به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "بازگشت" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «بازگشت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی بازگشت در مقالات مجلات علمی
  • زهرا بهره مند*

    رساله الابراج یا کلمات ذوقیه تنها رساله رمزی سهروردی به زبان عربی است و کمتر بررسی شده است. با تاویل پدیدارشناسانه هانری کربن درمی یابیم که این رساله در حقیقت حکایت بازگشت عاشقانه نفس به موطن اصلی خویش است، که در پدیدار رمزهای واقعی و زنده در سیر حکایت نفس بر او ظاهر می شود، به گونه ای که از طریق این ظهور می تواند او را نجات دهد و به اصل خویش بازگرداند. از نظر کربن، «بازگشت به اصل» همان اصلی است که انسان معاصر در پی دوقطبی شدن حس و عقل جهان شناخت پسا-دکارتی، آن را فراموش کرده، که در حقیقت به خاطر از میان رفتن ساحت خیال مجرد یا نفس در جهان شناسی معاصر است. آنچه خیال آدمی را فعال و مجرد می کند عشق به بازگشت به وطن حقیقی است که گنوس یا معرفت نجات بخش آن را متذکر می شود و آدمی را به اصل مثالی و فرشته گون خویش ارجاع می دهد. تاویل از نظر کربن، بازگشت به اصل و رب النوع پدیدارهاست که در پدیدارهای رمزی متجلی می شود. او می کوشد تا وجه معاصرانه «عالم مثال» را در قالب نظریه «تخیل خلاق» و پدیدارشناسی خاص خویش عرضه می کند. این جستار حکایت عشق به بازگشت را در آینه رمزها، که تجلی گاه اصل مثالی پدیدارهاست، نشان می دهد.

    کلید واژگان: هرمنوتیک, رساله الابراج, سهروردی, کربن, پدیدارشناسی, بازگشت, تاویل
    Zahra Bahremand *

    Resālat al-Abrāj or Kalemāte Zowqiye is one of Sohrevardi’s symbolic treatises in Arabic studied less. With Henry Corbin’s phenomenological hermeneutics, we understand it represents the story of lovingly returning of a soul to his original homeland, in which is revealed to the soul his story of travelling through the phenomena of real and live symbols, in such a manner that he is saved and returned to his origin through this revealing. Corbin believes "returning to the Origin" is the very principle that contemporary man has forgotten following the body-mind dualism of post-Descartian cosmology, caused by disappearing of an intermediator i.e. the world of soul in his active and spiritual imagination. What makes imagination agent and spiritual is the love for returning to the true homeland; with gnosis reminding it and referring to the angelic origin. Corbin describes the spiritual hermeneutics as returning to the origins and archetypes of phenomena, revealed to the soul through dematerialization and active imagination in the intermediate world. He tries to represent the contemporary aspect of “mundus imaginalis” as the theory of “active imagination” and his especial phenomenology. Here we present this lovingly returning in the mirror of symbols wherein the origins of phenomena appeared.

    Keywords: Hermeneutics, Sohrevardi, Corbin, Symbol, Phenomenology, Resālat al-Abrāj
  • عباسعلی منصوری
    ناصرخسرو مفهوم سعادت را ذیل تعابیر و مفاهیم متعدد دینی و فلسفی طرح و پیگیری می کند؛ مفاهیمی همچون ثواب و عقاب، بهشت و جهنم، تشبه به صانع، فرشته شدن و رسیدن به لذات عقلانی. اما مفهومی که وی بیشتر بر آن تاکید و تصریح دارد و مفاهیم دیگر را به آن تاویل می کند و می توان آن را وجه جمع تمام تعابیر ناظر به سعادت دانست، مفهوم علم است. در زبان ناصرخسرو شواهد صریح و فراوانی دال بر یکسانی سعادت و علم، و در مقابل یکسانی شقاوت و رنج با جهل وجود دارد. در این مقاله به تفصیل چگونگی ارجاع و تاویل مفاهیم ثواب و عقاب، بهشت و دوزخ، لذت و رنج، کمال، تشبه به باری و فرشتگی و فرشته شدن، به علم و جهل نشان داده شده است. با این حال به نظر می رسد مناسب ترین مفهومی که می تواند بیانگر دیدگاه ناصرخسرو در باب ماهیت سعادت باشد، مفهوم «بازگشت» است؛ زیرا هم چرایی یکسان انگاری علم و سعادت در نظام فکری ناصرخسرو را روشن می کند و هم مهم تر از آن اینکه، مفهوم «بازگشت» با سایر مفاهیم کلیدی فلسفی دینی در اندیشه ناصرخسرو همچون امام، شریعت، نسبت عالم ماده با عالم شریعت و تعلیم سازگاری و همخوانی بیشتری دارد. ازاین رو در نظام فکری ناصرخسرو و در ادبیات فلسفی کلامی او سعادت را باید در مفهوم و تعبیر بازگشت به موطن اصلی خویش، و شقاوت را در غربت ماندن از وطن خویش پیگیری نمود.
    کلید واژگان: ناصرخسرو, سعادت, شقاوت, علم, بازگشت
    Abbas Ali Mansoori
    Nasir Khusraw sets forth the concept of prosperity under a variety of religious and philosophical concepts such as reward and punishment, hell and paradise, Imitation of creator, becoming an angle and gaining reasonable pleasures. But the concept on which he mostly insists and through which he interprets other concepts and is therefore the essence of all concepts on prosperity, is the concept of “knowledge”. In the words of Nasir Khusraw a great deal of clear document denotes the sameness of prosperity and knowledge contrary to the sameness of wretchedness and ignorance. In the present research, the quality of interpreting concepts such as reward and punishment, hell and heaven, pain and pleasure, imitation of God, angle-likeness and becoming an angle through the concept of knowledge and ignorance is explained in detail. Yet, the most comprehensive concept which takes hold of the whole Nasir Khusraw’s view on the nature of “prosperity” is the concept of “return” because it uncovers why in Nasir Khusraw’s system of thought, knowledge and prosperity are considered the same and more importantly “return” is more compatible with other philosophical and religious key concepts such as Imam, Divine law, the relation of material world to divine world and learning. In Nasir Khusraw’s system of thought and in his philosophical-theological literature, prosperity is interpreted as returning to Man’s original residence and wretchedness is interpreted as distance from residence.
    Keywords: Knowledge, Nasir Khusrow, Prosperity, Return (Resurrection), Wretchedness
  • استاد محمدتقی مصباح
    در مقام توبه بنده، باید انسان اوج ذلت و حقارت خویش را در برابر خداوند متعال درک و با اطمینان از بخشش خطاها از سوی خداوند، به درگاه او بازگردد و با زبان تضرع و التماس از او بخواهد که از خطاهایش چشم پوشی نماید.
    با درک اوج فقر و درماندگی انسان و درک رحمت بی پایان الهی و بازگشت به سوی او، امکان بخشش از سوی خدای متعال وجود دارد. در مقام توبه، انسان باید خود را همچون درمانده ای بیابد که همه راه ها و درها به سویش بسته است و چون کسی است که در دریا غرق گشته و امواج او را دربر گرفته است و رهایی از دام امواج ندارد، در چنین حالتی، تنها کسی که درهایش به روی همه باز است، خدای متعال است و امکان توبه تنها از اوست و در رحمت او بر روی همه باز است. این به معنای واقعی توبه است.
    کلید واژگان: رحمت, توبه, بازگشت, بنده نوازی, استرحام, رحمت
  • علی احمد ناصح
    از دیرباز نظریه تناسخ و بازگشت ارواح پس از مرگ و انتقال آن از بدنی به بدن دیگر، در مکاتب خاور دور مطرح بوده است.
    این نظریه که از حکیمان مشرق زمین به جا مانده، و زیربنای عقیده آیین هایی چون «هندوئیسم» «بودیسم» و «جینیزم» گشته و مقبول گروهی از ساکنان مغرب زمین و برخی فرق منسوب به اسلام نیز شده است.
    دانش مندانی بزرگ نیز این ایده را مورد بحث و انتقاد قرار داده اند که از میان آنان تلاش حکیمان و عالمان مسلمان یادکردنی است.
    این مقاله ضمن تبیین این ایده، بطلان آن از دیدگاه حکیمان و عالمان مسلمان و ناسازگاری آن با آموزه های دینی را بررسی می کند.
    کلید واژگان: تناسخ, بازگشت, ارواح, ابدان, برهان, قرآن
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال