به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انرژی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انرژی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • صفدر الهی راد

    تبیین ماهیت انرژی از دغدغه های مشترک فلسفه و فیزیک است. اینکه انرژی را همان ماده فیزیکی بدانیم و یا جوهری دیگر، همچنان مسیله ای مبهم باقی مانده است. عدم به کارگیری ظرفیت فلسفی از سوی دانشمندان فیزیک و عدم توجه به کارکردهای این مفهوم در فیزیک از سوی فلاسفه، می تواند منشا این ابهام باشد. ازاین رو راز دسترسی به تحلیلی جامع از انرژی را باید در توجه همزمان به هر دو ظرفیت علمی فلسفه و فیزیک دانست. در این نوشتار، با استفاده از طبقه بندی مفاهیم کلی به ارایه رویکردی جدید در باب حقیقت انرژی خواهیم پرداخت. بر اساس دیدگاه ارایه شده در این پژوهش، انرژی نه جوهری مستقل از اشیای مادی است تا در عرض ماده باشد و نه همسانی عینی با آن دارد تا ماده و انرژی صرفا مفاهیمی مترادف باشند؛ بلکه این مفهوم از نسبت میان شرایط مختلف ماده و کارکردهای برآمده از آن شرایط انتزاع می شود. تعابیر اندیشمندان فیزیک در باب انرژی، همانند «توانایی انجام کار»، «اتم های تشکیل دهنده ماده»، «حالت های متغیر ماده» و «کار بر روی ماده»، شاهدی بر این تحلیل است. ازاین رو انرژی از مفاهیم ثانی فلسفی است. نوشتار حاضر، با استفاده از مفاهیم فلسفی و شواهد فیزیکی، به تبیین و اثبات این رویکرد به انرژی و رد برخی فروض دیگر می پردازد.

    کلید واژگان: انرژی, معقول ثانی فلسفی, فیزیک, ماده, فلسفه}
  • سید ابوالقاسم حسینی کمار علیا*

    امواج یکی از مفاهیم کلیدی در فیزیک و زمینه ای مناسب برای پژوهشی تطبیقی بین فیزیک و فلسفه می باشد. پژوهش حاضر با رویکردی فلسفی امواج الکترومغناطیسی را از نظر مفهومی و هستی شناختی در اندیشه فلاسفه نوصدرایی مورد بررسی قرار داده و به این سوال مهم پاسخ می دهد که موج از لحاظ فیزیکی و فلسفی دارای چه نوع حقیقتی است؟ نتایج و دستاوردهای پژوهش حاکی از آن است که امواج الکترومغناطیسی با مفاهیم دیگر همچون میدان، ماده و انرژی ارتباط تنگاتنگی دارند. میدان از سنخ انرژی است و انرژی از نظر فلسفی جوهری مادی است که پژوهش های موجود قادر به تبیین حقیقت آن نیستند. امواج الکترومغناطیسی حالت انتقال و حرکت انرژی هستند و فرکانس آن ها نشانگر میزان انرژی منتقل شده است. با رویکرد ابزارانگارانه امواج اجزاء طبیعت نیستند؛ بلکه ابزاری برای فهم طبیعت اند. با رویکرد واقع گرایانه سه احتمال فلسفی در مورد امواج می توان بیان کرد: 1) تجرد  2) عرض مادی و 3) اینکه از نظر هستی شناختی در خارج به صورت رابط موجود هستند و از نظر مفهومی از نوع مفاهیم فلسفی (معقول ثانی فلسفی) می باشند.

    کلید واژگان: امواج الکترومغناطیسی, انرژی, میدان, فلاسفه نوصدرایی}
    Seyed AbolGhasem Hosseini Komar Olya *

    Waves is one of the key concepts in physics and is a suitable ground for comparative research between physics and philosophy. What kind of truth does the wave physically and philosophically answer? The results and achievements of this research in order to answer the question is that electromagnetic waves are closely related to other concepts such as field, matter and energy. The field of energy and energy is philosophically a material substance that current research is unable to explain its truth. Electromagnetic waves are the mode of energy transfer and motion, and the frequency of the waves indicates the amount of energy transmitted. With an instrumentalist approach, waves are not part of nature; Rather, they are the building blocks of our efforts to understand nature. With a realistic approach, three philosophical possibilities about waves can be expressed: 1) abstraction, 2) material width, and 3) ontologically, they exist as interfaces and are conceptually philosophical concepts (second philosophical sensible).

    Keywords: Electromagnetic Waves, Energy, Field, Neo-Sadrian Philosophers, The Second Philosophical Rationale}
  • موسی ملایری، مرجان درستی مطلق
    مسئله تجرد یا مادیت نفس، همچنان مسئله چالش برانگیزی برای متکلمان و فیلسوفان است. فلاسفه به تجرد، و شماری از متکلمان به مادیت آن معتقدند. این مقاله با طرح نظریه سه ساحتی بودن انسان و بررسی خصوصیات ساحت سوم به عنوان بعد مثالی، درصدد حل اختلاف یادشده است که در صورت پذیرش آن، ظواهر متون دینی ناظر به مادیت روح، نیازمند تاویل نخواهند بود. انسان غیر از «نفس» مجرد و «بدن» مادی، «روحی» دارد که می توان آن را از سنخ حالتی از ماده دانست که امروزه با ویژگی هایی مثل ذرات بسیار ریز و باردار و بی شکل و درعین حال موج سیال بودن، پلاسما نامیده می شود. یکی از شواهد تطبیق «پلاسما» با تجرد برزخی، نظریه حرکت در مجردات است که از سوی برخی فیلسوفان متاخر پذیرفته شده؛ با این تبیین که اگر عالم مثال علاوه بر بعد، از قابلیت تغییر برخوردار است، نمی توان آن را مجرد دانست. در این مقاله، به روش کتابخانه ای، نظریه وجود اجسام انرژیک و پلاسما به عنوان بدن مثالی مطرح گردیده و از روایات و مشاهدات تجربی فیزیکی و متافیزیکی، به عنوان شواهدی برای اثبات آن استفاده شده است.
    کلید واژگان: ماده لطیف, مجرد, انرژی, روح, نفس}
    Musa Malayeri, Marjan Durusti Mutlaq
    The issue of immorality or materiality of the soul, is still a challenging issue for theologians and philosophers. Philosophers believe in immortality, and some of the theologians believe in its materiality. Bring up the theory of the human’s triple dimension and studying the properties of the third domain as an ideal dimension, seeks to resolve this conflict so that, the religious texts, which refers to the materiality of the soul, do not need to any symbolic hermeneutics. Apart from immaterial “soul” and material “body” human being has “spirit”, which can be considered as a kind of state of matter, that today is called plasma, very tiny particles, pregnant, formless, and yet fluid. One of the evidences of the adaptation of the “plasma” with purgatorial immortality is the theory of movement in abstractions, which is accepted by some later philosophers. Accordingly, the ideal world cannot be considered abstract if it has the ability to change aside from the domain. Using the library method, this paper brings up the theory of existence of the energetic objects and plasma as the ideal body and then it brings some evidences from the traditions and physical and metaphysical experimental observations.
    Keywords: subtle material, abstract, energy, spirit, soul.}
  • غلامحسین رحیمی
    در این مقاله ماده به منزله موضوعی مشترک برای علم و فلسفه، کانون بررسی و تحلیل قرار می گیرد. در این مسیر، نخست به آرای برخی از فلاسفه و صاحب نظران متقدم و متاخر درباره ماده اشاره، و سپس ماده در مفاهیم ماده اولیه، ماده ثانویه و ماده تجربی و نسبت آنها با یکدیگر تحلیل می شود. مفهوم ماده در فلسفه اسلامی طی سده های متمادی تغییری نکرده و یافته های شگرف علمی در این باره، فیلسوفان مسلمان را متاثر و به روز نساخته است. در نتیجه این تعاریف هیچ گونه ربط و نسبتی با ماده مورد مطالعه علوم تجربی ندارد. در این مقاله نشان داده می شود که چنانچه از منظر جدیدتری به ماده در فلسفه اسلامی بنگریم، می توانیم ارتباط مناسبی میان ماده برهانی در فلسفه اسلامی و ماده تجربی در دانش جدید بیابیم.
    کلید واژگان: ماده, هیولا, صورت, حکمت سینوی, جرم, انرژی, جسم}
    Gholam, Hussein Rahimi
    In the present article, the focus of study and analysis is the ‘matter’ as a common subject for science and philosophy. Accordingly, we first mention the views of some philosophers and authorities – both early and recent – on matter, and then we analyze the matter as prime matter, secondary matter, empirical matter and their relationship. The notion of matter in Islamic philosophy has not altered in centuries for long, and marvelous scientific findings in this regard have not influenced Muslim philosophers. Accordingly, these definitions have nothing to do with matter studied by empirical sciences. In the present article, we show that if we look at matter from a newer angle, we may find a proper relationship between argumentative matter in Islamic philosophy and the empirical matter in new science.
    Keywords: matter, hyle, form, Avicenna's philosophy, mass, energy}
  • مهدی سبحانی نژاد، عبدالله افشار
    اصلاح الگوی مصرف و تصحیح رفتار اسراف گرایانه دغدغه حدود دو دهه مقام معظم رهبری است که بارها نسبت به این موضوع هشدار داده و سرانجام سال 1388 را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف مطرح کردند. اینک در آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی، که به شعار پیشرفت و عدالت مزین گشته، بیش از پیش نیازمند اصلاح الگوی مصرف جهت نیل به ایجاد عدالت و پیشرفت هستیم؛ اصلاحی که می تواند نقش اساسی در ایجاد عدالت و پیشرفت در کشور داشته باشد.
    این پژوهش نقش آموزش در مدیریت مصرف انرژی کشور را به عنوان یکی از مولفه های تحقق بخش اصلاح الگوی مصرف در کنار مولفه های آگاهسازی و اطلاع رسانی از وضعیت میزان تولید مصرف انرژی در کشور، فرهنگ سازی، طراحی برنامه های آموزشی مصرف انرژی در مقاطع گوناگون آموزشی، مدیریت مصرف، پرهیز از تجمل گرایی و مصرف زدگی را مورد بحث قرار داده است.
    کلید واژگان: آموزش, مدیریت مصرف, انرژی, اصلاح الگوی مصرف}
    Mahadi Subhani, Najad, Abdullah Afshar
    Reform of consumption pattern and improving the extravagant style have, for the last two decades, been among the concerns of the supreme leader, who warned people of the danger of this problem and named the year 1388 "The Year of Consumption Reform". We should, in the fourth decade of the Islami Revolution which gives priority toachieve development and justice, work harder than ever to reform the consumption, which can play a key role in achieving justice and development in the country.The present study focuses on the role of education in the management of energy consumption in our country which represents one of the components of achieving reform of consumption pattern along with other components like making people aware of the energy generation capacity of the country, culturization, stages of learning organizingproposing educational programmes about energy consumption for the various eduction levels, consumption management, refraining from luxury and wasefulness.
    Keywords: education, consumption management, energy, reform of consumption pattern}
  • دکترفاطمه سلیمانی
    ماده مربوط به طبیعت است و در کنار پژوهشهای نظری فلاسفه، دانشمندان علوم تجربی نیز به شناخت ماده و فهم ساختار جهان طبیعت پرداخته اند. مفهوم ماده یا جسم در تاریخ تفکر بشری دچار دگرگونی های بسیار شده و هر کدام از نظامهای فلسفی مختلف تصویر و تبیین خاصی از ماده ارائه کرده اند. در تمامی این تبیین ها مساله تغییرپذیری و امکان پذیرش صورت های مختلف برای ماده مورد توجه بوده است.
    از نگاه علم فیزیک، ماده یا جسم از ذرات بنیادین، تجزیه ناپذیر و دارای جنبش و حرکت تشکیل شده است که با توجه به میزان جنبش و حرکت این ذرات، صورت ماده یا انرژی به خود می گیرند. در تفکر فلسفی، اگر چه اکثر فیلسوفان مسلمان ماده را به عنوان امر بالقوه محض، جزئی از جوهر جسم می دانند و قائل به ثنویت ماده و صورت هستند ولی در عین حال در مورد اتصال یا انفصال بالفعل اجسام دیدگاه های متفاوتی دارند.
    البته مساله نسبت جسم و ماده یک مساله فلسفی صرف نیست و باید آن را در وهله اول موضوع علم تجربی بدانیم و دریافت های تجربی را به عنوان اصل موضوعه بپذیریم و سپس بر اساس این دریافت ها به تحلیل فلسفی از جسم و ماده بپردازیم. بر همین مبنا در اندیشه صدرایی ماده دیگر جزئی از جسم و دارای عدم فعلیت نیست و اجسام پیرامون ما از ذرات بنیادین بسیار ریزی تشکیل شده اند که دارای حرکت و جنبش دائمی هستند و به اعتبار داشتن خاصیت وجودی دائم التغییر بودن، لفظ ماده بر آنها اطلاق می شود. به این ترتیب به تحلیلی فلسفی از ماده می رسیم که با دریافت های تجربی فیزیک هماهنگ است.
    کلید واژگان: ماده, جسم, انرژی, قوه, فعلیت, اتصال, امتداد, انفصال}
    Dr. Fatima Sulaymani
    Matter is related to nature and alongside the theoretical investigation of philosophers, the scientists have also been concerned with knowing matter and have tried to understand the structure of natural world. The concept of matter or corporeality has undergone many changes in the history of human thought, and each of the various philosophical systems have provided a particular picture and explanation of matter. In all these explanations the problem of changeability and possibility of accepting various forms for matter has been the center of attention.From the view of physics, matter or body is constituted of basic particles, undivisible and having motion and change which in view of the degree of motion and change of these particles take on the form of matter and energy. In philosophical thought, although the majority of Muslim philosophers consider matter as pure potentiality part of the substance of body and accept the duality of matter and form, but at the same time have different views as to the connection and disjunction of actual bodies.Of course, the relation of body and matter is not purely a philosophical problem and first of all as a perceptible substance must be considered the subject of empirical science. We should accept empirical perceptions as axioms and then on the basis of these perceptions we must undertake philosophical analysis of matter and body. On this basis in Sadrian thought the matter is no longer a part of body and is not devoid of non – actuality, but in this view our surrounding bodies are made of very minute basic particles that are constantly in motion and in view of having the property of being constantly in change, the word matter is applied to them. In this way we come to a philosophical analysis which is harmonious with physical perceptions.
  • رحیم قربانی
    مسئله هم ارزی جرم انرژی، که از نسبیت خاص اینشتین در سال 1905 میلادی آغاز شد، یکقرن است که محافل علمی دنیا را به خود مشغول ساخته است. نقطه نظرهای پراکنده ای که ازسوی غالب دانشمندان فیلسوف ارائه شده، چالش ها و پیچیدگی های این موضوع را به طورجدی بیشتر کرده است. از همان ابتدا، دو زمینه از پیام ها و اشارات نسبیت خاص مورد بررسیفلسفی قرار گرفتند: یکی تحلیل دقیق فلسفی معادله هم ارزی که چه نوع پیام هایمعرفت شناختی و هستی شناختی دارد؟ و دیگری جوهریت و عدم جوهریت هستی شناسانهانرژی. اما هیچ فیلسوف و فیزیکدانی تاکنون نتوانسته است پاسخی قطعی و علمی به این دوسوال بدهد؛ پاسخی که شامل یک نظام منطقی، جهان شناختی و فلسفی فیزیکی بوده، برایتوصیف و تبیین انرژی به کار آید.
    در این نوشتار، به طبقه بندی اجمالی و جامع نظرات مطرح شده از سوی فلاسفه اسلامی وغربی اشاره شده است.
    کلید واژگان: جوهر, عرض, مقولات عشر, ماده, انرژی, هستی شناختی, معادله هم ارزی}
    RaˆĪn Qurbāni
    The issue of mass-energy equivalence, originated from Einstein’s theory of special relativity in 1905, has been the focus of debate in academic circles for one century. Various ideas suggested by different philosopher-scientists have increasingly intensified the challenges and complexities surrounding the subject. All along, two sets of the indications and applications of special relativity have been philosophically investigated: first, finding out the epistemological and ontological consequences of equivalence equation through a rigid philosophical analysis, and second, ontological substantiality or non-substantiality of energy. So far, no philosopher or physicist has been able to produce a conclusive answer to these two questions; an answer that is based on a logical, ontological, philosophical and physical system, and can be used to explain the nature of energy. This article provides an overview and a general classification of the viewpoints suggested in this regard, by both Islamic and Western philosophers.
  • رحیم قربانی
    هم ارزی ماده انرژی با معادله وحشت انگیز 2E = mc آغاز شد که انیشتین با جسارت تمام آن را مطرح کرد و نه تنها فیزیکدانان، بلکه فیلسوفان را نیز در شگفت فرو برد. از آن زمان (1905 م) رویکردهای گوناگونی در این زمینه ارائه شده است. تمام این رویکردها از جانب دانشمندان غربی بوده است؛ با این همه، هیچ سیستم فیزیکی فلسفی که پایه های جهان شاختی معقول و مقبول داشته باشد، از سوی فیلسوفان و فیزیکدانان ارائه نشده است؛ رویکردهایی نظیر نگرش کلامی، متافیزیکی باطل، و دیدگاه های افراط یا تفریط گرایانه در فلسفه علم (فیزیک و ریاضی)، و... باعث شده است موضوع، بسی پیچیده تر و خوف انگیزتر از موقعیت اولیه اش باشد. نگرش صحیح و منطقی که بتواند سیستم فلسفی قابل قبولی عرضه بدارد فقط در حیطه جهان شناختی رئالیستی تصور می شود و این حیطه، بستر پرتکاپوی فلسفه اسلامی است. از دانشمندان اسلامی در صد سال اخیر فقط علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری به صورت مبنایی به این مساله پرداخته اند. بررسی و رویکردهای این دو بزرگوار، دارای رهاوردهای بسیار عالی در فلسفه اسلامی و فیزیک است. مقاله حاضر، پژوهش درباره سوالات، مباحث و نظریات مطرح شده از سوی این دو بزرگوار بوده، رهاوردهای نوی در زمینه حقیقت ماده و انرژی ارائه می دهد، و پرداخت به نتایج عالی این بحث در فلسفه اسلامی را به مجالی دیگر می سپارد.
    کلید واژگان: حقیقت ماده, انرژی, جوهر, فهم معکوس از طبیعت, رابطه فیزیک و فلسفه, انرژی به صورت جوهر}
    Rahim Qorbani
    The theory of equivalence of matter and energy emerged with the horrible equation of E=mc2. When the equation, first, was intrepidly introduced by Einstein, not only the physicist but the philosophers were taken by surprise. Since than (1905) different approaches have emerged in this area. All of these approaches are from western scholars. However, so far, no physical-philosophical system with accepted and rational cosmological foundations has been presented by the philosophers and the physicists. Certain theological and baseless metaphysical approaches along with extremist views in the philosophy of science (physics and mathematics) have led the subject to become more complicated than its initial phase.The correct and logical approach that could suggest an acceptable philosophical system is imaginable only in the framework of a realistic cosmology. This framework is the dynamic framework of Islamic philosophy. Among Muslim scholars in the last century, only allamah Tabatabaie and Ayatollah Motahhari have taken the subject serious and studied it in depth. An assessment of the approaches of these two distinguished scholars will result in highly precious achievements in the Islamic philosophy and physics. The present paper investigates the questions, debates and the theories presented by these two scholars, and hope to set forth new and novel achievements with regard to the reality of the matter and energy.
    Keywords: Energy, substances, an inverse understanding of the nature, the relation between physics, philosophy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال