هرمنوتیک «بازگشت عاشقانه» در رساله الابراج سهروردی با رویکرد پدیدارشناسانه اشراقی هانری کربن
رساله الابراج یا کلمات ذوقیه تنها رساله رمزی سهروردی به زبان عربی است و کمتر بررسی شده است. با تاویل پدیدارشناسانه هانری کربن درمی یابیم که این رساله در حقیقت حکایت بازگشت عاشقانه نفس به موطن اصلی خویش است، که در پدیدار رمزهای واقعی و زنده در سیر حکایت نفس بر او ظاهر می شود، به گونه ای که از طریق این ظهور می تواند او را نجات دهد و به اصل خویش بازگرداند. از نظر کربن، «بازگشت به اصل» همان اصلی است که انسان معاصر در پی دوقطبی شدن حس و عقل جهان شناخت پسا-دکارتی، آن را فراموش کرده، که در حقیقت به خاطر از میان رفتن ساحت خیال مجرد یا نفس در جهان شناسی معاصر است. آنچه خیال آدمی را فعال و مجرد می کند عشق به بازگشت به وطن حقیقی است که گنوس یا معرفت نجات بخش آن را متذکر می شود و آدمی را به اصل مثالی و فرشته گون خویش ارجاع می دهد. تاویل از نظر کربن، بازگشت به اصل و رب النوع پدیدارهاست که در پدیدارهای رمزی متجلی می شود. او می کوشد تا وجه معاصرانه «عالم مثال» را در قالب نظریه «تخیل خلاق» و پدیدارشناسی خاص خویش عرضه می کند. این جستار حکایت عشق به بازگشت را در آینه رمزها، که تجلی گاه اصل مثالی پدیدارهاست، نشان می دهد.
هرمنوتیک ، رساله الابراج ، سهروردی ، کربن ، پدیدارشناسی ، بازگشت ، تاویل
-
تاویل جهان رمزها و استعاره ها در رسالة الابراج سهروردی بر مبنای هرمنوتیک ریکور
*، علی تسلیمی
فصلنامه متن پژوهی ادبی، پاییز 1401 -
آیرونی و تفاوت آن با صنایع بلاغی مشابه
فصلنامه متن پژوهی ادبی، پاییز 1389