جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "quranic thoughts" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «quranic thoughts» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
تربیت که عبارت از فراهم کردن زمینه ها و عوامل شکوفایی استعدادهای خدادادی انسان در جهت دستیابی به قرب الهی می باشد از مباحث مهم دینی است. روش های متعددی برای تربیت وجود دارد که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین آنها روش الگویی است . این روش در اندیشه های حدیثی_تربیتی حضرت آیت الله خامنه ای از جایگاه ممتازی برخوردار است. مراد از روش الگویی، روشی است که اساس آن بر محور الگودهی و ارائه نمونه های عینی و عملی بنا شده است. در این روش مربی تلاش می کند نمونه و رفتار و کردار مطلوب را در عمل و گفتار در معرض دید متربی قرار دهد تا شرایط لازم برای الگوبرداری وی فراهم آید. آنچه با نگرش به اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب بدست می آید این است که: در سیره تربیتی فردی و اجتماعی ایشان روش الگویی در سه گونه الگودهی ، الگوپردازی و الگوزدایی به کار برده شده است. دو گونه الگودهی و الگوزدایی هر کدام به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم یافت می شود. الگوهای مثبت معرفی شده توسط حضرت آیت الله خامنه ای به دو دسته معصوم و غیرمعصوم تقسیم می شوند که اهم الگوهای معصوم عبارتند از: پیامبر اکرم و اهل بیت و الگوهای غیرمعصوم مانند امام خمینی، آیت الله مصباح یزدی و شهید سلیمانی . رهبر انقلاب از معرفی الگوهای منفی و ضد دینی نیز فروگذار نکرده اند که از جمله مصادیق الگوهای منفی استکبار جهانی، آمریکا ، پهلوی می باشند.
کلید واژگان: اندیشه های حدیثی, آیت الله خامنه ای, تربیت دینی, روش تربیت الگویی, نهج البلاغهEducation (tarbiyah), at its core, is about creating an environment that nurtures the unfolding of human God-given talents to draw closer to Allah. One highly impactful approach within this realm is the "model-based educational method," which holds a significant place in the hadithic-educational thoughts of Ayatollah Khamenei. This method involves offering practical and tangible examples for learners to emulate, with the educator demonstrating the desired behaviors and actions through their conduct and speech, allowing the learner to follow the model. Ayatollah Khamenei’s Quranic approach to education highlights three forms of modeling: positive modeling, creating models, and eliminating negative models, all of which are applied in both direct and indirect ways. He categorizes positive models into two types: infallible and non-infallible. Infallible models include the Prophet Mohammad and the Ahl al-Bayt, while non-infallible models feature figures like Imam Khomeini, Ayatollah Mesbah Yazdi, and Martyr Soleimani. Additionally, Ayatollah Khamenei points out negative models, such as global arrogance, the U.S., and the Pahlavi regime. This article, using a descriptive-analytical method and relying on both library and electronic sources, concludes that in Ayatollah Khamenei’s view, positive educational models are characterized by traits like faith, awareness, insight, consistency between words and actions, clarity in confronting the enemy, simplicity, and contentment. On the other hand, negative models are defined by qualities such as hypocrisy, disbelief, arrogance, deceit, innovation in religion, and betrayal.
Keywords: Quranic Thoughts, Ayatollah Khamenei, Religious Education, Model-Based Educational Method, The Holy Quran -
Nasr Hamed Abu Zayd is a prominent contemporary thinker from Egypt whose controversial and unconventional views led to his apostasy. One of his most important views is the theory of the Non-Revelatory of Quranic Words. The desacralization of Quranic words, the possibility of fault in Quranic words, the possibility of distortion of the Quran, the denial of the linguistic miracle of the Quran, and the denial of the religious authority of the Quran are among the important results of his views. On the other hand, the supreme leader has excellent perspectives on interpreting and understanding the Quran as a comprehensive jurist, scholar, and exegete of the Quran. Therefore, the present article is organized so that, in addition to criticizing the arguments of the Abu Zayd, it also studies the view of Ayatollah Khamenei in this regard. This research shows that Abu Zayd relies on some evidence such as Quranic verses, the diversity of recitations, the hadith of the seven letters, and historical evidence to prove his claim, while all of his evidence is completely weak and incomplete. Verses of the Quran have been selectively chosen and historical narrations are questionable in terms of authenticity. However, the supreme leader always stresses the divine nature of the Quran. Through his exegetical statements and Quranic speeches, evidence supporting this can be found. In Imam Khamenei’s perspective, the challenge of the Quran, the miraculous nature of the words and meanings, wisdom in the arrangement of verses, and authority of Quranic appearances, all point to its divine essence.Keywords: Nasr Hamid Abu Zayd, Imam Khamenei, Non-Revelation of Quranic Words, Quranic thoughts
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.