به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ارزش ذاتی" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ارزش ذاتی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ارزش ذاتی در مقالات مجلات علمی
  • سجاد بهروزی*، ابوالقاسم فنایی

    تمرکز بر رفاه انسان و بیتوجهی به سایر موجودات زنده در استفاده از منابع محدود طبیعی، پیامدی جز بحران محیط زیست ندارد. به دلیل اینکه در حفاظت از محیط زیست هیچ تدبیری به اندازه اخلاق نمی تواند انسان را از درون به ترک رفتار ناشایست در قبال محیط زیست ملزم کند، برای رهایی از این بحران لازم است اخلاق محیط زیست را جدی بگیریم، زیرا مجموعه ای از معیارهای فردی و اجتماعی را در اختیار ما می نهد که برای تنظیم رابطه شایسته میان انسان و محیط زیست ضروری است. متفکران قرن بیستم در قلمرو اخلاق محیط زیست انبوهی از نظریه های «انسان محور»، «زیست محور» و «بوم محور» تولید کرده اند. به نظر می رسد که در میان این نظریه ها، نظریه های زیست محور، به خصوص نظریه «احترام به طبیعت»، از معقولیت قابل قبولی برخوردارند. در این پژوهش نخست می کوشیم این نظریه را صورت بند ی کنیم، سپس معقولیت آن را در بعد نظری و عملی نشان دهیم و در پایان به اشکالاتی که به این نظریه وارد شده است، پاسخ می دهیم.

    کلید واژگان: اخلاق محیط زیست, نظریه احترام به طبیعت, اخلاق زیست محور, خیر مخصوص موجود زنده, ارزش ذاتی, و قاعده عدم مداخله
    Sajjad Behruzi *, Aboalghasem Fanaei

    Environmental crisis is due to the welfare of humans and the negligence of other living organisms in the use of natural resources. Because of the ethics more than other schemes of protecting the environment can lead to require humans to leave bad behavior towards the environment, for resolve of this crisis, we need to attend to the ethics of the environment seriously, because it provides us with a set of personal and social criteria that are essential for establishing relationship between humans and their environment. In twentieth-century, thinkers in the field of environmental ethics generate “anthropocentric”, “biocentric” and “ecocentric” theories. Among these theories, biocentric theories, in particular the theory of “respect for nature”, are in an acceptable level of rationality. In this research, we will formulate this theory, then we will prove that this theory is reasonable in field of environmental ethics. Finally, we will respond to criticisms of this theory.

    Keywords: Environmental ethics, Respect for nature theory, Biocentric ethics, The good of a being, Inherent worth, The rule of noninterference
  • روح الله رمضانی ورزنه*، احمدعلی اکبر مسگری
    این نوشتار عهده دار انجام واکاوی هایی است که هر بحثی در اخلاق زیست محیطی به نحوی مبتنی بر آن هاست: این واکاوی ها تا اندازه ای به جایگاه، اهمیت، و نتیجه بخشی این شاخه از فلسفه و تا اندازه ای به روش ها، پیش انگاشت ها، مفهوم ها، استدلال ها، و دیدگاه های مطرح در آن نظر دارد. بر پایه این واکافت ها نتایجی ایجابی به دست خواهد آمد. استدلال خواهد شد که رویکرد اصول نگر که به اصول حاکم بر رفتار اخلاقی می پردازد، گریزناپذیر است. در ادامه با پیشنهاد رویکردی فاعل بنیاد یا کنش بنیاد بجای رویکرد موضوع بنیاد، از شکلی از کل گرایی دفاع می شود که درجه بندی وظایف را نادیده نمی گیرد. همچنین، ضمن واکاوی مفاهیم پایه ای اخلاق همچون «ارزش»، «وظیفه» و «حق»، نشان داده خواهد شد که با ابتناء وظیفه انسان در قبال طبیعت بر انگاره «حق»، بجای انگاره ارزش، گره های نظری در اخلاق زیست محیطی بهتر گشوده خواهد شد.
    کلید واژگان: اخلاق زیست محیطی, انسان محوری, اصول نگری, روایت نگری, ارزش ذاتی, وظیفه, حق
    Rouhollah Ramezani Varzaneh*, Ahmad Ali Akbar Mesgari
    This article covers some conceptual analyses made about basic issues in environmental ethics. The analyses were partly concerned with the significance and efficacy of philosophical efforts regarding environmental issues and partly with the methods, arguments, concepts, and ideas common in this field of philosophy. The findings led the researchers to conclude that a principlistic attitude is inevitable, and a doer-based or action-based attitude, instead of the common subject-based attitude, towards ethical duties would pave the way for extending human duties to non-human beings. Moreover, a right-based conception of duty would better explain our duty towards non-human beings while “right” is understood according to the notion of “need” rather than “value”.
    Keywords: environmental ethics, human, centeredness, principlism, narrativism, intrinsic value, right, duty
  • علی پاکپور
    معیارهایی مانند حیات، ژن انسانی، فاعلیت اخلاقی، ادراک و احساس، روابط اجتماعی یا بیولوژیک و ترکیبی از موارد مذکور اموری است که براساس آن می توان درباره شان اخلاقی موجودات گفتگو کرد. این نظریات براساس محوریت انسان و غیر انسان و با تاکید بر ارزش ذاتی، درصدد دفاع از معیار خود برآمده اند. مراد از ارزش ذاتی عموما ارزش غیر ابزاری و مستقل از نظر ارزش گذار است. نگارنده معتقد است براساس بررسی دیدگاه های موجود، با توجه به دو مسئله ارزش اخلاقی و ارزش ذاتی به این نتیجه رسیده است که اولا، اطلاق شان اخلاقی برای غیرانسان (حیوانات و نباتات) به صورت حقیقی صحیح نیست؛ ثانیا با پذیرش انسان محوری در مسئله شان اخلاقی می توان ارزش ابزاری سایر موجودات را با توجه به هدف متعالی اسلام، همسان ارزش ذاتی دانست.
    کلید واژگان: اخلاق, شان اخلاقی, ارزش ذاتی, ارزش ابزاری
    Ali Pakpoor
    Such criteria as life, human gene, ethical agency, perception and feeling, social or biological relationships, and a combination of them form the basis on which one can speak about case of morality. The views, being based upon man or beings other than man or emphasizing essential values have sought to defend themselves. By essential value is publicly meant non instrumental and independent value. As is explained in the paper, with regard to common views in the field and considering ethical value and essential value, one cannot know plants and animals to be cases of morality. Furthermore, with regard to transcendent purpose of Islam and accepting human-based state of morality, instrumental value of the beings other than man can be viewed as essential value.
    Keywords: Ethic, case of morality, essential value, instrumental value
  • احسان ترکاشوند
    استاد مصباح مصداق کمال انسان را ارزش ذاتی می داند که منطبق بر «قرب الی الله » است. لکن از آن رو که «قرب» دارای معانی متعددی است و همه آنها نمی توانند موردنظر باشند، ایشان معتقد است: قرب حداقل به سه معنای «مکانی و زمانی»، «وجودی» و «ارزشی» به کار می رود و معنای ارزشی، خود به سه معنای «تشریفی و اعتباری»، «تشبیهی» و «عرفانی و توحیدی» تقسیم می شود. با تحلیل هایی که این استاد بزرگوار دارند، معتقدند: قرب به معنای ارزشی آن، همان معنای عرفانی و توحیدی است که می تواند مصداق ارزش ذاتی و کمال انسان باشد. مستفاد از آیات و روایات از مصداق کمال انسان نیز قرب به خدا به معنای مذکور (عرفانی و توحیدی) است، و این حقیقتی است که خود استاد هم در آثار متعدد خود، بیان فرموده اند.
    کلید واژگان: ارزش ذاتی, کمال انسان, قرب الی الله, قرب عرفانی, قرب در قرآن, قرب در روایات, استاد مصباح
    Ihsan Torkashvand
    Professor Misbāh believes that man's perfection is exemplified in the intrinsic value which conforms to "drawing to Allah". However, since "nearness" has several meanings and none can be the intended meaning, he believes that "nearness" has at least three meanings: temporal-spatial", "existential", and "axiological". The axiological meaning itself is divided into three kinds: "honorific and hypothetical", "assimilative", and "gnostic and monotheistic". Based on the analyses provided by this eminent professor, "nearness" in its axiological meaning corresponds to the gnostic and monotheistic meaning which may account for intrinsic value and man's perfection. According to what is inferred from the verses and traditions, the meaning of man's perfection and also nearness to God as already stated, a gnostic and monotheistic meaning, and this is a fact which the professor himself has made explicit in his different works.
  • ارزش ذاتی و ارزش ابزاری در فلسفه محیط زیست / از رویکرده ای فلسفی تا راهبرده ای حقوقی
    عزیزالله فهیمی، علی مشهدی
    این مقاله ضمن تحلیل و بسط دو مفهوم ارزش ذاتی و ارزش ابزاری در حوزه طبیعت و محیط زیست و تطبیق آن با رویکردها و نحله های غالب فلسفه و اخلاق محیط زیست به مطالعه این بحث در حوزه حقوقی، بویژه حوزه مربوط به خسارات زیست محیطی و ارزیابی آنها پرداخته است. فرض اساسی این نوشتار براین امر استوار است که هنوز قوانین و رویکردهای حوزه محیط زیست رنگ و بویی مبتنی بر انسان محوری دارند و از رویکردهای طبیعت محوری که انسان نیز جزئی از آن بشمار آمده، غفلت گردیده است. در نهایت برآیند این مقاله تاکید بر رویکرد انسان «طبیعت محور» (آنترو بیوسنتریک) با الهام از آموزه های اسلام در عرصه فلسفه و حقوق محیط زیست است.
    کلید واژگان: ارزش ذاتی, ارزش ابزاری, رویکرد انسان محور, رویکرد طبیعت محور, حقوق محیط زیست, فلسفه محیط زیست
    Azizollah Fahimi, Ali Mashhdi
    Having Analyzing the concepts of ‘intrinsic value’ and ‘instrumental value’ in the domain of natural environment, the present essay deals with the major approaches in the philosophy of environment and ethics of environment as well as discusses the approaches in the domain of law, especially in relation to the environmental damages. The basic assumption of this writing is that the orientation of the laws and approaches is still anthropocentric, neglecting the biocentric approaches which include man as one element. In the end, while inspired by the Islamic doctrines in the philosophy of environment and the law of environment, the essay emphasizes on the anthrobiocentric approach.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال