Human Foundations, self-awareness, Education, Quran}
  • هاشم اندیشه*، احمد عابدی

    حمد الهی چیزی است که هر فرد مسلمان و مومنی به دنبال آن است و همواره در دنیا در تلاش و تکاپوست تا بدین مقصد و مقصود نائل شود. دین اسلام با برخورداری از منابع گران بهای «قرآن و سنت» برنامه تربیتی و اخلاقی همه جانبه ای به جهانیان در این زمینه عرضه می کند. یکی از ابعادی که دین مبین اسلام آن را به خوبی تبیین می کند و بر او تاکید می کند، «حمد» است. پژوهش حاضر بر موضوع جایگاه و ارزش و آثار سلامت اخلاقی- معنوی حمد با رویکردی قرآنی - روایی و زیارت عاشورا متمرکز است؛ به همین دلیل در این مقاله نخست معنای لغوی و اصطلاحی حمد و سلامت اخلاقی- معنوی مطرح می شود سپس به حمد درآیات و روایات و آثار آن در سلامت اخلاقی- معنوی پرداخته می شود و در انتها به حمد در زیارت عاشورا اشاره می کنیم. این تحقیق، از روش آمیزه ای و به کمک اسناد نوشتاری و سامانه های رایانه ای و نرم افزارهای علمی و روش داده پردازی توصیفی و تحلیلی بهره برده است. نتیجه این که ازآن جهت که مهم ترین مبانی دین، حمد است و این حالت الهی، از عواطف مهم انسانی است که در اخلاق فرد و همچنین فعالیت های سیاسی و اجتماعی و... آثار مهمی دارد و انگیزه بسیاری از رفتارهای پسندیده می باشد و دستاوردهای این تحقیق در زمینه آثار سلامت اخلاقی- معنوی حمد عبارت اند از: اخلاص؛ تحصیل مقام توکل؛ کسب رضای خداوند متعال؛ تحصیل مقام تسلیم؛ پاک کننده رذایل اخلاقی همانند: تکبر، بخل، طمع و حرص و... .

    کلید واژگان: حمد, قرآن, روایات, زیارت عاشورا, سلامت اخلاقی- معنوی}
    Hashem Andisheh *, Ahmad Abedi

    God's praise is something that every Muslim and believer is looking for, and he always strives to achieve this goal. With the precious resources of "Qur'an and Sunnah", the religion of Islam offers a comprehensive educational and moral program to the world in this field. He emphasizes that one of the aspects that the religion of Mobin Islam explains well is "praise". The current research is focused on the issue of the place and value and effects of Hamad's moral-spiritual health with a Qur'anic-narrative approach and Ashura pilgrimage. For this reason, in this article, the literal and idiomatic meaning of praise and moral-spiritual health is discussed, then praise in the verses and traditions and its effects on moral-spiritual health are discussed, and finally, we refer to praise in the Ashura pilgrimage. This research has used a mixed method with the help of written documents and computer systems and scientific software and descriptive and analytical data processing methods. The result is that because the most important foundation of religion is praise and this divine state is one of the important human emotions that has important effects on a person's morals as well as political and social activities and is the motivation of many desirable behaviors, the achievements of this research in the field of Hamad's moral-spiritual health works include: sincerity; the education of the position of trust; obtaining the pleasure of Almighty God; learning the position of submission; cleanser of moral vices such as: arrogance, avarice, greed, etc.

    Keywords: Praise, Quran, hadiths, Ashura Pilgrimage, Moral-Spiritual Health}
  • زهرا مواظبی*، ابراهیم ابراهیمی

    چیستی مفهوم «خدا» به عنوان موجودی شناخت ناپذیر و چگونگی بازنمایی رابطه او با موجودات دیگر ازجمله مسائلی است که موردتوجه دین پژوهان با رویکردهای مختلف قرارگرفته است. به نظر می رسد معناشناسی شناختی ازآن رو که به چیستی و چگونگی یک مفهوم توجه دارد بتواند در تحلیل ساختار مفهومی از «خدا» در قرآن راهگشا باشد. در پژوهش پیش رو با رویکرد معناشناسی شناختی و با شیوه توصیفی - تحلیلی به تبیین مفهوم «خدا» با استفاده از استعاره های شناختی حوزه «مالکیت» و مدل های مفهومی مرتبط با آن پرداخته شده است تا از این طریق شیوه ساخت بندی و بازنمایی مفهوم «خدا» در حافظه ادراکی انسان را در چارچوب نظریه استعاره مفهومی نشان دهد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد که استعاره ها دارای کارکردهای شناختی و ارتباطی هستند و قابلیت این را دارند که برای مفاهیم دشوار و ناملموس قالبی روشن و درک پذیر را فراهم آورند. در زبان قرآن مفهوم خدا و تصور از او با مدل شناختی  خدای شخص وار و بر اساس مولفه های مفهومی مرتبط با انسان بر مبنای احساسات و تجربیات فرد از ارتباط با دیگران در قالب رابطه یک شخص با شخص دیگر شکل گرفته است که در حافظه ادراکی انسان با مفاهیمی، چون: پادشاه، پدر، حمایت گر، خریدار، مقترض، در قالب استعاره های مفهومی «خدا پادشاه است»، «خدا خریدار است»، «خدا پدر است» و» خدا جواردهنده است» بازنمایی و درک می شود. این حوزه های شناختی رابطه تمثیلی با ذات خداوند دارند. با تداعی مفهوم خداوند در ذهن از طریق استعاره مفهومی زوایای ملموس متعددی از مفهوم خداوند کشف می گردد که در غیر زبان استعاری و بدون بهره گیری از مدل های شناختی قابل دریافت نمی باشد.

    کلید واژگان: قرآن, مالکیت, مفهوم خدا, استعاره مفهومی, استعاره عام, استعاره خاص}
    Zahra Movazebi *, Ebrahim Ebrahimi

    What is the concept of "God" as an unknowable being and how to represent his relationship with other beings are among the issues that have been the focus of religious scholars with different approaches. It seems that cognitive semantics, since it pays attention to what and how a concept is, can lead the way in analyzing the conceptual structure of "God". The upcoming research aims to explain the concept of "God" by using cognitive metaphors in the domain of "ownership" in order to show the structure and representation of the concept of "God" in human perceptual memory within the framework of conceptual metaphor theory. For this purpose, metaphorical mappings related to the domain of ownership, which played a role in the representation of the abstract concept of God, are identified and extracted, and are classified based on the type of mapping between the domain of origin and destination. Finally, the results of the research are in the form of Likoff and Johnson's conceptual metaphor theory and in the framework of cognitive linguistics. The result of this research shows that metaphors have cognitive and communicative functions and have the ability to provide a clear and understandable format for difficult and intangible concepts. Among the other achievements of this research is the explanation and analysis of the conceptual structure of "God" in the language of the Qur'an with the cognitive model of a personal God, and in the form of a "relationship between one person and another person" with the fields of origin: father, king, patron, borrower, and buyer. These cognitive domains have an allegorical relationship with God's essence.

    Keywords: Quran, Possession, concept of God, Conceptual metaphor, Generic Metaphor, specific metaphor}
  • علی شریفی*، موسی رحیمی

    وجوه و نظائر به معنای استعمال یک واژه واحد در مواضع مختلف قرآن است که در هر موضعی، معنایی متفاوت دارد که این بحث در علم معناشناسی نیز معادل چندمعنایی است و برخلاف نگاه سنتی، صرفا شامل اشتراک معنوی می شود. در این پژوهش که به روش توصیفی و مقایسه ای سامان یافته است، پس از بررسی وجوه مختلف معنایی واژه دین از منظر سنتی و علم زبان شناسی جدید، نحوه ترجمه وجوه مختلف واژه دین در ترجمه های مختلف ترکی استانبولی موردبررسی قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد بیشتر مترجمان همت خود را صرف روانی و سلامت زبان ترجمه کرده و از دقت در معادل یابی واژه های قرآنی و رعایت نکات دستوری غفلت ورزیده اند. یافته های پژوهش حاکی از عدم دقت لازم در ترجمه وجوه و نظائر قرآن در ترجمه های ترکی استانبولی می باشد؛ که البته در مواردی که واژه «دین» مشمول اشتراک لفظی می شد عملکرد مترجمان ترک تا حدود زیادی مناسب بوده است.

    کلید واژگان: قرآن, وجوه و نظائر, ترجمه های ترکی استانبولی, دین}
    Ali Sharifi *, Musa Rahimi

    Faces means the use of one word in multiple meanings which have different meanings in different situations. This topic in semantics is called polysemy. In this research, which is organized in a descriptive and comparative method, after the study of different faces and parallels of the word 'Din' from the viewpoints of semantics and traditional methods, the way of translating the different faces of this word in the Turkish-Istanbul translations will be investigated. This article has no equivalent in Islamic literature and this is the first one. Most of the translators have devoted their efforts to the fluency and soundness of the translation and have neglected the accuracy in finding equivalents of Quranic words and observing grammatical points. Of course, in the cases where the word 'Din' was included in the vocabulary, the performance of the Turkish translators has been appropriate to a large extent.

    Keywords: Quran, faces, parallels, Turkish translations, Persian Translations, Din}
  • عبدالله میراحمدی*، شهلا حقی
    سوره های قرآن از مجموعه هایی از آیات به هم پیوسته و منسجم تشکیل شده و این پیوستگی ناشی از انواع ارتباطی است که بین آن ها وجود دارد و شامل ارتباط های لغوی و دستوری و منطقی می گردد. انسجام به سازوکار درون متنی زبان گفته می شود که سخنور را در ایجاد و برقراری ارتباط در هر جمله یا بین جملات یاری می دهد؛ به بیان دیگر، انسجام به روابط ساختاری-واژگانی متن اطلاق می گردد..به این منظور در پژوهش حاضرنخست دیدگاه شاخص ترین مفسران درباره مکی و مدنی بودن این سوره تحلیل می شود وبه طور ویژه نیز سه تفسیری که به روش ترتیب نزول نگارش یافته، مفصل تر بررسی و دیدگاه مفسران این تفاسیر درباره مکی یا مدنی بودن سوره مزمل وچگونگی ارتباط میان بخش های این سوره وهم چنین میزان کارآیی تفاسیر تنزیلی در شیوهمواجهه با آیات استثنا شده و این امکان که پیوستگی متنی میان سوره دلیلی بر مکی یا بودن سوره ای به طور کامل باشد، تبیین می گردد.در ادامه با درنظر گرفتن زبان شناسی نقش گراونظریه انسجام متن با توجه به بافت وسیاق تا آن جاکه قابل انطباق بر محتوای قرآن باشد، عوامل پیوستگی ساختاری و متنی سوره مزمل بررسی ودر پایان، نمونه هاومصادیق مورد نظر در دو جدول ارایه می شود.
    کلید واژگان: سوره مزمل, پیوستگی متنی, پیوستگی لغوی, سیاق, بافت}
    Abdollah Mirahmadi *, Shahla Haghi
    he chapters of the Quran are composed of interconnected and cohesive verses, and this cohesion stems from the various types of relationships between them, including lexical, syntactic, and logical connections. Coherence refers to the intra-textual mechanism of language that assists the speaker in creating and maintaining communication within each sentence or between sentences; in other words, coherence refers to the structural-lexical relations of the text. Therefore, in this research, first, the perspective of the most prominent interpreters regarding the Meccan and Medinan nature of this chapter is analyzed. Specifically, three interpretations written in the order of revelation are examined in detail, along with the interpreters' views on the Meccan or Medinan nature of Surah Al-Muzzammil and how the sections of this chapter relate to each other, as well as the effectiveness of the interpretations in dealing with exceptional verses and the possibility that the textual coherence between chapters as a possible evidence of the chapter as being entirely Meccan is speculated. Furthermore, considering the linguistic role and the theory of textual coherence in relation to the context and structure, the factors of structural and textual coherence in Surah Al-Muzzammil are investigated, and finally, examples and relevant instances are presented in two tables.
    Keywords: Quran, Al-Muzzammil, structural, textual coherence, context, coherence of text}
  • فاطمه سادات ارفع، مریم علیپور پلنگ کل*
    در هر زبانی به وسیله روش های مختلف و با بهره گیری از ادوات و کلمات خاص بیانی می توان کلام را به منظور تثبیت و تمکین یک معنا و مفهوم در ذهن مخاطب و تقویت و تعمیق آن، مورد تاکید قرار داد. زبان عربی به عنوان زبان قرآن، اسلوب های فراوانی از تاکید را در خود جای داده است. توجه به تاثیر تاکیدات به کار رفته در آیات و تحلیل و تبیین دقیق معانی آن ها، نشان از اهمیت و ضرورت توجه به این اسلوب دارد. در یک نوع از تقسیم بندی، تاکید در سه جایگاه در کلام می تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ جایگاه اسناد، مسند و مسندالیه. این پژوهش به سبب گستردگی مباحث در این سه بخش، کوشیده تا اسلوب تاکید را تنها در عنوان تاکید در اسناد -به جهت تقدم موضوعی آن در علم معانی- در جزء سی قرآن مورد بررسی قرار ‎دهد، بر این اساس به بیان آرای علمای بلاغت در ذیل هر یک از سبک‎های تاکید و نظر مفسران در ذیل آیات و نشانه‎های تاکیدی پرداخته است. شیوه جمع آوری مطالب در این مقاله از جهت نوع، کتابخانه ای و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. با توجه به این که تاکید هم در نحو وهم بلاغت عربی کاربرد دارد، اما قابل ذکر است که این مقاله با توجه به رویکردی خاص، بیش تر به جنبه بلاغی وعلم معانی آن توجه داشته است. از نتایج به دست آمده می توان به این مطلب اشاره کرد که تاکید به سبب اغراض و فواید فراوان، یکی از مهم ترین شیوه‎ها در بیان معانی بوده و دقت نظر در این اسلوب به هنگام تفسیر آیات را امری مهم می نمایاند. و در جزء سی قرآن کریم، از این اسلوب، به صورت گسترده در رد انکار منکرین و بیان تهویل و عظمت قیامت و معاد، استفاده شده است. در برخی آیات برای بیان شدت اهمیت از چند روش تاکیدی همزمان استفاده شده است و برخی از روش‎ها هم چون تاکید به وسیله جمله اسمیه و إن کاربردی بیش تر داشته است.
    کلید واژگان: قرآن, جزء سی ام, بلاغت, علم معانی, تاکید در اسناد}
    Fatemrh Alsadat Arfa, MARYAM ALIPOUR PALANG KOL *
    In each language, the author can emphasize his words in different ways and by using special expressive tools and words in order to establish and comply with a meaning and concept in the mind of the audience and to strengthen and deepen it. Arabic, as the language of the Qur'an, has many styles of emphasis. Paying attention to the effect of the emphases used in the verses and analyzing and explaining their meanings accurately, shows the importance and necessity of paying attention to this style.In one type of division, emphasis on three positions in speech can be considered;Position of documents,document and document. This study has tried to examine the style of emphasis in the title of emphasis in documents in part thirty, based on this, has expressed the views of commentators and rhetoricians under each of the methods of emphasis and also the following verses.The method of collecting materials in this article is library-type and descriptive-analytical in terms of method.From the obtained results, it can be mentioned that; Emphasis due to its many purposes and benefits, is one of the most important methods in expressing the meanings and interpretation of verses, and in part thirty of the Holy Qur'an, this method has been widely used in rejecting the denial of the deniers and expressing the greatness of the Resurrection and Resurrection.Is.In some verses, several simultaneous emphatic methods have been used to express the intensity of importance, and some methods, such as emphasis by nouns and nouns, have been used more.
    Keywords: Quran, Siam part, Eloquence, science of meanings, confirmation of chain of transmission}
  • سید سجاد خسروی*، ابراهیم نوئی
    عقلا برای نیل به شماری از مقاصد خود از طریق فعل گفتار، خود را ملزم به رعایت برخی اصول می دانند. یکی از این اصول پرهیز از گفتار مخالف با واقع است. مطابق این اصل، انسان ها تلاش دارند گفتارشان با واقعیت های موجود مخالفتی نداشته باشد. آنان به هنگامی که مخاطب سخن گوینده ای هم قرار می گیرند از او انتظار دارند چنین اصلی را رعایت کرده باشد. برخی از مستشرقان با التفات به همین اصل کوشیده اند این شبهه را القا کنند که قرآن به این اصل پایبند نبوده است. آنان برای این مدعا شواهدی را از آیات قرآن ذکر می کنند. البته مسلمانان قرآن را کلام الهی می دانند معتقدند گفتار قرآن بر خلاف واقعیت های مسلم سخنی نگفته است. پژوهش حاضر که با مطالعه کتابخانه ای و انتقادی در آثار قرآن پژوهان مسلمان و مستشرقان سامان یافته، به این نتیجه رسیده است که بیشتر شبهات مستشرقان در این راستا به این دلیل است که ملاک مخالفت برخی از آیات قرآن با واقع را عدم تطابق آن آیات با کتابهای مقدس یهودیان و مسیحیان دانسته اند و البته که به دلیل محرف بودن آن کتب مقدس این قبیل شبهات قابل پاسخ است؛ بلکه قرآن به دلیل مصون بودن از تحریف نسبت به کتب مقدس دیگر اولویت دارد. همچنین برخی از شبهات مستشرقان ناشی از عدم تسلط به ادبیات عرب و علوم قرآنی رخ داده است و گفتار قرآن در تمامی آیات مورد ادعای مستشرقان کاملا معقول و مطابق حقیقت بوده و با حقایق و واقعیت های مسلم مخالفت ندارد.
    کلید واژگان: قرآن, گفتار مخالف با واقع, عقلانیت گفتاری, مستشرقان}
    Seyed Sajjad Khosravi *, Ebrahi Noei
    In order to achieve some of their goals through the act of speech, the wise consider themselves obliged to observe some principles. One of these principles is to avoid speaking contrary to reality. When they are the audience of a speaker, they expect him to follow this principle. Some orientalists have tried to instill the doubt that the Qur'an did not adhere to this principle by referring to this principle. They cite proofs from the Quranic verses for this claim. Of course, Muslims consider the Qur'an as the word of God, and they believe that the Qur'an has not said anything contrary to certain facts. The current research, which was organized by a library and critical study of the works of Quran by Muslim scholars and Orientalists, has come to the conclusion that most of the doubts of Orientalists in this regard are due to the fact that the criterion for the opposition of some verses of the Qur'an to reality is that those verses do not match with holy books of Jews and Christians, and of course, due to the distortion of those holy books, such doubts can be answered; Rather, the Qur'an has priority over other holy books due to its immunity from distortion. Also, some of the doubts of the Orientalists are caused by the lack of mastery of Arabic literature and Quranic sciences, and the words of the Qur'an in all the verses claimed by the Orientalists are completely reasonable and in accordance with the truth.
    Keywords: Quran, Speech Contrary To Reality, Verbal Rationality, Orientalists}
  • کیوان احسانی، فریدون رضایی*، فاطمه قنبری
    مقاله «زقوم» در دایره المعارف لیدن توسط سلوی العوا نگاشته شده است. نویسنده در این مقاله ضمن بررسی درخت زقوم در قرآن، با تبعیت از برخی از مفسران اهل سنت و بی توجهی به سایر روایات فریقین، شجره ملعونه در قرآن را همان شجره زقوم معرفی می کند. نگاه یک سویه و نداشتن جامع نگری نویسنده، منتج به ارایه تحلیلی ناقص از شجره زقوم و نداشتن تبیین صحیح ارتباط آن با شجره ملعونه شده است؛ ازاین رو بررسی جامع شجره زقوم و نقد دیدگاه نویسنده مقاله ضروری به نظر می رسد. نوشتار حاضر ضمن واکاوی واژه شجره زقوم در شبکه معنایی قرآن، ارتباط یا نبود ارتباط آن با شجره ملعونه را کنکاش کرده است. مقاله با وجود داشتن نقایص گفته شده، دارای نقاط قوتی مانند بررسی تمامی موارد کاربرد زقوم در قرآن، ترسیم زیبای درختان پاک و بهشتی ضمن مقابله سازی با درخت زقوم، استفاده از منابع لغوی و نقد نظرات آنان و بررسی تقابل دیدگاه ظاهرگرایان و عقل گرایان است. درخصوص نقاط ضعف مقاله این موارد مطرح است: استفاده مطلق از منابع اهل سنت و بی توجهی به منابع شیعه، منابع محدود مقاله، بی توجهی به روایات تفسیری درباره شجره ملعونه، شجره ملعونه را به عنوان مصداق اصلی شجره زقوم معرفی می کند. نقص عمده مقاله خلط ارتباط شجره ملعونه و شجره زقوم و مراجعه نکردن به سایر منابع و خصوصا بی توجهی به روایاتی است که نشان می دهد شجره ملعونه نمادی خاص برای گروهی خاص (بنی امیه) است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای انجام شده است
    کلید واژگان: قرآن, مستشرقان, دایره المعارف لیدن, شجره زقوم, سلوی العوا, شجره ملعونه}
    Keyvan Ehsani, Fereiduon Rezaei *, Fatemeh Qanbari
    The article on “Zaqqum” in the Leiden Encyclopedia, written by Salwa Al-A’wa, examines the Zaqqum tree in the Quran, introducing the accursed tree in the Quran as the same tree known as Zaqqum, following the views of some Sunni commentators while disregarding other narrations of both sects. The one-sided perspective and lack of comprehensiveness by the author led to an incomplete analysis of the Zaqqum tree and an improper explanation of its relationship with the accursed tree. Therefore, a comprehensive examination of the Zaqqum tree and criticism of the author’s perspective seems necessary. Hence, this paper investigates the term “Zaqqum” in the Quranic semantic network and delves into its association or lack thereof with the accursed tree. Despite the aforementioned shortcomings, the article has strengths such as examining all instances of the usage of “Zaqqum” in the Quran, providing an eloquent depiction of pure and heavenly trees while contrasting them with the Zaqqum tree, utilizing lexical sources, criticizing their opinions, and exploring the conflict between apparent and rational views. The weaknesses of the article include exclusive reliance on Sunni sources, overlooking Shiite sources, limited resources, disregard for interpretive narrations concerning the accursed tree, and presenting the accursed tree as the primary instance of the Zqaqum tree. The intentional flaw of the article lies in conflating the relationship between the accursed tree and the Zaqqum tree and failing to refer to other sources, especially disregarding narrations indicating that the accursed tree is a particular symbol for a specific group (the Umayyads). This research was conducted using a descriptive-analytical method and library resourc
    Keywords: Quran, Orientalists, Leiden Encyclopedia, Zaqqum Tree, Salwa Al-Awa, Accursed Tree}
  • حسن رضایی هفتادر، مرضیه راجی*
    در پی جریان های فمینیستی و احقاق حقوق زنان، مستشرقان به بازخوانی متون مقدس دینی ازجمله قرآن و متون اسلامی پرداخته اند و به مباحثی همچون جایگاه و حقوق اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زنان از قبیل: خلقت زن، قوامیت، تعدد زوجات، حجاب و... از منظر قرآن و پیامبرk پرداخته اند. گرچه اختلاف آرا بین ایشان وجود دارد؛ اما جریان فکری غالب آنان، قرآن را متنی احیاگر حقوق زنان و عاری از هرگونه نگاه جنسیتی و سلطه گری مردانه و تحقیرآمیز نسبت به زنان می داند و تلاش می کند تا به هر طریقی به شیوه های مستدل و درست یا بدون روش پژوهشی مناسب در حوزه دین، سایه سلطه مردان را از زنان حذف کند. مستشرقان بر این باورند که ترجمه ها و تفاسیر مردسالارانه با نظام تساوی جنسیتی در قرآن مخالفت دارد. آنان غالبا معتقدند که قرآن و پیامبرk با حضور زنان در همه ابعاد اجتماعی و سیاسی و رهبری آنان موافقند؛ اما بالاتفاق معتقدند که در قرآن آیات زیادی به حجاب اختصاص نیافته است و حجاب، برآمده از تفاسیر است. درواقع از دلایل کج فهمی برخی از آنان، دسترسی نداشتن به منابع و آرا عالمان شیعه است؛ لذا تبیین برخی آرا عالمان همچون اندیشه های بلند مقام معظم رهبری ضروری به نظر می رسد. وی با نگاهی کریمانه به زن معتقد است، اسلام متناسب با سرشت انسان، زن را ریحانه و مرد را قوام نامیده و این به معنای فرو دستی زنان نیست؛ بلکه در زندگی رفاقت و تشریک مساعی لازم بوده و باید حد اعتدال را رعایت کرد. همچنین وی قایل به حقوق مالی مستقل زنان و معتقد به ضرورت حضور فعال زنان در همه ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی و... است، البته با حفظ حجاب بوده و حجاب را موجب صیانت و عامل حفظ کرامت زنان نه نشانه عقب افتادگی آنان می داند. معظم له مخالف چندهمسری و قایل به تغییر و بازنگری در برخی نگاه های فقهی در حوزه زنان است؛ بنابراین آشنایی با این نظرات می تواند بسیاری از ابهامات درباره نگرش اسلام به زنان را بزداید. این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است، ضمن تبیین و نقد آرا مستشرقان، نظرات رهبر معظم انقلاب را به عنوان فصل الخطاب و مصحح آرا بیان می کند.
    کلید واژگان: مستشرقان, جایگاه زنان, قرآن, روایات اسلامی, آیت الله خامنه ای}
    Hasan Rezaee Haftador, Marziyeh Raji *
    Following feminist movements and the advocacy of women’s rights, Orientalists have reinterpreted sacred religious texts, including the Quran and Islamic texts, regarding topics such as the social, political, and economic status and rights of women, including issues like women’s creation, guardianship, polygamy, and hijab, from the perspective of the Quran and the Prophet (PBUH). Although there are differences of opinion among them, the dominant intellectual trend among Orientalists considers the Quran as a text that revives women’s rights and devoid of any gender bias, male domination, or derogatory views towards women. They strive to eliminate male dominance over women by any means possible, with or without proper religious research methods. Orientalists believe that translations and male-dominant interpretations contradict the gender equality system in the Quran. They often believe that the Quran and the Prophet (PBUH) approve of women’s presence in all social, political, and leadership dimensions. However, they commonly believe that the Quran lacks explicit verses about hijab, attributing the concept to interpretations. One of the reasons for the misunderstanding by some Orientalists is their lack of access to Shiite scholars’ opinions and sources. Therefore, explaining the perspectives of some scholars, such as the high-level thoughts of the Supreme Leader, seems essential. His Eminence believes in a noble view of women in Islam, stating that Islam, in accordance with human nature, refers to women as delicate flowers and men as the guardians, not implying women’s submissiveness but rather advocating necessary cooperation and mutual participation in life while observing moderation. Additionally, he advocates for women’s independent financial rights and emphasizes the necessity of active participation of women in various social, political, scientific, and other dimensions, provided they maintain the hijab, considering it a means of preserving and protecting women’s dignity rather than a sign of their backwardness. The Supreme Leader opposes polygamy and advocates for reconsideration and revision of some jurisprudential views concerning women. Thus, familiarizing oneself with these opinions can eliminate many ambiguities about Islam’s approach to women. This article, written using a descriptive-analytical method, not only clarifies and critiques Orientalists’ opinions but also presents the views of the Revolution’s Leader as a decisive discourse and a corrective of opinions.
    Keywords: Orientalists, Women’s Position, Quran, Islamic Narratives, Ayatollah}
  • سیده سمیه خاتمی*، سید مرتضی خاتمی
    حداقل شش آیه قرآن به صورت صریح مسیله عبور بنی اسراییل از دریا را مطرح کرده است و این معجزه از میان تمام معجزات حضرت موسیj، اهمیت بیشتری را نشان می دهد. قول های مختلفی درباره مکان این دریا مطرح شده است که بررسی بخش غربی دریای سرخ به عنوان مکان شکافته شدن دریا از اهداف اصلی این مقاله است. روش اصلی این پژوهش، رویکرد کیفی نظریه زمینه ای است که داده های حاصل براساس اولویت از آیات مرتبط و سپس منابع استنادی کدگذاری شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد در گفتگوی علمی سه نظر درباره مکان دریا مطرح است که بعضی دریای سرخ و بعضی رود نیل می دانند و آنها که دریای سرخ می دانند دو شاخه شرقی و غربی را نیز مطرح می کنند. بخش غربی دریای سرخ ویژگی هایی دارد که به مقولات استخراج شده بسیار نزدیک است. از مقولات اصلی که به عنوان شرایط علی و شکل دهنده شرایط علی، بر پدیده محوری تاثیر گذاشته و منجر به بروز آن شده است، تحقیقات پزشکی و باستان شناسی جسد فرعون بود که طبق شواهد از دریا گرفته شده نه از رود (بنابراین محل عبور، رود نیل نیست) و نیز براساس آیات قرآن، محل سرگردانی بنی اسراییل فاقد منابع غذایی متداول بوده است. این پدیده محوری با فراهم شدن بسترهای لازم، آثار خوبی را در جهت رد نظریه رون وایت (Ron Wyatt) دارد که محل عبور قوم بنی اسراییل را شاخه شرقی دریای سرخ یا خلیج عقبه می داند و صحیح ترین سخن را از قرآن می توان یافت
    کلید واژگان: قرآن, بحر, موقعیت جغرافیایی, نظریه رون وایت}
    Somayeh Khatami *, Seyed Morteza Khatami
    At least six verses in the Quran explicitly mention the issue of the Israelites crossing the sea, highlighting the significance of this miracle among all of Prophet Moses’ (peace be upon him) miracles. Various opinions regarding the location of this sea have been proposed, with the examination of the western part of the Red Sea as the split location being one of the primary aims of this article. The main approach of this research is a qualitative theoretical framework in which the data is coded based on the priority of relevant Quranic verses and then referenced sources. The research findings indicate three prevailing scientific opinions about the sea’s location, with some considering it the Red Sea and others the Nile River. Those who consider it the Red Sea also mention its eastern and western branches. The western part of the Red Sea has characteristics very close to the extracted concepts. One of the key concepts influencing and forming the causal conditions is the medical and archaeological research on Pharaoh’s body, which, according to evidence taken from the sea (not the river), concludes that the location of the crossing is not the Nile River. Moreover, according to Quranic verses, the place where the Israelites wandered lacked common food sources. This pivotal phenomenon, with the necessary grounds provided, has positive implications in rejecting Ron Wyatt’s theory, which places the crossing site of the Children of Israel at the eastern branch of the Red Sea or the Gulf of Aqaba, making the Quran a more credible source
    Keywords: Quran, Sea, Geographic Location, Ron Wyatt’s Theory}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال