به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « weakness » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «weakness» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا پیرچراغ*
    یکی از مسائل مهم قرآنی در حوزه جامعه شناسی، تحلیل و بررسی ویژگی ها و رفتار گروه های مختلف اجتماع است. یکی از این گروه های اجتماعی، «مستضعفان» هستند که وجود این طبقه اجتماعی در هر زمان، سبب شده آیات متعددی از قرآن، به بیان علل ظهور و عوامل تشکیل این گروه، اقسام و ویژگی های آنها و راهکارهای برون رفت از این وضعیت اجتماعی اختصاص یابد. براساس تحلیل معناشناسانه این واژه، واژگان جانشین مفهومی و همسو با «استضعاف» عبارتنداز: «مضطر، ضر، وهن، فشل و ذل». مهمترین واژگان در تقابل معنایی با «استضعاف» شامل «استکبار، اتراف، ملا، ظلم، عتو، علو، غنی، بغی، بطر، طغیان» است. براساس تقابل های معنایی مذکور مشخص می شود سه گروه اجتماعی «مستکبران، ملا و مترفین» علت اصلی تشکیل این طبقه ی اجتماعی بوده و آن ها کسانی را که حتی دارای نیروهای بالفعل و بالقوه هستند به استضعاف کشانده و سخت در مضیقه قرار می دهند. عوامل استضعاف گونه گاه توسط «مستکبران» به صورت مستقیم و با تمسک به ظلم، قتل وکشتار ایجاد می شود و گاه توسط «ملا و مترفین» در قالب های مخفیانه و غیر مستقیم صورت می گیرد. این نوشتار به شیوه توصیف و تحلیل، به بررسی آیات مربوط به استضعاف پرداخته و با بررسی واژه «استضعاف» در کنار واژگان همسو و مقابل آن؛ به مصادیق مستضعف و عوامل و آثار استضعاف، اقسام و ویژگی های جریان های اجتماعی مقابل و راه رهایی از استضعاف پرداخته و در این میان با تحلیل برخی مولفه های این تقابل معنایی، تصویری روشن از واژه «مستضعف» و نمودهای اجتماعی آن ارائه می نماید
    کلید واژگان: معناشناسی, استضعاف, اجتماع, تقابل معنایی, قرآن و روایات}
    Mohammadreza Pircheragh *
    One of the important Quranic issues in the field of sociology is the analysis and investigation of the characteristics and behavior of different social groups. One of these social groups is "the underprivileged". The existence of this social class at any time has caused many verses of the Qur'an to be dedicated to the reasons for the emergence and formation of this group, their types and characteristics, and the ways out of this social situation. . Based on the semantic analysis of this word, the words that are conceptual substitutes and aligned with "weakness" are: "musthar, harm, weakness, failure and humiliation". The most important words in the semantic contrast with "weakness" include "arrogance, atraf, fullness, tyranny, attu, alwa, ghani, baghi, batr, taghian". Based on the mentioned semantic contrasts, it is clear that the three social groups "arrogant, slanderous and arrogant" are the main cause of the formation of this social class, and they weaken and put those who even have actual and potential forces in a difficult situation. Debilitating factors are sometimes created by "arrogants" directly and by insisting on oppression, murder, and killing, and sometimes by "Molea and Metafin" in secret and indirect forms...
    Keywords: Semantics, Weakness, Community, Semantic Contrast, Quran, Hadiths}
  • زهرا قاسم نژاد*

    یکی از مفاهیم در دایره جرح و تعدیل رجال حدیث، مفهوم ضعف است. دانشمندان رجال شیعه برخی از راویان را ضعیف توصیف کرده اند؛ اما با وجود ضعف راوی، در کتب حدیثی ما روایات بسیاری از آن ها نقل شده است. این مسیله نشان می دهد مفهوم ضعف نمی تواند به معنای رد مطلق روایات راوی توصیف شده به ضعف باشد. اگر ضعف به معنای رد مطلق روایات راوی ضعیف بود، هرگز شاهد ورود حجم فراوانی از روایات راویان ضعیف به کتب روایی نبودیم. برای نمونه با وجودی که دانشمندان علم رجال ابوسمینه و محمد بن سنان را ضعیف می دانند، در کتب روایی ما صدها روایت از این دو داریم و همین مسیله نیاز به یک دوباره اندیشی در حوزه مفهوم ضعف را ضروری می سازد. بنابراین پژوهش حاضر به هدف دستیابی به مفهوم ضعف در نزد رجال پژوهان شیعه که ارتباط مستقیم با چرایی ورود روایات راویان ضعیف در منابع حدیثی دارد، به روش توصیفی تحلیلی به تبیین مفهوم ضعف در نزد رجالیان به ویژه رجال پژوهان متقدم می پردازد. نتیجه حاصل از این پژوهش اثبات می کند با توجه به گونه های نقش راوی و پدیده استثنا، توصیف راوی به ضعف به معنای عدم اعتبار کل روایات وی نیست.

    کلید واژگان: حدیث, ضعف, راوی, رجال, شیعه}
    Zahra Ghasemnejad *
    Introduction

    Scholars of rijāl science have used the term “weak” to describe some transmitters. The introduction of a transmitter as weak by rijāl science scholars have caused our thinkers to treat the traditions of these transmitters differently. In the narrative and jurisprudential books of the Shī‘a, weak transmitters’ traditions have been treated in two ways. Some have taken the weakness of a transmitter as a sufficient reason to abandon his traditions, while many Ḥadīth scholars have included the traditions of weak transmitters in their Ḥadīth collections. These two different ways of treating the weak transmitters’ traditions lead to the hypothesis that the concept of weakness was not deemed by our early rijāl scholars as a sufficient reason for abandoning traditions.

    Materials and Methods

    The current main perception about the weakness of transmitter advocates abandoning such a transmitter’s traditions. However, the method adopted by Ḥadīth scholars in the early Ḥadīth sources and collections indicates that the Ḥadīth scholars accept the tradition of a transmitter whose ḥadīths can be trusted. Sometimes the narrator suffers weakness due to some reasons, but his book or tradition is trustable. Thus, their final decision is “trusting the transmitter’s tradition.” This does not mean that for the early rijāl scholars the weakness of transmitter has not been important; rather, the concept of weakness should have meant differently from abandonment decree.In the book al-Kāfī, Kulaynī has mentioned numerous traditions from weak transmitters. That is, he has not deemed the weakness of a transmitter as the weakness of tradition. Some jurisprudents, too, have taken the tradition of a weak transmitter as valid and capable of being used as the criterion for action. Riḍā Hamidānī, Muḥaqqiq Sabziwārī, Sheikh Anṣārī, Burūjirdī, and Ḥākīm do not take the weakness of transmitter as a factor to invalidate the tradition. Consequently, it is necessary to review the concept of weakness systematically and using description and analysis of data. It is essential to answer the question that despite the consideration of some transmitters as weak in the Shī‘a rijāl books, why a huge volume of their traditions have found their way into our tradition collections.

    Results and Discussion

    With regard to the entrance of weak transmitters in tradition collections, two points need to be taken into account: the transmitter’s role and the exception phenomenon. The examination of transmitters’ conditions shows that a transmitter can have two roles: (1) He can be the author of a work, or (2) he can be the narrator of others’ works. Of course, the transmitter can have both roles simultaneously, that is, while he is the owner of a Ḥadīth work, he can be the transmitter of others’ Ḥadīth works as well.
    The Shī‘a rijāl scholars have completely taken these two aspects into account, and have ruled that the word “weak” pertains to a transmitter who owns the intended Ḥadīth work.Concerning the exception phenomenon, it should be maintained that in the Shī‘a rijāl books, the exception phenomenon has been divided into four types: exception of pupils, exception of masters, exception of a specific part of one or some Ḥadīth works of the intended transmitter, or exception of a specific part of the intended concepts. Moreover, there is a consideration for the exception of the transmitter’s corruption time as well. One of the accurate viewpoints held by rijāl scholars is that they do not generalize their stance to and treatment of a weak transmitter to all his works. For instance, if the transmitter has experienced opinion changes during his lifetime, the rijāl scholars do not make a general judgment about all his works; they rather separate the traditions he has transmitted during his steadfast and corrupt periods.In the light of the types of transmitter roles and exception phenomenon in rijāl science, two results are obtained:From the viewpoint of rijāl scholars, a weak transmitter can have a ṣaḥīḥ tradition. Ṭūṣī states, “If a tradition does not have any indication of ṣiḥat, we do not accept it, but if it has signs of ṣiḥat, we accept it even if its transmitter is weak” (Ṭūsī, 1403 AH, vol. 1: 151).A weak transmitter can be authentic in the transmitting of works.Therefore, since some traditions of weak transmitters enjoyed indications of ṣiḥat and were deemed as obligatory to be put into practice, they found their way into our tradition collections, and other traditions that did not have any indication of ṣiḥat were not included in these books. Thus, it is possible for a transmitter to be weak but whose traditions be deemed as valid. This issue conflicts with the concept of weakness, which means abandoning traditions.

    Conclusion

    The existence of a weak transmitter in valid sources demonstrates that the transmitter weakness does not mean abandoning and rejecting his traditions in an absolute manner. Thus, in order to attain a true understanding of the concept of weakness in the five rijāl books of the Shī‘a, we addressed the reason for the existence of traditions of weak transmitters in Ḥadīth collections. The results indicated that since some traditions of weak transmitters enjoyed ṣiḥat indications that made putting them into practice as obligatory, they have found their way into our tradition collections, and other traditions that were void of ṣiḥat indications were not included in those collections. Therefore, it is possible for a transmitter to be weak but whose traditions be valid. This view is different from taking weakness as meaning a sufficient reason to reject a weak transmitters’ traditions. In fact, the weakness of the transmitter is kullī mushakkik and it is strongable and vulnerable.

    Keywords: Ḥadīth, Weakness, Transmitter, Rijāl, Shī‘a}
  • حبیب الله بابایی*
    الحضاره هی «اشمل نظام للتعاملات البشریه» التی تتجلی علی مستوی العالم باسره. لکن هل یمکن للمستضعفین مع بقاءهم علی استضعافهم، ان یبنوا حضاره وتکون لهم کلمه بین الامم المتحضره؟ شکل هذا السوال اللبنه الاساسیه لهذه الدراسه التی تحاول التطرق إلی مفهوم الإستضعاف من نواح متعدده مع التمییز بین «الإستضعاف» و «الضعف». فقد یوکد هذا التمییز علی ان «الإستضعاف» هو ما یفرضه المستکبرون علی الضعفاء، فی حین «الضعف» هو من عمل المستضعفین والخضوع لما یفرضه علیهم المستکبرون ولا توجد بینهما علاقه تلازم منطقیه. فقد یکون الإنسان مستضعفا من دون ان یکون ضعیفا، کما یمکن ان یکون مستکبرا من دون ان یملک شروط الإستکبار وهی القوه. بعد التطرق إلی انواع الإستضعاف، واسبابه، وطرقه (مثل الإستخفاف)، رکز الباحثون علی طرق الإستضعاف وانواعه. ومن بین انواع الإستضعاف، کالإستضعاف الفکری، والمعرفی، والإقتصادی، والإجتماعی، تناول «إستضعاف الإیمان والعمل الصالح» بوصفه احد العناصر الخطیره والکامنه فی عملیه صناعه الحضاره الإسلامیه. وفی نهایه المطاف تطرقت الدراسه إلی موضوع الإستضعاف الحضاری بصفته استضعافا شاملا ویتضمن جمیع انواع الإستضعاف ومن بینها «الإستضعاف فی الإیمان والعمل الصالح»، واقترحت الصمود (الصمود الحضاری) والمواجهه المباشره علی کافه مستویات الشوون الإنسانیه، کطریق للتصدی لهذا النوع من الإستضعاف الشامل الذی لا یبقی ولا یذر.
    کلید واژگان: الإیمان والعمل الصالح, الحضاره, الضعف, القوه الإجتماعیه, القوه والعزه}
    Habibollah Babaei *
    Civilization is the largest system of human relations, which is realized at the global level. Now, can the oppressed decide to be civilized in a state of Istiz'af (weakness) and start the civilizational process? This is the major question in this article, in which different meanings of weakness are mentioned and then "considering people as weak" is separated from "weakening". In this view, weakness and considering people as weak are the work of the arrogant (will to impose) and weakening results from the act of the oppressed (in the will to obedience and submission) and there is no logical connection between these two. One can be oppressed but not weak, just as one can be arrogant but not strong. After explaining the nature of weakness, the origin of weakness, and the ways of weakness (such as inferiority), the types of weakness are also introduced. Among the types of weakness, in addition to intellectual weakness, economic weakness, and social weakness, emphasis is placed on "weakness in faith and righteous deed" as one of the serious and hidden elements in the civilizational process of Muslims. Finally, the issue of civilizational weakness is defined as a comprehensive weakness that includes all types of weakness, including weakness in faith and righteous deed and the level of facing this level of weakness is also resistance and standing on a comprehensive and inclusive level (civilizational resistance).
    Keywords: Istiz'af, Weakness, Social authority, Faith, righteous deed, Strength, dignity, civilization}
  • یوسف مقدسی*، جمال طالبی قره قشلاقی، عسگر بابازاده اقدم

    در تمام عمر انسان بر روی کره خاکی، انسان از واژه مظلومیت و بهره کشی متنفر بوده است و آن را به عنوان قبح عقلی و شرعی مد نظر داشته است. فطرت پاک خداوندی به عنوان ابزار بسیار حرکت بخش مانع از سلطه پذیری او بوده است و لیکن هر جامعه ای که زمینه فرهنگی سلطه پذیری و استضعاف را داشته باشد به مستکبر و استعمارگر در «خود برتر بینی اش» کمک کرده است. اشاره آیات شریف قرآن در «لا تظلمون و لا تظلمون» مبین چنین معنایی است.هدف این مقاله نمایاندن چهره استکبار در جامعه انسانی امروز است. کیفیت استکبار ستیزی از منظر قرآن و تبیین شیوه های مبارزه با استکبار با ارایه آیات شریفه موجبات طمانینه؛ و آرامش و عزت نفس خواهد بود این بررسی با شیوه توصیفی و فلسفی و از نوع تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: سلطه گر, سلطه پذیر, قرآن, استضعاف}
    Yousef Moqaddasi, Jamal Talebi Ghareqeshlaqi, Asgar Babazadeh Aqdam

    Throughout human life on earth, man has hated the word oppression and exploitation and has considered it as an intellectual and religious ugliness. The pure nature of God as a very moving tool has prevented his domination, but any society that has a cultural background of domination and oppression has helped the arrogant and colonialist in his "superior self-vision". The reference to the noble verses of the Qur'an in "Wrong not, and ye shall not be wronged." indicates such a meaning. The purpose of this article is to show the face of arrogance in today's human society. The quality of anti-arrogance from the perspective of the Qur'an and the explanation of the methods of fighting arrogance by presenting noble verses are reassuring; And it will be peace and self-esteem. This study is descriptive and philosophical and analytical and library studies.

    Keywords: dominant, submissive, Quran, weakness}
  • احمد میرزایی*، فاطمه ریاحی

    در این تحقیق به چیستی گمان، آسیب ها و تهدیدهای گمان بد بر علیه فرد و جامعه و راهکارهای برون رفت از خطرات آن و در مقابل به فرصت هایی که گمان خوب به وجود می آورد و ثمرات فردی و اجتماعی، دنیایی و آخرتی آن پرداخته شده است. به اضافه اینکه حدود و ثغور آن را در شرع و سنت مقدس تعیین کردیم و خصوصا به بررسی آن در کلام امیر کلام حضرت امام علی (ع) پرداختیم. برای بررسی موارد فوق از روش تحقیق توصیفی استفاده شد و با مراجعه به منابع مکتوب و غیر مکتوب و سایت، مطالب لازم جمع آوری گردیده است. آنچه به عنوان نتیجه این تحقیق می توان نام برد این است که: گمان همچون دیگر نعمات خداوند متعال اگر در مسیر الهی خودش حرکت کند و با مدیریت الهی و تحت فرامین شرعی پیش برود عامل درونی بسیار مهمی است برای پیشرفت انسان و حرکت به سمت خداوند متعال، ولی چنانچه به مدیریت شیطان در آید و حاکم بر آن نفس انسانی باشد تبدیل به سم مهلکی برای روح انسان و جامعه اسلامی می گردد.

    کلید واژگان: ظن, بدگمانی, حسن ظن, ضعف نفس, اثم}
    Ahmad Mirzaee, Fatemeh Riyahi

    In this research, what is the suspicion, harms and threats of bad suspicion against the individual and society and ways to get out of its dangers, and in contrast to the opportunities that good suspicion creates and its individual and social, worldly and otherworldly fruits. In addition, we have determined its limits in the holy Shari'a and tradition, and especially by examining it in the words of Imam Ali Descriptive research method was used to investigate the above cases and by referring to written and unwritten sources and the site, the necessary materials have been collected. What can be named as the result of this research is that: thought, like other blessings of God Almighty, if it moves in its divine path and proceeds under divine management and under the commands of Sharia, is a very important internal factor for human progress and moving towards God Almighty. But if it is managed by the devil and is ruled by the human soul, it becomes a deadly poison for the human soul and the Islamic society.

    Keywords: suspicion, distrust, trust, weakness}
  • محمدصادق نصراللهی، محمدرضا کوهکن*

    باوجود تفاوت های گسترده انسان ها در دین، زبان، رسوم، ملیت، نژاد، رنگ و...، در نگاه اول این گونه به نظر می رسد که همگرایی میان فرهنگ ها و تعامل گسترده و سازنده آن ها امری دشوار یا ناممکن باشد.در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا تشکیل جبهه ای جهانی از مستضعفان مورد قبول قرآن است یا خیر؟ الگوی مطلوب ارتباطات میان فرهنگی مستضعفان چیست و اصول حاکم بر آن کدام است؟ بدین منظور تعدادی از آیات منتخب با روش داده بنیاد تحلیل شده و الگوی پارادایمی آن به دست آمد. «استکبارستیزی به مثابه فرهنگ و هویت مشترک مستضعفان جهان» به عنوان پدیده اصلی قرار گرفت و علل، زمینه ها، شرایط مداخله گر، راهبردهای کنش/کنش متقابل و پیامدهای آن از آیات منتخب استخراج شد. طبق این الگو، مستضعفان، مراتب، انواع و شروطی دارند و ارتباطات میان آن ها، موسع اما مشکک است. به تعبیر دیگر این جبهه، فرامذهبی، فرادینی و فرامسلکی است؛ اما نوع ارتباط با هر دسته از آن ها متفاوت است و به میزان ایمان حقیقی افراد بستگی دارد. همچنین در این ارتباطات، اصولی هستند که به عنوان اصول حاکم عمل می کنند که در واقع می توان همه این اصول را ذیل اصل عدالت جای داد. راهبردهای کنشی مسلمانان در جبهه مستضعفان در واقع حق هر گروه را که باید به آن اعطا کرد، تبیین می کند.

    کلید واژگان: قرآن, ارتباطات میان فرهنگی, ارتباطات بین المللی, استضعاف, جبهه جهانی مستضعفان}
    MuhammadSadeq Nasrollahi, MuhammadReza Koohkan *

    Despite the wide differences of humans in religion, language, customs, nationality, race, color, etc., at first glance, it seems that convergence between cultures and their extensive and constructive interaction is difficult or impossible. In this study, we seek to answer the question of whether the formation of a global front of the oppressed is acceptable to the Qur'an or not? What is the desired model of intercultural communication of the oppressed and what are the principles governing it? For this purpose, a number of selected verses were analyzed by the foundation data method and its paradigm model was obtained. “Anti-arrogance as a common culture and identity of the oppressed of the world” became the main phenomenon and its causes, contexts, intervening conditions, strategies of interaction/mutual interaction and its consequences were extracted from selected verses. According to this model, the oppressed have levels, types and conditions, and the connections between them are extensive (broad) but equivocal. In other words, this front is trans- school of thought (maḏhab, doctrine), trans-religious and trans- method, but the type of relationship with each of them is different and depends on the degree of true faith of individuals. Also in these communications, there are principles that act as governing principles, and in fact, all these principles can be placed under the principle of justice. The action strategies of the Muslims on the side of the oppressed, in fact, explain the rights of each group to which it should be granted.

    Keywords: Quran, Intercultural communication, International relations, Weakness, World front of the oppressed}
  • کبری راستگو*، مرضیه مهدی زاده

    کاربست طرح "مولفه های معنایی" به عنوان یکی از طرح های نوین در مطالعات معناشناختی علوم قرآنی، نقش بسزایی در دستیابی به معانی دقیق واژگان این کتاب الهی و شناخت انسجام و ارتباط سیستماتیک مفاهیم آن دارد. با توجه به مساله محدودیت های گزینشی واژگان نسبت به یکدیگر، در زبان قرآن کریم که محدود به متنی مشخص و ثابت است، همانند هر متن دیگری، امکانات ترکیب و همنشینی محدود و مقید است. لذا کاربست نظریه مولفه های معنایی به عنوان ابزاری جهت تشخیص چرایی همنشینی واژگان و نیز محدودیت های گزینشی آن ها امری اجتناب ناپذیر می نماید. بدین تصور نوشتار حاضر بر آن است که با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و کاربست رویکرد مولفه های معنایی در مقام پاسخگویی به این پرسش اساسی برآید که علت همنشینی سه مفهوم "وهن"، "ضعف" و "استکانت" و نوع چینش آن ها چیست؟ گزاره های قرآنی نشان داد که مفهوم ضعف با توجه به مولفه های معناساز خود، واژه شامل و دو مفهوم دیگر زیرشمول های آن به شمار می آید. همچنان که مفهوم "ضعف" و "وهن" به دلیل اشتراک در خرده معناهایشان دارای رابطه اشتدادی (هم معنایی) هستند که در مولفه [عارضی] و [گذر زمان] از یکدیگر متمایز می شوند. افزون بر این در میان این سه واژه، مفهوم "استکانت" شدیدترین حالت لاقوگی و ناتوانی را بیان می دارد.

    کلید واژگان: وهن, ضعف, استکانت, قرآن, مولفه های معنایی}
    Cobra Rastgoo *, Marzyeh Mahdizade

    Using the "semantic components" as one of the new projects and designs in the semantic studies of Quranic sciences plays an important role in achieving the exact meanings of the vocabulary of this divine book and in recognizing the coherence and systematic relation of its concepts. Regarding the issue of the selective limitations of the vocabulary toward each other, in the language of the Holy Quran, which is limited to a fixed and fixed text, as with any other text, the possibilities of contiguity and contiguity are limited and binding. Therefore, the use of the semantic component theory as a tool for recognizing the vocabulary associated with the selective constraints is essential. For this reason, the present article seeks to rely on the descriptive-analytical method and the application “Disability/ Vahn”, “Weakness/ Zaaf” and “Helpless/ Steckanat” and the type of their arrangement. The Quranic propositions showed that the concept of weakness according to its meaningful components is the term and two other meanings of its subconscious. Similarly, the concept of "weakness" and "disability", due to subscription in their subclinical terms, are related to each other in a coherent relationship between the component and the time. In addition, among these three words, the concept of “Helpless” expresses the extreme state of subjectivity and disability.

    Keywords: Vahn, Disability, Zaaf, Weakness, Steckanat, Helpless, Quran, Semantic components}
  • علیرضا حیدرزادگان، فاطمه مشهدی عباس
    در سالیان اخیر دلایل متعددی باعث شده تا مدیران با فراست دریابند که برنامه ریزی به شکل سنتی دیگر قادر به حل مشکلات آنان نخواهد بود. از این رو بهره گیری از برنامه ریزی استراتژیک به یک ضرورت در دولت ها، سازمان ها و جوامع تبدیل شده است. برنامه ریزی استراتژیک عوامل اساسی خطرآفرین را تحلیل می کند و برای رسیدن به هدف از کوتاه ترین راه ممکن، راه حل های مناسب ارائه می دهد. در این مقاله سعی شده است از منظر قرآن به عنوان برترین کتاب هدایت بشر، اجزای لازم برای برنامه انسان برای نیل به سعادتش بررسی شود، و با رجوع به آیات الهی در قرآن، و با تعمقی ژرف دریابیم که چگونه این آیات برنامه ریزی را به انسان ارائه می دهد. هم چنین در این مقاله سعی شده است تا بر اساس آیات قرآن چگونگی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک خالق هستی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: برنامه ریزی استراتژیک, برنامه ریزی قرآنی, آرمان دینی, استراتژی}
    Alireza Heidarzadegan, Fatemeh Mashhadiabbas
    In recent years, several reasons have caused intelligence managers to be aware of planning a traditional form is no longer able to solve the problems. It is therefore necessary to take advantage of strategic planning in governments, organizations and society. This wise design can be considered a strategic plan. In this paper an attempt has been made to consider the Qur’an as the best book of human conduct, will review a necessary component of the program is to attain prosperity. And with reference to verses in the Koran and the deeply profound understand how these verses are planning to provide to humans. In this paper an attempt has been made based on the Quran examined how the creator Strategic planning process will proceed.
    Keywords: strategic planning, mission, Strong, Weakness, Opportunities, Threats}
  • احسان پورنعمان*
    تضعیفات رجالی، پرحاشیه ترین بخش علم رجال است. جارحان فقط در پاره ای از موارد به عوامل تضعیف راویان اشاره کرده اند. توجه به رفتار عملی اصحاب در برخورد با این دسته متهم به ضعف و از دیگر سو، توجه به اختلاف فراوان رجالیان با یکدیگر، سرآغاز تشکیک و ایجاد سوالی در این زمینه است. آیا به راستی تمامی این تضعیفات صحیح و مطابق واقع اند یا برخی عوامل پنهان، رجالیان را به اشتباه انداخته است. بررسی تاریخ حدیث شیعه نشان می دهد، سلسله عواملی همراه هم یا به تنهایی سبب می شد رجالیان در مورد فردی به اشتباه بیفتند. این نکته از متن کتب رجالی و گزارشات ایشان قابل استنباط و اثبات است. نتیجه این اشتباه از تشکیک و خرده گیری تا شدیدترین تضعیفات متغیر بود. در این صورت، استادان و شاگردان وی نیز مورد سوال واقع شده و در نتیجه این اشتباه، کوله بار حدیثی همگی ایشان مورد تشکیک واقع می شد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله سعی می شود با معرفی این عوامل و نمونه های عملی آن، اعتماد کلی و قطعی بر تضعیفات مورد تشکیک واقع شود و رویکردی برای مطالعه بیشتر این تضعیفات فراهم گردد.
    کلید واژگان: رجال شناسی, وثاقت و ضعف, تضعیفات, جرح}
    Ehsan Pour Noman *
    Rejāl attenuations are one of the controversial parts in Rejāl science. Critics have pointed out just some of the factors which attenuate the narrators. Uncertainty begins when one pays attention to the practical conduct of followers in dealing with those who are accused of weakness on the one hand، and to the great differences among scholars of Rejāl on the other hand. Are these attenuations accurate and conform to reality or some of hidden factors have led scholars of Rejāl into confusion. A study of Shi’ite hadith history show that a set of factors together or alone، have caused these scholar to fall into the wrong about a person. This point can be proved by Rejāl books and their reports. The result of this mistake varied from uncertainty and cavil to highest attenuation. So، teachers and students were questioned and as a result of this mistake all of their traditions have become suspected. Due to importance of this issue، in this article we introduce these factors and practical examples، overall and exact trust about doubted attenuations، and provide an approach for further study on these attenuations.
    Keywords: Rej?l science, Reliability, Weakness, Critique, attenuation}
  • زهرا اخوان صراف
    نوشتار حاضر که در قالب نقدی مبسوط بر یکی از تالیفات معاصر در زمینه تشخیص موضوعات، یعنی کتاب «الموضوعات فی الاخبار و الآثار» اثر هاشم معروف الحسنی، ارائه می شود، درصدد است نشان دهد اگر چه فتنه های درون مذهبی و برون مذهبی، به طور وسیعی، صفحه روایات ما راآلودند، اما چنین نیست که در مجموعه های روایی که امروز در دست ماست، انبوهی از روایات جعلی موجود باشد و آنها که به دیده دقت و به قصد کشف مجعولات، کتب روایی ما را کاویدند، به شمار فراوانی از روایات جزما مجعول دست نیافتند و در این گونه آثار، عدم دقت و شفافیت مبانی و نیز معیارهای تشخیص احادیث موضوع، همچنین بی دقتی در مصداق یابی برای این معیارها منجر به داوری های غیر علمی و ناروا نسبت به روایات شده است.
    کلید واژگان: احادیث, سند, متن, جعل, وضع, راوی, ضعف, غلو, کذب, فضایل, مثالب}
    Zahra Akhawan Sarraf
    The present text is a critical review of the book " al Mouduat fil Akhbar wal Athar " written by Ashim Ma`ruf al Hasani. The above mentioned book is a contemporary work which is concerned with fabricated hadiths and is criticized at length by this paper. The author of this paper tries to prove that though some inter- and intra- religious conspiracies have polluted the field of hadith scholarship but it does not mean that all the hadith collections are filled with fabricated hadiths and those who carefully studied hadith books in order to find fabricated hadiths, could not find many radical fabricated hadiths. Lack of high precision and transparency of principles and also lack of criteria for finding fabricated haiths and carelessness in finding examples for these criteria have led to unscientific and wrong judgments concerning these hadiths.
    Keywords: Criticism, Texts, Documents, Reporter, Weakness, Exaggeration, Virtues, Shiite, Sunni Hadith Collections, Reliability of Chain of Documents, Made, up Hadith}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال