جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "داوکینز" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «داوکینز» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نظریه فرهنگ در نظام فکری بلوخ و داوکینز برمبنای دو انگاره «ماده باوری» و «تکامل نگری پویا» و با رویکرد «واگشت گرایی» تدوین می شود. این تشابه متافیزیکی و رویکردی سبب می شود که بررسی تطبیقی/ تلفیقی آن ها -براساس مولفه های برسازنده «انگاره ها»ی فرهنگی در اندیشه بلوخ و «مم ها»ی فرهنگی در اندیشه داوکینز- ممکن شود. طبق نوشتار پیش رو، روشن خواهد شد که اولا ترکیب هستی شناسی ای فرآیندمحور بلوخ با ژن شناسی و نظریه فرهنگ داوکینز، یک متافیزیک مناسب برای نظام فکری داوکینز -که نوعی نظام علمی بدون متافیزیک است- فراهم می کند و ثانیا، ژن شناسی داوکینز -به واسطه روند و مفهوم «فنوتیپ گسترده»- نسبت قلمرو زیستی انسان با حوزه ساختارهای اجتماعی -در فلسفه تاریخ بلوخ- را توضیح داده و پیوندی بین آن ها، برقرار می کند. بر مبنای این نگرش تطبیقی/ تلفیقی، توضیح خواهیم داد که مفاهیم مشترک/ متفاوت این دو اندیشمند، مکمل و مصحح یکدیگر بوده و ترکیب این مفاهیم سبب شکل گیری بینش های جدیدی در حوزه فلسفه تاریخ و فرهنگ می شود که نتیجه آن، امکان تدوین تبیین هایی قانع کننده تر و روشن تر برای پاره از مفاهیم فلسفی خواهد بود؛ ازجمله آنکه: دو انگاره «فنوتیپ گسترده» و «پراکسیس» -در ژن شناسی داوکینز و فلسفه تاریخ بلوخ- و دو مفهوم «مم» ها و «افزونه»ها -در نظریه فرهنگ داوکینز و بلوخ- مکمل و مصحح یکدیگر هستند و دو پدیده «بیگانگی با خود» و «طبقه اجتماعی»، تبیین روشن تری پیدا خواهند کرد. نقش مولفه های برسازنده «انگاره ها» و «مم ها» -طبق دیدگاه های بلوخ و داوکینز- و جایابی آن ها در پیوستار هستی/ فرهنگ -طبق دیدگاه این جستار- به آن گونه است که از یک سو، سنخی از «جبرباوری» فلسفی را رقم زده و چالشی جدی دربرابر مفاهیم «آرمان باوری» و «امیدآفرینی» ای بلوخ فراهم می کند و از سوی دیگر، امکان اضافه شدن مفهوم «غایت باوری» -در روایت بلوخ از این مقوله- را به نظریه علمی ای ژن شناسی داوکینز هموار کرده و بدین ترتیب، مصداقی از تلاش برای سازگارکردن نگرش های علمی و فلسفی، عرضه می کند.
کلید واژگان: فلسفه فرهنگ, بلوخ, انگاره ها, داوکینز, مم هاCulture is one of the great themes of Bloch and Dawkins’ philosophy. They use ideas of materialism and processtual evolutionism with reduction approach to explain the cultural realm. These common aspects make a comparative/ synthetic study of their philosophy of culture- based on components “Ideas” and “Memes”- possible. The claims of this article are: 1) Bloch's processtual ontology is a proper metaphysics for Dawkins' genetics and theory of culture; 2) Dawkins' genetics explains the relation between the human biological sphere and social/historical structures. This article tries to show that the analysis of the cultural theories in Bloch and Dawkins' thought can provide genuine and profound insight into the fundamental dynamics of society and history and can more clearly explain some philosophical conceptions, for example “alienation” and “social class”. On the other side, two pair's conceptions- mainly “praxis/expanded phenotype” and “mems/plus ultra”- are complementary and can more exactly explain the relation between gene, social structures, and culture. The result of this comparative/synthetic analysis of culture are: 1) A type of philosophical “determinism” that is challenging for some basic Bloch's conceptions: utopia and hope; 2) An example -by adding the Bloch's conception of “teleology” to Dawkins' genetics- of compromising the scientific and philosophical exceptional approach.
Keywords: Philosophical study of culture, Bloch, utopian ideas, Dawkins, MEMS -
نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام، سال پنجاه و پنجم شماره 1 (پیاپی 110، بهار و تابستان 1402)، صص 97 -115امروزه مسیله کارآمدی دین از مهم ترین مباحث الهیاتی بوده و با توجه به اینکه فهم آن نیازمند مقدمات فلسفی و علمی پیچیده نیست، به آسانی می تواند عموم مردم را به خود مشغول کند؛ از این جهت، دستاویز ملحدان از جمله ریچارد داوکینز قرار گرفته است. در پی این رویکرد فایده انگارانه به دین، داوکینز در برخی از فصول کتاب توهم خدا به رابطه دین و اخلاق پرداخته؛ اما نه آن گونه که در مباحث رابطه دین و اخلاق مرسوم است؛ بلکه داوکینز بحث اخلاق و دین را از این جهت کنکاش می کند تا با نفی کارآمدی اخلاقی دین، انکار دین را نتیجه بگیرد. نه اینکه صرفا بگوید که اخلاق جدای از دین است و دین می تواند در عرصه های دیگر، مانند مباحث اعتقادی، ورود کند؛ بلکه با بی فایده جلوه دادن دین، به حقانیت آن هجمه وارد می کند. داوکینز در نفی اخلاق دینی، بحث خود را به دو صورت مطرح می کند؛ ابتدا از نگاه علمی و تکاملی، اخلاق بشری را تبیین می کند و در مرحله بعد، اخلاق دینی را نقادی می کند و سپس، با اثبات اخلاق بشری و نفی اخلاق دینی با رویکردی عمل گرایانه نفی دین و خدا را نتیجه می گیرد. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی، فارغ از مباحث علمی و تکاملی وی که در مقالات دیگر نقد شده است به بررسی رویکرد عمل گرایانه او پرداخته و نتایج زیر به دست آمده است؛ 1. نشان دادن مغالطه داوکینز در رویکرد عمل گرایانه او. 2. ناقص بودن الگوی اخلاقی داوکینز. 3. نقد نگاه او به اخلاق دینی و تبیین الگوی عقلی شرعی از اخلاق دینی.کلید واژگان: الحاد عمل گرا, داوکینز, پندار خدا, اخلاق, فواید دینThe issue of efficiency of religion is one of the most important current theological topics. Since this concept does not require complex philosophical and scientific grounds, it can easily engage the general public, and for this reason, it has been used by atheists like Richard Dawkins. Following the pragmatic approach to religion, Dawkins has discussed the relationship between religion and morality in some chapters of the The God Delusion, but not in the usual way, rather, he tries to deny religion by denying the moral efficacy of religion. It is not that simply Dawkins declares that ethics is separate from religion and that religion can enter other fields such as issues related to belief, rather he attempts to undermine the authenticity of religion through showing its inefficiency. In denying religious ethics, Dawkins presents his argument in two ways. First, he explains human ethics from a scientific and evolutionary point of view, and in the next stage, he criticizes religious ethics, and then, by proving human ethics and negating religious ethics, he concludes the negation of religion and God with a pragmatic approach. This article examines Dawkins' pragmatic approach with descriptive-analytical method, regardless of his scientific-evolutionary arguments which have been criticized in other articles. The following results have been achieved: 1. fallacy in his pragmatic approach, 2. imperfection of the human ethics claimed by him, and 3. criticizing his perspective toward religious ethics and presenting the rational-scriptural model of religious ethics.Keywords: Pragmatic atheism, Dawkins, The God Delusion, Ethics, Benefits of Religion
-
فصلنامه قبسات، پیاپی 108 (تابستان 1402)، صص 27 -50از جمله مباحث مهم دین شناختی، مسیله منشا دین و راز پایایی و مانایی آن است. ریچارد داوکینز زیست شناس فرگشتی معاصر دین را محصول جانبی تصادفی در فرایند تکامل زیستی به شمار آورده است. در این نگاه دین در پرتو انحراف و کج روی از چیزهای دیگری پدید آمده که آنها بر خلاف دین، به خودی خود ارزش بقا دارند. او کوشیده است آنچه را که دین می تواند برون داد جانبی آنها تلقی شود، برشمارد و تبیینی از پیوند دین با آنها ارایه کند. مقاله پیش رو بر آن است با مراجعه به آثار داوکینز، تقریر و تبیین او در این زمینه را بررسی کرده، در بوته سنجش گذارد. حاصل مطلب این است که تبیینهای وی افزون بر برخی اشکالات عام و فراگیر، هر یک به اشکالات خاصی نیز مبتلا بوده و از تبیین دین و ارایه تصویری علمی و اعتمادپذیر از منشا آن ناتوان است.کلید واژگان: دین, منشا دین, اسپندرل, محصول جانبی, داوکینزQabasat, Volume:28 Issue: 108, 2023, PP 27 -50Studying the basis of origination and persistence of religion is an important issue in the scientific study of religion. Richard Dawkinz, the contemporary evolutionary biologist, however, introduces religion as an accidental by-product of evolution. According to this view, religion is not however, an adaptive object, rather is produced by misfunction of the other adaptive ones. Dawkinz has tried to find the adaptive objects wich religion may be made of, and explain the relation between them and religion. The present issue is to study and evaluate this idea. The conclusion is that the above mentioned explanation of religion is affected by some general and special objections. Therefor it is not able to deliver a reliable scientific explanation of religion.Keywords: Religion, basis of religion, spandrel, by-product, Richard Dawkinz
-
داوکینز، زیست شناس معاصر و متخصص رفتارشناسی حیوانات، ضمن ایمان به نظریه فرگشتی داروین، طی چند دهه کوشیده است تا قرایتی الحادی و طبیعت گرایانه از آن ارایه کرده و بی خدایی را بر تکامل باوری استوار گرداند. مهم ترین تکیه گاه وی در این بحث، اصل انتخاب طبیعی است که آن را رازگشای چیستان هستی، هماوردناپذیر، نابینا و عاری از هر گونه جهت مندی، به نحو انباشتی، آمیخته با قدری شانس و نامبتنی بر هوش و آگاهی می داند. مقاله پیش رو بر آن است تا دیدگاه و دلایل او در این زمینه را بررسی کرده و به سنجش بگذارد.ماحصل این تحقیق، ظهور خطاهای متعدد داوکینز در اصل دعاوی، استدلال بر آنها و نیز در نتیایج حاصله و در نهایت ناکامی وی در تحمیل متافیزیک طبیعت گرایانه خود بر نظریه فرگشتی و تبیین علمی الحاد است. افزون بر آن، روشن خواهد شد که برخلاف پندار داوکینز، نه تنها نظریه تکامل با نگره توحیدی هم ساز است، بلکه تقدیر حکیمانه الهی بهترین تبیین و زیرساخت اعتبار معرفتی آن است.
کلید واژگان: خدا, فرگشت, الحاد, داوکینز, انتخاب طبیعی, تصادفHaving believed in Darwin's theory of evolution, the contemporary biologist and animal behaviorist, Richard Dawkins has tried to present a naturalistic and atheistic account of the theory during several decades thus basing atheism upon evolutionism. His strongest support for such an account is natural selection which he considers as a clue to decipher the mystery of being, invincible though blind, bereft of any orientation, in an accumulated way, along with some sort of luck, and based not on intelligence or awareness. In his paper, the author goes to study and assess Dawkins' view and arguments.The upshot of this research is Dawkins' many mistakes in his very claims, arguments, results, and at last his failure in imposing his naturalistic metaphysics on the evolution theory thus his so-called scientifically atheistic explanation. Furthermore and contrary to Dawkins' assumption, not only the theory of evolution is compatible with monotheistic approach, but also divine and wise calculations are the best explanation and infrastructure for the cognitive value of evolution theory.
Keywords: Allah, evolution, atheism, Dawkins, natural selection, coincidence -
ریچارد داوکینز با رویکرد الحادی به تبیین تکاملی منشا دین پرداخته است. وی در این راستا از فرضیه «دین به مثابه یک امر فرعی» و همچنین فرضیه «مم» سود جسته است. در مقابل آلیستر مک گراث به نقد رویکرد الحادی وی پرداخته و ادله وی را عمیقا ناکافی و ناموجه می داند. به نظر مک گراث تبیین صرفا زیست شناختی از منشا دین، نادرست بوده و ناشی از خلط میان تکامل زیستی و تکامل فرهنگی است. ناسازواری، فقدان دلیل، سوگیری شناختی، عدم تمایز میان گزاره های دین، عدم مشابهت میان ژن و مم از جمله اشکالات وی به دو فرضیه مزبور است. مساله تحقیق پیش رو آن است که تقابل این دو رویکرد را به تصویر کشد و به سنجش گذارد. در این ارزیابی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای - اسنادی و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی سود جسته ایم. دستاورد تحقیق نشان می دهد که اگر چه در مجموع، اشکالات مک گراث، مفید و اثر بخش است؛ اما در برخی موارد، تبیین کافی و جامعی از سوی وی صورت نپذیرفته است.
کلید واژگان: داوکینز, مک گراث, منشا دین, فرضیه مم, تکاملRichard Dawkins has taken an atheistic approach to the evolutionary explanation of the origin of religion. In this regard, he has used the hypothesis of "religion as a sub-matter" as well as the hypothesis of "Meme". Alister McGrath, on the other hand, criticizes his atheistic approach and finds his arguments deeply inadequate and unjustified. According to McGrath, a purely biological explanation of the origin of religion is incorrect and results from a confusion between biological evolution and cultural evolution. Incompatibility, lack of reason, cognitive bias, lack of distinction between the propositions of religion, lack of similarity between genes and memes are among the drawbacks of these two hypotheses. The problem with leading research is to visualize and measure the contrast between the two approaches. In this evaluation, we have used the library-documentary method in terms of collection and the analytical method in terms of arbitration. The results of the research show that although, on the whole, McGrath’s bugs are useful and effective; But in some cases, he has not provided a sufficient and comprehensive explanation.
Keywords: Dawkins, McGrath, The Origin of Religion, meme, hypothesis, Evolution -
ریچارد داوکینز با تاکید بر علم گرایی حداکثری، تعارض میان علم و دین را مطرح می نماید. وی با تقریر برهان نامحتملی وجود خدا را در کمترین احتمال ممکن قرار داده و در نهایت، باور الحادی را استنتاج نموده است. در مقابل، آلیستر مگ گراث نگاه حداکثری داوکینز به مقوله علم را ناصواب دانسته و با استفاده از ریالیسم انتقادی و روان شناسی ادراک، نگاه الحادی وی را به چالش می کشد. مساله تحقیق پیش رو آن است که این مواجهه را ارزیابی نموده و به سنجش گذارد. در این ارزیابی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای اسنادی و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی سود جسته ایم. دستاورد تحقیق نشان می دهد که اگرچه تحلیل مگ گراث از نگاه خداباورانه به عالم هستی به مثابه یک چهاچوب تفسیری، تعارض ادعایی داوکینز میان علم و دین را مرتفع می نماید، اما در عین حال نمی تواند خود را از دام نسبیت گرایی معرفت شناسانه برهاند. ضمن اینکه برخی اشکالات وی به برهان نامحتملی خالی از ضعف نیست.
کلید واژگان: داوکینز, مگ گراث, الحاد تکاملی, رئالیسم انتقادی, روان شناسی ادراکAndishe-Novin-E-Dini, Volume:17 Issue: 65, 2021, PP 183 -203Richard Dawkins, emphasizing maximum scientism, argues for the conflict between science and religion. By proposing the improbable argument, he has viewed the existence of God as being of the least possiblity, and finally, inferred atheistic belief. In contrast, Alister McGrath dismissed Dawkinschr('39')s maximum view of scientism as incorrect and, using critical realism and the psychology of perception, challenged his atheistic view. The point of leading research is to evaluate and measure this encounter. In this study, we have used analytical and library-based method and technique. The research shows that although the analysis of McGrath from a theistic point of view of the universe as an interpretive framework solves Dawkinschr('39') alleged conflict between science and religion, it still cannot be away from epistemological relativism. At the same time, some of his critiques on the proof of improbability are not without weakness.
Keywords: Dawkins, Maggrath, Evolutionary Atheism, Critical Realism, Perceptual Psychology -
از منظر طبیعتگرایی تکاملی، شواهد تکامل، جهان بدون طراحی را نمایان میکنند و نظریه تکامل باور به وجود هویات و علل فراطبیعی را طرد میکند. اما به نظر میرسد باید میان نظریه تکامل بهعنوان نظریهای علمی و «طبیعتگرایی تکاملی» بهعنوان دیدگاهی فلسفی تمایز بگذاریم. طبیعتگرایانی همچون داوکینز ادعا میکنند که «شواهد تکامل، یک جهان بدون طراحی را نمایان میکند»؛ اما تنها با پیشفرض گرفتن طبیعتگرایی هستیشناختی است که میتوان چنین نتیجهای از نظریه تکامل گرفت. البته با پذیرش طبیعتگرایی هستیشناختی نیازی به نظریه تکامل نیست تا جهان بدون طراحی به ما ثابت شود. طبیعتگرایی هستیشناختی با هر چیز دیگری هم جمع شود، این نتیجه را خواهد داشت. در این مقاله نشان خواهیم داد استدلال طبیعتگرایان نمیتواند نشان دهد که هویات و علل فراطبیعی وجود ندارند و ازاینرو طبیعتگرایان نمیتوانند امکان ورود چنین هویات و عللی را به تبیینهای در خصوص ویژگیهای جهان طبیعی، رد کنند؛ مگر اینکه به نحو پیشینی و براساس یک رویکرد فلسفی اجازه ورود چنین هویاتی را ندهند.
کلید واژگان: نظریه تکامل, طبیعت گرایی, طبیعت گرایی تکاملی, داروینیسم, انتخاب طبیعی, داوکینزForm the viewpoint of evolutionary naturalism, the evidence of evolution reveals a universe without design, and the evolution theory reject the belief in supernatural identities and causes. However, it seems that one must distinguish between the evolution theory as a scientific theory and the “evolutionary naturalism” as a philosophical view. Naturalists such as Dawkins claim that “Evidence of evolution reveals a universe without design.” However, it is by presuming ontological naturalism that one can arrive at such a conclusion from the evolution theory. Of course, by accepting the ontological naturalism, there is no need to the evolution theory to prove a universe without design. The ontological naturalism can result in such a conclusion once it comes together with anything else. In this article, we show that the arguments presented by naturalists cannot show that there are no supernatural identities and causes; and thus, the naturalists cannot reject the possibility of entrance of such identities and causes into the explanations regarding the features of the natural universe unless they do not let their entrance a priori and according to a philosophical approach.
Keywords: evolution theory, naturalism, evolutionary naturalism, Darwinism, natural selection, Dawkins -
داوکینز، زیست شناس فرگشتی معاصر و از پیشرانان الحاد جدید، ضمن ایمان عمیق به نظریه فرگشتی داروین و ارایه خوانشی الحادی از آن؛ بخشی از همت خود را مصروف ارایه اشکالات گوناگونی در برابر اعتقاد به وجود خدا کرده است. مساله تحقیق پیش رو آن است که این اشکالات را بررسیده و به سنجش گذارد. در این بررسی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای، اسنادی سود جسته و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی بهره خواهیم برد. دستاورد تحقیق نشان می دهد که داوکینز در همه این ایرادات بر خطا بوده، گرفتار مغالطات عدیده ای شده است و برخلاف پندار وی، باورداشت خدای متعالی بهترین تبیین خردپذیر جهان است.
کلید واژگان: خداباوری, خدای رخنه پوش, داوکینز, الحاد جدید, تبیین, تکاملDawkins, a contemporary evolutionary biologist and one of the pioneers of modern atheism, while deeply believing in Darwinchr('39')s theory of evolution and offering an atheistic reading of it, has devoted part of his efforts to presenting various objections agains the belief in the existence of God. The point of the forthcoming research is to examine and measure these objections. In this study, in terms of gathering, the library-documental method, and in terms of assessment, the analytical method have been used. The results of the research show that Dawkins was wrong in all these objections, he was caught in many fallacies, and contrary to his belief, the belief in the Almighty God is the best rational explanation in the world.
Keywords: Theism, God of the Gaps, Dawkins, New Atheism, Explanation, Evolution -
ریچارد داوکینز، یکی از ملحدان عصر حاضر و بسیار متاثر از داروینیسم است و به عنوان زیست شناس تکاملی با رویکرد طبیعت گرایانه خویش سعی در تبیین تمامی پیچیدگی های جهان دارد و همچنین با استفاده از اخلاق تکاملی، پیوند میان دین و اخلاق را انکار می کند ودر نهایت در تلاش است که فرضیه خداوند را به عنوان طراح و ذهن کیهانی کنار گذارد. اما نکته شایان توجه این است که با وجود وارد آمدن نقدهای جدی بر نظریه تکامل داروین، این نظریه همچنان اهمیت زیادی دارد و به نظر می رسد تعارض های بسیاری را میان باورهای دینی و علم موجب شده است. در نظر بسیاری از افراد، معارضه ای که متوجه دین است، ناشی از تعارض میان محتوای علم و دین نیست، بلکه از مسلم انگاشتن این فرض است که روش های علمی، تنها راه رسیدن به شناخت و کشف واقعیت هستند. در پژوهش حاضر برآنیم که با بررسی نقادانه برخی رویکردهای طبیعت گرایانه داوکینز از منظر آلوین پلنتینگا و دیگران، از این نتیجه دفاع کنیم که می توان با تفسیر درست از نظریه های مطرح در علوم تجربی و توجه به مسائل روش شناختی در حوزه های علمی، میان علم و دین توافقی حقیقی یافت و در نهایت روش های علمی برای شناخت جهان را به عنوان شیوه های تدبیر و فاعلیت الهی برشمرد.کلید واژگان: اخلاق تکاملی, داوکینز, داروینیسم, ذهن کیهانی, طبیعت گراییRichard Dawkins is one of the contemporary atheists greatly affected by Darwinism. As an evolutionary biologist, he has tried to justify all the complex phenomena of the world through his Naturalistic approach. He denies the relationship between ethics and religion following evolutionary ethics and strives to overrule the hypothesis of God as the Designer and Cosmic Mind. But the important thing is that despite the serious criticisms of Darwin's theory of evolution, it still holds great significance and appears to have caused many conflicts between religious beliefs and science. To many, the conflict with religion is not due to the conflict between the content of science and religion but to the assumption that scientific methods are the only way to know and discover reality. In the present research, we intend to defend this stance – through a critical investigation of some of Dawkins’ Naturalistic approaches from the viewpoint of Alvin Plantinga and others – that a true agreement between science and religion can be found via a true interpretation of experimental science theories and attention to methodological issues in science, and finally can use the scientific methods for recognizing the world as ways of divine management and action.Keywords: Dawkins, Darwinism, Evolutionary ethics, Naturalism, Cosmic Mind
-
مسئله «وجود خدا و رابطه آن با جهان» همواره یک حوزه زنده و پویا در بحث های فلسفی بوده است. با مطرح شدن نظریه تکامل داروین در محافل علمی غرب، سوالات بسیار مهمی در این مسئله به وجود آمد. ریچارد داوکینز یک زیست شناس معتقد به نظریه تکامل داروین است که در آثار خود ضمن برشماری انتقادات مطرح شده به برخی از براهین اثبات وجود خدا، از جمله برهان وجودی، برهان نظم، برهان علیت و… در آثار خود، استدلال هایی برای رد وجود خداوند ارائه کرده است: برهان «نامحتملی وجود خدا» ، برهان «باور خدا به مثابه ویروس ذهنی» و برهان «رقابت تبیینی خدا با علم» ، از استدلال های اصلی او برای انکار وجود خداوند است. در این مقاله دلایلی که داوکینز برای رد وجود خداوند مطرح کرده است، تبیین می گردد و در ادامه بر اساس اندیشه های شهید مطهری، الیستر مک گراث و دیگر فیلسوفان دین معاصر، به نقد و بررسی آن ادله پرداخته می شود.کلید واژگان: داوکینز, دلایل اثبات وجود خدا, الحاد, برهان نامحتملی, برهان ویروس ذهنی, تبیین خداباورانه, تبیین علمیThe issue of "the existence of God and its relation to the world" has always been a vibrant and dynamic field in philosophical discussions. Bring up Darwin's theory of evolution in Western scientific circles, very important questions were raised in this regard. Enumerating criticism on some of the proofs of the existence of God such as ontological argument, teleological argument, casual argument and etc., Richard Dawkins, a biologist, who believes in Darwin's theory of evolution, has provided arguments in his works to deny the existence of God, such as argument of “improbability of the existence of God”, argument of “belief in God as a mental virus” and argument of “God’s explanatory competition with science”. This article explains the reasons of Dawkins for denying the existence of God, and then it reviews and criticizes them based on the ideas of martyr Mutahari, Alistair McGrath and other contemporary philosophers of religionKeywords: Dawkins, arguments of the God’s existence, atheism, argument of improbability, argument of the mental virus, theistic explanation, scientific explanation.
-
پس از آنکه در قرن هفدهم میلادی مدعای تعارض علم جدید و دین، در بستر مناقشات میان احکام نجوم جدید و آموزه های کتاب مقدس مسیحی، شکل گرفت، داروینیسم سربرآورده در قرن 19 جبهه جدیدی گشود و بر آتش تعارض در بسترمناقشه میان آفرینش گرایی، به منزله یکی از آموزه های اصلی کتاب مقدس مسیحی،و تکامل گرایی زیست شناختی دامن زد و مدعی شد که این آموزه دینی استحکام و اتقان علمی ندارد. ریچارد داوکینز، به عنوان یکی از مدافعان پر سر و صدای داروینیسم، نیروهای کور طبیعی را برای توضیح پیدایش انسان کافی دانست و به بی نیازی از خدا حکم کرد. پلنتینگا، ضمن کوشش برای صورت بندی تکامل باوری، دو مدعای اصلی تکامل باوری، یعنی «تصادفی» بودن تکامل و همچنین مدعای منشا مشترک، را به چالش می گیرد و تاکید می کند که نتایج مورد نظر تکامل باوران به طور خاص، و مدعیان تعارض علم و دین به طور عام، نه برعلم، بلکه بر پایه ترکیبی از علم و طبیعت گرایی متافیزیکی استوار است.اوافزوده طبیعت گرایی متافیزیکی به علم را نه پذیرفتنی می داند و نه ذاتی تبیین های علمی،بلکه علم جدیدرا با باورهای دینی سازگارتر می پندارد.کلید واژگان: تعارض علم و دین, تکامل باوری, پلنتینگا, داوکینز, طبیعت گرایی متافیزیکی
-
داوکینز به عنوان زیست شناسی تکامل گرا درباره موضوعات مختلفی غیر از زیست شناسی اظهار نظر کرده که اخلاق ازجمله آنهاست. وی در آرای خاص خود در زمینه اخلاق از دانش هایی چون زیست شناسی اجتماعی، روان شناسی تکاملی و ژنتیک بهره می برد. مهم ترین وجه نظریه پردازی داوکینز نفی تمایز اخلاقی انسان از حیوانات است. دغدغه او برای پرداختن به موضوع اخلاق ناشی از انگیزه نفی کارکرد های اخلاقی دین است. افزون براین، از آنجا که نبود قدرت تبیین کنندگی نظریه تکامل درخصوص اخلاقی بودن انسان، به عنوان یکی از نقایص این نظریه مطرح شده، داوکینز می کوشد این اشکال را به گونه ای برطرف نماید. مقاله حاضر این تلاش داوکینز را گزارش و تحلیل می کند.
کلید واژگان: اخلاق, داوکینز, تکامل زیستی, خداباوریAs an evolutionist biologist, Dawkins has commented on some non-biological fields of knowledge such as ethics. Regarding ethics, he has utilized different areas of knowledge like social biology, evolutionary psychology, genetics etc. The most important aspect of Dawkins theory is that he negates any form of moral distinction between human and animals. His concerns about dealing with ethics originate from the motivation to negate the ethical functions of religion. In addition, according to the fact that evolutionary theory fails to explain the morality of human, and considering this as one of its flaws, Dawkins attempts to resolve this problem in one way or another. This paper is an attempt to analyze and report Dawkins’ attempt.Keywords: ethics, Dawkins, biological evolutionary, theism
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.