جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "خبر واحد" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «خبر واحد» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
از مهم ترین مسایل معرفتی و روش شناختی در قلمرو دلیل و روش نقلی، مسیله گستره اعتبار خبر واحد و مقدار و ملاک محدودیت آن است. در مقاله پیش رو، این مسیله چالشی و مشحون از اختلاف نظر با تمرکز بر نظریه علامه مصباح یزدی مورد بررسی قرار می گیرد. حل این مسیله نقشی بسیار گسترده و تاثیرگذار در ساحت های گوناگون معرفتی، از جمله در فهم عقاید و احکام دین، دارد. در علوم انسانی و اجتماعی نیز می توان نقش آن را به روشنی دریافت. مهم ترین دستاورد این پژوهش با الهام از راه حل استاد مصباح یزدی و قرایت ویژه ایشان از حجیت و نیز براساس نظریه برگزیده، این است که می تواند مشکل کارآمدی روایات تفسیری را مرتفع سازد. افزون بر اینکه این راه حل یا نظریه در دیگر حوزه ها و دانش های بشری، به ویژه علوم انسانی و تدوین و ساماندهی علوم انسانی اسلامی، می تواند نقش آفرین باشد؛ برخلاف برخی از نظریاتی که اعتبار خبر واحد را مستند به ظن می دانند، نه اطمینان، که در این صورت، قلمرو آن صرفا به حوزه احکام عملی محدود می شود و برای بازسازی علوم انسانی تمسک بدان ممکن نیست.
کلید واژگان: خبر واحد, روش پژوهش نقلی, حجیت, اثر شرعی, اثر تکوینی, علوم انسانی, منجزیت, معرفت های پسین -
نبوت و وحی از ارکان ادیان الهی است و میان خلق و خالق، ناگزیر باید واسطهای حامل پیام خدا برای هدایت و آگاهی انسانها باشد. با اینحال، برخی در ضرورت بعثت و نبوت تشکیک کرده و آن را لغو، غیرضروری یا حداکثر مستحسن دانستهاند. متکلمان بزرگ با ارایه دلایل عقلی از ضرورت نبوت سخن گفتهاند و حکمای متاله نیز دلیل خاصی مبتنی بر مدنیت بالطبع انسان و نیاز او به قانون اجتماعی برای تضمین زندگی بهتر بیان نمودهاند. با بهرهگیری از برهان حکما و نیز برخی ادله متکلمان و همچنین مسئله اجتماعی بودن معرفت در معرفتشناسی جدید، میتوان ضرورت نبوت را به شیوه دوگانه جدیدی طرح کرد: نخست اینکه انسان در فرایند زندگی اجتماعی خود نیازمند اتکای معرفتی به دیگران و برگرفتن باورهای خود به صورت مستقیم از دیگران است (حالت بسیط و آگاهانه). دیگر اینکه انسانها محکوم به تاثیرپذیری از ساختارهای اجتماعی و فرهنگیاند و در این میان، باورهای آنها نیز دچار تغییر و تحول میشود (حالت پیچیده و ناآگاهانه). بنابر هر یک از این دو حالت و برای عدم انحراف معرفتی انسان و کسب باورهای صادق درباره حقایق دینی، بشر عادی نیازمند سفیری الهی است که از او به «پیامبر» تعبیر میشود. گستره و تنوع آوردههای پیامبران نیز بستگی به مبنای برگزیده در گستره شریعت دارد.
کلید واژگان: نبوت, معرفت, معر فت شناسی اجتماعی, فرایند اجتماعی, خبر واحدProphethood and revelation are among the pillars of divine religions. There must inevitably be a messenger between the creation and the Creator, a messenger that can carry the message of God for the guidance and awareness of human beings. However, some have questioned the necessity of prophethood, calling it nonsensical, unnecessary, or at most only desirable. Presenting rational reasons, some great theologians have spoken of the necessity of prophethood. On the other hand, some deist philosophers have stated a special reason based on man's natural civilization and his need for social law to guarantee a better life. Considering the arguments of philosophers and theologians and the issue of the sociality of knowledge in modern epistemology, the necessity of prophethood can be dealt with in two new ways: First, in the process of social life, human beings need to rely on others in knowledge and take their beliefs directly from others (simple and conscious state). Second, human beings are naturally influenced by social and cultural structures that may change their beliefs in the meantime (complex and unconscious state). According to each of these two cases, in order not to be subject to epistemological deviations and in order to acquire sincere beliefs about religious truths, ordinary human beings need a divine messenger referred to as "prophet". The scope and variety of the sayings of the prophets depends on the foundation chosen in the scope of Shari'a.
Keywords: rophethood, knowledge, social epistemology, social process, single individual narration -
بحث حجیت یا عدم حجیت خبر واحد از مباحث روشی و تاثیر گذار در علم کلام است. در علم اصول فقه از این مسئله با عنوان «حجیت خبر واحد» بحث می شود.(برای نمونه نگاه کنید به مظفر،1405ق، ج2: صص62- 65؛ شیخ انصاری ، 1428ق، ج1: 108).با توجه به ادله ای که در علم اصول فقه بر اعتبار آن اقامه شده، نگرش رایج دانشمندان علم اصول آن است که خبر واحد فقط در حوزه فقه معتبر است؛ اما حجیت آن در اثبات عقاید محل اختلاف است. قول مشهور عالمان امامی مذهب عدم حجیت خبر واحد در عقاید است. اهل سنت در حجیت خبر واحد اعتقادی دچار اختلاف هستند ؛ گرچه به حجیت آن به دلیل مفید علم بودن خبر واحد و عدم تفکیک میان اخبار آحاد فقهی و غیر فقهی از سوی صحابه و سلف، تمایل بیشتری دارند.به اعتقاد فخررازی، خبر واحد تنها در حوزه فقه معتبر است. وی در اساس التقدیس به معصوم نبودن راویان، طعن صحابه نسبت به هم، وجود جعل در اخبار، روش های نادرست راویان در رد و اثبات روایات، عدم کتابت احادیث را علل عدم حجیت خبر واحد اعتقادی شمرده است. به نظر می رسد ادله اقامه شده از جانب ایشان، وافی به مقصود نیست. اهمیت مقاله حاضر به جهت شخصیت فخررازی که از عالمان برجسته و تاثیرگذار اشعری است. از بررسی مقالات گوناگون در مساله خبر واحد اعتقادی مقاله ای تفصیلی که دیدگاه فخررازی را بررسی و نقد کرده باشد،یافت نشد.کلید واژگان: خبر واحد, حجیت, اعتقادات, فروع اعتقادی, اصول اعتقادی فخررازی, خویی
-
یکی از مهمترین نظریاتی که در عصر اخیر درباره الگوواره سیر تحولات علوم مطرح شده، نظریه توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلاب های علمی» است. نگارنده با مطالعه ای که در تاریخ حدیث شیعه داشته، سیر تحول مکاتب (پارادایم های) حدیثی شیعه را بسیار هماهنگ با مدلی که از جانب کوهن ارایه شده، دیده است. در اثر پیش رو، به شیوه کتابخانه ای، منابع فقهی و حدیثی شیعه مطالعه و اطلاعات لازم گردآوری شده است و سپس با روش تحلیلی-توصیفی این اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته اند و نشان داده شده که در هر دوره ای از ادوار حدیثی شیعه، مکتبی سلطه ای بلامنازع دارد (مرحله پارادایمی/ علم عادی)؛ اما با گذشت زمان هر یک از این مکاتب با نوعی بحران روبرو می شوند (مرحله بحران علمی) و در خلال این دوره، ایده های جدید درباره الگوی پذیرش روایات مورد توجه قرار می گیرند (مرحله انقلاب علمی)، که از میان آنها یکی مقبولیتی عام پیدا می کند و در نتیجه، مکتبی متفاوت جایگزین مکتب حدیثی پیشین می شود (مرحله تغییر پارادایم).
کلید واژگان: خبر واحد, مکاتب حدیثی, توماس کوهن, پارادایم, علم عادی, بحران علمی, انقلاب علمیOne of the most important theories of the evolution of sciences in the latest era is that given in “The structure of scientific revolutions” of Thomas Kuhn. The author of the paper, having studied the history of Shiite hadith, has found the evolution of Shiite hadith schools (paradigms) very much in line with Kuhn model. In the following work, in a library-based method, the most important theories that have been proposed in recent times about the pattern of the evolution of science is Thomas Kohnchr('39')s theory in the book "The Structure of Scientific Revolutions". The author with a study in the history of Shiite jurisprudential and hadith, reflecting and examining the necessary information collected by analytical-descriptive method, has shown that in each period of Shiite hadith periods, the school had an undisputed dominance ( the stage of being as a Paradigm / ordinary science); But over time, each of these schools faces a kind of crisis (stage of scientific crisis) and during this period, new ideas about the pattern of acceptance of narrations are considered (stage of scientific revolution), one of which finds general acceptance. As a result, a different school replaces the previous school of hadith (stage of paradigm shift).
Keywords: Single News, Hadith Schools, Thomas Kohn, Paradigm, Ordinary Science, Scientific Crisis, Scientific Revolution -
فصلنامه تحقیقات کلامی، پیاپی 21 (تابستان 1397)، صص 105 -122این نوشتار به بررسی حجیت خبر واحد در فروعات اعتقادی می پردازد. و از آن جا که حجیت خبر واحد حجیتی تعبدی است و جعل آن، نیازمند اثر شرعی است، تلاش می کند به این پرسش پاسخ دهد که آیا اثر شرعی - وجوب ایمان و عقد القلب نسبت به حجیت این دسته از روایات وجود دارد تا این روایات به لحاظ آن اثر حجت باشد؟ برای این منظور، ماهیت و شروط ایما ن و نیز ادله کلام ی وجوب ایما ن در فروعات اعتقاد ی بررسی می گردد. این بررسی ها وجود اثر شرعی را نسبت به روایات اعتقادی نفی می کند و نشان می دهد تحقق ایمان مبتنی بر وثوق شخصی وجدانی است، در حالی که حجیت خبر واحد مبتنی بر وثوق نوعی است. از سوی دیگر، بر اساس ادله کلامی در فروعات اعتقادی، اعتقاد تفصیلی لازم نیست؛ علاوه بر آن که، اعتقاد بر اساس ادله ظنی خلاف احتیاط است.کلید واژگان: خبر واحد, اخبار معارفی, روایات اعتقادی, عقد القلب, وثوق شخصیThis writing discusses the authority of single narration (al-khabar al-wahed) in minor parts of beliefs. Because the authority of the single narration is conventional (ta’bbodi) and its legislation needs a Shar’i proof, this paper tries to answer this question that is there any Shar’i proof –the necessity of faith and fastening the heart- for the authority of this group of narrations in order to be authoritative for that proof? For this purpose, the nature of faith and the theological demonstrations of the necessity of faith in the minor parts of beliefs are examined. These examinations negate the existence of the Shar’i proof for these belief narrations and show that the occurrence of faith is based on the personal conscientious trust whereas the authority of the single narration is based on the human kind trust. On the other hand, on the basis of the theological arguments, there is no need for detailed belief in the minor parts of beliefs. Furthermore, belief on the basis of uncertain evidences is on contrast to precaution.Keywords: single narration (al-khabar al-wahed), knowledge narrations, belief narrations, fastening the heart, personal trust
-
در این نوشتار، با بیان اصول یا قواعد پژوهش های تاریخی با صبغه معرفت شناختی و روش شناختی، به پژوهش درباره منابع نهضت عاشورا و رخدادهای آن پرداختیم. این بحث، میان رشته ای و جایگاه اصلی آن معرفت شناسی دانش های نقلی است؛ اما مبانی معرفتی و دستاوردهای نهضت عاشورا در دانش کلام و تاریخ نیز کاربرد بسیار دارد. در این مقاله، به بیان اصول معرفت شناختی در قلمرو دلیل نقلی و درجه معرفتی ادله نقلی، اقسام و شرایط اعتبارشان، منشا اعتبار آنها، به ویژه خبر واحد می پردازیم. با بررسی اصول معرفت شناختی حاکم بر دلیل نقلی، منابع و مدارک نهضت عاشورا و رویدادهای آن، به این نتیجه رهنمون می شویم که منابع و مدارک رویدادهای عاشورا، به اسناد تاریخی منحصر نیست، بلکه افزون بر این گونه اسناد، می توان در عرصه هایی دیگر به منابعی متقن دست یافت. افزون بر آن، منابع بسیاری برای اثبات رویدادهای عاشورا وجود دارد که می توان به عنوان منابع معرفتی معتبر نهضت عاشورا برای تثبیت باورهای دینی در علم کلام به آنها اعتماد و استناد کرد. حاصل اینکه، ارتباط تاریخی نهضت عاشورا با گذشته منقطع نیست و پیوندی استوار دارد. از این رو، نباید در بسیاری از حوادث عاشورا تردید کرد. این پیامد، نقش معرفت شناختی، تاریخی و کلامی ژرفی دارد.کلید واژگان: معرفت, دلیل نقلی, خبر واحد, انتقال معرفت, اعتبار معرفت شناختی, نقل سینه به سینه, اشتهارIn this paper, by stating the principles or rules of historical researches which were epistemological and methodological in nature, research has been made on the sources of the Ashura movement and its events. This issue is interdisciplinary and its original position is the epistemology of traditional sciences. However, the epistemological bases and achievements of the Ashura movement also have many functions in the field of Islamic theology and history. In this paper, the following will be attended to: statement of the epistemological principles in the domain of traditionl reason and the epistemic level of traditional reasons; the types and conditions for their authenticity; and the origin of their authenticity, especially with respect to single reports. By analyzing the epistemological principles governing traditional reasoning as well as the sources of and evidence concerning the Ashura movement and its events, one can conclude that sources and evidence concerning the events of Ashura are not confined to historical records. In fact, in addition to these records, one can obtain reliable sources in different fields as well. In addition, many sources exist which prove the events of Ashura which could be relied upon and referred to as authentic epistemic sources of the Ashura movement in verifying religious beliefs in the science of theology. The historic relationship between the Ashura movement and the past is not interrupted but rather has a strong connection. Therefore, one should not be doubtful over many of the events of Ashura. This issue has a significant epistemological, historical, and theological role.Keywords: episteme, traditional reason, single report, transfer of episteme, credibility of epistemology, transmitted from generation to generation, repute
-
روش شناسی علوم را می توان از ویژگی های عصر جدید برشمرد و ادعا کرد که پیشرفت علوم تا حد درخور توجهی مرهون دقت نظر در روش هاست. علم کلام نیز همچون علوم دیگر از این قاعده مستثنا نیست و روش خاص خود را می طلبد. پژوهش در روش علم کلام به دو شیوه تاریخی و منطقی قابل انجام است و ما در این پژوهش بر اساس شیوه اول عمل می کنیم و به بررسی روش کلامی خواجه نصیرالدین طوسی در مقام اثبات عقاید می پردازیم. روش ما در این پژوهش، توصیفی تحلیلی و انتقادی است. بهره گیری از روش برهانی و جدلی در مقام اثبات و دفاع، دوری از روش تمثیلی و خطابی در این دو مقام و نیز استفاده از ظواهر محکمات قرآن و اخبار متواتر را می توان از مهم ترین یافته های پژوهش در روش کلامی خواجه دانست.کلید واژگان: روش شناسی, روش کلامی, نصیرالدین طوسی, روش عقلی, روش نقلی, برهان, جدل, خبر واحدThe Methodology of sciences can be considered among the characteristics of the new age and it can be claimed that scientific advancements are considerably indebted to meticulous attention to methods. Theology, like other sciences, is no exception to the rule and requires its own methodology. Research in the area of theology can be carried out using two historical and rational methods. In the present study which is conducted using the first method, we investigate the theological method of khajeh Nasir al-din Tusi for proving beliefs. Our approach in this research is descriptive-analytic and critical. The most important findings of the research on the theological method of khaje include his making use of discursive and dialectical method for defending and proving, turning away from analogical and symbolical method and using unabrogated verses and frequently narrated traditions.Keywords: methodology, theological method, Nasir al din Tusi, rational method, traditional method, argument, dialectics, single individual narration
-
قلمرو اعتبار خبر واحد از مباحث مهم در معرفت شناسی دینی است. هرچند نتایج این بحث در دانش هایی چون تفسیر، تاریخ و کلام نیز کاربرد دارد، خاستگاه اصلی آن در علم اصول فقه است. نگرش رایج دانشمندان علم اصول آن است که خبر واحد، تنها در حوزه فقه معتبر است. علامه طباطبایی از مخالفان سرسخت اعتبار خبر واحد در تفسیر و معارف غیرفقهی است و به اعتقاد او، خبر واحد تنها در محدوده احکام شرعی معتبر است. وی در مواضع مختلفی از آثار خویش به ویژه تفسیر المیزان به این مبنا پای بند بوده، از خلال سخنان وی نیز می توان چهار دلیل بر این مدعا اصطیاد کرد. او مفید علم نبودن خبر واحد، اثر شرعی نداشتن خبر واحد در تفسیر و معارف، محال بودن جعل حجیت در حوزه اخبار تکوینی و کثرت اخبار جعلی را دلایلی بر این مدعا ذکر کرده است. علامه اعتبار خبر واحد را در تفسیر، منوط به موافقت محتوای اخبار با قرآن می داند. در این مقاله، هر یک از ادله علامه بررسی و نقد شده است. به نظر می رسد ادله اقامه شده از جانب ایشان، وافی به مقصود نیست.کلید واژگان: خبر واحد, تفسیر و معارف, حجیت, علامه طباطبایی, معرفت شناسی دینیThe field of validity of khabar-e vahed is counted among important discussions in religious epistemology. Though the effects of the discussion are used in such fields as exegesis, history and theology, its main place of use is usul-e feqh. Khabar-e vahed is commonly viewed by scholars of usul-e feqh to be valid in feqh only. Allamah Tabatabaea has severely opposed its validity in other fields than feqh. He has been faithful to this view in different places of his works including Almizan from which four reasons for has view may be found. They include khabar-e vahed`s lack of certain knowledge, its effectless status in exegesis and articles of faith, impossibility of causing certainty in naturally made news and maltiplicity of artificial news. He views the validity of khabar-e vahed in exegesis to be conditioned to its agreement with the Quran. In this paper, Allamah`s four reasons have been studied critically. The reasons do not seem enough.Keywords: Khabar, e Vahed, Exegesis, Articles of Faith, Validity, Allamah Tabatabaea, Religious Epistemology
-
کشف باورهای دینی مبتنی بر شناخت ابزارها و منابع استنباط آنهاست. عقل، فطرت، شهود، وحی و سنت می توانند از جمله منابع کشف باورهای دینی باشند. اما جایگاه هریک و چگونگی بهره گیری از آنها در کشف باورهای دینی باید روشن شود. هدف این مقاله بیان جایگاه منابع نقلی، یعنی وحی و سنت در کشف باورهاست. تا چه حد می توان در کشف باورها و اعتقادات، به متون نقلی تمسک جست و با توجه به اینکه خود نقل نیز نیازمند اثبات حجیت است، کدام دسته از باورها از طریق نقل قابل پذیرش هستند. این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی، درصدد تبیین این است که وحی و روایات نقل شده با در نظر گرفتن شرایط حجیت و دلالت، چگونه می توانند در فهم باورهای اعتقادی، به غیر از اثبات اصل وجود خداوند و نبوت در تمام اعتقادات کارایی داشته باشند.کلید واژگان: باور دینی, اعتقادات, خبر واحد, حجیت, کشف باورIdentifying religious beliefs depend on ones knowledge of the means and sources of inferring them. Reason, nature (Fitrah), intuition, revelation and Sunnah(tradition) are among the sources of inferring religious beliefs. In the inference of religious beliefs, one should have a clear idea about their position and the way of holding them. The aim of this paper is to show the position of the sources of transmitted sciences including revelation and tradition in identifying religious beliefs. To what extent can we rely on the sources of transmitted sciences for discovering beliefs? And, given the fact that the authenticity of the very transmission needs to be confirmed, which group of the beliefs which are known through transmission is acceptable? Using an analytical and descriptive method, this paper, considering the requirements of authentication, seeks to explain how revelation and the transmitted narrations can be efficient for identifying religious beliefs, without resting on the principle of Gods existence and prophethood regarding every religious belief.Keywords: religious belief, beliefs, single individual narration, authenticity, identifying the belief
-
فصلنامه قبسات، پیاپی 77 (پای ی ز 1394)، صص 49 -66یکی از مسائل مهم در حوزه عقاید دینی، این است که رسیدن به چه درجه ای از معرفت در آن، لازم و کافی است. آیا رسیدن به یقین در این زمینه ضروری است و به ناچار تنها منابع علم آور در آن اعتبار دارند یا اینکه دلایل ظنی و تعبدی کافی است و به ناچار ظنون معتبر که اهم آنها خبر واحد است، در این عرصه کفایت می کند. شیخ محمد سند عقیده را عمل جوانحی و قابل جعل مولویت شرعی دانسته و ادله حجیت خبر را بر آن سرایت می دهد. لیکن ماحصل پژوهش، امکان ناپذیری تعبد به ظن در عقاید، در عین امکان رعایت احتیاط در لوازم عملی پاره ای از اخبار اعتقادی است.کلید واژگان: خبر واحد, حجیت, عقاید, محمد سندQabasat, Volume:20 Issue: 77, 2015, PP 49 -66The question of the necessary and sufficient level of knowledge is an important issue in the field of religious beliefs. The question is whether reaching to certainty is necessary in this field and only the knowledge-bearing sources are valid; or conjecture is sufficient too, therefore the conjectural and devotional proofs, especially Khabar al-Wahid (singular hadith) are considered as valid proofs. Sheikh Muhammad Al-Sanad considers that belief is a heartly act and it is possible to apply the Sharia authority on it. However, the outcome of this research admits the impossibility of serving according to conjecture in beliefs, while it is possible to observe some precautions in the practical necessities of some Hadiths on beliefs.Keywords: Khabar al Wahid (Singular Hadith), authority, beliefs, Muhammad Al Sanad
-
خبر واحد دارای کاربرد فراوانی در حوزه علوم اسلامی است. این مقاله با هدف تبیین حجیت خبر واحد و سازوکار به کارگیری آن در حوزه اخلاق، ابتدا به تعریف خبر واحد و اقسام آن پرداخته و در ادامه، به موارد کاربرد خبر واحد در فقه، با توجه به مبانی مختلف پرداخته است. سپس حدود کاربرد حجیت خبر واحد در حوزه علوم اخلاقی و تربیتی تحلیل شده است. بر این اساس، اگر خبر واحد را بر مبنای موثوق الصدور بودن معتبر بدانیم، در مقام استنباط گزاره های اخلاقی و تربیتی، دامنه کاربرد وسیعی دارد، و در گزاره های توصیفی و دستوری هم، کاربرد خواهد داشت.
کلید واژگان: خبر واحد, حجیت, تربیت, اخلاق, استنباطA Unit Hadith, khabari vahid, is widely applied in the field of Islamic sciences. Aiming at illustrating on validity of unit Hadith and techniques of its application in the field of ethics, the paper initially defines the unit hadith and its types followed by dealing with its applications in jurisprudence based on different principles. After that, application of the authenticity of unit Hadith in the fields of ethical and educational sciences is analyzed. Accordingly, if we consider that unit Hadith is authoritatively issued, it will have a wide range of application in terms of understanding ethical and educational propositions and it will also have applications on descriptive and structural propositions.Keywords: Unit Hadith, Authenticity, Education, Ethics, Inference -
Validity of a tradition about religious creeds which has a single transmitter is one of the most controversial issues in the philosophy of religion and religious epistemology. The main question concerning this issue is: "May be a tradition with a single transmitter regarded as one of the valid tools to acquire knowledge in the field of creedal issues?" Most methodologists, exegetes, and theologians think that a tradition with a single transmitter as such, has no validity, and some authority should be found for it. To find some authority and commit one's self to the content of such a tradition is reasonable and possible only in the field of obligations; thus, this kind of tradition has not validity concerning creeds. Opposing this point, 'Allamah Tabatabai thinks that such traditions do not need an authority to be found; and they are ways to acquire knowledge. The present article shows that, according to the two above bases, arguments posed against the validity of traditions with a single transmitter are not decisive. Demonstration of the epistemological validity of traditions with a single transmitter concerning religious creeds has opened a new chapter in methodology of creeds and establishment of the Islamic philosophy in its particular sense. In this way, the way is paved for Islamicization of humanities.Keywords: tradition with a single transmitter_religious creeds_epistemology of religious texts
-
Hadiths quoted from the Infallibles (pbut) are among the important sources of the religious sciences. On the other hand, creeds should be based on knowledge; and, this has caused a concern that whether or not, in the field of creeds, hadiths are cognitive. The present article tries to clarify that a hadith, if it has a single transmitter, cannot create the necessary knowledge in the field of creeds. The "knowledge" produced by this kind of hadiths will not be more than a conjecture; and this is not sufficient for the creedal propositions which make reports of the real world.Keywords: knowledge_hadith with a single transmitter_conjecture
-
در بحث از نقش خبر واحد در تفسیر، ابتدا باید الفاظ مختلفی که در تحریر مسئله و تعیینمحل نزاع مهم اند، شفاف سازی شوند. وقتی گفته می شود: «آیا خبر واحد در تفسیر حجتاست یا اینکه خبر واحد در جایی حجت است که اثر عملی بر آن بار شود، وگرنه حجیتندارد و چون در غیر احکام، اثر عملی ندارد، پس در تفسیر، خبر واحد حجت نیست»، بایدپیش از هر چیز معنای حجیت و اثر عملی را روشن کنیم. یا وقتی گفته می شود: «در غیراحکام، ظن معتبر نیست، یقین لازم است و خبر واحد حداکثر ظن آور است، پس در غیر فقهظن حجت نیست. برای لغو نبودن حجیت خبر واحد در غیر احکام، ترتب استناد به خدا وایمان به مفاد آن، به عنوان اثر عملی کافی است و ما متعبد به عمل به مفاد خبر واحدهستیم»، باید واژه های «یقین»، «تعبد» و «ایمان» را شفاف سازی کرد. پس ما در این گفتار،واژه های حجیت، اثر عملی، یقین، ایمان، استناد و تعبد را روشن می کنیم. با مشخص شدنمعنی و کاربرد این الفاظ، بسیاری از اختلاف نظرها که در واقع نزاع لفظی است، برطرفخواهد شد.
کلید واژگان: خبر واحد, حجیت, تفسیر, یقین, ایمان, استناد, تعبد, اثر عملیIf we want to know the role of a single-narrator account, we should, first of all, have a clear idea about the different words about which there is dispute.It is said that if a single-narrator account can, be authorative in interpreting the Qura 'n, it has to prove effective, otherwise it is not, and that it does not have a practical effect on other than the precepts. Therefore, a single-narrator account is not considered authorative.It is necessary to explain what is meant by "authority and practical effect. If dan (conjecture) is considered invalid, then certainty must be sought, and since conjecture is very high in a single-narrator account, it cannot be an authority in fiqh.In order to exclude the lack of authority of a single-narrator account in other than injunctions, regularly rely on God and have faith in what He intends as a sufficient practical effect, and confirm that we are committed to act according to what a sigle-narractor account implies, we should make sure of the meaning of yaqeen (certainty), ta 'abbud (commitment) and eeman (true faith). So, by explaining the meaning of authority, practical effect, certainty, reliance, and commitment, many of the divergence of views which takes the form of verbal disputes will come to an end. -
بررسی حجیت روایات آحاد در مسائل اعتقادییکی از منابع اثبات آموزه های دینی، روایات است. روایات متواتر و روایات آحاد محفوف به قرائن قطعی در حوزه های فقه، علم کلام، تفسیر قرآن، تاریخ و مانند آن مورد بهره برداری قرار می گیرند. گرچه روایات آحاد معتبر ظنی، دستمایه فقها برای استخراج احکام فقهی می باشند؛ اما آیا از روایات آحاد معتبر ظنی می توان در موضوعات غیرفقهی از جمله مسائل اعتقادی استفاده کرد یا خیر؟
این نوشتار با بررسی آراء و اقوال اندیشمندانی که در این باره اظهارنظر کرده اند و با بهره گیری از روش کتابخانه ای، با هدف ارائه پاسخی درخور به سؤال مذکور سامان یافته است.
برخی یافته های این پژوهش عبارتند از: حفظ مرزبندی بین اخبار متواتر، روایات آحاد قطعی و ظنی، حیثیت صدور و دلالت روایات و نیز شیوه استنتاج در مباحث عقلی و نقلی.
کلید واژگان: حجیت, خبر واحد, خبر متواتر, روایات آحاد, اثر شرعی و فقهی, مسائل اعتقادی, اصول فقه
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.