فهرست مطالب

مجله فلسفه علم
سال نهم شماره 2 (پیاپی 18، پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سعیده بابایی* صفحات 1-33

    بشر برای گره گشایی از بسیاری از مشکلات خود به ساختن تکنولوژی روی آورده است. تکنولوژی اگرچه در حل بسیاری از این مشکلات موثر بوده، اما خود باعث به وجود آمدن بحران هایی نیز شده است. از این رو، برخی از فلاسفه به تامل درباره تکنولوژی پرداخته اند و علت بحران آفرینی تکنولوژی و راه های برون رفت از این بحران ها را مورد مداقه قرار داده اند. یکی از این فلاسفه، آلبرت بورگمان، فیلسوف آمریکایی است. بورگمان ایده اشیاء و افعال کانونی خود را برای بحران زدایی از تکنولوژی پیشنهاد می کند. در این مقاله به بررسی این ایده و انتقادات واردشده بر آن می پردازیم. سپس، پاسخ بورگمان به این انتقادات را ارزیابی میکنیم و در پایان، با دسته بندی نقدها و پاسخهای آنها، شکافهای موجود در نظریه بورگمان را شناسایی میکنیم.

    کلیدواژگان: بورگمان، فلسفه تکنولوژی، اشیاء و افعال کانونی، پارادایم دستگاه، زندگی خوب
  • سید علی حسینی* صفحات 35-52

    گالیله دست کم در بخشی از آثارش، صراحتا ندای بی نیازی از تجربه سر می دهد. ابن سینا نیز در بحث از علم خدا به جزییات، علم پیش از تجربه ی منجم را نمونه ای از علمی می داند که درست مانند علم الهی، از انفعال تجربی متاثر نیست. در این نوشتار تلاش کرده ایم میان چنین اظهارنظرهایی که نتیجه ی نظرورزی این دو فیلسوف تلقی می شود و مقدمات آن، یعنی پیش فرض ها و روش های احتمالا مشترک آن ها، ارتباط برقرار کنیم. نهایتا نیز به این نتیجه رسیده ایم که ابن سینا در وجهی از مطالعات طبیعی اش، با روش کاری گالیله هماهنگی دارد و همین هماهنگی، سخنان یکسان آن دو را سبب شده است. در نمونه ای که به بررسی آن پرداخته ایم، ابن سینا در بررسی حرکات سماوی، مطالعه بر ساختار ریاضیاتی اجسام سماوی را مدنظر قرار می دهد و سرشت یابی رایج در طبیعیات ارسطویی را کنار می گذارد و به روش گالیله ای نزدیک می شود. البته نمی توان این روش را به تمام طبیعت شناسی شیخ نسبت داد و روش علمی دوپاره ی او را با شیوه ی علمی یکپارچه ی گالیله یکسان انگاشت.

    کلیدواژگان: ابن سینا، گالیله، روش علمی، بی نیازی از تجربه
  • یاسر دلفانی*، احمدرضا همتی مقدم صفحات 53-73

    فیزیکالیزم دیدگاهی است که معتقد است هر چیزی فیزیکی است لذا آگاهی پدیداری را یک پدیده فیزیکی می داند. استدلال تصورپذیری زامبی که توسط دیوید چالمرز مطرح شده است نشان می دهد که آگاهی پدیداری نمی تواند فیزیکی باشد لذا مدعای فیزیکالیزم کاذب است. یکی از مولفه های سازنده این استدلال معناشناختی دو بعدی است. این مولفه در ساخت مقدمه اول و دوم این استدلال نقش بسیار مهمی را ایفاء می کند به طوری که بدون آن استدلال مذکور شکل نخواهد گرفت. آن در مقدمه اول تصورپذیری اولیه را تاسیس می کند و در مقدمه دوم با تاسیس امکان پذیری اولیه و ثانویه، استنتاج امکان پذیری ثانویه را فراهم می کند. هدف ما در این مقاله این است که معناشناختی دو بعدی را توضیح داده و نقش آن را در این استدلال تبیین نماییم.

    کلیدواژگان: معناشناختی دو بعدی، زامبی، تصورپذیری، امکان پذیری، آگاهی پدیداری، فیزیکالیزم
  • رحمان شریف زاده* صفحات 75-94

    چکیده
    در این مقاله بر اساس سه معنای وساطت تکنولوژی نزد برونو لاتور، یعنی وساطت ترکیب، ترجمه و واگذاری، از سه معنای اخلاقی بودن تکنولوژی سخن خواهیم گفت. تکنولوژی بخشی از کنش های اخلاقی ماست، ما برخی از کنش های اخلاقی را به تکنولوژی واگذار می کنیم، و نیز تکنولوژی می تواند قصدها و انگیزهای اخلاقا مهمی را در کاربر ایجاد کند. سپس بحثی را راجع به مسئولیت اخلاقی مطرح خواهیم کرد و با تفکیک مسئولیت از تقصیر نشان خواهیم داد که کنش های شبکه ای مستلزم سلب مسئولیت انسان یا اعطای مسئولیت به تکنولوژی نیستند و با این حال می توان به شکل معناداری از «مجازات تکنولوژی» نیز سخن گفت

    کلیدواژگان: رونو لاتور، وساطت تکنولوژی، اخلاق تکنولوژی، مسئولیت اخلاقی
  • مرتضی شریفی*، مصطفی تقوی صفحات 95-123

    اخیرا در مطبوعات فلسفه ی علم موضوعی تحت عنوان «فلسفه ی شیمی» به چشم می خورد. یکی از مسایلی که تحت این مقوله درباره ی آن صحبت می شود موضوع برآیش و اهمیت علم شیمی و جایگاه آن در روشن سازی این موضوع است. علاوه بر موضوع برآیش ، مسئله ی تقلیل هم در شیمی محل بحث است. اهمیت این دو مسئله در شاخه های مختلف علوم ، ازجمله شیمی، ازآنجاست که استقلال (نسبی) این علوم، با این دو مفهوم گره خورده است. در این مقاله بعد ارایه ی یک چهارچوب مفهومی، به نقد و بررسی آرای آلکس مانافو در مورد اهمیت علم شیمی در مطالعه موضوع تقلیل و برآیش در شیمی می پردازیم. مانافو با استدلالی قصد دارد نقش ویژه ای به علم شیمی در رابطه بامطالعه ی موضوع برآیش و تقلیل ببخشد. در ضمن نقد محتوی این استدلال، تمایزی بین مفهوم «پیچیده گی وجودشناسانه» و «پیچیده گی هستی شناسانه» ارایه می دهیم. سپس نشان می دهیم خلط بین این دو مفهوم، موجبات شکل گیری مغالطه ای شده که دامنگیر مانافو در روند استدلالش شده است

    کلیدواژگان: تقلیل، برآیش، فلسفه ی شیمی، استقلال علوم خاص
  • وحید طائب نیا* صفحات 119-143

    پسا-پدیدارشناسی را می توان نسخه پراگماتیستی سنت پدیدارشناسی هوسرل و هایدگر دانست. اندیشمندان این جریان سعی خود را در جهت تطبیق روش پدیدارشناسی در قلمرو مطالعات انضمامی علم و تکنولوژی متمرکز ساخته اند تا تصویری از نحوه درآمیختگی انسان و جهان با علم و تکنولوژی را به نمایش گذارند. درین مسیر، نقش تکنولوژی به مثابه مصنوعات و ابزارها در شکل گیری چارچوب معرفتی انسان معاصر در قالب علم تجربی، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین تقوم علم پسا-گالیله ای به مصنوعات تکنیکی و نیز تامین واقعگرایی آن از رهگذر حضور ابزار در متن کنش آزمایشگاهی از موضوعات مطرح شده در پساپدیدارشناسی است. از آنجا که پسا-پدیدارشناسی در عین استفاده از فلسفه ورزی متقدم و متاخر هایدگر درباب نسبت علم و تکنولوژی، نقد عمل گرایانه رویکرد متاخر وی را نیز هدف قرار داده، باید پرسید که تا چه میزان این چرخش عمل گرایانه ظرفیت حل معضلات نظری و رفع مشکلات عملی علم و تکنولوژی در جهان معاصر را داراست

  • حسین شیخ رضایی، حامد بیکران بهشت* صفحات 125-150

    بررسی جایگاه و نقش ارزش ها در علم و فعالیت علمی موضوعی است که در چند سال اخیر بحث های زیادی را برانگیخته است و پژوهشگران مطالعات علم از زوایای مختلفی به آن نگریسته اند. طرفداران فمینیسم در علم و معرفت شناسی نیز از کسانی بوده اند که در این موضوع بسیار بحث کرده اند. برخی از آن ها بر این باورند که ارزش ها در محصول کار علمی مدخلیت تام دارند، و در علم کنونی، نقش برجسته ی ارزش های مردانه مشهود است. برخی از فمینیست ها تلاش می کنند نشان دهند که در علم، ارزش های زنانه بر ارزش های مردانه برتری دارند و باید به تدریج جایگزین ارزش های مردانه شوند. اما برخی دیگر از فمینیست ها این تلقی را رد می کنند. هلن لانجینو یکی از این فمینیست ها است. او در عین تایید نفوذ ارزش های مردانه در علم کنونی، تلاش می کند دیدگاه خاصی را در مورد نقش ارزش ها در علم و تبعات آن مطرح کند. دراین مقاله، به بررسی و ارزیابی دیدگاه لانجینو پرداخته ایم، و تلاش کرده ایم تا نشان دهیم دیدگاه لانجینو به طور کلی قابل دفاع است، هرچند در دو مورد نیز دیدگاه او را نقد کرده ایم.

    کلیدواژگان: علم رها از ارزش، علم فمینیستی، ارزش های سازنده، ارزش های زمینه ای، تعین ناقص، علم بد
  • فرزانه عامری* صفحات 145-162

    جالینوس پزشک، فیلسوف و منطق دان یونانی از اثرگذارترین افراد در پزشکی یونان باستان بود و آثار او همچنین در جهان اسلام و اروپا، اساس آموزش و عمل پزشکی بود. جالینوس از آن جا که به پزشکی بقراط تسلط داشت و دارای روش در پزشکی بود، موردتوجه بود. آن چه جالینوس را از دیگر پزشکان متمایز می نمود تاکید بر روش مند بودن او است. در زمان او سه مکتب پزشکی مهم به امر طبابت مشغول بودند: اصحاب تجربه، قیاس و حیل. این سه گروه در کسب دانش پزشکی، تعلیم آن و تشخیص بیماری و درمان، اختلاف نظرهایی با هم داشتند.مساله پژوهش حاضر شناخت مکتب های پزشکی زمان جالینوس و پاسخگویی به این پرسش که تعامل جالینوس با این مکتب ها چگونه بود و مکتب پزشکی جالینوس چه بود؟جالینوس از روش تلفیقی مبتنی بر عقل و تجربه برای کسب دانش طب و درمان استفاده می نمود. او معتقد بود برای شناخت دقیق حقایق می بایست از روش های گوناگونی اعم از تجربه، آزمایش و تعقل و استدلال در کنار هم استفاده نمود.

    کلیدواژگان: جالینوس، پزشکی یونان باستان، اصحاب حیل، اصحاب تجربه، اصحاب قیاس
  • سید علی کلانتری*، روح الله ابراهیم پور اصفهانی صفحات 163-183

    جملات موری جملاتی مانند "P اما من باور ندارم که P" و "P اما من باور دارم که ~P" هستند که علی رغم ممکن الصدق بودن محتوای آنها اظهار یا باور به آنها با نوعی پوچی (absurdity) همراه است. بر اساس برخی از خوانش های نظریه های مرتبه بالاتر آگاهی مانند نظریه های فکر مرتبه بالاتر (HOT)، ادعا می شود باورآگاهانه نسبت به جملات موری ممکن نیست به این معنا که شخص با باور آگاهانه آن ها در مجموعه باورهای خود دچار عدم عقلانیت خواهد شد. در این مقاله ابتدا به معرفی نظریه های مرتبه بالاتر آگاهی و نحوه کاربست آن ها در تبیین پوچی اظهار و باور جملات موری پرداخته و سپس استدلال می کنیم که رویکردهای مبتنی بر نظریه های مرتبه بالاتر آگاهی در مورد پارادوکس مور بر مبنای چهار نقد قادر به ارایه تبیین قابل قبولی برای پوچی جملات موری نیستند.

    کلیدواژگان: پارادوکس مور، پارادوکس معرفتی، عقلانیت، آگاهی، نظریه های مرتبه بالاتر آگاهی
  • مهدی معین زاده* صفحات 185-209

    نیمه دوم قرن نوزدهم و دهه های آغازین قرن بیستم دوران شکوفایی علوم ریاضی- طبیعی در آلمان است. کیرشهف ، هلمهولتز ، ککوله ، فیشر ،هابر ، ریمان پلانک ، اینشتین ، شرودینگر و... صرفا تعدادی از شهیر ترین دانشمندان این دوره در آلمان هستند. با وجود پیشتازی آلمان در این دوره از سایر کشورهای اروپایی (خاصه انگلستان و فرانسه) در عرصه علوم ریاضی- طبیعی (Hofstetter,2001:56) ، یاسپرس در همان سالهای اوج شکوفایی فیزیک در المان اظهار می دارد که Wissenschaft (معادل آلمانی واژه Science) امریست ناظر بر یک کل لایتجزا و فردی که دارای wissenschaft است در عین حال فردی فلسفی ، فرهیخته و آشنا با فرهنگ وتمدن و ارزش های فرهنگی نیز هست(Jaspers quoted in Ringer,1969: 10) . ویندلباند - فیلسوف شهیر نیوکانتی همین دوره - نیز ضمن اشاره به توسع مفهوم wissenshaft نسبت به science ، اعلام می دارد که این دو فرق فارقی با یکدیگر دارند چرا که " wissenshaftبنا بر ماهیت خود در کنش گرانش نوعی فهم ناظر بر ربط و نسبت دانشرشته تخصصی خود آنها با تمامیت بدنه معرفت و کلیت فرهنگ (Bildung= Kultur) بوجود می آورد. بدین ترتیب Wissenschaft بر خلاف Science متفطن تعلق خود به کلیت فرهنگ است، کلیتی که هنر، ادبیات، تاریخ، عرف، ذوق، اخلاق، دین و... پاره های دیگر آن هستند" Windelband quoted in Ibid:103)) .مدعای اصلی این مقاله انست که تفاوت قلمرو science , Wissenschaft در درک خاص زیست جهان آلمانی از مفهوم تاریخیت و مفهوم فرهنگ (بیلدونگ) که هر دو میراث تفکر رمانتیک اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده هستند، بنیاد دارد. این میراث البته از جهات مهمی در تغایر با سنت دکارتی - که از ان عموما بعنوان بنیاد علم بطور اخص و جهان مدرن بطور اعم یاد می شود- قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: علم آلمانی، بیلدونگ، تاریخ گرائی، تاریخمندی، رمانتیسیسم
  • هادی منتظری مقدم* صفحات 211-233

    جامعه علمی، مانند هر اجتماع دیگری، متشکل از ساختار های اجتماعی مربوط به خود است که برای شناختن آن می بایست، به شناختن موضوعاتی مثل سیر تکامل تاریخی آن، ساختار علم و... همت گماشت. در همین رابطه، مطلبی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است مساله هنجار ها در علم -مجموعه ای از ارزش های بنیادین حاکم بر جامعه های علمی_ است. هنجار ها در علم از آن جهت مهم هستند که به عقیده برخی ساختار رفتار در جامعه علمی را توصیف می کنند. نسبت به مساله هنجار ها در علم، رویکرد های متفاوتی وجود دارد. دو نظریه مهم در این بین عبارت اند از دو نظریه ای که کارل پوپر و دیوید بلور به آن ها پرداخته اند: الف) هنجارها در علم حاصل توافقی اجتماعی اند. (بلور، 1991) و ب) هنجارها در علم اموری انتزاعی و افلاطونی هستند. (پوپر، 1972) در این نوشتار قصد دارم علاوه بر شرحی کلی بر نظریات پوپر و بلور، انتقاداتی که از سوی مدافعین پوپر بر بلور وارد شده است را بررسی نمایم.

    کلیدواژگان: هنجار علمی، عینیت، ارزش شناختی، معرفت، کارل پوپر، دیوید بلور
  • رضا ندرلو*، رضا عزیزی نژاد، محمود مژده خشکنودهانی صفحات 235-260

    تلفیق تکاملی گسترش یافته نظریه ای است که پیشنهاد میدهد برای ارایه ی تبیین در مورد یافته های جدید در زیست شناسی تکاملی و نیز افزایش قدرت تبیینی برای یافته های موجود، چارچوب های مفهومی تلفیق تکاملی نیاز به بازنگری دارند. این بازنگری، گسترش در چارچوب های مفهومی تلفیق تکاملی را به دنبال داشته و چارچوب مفهومی مبتنی بر تکامل ژن محوری بایستی به چارچوبی تکوین محور گسترش یابد؛ اما حامیان تلفیق تکاملی دهه های 30 و 40 این نظریه را بی نیاز از هرگونه بازنگری دانسته و درخواست برای هرگونه گسترشی در چارچوب های مفهومی آن را رد می کنند. هر دو نظریه ی تلفیقی فعلی و گسترش یافته از استعاره هایی برای بیان منظور خود بهره می برند ازجمله استعاره های موسیقی حیات و ژن خودخواه که به ترتیب دو چارچوب مفهومی گسترش یافته و تلفیق فعلی را نمایندگی می کنند. از سویی دیگر خوانش بدنمند از استعاره استعمال استعاره ها را در نظریات علمی به حوزه ی اندیشه ی دانشمند و چارچوب مفهومی حاکم بر ذهن او مربوط می داند. بر این اساس می توان استدلالی به سود طرفداران گسترش در تلفیق تکاملی اقامه کرد.

    کلیدواژگان: تلفیق گسترش یافته، استعاره، چهارچوب مفهومی، بدنمند، علیت متقابل، تکوین سازنده
|
  • Saeedeh Babaii * Pages 1-33

    Mankind has turned to technology to solve many of its problems. Although technology has been effective in solving many of these problems, it has also caused some crises. Hence, some philosophers have been reflecting on technology and have examined the cause of technology crises and the ways out of these crises. One of these philosophers is the American philosopher, Albert Borgmann. Borgmann proposes his idea of focal things and practices to solve technological crises. This paper examines this idea and its criticisms. Then, we evaluate Borgmann's responses to these criticisms, and finally, by categorizing these criticisms and responses, we identify the gaps in Borgmann's theory

    Keywords: Borgmann, philosophy of technology, focal things, practices, devise paradigm, good life
  • Seyyed Ali Hosseini * Pages 35-52

    Galileo, at least in a part of his works, claimed the dispense with experience recourse in natural studies; Likewise, Avicenna when discussed about God’s knowledge of individuals, exemplifies his knowledge to astornomer’s knowledge of predictable phenomenon of lunar eclipse, whose knowledge wouldn’t be effected by experimental data and it’s not mere a passive one. We’ll try to see if there’s any connection between their same claims of attaining scientifical knowledge without recourse to experiment, and their probable common presuppositions or methods. Finally we concluded that they partly shared in methodological background, though we can’t prove their completely sameness in the method. In the case we mentioned, Avicenna studied the mathematical structure of celestial bodies and neglected their nature. by this step, he abandoned Aristotle's paradigm and move toward Galileo's scientific method, but we can't ascribe the same method to them, because Avicenna had a dualistic method in his physical studies, but Galileo had a unified method

    Keywords: Avicenna, Galileo, scientific method, dispense with experiment
  • Yasser Delfani *, Ahmadreza Hemmatimoghaddam Pages 53-73

    Physicalism is a view that holds everything is physical and considers phenomenal consciousness as a physical phenomenon. The Zombie conceivability argument that has been raised by David Chalmers shows that phenomenal consciousness cannot be a physical phenomenon. As a result, the claim of physicalism is false. Two-dimensional semantics is one of the components of this argument that plays an important role in constructing the first and second premisses of this argument so that without it this argument would not be formed. It establishes primary conceivability in the first premise and primary and secondary possibility in the second premise so that provides the inference of secondary possibility from primary possibility. Our purpose in this article is to explain and clarify two-dimensional semantics and its role in this argument.

    Keywords: two-dimensional semantics, zombie, Conceivability, Possibility, phenomenal consciousness, physicalism
  • Rahman Sharifzadeh * Pages 75-94

    Does Artifacts Have Morality?Bruno Latour and Technology Ethics In this paper, discussing Bruno Latour’s concept of technological mediation, we will claim that according to three kinds of technological mediation there would be three kinds of relation between morality and technology; Technology is part of our ethical actions, we delegate some of our ethical actions to technology, and technology can create, or change our, ethically important intentions. We will then discuss moral responsibly. Separating responsibility from accountability, we will show that networked actions do not nullify human’s moral responsibility or do not grant moral responsibility to technology, yet meaningfully, we can talk about "technology punishment.

    Keywords: Bruno Latour, mediation, Technology Ethics, moral responsibility
  • Morteza Sharifi *, Mostafa Taqavi Pages 95-123

    Two concepts that are being considered in Philosophy of Chemistry are Reduction and Emergence. These concepts have a major rule in arguing that special sciences, have kind of independence from physics. After sketching a conceptual framework about the issue, we have had a critical review about Alex Manafu's argument about the rule of chemistry in debate about Reduction and Emergence in Philosophy of Science.He argue that chemistry has some special advantages in study of Reduction and Emergence in Philosophy of Science. we have showed that his argument cannot give us a firm ground for attaching these advantages to Chemistry. We then propose a distinction between Ontological complexity and Epistemological complexity and then show how Manafu's arguments are faulty due to ignoring this distinction

    Keywords: Reduction, emergence, Philosophy of Chemistry, Independence of Special Sciences
  • Hossein Sheykhrezaee, Hamed Bikaraan, Behesht * Pages 125-150

    The issue of the role of social and cultural values in science has provoked many debates in the last few decades and researchers in science studies have approached the issue in different ways. The proponents of feminist science and epistemology are among those who have paid much attention to the issue. Some of the feminists believe that values play an undeniable role in the products of science. In particular, masculine values, they claim, have an essential role in the current scientific theories. Some of them even try to argue for the view that masculine values should be replaced with feminine ones. However, some other feminists reject the view, and among them is Helen Longino. Although Longino admits that masculine values have played some role in many scientific theories, she denies that there is a unique set of feminine superior values. In this paper, we examined Longino’s view on the role of values in science as well as feminist science. We criticized two elements of her view

    Keywords: value-free science, feminist science, constitutive values, contextual values, underdetermination, bad science
  • Farzaneh Ameri * Pages 145-162

    Galenos was a Greek physician, philosopher, and logician one of the most influential people in ancient Greek medicine, and his work was also the basis of medical education and practice in the Islamic world and Europe. Galinus was noted for his mastery of Hippocratic medicine and his practice in medicine. What distinguishes Galenus from other physicians is his emphasis on being methodical. During his time, three important medical schools were practicing medicine: the companions of experience, the analogy and the trick. The three groups disagreed on medical knowledge, education, and diagnosis and treatment.The problem of the present study was to identify the medical schools of Jalinus and to answer the question of how Jalinos interacted with these schools and what was the Jalinos medical school.Galen used a combination of reason and experience to gain knowledge of medicine and treatment. He believed that different methods of experimentation, experimentation, reasoning and reasoning should be used together in order to know the facts accurately.

    Keywords: Galen, ancient Greek medicine, Methodists, Empiricists, Dogmatic
  • Seyed Ali Kalantari *, Ruhollah Ebrahimpour Esfahani Pages 163-183

    Moore’s sentences are sentences of the form “p but I don't believe that p” or “p but I believe that not-p”. These sentences might be true, yet they are ‘absurd’ to believe or assert. According to some version of Higher-Order Theories of Consciousness such as Higher-Order Thought Theory (HOT), it is claimed that conscious beliefs in Moorean sentences is not possible. Namely, one will become irrational with their conscious beliefs in their set of beliefs. In this paper we will first introduce Higher-Order Theories of Consciousness and will show that How they work. we will then argue that there are at least four criticisms against approaches based on Higher-Order Theories of Consciousness in relation of Moore's Paradox and thus are not tenable. Key words: Moore's paradox, epistemic paradox, rationality, Consciousness, Higher-Order Thought Theory

    Keywords: Moore's paradox, epistemic paradox, rationality, Consciousness, Higher-Order Thought Theory
  • Mehdi Moinzadeh * Pages 185-209

    We Know that during second half of 19th century and first half of 20th century mathematical-natural sciences impressively developed in Germany and scientists as Planck, Einstein, Schrodinger, Haber, Helmholtz ,… presented their most important works and theories in this period. At the same time , Jaspers ,in the second decade of 20th century, claimed that German " Wissenschaft " is distinct from science. Wissenschaft for him, is concerned with the totality of life, culture, literature, history ,Arts, ethics and etc.In this article we will try to establish that the German understanding of science is grounded in concepts of historicism, historicity and bildung (culture ,education,…). These concepts of course are heritages of German Romanticism

    Keywords: Wissenschaft, Bildung, Historicism, historicity, Romanticism
  • Hadi Montazeri Moghaddam * Pages 211-233

    Scientific society, like any other society, is constituted of social struc-ture. to identify that is to identify the historical evolution of science, the structure of science, etc. in this regard, another key component of Scien-tific society is the norms of science, which is the most fundamental value that governs scientific society. Norms in science are important because some believe that they describe behavior in scientific society. There are different approaches to the norm’s role in science. The two most important theories are two theories that Karl Popper and David Bloor have put forward: 1- norms in science are social conviction. (Bloor, 1999) 2- The norms in science are abstract and Platonic. (Popper, 1972) In this article, in addition to a general description of Popper's and Bloor's theories, I will examine the criticisms that have been made by Popper's defenders on Bloor.

    Keywords: Scientific Norm, objectivity, cognitive value, Knowledge, Carl Popper, David Bloor
  • Reza Naderlo *, Reza Azizinezhad, Mahmoud Mozhdeh Khoshknoodahani Pages 235-260

    Extended Evolutionary Synthesis is a theory that suggests that the conceptual framework for evolutionary synthesis needs to be reviewed to provide an extending of the new findings in evolutionary biology and to increase the explanatory power for existing findings. This review is about extending in the conceptual frameworks of evolutionary synthesis, and Gene-based evolutionary framework should be extended to the developmental framework. But the evolutionary proponents of the 1930s and 40s do not consider this theory to be any review, and they refuse to ask for any extension in its conceptual framework. Both current and extended compilation theories use metaphors to express themselves, such as the metaphors the music of life and selfish genes, which represent two broad conceptual frameworks and represent the current integration. On the other hand, the embodied reading of metaphor relates the use of metaphors in scientific theories to the domain of the scientist's thought and the conceptual framework governing his mind. On this basis, one can argue in favor of extending in evolutionary synthesis

    Keywords: Extended Evolutionary Synthesis, metaphor, conceptual framework, embodied, Reciprocal Caustion, Constructive development