جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ممکن الوجود » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه «ممکن الوجود» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از استوارترین برهانهایی که بر وجود خداوند متعال اقامه شده، برهان امکان یا برهان امکان و وجوب است. برهان وجود و برهان صدیقین سینوی، نامهای دیگر آن است. از برهان امکان دو گونه تقریر ارائه شده است. گونه نخست، بر قبول واقعیت یا موجود، بدون لحاظ اینکه ممکن الوجود است، مبتنی است، و گونه دوم بر وجود ممکن الوجود مبتنی است. در تقریر اول، از وجود موجود (واقعیت) بر وجود واجب الوجود بالذات استدلال میشود، و در تقریر دوم از وجود ممکن الوجود ضرورت وجود واجب الوجود بالذات اثبات میشود.
از هر یک از دو گونه تقریر برهان امکان، تبیینهای مختلفی ارائه شده است، برخی از تبیینهای گونه اول، مبتنی بر امتناع دور و تسلسل در علیت است، و برخی دیگر، مبتنی بر آن نیست. گونه دوم تقریر برهان امکان نیز با عبارتهای متفاوتی تبیین شده است. در این میان شیخ اشراق نیز تقریر ویژهای از برهان امکان عرضه نموده است. لمی یا انی بودن برهان امکان از جمله مسایل مورد بحث درباره آن است، چنانکه اشکالاتی نیز بر این برهان وارد شده است که از سوی متفکران اسلامی به آنها پاسخ داده شده است. مسایل و مباحث مزبور، در این نوشتار تبیین و بررسی شده است.کلید واژگان: برهان امکان, دور, تسلسل, موجود, ممکن الوجود, واقعیت, واجب الوجود}One of the strongest argument suggested for the existence of God is argument from contingency (Borhan al-Emkan Va al-Vojoub) which is called also argument from existence (Borhan al-Vojoud) and Avecinnas Seddighin argument. This argument has been formulated in two ways: first one relies on acceptance of the reality or existence regardless of considering it as a contingent. And second one depends on existence of contingents. In the first account, existence of necessary existence is proved by consideration of existence of reality (existence), in the second account, existence of necessary existence is established by consideration of existence of contingents. Many interpretations suggested from each of the two accounts of the argument from contingency. Some of the first accounts, depend on impossibility of circle and regress and some do not rely on. The second account of the argument from contingency has been explained in different ways. As well as Suhrawardi has special interpretation of it. One of the subjects concerning this argument is whether it is demonstration from cause to effect or from effect to cause. As well as many objections provided against this argument and Muslim thinkers have replied them. These subjects and discussions have been explained and analyzed in this article.Keywords: argument from contingency, circle, regress, existent, contingent, reality, necessary existence}
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.