به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بیلدونگ » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « بیلدونگ » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فریده آفرین*

    هدف پژوهش این است که با روش توصیفی تحلیلی به مطالعه ابعاد و معانی بیلدونگ در نظریه نبوغ کانت در نقد سوم بپردازد. در نبوغ به منزله موهبت طبیعی شخص تخیل آزاد می شود و فاهمه بدوا در هنرمند گسترش می یابد.از مطالعه این نتیجه حاصل شده که نبوغ بر اساس معانی بیلدونگ جنبه های زیر را دارد:1)فرم؛در فرم تاملی هنر زیبا،2)تصویر؛ هنر زیبا به منزله تصویر به واسطه ایده زیباشناختی به منزله میانجی معانی و ارزش های فرهنگی،3)صورت بخشی/شکل دهی؛ به هماهنگی تخیل-فاهمه و حس مشترک نابغه و توافق قوای تماشاگر در تطابق با توافق قوای نابغه با طبیعت،4)پرورش قوا، پرورش ذهن و روح در نابغه و فراخوانی نابغه ای دیگر،5)نقش آموزشی محصول نبوغ به لحاظ فن و سبک، پرورش قوا،6)تربیت؛ تربیت مقدماتی و اخلاقی تماشاگر برای قابلیت نوعی اخلاق عالی تر و برتر،7)آمادگی برای جامعه پذیری بر اساس حس مشترک در مسیر تکامل فرهنگ بر پایه هماهنگی توافقی (قوای فرد و افراد با هم). این پژوهش نشان می دهد مسیله خلق اثر هنری و نبوغ هنرمند نزد کانت ضمن تاکید بر سوبژکتیویسم در مسیر انسان شناسی او قرار می گیرد. درصورتی که وحدت فوق محسوس قوا را در ناخودآگاه به معنای لایب نیتسی قرار دهیم نبوغ کانتی با جهتگیری به فردیت بیان گرایانه، تفاوت فردی و تفردیابی رو به فلسفه آینده گشوده می شود.

    کلید واژگان: بیلدونگ, شکل گیری, تصویر, بیلد, هماهنگی آزاد, پرورش}
    Farideh Afarin *
    method

    The aim is to study the dimensions and meanings of Bildung in Kant's theory of genius in the third critique with a descriptive and analytical method.

    Findings

    On the other hand, genius is designed to resolve the gap between the beautiful in art and in nature in the third review. On the other hand, the presentation of genius is considered a way to turn from aesthetics to the philosophy of fine art in this critique. When studying Kant's theory of genius, we realize that the role of imagination and aesthetic ideas under a certain concept of a product as an end in it is stronger than the direct intervention of understanding. Considering the harmony of faculties in the discussion of genius shows the harmony of imagination and understanding. The induction in the theory of genius in the metaaesthetics of the ideal of beauty in art is determined from the point of view of the creative artist. The goal related to beauty in art supports the formation and agreement of imagination and understanding. The study of ideas in the third critique shows that the idea has multiple aspects. The third aspect is found in genius: a positive, secondary presentation of an idea that is implemented through the creation of "another" nature, which here is the aesthetic ideas. The description of the connection between the aesthetic idea and morality in genius reveals that artistic beauty and morality come together. The beautiful thing in art is not less than the beautiful thing in nature, but "is a symbol of morality." In this way, the separation of two types of beauty, i.e. natural and artistic beauty, is overcome. The explanation of the socialization or grouing experience of genius consists in calling and expecting the harmony and agreement of genius faculties in another genius. In genius, without losing the exceptional and unique character of genius, he/she gives universal and general value to the agreement it produces and must be able to transfer its power and life to other powers of the audience. Taste and judgement have a disciplining role in genius and a part of education and training in human faculties. Art is the product of artistic genius, which has an educational aspect in terms of technique and style. Genius is not a teachable talent in terms of the expantion of ideas, amazing substance, metamorphosis and transformation o genius. In addition, in order to reach social results in the sense of Bildung, we can address the subject and his social role in an emerging civil society according to Kant, whose first step is taken in the face of beauty and common sense. This critique places taste in a larger context than human society. Humanity is characterized by a sense of sociability and the capacity to convey pleasure and thought. Beauty in nature and in art, a central role in fostering social connection between different people; And it is closely related to the cultivation of moral sense.

    Discussion and result

    The study of the theory of genius in the third criticism based on the meanings of Bildung shows that this term was more than ideal educational perfection for Kant. According to Bildung meanings, genius has the following aspects:1) Formation of the harmony of imagination and understanding; The common sense of genius and the agreement of the audience's faculties in accordance with the faculties of genius, which is coordinated with nature. 2) Cultivating faculties, cultivating the mind, spirit of a genius and calling other geniuses, 3) Educational role of the product of genius in terms of technique and style, 4) Form; receiving the reflective form of beautiful art or the product of genius by imagination, 5) Bilde/image; Beautiful art as an image through the aesthetic idea as a mediator of cultural meanings and values, 6) education; propaedutic in cultivating  faculties of mind and moral training of the audience for higher and superior moralability, 7) preparation for social community based on a common sense in the path of culture development rely on consensual agreement (individual faculties and people together).This research shows that the issue of creating a work of art and the genius of a creative artist is placed in the path of Kant's anthropology.The research suggests to focus on the harmony of faculties among all the meanings of Bildung for genius. In this case, the condition of supersensible unity of faculties comes from the unconscious substrate in the Leibnizian sense; That is, the place that maintains the relations that the subject establishes both internally and externally; A place based on free, indefinite and unconditional relationships. In this case, the formative pattern of agreement between powers in genius comes from that substrate and shows the extraordinary unity of all faculties together as a living unity. As a result, Kant's debate on genius is directed towards expressive process of individuality, individual difference and individuation; It opens up to the future philosophy and finds its own educational paths and training results.

    Keywords: Bildung, Formation, Bilde, Image, Free Harmony, Cultivation}
  • فریده آفرین

    چگونه تکوین باعث می شود فراتر از زیباشناسی تاملی کانت، چرخشی به استتیک کنشگرانه دلوز صورت گیرد. چگونه مسیر انسان شناسی زیباشناسی کانت به سمت هستی شناسی هنرمند و اثر هنری در استتیک دلوزی جهت می گیرد.برای پاسخ به این پرسش ها باید بررسی کرد که ایده تکوین دلوز با تاکید بر کدام قسمت ها و چه نسبت های نامتناهی از فحوای نقد سوم کانت شکل می گیرد و چه ایده هایی به وجود می آورد. تکوین چه تاثیری در گسترش معانی بیلدونگ در نقد سوم کانت دارد.شاکله بحث در نقد سوم کانت در باب امر زیبا، امر والا و هنر نبوغ بر محور ایده ها شکل می گیرد.برای بحث دلوز هم به همین ترتیب از طرح شکل گیری نسبت های تفاوت محور بر اساس ریتم به عنوان مبنای شکل گیری ایده ها سخن به میان می آید.این پژوهش به روش تحلیل محتوا توضیح می دهد روابط تفاوت محور و ایده های حاصل که از خوانش دلوز در برنگاه گشودن تناهی به نامتناهی در کنش هنرمند سر برمی آورند، چگونه به واسطه تکوین یعنی هماهنگی عمیق در دورترین فاصله، معانی بیلدونگ در نقد سوم کانت را افزایش و شدت می دهد.هماهنگی عمیق در دورترین فاصله یعنی به یاری دلوز می توان از مضاعف شدن توان قوای عملکردا متفاوت موقع به هم ریختگی سلسله مراتب قوا و هماهنگی دوباره آنها بر اساس درجه توانشان دفاع کرد؛ از داده های حسی به ایده ها رسید؛ براین مبنا که بعد اشتدادی ماده حس بر اساس ریتم، سازنده ایده ها می شود، قاعده کنش هنرمند حین رویداد والا تا رسیدن به هماهنگی و زیبایی در اثر هنری بر اساس بعد ریتمیک و اشتدادی به کار می افتد. اصطلاح بیلدونگ آلمانی با این معانی شدت بخشیده می شود.

    کلید واژگان: تکوین, بیلدونگ, شکل گیری فرم, تصویر}
    Farideh Afarin

    Through the genesis, which means deep harmony at the farthest distance, the meanings of Bildung in Kant's Third Critique will increase and intensify.  Deep harmony at the farthest distance means, it is possible to defend the doubling of the intensities of faculties with different functions when the hierarchy of faculties loses or messes and again harmonizes them based on the degree of their intensities.

    Keywords: Genesis, Bildung, the Harmony of Faculties, Formation, Bild or Image}
  • مسعود پیروتی اقدم، سید جلال هاشمی*، سید منصور مرعشی، مسعود صفایی مقدم
    هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی مفهوم بیلدونگ مورد نظر هردر می باشد که با مبنا قراردادن آن بتوان برای نظام تعلیم و تربیت مولفه های مفهومی نوینی ارایه داد. هردر با عنایت به تاریخ و فرهنگ غایتی را برای انسان ها ترسیم می کند که این غایت در پرتو فرهنگ ها و کثرت اقوام و ملل به نقطه مشترکی می رسد و معنا می یابد و آن، مفهوم انسانیت است. این پژوهش با روش تحلیل مفهومی به تبیین مفهوم بیلدونگ، فرهنگ و انسانیت پرداخته و انسانیت را به عنوان غایت تربیت و مفهوم فرهنگ و عناصر آن را به عنوان راهی برای رسیدن به این غایت دانسته و در نهایت با نظر به مفهوم بیلدونگ به استنتاج مفاهیم اساسی تربیت می پردازد. نتیجه پژوهش حاضر مبتنی بر این نکته است که مفهوم بیلدونگ در شکل گیری تعلیم و تربیتی انسانی، فرافرهنگی، جامع و هماهنگ نقشی اساسی دارد؛ به گونه ای که انسانیت در اندیشه هردر هدف متعالی خلقت انسان به طور کلی و تعلیم و تربیت است و مفاهیم فرهنگ و بیلدونگ ما را در رسیدن به کمال مطلوب انسانی یاری می رسانند. فرهنگ در اندیشه هردر هم بافت و زمینه و هم محتوای تربیت است؛ به این معنا که فرهنگ در جایگاه بافت و زمینه، تاریخ و نظریه تربیت است و در جایگاه محتوا، همان بیلدونگ است که وی آن را پرورش فرهنگی می داند. بنابراین نوعی رابطه دیالکتیکی می توان میان مفاهیم فرهنگ، بیلدونگ و غایت تربیت یعنی انسانیت یافت؛ به گونه ای که یکی بدون حضور دیگری امکان پذیر نمی گردد. در نهایت مفاهیم اساسی تربیت که بر اساس مفهوم بیلدونگ و مولفه های آن استنتاج گردید، شامل تعلیم و تربیت آزادی بنیاد، تعلیم و تربیت تاریخمند، تعلیم و تربیت فرافرهنگی، تعلیم و تربیت پیشرفت گرا و تعلیم و تربیت زیبایی شناسانه است.
    کلید واژگان: هردر, بیلدونگ, فرهنگ, انسانیت, مولفه های مفهومی تعلیم و تربیت}
    Masoud Pirouti Aghdam, Seyyed Jalal Hashemi *, Seyyed Mansour Maraashi, Masoud Safaei Moghadam
    This study aimed to analyze the concept of Bildung, which is based on Herder's concept. Accordingly, it is possible to provide new conceptual components for the education system. Herder draws a goal for human beings, ignoring history and culture, that this target reaches a common point and finds meaning in the shadow of cultures and multiplicity of ethnic identification and nations, and that is the meaning of humanity. The present study explains the concept of Bildung, culture, and humanity using the method of conceptual analysis and considers humanity as the purpose of education and the concept of culture and its elements as a way to achieve this goal. Finally, he concludes with the basic concepts of education. The result of the present research is based on the fact that the concept of Bildung has a basic role in developing Human, Transcultural, Comprehensive and Harmonious education; So, in general humanity in Herder's thought is the supreme purpose of human creation and education and the concepts of culture and Bildung help us to achieve the desired human perfection. From Herder's point of view, culture is texture and context and also content for education. It means that culture is the history and theory of education in terms of context and on the content side, it is the idea of Bildung, which he considers cultural education. Therefore, a type of dialectical relationship can be found between the concepts of culture, the idea of Bildung, and the purpose of education, which is humanity, so that one is impossible without the presence of the another. Finally, the basic concepts of education, which were concluded based on the concept of Bildung and its components, include freedom education, historical education, transcultural education, progressive education, and aesthetic education.
    Keywords: Herder, Bildung, culture, humanity, Conceptual components of education}
  • فرزاد کیانی*، پروانه ولوی
    بیلدونگ در فلسفه فیشته با ایده های کلی او در فلسفه عملی، بخصوص با تفسیرش از اهمیت وحدت اجتماعی برای شکل دهی به افراد جامعه و تاثیر قواعد اخلاقی در زندگی افراد مرتبط است. همچنین تمایل جهان وطنی فیشته برای شکوفایی انسان ها تحت تاثیر افکارش در پرورش ملت الگو قرار دارد. جهت فکری او در راستای یک نگاه نژادپرستانه نیست و در اندیشه خود افراد را به سمت شکل دهی یک جامعه واحد بوسیله مولفه انسانیت و آزادی ترغیب می کند. فیشته در اندیشه متقدم خود بدنبال این موضوع است که بوسیله امر آزادی یک بیلدونگ اجنماعی در مقام هارمونی میان فردی را شکل دهد و در اندیشه متاخر خود به کمک آزادی و تعریف جدیدی از دانش، می خواهد یک ملت الگو را پرورش دهد که به صورت یک نمونه عینی پیش روی دیگر ملت ها باشد تا از این طریق یک جهان وطن را بوجود آورد. روش این پژوهش کیفی است و با روش اسنادی -تحلیلی به توصیف و تحلیل رابطه آزادی و بیلدونگ در اندیشه فیشته پرداخته شده و داده های پژوهش به شیوه اسنادی گردآوری شده است. نتیجه این پژوهش می خواهد نشان دهد که فیشته با تعریفی که از آزادی انسان و ارتباط آن با بیلدونگ ارایه می کند، غایت انسان را اندیشه مطلق و اراده ای آزاد قرار می دهد که سازنده هارمونی میان افراد است. وقتی محور پرورش و شکوفایی انسان خودآگاهی و آزادی باشد، دیگر غایتی در بیرون وجود ندارد که تضاد به خاطر آن در میان افراد شکل بگیرد و اصل وحدت میان افراد محقق می شود.
    کلید واژگان: ملت, جهان وطن, بیلدونگ, تامل, تفکر}
    Kiani Farzad *, Parvane Valavi
    Bildung in Fichte's philosophy is related to his general ideas in practical philosophy, especially with his interpretation of the importance of social unity to shape the members of the society and the influence of moral rules in people's lives. Also, Fichte's cosmopolitan desire for human flourishing is influenced by his thoughts on cultivating a model nation. His thought direction is not in line with a racist point of view and in his thought he encourages people to form a single society with the component of humanity and freedom. In his early thought, Fichte seeks to form a collective Bildung through the issue of freedom in the position of interpersonal harmony, and in his late thought, with the help of freedom and a new definition of knowledge, he wants to cultivate a model nation that is be an objective example in front of other nations in order to create a cosmopolitan world. The method of this research is qualitative, and the description and analysis of the relationship between freedom and Bildung in Fichte's thought has been done with the documentary-analytical method, and the research data has been collected in a documentary way. The result of this research wants to show that Fichte, with his definition of human freedom and its relationship with Bildung, places the ultimate goal of man as absolute thought and free will, which is the creator of harmony between people.
    Keywords: Nation, Cosmopolitan, Bildung, Reflection, Thinking}
  • فلورا عسکری زاده*، خسرو باقری، افضل سادات حسینی

    در این پژوهش با نگاهی پدیدارشناسانه، کوشش می شود تا به ذات تربیت- بیلدونگ و ظهورهای بیلدونگ در تاریخ تربیت تفکر شود. طبق گام نخست پدیدارشناسی، از مفهوم بدیهی و رایج از بیلدنگ روی گردانده، سپس با واشکافی، از پدیدارهای تاریخی و چیستی بیلدونگ پرسش می شود تا در نهایت به امر مشترک و عمومی یا ذات بیلدونگ از منظر هایدگر نگریسته شود. بدین ترتیب آشکار می شود که هیچ یک از پدیدارهای آشکار بیلدونگ در تاریخ، اینهمان ذات آن نیستند، بلکه امکانی پدیدارین در تاریخ تربیت هستند. پس همه پدیدارها، به نحوی آشکارگی زمانمند تربیت-بیلدونگ را در خود پنهان دارند، اما هیچ یک نمی توانند صرفا تمامیت آن را در سیطره ی خود بگیرند. در اینجا ذات تربیت- بیلدونگ را در انواع پدیدارین آن واشکافته و از منظر هایدگر که به گونه ای سلبی است، نشان می دهیم که هیچ کدام از پدیدارها، تمامیت ذاتی بیلدونگ نیستند. لذا ذات، ریشه در بافتاری زمانی دارد که گشودگی و مراقبت همراه با بالیدن شکل دهنده از هستی انسان به معنای کلی است و در پدیدارهای متکثر بیلدونگی نیز خود را آشکار-مستور می دارد .

    کلید واژگان: بیلدونگ, پدیدارشناسی, عقلانیت, گشودگی, تربیت}
    Felora Askarizadeh *, Khosrow Bagheri, Afzal Sadat Hossein

    From the perspective of phenomenology, this research considers the essence of education-Bildung and its different manifestations in the entire history of education. Relying on the first stage of phenomenology, we first turn our face away from the common, evident concept of Bildung. Then, via deconstruction, we will ask about historical phenomena and the nature of Bildung, which will eventually look at the common feature of Bildung or its essence from Heidegger’s perspective. Historically, none of Bildung’s phenomena are essentially the same. They are phenomenal possibilities in the history of education. Every one of the phenomena has the temporal disclosedness of education-Bildung hidden within it, however, none of them can take hold of its totality under their control. Here, the essence of education-Bildung, in its phenomenological expressions, will be deconstructed and in a negative Heidegger manner, we will show that none of these phenomena are the total essence of Bildung. Hence, the essence is embedded in the context of time, which is a kind of openness and caring, as well as the development of the human essence in the overall sense. The essence is both disclosed and hidden in Bildung’s manifold manifestations.

    Keywords: Bildung, Phenomenology, rationality, Disclosedness, Education}
  • محمد مهدی اردبیلی*

    مفهوم بیلدونگ یکی از مفاهیم اصلی ای است که در بیش از سه قرن اخیر در فضای فکری و فرهنگی غرب تاثیرگذار بوده است. این مفهوم هم ازحیث لغت شناختی و هم ازحیث کاربردش در عرصه های مختلف، دلالت های چندگانه و به شدت متنوع را دربرمی گیرد که همین امر نه تنها فهم، حتی ترجمه آن به زبان های غیرآلمانی (از انگلیسی و فرانسوی گرفته تا عربی و فارسی) را دشوار کرده است. پژوهش حاضر، پس از واکاوی معنای این اصطلاح و تاثیر آن در حوزه های مختلف معرفتی و فرهنگی، منطقا ابتدا به ریشه شناسی لغوی این اصطلاح و ماجرای پیدایشش در قرون وسطی و اشاعه اش در قرن هجدهم در آلمان خواهد پرداخت. در گام سوم، به موازات این ریشه شناسی لغوی، تاریخچه ای از کاربرد آن در فضای فکری و فرهنگی آلمان ارایه خواهد شد تا بتوان به کمک آن، کارکردهای مختلف این اصطلاح را بررسی کرد. در گام چهارم، شبکه مفهومی ای از دلالت ها، تقارن ها و تقابل های این اصطلاح با سایر اصطلاح های مرتبط با آن ترسیم خواهد شد. تازه بر این اساس است که می توان در گام پنجم، به هدف اصلی این پژوهش، یعنی ارایه نوعی دسته بندی از معانی مختلف اصطلاح بیلدونگ دست یافت. این پژوهش، پس از دست یافتن به این هدف اصلی دو گام دیگر را نیز در مقام موخره ای اجمالی طی خواهد کرد و در گام هفتم و انتهایی، در عین اشاره به تعارض درونی و انسداد نهفته در مفهوم بیلدونگ، به برخی امکانات انتقادی این مفهوم اشاره خواهد شد و طرحی مقدماتی برای پژوهش های آینده ارایه خواهد شد.

    کلید واژگان: بیلدونگ, فرهنگ, پرورش, هگل, هردر, اندیشه آلمانی}
    MohammadMehdi Ardebili *

    The concept of Bildung is one of the key concepts that has been influential for more than three centuries in the Western intellectual and cultural space, and in particular in Germany. This concept has multiple and varied implications both philologically and in its application in various fields. In this article, to examine the meaning of this term and then its impact on different epistemic and cultural fields, we have to begin with the lexical etymology of this term and its advent in the Middle Ages and its propagation in the eighteenth century. In the third step, a history of its application in the German intellectual and cultural space will be presented so that it can be used to analyze the various functions of the term. In the fourth step, the conceptual network of the implications, symmetries, and contradictions of this term with other related terms (such as Kultur, Zivilisation, Erziehung, Humanität, and even terms such as Geist and Wissenschaft) will be drawn up. It is only on this basis that in the fifth step, a kind of category of different meanings of the term Bildung was obtained; and in the sixth step, in addition to the philosophical and theoretical meanings, functions of this term in the ordinary literature will be analyzed. In the seventh and last step of the article, while referring to the inner conflict and the blockade in the concept of Bildung, some critical points of this concept, especially for us and our world, will be mentioned.

    Keywords: Bildung, Culture, Kultur, Hegel, Herder, German Thought}
  • احمد بنی اسدی*، میثم سفیدخوش، خسرو باقری، مهدی سجادی
    این مقاله پس از برجسته نمودن چیستی رسالت اجتماعی دانشگاه جستجوگر حقیقت (هومبلتی) به واکاوی نسبت این رسالت با کنشگری انسانی خواهد پرداخت. به منظور دستیابی به این مقصود، بیشتر روش تحلیل فلسفی استنتاج به کار گرفته شد. روشن نمودن معنای معیار از رسالت اجتماعی دانشگاه، نخستین گام مقاله است. گام بعدی با تکیه به این معیار به بازخوانی رسالت اجتماعی این ایده دانشگاهی خواهد پرداخت. تار و پود این بخش، بیشتر،  قسمتی از اندیشه های اصلی فیشته و هومبلت، دو ایده پرداز نهاد دانشگاه در عصر روشنگری خواهد بود. یافتن مولفه های اصلی کشنگری انسانی در این ایده و نسبت آن با این مقوله گام اصلی مقاله را در بر خواهد گرفت. دستاورد مقاله نشان می دهد که گسترش فرهیختگی در اجتماع و اعتلای فرهنگ اخلاقی ملت، به عنوان رسالت اجتماعی این ایده، بدون توجه به کنشگری انسانی، امری ناشدنی خواهند بود. فراتر از این، به نظر می رسد در این ایده، اصلی ترین نمود کنشگری آدمی را باید در رسالت اجتماعی آن جست؛ تا جایی که می توان از در هم تنیدگی استوار این دو سخن به میان آورد. ذکر پاره ای از دلایل ماندگاری این ایده و اشاره به شماری از ظرفیت های الهام بخش آن، که می تواند در ایده پردازی های نو درباره نهاد دانشگاه در ایران کارگر باشد، بخش پایانی مقاله را در بر خواهد گرفت.
    کلید واژگان: ایده هومبلتی از دانشگاه, بیلدونگ, رسالت اجتماعی دانشگاه, کنشگری انسان, فلسفه دانشگاه, فیشته, هومبلت}
    Ahmad Banyasady *, Meysam Sefidkhos, Khosrow Bagheri, Mahdi Sajjadi
    After highlighting the importance of social mission in Humboldtian university idea, this article will inquire about the relation between this mission and human agency. To do this we employ a more deduction philosophical analysis method. Clarifying the meaning of the social mission of the university, which we use here, will be the first step. According to this criterion, in the second step, we will read out the social mission of this idea. The base for this part is more the Fichte and Humboldt's texts. Finding the main elements of human agency and its relation to this idea of the university will be the main step. In this case, results show, without considering the human agency, the expansion of cultivating in society and promoting the ethical culture of a nation, will be not possible. Furthermore, it seems the main phenomenon of the human agency should be considered in the social mission of this idea, as far as we could say they are too interdependent and linked to each other. Refer to some reasons why this idea is still alive and introduce some dimensions of our society, will be present in the last section.
    Keywords: Humboldtian Idea of the university, Bildung, social mission of the University, philosophy of university, Fichte, Humboldt}
  • مهدی معین زاده*

    نیمه دوم قرن نوزدهم و دهه های آغازین قرن بیستم دوران شکوفایی علوم ریاضی- طبیعی در آلمان است. کیرشهف ، هلمهولتز ، ککوله ، فیشر ،هابر ، ریمان پلانک ، اینشتین ، شرودینگر و... صرفا تعدادی از شهیر ترین دانشمندان این دوره در آلمان هستند. با وجود پیشتازی آلمان در این دوره از سایر کشورهای اروپایی (خاصه انگلستان و فرانسه) در عرصه علوم ریاضی- طبیعی (Hofstetter,2001:56) ، یاسپرس در همان سالهای اوج شکوفایی فیزیک در المان اظهار می دارد که Wissenschaft (معادل آلمانی واژه Science) امریست ناظر بر یک کل لایتجزا و فردی که دارای wissenschaft است در عین حال فردی فلسفی ، فرهیخته و آشنا با فرهنگ وتمدن و ارزش های فرهنگی نیز هست(Jaspers quoted in Ringer,1969: 10) . ویندلباند - فیلسوف شهیر نیوکانتی همین دوره - نیز ضمن اشاره به توسع مفهوم wissenshaft نسبت به science ، اعلام می دارد که این دو فرق فارقی با یکدیگر دارند چرا که " wissenshaftبنا بر ماهیت خود در کنش گرانش نوعی فهم ناظر بر ربط و نسبت دانشرشته تخصصی خود آنها با تمامیت بدنه معرفت و کلیت فرهنگ (Bildung= Kultur) بوجود می آورد. بدین ترتیب Wissenschaft بر خلاف Science متفطن تعلق خود به کلیت فرهنگ است، کلیتی که هنر، ادبیات، تاریخ، عرف، ذوق، اخلاق، دین و... پاره های دیگر آن هستند" Windelband quoted in Ibid:103)) .مدعای اصلی این مقاله انست که تفاوت قلمرو science , Wissenschaft در درک خاص زیست جهان آلمانی از مفهوم تاریخیت و مفهوم فرهنگ (بیلدونگ) که هر دو میراث تفکر رمانتیک اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده هستند، بنیاد دارد. این میراث البته از جهات مهمی در تغایر با سنت دکارتی - که از ان عموما بعنوان بنیاد علم بطور اخص و جهان مدرن بطور اعم یاد می شود- قرار می گیرد.

    کلید واژگان: علم آلمانی, بیلدونگ, تاریخ گرائی, تاریخمندی, رمانتیسیسم}
    Mehdi Moinzadeh *

    We Know that during second half of 19th century and first half of 20th century mathematical-natural sciences impressively developed in Germany and scientists as Planck, Einstein, Schrodinger, Haber, Helmholtz ,… presented their most important works and theories in this period. At the same time , Jaspers ,in the second decade of 20th century, claimed that German " Wissenschaft " is distinct from science. Wissenschaft for him, is concerned with the totality of life, culture, literature, history ,Arts, ethics and etc.In this article we will try to establish that the German understanding of science is grounded in concepts of historicism, historicity and bildung (culture ,education,…). These concepts of course are heritages of German Romanticism

    Keywords: Wissenschaft, Bildung, Historicism, historicity, Romanticism}
  • میثم صداقت زاده*
    چنان که برخی گفته اند، مفهوم «فرهنگ»، یکی از دشوارترین و در عین حال مهم ترین مفاهیم علوم انسانی است. این مفهوم، در غرب مسیری پرفراز و نشیب را پیموده و همچنان با ابهاماتی روبه روست، و مبتنی بر مبانی و زمینه های تاریخی گوناگون، برداشت های متعددی از آن صورت می گیرد. با توجه به اهمیت این مفهوم در ادبیات دینی جمهوری اسلامی، تامل و تدقیق در آن ضروری به نظر می رسد. از این رو، در این مقاله پس از تبیین شکل گیری مفهوم فرهنگ در فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه، با روشی تاریخی، به بازسازی آن در فضای حکمت متعالیه که به اعتباری مبنای نظری انقلاب اسلامی و رهبران آن است؛ پرداخته ایم. این کار از طریق برهان منطقی صورت پذیرفته است. از این نگاه، انسان ها از طریق اتحاد با مراتب مجرد هستی، به صورت جمعی؛ و تجلی دادن آن معانی در رفتار و آداب خود، فرهنگ را شکل می دهند که همان صورت تنزل یافته معنا به عرصه فهم عمومی و رفتارهای مشترک و کنش های اجتماعی است.
    کلید واژگان: فرهنگ, حکمت متعالیه, انسان, جامعه, اتحاد عالم و معلوم, بیلدونگ, تمدن}
    Meysam Sedaghat Zadeh*
    Some scholars argue that the concept of "culture" is one of the most difficult and yet most important concepts of the human sciences. This concept has undergone many changes in the West, and it is still a source of ambiguity, and based on various principles and historical contexts, it has several interpretations. Given the importance of this concept in the religious literature of the Islamic Republic, considerable attention should be given to it. Therefore, explaining the development process of the concept of culture in France, Germany, Great Britain and Russia, this paper, through a historical method, seeks to modify the concept of culture within the context of transcendental philosophy which is regarded as the theoretical basis of the Islamic Revolution and its leader's view. This task has been accomplished on the basis of a rational argument. According to this viewpoint, through their unity collectively with the degrees of existence and manifesting these meanings in their behaviors and decorum, people create the culture which represents a retrograde step of meaning to common understanding and shared behaviors and social actions.
    Keywords: culture, transcendental philosophy, human, society, unity between the knower, the known, Bildung, civilization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال