به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "shalmaghani" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «shalmaghani» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی shalmaghani در مقالات مجلات علمی
  • محمدرضا منوچهری نایینی، محمد حکیم*

    شناخت مولف و میزان اعتبار روایات کتاب «فقه الرضا» در اجتهاد شیعی، از دیرباز دیدگاه های گوناگون و متفاوتی را در دانش های فقه و حدیث امامیه پدید آورده است. در میان این نظریات، دیدگاه مطرح شده توسط آیت الله سیدحسن صدر کاظمینی (م. 1354 ق)، از اثرگذاری و اهمیتی ویژه درباره این کتاب برخوردار است. در این نظریه کوشش شده است تا یگانگی «فقه الرضا» و کتاب «التکلیف» شلمغانی، با استناد به حضور متفردات و روایات منحصر به فرد محمد بن علی شلمغانی در کتاب منسوب به حضرت رضا (ع) اثبات شود. همچنین، نظریه پرداز به اثبات عدم اعتبار استنباط احکام فقهی بر اساس احادیث کتاب، به دلیل ذکر نشدن اسناد متصل برای روایات این اثر اهتمام ورزیده است. در جستار پیش رو که با روش تحلیلی توصیفی سامان یافته، از یک سو، شواهد و ادله یگانگی کتاب «فقه الرضا» و کتاب «التکلیف» مورد بررسی و نقد قرار گرفته است و از سوی دیگر، تاثیر عدم درج اسناد متصل در اعتبار اجتهاد فقهی با استناد به احادیث کتاب، واکاوی شده است. نتایج این پژوهش از این شمار است: نخست اینکه استناد به روایات اختصاصی شلمغانی، تنها مجموعه ای بودن اثر را اثبات می کند و نشان می دهد که این کتاب، از به هم پیوستن اوراقی پراکنده از چند مولف پدید آمده است، نه یکتایی محض دو اثر؛ دوم اینکه به دلیل حصول وثوق به صدور روایات از جانب اهل بیت (ع) بر اساس شواهد و قراین گوناگون و اطمینان به صحت عمل مطابق با احادیثی از این کتاب که با ضوابط مذهب فقهی امامیه هماهنگ هستند، استنباط احکام بر پایه روایات «فقه الرضا»، مطابق با اسلوب های پذیرفته شده در اجتهاد خواهد بود و فقیهان مجازند با استناد به این کتاب، به استنباط فقهی بپردازند.

    کلید واژگان: فقه الرضا, فقه رضوی, کتاب التکلیف, شلمغانی, سیدحسن صدر
    MohammadReza Naiini Manouchehre, Mohammad hakim*

    The theory of Unity of Fiqh-e-Razavi and the book of Al-taklif of Mohammad-ibn-Ali Shalmaghani and invalidity of citation to the narratives of this book in the process of jurisprudential deduction based on foregoning sight among deeprooted and long-range sights and innumerous possibilties about the author and the position of anecdotal and juridical book of Fiqh-e-Razavi in the field of shiite bibliography is of great importance.In this research, by descriptive and analytical method, in addition to the recruiting history of access to Fiqh-e-Razavi, the amount of positive reasoning to the exclusive narratives of Shalmaghani for proving the theory of unity of Fiqh-e-Razavi and the book of Al-taklif and also value of citation of jurisprudental ijtihad to the narratives of the book , has been evaluated and the following statements has been accepted :From one side, citation to the suigeneris narratives of Shalmaghani doesn't have enaugh and necessary consistency for proving the theory of unity but just proves the book being gathered from parts of other books and on the other hand because of authenticity of issuance and observing narratives of the book, ijtihad of Imamieh jurisprudence based on citation to the narratives of the book, is right and valid.

    Keywords: Fiqh-al-Reza, Imam Reza, The book of Al-taklif, Shalmaghani, Narrative Jurisprudence, Jurisprudential Deduction
  • نعمت الله صفری فروشانی*، محمد تقی ذاکری
    کتاب التکلیف شلمغانی(م322 ق) از همان زمان تالیف، به ویژه با توجه به اینکه هنوز انحرافی از شلمغانی سر نزده بود و او یکی از افراد مورد اطمینان حسین بن روح (م326ق) محسوب می گردید، مورد توجه شیعیان قرار گرفت و به تدریج در تمام خانه های شیعیان جای یافت. بعد از آشکار شدن انحراف شلمغانی مسئله اعتبار این کتاب اذهان شیعیان را به خود مشغول ساخت. از این رو حسین بن روح، کتاب را مطالعه کرد و به صحیح بودن تمام روایات آن به جز دو یا سه مورد تاکید ورزید. از این پس بود که مولفان شیعه اهتمام خود را به این امر اختصاص دادند که از مقبولیت کتاب التکلیف در بین شیعیان بکاهند؛ زیرا مولف این کتاب را به دور از قابلیت های لازم در می یافتند. با وجود این، بررسی کتاب های فقهی مولفان شیعه روشن می سازد که آنها در مباحث فقهی خود، کتاب التکلیف شلمغانی را نادیده نینگاشته اند و حداقل تا قرن دهم هجری این کتاب با نام و مشخصات کامل در دسترس برخی از آنها قرار داشته است.
    کلید واژگان: شلمغانی, التکلیف, فقه الرضا, فصل القضا
    Nematollah Safari Forushani*, Mohammad Taqi Zakeri
    As long as Shalmaghani (d. 322 AH) was a trustworthy disciple of Husein-ibn-Rooh, his book, Al-Taklif was paid attention to by Shias from the beginning, and was found in every home; but when Shalmaghani’s heretical thoughts revealed, the credibility of his book was questioned. Therefore, it was studied and endorsed by Husein-Ibn-Rooh except for a few traditions; therefore, then Shiite scholars began to discredit it, for they considered him as devoid of merit required. Having surveyed the jurisprudential works of Shiite scholars, this article shows that they had not ignored Shalmaghani’s Al-Taklif throughout their studies on Islamic jurisprudence, using it expressively with full recognition of him, at least up to the 10th century (A.H).
    Keywords: Shalmaghani, At, Takleef, Fiqh, or, Ridha, Fasl, ul, Ghadha
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال