به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زیست فناوری » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «زیست فناوری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیلیا دین دراموند، میشل آقامالیان
    شماره قبل شامل شرحی خلاصه از روابط الهیات با علوم زیستی به خصوص با توجه به تحولات ناشی از نظریه تکامل بود. در این شماره، به اندیشه های چند نماینده شاخص این رابطه که آثار مهمی نیز در این زمینه تالیف کرده اند، پرداخته شده و ضمن معرفی دیدگاه های کلی هریک، ارزیابی مختصری نیز لااقل از نظر جانمایی اندیشه آنها در طیف روابط الهیات و علوم زیستی انجام شده است. در پایان، مولف طرحی پیشنهادی دایر بر تعامل الهیات و علوم زیستی مشتمل بر لااقل پنج هدف، مطرح کرده است و به خدماتی که هریک از این رشته ها می تواند به دیگری و نهایتا به جامعه بشری انجام دهد، و همچنین به نقش متالهان در تعدیل طرح های زیست فناورانه و جلوگیری از بی عدالتی های اجتماعی ناشی از اجرای برخی از آنها، اشاره کرده است.
    کلید واژگان: تیار, پیکوک, زیزیولاس, زیست فناوری, تکامل, الهیات}
  • منصوره صنیعی
    طی سال های اخیر، صنعت زیست فنآوری از سوی دیدگاه های اخلاقی مورد حمله قرار گرفته است، که بیش ترین دلیل آن اعطای حقوق مالکیت فکری به نتایج و فرآورده های این صنعت و عدم دسترسی کشورهای در حال توسعه به این محصولات می باشد. اگرچه این صنایع تلاش کرده اند تا با استدلال های اقتصادی و قانونی، خود را توجیه نمایند، اما نتیجه آن ایجاد یک شکاف ارتباطی بین صنایع مذکور و کشورهای کم درآمد شده است. این مقاله سعی می کند که استدلال هایی را در جنبه های مختلف ارایه و ارزیابی نموده و راه حل های ممکن برای شرایط موجود را پیشنهاد دهد. هم چنین تلاش می شود که مسئولیت اخلاقی صنایع زیست فنآوری را در تولید محصولات و فراهم کردن امکان دسترسی به آنها را تعیین نماید، در حالی که مسئولیت افراد، دولت ها و شرکت های خصوصی را نیز یادآور می شود. در آخر نتیجه گیری می شود که با تدوین کدهای بین المللی، می توان در راه خود تنظیمی این صنایع گام مثبتی برداشت.
    کلید واژگان: حقوق مالکیت فکری, زیست فنآوری, کشورهای در حال توسعه, مسئولیت اخلاقی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال