به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بداهت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بداهت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا امامی نیا*

    محقق طوسی مساله «بساطت وجود» را به عنوان یکی از مسایل امور عامه در کتاب «تجرید الاعتقاد» بیان کرده و پس از وی، شارحان این کتاب به شرح دیدگاه محقق طوسی پرداخته اند.صدر المتالهین در برخی از آثارش به این مساله صرفا اشاره نموده و در کتاب "اسفار" فصلی را برای آن سامان داده است.شارحان حکمت متعالیه نیز این مساله را در آثار خود تبیین کرده اند. بساطت وجود در برخی منابع عرفانی، همچون کتاب "تمهید القواعد" نیز بیان شده است.این مساله در منابع مزبور با دو تعبیر ایجابی (یعنی الوجود بسیط) و سلبی (یعنی لا جزء له، لا جزء خارجی له و لا جزء حملی، لا حد له و لا جنس له و لا فصل له) عنوان شده است.بساطت وجود و عدم ترکب آن از سه جهت اجزای ذهنی، خارجی و مقداری قابل بررسی است. این مساله، کاربست های مهمی همچون بداهت تصوری وجود، وحدت تشکیکی وجود، اشتراک مراتب وجود در اوصاف کمالی، کامل بودن وجود و وجوب بالذات وجود دارد.پژوهش حاضر با تتبعی گسترده در منابع کلامی، حکمی و عرفانی و به روش توصیفی- تحلیلی، مساله بساطت وجود و کاربست های آن را با رویکردی انتقادی تبیین و بررسی کرده است.

    کلید واژگان: بساطت, وجود, بداهت, تشکیک, وجوب}
    MohammadReza Emaminiya *

    Mulla Sadra has categorized incorporeality into two types: imaginal incorporeality and intellectual incorporeality. Accordingly, he has differentiated the arguments for the incorporeality of the soul into two categories. In the context of proving intellectual incorporeality, Mulla Sadra relies on arguments grounded in the perception of universals. While these arguments are valid and acceptable, they do not apply universally to all human souls according to him.Another group of arguments for the intellectual incorporeality of the soul is presented by the previous philosophers. In these arguments, an attempt is made to prove the incorporeality of the faculty of reason through the independence of the intellect from the body and bodily faculties. This conclusion is made through different means such as: by negating the occurrence of cognitive disabilities concurrent with the aging process of the body, by relying on the unequal effects of thought on the soul and body, and by the independence of certain cognitive functions of the intellect from bodily faculties.The truth is that these arguments, apart from being inadequate in establishing the intellectual incorporeality of the soul, are rooted in the common understanding or experimental knowledge of previous centuries. Therefore, a final judgment regarding them depends on their reinterpretation based on the findings of cognitive sciences. However, some of these arguments can at least be applied in proving the imaginal incorporeality of the soul.

    Keywords: soul, Body, Ideal incorporeality, Intellectual incorporeality, Mulla Sadra}
  • علی کرباسی زاده*، مهدی دهباشی، سید محمدداود علوی

    دستیابی به معرفت خطاناپذیر، دغدغه ی همیشگی فیلسوفان است، بر این اساس مبناگرایان گزاره ها را به نظری و بدیهی تقسیم و دلیل صدق گزاره های نظری را ارجاع آن ها به گزاره های بدیهی می دانند. اما چرا گزاره هایی بدیهی خطاناپذیرند؟ پرسشی است که این مقاله سعی نموده است با اشاره به نگاه متفاوت صدرا و دکارت در باره ی شهود (صدرا شهود را مترادف حضور می داند، ولی دکارت ذوات بسیط را متعلق شهود می شمارد) و یقین (صدرا معتقد است یقین به مثابه رخدادی وجودی افاضه ی واهب الصور است، ولی مقصود دکارت از یقین، یقین معرفت شناسی است.) این واقعیت را آشکار سازد که علم حضوری معیار و سر بداهت گزاره های بدیهی است. با این تفاوت که دکارت علم حضوری را محدود به گزاره های وجدانی دانسته و اولیات را به جهت وضوح مفهومی خطاناپذیر می داند. در حالی که به نظر می رسد ملاصدرا نه تنها گزاره هایی وجدانی و اولی که هر علمی حصولی را مبتنی بر علم حضوری می داند. روش به کار رفته در این نوشته جمع آوری، دسته بندی، تحلیل و تبیین و در نتیجه نشان دادن اشتراک ها و تفاوتهای این دو فیلسوف است.

    کلید واژگان: شهود, یقین, بداهت, علم حضوری, صدرا و دکارت}
    Ali Kabasizade *, Mahdi Dehbashi, Sayyed Mohammaddawod Alavi

    The attainment of infallible knowledge is a constant concern of philosophers. Accordingly, fundamentalists divide propositions into theoretical and obvious ones, and the reason for the truth of theoretical propositions is their reference to obvious propositions. But why are obvious propositions infallible? These are the questions that this article has tried to address by referring to Sadra’s and Descartes' different views on intuition (Sadra considers intuition synonymous with presence, but Descartes considers simple essences to belong to intuition) and certainty (Sadra believes certainty, as an existential event, is bestowed by the endower of forms (al-Ṣuwar), but Descartes means by certainty the epistemological certainty.) It reveals the fact that knowledge by presence is the criterion and the secret behind the immediacy of the obvious propositions. The difference between the two scholars is that Descartes considers knowledge by presence to be limited to the affective (al-wijdānī) propositions and believes the innate and primary propositions [awwalīyāt] are infallible on account of conceptual clarity. As for Mulla Sadra, it seems that according to him not only the affective and primary propositions but also every acquired knowledge is based on the knowledge by presence. The method of this research is collection, categorize and then analyze and explain the theories of the two philosophers. Finally, inferring ideas of these two philosophers

    Keywords: intuition, certainty, Conscience, precepts, presence knowledge}
  • غلامعلی هاشمی فر، عباس یزدانی

    برخی متفکران اسلامی درباره باور به وجود خدا با ارایه براهینی مانند برهان فطرت، برهان صدیقین و برهان تجربه دینی ادعای بداهت نموده اند. هدف این پژوهش که با روش نظری- کتابخانه ای و تحلیلی- انتقادی انجام پذیرفته، بررسی انتقادی بداهت ادعا شده در سه برهان یادشده خواهد بود. اهمیت توجه به افتراق میان بداهت و پایه بودن یک باور و فهم تفاوت آنها با یکدیگر، به گزاره ای مانند گزاره ی «خدا وجود دارد» نیز قابل تسری بوده و ما را در بررسی ادعای بداهت وجود خدا یاری خواهد رساند. نوشتار حاضر در صدد بیان این مطلب است که پایه دانستن باور به وجود خدا به معنای بدیهی بودن آن نیست. بدین قرار که با تحلیل مفهومی هر یک از مفردات این گزاره و نیز بررسی منابع معرفت، به تبیین ارتباط چنین باوری با معنای بداهت پرداخته و نتیجه ای که حاصل می شود این است که هیچ یک از این براهین، قدرت اثبات بداهت وجود خدا را ندارند؛ نهایت چیزی که این سه نوع برهان به اثبات می رسانند موجه ساختن ادعای پایه بودن باور به وجود خدا بوده و صحبت از بداهت چنین باوری در براهین یادشده امری بلادلیل می باشد.

    کلید واژگان: وجود خدا, بداهت, باور پایه, فطرت, صدیقین, تجربه دینی}
    Golamali Hashemifar, Abbas Yazdani

    Some Islamic thinkers have contended that the belief in the existence of God is self-evident by presenting arguments such as the argument of Fitrah, the truthful argument, and the argument of religious experience. The purpose of this research that has been done by theoretical-library and analytical-critical methods, is a critical study of the claimed self-evidence in the three mentioned arguments. The importance of paying attention to the distinction between the self-evidence and the basis of a belief and understanding their difference from each other can also be extended to propositions such as "God exists" and will help us to examine the claim of the self-evidence of the existence of God. The present article seeks to state that knowing the basis of belief in the existence of God does not mean that it is self-evident. Thus, by conceptual analysis of each of the contents of this proposition and also by examining the sources of knowledge, the relation of such belief with the meaning of self-evidence will be explained and the result is that none of these arguments have the power to prove the self-evidence of God; Ultimately, what these three types of arguments prove is to justify the claim that belief in God is basic, and to speak of the self-evidence of such a belief in the above arguments is unreasonable.

    Keywords: The Existence of God, self-evidence, Basic Belief, Fitrah, Truthful argument, Religious Experience}
  • غلامرضا ذکیانی*، مهین باقری، مهدی میرزاپور
    در این پژوهش در ابتدا به بازسازی قیاس حملی ارسطویی توسط مفهوم اندراج می پردازیم. سپس درستی معادله «قیاس ارسطویی= خواص اندراج + برهان خلف + پیش فرض وجودی» را اثبات خواهیم کرد. از آنجایی که پیش فرض وجودی صرفا یک پیش فرض مورد قبول در میان منطق دانان قدیم است و برهان خلف اصل منطقی کلی است. اثبات معادله ذکر شده توسط بازسازی قیاس ارسطویی تنها با استفاده از خواص اندراجی، برهان خلف و پیش فرض وجودی شکل خواهد گرفت؛ می توان نتیجه گرفت که اندراج (و خواص آن) عنصر اصلی و مهم قیاس حملی ارسطویی است. در انتها پس از معرفی مفهوم پیچیدگی قیاس براساس خواص اندراج، به تبیین مفهوم بداهت و مبناپذیری و نسبت آنها در قیاس حملی ارسطویی می پردازیم و نشان می دهیم که نسبت بدیهی بودن و مبناپذیر بودن عموم و خصوص مطلق است؛ به عبارت دیگر مفاهیم بدیهی بودن و مبناپذیر بودن نسبت تساوی ندارند.
    کلید واژگان: قیاس حملی, خواص اندراج, تابع پیچیدگی, مبناپذیری, بداهت, حدود منبسط}
    Gholamreza Zakiany *, Mahin Bagheri, Mehdi Mirzapour
    In this research, we firstly reconstruct the Aristotelian categorical syllogism using the concept of inclusion(=subset). Then, we prove the soundness of the equation “Aristotelian syllogism= Inclusion properties + Proof by contradiction + Existential import”.  The proof of this equation will be formed by reconstructing the Aristotelian syllogism. There is a consensus view among the old logicians in favor of the usage of existential import as an assumption. Also, the proof by contradiction is considered as a general logical principle. Consequently, it can be concluded that the inclusion and its properties are the core important elements of the Aristotelian categorical syllogism. In the end, after introducing the concept of complexity of syllogism based on the properties of inclusion, we point out the concepts of self-evidency and groundability and their relationship in the Aristotelian categorical syllogism setting. We clarify that the relation of being self-evident and groundability is not equality and the groundability is a more general concept with respect to being self-evident..
    Keywords: Categorical Syllogism, Properties of the Inclusion, Complexity Function, Groundability, Self-evidency. Distributed Terms}
  • محمد حسین زاده یزدی، محمدهادی حمیدیان*

    نظریه «ولایت فقیه» دارای پشتوانه عقلی و نقلی است. با این‌حال، عقلی بودن آن مساوی با استدلالی بودنش نیست. «ولایت فقیه» در انسجام دینی و فقهی، بدیهی ثانوی است و در چهارچوب فطریات (قضایا قیاساتها معها) قابل تبیین است. «بداهت»، هم از نظر تاریخی و هم از نظر رتبی (روش‌شناسی) مقدم بر استدلال است و در روش‌شناسی امام خمینی ره اهمیت بسیاری دارد؛ اما بیشتر پژوهشگران از این اصل مهم در معرفت‌شناسی و روش‌شناسی ولایت فقیه غفلت کرده‌اند. بداهت در بیان امام خمینی ره منطبق با کاربرد اصطلاحی و منطقی است. ادبیات ولایت فقیه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: پیشااستدلال، شامل فقه روایی و قرون اولیه فقه فتوایی؛ پسااستدلال در فرایند تاریخی، بر اثر تاملات و شبهات، بر کمیت و کیفیت ادبیات استدلالی افزوده شد و آثار مستقلی در باب ولایت فقیه به‌نگارش درآمد؛ اما این به‌معنای نفی بداهت نیست. در کنار خط فکری بداهت مثبت، می‌توان خط فکری‌ای را شناسایی کرد که بر اساس تصوراتی خاص، به‌صراحت یا اشاره قایل به بداهت نافی است. بداهت نافی پیشینه طولانی ندارد. بر این اساس تفکیک و تقسیم کار علمی و عملی (اجتماعی، سیاسی) به‌وضوح ولایت اجتماعی و سیاسی فقیه را نفی می کند. مقایسه بداهت مثبت و نافی نشانگر اهمیت واکاوی تصوراتی است که در سویه اثبات و نفی ولایت فقیه وجود دارد.

    کلید واژگان: ولایت فقیه, ضرورت, بداهت, بداهت مثبت, بداهت نافی, ادبیات پیشااستدلال, ادبیات پسااستدلال}
  • مهدی عباس زاده*
    «ارزش و ساختار معرفت»، از مباحث جدید در معرفت شناسی است. این مبحث همچنین از چالش انگیزترین مباحث معرفت شناختی بوده، ذهن همه معرفت شناسان معاصر را به خود مشغول داشته و آرا و نظرات مختلفی در باب آن عرضه شده اند. در ذیل این این، معمولا به مسائلی همچون نظریه صدق، معیار حقیقت و خطا، نظریه توجیه، و بداهت پرداخته می شود. با اینکه این مبحث در معرفت شناسی معاصر در کانون توجه قرار گرفته و اهمیت بسیار یافته است، لیکن این بدان معنا نیست که فلاسفه اسلامی متقدم به آن نپرداخته یا متعرض آن نشده اند. بر این اساس، فارابی «موسس فلسفه اسلامی» در آثار مختلف خویش، برای نخستین بار در فلسفه اسلامی، به بحث پیرامون موضوعات یا مسائل فوق پرداخته است. در نوشتار حاضر نشان داده خواهد شد که او به عنوان یک متفکر واقع گرا، در مبحث نظریه صدق، قائل به مطابقت است و معیار تمییز حقیقت و خطا در شناخت بشری را تبیین نموده است؛ در نظریه توجیه، مبناگرایی در تصدیقات را برگزیده است؛ به مسئله بدیهیات توجه داشته و ملاک و اقسام آن را دقیقا برشمرده است. در انتهای نوشتار حاضر، دیدگاه های برخی از محققان در خصوص فارابی، ملاحظه، بررسی و احیانا نقد خواهند شد.
    کلید واژگان: فارابی, صدق, مطابقت, مبناگرایی, بداهت}
  • محمد حافی*، مهین باقری، مهدی میرزاپو، غلامرضا ذکیانی

    هدف از این پژوهش معرقی مفهومی جدید در قیاس حملی ارسطویی به نام مبناپذیری است؛ به عبارتی ضربی از ضروب 24گانه ی منتج قیاس ارسطویی مبناپذیر است اگر تنها با مفروض گرفتن یک ضرب به همراه قواعد برهان خلف، عکس ساده، نقض محمول و نقض سور بتوان ضروب منتج دیگر قیاس حملی ارسطو را اثبات کرد. بدین منظور در این مقاله نشان داده خواهد شد که تنها 15 ضرب منتج از ضروب 24گانه ی منتج منطق حملی ارسطو دارای خاصیت مبناپذیری هستند. ارسطو چهار ضرب شکل اول قیاس را مبناپذیر می داند زیرا وی اشکال دیگر قیاس را به وسیله ی شکل اول اثبات می کند. از آنجایی که اثبات مبناپذیری چهار ضرب ارسطو تعمیم داده شده است به پانزده ضرب می توان نشان داد که منظور ارسطو از بدیهی بودن شکل اول قیاس مبناپذیری صرف چهار ضرب اول شکل اول نیست. این نتیجه ی مهم منطقی در سیستم ارسطو تنها از رهیافت معرفی مفهوم مبناپذیری ضروب قیاس ممکن گردیده است؛ به عبارت دیگر نشان خواهیم داد که برخلاف دیدگاه رایج در سنت ارسطویی به هیچ وجه مبناپذیری ضروب شکل اول نمی بایست خاستگاهی برای تببین بدیهی بودن ضروب شکل اول قیاس باشد. صرف نظر از اینکه راز بداهت شکل اول قیاس در چه چیزی نهفته است، این مقاله به وجه سلبی، یکی از گزینه های ممکن یعنی مبناپذیری ضروب منتج شکل اول قیاس را به شکلی منطقی در پاسخ به راز بداهت ضروب منتج شکل اول قیاس حذف خواهد کرد.

    کلید واژگان: قیاس ارسطو, اشکال چهارگانه, مبناپذیری, بداهت, ضروب منتج}
    Mohammad Hafi *, Mahin Bagheri, Mehdi Mirzapour, Gholamreza Zakiani

    The purpose of this research is to provide a new concept in Aristotelian categorical syllogism which is called groundability. A valid mood is called groundable if one would derive all the 24 valid moods in the Aristotelian’s syllogism by assuming only the valid mood and applying a chain of the following rules: simple conversion, reduction-ad-absurdum, sub-alternation, obversion and quantification negation. In this paper, we will prove that only the fifteen valid moods have the groundability property. Because Aristotle proves all the valid moods of other figures based on the four moods in the first figure, he considers these moods of the first figure as moods having the groundability property. We show that the groundability is not restricted to the first valid moods of the first figure--they are fifteen moods as stated. Thus, it can be shown that Aristotle's purpose from the self-evidence of the first figure is not the groundability of the four moods in the first figure. This important logical result in Aristotle's system is gained through the introducing the concept of the groundability of the moods in syllogism. We show that unlike the common view in the Aristotelian tradition, it is not the case that the groundability of the first figure must be the basis for explaining of being self-evidence of the four moods of the first figure. Regardless of what lies behind the evidence of the first figure valid moods, this paper will eliminate one of the options which is somehow a common wrong interpretation for answering the problem

    Keywords: Aristotelian’s Syllogism, Four Figures, Groundability, Self-Evidence, Valid mood}
  • اکبر فایدئی*
    شناخت اندیشه های منطقی، فخرالدین محمد رازی، در فهم آرای منطق دانان قرن هفتم و هشتم، اهمیت به سزایی دارد. نقش او در رشد و بالندگی منطق نگاری دوبخشی مکتب منطقی سینوی و طرح چالش های نوین در این دانش، انکارناپذیر است. مرکب انگاری تصدیق، بدیهی انگاری همه تصورات، بسط و توسعه انواع تعریف و رویکرد خاص به تعریف اسمی، تلازم طرفینی دلالت مطابقه و التزام، انواع ششگانه کلی و اعرفیت آن نسبت به جزئی، حمل ناپذیری مفهوم جزئی، دیدگاه حداقل گرایانه در شرائط تناقض میان قضایا، تمایز میان قضیه حقیقیه و خارجیه، جهت در شرطیات، شرایط انتاج و حکم انتاج شکل چهارم قیاس اقترانی از آرای منطقی فخر رازی است که ما در این نوشتار به ذکر و بررسی آنها می پردازیم.
    کلید واژگان: بداهت, تصور, تصدیق, دلالت, موجهات}
    Akbar Faydei*
    Understanding Fakhr al-Razi’s logical thoughts is very important in understanding the views of seventh and eighth-century logicians. His role in the development of Avicennan logic and his new challenges to this logic are undeniable. Composite of judgment, believe in all concepts are self-evident, expansion and development of a variety of definitions and specific approach to the nominal definition, the mutual implication of concordance and obligation signification, six kinds of universal and to be clear than the particular, unpredicatablity of the partial concept, minimalistic view in the conditions of contradiction between the theorems, differentiation between categorical propositions and real propositions, modality of conditionals, extraction result of the forth syllogism and determining valid mood and valid conditions in fourth figure of Syllogism are Fakhr al-Razi’s logical innovations. This paper is an attempt to explain such innovations.
    Keywords: Obvious, Consept, Judgment, Implication, Modal proposition}
  • محمد بنیانی
    مسئله عالم خارج از ذهن از مباحث مهم و بحث انگیز فلسفی بوده است؛ به گونه ای که برخی از فلاسفه وجود چنین عالمی را به لحاظ فلسفی نمی پذیرند و برخی قایل به اثبات و برخی دیگر معتقد به بداهت آن شده اند. در این نوشتار ابتدا به بیان مهم ترین نظرات در این زمینه پرداخته و آنها را نقد و بررسی کرده ایم. نظریه مختار این است که فاصله میان ذهن و عالم خارج به گونه اثباتی و استدلالی قابل حل نیست، ولی با تبیین وجودی از اصل امتناع تناقض، یعنی وجود و عدم، می توان به نقطه ای رسید که فاعل خود را عین خارجیت بیابد، و براین اساس عالم خارج تبیین فلسفی می یابد.
    کلید واژگان: ذهن, اثبات عالم خارج, پدیدار, ناپدیدار, بداهت}
    Muhammad Bonyani
    The issue of the “world outside the mind” is among the important and controversial discussions in philosophy in a way that some philosophers do not accept the existence of such a world, some maintain that it must be proved, and some others believe in its being self-evident. The present article first reviews the most important theories in this regard and investigates them. Then it accepts the view that the distance between mind and the outside world cannot be bridged through argumentation. However, by an existential explanation for the principle of non-contradiction, we may reach a point wherein the agent finds himself the same as objectivity, and thus the outside world finds a philosophical explanation.
    Keywords: mind, proving the outside world, evident, non, evident, axiomatic}
  • سید محمد حکاک
    از جمله برهان های اقامه شده بر وجود خدا برهان صدیقین است. امتیاز این برهان بر سایر برهان ها آن است که در آن از هیچ یک از مخلوقات خدا برای اثبات وجود خدا استفاده نشده است.
    تقریر ملاصدرا و تقریر علامه طباطبایی دو تقریر از این برهان است. در این مقاله نشان داده شده است که این دو تقریر، برخلاف تفاوت ظاهری و برخلاف تلقی مشهور، در اصل تفاوتی ندارند و هر دو، بعد از قبول اصالت وجود، چیزی جز تامل در حقیقت وجود، که وجودش به ضرورت ازلی موجود و بنابراین واجب الوجود است، نیستند. در ضمن، در مقاله نشان داده شده است که تقریر علامه طباطبایی مبتنی بر اصالت وجود است، نه اصالت واقعیت. هم چنین، هیچ کدام از دو تقریر، در واقع، برهان نیست (چون در آن ها حد وسطی وجود ندارد). برهان صدیقین صرفا بیانی است از بداهت وجود خدا.
    کلید واژگان: بداهت, برهان صدیقین, حقیقت وجود, علامه طباطبایی, ملاصدرا, واجب الوجود}
    Seyyed Mohammad Hakak
    Among the arguments presented to prove God is Seddiqin argument. The advantage of this argument to other arguments is that it does not use any creatures of God to prove the existence of God. Tow versions of this argument are Mulla Sadra's and Allameh Tabatabaees. This paper depicts that these arguments - contrary to their apparent difference and common understanding - are not essentially different, and both - after admitting the principiality of existence - are nothing but reflection in the truth of absolute pure existence, the existence of which is an eternal necessity and thus necessary being. Furthermore the paper shows that Allameh Tabatabaee's argument is based on the principiality of existence and not on the principiality of reality. Also neither of the arguments is, in fact, an argument (becase they have no midle term). The Seddiqin argument is just a statement of the evidence of the existence of God.
    Keywords: Seddiqin argument, Mulla Sadra, Allameh Tabatabaee, the truth of pare existence, necessary being, evidency}
  • رحمت الله رضایی، محمدحسین زاده
    تعریف، به ادعای منطق دانان، راهکاری است برای تحصیل مجهول تصورات؛ به گونه ای که برای شناخت حقیقی برخی از امور، هیچ راهی نداریم جز توسل به تعریف. اکنون پرسش آن است که در کجا و در چه صورتی، تعریف می تواند کارایی این چنین داشته باشد؟ یافتن بخشی از پاسخ، ما را به بحث درباره شرایط تعریف سوق می دهد که بخشی از آنها، شرایط صوری تعریف است. از مهم ترین شرایط صوری تعریف، ترکیب و نحوه چینش اجزای تعریف است؛ اما پذیرش این شرط مستلزم بحث های بیشتری است که حاکی از درهم تنیدگی این بحث بوده و پیگیری آنها ما را به نتیجه می رساند که تعریف صرفا یک بحث منطقی نیست، بلکه هویت فلسفی و معرفت شناختی نیز دارد، همان گونه که ابعاد زبانی دارد.
    کلید واژگان: شرط صوری, ترکیب, عام و خاص, بداهت, تعریف منطقی, تعریف زبانی}
    Rahmatullah Rezaie, Muhammad Hussein, Zade
    Definition, as the logicians say, is a mechanism for getting the unknown part in imaginations. For knowing something truly, there is no way except resorting to definition. Now the question is where and when definition can have such a usage. Finding a part of the answer will derive us to discussion about the conditions of definition, some of which are the formal conditions. Among the most important formal conditions of definition are the composition and the way the elements of definition are formulated. However, accepting these conditions necessitates more discussions; this shows the complexity of this discussion and leads us to the fact that definition is not just a logical discussion; rather, it has a philosophical and epistemological identity as well as linguistic dimensions.
    Keywords: formal condition, composition, general, specific, being axiomatic, logical dentition, linguistic definition}
  • لیلا سیاوشی*
    به باور هوسرل تحت تاثیر علم گالیله ای، جهان عینی علم که در اندیشه انسان غربی جدید به عنوان واقعیت قلمداد می شود، جانشین زیست جهان یعنی جهان تجربه مشترک شده است. هوسرل از یک سو در مخالفت با نظر عینی بر جهان تاکید می کند که زیست جهان «بنیاد معنی» تفکر علمی و حوزه بداهت های اولیه است. از سوی دیگر به نظر او نتایج علمی برای زیست جهان اعتبار دارند و به ساختار زیست جهان افزوده می شوند. ابتدا هوسرل در بستر نقادی علم عینی مفهوم زیست جهان را مطرح می سازد، اما با توصیف زیست جهان ذهنی- نسبی که خودش علوم را در بر می گیرد، دیگر زیست جهان نمی تواند موضوعی جزئی درون مساله عام علوم عینی باقی بماند. از زیست جهان ذهنی- نسبی ساختارهای نامتغیر و مشترکی انتزاع می شود که آپریوری کلی زیست جهان را آشکار می سازند. بنابراین زیست جهان که در ابتدا به عنوان مساله ای جزئی و فرعی درون مساله عام علم عینی یعنی در نقش اساسی این علوم ظاهر می شود، در نهایت به تعبیر هوسرل، به مثابه مساله حقیقی و کلی برای فلسفه آشکار می گردد. این نوشتار تلاش می کند که از چشم انداز تحلیل نسبت زیست جهان و علم، مفهوم زیست جهان به عنوان مساله حقیقی و کلی را نشان دهد.
    کلید واژگان: زیست جهان, بداهت, شهود, بنیاد معنی, ماقبل نظری, تغییر ایدتیک, آپریوری زیست جهان}
    Leila Siavashi*
    Husserl believes that under the impact of modern science as inaugurated by Galileo, the Life-world - i.e., the world of common experience - has been replaced by the objectively true world of science which, in the thinking of modern western man, passes for reality. On the one hand, Husserl in opposition to the objective view of the world insists that the Life-world is the meaning-fundament of scientific thinking and the sphere of original evidences. On the other hand, he maintains that the theoretical results of science take on the character of validities for the Life-world, adding themselves as such to its own composition. Husserl, at first, considers the Life-world in the context of the objective science critique, but describing the subjective-relative Life-world, which includes science, it would not remain as a partial problem within the general problem of the objective science. The invariant and common structures that abstract from the subjective-relative Life-world yield the universal Life-world a priori. Therefore, the Life-world which firstly appeared as a partial problem within the general problem of the objective science, namely, functions as the foundation of sciences. Eventually, it is disclosed, in terms of Husserl, as a universal and genuine problem for philosophy. This paper deals with the view of the relationship of the Life-world and science, and demonstrates the Life-world conception as a universal problem
    Keywords: Life, world, evidence, intuition, meaning, fundament, pre, theoretical, eidetic variation, a priori of Life, world}
  • افضل بلوکی، محمدعلی مصلح نژاد
    این مقاله به بررسی و نقادی راه حل های تزاحم اخلاقی از دیدگاه دیوید راس (W.D.Ross) پرداخته است. از نگاه او تزاحم در وظایف فعلی امکان وقوع دارد، و فاعل اخلاقی وظیفه دارد آن دسته افعالی را که واجد الزام آوری بیشتری هستند، مقدم بدارد. او مبنای وظایف اخلاقی را «روابط خاص» می داند که از این طریق می توان اولویت و میزان الزام آوری را استکشاف نمود. براساس دیدگاه برخی از ناقدان راس، همانند: پالمر، مک ناوتن، گنسلر، و هولمز و دیگران، و نیز مقایسه این دیدگاه، با متون دینی، دیدگاه راس ناقص و وجود مفاهیمی چون مصلحت و مفسده نفس الامری افعال در متون دینی و همچنین نقش انگیزه فاعل، و توجه به نتیجه افعال و لحاظ کردن اولویت موجود در نتایج حاصل که میزان ارزشمندی افعال را معین می کند، و بالاترین درجه آن قرب الهی است، پاسخی جامع تر و غنی تر را در این زمینه فراهم می نماید، و دیدگاه راس به دلیل نقص در تبیین سلسله وظایف و غیرمنطقی بودن ترتیب آن و عدم ارائه معیاری فراگیر برای ترجیح افعال متزاحم، در واقع راه حل مناسبی برای حل این مسئله نیست.
    کلید واژگان: وظایف در نگاه نخست, وظایف فعلی, تزاحم, اولویت, بداهت}
    Afzal Bolooki, Mohammadali Moslehnejad
    This paper has studied David Ross`s solutions for ethical mutual competitions. For Ross, the mutual competition happens in ethical duty of the present, and one should give priority to those duties with more emphasized obligation. He has considered special relationship as the foundation for ethical duties upon which the norm for priority and the degree of obligation are based. As is understood by the views of Ross` critics like Palmer, and by the comparison made between his view and religious teachings, the view would not seem fully correct. Such concepts as essential expediency and evil in religious texts, the part by agent`s motivation, considering the consequences of acts and the priority of the consequences upon which the degree of action`s state of being valuable is based (of which the highest is Divine approximation) can be regarded as the ground for a complete solution in the field. Ross` view, therefore, may not be accepted as a complete solution.
    Keywords: duties at first glance, current duties, mutual competition, priority, clearness}
  • مرتضی حاج حسینی
    در فلسفه کلاسیک به مجموعه ای از قضایا که آدمی به کشف آن ها همت می گمارد و صدق آن ها را بر اساس معیار مطابقت توضیح می دهد معرفت اطلاق می شود و معرفت مطلوب معرفتی است که واجد دو وصف عینیت و ضرورت باشد. چنین معرفتی، بدون شک باید در فرایندی شکل گیرد که هم انعکاس حقایق امور را تضمین کند و هم از توان مقاومتی بالا در برابر حملات شکاکانه برخوردار باشد. در این صورت معرفت حاصل واجد کمالات مطلوب معرفت یعنی عینیت و ضرورت خواهد بود. فیلسوفان مسلمان برای دسترسی به چنین معرفتی بحث تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آن ها را پیش کشیده و ضمن اعتقاد به عینیت و ضرورت بدیهی ها، ارجاع نظری ها به بدیهی ها را شرط عینیت و ضرورت نظری ها قلمداد کرده اند.
    بیان و بررسی انتقادی نظر فیلسوفان مسلمان در مورد تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آن ها و نیز بیان و بررسی انتقادی رویکردهای مکمل در دوران معاصر و بحث در مورد میزان توفیق هر یک در تبیین چگونگی صدق تصدیقات بدیهی و تضمین معرفت عینی و ضروری، هدف اصلی این مقاله است که با پیشنهاد رویکرد وجود شناختی به عنوان رویکردی نوین که با تکیه بر مفهوم وجود و تحلیل وجود شناختی از تصدیقات پایه و اصول بدیهی اولیه به حل مسئله مبادرت می ورزد خاتمه می یابد.
    کلید واژگان: معرفت, باورهای پایه, صدق, عینیت, ضرورت, بداهت, تحلیل وجودی, موجود در عالم, امکان شناختن, علم حضوری, علم حصولی}
    Morteza Haji Hosseini
    In classical philosophy, a collection of suppositions that man attempts to discover and explains their truth on the basis of conformity criterion is called ma‘rifa (intuitive knowledge). The desirable ma‘rifa is one which possesses the two qualities of objectivity and necessity. Such ma‘rifa should undoubtedly be conceived in a process that both guarantees the reflection of the realities of matters and enjoys a high power of resistance against skeptical attacks. In this case, the acquired ma‘rifa would hold the desirable excellences, i.e., objectivity and necessity. In order to achieve such ma‘rifa, the Muslim philosophers have brought up the discourses of evident attestations and the criterion for their self-evidence; and while believing in the objectivity and necessity of the self-evident, they have figured the reference of the theoretical to the self-evident as a condition for the objectivity and necessity of the theoretical.The main purpose of this article is to present a critical review of the Muslim philosophers concerning evident attestations and the criterion for their self-evidence, to explain and critically review the supplementary approaches in contemporary era, to discuss the degree to which each has succeeded in explaining the truthfulness of the evident attestations and the guarantee of the objective and necessary ma‘rifa. The article concludes by suggesting the ontological approach as a new approach, which, by relying on the notion of existence and the ontological analysis of basic attestations and the primary evident principles, solves the problem.
  • احمدعلی اکبر مسگری، محمود صوفیانی
    مساله عینیت یکی از بحث های اساسی و دشوار در فلسفه جدید و معاصر است. در این مقاله سعی مان بر این خواهد بود که این مساله را از منظر پدیدارشناسی استعلایی هوسرل و مفاهیم جدیدی که عرضه میکند مطرح کنیم. از آنجا که ادراک به ویژه ادراک حسی از لحاظ قصدیت و عمل قصدی منطوی در آن به عنوان پایین ترین لایه مراتب عینیت می تواند در راهیابی به عینیت سایر اعیان چه واقعی و چه غیر واقعی (ایده آل) به عنوان مبنا عمل کند مورد توجه ما در نوشته حاضر بوده است. در این راستا عینیت خود ادراک حسی و نقش آن در هدایت ذهن به سوی اعیان ماهوی و مثالی و برعکس نقش اعیان اخیر و سهم آنها در عینیت خود ادراک مورد بحث قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه مقوله عینیت و مقوله بداهت در فلسفه هوسرل کاملا متضایفند و معنای بداهت در این فلسفه به شیوه ای خاص و به عنوان امری خود-داده از همان ابتدا خود را در پایین ترین سطوح یعنی در سطح اعیان ادراک حسی نشان می دهد و بداهت و عینیت ادراک حسی از این منظر مطرح می گردد، نظرگاه انتقادی پدیدارشناسی هوسرل شالوده استوار و جدیدی را برای عینیت معرفی می کند مشروط بر اینکه این نظرگاه با تمام وسعت و جامعی اش به طور صحیح در نظر گرفته شود.
    کلید واژگان: عینیت, بداهت, قصدیت, ادراک حسی, پدیدارشناسی استعلایی}
    Ahmad Ali Akbar Mesgari, Mahmoud Sufiani
    Objectivity is one of the most basic and difficult issues in modern and contemporary philosophy. The present paper is devoted to this issue from viewpoint of Husserl’s transcendental phenomenology. Since perception, particularly sense perception, in view of intentionality, as lowest level of objectivity can act as the base for perceiving the objectivity of other objects, whether real or unreal (ideal), it has been discussed in this paper. To do this, objectivity of the sense perception and its role in leading the mind toward essential and ideal objects, and conversely, the role of latter objects in objectivity of the perception itself will be explored. Because the concepts of objectivity and evidence are correlate in Husserl’s philosophy, and since evidence as the self-given manifests itself, from the very beginning, in the lowest level, namely the objects of sense perception, and considering that evidence and objectivity of sense perception concern this lowest level, the critical viewpoint of Husserl’s phenomenology provides a firm and new basis for objectivity if taken at its full competence.
    Keywords: objectivity, evidence, intentionality, perception, transcendental phenomenology}
  • زمان و هستی از دیدگاه ملاصدرا
    مهدی نجف یافرا
    با وجود اینکه ملاصدرا، در بحث زمان، وامدار اندیشه های کلامی و فلسفی پیش از خود است، اما تلاش میکند میان هستی و زمان ارتباط برقرار نماید. او با ایجاد این ارتباط، بسیاری از نگرشهای پیشینیان را تصحیح و زمان را از حیطه ماهیات به حیطه هستی میکشاند؛ و آن را از عالم بیروح جسم به بعد وسیع هستی و در نهایت وارد در حوزه جان و خرد آدمی میکند، تا نه تغییر را در بیرون از خود، که آن را در تمام هستی و وجود خود دریافته و تجربه کنیم. درنگرش او به زمان افت و خیزها و قوت و ضعفهایی دیده میشود، که پرداختن به آنها از آنرو که بتواند افق راه آینده را در ما ترسیم نماید، حایز اهمیت است.
    کلید واژگان: زمان, بداهت, ماهیت, حرکت جوهری, هستی, کم}
    Time and Being in Mulla Sadra
    Mehdi Najafi Afra
    Although Mulla Sadra followed the early theological and philosophical theories concerning the discussion of time, he still tried to create a tight relationship between time and being. By doing so, he corrected many of the ideas and theories of early philosophers in this regard and brought time from the domain of quiddities to the domain of being; he moved it from the soulless world of the body into the vast dimension of being and, finally, brought it into the domain of human mind and wisdom. In this way, human beings will be able to understand and experience changes not in the external world but in their own existence and all over the world of being. A study of the strong and weak points in his view of time is of importance to us because it provides us with a great insight into the future.
    Keywords: time, trans, substantial motion, evidence, being, quiddity, quantity}
  • محسن جوادی، سید احمد غفاری قره باغ
    برای بداهت شناخت، چهار تعریف در فلسفه اسلامی ارائه شده است که تعریف رایج آن «عدم احتیاج به تلاش فکری» است.
    تبیین نوع ارتباط مفهومی و مصداقی بداهت با عناوین «وضوح» و «یقین»، می تواند ما را از خلط حیثیات مختلف معرفت شناختی با یکدیگر مصون بدارد.
    در این نوشتار، هر کدام از تعریف های بداهت، از حیث مفهومی، با این دو عنوان مقایسه شده و به این نتیجه رهنمون گردیده است که تعریف رایج، در حیث مفهومی، ارتباطی با یقینی بودن و واضح بودن ندارد؛ هر چند این وضع درباره تعاریف غیررایج به گونه ای متفاوت است.
    همچنین از مجموعه قضایای بدیهی، فقط وجدانیات هستند که با عنوان «وضوح» و «یقین» گره خورده اند؛ و فقط اولیات، وجدانیات و حدسیات هستند که با «یقین» ملازمه دارند؛ و سایر بدیهیات، ملازمه ای با این عناوین ندارند.
    کلید واژگان: بداهت, وضوح, یقین}
    Dr. Mohsen Javadi, S. A. Ghaffari Qarabagh
    In Islamic philosophy four definitions have been represented about self evidence and speculative knowledge which its common definition is “required to think and not required to anything of think”.Explaining conceptual and extensional relationships of self evidence with concepts such as clarity or certainty would help us not to mistake and not to mix different aspects of epistemology together and so, protect ourselves from epistemic mistakes.In this article, self evidence has been compared with clarity & certainty from the conceptual perspective. It has been concluded that the common definition of self-evidence from the point of conceptualization has nothing to do with certainty & clarity, although this conclusion cannot be said about other uncommon definitions.Also, among the self-justified proposition, only the vejdanyyat propositions require these concepts and only the apriori & vejdanyyat & estimative propositions require the certainty and the others don’t have any relation with these concepts.
  • سیدمحمود یوسف ثانی
    امکان یا عدم امکان علم و آگاهی جدید از جمله مسائلی است که از دیرباز مورد توجه فیلسوفان بوده و نظرات گوناگونی درباره آن اظهار شده است؛ چنان که گروهی از اساس کسب آگاهی جدید را ناممکن دانسته و گروهی نیز منکر وجود هر گونه دانش بدیهی و بی نیاز از کسب برای آدمی شده اند و یا آنکه گروهی دیگر قائل به تقسیم شده، اکتساب آگاهی در بخشی از دانسته های بشری را ممکن و در بخشی دیگر ناممکن دانسته اند. در حکمت اسلامی نیز این مباحث ذیل عنوان بداهت یا اکتسابی بودن تصورات و تصدیقات مطرح شده و ضمن پذیرش امکان اکتساب تصدیقات، در مورد امکان اکتساب تصورات شبهات و اشکالاتی چند مطرح گردیده است. در این میان کسی که بیش از همه بر ناممکن بودن اکتساب تصورات اصرار ورزیده، فخر رازی است. رازی در آثار خود دو اشکال عمده بر اکتسابی بودن تصورات وارد می کند که از آن دو، یکی متخذ از ماخذ تصدیقی و دیگری متخذ از ماخذ تصوری است. او بر اساس این دلایل چنین نتیجه می گیرد که تصورات یا مورد التفات ذهن نیستند و یا اگر مورد التفات ذهن واقع شوند، بدیهی خواهند بود. نویسنده در این جستار پس از بیان پیشینه تاریخی رای امام رازی، ضمن گزارش و تحلیل ادله او، پاسخ های دیگر منطق دانان و حکیمان به شبهات وی را نیز نقل و بررسی و ارزیابی کرده است.
    کلید واژگان: تصور, تصدیق, اکتساب, بداهت, تعریف, جنس, فصل}
    Dr .Sayyed Mahmood Yousefsani
    The possibility or impossibility of acquaired knowledge has been discussed for a long time by philosophers. Some of them consider it impossible, some others see it possible, and others consider it possible in a certain type of human knowledge and impossible in an another type. In Islamic philosophy, this problem has been discussed under the title of evidentiality or acquaintance of concepts and assents. Al-Razi believed that acquaintance of concepts is impossible and offered two reasons for it. In this paper, the author first outlines the history of the problem and then accounts and analyzes his reasons and critiques of other logicians and philosophers.
  • عبدالحسین خسروپناه
    مبناگرایی یکی از نظریه ها و پاسخ های رکن توجیه (justification) است چنانچه معرفت را به معنای باور صادق موجه (justified truth belief) بدانیم، باید توجیه را یکی از سه رکن معرفت زایی به شمار آورد. به عبارتی هر مدعی معرفت که مثلا ادعا کند «الف ب است»، باید بتواند آن را توجیه کند؛ یعنی دلایل لازم و کافی را برای اثبات آن اقامه نماید. یعنی وی علاوه بر صدق ثبوتی، باید به دنبال صدق اثباتی باشد و با دلایل کافی آن را به دیگران منتقل نماید و دیگران نیز آن را بپذیرند.
    معرفت شناسان در مقام بحث از توجیه یا ارائه دلایل لازم و کافی برای معرفت، حداقل سه نظریه مطرح کرده اند: مبناگرایی، انسجام گرایی و عمل گرایی، این تئوری ها در صددهستند معرفت صادق را که در مقام ثبوت و واقع (علی الفرض) با نفس الامر مطابقت دارد، در مقام اثبات و بین الاذهانی با دلایل کافی به اثبات برسانند. سه نظریه مذکور نحوه تحقق این عملیات را تشریح می کنند.
    نظریه مبناگرایی (foundationalism)، با سابقه ترین پاسخ به پرسش توجیه است که از سوی حکیمان یونان باستان مطرح گردید و فلاسفه، منطق دانان و متکلمان مسلمان نیز آن را تقویت کردند. مبناگرایی، تقریرهای گوناگونی دارد اما مبناگروی سنتی حکیمان مسلمان بر نظریه بداهت استوار است؛ بدین معنا که معرفت ها و باورهای انسان به دو شعبه باورهای پایه و اساسی و باورهای مستنتج تقسیم می شوند و از این میان، باورها و معرفت های پایه همان معرفت های بدیهی اند که توجیه ذاتی دارند و تصور موضوع و محمول آنها یا به تنهایی بر تصدیق کفایت می کند و یا اگر به حد وسطی حاجت باشد، بدون زحمت، به دست می آید. این گونه بدیهیات اولیه و ثانویه به صاحب معرفت مدد می رساند تا صدق اثبات را به انجام برساند.
    کلید واژگان: مبناگرایی, بداهت, اولیات, فطریات, حسیات}
  • غلامرضا ذکیانی
    گرچه غزالی سر سختانه با فلسفه به مخالفت پرداخت اما نه تنها مخالف منطق نبود بلکه فراگیری آن را برای اهل علم ضروری می دانست. از نظر او یکی از کارکردهای منطق این بودکه جایگزین نظریه امامتی شود که توسط باطنیه عرضه شده بود. القسطاس المستقیم بهترین مصداق این رویکرد است. غزالی در این کتاب مختصر دو کار بدیع انجام می دهد: استخراج قواعد منطقی از قرآن و طرح تقابل میان منطق و امامت. ما در مقاله حاضر پس از شرح این دو کار به نقد آنها می پردازیم. انتقاد اصلی ما این است که قواعد منطق لا بشرط هستند و مورد...
    کلید واژگان: غزالی, امامت, موازین قرآنی, قواعد منطق, بداهت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال