به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « social » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «social» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجید کافی امامی*، احمد احمدی تبار
    تربیت سیاسی فرزندان در اسلام زیرمجموعه امور تربیتی محسوب می شود. در مکاتب مختلف به این مهم به صورت جدی پرداخته شده است. مشکلی که وجود دارد باور نادرست برخی جریانات اسلامی و افکار عموم مومنین نسبت به تربیت سیاسی فرزندان است، که آن را به همراه سازی با جناح های سیاسی خلاصه می کنند. گرچه در فعالیت سالم سیاسی تنافی نیست، ولی هدف، گسترش و تداوم آسمانی بودن آحاد جامعه مطابق با منویات شریعت اسلام از طریق زیربنای جامعه به نام خانواده می باشد. از این رو نیاز است نگاه عمومی اصلاح شود. در این راستا، هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا تربیت سیاسی خانواده ضرورت دارد؟ و آیا اسلام ضرورت آن را تایید می کند؟ برای پاسخ به این سوال با روش توصیفی-تحلیلی، پیشینه نظری موضوع در سیره عقلاء اسلامی و غیراسلامی، و دلائل شریعت در ضرورت شناسی موضوع، بررسی شده است. نتایج نشان داد که، تربیت سیاسی خانواده یعنی پروراندن بعد اجتماعی و سیاسی خانواده که دارای دو رویکرد است: رویکرد اول، پروراندن در راستای منشا تکلیف اعم از خداوند، نیاز انسان و نیاز جامعه می باشد. رویکرد دوم، پروراندن در راستای قلمرو تعلیم و تربیت اعم از تمامی روش های تربیتی و مصادیق ممکنه در امر تعلیم و تربیت است. همه تعاریف معتقدند که، موضوع تربیت و تعلیم جامعه، به ویژه فرزندان، توسط عوامل مختلفی ازجمله خانواده، حاکمیت و جامعه محقق می شود، ولی رهبری آن توسط قوانین الهی و یا حکومت، به عاملیت والدین، به ویژه پدر صورت می گیرد. برای تحقق چنین امر مهمی نیاز است که به مباحث مختلفی ازجمله پیش نیازهای تربیت سیاسی، لوازم تربیت سیاسی، مکانیزم تربیت سیاسی و دستاوردهای تربیت سیاسی پرداخته شود.
    کلید واژگان: تربیت سیاسی, اسلام, فرزندان, والدین, مسئولیت, خانواده, اجتماعی}
    Majid Kafi Emami *, Ahmad Ahmadi Tabar
    The political education of children in Islam is considered a subset of educational matters. Various schools of thought have seriously addressed this issue. However, a prevailing misconception among some Islamic currents and the general beliefs of the faithful regarding the political education of children is that it is merely aligned with political factions. While there is no conflict with healthy political activity, the objective is to expand and perpetuate the celestial nature of society in accordance with the tenets of Islamic law through the foundational structure of society, namely the family. Therefore, it is necessary to correct the public perspective. This study aims to answer whether political education within the family is necessary and whether Islam endorses its necessity. To address this question, a descriptive-analytical method was used to examine the theoretical background of the topic in the traditions of both Islamic and non-Islamic rationalists, as well as the religious justifications for the necessity of the topic. The results indicate that political education within the family involves nurturing the social and political dimensions of the family, which has two approaches: The first approach is nurturing in line with the source of duty, encompassing God, human needs, and societal needs. The second approach involves nurturing within the realm of education, encompassing all possible methods and examples in the field of education. All definitions agree that the subject of societal education, particularly of children, is realized through various factors, including the family, governance, and society, with leadership by divine laws or government, executed by parents, particularly the father. To achieve this crucial task, it is necessary to address various aspects, including the prerequisites for political education, the requirements of political education, the mechanisms of political education, and the outcomes of political education.
    Keywords: Political Education, Islam, Children, Parents, Responsibility, Family, Social}
  • سیده سمانه میرمرادی، علیرضا نوبری*

    از آنجایی که بعد اجتماعی قرآن، یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار قرآن در جامعه اسلامی است، در این مقاله، مدخل «علوم اجتماعی و قرآن» دایره المعارف قرآن (EQ) مورد بررسی قرار گرفته است. نگارندگان در دو بخش ذکر ادعاهای نویسنده در پنج محور اصلی و بررسی و نقد آن ها، به نقد روشی، نقد محتوایی و در انتها مغفولات نویسنده پرداخته اند. در نقد روشی، پراکندگی مباحث و بی انسجام بودن بحث ها، بی ارتباطی برخی بخش ها به عنوان مدخل و استناد به برخی آراء و غفلت از برخی دیگر، در نقد محتوایی ضمن انتقاد از ضعف محتوای مدخل، سه محور اصلی «بافتار وحی قرآنی»، «قرآن و زبان شناسی اجتماعی» و «مطالعات موردی معاصر» مورد ارزیابی قرار گرفته اند و در قسمت مغفولات نویسنده، دو محور برون قرآنی «بینش جامعه شناختی درباره قرآن» و درون قرآنی «مضامین اجتماعی قرآن» مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که نویسنده به بعد اول بسیار ضعیف پرداخته و از بعد دوم کاملا غفلت ورزیده است. علت سطحی بودن مقاله نیز همین مسئله است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و کتابخانه ای انجام شده و از نرم افزار ایکس مایند برای گردآوری و تقسیم بندی هر چه بهتر داده ها بهره برده است.

    کلید واژگان: دایره المعارف قرآن, دیل آیلکمن, علوم اجتماعی, قرآن}
    Samaneh Mirmoradi, Alireza Nobari *

    Since the social dimension of the Qur'an is one of the most important and influential aspects of the Qur'an in Islamic society, in this article, the entry "Social Sciences and the Qur'an" of the Encyclopedia of the Qur'an (EQ) is examined. In the two parts of mentioning the author's claims in five main axes and examining and criticizing them, the authors have dealt with methodological criticism, content criticism, and finally the author's omissions. In methodological criticism, the dispersal of discussions and the incoherence of discussions, the irrelevance of some parts as entries and the citation of some opinions and the neglect of others, in the content criticism while criticizing the weakness of the entry's content, the three main axes of " Context of Qur'anic Revelation", "Quran and Social Linguistics" and "Contemporary Case Studies" have been evaluated, and in the author's omissions section, two extra-Qur'anic axes of "Sociological Insights about the Qur'an" and intra-Qur'an "Social Topics of the Qur'an" have been evaluated. It was examined and it was found that the author addressed the first dimension very poorly and completely neglected the second dimension. The reason for the superficiality of the article is also the same issue. This research was carried out in a descriptive-analytical and library method and XMind software was used to collect and divide the data as best as possible.

    Keywords: Social, Sciences, Qur', Encyclopedia Of The Qur', An, Dale Eilkeman}
  • سهیلا همتی مامو، فاطمه اردشیری*، زهرا رضایی
    هرچند واژه بیداری اسلامی از واژه های نوظهوری است که در سده ی اخیر به کار گرفته می شود و در پرتو جنبش های سیاسی جهان عرب در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، طی سال های اخیر تجلی عینی یافته است؛ اما با توجه به معنا و مفهوم شناسی واژه بیداری اسلامی از منظر آیات قرآن کریم می توان پی به ردپای این حرکت مبارک در طول تاریخ بشریت مخصوصا مصلحان و منادیان حق برد. چگونگی پیدایش و سیر تاریخی این حرکت و از چه زاویه و دیدی به این جریان نگریستن، مسیله مهم این پژوهش است که سعی بر آن شده با توجه به گستردگی مبانی نظری بیداری اسلامی، در راستای تبیین برخی از مهم ترین مبانی نظری این موضوع، به یکسری عناصر معرفتی و جمعی مربوط به این مسیله پرداخته شود؛ بنابراین هدف این پژوهش، ارایه دیدگاهی متفاوت بر مبنای استنباط و تحلیل و بر اساس عناصر ارزشی مربوط به مبانی نظری این جریان است. داده ها و اطلاعات پژوهش، با استفاده از تفسیر موضوعی (مراجعه به آیات قرآن کریم) و روایات مدنظر، گردآوری شده است. با توجه به توصیف و تشریحی که از بیداری اسلامی در متن پژوهش ارایه می شود؛ نتیجه ای که در پایان به دست می آید این است که بیداری اسلامی یک جریان نظام مند است که بر اساس اقتضایات و شرایط جامعه، با حضور شخصیت های فکری و جهادی بزرگ و جریان ساز دینی پدید آمده است
    کلید واژگان: قرآن کریم, بیداری اسلامی, مبانی اجتماعی و معرفتی}
    Sohila Hematemamo, Fatemeh Ardeshiri *, Zahra Rezay
    The term “Islamic Awakening” is one of the emerging terms used in the last century and its concrete manifestations have become clear in recent years in light of the political movements that the Arab world is witnessing in the West Asia and North Africa region. However, through the meaning and concept of the word “Islamic Awakening” from the perspective of the verses of the Holy Qur’an, we can trace the effects of this blessed movement throughout the history of humanity, especially in the wake of reformers and callers to the truth.How this movement emerged, its historical path, and the type of view on this movement is what concerns us in this research, in which we tried to explain some of the most important theoretical foundations of this topic, taking into account the extensiveness of theoretical research on the foundations of the Islamic awakening, and it is necessary to address the cognitive and collective elements related to this issue. This research aims to present a different point of view based on inference, analysis, and valuable elements related to the theoretical foundations of this issue. Research data and information were collected using objective interpretation (referring to verses of the Holy Qur’an) and relevant hadiths. Based on the definition and explanation of the Islamic Awakening in the research, we found that the Islamic Awakening is a systematic movement that has arisen based on the requirements and circumstances of society, in the presence of great intellectual and jihadist figures and great religious movements​
    Keywords: the Holy Qur’an, Islamic awakening, Social, Cognitive Foundations}
  • سعید حمیدی*

    بررسی رهیافت های تاریخی عصر پیامبر(ص) با هدف تبیین مولفه های تمدن ساز قرآن، پایدارترین الزامات اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی را پیش روی متفکران و سیاست گذاران قرار می دهد. اهمیت این مطالعه زمانی دو چندان خواهد بود که اذعان گردد، نیل به پیشرفت مقبول و تمدن مطلوب که از آرزوهای مکتوم و یا مصرح مصلحان و خیرخواهان اسلامی می باشد، بدون بازکاوی ارزشهای مدنی منبعث از دوره هجرت نبوی(ص)، تلاشی کم ثمر و گاها بی اثر خواهد بود. لذا این پژوهش توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخ بدین سوال اصلی است که کدامیک از رهیافت های تاریخی مقارن با هجرت نبوی(ص)در تبیین مولفه های اجتماعی و سیاسی تمدن ساز قرآن نقش آفرینی داشتند؟ باستناد آیات الهی و مراجعه به منابع کتابخانه ای نتایج نشان می دهد مقارن با هجرت رسول الله(ص)، لزوم تغییر بنیادین و همسو با مولفه های اجتماعی و سیاسی تمدن ساز قرآن در تحقق جامعه نبوی(ص) ناگزیر می نمود؛ بنابراین در اندک زمانی تحولاتی همچون لغو تعرب و تقویت تعلق اجتماعی با اتکاء به تحضر و نسخ امتیازات قبایل، حیاتی نوین مبتنی بر نظام شهرنشینی را به ارمغان آورد؛ بطوریکه ضمن دعوت به برابری مدنی، با خلق مفهوم امت اسلامی در سایه اخوت و تدوین قانون اساسی با هدف مسیولیت پذیری شهروندان، انتظام اجتماعی جایگزین زندگی بدوی گردید. سرانجام تامین امنیت با تعیین مرزهای جغرافیای سیاسی و ضرورت کسب دستآوردهای عزت طلبانه برای مومنین، مولفه های تمدن ساز قرآن را در ساختار سیاسی نوبنیان تقویت نمود.

    کلید واژگان: قرآن, هجرت نبوی(ص), رهیافت های تاریخی, مولفه های اجتماعی و سیاسی تمدن ساز}
    Saeid Hamidi *

    Examining the historical approaches of the era of the Prophet with the aim of explaining the civilization-building components of the Quran, puts the most stable social and political requirements of Islamic societies before the thinkers and the ruling policies. Acceptable progress and desirable civilization, which are the implicit or explicit aspirations of Islamic reformers and benefactors, without re-examining the civil values ​​emanating from the Prophet's migration period, will be a fruitless and sometimes ineffective effort.So, this descriptive-analytical research tries to answer this main question, which of the historical approaches parallel to Prophet's emigration play a role in explaining the social and political components of the civilization of the Qur'an?Citing divine verses and referring to library sources show the results; Parallel to the emigration of the Messenger of God (pbuh), the need for a fundamental change and in line with the social and political components of the civilization of the Qur'an became inevitable in the realization of the Prophet's (pbuh) society; Therefore, in a short period of time, developments such as the abolition of Arabization and the strengthening of social belonging by relying on urbanism and abolishing the privileges of tribes brought a new life based on the system of urbanization.

    Keywords: Quran, prophetic migration (pbuh), historical approaches, social, political components of civilization}
  • غلامرضا تاج بخش*، جواد مداحی، حسین ابراهیم زاده یاسمین، رضا رمضانی

    جهانی شدن کووید-19، آمار بالای سرایت بیماری و مرگ ومیر ناشی از آن، پژوهشگران و اندیشمندان این موضوع به ویژه جامعه شناسان را به صورت آشکاری مجاب کرده تا آن را مسیله ای اجتماعی بدانند. هدف این پژوهش، کشف تفسیر و معنای دین از منظر دانشجویان پسر ساکن شهر تهران در مواجهه با پاندمی کووید19 و تاثیر آن بر سلامت روانی اجتماعی آنان می باشد. روش پژوهش مقاله حاضر، کیفی و از راهبرد نظریه زمینه ای استفاده شده است. به این منظور با 23 دانشجوی پسر ساکن شهر تهران که با روش نمونه گیری هدفمند و استراتژی گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. هشت مقوله اصلی و یک مقوله هسته از خلال نظام کدگذاری داده ها استخراج شد: ترس از مرگ، تقویت تفکر و اعتقاد نسبت به آخرت و جهان پس از مرگ، پررنگ شدن بعد مناسکی دین داری، تقویت بعد اعتقادی دین، دین و آرامش در دوران شیوع پاندمی، تقویت سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی در دوران شیوع پاندمی، ظهور و بروز معانی جدید از زندگی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی. همچنین، «پاندمی کووید-19 و بازگشت به معنویت» به عنوان مقوله هسته انتخاب و درنهایت، مدل پارادایمی مستخرج از داده ها تنظیم شد. یافته ها بر این دلالت داشتند که دانشجویان پسر در مواجهه با پاندمی کووید19 به شکلی معنادار دین داری را در ابعاد اعتقادی و مناسکی در خود تقویت نموده و یا بازگشت به معنویت را تجربه کرده اند. همچنین نقش دین در بهبود سلامت روان و جسم این افراد در مواجهه با پاندمی کووید19، پررنگ و مهم می باشد؛ موضوعی که در عصر جهانی با فرهنگی فردگرا، نگاه بشر را به مفاهیمی مانند انسجام و همبستگی، صمیمیت و مشارکت اجتماعی، نیکوکاری در بحران و آرامش در زندگی دعوت می کند.

    کلید واژگان: کووید-19, دین, دانشجویان, سلامت اجتماعی و روانی, پاندمی, تهران}
    Gholamreza Tajbakhsh *, Javad Madahei, Hossein Ebrahimzadeh, Reza Ramazani

    The globalization of Covid-19, the high rate of disease transmission and mortality resulting from it, has explicitly persuaded researchers and thinkers, especially sociologists, to consider it a social issue. This study aims to discover the interpretation and meaning of religion from the perspective of male students living in Tehran in the face of the Covid-19 pandemic and its impact on their mental and social health. The research method of the present paper is qualitative and the strategy of the underlying theory has been used. For this purpose, in-depth and semi-structured interviews were conducted with 23 male students living in Tehran who were selected by purposive sampling and snowball methods. Eight main topics and one core topic were extracted through the data coding system including fear of death, strengthening thinking and belief in the hereafter and the world after death, highlighting the ritual aspect of religiosity, strengthening the belief aspect of religion, religion and peace during the pandemic, strengthening social capital and social health during the pandemic outbreak, the emergence of new meanings of life, and changes in diet and lifestyle. In addition, "Covid-19 pandemic and return to spirituality" was selected as the core topic, and finally, the paradigm model extracted from the data was set up. The findings suggested that male students in the face of the Covid-19 pandemic had significantly strengthened religiosity in the belief and ritual aspects or experienced a return to spirituality. Furthermore, the role of religion in improving the mental and physical health of these people in the face of the Covid-19 pandemic is significant and important. An issue that in the global age with an individualistic culture, invites the human eye to concepts such as cohesion and solidarity, intimacy and social participation, charity in crisis and peace in life.

    Keywords: Covid 19, Religion, students, Social, Mental Health, Pandemic, Tehran}
  • فاطمه علاقه بندی*، مهرداد عباسی

    فضل الرحمان (1988 میلادی) یکی از برجسته ترین محققان فلسفه اسلامی است. مضامین اصلی قرآن یکی از تالیفات مهم فضل الرحمان در رفع تقابل اسلام و دنیای مدرن است. رویکرد کل گرایانه این کتاب در برابر دو رهیافت دیگر قرار می گیرد؛ یکی شیوه بررسی های تاریخی اغلب مستشرقان که هیچ گاه قرآن را از زبان قرآن و با فرض وحیانی بودن آن نخوانده اند و تنها به وقایع تاریخی قرآن از منظری بیرونی و غیرهمدلانه نگریسته اند یا در مطالعه واژگان قرآن به بررسی ادبیات عرب اکتفا کرده اند؛ دیگری شیوه بررسی آیه به آیه غالب مسلمانان که متضمن نگاهی جزءنگرانه و خارج از کلیت به آن است که سبب می شود مفاهیم و گرایش های اصلی قرآن -که تک تک آیه ها، درون آن کلیت معنا پیدا می کنند- در نظر گرفته نشود. درواقع این کتاب تلاشی است در جهت کاستی های شیوه های مذکور در قرآن پژوهی.

    کلید واژگان: فضل الرحمان, مضامین اصلی قرآن, مباحث اعتقادی, اجتماعی - حقوقی, اخلاقی}
    Fatemeh Alaghehbandi *, Mehrdad Abbasi

    Fazlur Rahman is one of the greatest researchers of the Islamic philosophy. The "MAJOR THEMES OF THE QUR'AN" is one of his most important essays to obviate the contrast between the Islam and modern world. The holistic attitude of this book is againts two other approaches; one of them is the way which most of orientalists historicaly evaluate the Quran, which means they never read it as an oracle book but they just concider the historical events of it with an outside and non-sympathetic perspective or how they suffice cheking the Arab literature when it comes to study the terms of Quran. The other one is the common muslims "line by line cheking" way that comprises a partial and non-holistic point of view which leads to neglect the basic consepts and orientations of Quran ,  which all of them make sense in that generality context. In fact this book is an effort in order to remark the defects of two mentioned ways in Quran study.

    Keywords: Fzlur Rahman, Major Themes Of The Quran, The Belief, Social, Legal, Moral Topics}
  • حسینعلی جباری

    در هر انقلاب، حکومت و نظام سیاسی _ اجتماعی، یک سری علایم و نشانه هایی است که بیانگر اغراض، اهداف، کارکردهای آن نظام است. این علایم که در اصطلاح نماد نامیده می شود نقش هویت سازی و چراغ راهنما در هر نظام سیاسی _ اجتماعی را بر عهده دارند، که عدم شناخت و آگاهی از آن موجبات انحراف توده های مختلفی پیرامون آن نظام را در پی خواهد داشت. در سیر پیدایش، تاسیس، استمرار و تثبیت نظام سیاسی _ اجتماعی مهدوی علایم و نمادهای مختلفی وجود دارد، که فهم و اکتشاف آنها از منابع اسلامی، موجب هدایتگری جامعه اسلامی به سوی جامعه آرمانی و عدم انحراف خواهد شد. این مقاله با بهره گیری از مطالعات درجه یک، با شیوه توصیفی _ اکتشافی به بررسی نمادهای نظام سیاسی و اجتماعی مهدوی پرداخته است. فهم دقیق ابعاد و گونه های نمادهای مهدوی از پیدایش تا تثبیت حکومت مهدوی هم چون نمادهای مفهومی، آغازین، اماکن، ازمنه، اشیاء، اعداد، پرچم، شعار و جهات، سلب کننده تحیر منتظران در عصر غیبت، خواهد شد.

    کلید واژگان: نماد, نشانه, نظام, سیاسی, اجتماعی, مهدوی}
    HusseinAli Jabbari

    In any revolution, the government and the socio-political system are a series of signs and symbols that express the goals, objectives, functions of that system. These signs, which are called symbols, play the role of identity-building and a beacon in any socio-political system, the lack of knowledge and awareness of which will lead to the deviation of various masses around that system. In the process of emergence, establishment, continuation and stabilization of the Mahdavi socio-political system, there are various signs and symbols, whose understanding and exploration of Islamic sources will lead the Islamic society towards an ideal society and not deviate. Using first-class studies, this article examines the symbols of Mahdavi political and social system in a descriptive-exploratory manner. Accurate understanding of the dimensions and types of Mahdavi symbols from the emergence to the establishment of the Mahdavi government, such as conceptual symbols, beginnings, places, tests, objects, numbers, flags, slogans and directions, will dispel the surprise of those waiting in the age of absence.

    Keywords: Symbol, Sign, System, Political, Social, Mahdavi}
  • بهزاد قاسمی

    مقاله حاضر تلاش می‏کند، نقش فقر و نابرابری های اجتماعی در سلفی تکفیری را بررسی کند. در شکل‏گیری گروه‏های تکفیری، عوامل مختلف و متغیرهای گوناگونی دخیل هستند. در این مقاله، نقش فقر و نابرابری اجتماعی به عنوان یک متغیر مهم بررسی شده است؛ همچنین علل اقتصادی و فقر در گرایش به تکفیر و تروریسم، از مباحث مهم بوده و نقش و تاثیر آن در برخی از گروه‏ها دیده شده است. این پژوهش ضمن بررسی وضعیت گروه‏های افراطی‏ برجسته در جهان اسلام، کوشش می‏کند، با بررسی زندگی رهبران گروه‏های افراطی، نسبت و رابطه فقر و تکفیر را تحلیل کند؟ این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال اساسی است که چه نسبت و رابطه معنا داری بین فقر و تکفیر در جهان اسلام وجود دارد؟ اینکه آیا علل گرایش رهبران گروه‏های تکفیری و افراطی به تروریسم، خلاء و سرخوردگی اقتصادی است؟ نگارنده بر این باور است که اقتصاد، همواره علل گرایش به تکفیر نبوده و بسیاری از گروه‏های تکفیری در این قالب قابل تحلیل نیستند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی وضعیت رهبران گروه‏های تکفیری پرداخته و با تحلیل و نگاه جامعه شناسی تاریخی به افراط‏گرایی در دین اسلام، مدلی را ارایه کرده است.

    کلید واژگان: دین اسلام, افراط و تکفیر, فقر و نابرابری اجتماعی, رهبران افراط ‏گرا}
    Behzad Ghasemi

    This essay is going to consider the role of poverty and social injustices in spreading the Takfiri Salafi. Thera are so many factors in formation of the Militant Salafi groups. In this essay, the role of poverty as an important factor is discussed. The economic element and poverty has been an important factor in moving toward terrorism and Takfir. This research will dig into the most famous fundamental Islamic groups in the world and delve into the lives of their leaders in order to analyze the relation between poverty and Takfir. The main question in this research is that what is the significant relation between poverty and Takfir in Islamic world. Do the poverty play an important element in absorption of Salafi leaders in these groups? The writer believes that always this statement is not correct. There are so many Jihadists that their motivations is not monetary affairs. The methodology in this research is descriptive – analytic. With sociological and historical view, It is tried to provide a model for Islamic extremism.

    Keywords: Islam, Extremism, Takfir, Poverty, Social, Inequality, Fundamental leaders}
  • محمود ملکی راد*
    تقویت دو حوزه «دفاعی» و «امنیتی» از عناصر مهم برای توانمندی کشورها محسوب می شوند. عوامل گوناگونی در تداوم و پایداری امنیت و تقویت روحیه دفاعی در مردم نقش دارند. تثبیت باورها و آموزه های دین، از عناصر مهم استحکام روحیه دفاعی در مردم و به تبع آن، در تثبیت امنیت نقش مهمی دارند. در این زمینه «اندیشه مهدویت»، به عنوان یکی از آموزه های اساسی دین اسلام در امنیت افزایی و دفاع از نظام اسلامی، دارای کارکرد است. کارکرد اجتماعی باور به مهدویت در حوزه دفاع و امنیت را می توان در حوزه هایی چون نظم اجتماعی، انسجام و همبستگی اجتماعی، استحکام روابط اجتماعی، تقویت قدرت اجتماعی، مورد بازشناسی و تحلیل قرار داد. بدین جهت از مهم ترین یافته های این تحقیق، نشان دادن ظرفیت اندیشه مهدویت در حوزه دفاع و امنیت، از طریق «تبیین کارکرد اجتماعی» آن در ساحت نظم و انسجام و استحکام روابط و قدرت اجتماعی است. از برجسته ترین راهکارهای این اندیشه در این حوزه ها عبارت است از: استحکام باورهای دینی، به خصوص آموزه امامت، تولید و بازخوانی ارزش های اخلاقی مشترک، ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی در مردم، ایجاد اتحاد و هویت واحد بین اقوام و خرده فرهنگ ها، و ایجاد اعتماد عمومی که از تقویت ارزش ها و پایبندی به قواعد اخلاقی ناشی می شود.
    کلید واژگان: مهدویت, دفاع, امنیت, اجتماعی, انسجام, روابط اجتماعی, قدرت اجتماعی}
    Mahmood Maleki Rad *
    Strengthening the two fields of “defense” and “security” are considered as the important elements for the empowerment of countries. Various factors contribute to the continuity and sustainability of security and the strengthening of defensive spirit in the people. Consolidating the beliefs and teachings of the religion as an important element in strengthening the defensive spirit of the people consequently play an important role in stabilizing the security. In this regard, the “Mahdism thought” as one of the basic teachings of the religion of Islam has a function in enhancing the security and defending the Islamic system. The social function of belief in Mahdism in the fields of defense and security can be recognized and analyzed in the areas such as social order, social unity and solidarity, the firmness of social relations, the strengthening of social power. For this reason, one of the most important findings of this research is to demonstrate the capacity of Mahdism idea in the field of defense and security by “explaining its social function” in the realm of order, unity and firmness of relations and social power. The most prominent solutions of this thought in these fields are: the firmness of religious beliefs, specially the doctrine of Imamate, generating and re-reading the common moral values, establishing emotional relations and bonds in people, building unified union and identity between ethnic groups and sub-cultures, and building public trust which results from strengthening of values and adhering to ethical rules.
    Keywords: Mahdism, Defense, Security, Social, Unity, social relations, social power}
  • غلامرضا بهروزی لک*، حسین میرچراغ خانی
    تحلیل محتوای کیفی از جمله روش هایی است که قابلیت استنتاج مباحث جدید از قرآن را فراهم می کند. در این مقاله سوره نمل با روش تحلیل مضمون که یکی از شیوه های تحلیل محتوای کیفی است، بررسی و تبیین گردید. در این تحلیل آیاتی که از انسجام مفهومی و معنای خاصی برخوردار بودند، به وسیله نرم افزار MAXQDA در شبکه مضامین تجزیه و تحلیل گردید. هدف از این اقدام، دستیابی به دلالت های اجتماعی سیاسی سوره مبارکه نمل است. در نهایت با به دست آوردن چهل مضمون پایه از آیات مورد نظر، دوازده مضمون سازمان دهنده ساخته شد که عبارت اند از: سرکشی دشمن قدرتمند، نزاع دائمی حق و باطل، توطئه و تهدید دائمی دشمن، نیازمندی جبهه حق به قدرت، شناخت نقاط قوت و ضعف، بسیج تمام منابع قدرت، شایستگی رهبر، ضرورت مانور قدرت، یقین به عنایت خدا نسبت به جبهه حق، یقین به نابودی ظلم و باطل، علم و دانش به مثابه قدرت، توجه به آثار جانبی قدرت. در گام بعدی مضامین مذکور به سه مضمون فراگیر «ضرورت کسب قدرت برای گسترش حق»، «دانش استفاده از قدرت برای گسترش حق» و «شناخت شوونات حق و قدرت» تبدیل گردید. در پایان این نتیجه محقق گردید که مضمون نهایی سوره نمل عبارت است از «ضرورت کسب قدرت علمی و اجتماعی برای گسترش حقایق دینی در جامعه بشری».
    کلید واژگان: قرآن, نمل, تحلیل محتوا, اجتماعی, سیاسی, حق, قدرت}
    Golamreza Behroozi Lak *, Hossein Mircheragh Kh?ni
    Content Analysis is one of the methods suitable for inferring new issues in the Qur’ān. In this paper, chapter Naml of the Holy Qur’ān has been studied using the content analysis method as one of the methods for qualitative content analysis. The objective to take such a measurement is to reach the political and social implications of chapter Naml. In the analysis of these verses with special meaning and conceptual coherence, the software MAXQDA was used as an instrumentation for analyzing the content network. Ultimately, forty basic issues were extracted from the studied verses twelve of which are the organizing content issues including: turbulence of powerful enemies, continuous battles of the true and the wrong, the enemy’s perpetual menace and conspiracy, the need of the right front to power, getting to know the weakness and strengths, equipping and mobilizing all the resources of power, leadership qualification, the necessity of power maneuver, certainty of God’s favor to the right front, certainty to the destruction of the transgression and wrong, knowledge as an instance of power, and noticing the side effects of power. In the next step, all these contents were categorized under three comprehensive ones as “the necessity to seizure and to spread the right”, “the knowledge of using power for spreading the right”, and “knowing the position of the right and power”. The researchers concluded that the ultimate content of Naml chapter is “the necessity of seizing scientific and social power to preach and spread religious truths in human society”.
    Keywords: The Qur’?n, Naml, Content Analysis, social, Political, Right, Power}
  • سید ابوالحسن نواب*
    با مرگ «العاضد لدین الله » ، آخرین خلیفه فاطمی در سال 567ق، صلاح الدین ایوبی با اعلام پایان خلافت فاطمیان، مصر را قلمرو عباسیان خواند و فرمان داد در قاهره به نام خلیفه عباسی، مستضیء (566575ق) ، خطبه بخوانند. از آن پس، مصر وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شد. تشیع جای خود را به تسنن داد، حکومت از فاطمیان به ایوبیان رسید و دانشگاه الازهر جای خود را به مکتب خانه های شافعی و مالکی بخشید. ایوبیان بر توده های شیعی سخت گرفتند و برای نابودی کامل مذهب شیعه در این منطقه دست به اقدامات جامعی زدند. سلسله ایوبیان را در مصر بنا نهادند که در اثر آن، اسماعیلیان حافظی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیاری به قتل رسیدند. در این دوران شیعیان دوران سختی را تجربه کردند و با تحولات سیاسی و فکری مختلفی روبه رو شدند. این نوشتار درصدد تحلیل این دوره است.
    کلید واژگان: ایوبیان, تشیع, چالش های سیاسی و مذهبی, پیامدهای فکری و اجتماعی}
    Seyyed Abol Hassan Navvab
    After the death of Al-Azed le Din ul llah, the last caliph of Fatimid Dynasty in 567 AH, Salah ul Din Ayyubi declared the end of the Fatimid Caliphate and proclaimed Egypt as the Abbasid dominion. He ordered to preach a Khutba (Sermon) in Egypt to introduce Mostazi (575-566) as an Abbasid caliph. Then Egypt entered a new phase of history. Shiism was replaced by Sunnism, Ayyubid succeeded Fatimid, and Al- Azhar university was replaced by Shafii and Maleki schools. Ayyubids caused many troubles for the Shiites and they did their best to eradicate Shiism. They established Abbasid dynasty in Egypt, in consequence, Hafizi Ismailians were molested and a lot of them were killed. During this period, Shia suffered a great deal and faced numerous political and intellectual changes. The present paper tries to analyze and describe the situation of this period.
    Keywords: Ayyubids, Shiism, political, religious challenges, social, intellectual consequences}
  • علیرضا صدرا*
    علامه طباطبایی، قدر مسلم محیی و مجدد حکمت در دوران معاصر بویژه در شهر، حوزه علمی و مکتب شیعی قم و معلم و مروج حکمت میباشد. ایشان از برجستگان حکمت اجتماعی اسلامی نیز بوده و بلکه برجسته ترین چهرگان شالودهساز و شاخص آن میباشد؛ چنانکه میتوان از ایشان به عنوان حکیم محض و نظری و حکیم اجتماعی و معرفت شناسی یاد نمود. فرضیه: نگاه، نظریه و نظام حکمت متعالی محض علامه طباطبایی ظرفیت بازتولید سیاسی و تاسیس نگاه، نظریه و نظام حکمت مدنی و سیاسی متعالی را داراست. به عبارت دیگر، نگاه، نظریه و نظام حکمت مدنی و سیاسی متعالی از نگاه، نظریه و نظام حکمت متعالی محض علامه طباطبایی قابل استنتاج، تولید و تاسیس است. این چنین تولید و بازتولید حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی امکان، نیاز و ضرورتی در خور توجه میباشد. این فرایند با روش استنباطی و استدلالی با تحلیل متن و محتوایی به شیوه دلالت مطابقت، یا تضمنی و گاه استلزامی صورت میپذیرد.
    کلید واژگان: حکمت, محض, فلسفه, مدنی, اجتماعی, سیاست, سیاسی, متعالی, علامه طباطبایی}
    Alireza Sadra*
    It is obvious that Allameh Tabataba’i has been the reviver and renewer of Hikmah, especially in the city, scientific realm and Shia school of Qom, and teacher and promoter of Hikmah. He has been, also, one of the most noblemen of social Islamic Hikmah and possibly, the most prominent figure in basing it and a standard, to the extent that he can be called the pure and theoretical and social and epistemic Hakim (the owner of Hikmah). Hypothesis: viewpoint, theory and supreme pure organization of Hikmah of Allameh Tabataba’i has the capacity of political reproduction, and establishment of the look, theory and structure of the supreme civil and political Hikmah. In other words, viewpoint, theory and structure of the supreme pure Hikmah can be inferenced, produced and established from Allameh’s viewpoint, theory and structure of supreme pure Hikmah. Such a production and reproduction of civil, social and political Hikmah is the noticeable possibility, want and necessity. This procedure is performed with inferential and consequential methodology and with text and content analysis in form of conformity, guarantee and sometimes entailment implication.
    Keywords: Hikmah, Pure, Philosophy, Civil, Social, Politics, Political, Supreme, Allameh Tabatabai}
  • فهیمه کلباسی اصفهانی
    آزادی و دامنه مفهومی این واژه، از مباحث گسترده ای به شمار می رود که امروزه بیش از هر مفهوم دیگری مورد توجه است. آزادی در جهان معاصر، با وجود سیطره و جولان تفسیرهای مکاتب لیبرالیستی از آزادی که تفسیری بلامنازع در ادبیات سیاسی محسوب می شود، اهمیت و نقشی فزاینده یافته است. این امر دانشمندان مسلمان را ملزم به بازنگری تطبیقی این مقوله می نماید. این مقاله برای فهم دقیق مفهوم آزادی، به بررسی آیات قرآن پرداخته تا از طریق زبان وحی حقیقت آزادی را شناسانده و در پرتوی این کتاب آسمانی، گستردگی و مرزهای آن را نشان دهد. این مقاله نشان می دهد در قرآن کریم، از جهات گوناگون به آزادی پرداخته شده است؛ آزادی تکوینی، آزادی معنوی)اخلاقی(، آزادی اجتماعی و آزادی سیاسی)حقوقی(، عرصه های متنوع تحلیل این مفهوم است. البته آزادی مورد بحث در این نوشتار آزادی اجتماعی و سیاسی است.
    کلید واژگان: قرآن, انسان, آزادی, غرب, لیبرالیسم, آزادی اجتماعی و سیاسی}
    Fahime Kalbasi Isfehani
    Freedom and the conceptual range of this word is considered to be an extended discussion which today takes on significance more than any other concept. Freedom in the contemporary world, in spite of dominance of the liberalistic school's interpretations of freedom, thought of as uncontested interpretation within the political literature has found an ever increasing importance. This binds the Islamic scholars to comparatively review this category. This paper, to fully understand the sense of freedom deals with Quranic verses so that the truth of freedom is recognized via the language of revelation and in the light of this divine book, its expanse and boundaries are illustrated. This paper shows that in the Holy Quran freedom has been addressed from various perspectives; developmental freedom, spiritual freedom (moral), social freedom and political freedom (legal) are the various areas of the analysis of this concept. Of course, the freedom discussed in this discussion is the social and political freedom.
    Keywords: The Quran, Human, West, Liberalism, Social, political freedom}
  • Alame Mohammadtaghi Jafari
    The human of Imam Ali is extremely important. We can say that not only is the book Nahj, But because of his profound knowledge of human existence have been educated, He also introduce the practical towards his fellow man and also has rights and human value. So that your personalaffairs as well as to establish the general laws and values. In this paper, considering the three cases considered. First, the importance of humans in general from the perspective of Ali ibn Abi Talib; The unity and brotherhood of mankind, the third man in the conduct of macroeconomic management.
    Keywords: Ali ibn Abi Talib unity, government, human, social}
  • علی حاجی خانی*، علی بیدسرخی
    واژه فتنه یکی از پربسامدترین واژگان در شبکه مفاهیم قرآنی و روایی است که اهل لغت سه معنا را به طور کلی برای آن ذکر کرده اند: اول «گدازاندن در آتش»، دوم «اختبار و آزمایش» و سوم، «اضطراب و اختلال در نظم امور» که از میان این معانی، معنای دوم که همان اختبار و آزمایش است، دامنه مفهومی عام تری از معانی دیگر دارد، ولی با این حال، معنای سوم با مفهوم اصطلاحی فتنه که همانا حوادث اجتماعی التهاب آور مرکب از حق و باطل است، ارتباط بیشتری دارد. از آنجا که فتنه های اجتماعی آثار زیان آوری را در عرصه اجتماع موجب می گردند، مقاله حاضر در صدد است به تبیین راهکارهایی چون رجوع به معارف قرآن کریم و اهل بیت، علیهم السلام، و... به عنوان راهکارهایی برای در امان ماندن از فتنه ها و و راهکارهایی درجهت چگونگی مواجهه با این پدیده ها نظیر برخوردهای نرم و روشن گرانه و در صورت لزوم، برخورد سخت و قاطع با ایجادکنندگان و طراحان فتنه ها به عنوان راهکارهایی کوتاه مدت و تربیت اخلاقی و معرفتی افراد جامعه و تقویت اعتقادات به عنوان روش هایی بلندمدت به منظور مبارزه با فتنه های بشری در پرتو تعالیم بپردازد.
    کلید واژگان: قرآن, روایات, فتنه, فتنه گران, اجتماعی}
    Ali Hajikhani*, Ali Bidsorkhi
    Sedition is one of the most frequent words in the conceptual network of Quran and narratives and has received three meaning by terminologists: First, burning in fire, second, trial and test, and third, dysregulation and public disorder, among which the second meaning is the most common one, though the third definition, which is closer to the connotative meaning of sedition, which includes disorderly social event composed of right and wrong. Since social seditions have harmful effects for the society, the present paper intends to lay out approaches to avoid sedition such as referring to the Quran and the Ahl al-Bayt (pbut). Moreover, the aim is to provide strategies to face such phenomena with intellectual and soft approaches or hard and resolute approaches, if need be, and also lay out short-term solutions such as ethical and moral education and bolstering beliefs as long-term approaches to fight sedition throughout the world.
    Keywords: Quran, narrative, sedition, seditionist, social}
  • سید حسین فخر زارع
    قرآن کریم به رغم حجم محدود، گستره عظیمی از معارف بشری را در خود جای داده است؛ از این میان، اندیشه های اجتماعی تاریخی آن در رتبه بعد از معارف، بیشترین بخش را به خود اختصاص داده است. این امر از یک سو، اهمیت و برجستگی موضوعات و مباحث اجتماعی تاریخی و ضرورت توجه بدان را آشکار می سازد و از سوی دیگر، نمایانگر میزان اهتمام و دغدغه قرآن کریم به این موضوع، مستلزم تفسیر اجتماعی از قرآن می باشد.
    در این نوشتار، نخست به روش های تفسیر قرآن از قبیل روش های عقلی، عرفانی، کلامی، روایی، قرآن به قرآن و... و مبانی عام مفسران در تفسیر اشاره شده است. نیز یادآوری شده که تفسیر اجتماعی قرآن دارای مبانی و شیوه های خاص خود است و در قالب یک روش اجتهادی جامع می تواند ارایه شود و به تولید علم در این حوزه بپردازد، در حالی که این شیوه از رویکرد ظاهرگرایی و تاویل گرایی افراطی به دور است. در تفسیر اجتماعی به عقل گرایی توجه می شود و از روایات اسرائیلی پرهیز می گردد و در عین حال، به نیازهای عصری توجه کامل می شود و با نگاهی اجتماعی به آیات قرآن نظر می شود.
    در ادامه، به اختصار به تفاوت های روش شناسانه قرآن کریم با روش های علمی رایج بشری اشاره شده و بیان گردیده که قرآن خود را در قالب ها و چارچوب های خاصی محدود نکرده و از روش های مختلف عقلی، تاریخی، قدسی،... و گاه روش های تلفیقی و ترکیبی بهره برده است. در متدلوژی قرآن باید توجه داشت که قرآن در همه روش هایی که به کار گرفته، یک «روح توحیدی» را حاکم می داند که اگر به آن روح توجه نشود، بحث از روش های قرآنی، بحثی ناتمام است.
    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, اجتماعی, روش شناسی}
    Sayyed Husain Fakhr Zari
    The Holy Quran having a limited size contains an extensiveamount of human’s knowledge. The holy Quran has given the top priority to the religious principles and then to the socio-historical reflections. These verses on the one hand show the significance and necessity of these subjects and on the other hand demonstrate the prime concern of the Quran to these questions. It entails that there should exist a social interpretation of the Quran too. The current writing firstly points at the exegetes’ method in interpreting these verses. He actually draws attention to different rational, mystical, theological, traditional and Quranic exegetical approaches along with the general principles governing the exegesis. The writer underscores the point that social exegesis enjoys particular foundations and methods and can be presented in a comprehensive Ijtihadi (Independent Reasoning) method that ends to production of knowledge. This method, however, escapes from two radical traditional and liberal interpretations. In social exegesis, the exegete pays attention to intellect, avoids Israelite traditions, focuses deeply on contemporary needs and studies the Quran from social perspective. Later, he describes briefly the methodological differences of the Quran with the dominant scientific methods and says that the Quran does not limit its self in particular frameworks and uses various rational, historical, sacred and sometimes combined methods. But what must be kept in mind about the methodology of Quran is that a monotheistic spirit should dominate all these methods otherwise turning a blind eye to this fact makes this discussion an incomplete debate.
    Keywords: The Holy Quran, Exegesis, Social, Methodology}
  • محسن طوسی
    ارتباط میان دین و نظریات جامعه شناختی یکی از مهم ترین دغدغه های اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی است. دیدگاه های مختلفی در این باره بیان شده است؛ به گونه ای که اگر بخواهیم آن را در یک طیف ترسیم کنیم، در یک سو، دیدگاه های اندیشمندانی قرار می گیرد که قایل اند نمی توان ارتباطی میان این دو حوزه برقرار کرد و نظریات جامعه شناختی ربطی به دین پیدا نمی کند و تنها کاری که امکان دارد، بررسی جامعه شناختی دین است که دین نیز مانند دیگر عرصه ها می تواند مواد خام نظریات جامعه شناختی باشد. در سوی دیگر، اندیشمندانی معتقدند که دین می تواند در این عرصه حضور داشته باشد، چون دین مجموعه کاملی است که هم برای هدایت معنوی بشر و هم برای زندگی اجتماعی بشر راه کارهایی دارد و ما تنها باید به کشف این راه کارها بپردازیم و نظریات جدید از جمله نظریات جامعه شناختی ما را در کشف این قوانین راهنمایی می کند. پژوهش حاضر در میانه این دو قرار دارد. ما در این پژوهش هیچ کدام از این دو ادعا را دنبال نمی کنیم، بلکه راه میانه ای را انتخاب کرده ایم و آن این است که از یک مساله خرد جامعه شناختی در نظریات کجروی (نظریه برچسب زنی) شروع کرده ایم. و محورهای این نظریه را استخراج کرده و سعی داریم تا این محورها را به منابع حدیثی ارائه کنیم و پاسخ های آن را پی بگیریم.
    کلید واژگان: دین, جامعه شناسی, کجروی, برچسب زنی}
    Mohsen Tusi
    Relation between religion and sociological theories is the most important concern of scholars who study in the field of social sciences. Different views have been expressed in this regard. To draw them on a line one must put on one side those views which reject the existence of any relation between them. On the other side those who believe that faith can take part in this area. Islam as a complete religion has solutions both for spiritual guidance of man and for man’s social life. We should just discover these solutions. New theories such as sociological theories guide us to discover these laws.The present paper lies at the middle of this line between two sides of it. The author has a middle approach. He starts his research with a little question in the field of sociology namely social-labeling theory and then explores different aspects of this theory and highlights its most important points and finally makes a comparison between them and hadith sources trying to find an answer.
    Keywords: Social, Labeling Theory, Hadith Sources, Religion, Sociology}
  • غلامحسین ناطقی
    قرآن کریم دریای بی پایانی است که اندیشمندان از زاویه های گوناگون به آن نگریسته و به تفسیر و تحلیل آیات آن پرداخته اند و بدون اغراق می توان ادعا کرد هیچ کتابی مانند قرآن مورد تحلیل و تفسیر اندیشمندان قرار نگرفته است. به رغم این توجه گسترده، متاسفانه هدف اصلی قرآن که هدایت و تربیت انسان هاست، مورد غفلت قرارگرفته است و تا کنون از این زاویه به آن نگریسته نشده است. به همین دلیل تاکنون کسی در باب قلمرو تفسیر تربیتی اظهار نظر نکرده است.
    نوشته حاضر تلاش می کند قلمرو تفسیر تربیتی را تحلیل و کنکاش کند. نویسنده پس از طرح دو دیدگاه در این باره، به بررسی آنها می پردازد و به این نتیجه می رسد که تمام آیات قرآن قابل تفسیر تربیتی است و برای اثبات این مدعا سه دلیل و تقریب ارائه می دهد.
    کلید واژگان: قرآن, قلمرو, تفسیر, تربیتی, اجتماعی}
    Gholam Husain Natiqi
    Quran is an endless sea in which the scholars have looked from different angel and have analyzed its verses. This attention to the Quran is so great that without any exaggeration one can say that no Book has been subjected to analysis and interpretation in such magnitude. In spite of this vast consideration, the main objective of the Quran which is the guidance of human being, unfortunately this has been ignored and up till now it has not been considered from this specific point of view. This article deals with this matter and has tired to analyze the realm of Spiritual cultivation exegesis and two main ideas have been argued in this regard. At the end the author has come to this conclusion that every single verse of the Quran can be interpreted from the ethical point of view and has given 3 reasons for this claim.
    Keywords: realm, exegesis, Spiritual cultivation, social}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال