به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جهش ایمان" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «جهش ایمان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی جهش ایمان در مقالات مجلات علمی
  • صالح حسن زاده*

    مساله این تحقیق بررسی نظریه جهش ایمان کی یرکه گور و نقد آن از نگاه ایمان اسلامی است. روش به کار رفته در این تحقیق، روش تحلیلی-توصیفی است. ایمان به خدا مساله محوری اندیشه های کی یرکه گور است. وی در موضوع ایمان، دو مطلب اساسی را دنبال می کند: اول آن که در علوم بشری یقین دست نیافتنی است. دوم پژوهش های عینی، نمی توانند مبنای ایمان قرار گیرند. ایمان ناظر به تصمیم است و فرد مومن به مدد جهش ایمان، خدا را درآغوش می کشد. تحقیق پیش رو با این پیش فرض که کی یرکه گور عقل و استدلال را از مبانی ایمان نفی می کند در پی یافتن پاسخ این پرسش است که شخص جوینده ایمان، چگونه می تواند از میان خدای یهودیان، خدای مسیح و خدای اسلام، خدای خود را انتخاب کند؟ آیا این شخص، می تواند گزینشی بدون ایراد منطقی داشته باشد؟ ایمان مورد ادعای کی یرکه گور، علاوه بر گرفتاری تناقض و ایراد های فنی دیگر،که عاری از برهان، و استدلال و آگاهی است، همانند ایمان عوام الناس و کودکان است که در برابر شبهات و چالش ها هیچ نوع مقاومت ندارد و ازاین رو، سودی به حال صاحبش ندارد.

    کلید واژگان: عقل, جهش ایمان, تناقض, کی یرکه گور, ایمان اسلامی
    Saleh Hasanzadeh*

    The purpose of this study is to examine Kierkegaard's view of leap of faith and its critique from the perspective of Islamic faith. The method used in this research is analytical-descriptive. Belief in God is the central issue of Kierkegaard's thoughts. On the subject of faith, he pursues two basic points: first, that certainty is unattainable in the humanities. Second, objective research cannot be the basis of faith. Faith directs to decision, and the believer embraces God with the help of the leap of faith. This research, presupposing that Kierkegaard rejects reason and reasoning from the foundations of faith, seeks to answer the question: How can a person seeking faith choose his God from the God of the Jews, the God of Christ, and the God of Islam? Can this person make a choice without a logical flaw? Kierkegaard's alleged faith, in addition to its contradictions and other technical objections, which are devoid of argument, reasoning, and awareness, is like the faith of the common people and children, which is not of any resistance against doubts and challenges and, therefore, of any benefit to its owner.

  • محمد اصغری*
    این مقاله به بررسی رابطه عقل و ایمان در اندیشه اگزیستانسیالیستی کی یرکگور می پردازد. کی یرکگور ایمان را با واژه هایی همچون «شور»، «جهش» و «رابطه با خدا» توصیف می کند و آن را برتر از عقل و گاهی در تضاد کامل با آن می پندارد. به نظر کی یرکگور ایمان می تواند ما را نجات دهد، اما نمی توان ایمان را با عقل شناخت. وی در تعارض میان عقل و ایمان جانب ایمان را می گیرد و از این رو «ایمان گرا» خوانده شده است. این مقاله می کوشد نشان دهد که کی یرکگور در تشریح ماهیت ایمان گریزی از نوعی عقل گرایی لیکن نه از نوع عقل گرایی روشنگری ندارد. برای نشان دادن این امر به آراء برخی مفسران اندیشه کی یرکگور نیز استناد شده است.
    کلید واژگان: ایمان, عقل, جهش ایمان, خدا, ابراهیم, مسیحیت
    Mohammad Asghari*
    This article considers the relation of reason and faith in Kierkegaard's existentialist Thought. Kierkegaard describes the faith as a kind of "passion", "leap" or "relation to God" and believes that it is over reason and sometimes has position that is completely against reason. According to Kierkegaard, the faith can save us but we cannot know the faith byreason. He defend faith against reason, hence he is called a "Fideist." In addition, this article tries to show that it is found a sort of rationalism in Kierkegaard’s works, especially when he is articulating the nature of faith; but his rationalism is not similar to the rationalism of enlightenment.
  • محسن طلایی ماهانی
    در این مقاله مهم ترین عناصر فکری کرکگور در بحث ایمان بررسی و بازسازی شده است. از دیدگاه کرکگور ایمان، حقیقتی انفسی است که با هیچ یک از مقولات تجربی و عقلی قابل قیاس نیست. در ادیان آسمانی به جای تحلیل های موشکافانه علمی بر حقایق انفسی که موجب شکوفایی درون و جان انسان هاست، تاکید می شود. ایمان گرچه به ظاهر امری تناقض نماست، در واقع، محال و تناقض منطقی را موجه نمی داند بلکه خصوصیت متعالی دین را برای پرهیز از اینکه ایمان را بتوان به طور کامل قابل درک کرد، حفظ می کند. ایمان با دوگانه اختیار انسان از یک طرف و موهبت الهی از طرف دیگر همراه است. نقطه اوج ایمان یا همان ثمره آن، عشق است.
    کلید واژگان: ایمان, کرکگوری, تناقص نما, حقیقت, جهش ایمان, عشق, انفسی
    Mohsen Talaii Mahani
    In this paper the most important thought elements of Kierkegaard on faith discussion have been surveyed. According to Kierkegaard, the actual faith is subjective which is not comparable with any of experimental and intellectual categories. In abrahamen religions, instead of analyses based on the scientific scrutiny, the emphasis is on the subjective facts that cause the bloom of inner side of human. Although faith seems to be a paradox, it doesnt in fact rationalize the logic paradox, But it saves the exalted characteristic of religion to avoid from making the faith completely understandable. The faith is together with the human's liberty on the one side and the divine endowment on the other side. Love is the peak or the fruit of the faith.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال