به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دور » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین طاهری*

    از مباحثی که توسط شیخ انصاری وارد ادبیات علم اصول امامیه شد و بعد از ایشان به شهرت رسید، مساله امتناع عقلی اخذ قصد قربت در واجبات تعبدی است.مقاله حاضر با اعتقاد به اینکه در عصر حاضر از شهرت نظریه امتناع اخذ قصد قربت کاسته شده، در تلاش است که در ابتدا، ساختار منطقی و جدیدی از ادله امتناع گزارش دهد؛ به این شکل که: با بررسی ویژگی های «وجوب» و «قصد امتثال امر» و مقایسه این ویژگی ها با یکدیگر، خاستگاه هر یک از ادله امتناع را مشخص کرده و این ادله را در 6 مانع دسته بندی نماید. سپس با نقد و بررسی موانع اخذ قصد قربت، و با تحفظ بر ارتکاز عرفی و رعایت خطوط قرمز عقل، امکان عقلی تقیید را اثبات کند.

    کلید واژگان: قصد امتثال امر, دور, تهافت, تکرار محرکیت, تعجیز مکلف}
  • محمدرسول آهنگران*، محمد حسینی پور

    بحث پیرامون اعجاز قرآن از جمله بحث‏‏های «پسینی» قرآن کریم است؛ به این معنا که در خود قرآن و حتی در سنت پیامبر، صراحتی در لفظ معجزه یافت نشده است. بدون شک، ارایه معجزه از ضروریات ادعای یک پیامبر مبنی بر ارسال وی از سوی پروردگار است، لیکن اینکه پیامبر اسلام چه معجزاتی داشته ‏اند مورد اختلاف دانشمندان مسلمان است؛ چه رسد به مستشرقین. آنچه میان مسلمانان اجماعی است، این است که صرف ‏نظر از سایر معجزات پیامبر اسلام، قرآن کریم معجزه جاوید ‏ایشان است. یکی از بزرگان متاخر که سعی نموده تا اعجاز قرآن را با ذکر مقدمات و اقامه دلایل نقلی و عقلی اثبات نماید، ‏آیت ‏الله سید ابوالقاسم خویی رضوان ‏الله‏ علیه است که در کتاب «البیان فی تفسیر القرآن» به این موضوع پرداخته است.‏ در این مقاله سعی شده تا مقدمات، روش ‏شناسی و ادله عقلی و نقلی ‏ایشان در بحث اعجاز قرآن تبیین شده و با روشی توصیفی و تحلیلی مورد انتقاد قرار گیرند؛ در نتیجه ثابت شد بیشتر استدلال‏های ایشان یا دارای دور بوده یا اینکه تمام، نیستند؛ و این یافته منافاتی با اثبات اعجاز قرآن از سایر طرق و نیز منافاتی با جایگاه بی‏ بدلیل آیت‏ الله خویی ندارد.

    کلید واژگان: اعجاز قرآن, تحدی, دور, دین‏باور, معجزه}
    MohammadRasool Ahangaran *

    The discussion of the miracle of the Qur'an is one of the "posterior" discussions of the Holy Qur'an; In the sense that in the Qur'an itself and even in the tradition of the Prophet, there is no explicitness in the word miracle. Undoubtedly, the presentation of a miracle is one of the necessities of a prophet's claim that he was sent by God. But what miracles the Prophet of Islam performed was disputed by Muslim scholars; Let alone the Orientalists. What is common among Muslims is that, apart from the other miracles of the Prophet of Islam, the Holy Quran is his eternal miracle. One of the later greats who tried to prove the miracle of the Qur'an by mentioning the preliminaries and presenting narrative and rational reasons is Ayatollah Seyyed Abolghasem Khoy rzwan Allah Alayh, who has dealt with this issue in his book "Al-Bayan Fi Tafsir Al-Quran". In this article, an attempt has been made to explain their introductions, methodology, and rational and narrative arguments in the discussion of the miracle of the Qur'an and to criticize them in a descriptive and analytical manner; As a result, it turned out that most of his arguments were either far-fetched or incomplete; And this finding does not contradict the proof of the miracle of the Qur'an in other ways, nor does it contradict the unreasonable position of Ayatollah Khoi.

    Keywords: Quran miracle, challenge, distance, Religion, miracle}
  • سید مصطفی سجادی

    تقلید یعنی تبعیت عملی جاهل از عالم و تقلید فقهی یعنی تبعیت از کسی که در علوم متعدد دینی و مقدمات آن تخصص داشته و برای اجتهاد، یعنی استنباط احکام دین از منابع آن، توانایی لازم را دارد.«اجتهاد» و «تقلید» از مسایل مهم دینی و مذهب شیعی است که برای عموم دین‌داران در طول زمان، راه ارتباط و مسیر اتصال پویا به منابع دینی را مهیا می‌کند تا آنان به احکام الهی دسترسی بهتری داشته باشند و دقیقا بدین جهت، این مقوله هدف شبهات و اشکالات متعدد قرار گرفته است. تحقیق پیش رو در صدد پاسخ به برخی از آنهاست.

    کلید واژگان: اجتهاد, تقلید, احتیاط, مشروعیت, دور, ظن, خبر واحد, حجیت}
  • حمید کوه پیما *، محسن پور محمد
    یکی از نظریات مشترک و مطرح در علوم پایه و علوم انسانی، به ویژه علوم دینی، دیدگاه خلقتی شبه انسان، انسان نما یا انسانی دیگر غیر از نسل بشر کنونی است. در نگاه کلی، این نظریه را باید متاثر از افسانه های تاریخی دانست. وجود برخی ابنیه تاریخی که امکان ایجاد آن ها از سوی نسل بشر امروزی وجود ندارد، تصوری برای اندیشمندان ایجاد کرده تا به انسان های فرازمینی یا نسل شبه انسانی معتقد شوند که زمانی در زمین می زیستند. در پی سلسله مطالعاتی در علوم پایه، همچون فیزیک و ریاضی، با طرح مباحث مربوط، احتمال وجود زمینی دیگر غیر از این زمینی بسیار زیاد است. با توجه به تایید این مطالعات، در کلیسا موضوع خلقت عالمی دیگر به چالشی در حوزه دین به شمار آمد. علوم اسلامی نیز که برخاسته از آموزه های قرآن کریم می باشند، به این موضوع ورود نمود و با وضع اصطلاح «اکوار و ادوار»، به بحث در باب آن پرداخت. با بهره گیری از آیات و بررسی آن ها در کنار روایات درباره امکان خلقتی مشابه، خلقت انسان در عالمی قبل از عالم موجود و یا وجود مردمانی از جنس ما، یا شبیه ما که از نسل حضرت آدم(ع) هستیم، به دست می آید که وجود چنین انسان هایی قبل از حضرت آدم(ع) منتفی نیست. این نظریه با آفرینش و فیض مدام خداوند متعال هماهنگی بیشتری دارد. این پژوهش، جستاری است در استخراج زمینه هایقرآنی روایی خلق مدام، به ویژه از رهگذر توجه به منبع عقل، به روشی توصیفی و تحلیلی سامان یافته است.
    کلید واژگان: جهان های ممکن, جهان های طولی و عرضی, شبه انسان, لبس جدید, دابه, کور, دور}
    hamid koohpeyma*, mohsen puormohammad
    One of the common ideas raised in basic sciences and human sciences, especially religious sciences, is the pseudo-human, human, or other mankind's viewpoint, other than the present-day human race. In general, this theory must be influenced by historical myths. The existence of some historical buildings that cannot be created by modern human generations has created a notion for thinkers to believe in extraterrestrial humans or generations who once lived on the earth. Following a series of studies in basic sciences, such as physics and mathematics, with the theme of the discussion, there is a high probability of existence of a land other than this earth. According to the confirmation of these studies, in the Church, the issue of the creation of another was a challenge in the realm of religion. Islamic sciences, which derive from the teachings of the Holy Quran entered into this subject and discussed the situation with the term "courses and periods". Using the verses and examining them alongside the traditions of the similar creation possibility, the creation of man in the universe before the present world, or the existence of a people of ours, or like us from the generation of Adam (AS), is that the existence of such humans Before Adam (AS) is not forbidden. This theory is more in harmony with the creation and grace of Allah Almighty. This research is an attempt to extract the Quranic context of the persistent creativity, in particular through the attention to the source of reason, in a descriptive and analytical way.
    Keywords: Possible Worlds, Longitudinal, Transversal Universes, Pseudo-humans, Labse Jadid, Dabbah, Kaur, Daur}
  • علی ربانی گلپایگانی
    یکی از استوارترین برهان‎هایی که بر وجود خداوند متعال اقامه شده، برهان امکان یا برهان امکان و وجوب است. برهان وجود و برهان صدیقین سینوی، نام‏های دیگر آن است. از برهان امکان دو گونه تقریر ارائه شده است. گونه نخست، بر قبول واقعیت یا موجود، بدون لحاظ اینکه ممکن الوجود است، مبتنی است، و گونه دوم بر وجود ممکن الوجود مبتنی است. در تقریر اول، از وجود موجود (واقعیت) بر وجود واجب الوجود بالذات استدلال می‎شود، و در تقریر دوم از وجود ممکن الوجود ضرورت وجود واجب الوجود بالذات اثبات می‎شود.
    از هر یک از دو گونه تقریر برهان امکان، تبیین‏های مختلفی ارائه شده است، برخی از تبیین‏های گونه اول، مبتنی بر امتناع دور و تسلسل در علیت است، و برخی دیگر، مبتنی بر آن نیست. گونه دوم تقریر برهان امکان نیز با عبارت‏های متفاوتی تبیین شده است. در این میان شیخ اشراق نیز تقریر ویژه‏ای از برهان امکان عرضه نموده است. لمی یا انی بودن برهان امکان از جمله مسایل مورد بحث درباره آن است، چنان‏که اشکالاتی نیز بر این برهان وارد شده است که از سوی متفکران اسلامی به آن‏ها پاسخ داده شده است. مسایل و مباحث مزبور، در این نوشتار تبیین و بررسی شده است.
    کلید واژگان: برهان امکان, دور, تسلسل, موجود, ممکن الوجود, واقعیت, واجب الوجود}
    Ali Rabbani Golpaygani
    One of the strongest argument suggested for the existence of God is argument from contingency (Borhan al-Emkan Va al-Vojoub) which is called also argument from existence (Borhan al-Vojoud) and Avecinna’s Seddighin argument. This argument has been formulated in two ways: first one relies on acceptance of the reality or existence regardless of considering it as a contingent. And second one depends on existence of contingents. In the first account, existence of necessary existence is proved by consideration of existence of reality (existence), in the second account, existence of necessary existence is established by consideration of existence of contingents. Many interpretations suggested from each of the two accounts of the argument from contingency. Some of the first accounts, depend on impossibility of circle and regress and some do not rely on. The second account of the argument from contingency has been explained in different ways. As well as Suhrawardi has special interpretation of it. One of the subjects concerning this argument is whether it is demonstration from cause to effect or from effect to cause. As well as many objections provided against this argument and Muslim thinkers have replied them. These subjects and discussions have been explained and analyzed in this article.
    Keywords: argument from contingency, circle, regress, existent, contingent, reality, necessary existence}
  • ابراهیم نویی
    محقق نائینی از جمله اندیشمندان شیعی در علم اصول فقه است که با دسته بندی قضایا به حقیقیه و خارجیه، احکام شرعی را بر قضایای حقیقیه بنیان گذارده است.
    این نوشتار کوشیده است افزون بر گزارش تعریف های این محقق توانمند از گزاره های یاد شده و پاسخی که وی بر پایه آن تعریف ها به شبهه دور در شکل نخست قیاس اقترانی داده است، به نقد این تلاش ها بپردازد.
    کلید واژگان: قضیه خارجیه, قضیه حقیقیه, محقق نائینی, محقق سبزواری, قیاس, دور}
  • ابراهیم نویی
    بی تردید پرسش منسوب به ابوسعید بن ابی الخیر درباره دوری بودن شکل نخست قیاس، نامفیدی، انتاج غیربدیهی و بطلان آن که بالتبع بطلان دیگر شکل های قیاس را هم در پی دارد و نیز پاسخ منسوب به ابن سینا، کاوش های علمی شایانی را می طلبد.
    گرچه سخن درباره محتوای این گفت وگوی علمی، سرانجام به ستیزه شهپر شهود و عقال خرد می انجامد، ولی درباره این خرده گیری به صورت خاص باور یکسانی وجود ندارد. پاره ای، از اساس داستان را افسانه ای می دانند و برخی دیگر، آن را برخوردار از واقعیت دانسته اند. اینان نیز با یکدیگر اختلاف دارند؛ گروهی این پرسش و پاسخ علمی را نوشتاری می دانند و برخی افزون بر آن، دیداری بودن داستان را هم به میان کشیده اند.
    به هر روی، وجود این گفته های کم و بیش ناسازگار، فضای آسمان پیرامونی این رخداد را در هاله ای از ابهام فرو برده است. در این مقاله کوشیده ایم به اندازه توان علمی، در بازشناسی حقیقت این ماجرا سهمی ایفا کنیم.
    کلید واژگان: ابوسعیدبن ابی الخیر, ابن سینا, محمد بن منور, جمال الدین ابوروح, قیاس, شکل نخست, دور}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال