به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ریشه های تاریخی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ریشه های تاریخی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • منصور ایمانپور *

    بدون شک، تفسیر واقعیت عالم طبیعت، یکی از مباحث اساسی فلسفه اولی محسوب میشود و از آغاز پیدایش فلسفه و عرفان، همیشه مورد بحث بوده است. ملاصدرا بر اساس نظریه حرکت جوهری، کل عالم طبیعت را مساوی با حرکت و صیرورت دانسته و به حرکت ذاتی آن، بسمت عالم ثبات، رای داده است. اکنون پرسش اینست که آیا این نظریه، نظریه یی بکلی ابتکاری است، یا مسبوق به سوابق تاریخی است؟ نوشتار پیش رو، با رویکرد توصیفی تحلیلی، نشان میدهد که این مسئله مسبوق به سابقه بوده و در یونان باستان، برخی فیلسوفان به حرکت تمام موجودات عالم طبیعت باور داشته اند؛ در عالم اسلامی نیز برخی فیلسوفان، تنها به حرکت در حوزه اعراض اعتقاد داشته و با انواع مناقشات و استدلالها، به رد نظریه حرکت جوهری پرداخته اند، اما دسته یی دیگر، از منظری متفاوت به عالم نگریسته اند و با نگاه عرفانی و با استناد به تجارب شهودی، کل کائنات را متجدد دانسته اند. ملاصدرا بر پایه این زمینه و گنج آماده، و تاثیرپذیری از آن، حرکت جوهری را متناسب با فلسفه وجودی خود، مطرح و بازنگری کرده و با اثبات آن و مبنا قرار دادنش برای بسیاری از مسائل فلسفی، طرحی دیگر درانداخت و بر آن اساس، هستی را در نگاهی کلان، به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم نمود و بدنبال آن، نتایجی را در امور عامه و خداشناسی استنتاج کرد.

    کلید واژگان: حرکت, تجدد عالم, حرکت جوهری, عالم طبیعت, ریشه های تاریخی, ملاصدرا}
    Mansour Imanpour*

    Undoubtedly, the interpretation of the reality of the natural world is considered one of the basic topics of metaphysics and has always been discussed since the beginning of philosophy and mysticism. Based on the theory of essential movement, Mulla Sadra considered the whole world of nature to be equal to movement and becoming and believed that the whole world of nature moves towards the constant world. Now the question is whether this theory is a completely innovative theory or does it have a historical background? The answer of this article with a descriptive-analytical approach is that in ancient Greece, some philosophers believed in the movement of all creatures in the natural world. In the Islamic context, some philosophers believed in the movement in the realm of accidents and rejected the movement of substance with all kinds of disputes and arguments. Another group looked at the world from another point of view and considered the whole universe changeable with a mystical view and with the help of intuitive experiences. Mulla Sadra, using this background and prepared treasure, presented and revised the Essential movement in accordance with his existential philosophy, and by proving it and putting it as a basis for many philosophical issues, he made another plan and based on that, the existence in a macro view is divided into two the changeable and the constant parts.

    Keywords: movement, world change, material movement, natural world, Mulla Sadra, history of movement}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال