به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حضرت علی (ع) » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حضرت علی (ع)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد مرتضوی*، امین الله شاکری موحد، سید حسین سیدموسوی

    طبق نظر مشهور شیعه، در آیه مباهله علی (ع) نفس حضرت محمد (ص) معرفی شده است؛ لازمه نفسیت این دو این است که علی (ع) در همه صفات و ویژگی ها مانند حضرت محمد (ص) باشد. مسیله اصلی در این پژوهش اثبات همانندی پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) در شاخص وجوب اطاعت است، یعنی همان گونه که طبق صریح آیات قرآن، اطاعت از پیامبر (ص) واجب است، اطاعت از علی (ع) نیز، طبق روایاتی که از پیامبر رسیده، همانند اطاعت از ایشان است و وجوب دارد. در این پژوهش به دنبال اثبات این فرضیه ایم که نه تنها در منابع شیعی برای اثبات همانندی پیامبر (ص) و علی (ع) در وجوب اطاعت ادله ای وجود دارد، بلکه در منابع اهل سنت نیز می توان وجود این ادله را نشان داد. ادله اثبات این شاخص را می توان از این احادیث پیامبر (ص) به دست آورد: «من اطاع علیا فقد اطاعنی»، «طاعه علی فرض کطاعتی»، «طاعتک طاعتی»، «جری له من الطاعه ما جری لرسول الله»؛ در این پژوهش ضمن بررسی منابع این روایات در منابع فریقین به این نتیجه می رسیم که اطاعت از علی (ع) همانند اطاعت از پیامبر (ص) است.

    کلید واژگان: همانندی, وجوب اطاعت, پیامبر (ص), حضرت علی (ع), آیه مباهله}
    Seyyed Mohammad Mortazavi *, Aminollah Shakeri Mowahhed, Seyyed Hoseyn Seyyed Musawi

    According to the famous Shiite view, in the verse of Mobahalah, Ali (AS) is introduced as the soul of Prophet Mohammad (S), which requires that Ali (AS) be like him in all attributes and characteristics. The main issue in this research is to demonstrate the similarity between the obligation to obey Prophet Mohammad and the obligation to obey Imam Ali (AS), that is, just as obedience to the Prophet (S) is obligatory according to the verses of the Quran, obedience to Ali (AS) is also obligatory according to the narrations quoted from the Prophet (S). In this study, we seek to prove the hypothesis that not only in Shiite sources there is evidence to verify the similarity between obedience to the Prophet (S) and obedience to Imam Ali (AS), but also in Sunni sources such arguments could be found. Evidence for this can be obtained from the following hadiths of the Prophet (S): "Whoever obeys Ali (AS) has obeyed me", "Obedience to Ali (AS) is obligatory like obedience to me", "Obedience to you is obedience to me", "Every obedience is obligatory towards the Prophet, it is also obligatory towards Ali". In this study, while examining the sources of these narrations in Shiite and Sunni works, we come to the conclusion that obedience to Ali (AS) is the same as obedience to the Prophet (S).

    Keywords: similarity, Obligation of Obedience, Prophet (S), Imam Ali (AS), Verse of Mobahalah}
  • محمدعلی محمدی

    پاسخگویی به شبهات، راهبردهایی دارد که بدون توجه به آن ها، پاسخ ناکافی و چه بسا نادرست است. ایمه: نه تنها در تبیین معارف الهی، بلکه در ارایه راهبردها نیز الگو هستند؛ ازاین رو شناخت راهبردهای آنان در مواجهه با شبهات اهمیت و اولویت دارد. در بین معصومان:، حضرت علی7 مواجهه بیشتری با شبهات داشته اند، ازاین رو، کشف راهبردهای آن حضرت در مواجهه با شبهات، اولویت افزون تری دارد. با تبیین راهبردهای یاد شده، علاوه بر کشف پیشینه شبهات، افق ها و راهبردهای جدیدی برای پاسخگویی هویدا خواهد شد. مسئله پژوهش، کشف راهبردهای روشی حضرت علی7 در پاسخگویی به شبهات کلامی و فرضیه تحقیق، امکان دستیابی به راهبردهای یاد شده است. این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی با استخراج روایات کلامی امام علی ع و تبیین و تحلیل صورت و مواد برهانی احادیث تدوین شده است. یافته ها نشان می دهد مهم ترین راهبرد آن حضرت هنگام پاسخگویی به شبهات، راهبرد برهانی است. آن حضرت از حیث صورت برهان، در غالب موارد از «برهان إنی» و تنها در مواجهه با دانشمندان از «برهان لمی» استفاده کرده اند. از حیث مواد برهان، در شبهات مربوط به مبدا شناسی از اولیات و محسوسات، در شبهات راهنماشناسی از تجربیات، در مباحث درون دینی از متواترات و در شبهات فقهی از حدسیات و در شبهات اخلاقی از فطریات استفاده کرده اند.

    کلید واژگان: حضرت علی (ع), شبهات, برهان لمی, برهان إنی}
  • آیسودا هاشم پور، عبدالعلی شکر*

    شناخت خداوند و چگونگی حصول آن از اموری است که در نهج البلاغه به شکل ویژه مورد عنایت حضرت علی (ع) قرار گرفته است. از نظر ایشان دسترسی به کنه ذات و صفات حق تعالی غیر ممکن است، اما از طریق علم حضوری و نیز علم حصولی به صفات او، می توان به شناخت خداوند نایل شد؛ هرچند این شناخت نیز بر حسب توانایی و استعداد افراد متغیر است. اسباب علم حضوری را فطرت و اسباب علم حصولی را براهینی چون حرکت، حدوث، نظم، غایی و إنی فراهم می سازد. در نوشتار حاضر بیانات امیر المومنین(ع) درباره ابواب خداشناسی، تحلیل و قالب های متعارف منطقی آنها نشان داده شده است. حضرت مطالب خداشناسی را به گونه ای مستدل بیان کرده اند که ذهن مخاطب را یاری می دهد تا از فهم مقدمات به نتیجه دست یابد. این شیوه می تواند جایگاه والای عقل و فطرت در خداشناسی را در کلام حضرت علی(ع) نمایان سازد و فتح بابی برای پژوهش های بدیع نهج البلاغه باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که ادله خداشناسی حضرت در نهج البلاغه، علاوه بر استحکام در محتوا، از ساختار و شکل منطقی نیز برخوردار است.

    کلید واژگان: خداشناسی, استدلال منطقی, نهج البلاغه, حضرت علی(ع)}
    aysooda hashempour, Abdolali Shokr *

    In Nahj al-Balāgha, Imām ‘Alī particularly considered knowledge of God and how it is acquired. In his view, it is impossible to grasp the core of God’s essence and attributes. However, one might know God through knowledge by presence as well as knowledge by acquisition of His attributes, although such knowledge varies with different abilities and dispositions of people. Knowledge by presence is occasioned by one’s innate nature or fiṭra, and knowledge by acquisition is facilitated by proofs such as arguments from motion, incipience, and fine-tuning as well as teleological and causal arguments. In the present paper, we overview and analyze statements by Amīr al-Mu’minīn ‘Alī concerning issues of theology, uncovering their ordinary logical forms. The Imam has presented arguments for the existence of God that help his audience to arrive at the conclusion just by understanding the premises. Such a method might reveal the crucial place of reason and innate understanding in knowledge of God in Imām ‘Alī’s words, and can pave the path for novel research about Nahj al-Balāgha. The research shows that arguments for God as presented in Nahj al-Balāgha are both cogent in their contents and firm in their logical forms.

    Keywords: knowledge of God, logical reasoning, Nahj al-Balāgha, Imām ‘Alī}
  • سروش قنبری، علی اشرف امامی *، مهدی حسن زاده
    در این جستار، شباهت هایحضرت عیسی(ع) با حضرت علی(ع) در سه حوزه قرآن و سنت(حدیث)، کلام و عرفان با تاکید بر منابع اصیل و رویکردی مقایسه ای مورد بررسی قرارگرفته است، نقطه اوج این شباهت ها را می توان در دو حوزه عرفان و تشیع ملاحظه کرد. از لحاظ خاستگاه، قرآن و سنت نخستین منابعی هستند که القا کننده چنین مفهومی به حساب می آیند. در قرآن، به عنوان مثال در تفسیر سوره های زخرف و نساء، با آیاتی مواجه می شویم که به تشابه این دو بزرگوار اشاره شده است. بازتاب تشابه بینحضرت عیسی(ع) و حضرت علی(ع) را در احادیث پیرامون موضوعاتی از قبیل زهد، رجعت، فتوت و خوارق عادات می توانیافت. پس از قرآن و سنت، شیعه نصیریه، به ویژه در اعتقادشان به تثلیث، گزارشگر این همانندی ها است. در ادامه، با ظهور مکتب ابن عربی و مطرح ساختن نظریه ختم ولایت برایحضرت عیسی(ع) و حضرت علی(ع)، و اشتراک هر دو در مفهوم نبوت عامه، می توان چنین برداشت نمود که علت این همانندی ها، مفهوم ولایت است؛ تفکری که انعکاس آن را در طریقت بکتاشی می توان دید.
    کلید واژگان: حضرت عیسی(ع), حضرت علی(ع), تشیع, عرفان, ولایت}
    Sorush Ghanbari, Ali Ashraf, Imami *, Mahdi Hasanzadeh
    According to the teachings of the Shia, Imam Ali (AS) has unique features by which he earned the merits of becoming the successor to the Prophet (pbuh) as the Imam and Wali. One of the most important of his features is his similarity to the Jesus as one of the greatest prophets before Prophet Muhammad (pbuh). This similarity was first mentioned in some Islamic traditions, especially the ones narrated through Shiite Isnad in interpretation of the verses 57-59 of the Surta Az-Zukhruf. In these traditions, the Prophet has regarded the Position of Imam Ali (AS) in his nation the same as Jesus's Position among the Israel. The Quran has cited the inimical arguments of the Arab infidels against this prophet's saying: they considered the worshiping of their own gods better than accepting Prophet's remark in equating his cousin with Jesus (pbuh). By resorting to this remark, the infidels regarded worshiping their own gods more preferable than deifying a man. Therefore, the first and most prominent similarity between Imam Ali (AS) and Jesus Christ (pbuh) is attributing divinity to Imam Ali (AS), at least by some of his extreme lovers. The Quranic command saying: "Do not Exaggerate about your religion… .(Quran 4:17) refers to the Christian extremism in deifying Jesus, But soon word Ghali was borrowed from this verse and used to refer to Shiite extremists. Moreover, the Quran (4: 159), talks about the advent of Jesus Christ to his followers before their death .The same concept has been mentioned in Shiite traditions about Imam Ali (AS), according to which, he is believed to be present beside every dying Muslim individual. This appearance of Imam Ali (AS) would remind us the idea of Imam Ali's (AS) return to this world. Thus, the return of Imam Ali (AS) to this world is the third similarity between Imam Ali (AS) and Jesus Christ (PBUH). Not only the return of Jesus has been mentioned in in the Christian tradition as the one manifested to the apostles after his ascension and also his return as the Messiah, the savior of the world, but in the Islamic tradition and the Koran (AZ-ZUKHRUF: 61) it is also pointed out that Jesus's (pbuh ) return is certainly a sign for resurrection. It is so interesting that in Shiite commentaries under this verse and other Quranic verses (Naml:2) the return of Imam Ali (AS) to the world has been mentioned as eschatological signs. This return happens due to the high position of Jesus Christ and Ali (AS) both of whom in Christian and Shiite traditions possess the two concepts of ascending and descending. It is narrated from Imam Ali (AS) that he described himself as having the quality of return. The reflection of such remarks among the Shiite extremists led to the denial of Imam Ali's death and his divinity. The extremists who were known as Nasiris expressed the divinity of Imam Ali (AS) in the form of trinity and in Baktashi Sufism; this concept has been elaborated as the three hypostases of Allah, Muhammad and Ali. In Ibn Arabi mysticism the divinity has been manifested in ultimate authority he considers for both of them. Besides all these similarities, the miracles done by Imam Ali (like: the revival of the dead, speaking in the cradle, and rising in the clouds) are all similar to the ones narrated for Jesus Christ. Furthermore, Imam Ali's moral features like his chivalry and piety match the qualities of Jesus inferred from his biography.
    Keywords: ?Jesus (pbuh), Imam Ali (AS), Shiism, Mysticism, Authority}
  • زهرا حسینی*، نجف جوکار
    نوشتار حاضر موانع راه کمال انسان را از دیدگاه نهج البلاغه و مثنوی بررسی کرده و از میان رهزنان بی شماری که در این مسیر بر سر راه انسان قد علم کرده اند، به نفس اماره و شیطان و حب دنیا پرداخته است؛ زیرا این عوامل سه گانه خود مانع زاست؛ یعنی ریشه ی آفت های بسیار دیگری نیز به شمار می روند. در کلام حضرت علی(ع)، دشمنانگی شیطان در مقایسه با نفس بیشتر است؛ زیرا نفس آن گاه که تبدیل مزاج می یابد، دیگر بر سر راه انسان قرار نمی گیرد؛ اما در کلام مولوی، نفس غالبا به معنی نفس اماره است، بنابراین خطر او از شیطان بیشتر است. دنیا در کلام امیرمومنان و مولوی، دو چهره دارد: چهره ای فریبا و چهره ای پنددهنده؛ آن گاه فریباست که نفس و شیطان از آن سوء استفاده کنند و به همین دلیل جزء موانع بزرگ راه کمال انسان قلمداد می گردد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, مثنوی, حضرت علی(ع), مولوی, کمال, موانع}
    Zahra Hosseini*, Najaf Jowkar
    In this paper we compare perspectives of Nahj-albalaqa (by Imam Ali (pbu) and Mathnavi (by Rumi)) on the obstacles of human perfection. Three most important obstacles are: soul commanding evil, Satan and love of this world. These three obstacles are mothers of the others and generate them. According to Imam Ali, when the soul get the divine nature it will not prevent man, but Satan never stops enmity against human. But Rumi believes that the danger of the soul is more than that of Satan. Both Imam Ali and Rumi mention two aspects of this world: deceptive aspect and advisor one. Whenever it becomes an instrument for Satan and soul commanding evil, it will be an obstacle of human perfection.
    Keywords: Nahj, albalaqa, Mathnavi, Imam Ali, Rumi, Perfection, Obstacles, Soul, Satan}
  • سیدکاظم میرجلیلی
    «اتحاد» در تفکر اسلامی، جایگاه خاصی در استمرار رسالت پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام)دارد. از این رو، پژوهشی همه جانبه در گفتار و سیره حضرت علی(علیه السلام)، که داعی اتحاد بود، جایگاه اتحاد و ابعاد آن را در اسلام راستین نشان می دهد.
    حضرت علی(علیه السلام)اتحاد را ارمغان بعثت می شمارند که از جمله آثار آن، نفی کینه و ایجاد پیوند برادری است. آن حضرت ضمن تخطئه اقوام متفرق، یادآور می شوند که تفرقه زمینه نابودی کرامت و بزرگی و اتحاد عامل نزول فیض الهی است.
    حضرت علی(علیه السلام)برای تحقق اتحاد، در هر زمینه ای سفارش به وحدت می کردند و از حاکمان می خواستند با پرهیز از وضع هرگونه بدعت، سنت های پسندیده جامعه را در جهت وحدت امت اسلامی پاس بدارند. آن حضرت اتحاد و اجرای عدالت را مکمل یکدیگر می دانستند و خود برای تحقق این دو مهم، حکومت را می پذیرفتند و علاوه بر تقویت دستگاه قضا و انتخاب افرادی خاص برای قضاوت، نظارتی دقیق بر کارگزاران خود اعمال می کردند.
    حضرت علی(علیه السلام)توجه به احساسات و خواسته های بر حق مردم را از جمله عوامل مادی و اجتماعی می دانند که زمینه ساز وحدت انسان هاست. آن حضرت خدا، پیامبر، امام و رهبر، قرآن و قانون را از جمله عوامل معنوی اتحاد معرفی و بر نقش رهبر در این زمینه تاکید می کنند. نیز کفر و انحراف از حق، دنیاپرستی، زورمداری و قانون شکنی، حاکمیت فرهنگ استکبار، و پلیدی باطن را از عوامل اصلی اختلاف می دانند و در جهت رفع این عوامل نیز فرمان هایی داده اند.
    کلید واژگان: حضرت علی (ع), وحدت, تفرقه, امت اسلامی, دنیاپرستی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال