به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Stories » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Stories» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی سعیدی*

    از جمله مسایل بحث برانگیز درحوزه زبان دین و قرآن،واقعنمایی/ ناواقع نمایی زبان قصص قرآن است. ناواقع نمایی زبان قصص قرآن توسط برخی نواندیشان از جمله محمداحمدخلف الله طرح گردیده است. در این مقاله باروش تحلیلی-توصیفی ضمن اشاره به رویکرد ناواقعنما به زبان دین و گزاره های تاریخی متون دینی در جهان غرب به تبیین دیدگاه محمداحمدخلفالله پرداخته و سپس با تکیه بر آراء تفسیری آیت الله جوادی آملی این دیدگاه مورد ارزیابی قرارگرفته است. یافته های تحقیق بر آن است که دیدگاه خلف الله در تنافی با ادله عقلی مانند برهان اعجاز (در دوری از اختلاف و تناقض) برهان حق ،برهان هدایت و همچنین در تعارض با صریح برخی آیات قرآن، میباشد. مضاف بر اینکه قصص قرآن در لسان قرآن متصف به برخی اوصاف سلبی (انحراف ناپذیری ، تحریف ناپذیری) و ثبوتی (مانند وصف حق، میزان، قول فصل) که نافی مدعای خلفالله در ناواقعنمایی قصص قرآن و ظهور در واقعنمایی آنها دارند.

    کلید واژگان: قصص, زبان دین, واقع نمایی, جوادی آملی, خلف الله}
    Mahdi Saedi *

    Among the controversial issues in the field of the language of religion and the Qur'an is the realism/unrealism of the language of the stories of the Qur'an. The unreality of the language of Qur'anic stories has been proposed by some new thinkers including Muhammad Ahmad Khalafullah. In this analytical-descriptive article, while pointing to the unrealistic approach to the language of religion and the historical statements of religious texts in the Western world, Baroosh has explained the point of view of Muhammad Ahmed Khalfullah, and then based on the interpretive opinions of Ayatollah Javadi Amoli, this point of view has been evaluated. The findings of the research are that Khalafullah's point of view is in conflict with rational arguments such as the proof of miracles (away from disagreement and contradiction) and also in conflict with the explicitness of some verses of the Qur'an. In addition to the fact that the stories of the Qur'an in the language of the Qur'an are characterized by some negative and positive attributes (such as the description of truth) which negate the claims of Khalafullah in the unrealization of the stories of the Qur'an and the appearance in their realization.

    Keywords: stories, the language of religion, Realism}
  • علی اصغر اصغری ولوجایی، حمید محمدقاسمی*، سید حسین حسینی کارنامی

    قرآن کریم کتابی است که جذاب ترین و معتبرترین قصه های دینی را تشکیل می دهد. قصه در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی قدمتی کهن دارد و سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر است. از همین روی دامنه مخاطبانش وسیع تر و قدرت نفوذش بیش تر است. قرآن کریم در طرح داستان ها و به خصوص داستان های انبیا، از سبک و اسلوب های منحصر به فردی بهره جسته است. همین داستان های معنوی، آن هنگام که به دست افسانه پردازان و اسراییلیات آفرینان افتاده است به نوعی مورد پردازش قرار گرفته که کاملا با اسلوب و اهداف داستان های قرآن کریم مغایر و متضاد بوده است. این مقاله بر آن است مقایسه ای اجمالی میان پنج ویژگی داستان های قرآن از جمله «حقیقت گرایی، نپرداختن به جزییات و تفاصیل بی فایده، مبارزه با تحریفات، معرفی انبیا به عنوان الگوهای اخلاقی، رعایت اصول اخلاقی» با پنج ویژگی اسراییلیات که کاملا در برابر ویژگی های قصص قرآنی است یعنی «افسانه سرایی و خرافه پردازی، پرداختن به جزییات و تفاصیل بی فایده، تفاوت ها و تهافت های روایات اسراییلی، و مخدوش کردن چهره تابناک انبیا ارایه کند تا اختلاف عمیقی که میان این دو روش وجود دارد روشن شود.

    کلید واژگان: قرآن, قصص, اسرائیلیات, انبیا, افسانه سرایی}
    Ali Asghar Asghari Valojaei, Hamid Mohammad Ghasemi *, Seyyede Hossein Hosseini Karnami

    Holy Quran is a book that contains one of the most fascinating and authoritative religious stories. Stories have a long history in the field of culture and transmission of human concepts and are the most compatible verbal form with the human mind; as a result, the audience is wider and are more influent. Holy Quran has used unique styles in designing stories, especially the stories of the Prophets. These spiritual stories were processed in a way that were completely contrary to the style and purpose of the stories of HolyQur'an when have been found by mythologists and Israʼiliyyat. The present article seeks to provide a brief overview of the five characteristics of Qur'anic stories, including "truthfulness, disregard for useless details, the fight against distortion, the introduction of Prophets as moral role models, and considering moral principles" with the five characteristics of Israʼiliyyat that are in very contrast to the characteristics of stories; that is, "myths and superstitions, paying attention  to useless details and particulars, the differences and distortions of the Israʼiliyyat narrations, and the distortion of the glorious reputation of the prophets in order to clarify the profound difference between the two methods."

    Keywords: Quran, stories, Israʼiliyyat, prophets, fable}
  • مهدی سعیدی*، عبدالمجید حسینی زاده، سید علی علم الهدی، حسین هوشنگی

    رویکرد کارکردگرایانه به قصص قرآن توسط برخی افراد جریان اعتزال نو طرح گردیده است. نادیده انگاشتن جنبه واقع نمایی داستان ها از جمله مولفه های اصلی این نگرش است. در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی ضمن تبیین رویکرد کارکردگرایانه (ناظر به قصص قرآن)، به بررسی نسبت میان اهداف و اوصاف داستان های قرآن- که در متن قرآن بر آنها تاکید شده- با مساله واقع نمایی پرداخته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد اوصاف قصص (مانند وصف حق و احسن) ظهور در واقع نمایی دارد و اهداف و اغراض مترتب بر قصص (مانند تثبیت قلب پیامبر، صدق دعوی نبوت و...) در بستر واقع نمایی قصص حاصل خواهد شد، و روش قرآن در نقل داستان ها گواه روشنی بر مطابقت گزارش های تاریخی قرآن با واقع بوده، و نگرش کارکردگرایانه در تحلیل قصص قرآن قرین توفیق نیست.

    کلید واژگان: قصص, واقع نمایی, اهداف قصص, کارکردگرایی, زبان دین, نومعتزله}
    Mahdi Saedi *, Abdolmajid Hoseinizadeh, Sayyed ali Alamolhoda, Hossein Hooshangi

    A functionalist approach to the stories of the Qur'an has been proposed by some members of the New Etzal movement. Ignoring the realistic aspect of stories is one of the main components of this attitude. In this article, with an analytical-descriptive method, while explaining the functionalist approach (observing the stories of the Qur'an), the relationship between the aims and descriptions of the stories of the Qur'an, which are emphasized in the text of the Qur'an, is dealt with realistically. The research findings show that the descriptions of stories (such as the description of truth and goodness) appear in reality and the goals and intentions of stories (such as establishing the heart of the Prophet, the truth of the claim of prophethood, etc.) in the context of realizing stories. Will be achieved, and the Qur'anic method of narrating stories is clear evidence that the historical accounts of the Qur'an correspond to reality, and the functionalist approach to the analysis of Qur'anic stories is not successful. Keywords: Stories, Realism, Story Objectives, Functionalism, Language of Religion, Neo-Mu'tazilites.

    Keywords: stories, Realism, the objectives of the Qur’anic stories, Functionalism, the language of religion, the neo-Mu'tazila}
  • غلامرضا رئیسیان*، علی مهمان نواز، مرتضی سلمان نژاد

    اصحاب حدیث به مثابه مکتبی تمامیت طلب در تمامی حوزه های علوم دینی، در زمینه زهد نیز آثار قابل توجهی بر جای گذاشت. عرصه زهدپژوهی نزد ایشان با توجه به گرایش های دوگانه متقدمان و متاخران، تبلور متفاوتی از حدیث پژوهی را رقم زده است. اگرچه موضوع زهد در قالب نگاشته ای حدیثی توسط ابن مبارک و ابن حنبل مورد بررسی قرار گرفته، جریان های اثرگذار بر آن ها و همچنین مبانی متفاوت حدیثی این دو، درکی دوگانه را از مفهوم زهد حاصل آورده است. وجود مکتب فکری اصحاب حدیث و پدیداری خوانش های گوناگون حدیث و به تبع اثرگذاری بر دو محدث مورد بحث در زمینه زهد نیز شایان توجه است. در این بین، داستان سرایی قصاص نیز در تصویرسازی از زهد بی تاثیر نبوده است. در جستار پیش رو سعی شده است ضمن بررسی تطبیقی کتاب الزهد ابن مبارک و کتاب الزهد ابن حنبل، تفاوت های آن دو از نظر گستره و موضوعات مطرح در این دو کتاب، مورد بحث قرار گیرد و از رهگذر جریان های موجود در سده های دوم و سوم هجری به تنوع روش های زهدگرایانه آن عصر اشاره کند.

    کلید واژگان: اصحاب حدیث, ابن مبارک, احمد بن حنبل, کتاب الزهد, زهد, تصوف, قصص}
    Gholamreza Raeisian*, Ali Mehman Nevaz, Morteza Salman Nejad

    Summary The Companions of Hadith, as a totalitarian school in all fields of religious sciences, also left significant effects in the field of asceticism. The field of asceticism has given him a different crystallization of hadith research due to the dual tendencies of the early and the late. Although the subject of asceticism has been studied in the form of hadith writings by Ibn Mubarak and Ibn Hanbal, but the influential currents on them as well as the different hadith principles of the two have obtained a dual understanding of the concept of asceticism. The existence of the school of thought of the companions of hadith and the phenomenon of various readings of hadith and consequently the impact on the two hadiths discussed in the field of asceticism are also noteworthy. In the meantime, storytelling has not been ineffective in depicting asceticism. In the present article, while comparatively examining Ibn Mubarakchr('39')s "Book of Asceticism" and Ahmad Ibn Hanbalchr('39')s "Book of Asceticism", the differences between the two in terms of scope and issues in these two books are discussed and through the currents in The second and third centuries AH point to the variety of ascetic methods of that era.

    Keywords: Companions of Hadith, Ibn Mubarak, Ahmad Ibn Hanbal, Book of Asceticism, Asceticism, Sufism, Stories}
  • نصرت نیل ساز*، صدیقه ملک لو

    یکی از مهم ترین مستندات خاورشناسان برای اثبات غیروحیانی و بشری بودن قرآن، شبهه تفاوت ساختار قصه های قرآن با عهدین است؛ دیدگاه این محققان پیرامون سه محور «بیان روایی متفاوت در سور مکی و مدنی»، «تکرار داستان ها»، «ابهام و عدم انسجام داستان ها» تحلیل شده است. عوامل مهمی چون، غلبه رویکرد تاریخی و ادبی نسبت به محتوای داستان های قرآن، غفلت از منشا واحد الهی ادیان توحیدی، تلقی وحی به مثابه تجربه شخصی پیامبر (ص) منجر به طرح شبهاتی در حوزه ساختار داستان های قرآن شده است. در این مقاله با استنادات درون دینی (اعم از قرآن، تفسیر، کتب لغت و...) و برون دینی (عهدین، آراء خاورشناسان و داده های تاریخی) به نقد و تحلیل شبهات خاورشناسان در این حوزه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: قصص, قرآن, ساختار, خاورشناسان, تحلیل}
    Nosrat Nilsaz *, Sedigheh Maleklou

    One of the most important documents of orientalists to prove the non-revelatory origin of the Qur'an is the misconception of the difference between the structure of the Qur'anic stories and the Testaments’; the view of these researchers have been analyzed on three axes of "different narrative expression in Makkī and Madanī surahs", "repetition of stories", "ambiguity and incoherence of stories". Important factors such as the dominance of historical and literary approach to the content of Qur'anic stories, neglect of the single divine origin of monotheistic religions, and the perception of revelation as the personal experience of the Prophet (PBUH) have led to mention doubts about the structure of Qur'anic stories. This article criticizes and analyzes the doubts of orientalists in this field with intra-religious citations (Qur’an, commentary, dictionaries, etc.) and extra-religious citations (Testaments, opinions of Orientalists and historical evidence).

    Keywords: stories, Quran, structure, orientalists}
  • صدیقه مفیدی*، محسن قاسم پور، حمیدرضا فهیمی تبار
    رویکرد واعظانه، نوعی گرایش تفسیری است که در سده های مختلف از سوی مفسران قرآن کریم در تفسیر آیات الهی مورداستفاده قرارگرفته است. در این رویکرد، کاربرد زبان و اصطلاحات روزمره مخاطب، داستان ها و قصه ها، به ویژه قصه های اساطیری به منظور جلب توجه مخاطبان و اقناع عاطفی آن ها پر شمار است. گفته می شود یکی از تفاسیر مهم باملاحظه این نوع گرایش، ترجمه ی تفسیر طبری است و همگرایی مترجمان تفسیر طبری با برخی باورهای فرهنگی مخاطبان از عناصر مهم وقابل توجه در رویکرد تفسیر واعظانه این اثر است. به دیگر سخن مفسران این تفسیر باملاحظه عناصر فرهنگی مردم آن عصر ترجمه تفسیری را به گونه ای رقم زده اند که این جنبه تفسیری مشهود گردد. بر این اساس این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که مولفه های گرایش واعظانه در ترجمه تفسیر طبری کدام است؟ در یک نگاه کلی می توان دستاورد این تحقیق را در این نکته اساسی مورد تاکید قرارداد که مولفان این تفسیر مولفه های فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به کار رفته در مفاهمه مخاطبان آن روزگار را در خود منعکس ساخته واز این رهگذر کوشش کرده اند بین این فرهنگ و فرهنگ اسلامی پیوندی برقرار سازند. پیوندی که هدف آن تاثیرگذاری بر مخاطب و ایجاد فرآیندی است که در نهایت به رشد و ارتقا شخصیت تربیتی و معنوی آنان بیانجامد. کاربست این چنین شیوه ای در تفسیر غالبا در رویکردهای تفسیر واعظانه ملموس است.
    کلید واژگان: ترجمه تفسیر طبری, اساطیر, فرهنگ, اقناع, رویکرد تفسیری واعظانه}
    Seddigheh Mofidi *, Mohsen Ghasempour, Hamidreza Fahimitabar
    Advisedly strategy is a kind of interpretative attitude that has been used among the holy Qoran interpretors in different times. Considering this attitude, Tabari interpretation translation is one of the most important interpretations. One of the important and considerable factors in the advisedly strategy is the existence of the fluctuations between Tabari interpretation translators and some of the readers cultural believes. In the other words this interpretation has been translated according to the peoples cultural believes of the same era. So this research is to answer the followibg questions, using descriptive and analyzing methods.what are the different dimensions of the fluctuations between Islamic and Iranian cultures in this interpretive translation ? and what are advisedly atittude points in this interpretation?In a general view we can emphasize this research result in this basic point that these interptetation authors have reflected the Iranian culture ponts in this work and by this mean,they have tried to link this culture to the Islamic culture.
    Keywords: Tabari Interpretation Translation, Stories, Culture, Advisedly Interpretive Attitude Satisfaction}
  • رضا اشرف زاده، محمد بهنام فر، نازنین احسانی
    «مثنوی معنوی» حاصل تطور و سیر قصه ها در طول زمان است. این قصه ها راه شناخت ورود به دنیای مولانا و آشناشدن با خلاقیت وی در عرصه داستان پردازی است. «تفسیر کمبریج» نیز از تفاسیر مهمی است که مخصوصا از جنبه ادبی اهمیت دارد و دارای داستان هایی است که به اقتضای مطلب در جای جای کتاب پراکنده اند. این داستان ها در «مثنوی معنوی» و «تفسیر کمبریج» می توانند از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرند. در این تحقیق، مقایسه ای تطبیقی میان داستان های «مثنوی معنوی» و «تفسیر کمبریج» انجام شده است. در این امر که نوعی خوانش ارتباطی است، ارتباط دو متن را به یکدیگر آشکار می کند.
    کلید واژگان: قصص قرآنی, داستان پردازی, مثنوی, تفسیر کمبریج}
    Reza Ashrafzadeh, Mohammad Behnamfar, Nazanin Ehsani
    Mathnavi-i Manavi is the result of the stories circulation in the period of time. These stories are the key to Molana's world and to know his creativity in story writing. Cambridge Interpretation is also one of the important interpretations which is especially important from literary point of view and includes stories which are brought in different parts of the book based on the related subjects. These stories could be studied from different aspects and viewpoints in Mathnavi-i Manavi and Cambridge Interpretation. The present research clarifies the relationship between two texts comparatively.
    Keywords: Stories, story writing, narration, Mathnavi-i Manavi, Cambridge Interpretation}
  • سید رضامودب، کامران اویسی
    از میان انبوه احادیث موجود، روایاتی وجود دارند که بنا بر برخی شواهد، از منابع اهل تسنن به کتب شیعه انتقال یافته اند و علامه عسکری اصطلاحا آن ها را «روایات منتقله» نام گذاری کرده است. برخی روایات تفسیری مجمع البیان، به ویژه در حوزه قصص پیامبران، مانند روایت چشمه حضرت صالح×، به سبب عدم وجود آن در دیگر منابع حدیثی معتبر و مشهور شیعه و حتی اهل تسنن، از متفردات طبرسی است که انتقال آن از کتاب های قصص پیامبران که در میان عامه رواج داشته است به مجمع البیان توسط طبرسی با توجه به ناسازگاری آن با روایات مندرج در منابع شیعه محتمل است. به علت ارسال یا ضعف سند و نیز وجود روایات متضافر متعارض با آن در کتب شیعه، روایت منتقله چشمه حضرت صالح×، نا استوار است.
    کلید واژگان: منتقله, روایت, قصص, مجمع البیان, چشمه صالح}
    Sayyid Reza Moaddab, Kamrani Uwaisi
    Among the existing numerous traditions¡ there are some traditions which¡ according to some pieces of evidence¡ have been moved from Sunni sources to Shia books. These traditions have been literally described by Allamah Askari as “transferred traditions”. Some of the tafsir-related traditions found in Majma’ul Bayan especially those dealing with the prophets’ stories such as the narration concerning Prophet Salih’s spring are particular to Tabarsi who is very likely to have taken those traditions from Sunni books about the stories of prophets because they are generally inconsistent with the traditions recorded in Shiite sources¡ not to mention the fact that they cannot be found anywhere else in any other important and reliable Shia sources. In view of the fact that these traditions are mursal (meaning hurried) or poor in terms of the chain of transmission and there are numerous other traditions in Shia books which clearly contradict them¡ it can be said that the tradition concerning Prophet Salih’s (water) spring is unstable and shaky.
    Keywords: transferred, tradition, stories, Majmaul Bayan, Salih's spring}
  • حمید محمدی راد، مرتضی سازجینی، زین العابدین غفاری
    در این پژوهش به بررسی فضایل اخلاق فردی در سوره قصص پرداخته شد. از داستان حضرت موسی (ع) و سایر افراد مطرح در سوره، نکات بسار مهمی در بعد اخلاق فردی قابل برداشت است. از نکات اخلاقی استنباط شده از اعمال موسی (ع) می توان به فضایلی همچون اخلاص در نیت، شکرگزاری، شجاعت، امیدواری و دعا را نام برد. از فضایل اخلاقی سایر افراد مطرح در داستان، می توان به رازداری مادر و خواهر موسی (ع) که سال ها راز او را کتمان کردند، اشاره کرد که این کار جان موسی (ع) را حفظ کرد و «حیاء» را به عنوان بارزترین ویژگی اخلاقی دختران شعیب (ع) عنوان کرد که در نحوه حرکت و نوع سخن گفتن آنان با موسی (ع) نمود یافته است. همچنین فضایل اخلاقی دیگری چون، اعراض از لغو، شکیبایی در برابر مصایب و نیکوکاری از سوره مبارکه قصص برداشت می شود که شناخت و آراسته شدن به این فضایل در نیل به سعادت دنیوی و اخروی موثر است.
    کلید واژگان: موسی(ع), دختران شعیب, قصص, اخلاق, فضایل و رذایل, اخلاق فردی}
    Hamid Mohamadi Rad, Morteza Sazjini, Zeynolaabedin Ghafari
    In this study, individual moral virtues were surveyed in Surah Al-Qasas. One can infer very important points in the individual moral dimension from the story of Moses (AS) and others discussed in the Surah. From the moralities inferred from acts of Moses one can point to such good virtues like sincerity, gratitude, courage, hope and pray. From the moral virtues of others involved in the story one can name the secrecy of Moses’ mother and sister, who for years kept his secret and saved his life. The prudency and decency of the girls of Shoaib is inferred from the way they moved and spoke with Moses.
    Other moral virtues such as abandonment of saying what is nonsense and useless, patience for problems and also charity can be inferred from the stories of the Surah and understanding and practicing these virtues will result in achieving happiness in this world and the hereafter.
    Keywords: Musa, daughters of Shoaib, stories, morals, virtues, vices of individual morality}
  • مهدی ممتحن، محمد عظیمی ده علی
    تقیه یکی از ارکان دین اسلام و مذهب شیعه و از مهم ترین عوامل بقای مذهب شیعه و البته اسلام به شمار می آید. از طرفی بر اساس روایات شیعه مساله تقیه هم چنان و تا ظهور حضرت حجت(عج) جاری است و در زمانه ما هم به دلیل ایجاد نحله های گوناگون مذهبی و گستردگی ارتباطات، یافتن مصداق تقیه از اهمیت والایی جهت ایمنی از خطراتی که مذهب شیعه را تهدید می نماید برخوردار است. این نوشتار که به سبک بنیادین و بر اساس مطالعات کتابخانه ای مهیا شده، به معناشناسی تقیه در قرآن را بیان می دارد. هم چنین فراهم سازی بستر عمل به تقیه و شرایط و مصادیق روشن آن را روشن می سازد، تا در ازای آن راهکارهای تقیه در جامعه کنونی پیاده گردند و به این واسطه، از بسیاری از مفاسد پرهیز از تقیه در جامعه کنونی جلوگیری شود.
    کلید واژگان: قرآن, روایات, معناشناسی, تقیه}
    Mahdi Momtahen, Mohammad Azimi Dehali
    Reservation id one of the Islam and Shia’s principles and is one of the most important factors of Islam and Shia’s survive. On the other hand reservation is current till Mahdi’s Outburst. The present paper has been done based on library studies and surveys the Reservation semantics in Holy Quran. It also clarifies the methods of reservation commitment in order to apply them in the society and to prevent many corruptions in the society.
    Keywords: Quran, stories, Semantics, reservation}
  • یحیی میرحسینی
    در کتب رجال و تراجم سده های متقدم و میانه هجری، در کنار یادکرد از اصناف مختلف علما همچون فقها، محدثان و متکلمان، از گروهی به نام «قصاص/ قصاصین» سخن به میان آمده است. این گروه نفوذ گسترده ای در میان عموم مردم داشتند و بر دانشهای مختلفی چون حدیث، و تفسیر، و هم بر اندیشه های اخلاقی عموم و جریان وعظ اثرگذار بودند. انتقادهای شدید از قصاص و گاه مخالفت کلی با وجود آنان، باعث شد این گروه و به تبع آن، این مفهوم به زودی فراموش گردد؛ چنان که برخی از مولفان و ناسخان متاخرتر، این عنوان را با تصحیف نقل کرده، یا در فهم معنای آن به خطا رفته اند. نخستین گام برای شناخت این گروه، واکاوی چرایی ناموری آنان به قصاص است. بنابراین، در این مطالعه با کاربست روش ریشه شناسی تاریخی (تبارشناسی) و گونه شناسی واژگان، کارکرد اجتماعی این گروه مطالعه، و پیشنهاد جدیدی درباره کیفیت ساخت واژه قصاص ارائه گردیده است. افزون بر این، با مرور گزارشهای تاریخی درباره قصاص، تحول معنایی این واژه در دوره های مختلف بازشناسی شده است.
    کلید واژگان: زبان شناسی تاریخی, ریشه شناسی, قصاص, قاص, قصص}
    Yahya Mirhoseyni
    In the biographical and Rijal books of the early and mid-Islamic centuries, besides references to the job titles like jurists, Hadith narrators and theologians, there are allusions to a group called “Qusas” (Story narrators). They had great influence on the public and affected the branches of knowledge like Hadith and Tafsir; they also had important part in public morality and the preaching trends. Strong opposition against the activity of such a group caused this group and their job to be soon forgotten, in a way that later authors and transcribes made mistakes in writing or explaining this term. Thus, the first step to know this group is to analyze the reason they were called this title. In this paper using the method of historical etymology (Genealogy) and typology, the social function of this group is investigated and a new idea about the etymology of the term "Qussas" has been offered. Furthermore, by reviewing the historical reports about “Qussas”, the semantic development of the term in various eras has been discussed.
    Keywords: Historical Linguistic, Etymology, Qussas, al, Qass, Stories}
  • زهرا رضایی
    قرآن کریم سرشار از قصص و گزارش های تاریخی مربوط به امت های پیشین و پیامبران آنان با هدف انتقال معارف وحیانی و هدایت انسان است. با این حال، در قرآن مستقیما اشاره ای به تاریخ و تاریخ نگاری نشده است و خود این کتاب مبتنی بر تاریخ نگاری نیست. پرسش های اصلی این جستار عبارتند از: 1 چه ارتباطی میان قرآن و تاریخ وجود دارد؟ 2 هدف از استفاده از قصص و گزارش های تاریخی چیست؟ از این رو، هدف این جستار آشکار نمودن ارتباط میان قرآن به عنوان منبعی قدسی با تاریخ به عنوان یکی از شاخه های علوم انسانی است. در پژوهش پیش رو، فرض بر این است که استفاده از قصص برای عبرت آموزی و الگوبرداری از اولیای خداست. بنابراین، قرآن را به متنی متفاوت از تاریخ وقایع و سرگذشت صرف ملت ها تبدیل می کند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که برجسته نمودن شخصیت های قرآنی با رویکرد الگوسازی، دعوت به نگرش خردگرایانه به این گزارش ها، همچنین توجه به کیفیت وقایع، فراخواندن مخاطبان به حضور و شهود برای پرهیز از گرایش به افسانه با بهره جستن از واژه های «نبا»، «قصص» و «عبرت» که موجب روی آوردن به واقع گرایی شده، از شاخصه های نقل داستان ها در قرآن کریم است. ویژگی های نقل قصص در قرآن و مولفه های آنها به دلیل بعد وحیانی و حقانیت این گزاره ها و حضور اشخاص حقیقی در آنها، موجب تفوق قرآن بر سایر کتب دینی و تاریخی شده است و از قرآن متنی فراتاریخی ساخته است.
    کلید واژگان: قرآن, تاریخ, قصص, عبرت آموزی, الگوبرداری}
    Zahra Rezaee
    Holy Quran is full of stories and historical accounts of past nations and prophets for the purpose of transferring knowledge and guidance of human being. However, the Quran does not directly mention the history and historiography, and even the Quran is not based on historiography. The main research questions are: 1. What is the link between the Quran and the history? 2. What is the purpose of the use of stories and historical accounts in the Quran? The research aims to reveal the relationship between the Quran as a sacred source and history as a branch of the humanities. It is hypothesized that the stories are used for the purpose of teaching and following God’s messengers. As a result, it makes the Quran different from the historical text and nation's historical accounts. The findings of the current research indicated that accentuating the Quranic figures for modeling in order to train people, calling to choose the rational attitude, attending to the quality of historical events, and inviting the audience to dispel myths by utilizing Quranic words like "Naba", "Ghesas" and "Ebrat" have led to the choice of realism are among some of the characteristics of the Quranic historical narratives. The story telling and Narrative Features of Quranic stories due to the revelation and the truth of these propositions and the presence of real people within the stories make the Quran vastly superior to the other sacred books and historical books as well, and also make it a parahistorical text.
    Keywords: Quran, History, Stories, Taking lesson, Modeling}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال