به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شخصیت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شخصیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رحیم نوبهار *، منصوره قنبریان بانویی

    نظریه مسیولیت اخلاقی ارسطو بعنوان پیشگام نظریه اخلاق فضیلت، بدلیل توجه ویژه به منشهای اخلاقی، نگاهی نوین به مسیولیت دارد. آکوییناس که از پیروان ارسطوست، با تاکید بر شخصیت و تمرکز بر اعمال عمدی کامل انسانی و نقش عنصر تامل پیشینی درباره عمل، خوانشی نو از مسیولیت اخلاقی ارایه داده است. در نگاه این دو فیلسوف، فاعل اخلاقی، فاعلی است که دارای فضیلت و رذیلت شخصیت و توانایی انجام عمل عمدی کامل باشد؛ از اینرو، کودکان و حیوانات، چون فاقد چنین ظرفیتها و شخصیت اخلاقی یی هستند، موضوع ارزیابیهای اخلاقی قرار نمیگیرند. به اعتقاد ارسطو و آکوییناس، قلمرو فاعلان اخلاقی افزون بر فاعلان شرور و فضیلتمند، شامل فاعلان خویشتندار و غیرخویشتندار نیز میشود. مقاله حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی، به این مسیله میپردازد که از منظر ارسطو و آکوییناس، عمل فاعل اخلاقی در چه صورتی موضوع ارزیابیهای اخلاقی قرار میگیرد؟ بر اساس یافته های این مقاله، اعمالی که موضوع مسیولیت اخلاقی هستند، باید از روی عمد و در بستر شخصیت اخلاقی فاعل بعنوان محرکی غیرتصادفی برای عمل، انجام شوند، حتی اگر ناشی از تامل و تصمیم نباشند، زیرا اعمال ناگهانی نیز بنوعی ناشی از منشها هستند و مصداق بارز اعمالی هستند که موضوع ارزیابیهای اخلاقی قرار میگیرند.

    کلید واژگان: فاعل اخلاقی, مسیولیت اخلاقی, شخصیت, محرک مستقل, محرک قایم بذات, اعمال ناگهانی, ارسطو, آکوییناس}
    Rahim Nobahar *, Mansooreh Ghanbarian Banooee

    Aristotle’s theory of moral responsibility, as a pioneer theory of ethics of virtue, presents a new approach to responsibility because of its particular attention to moral conduct. Aquinas, a follower of Aristotle, has provided a new interpretation of moral responsibility with an emphasis on character and a focus on completely voluntary human acts and the role of apriori reflection on act. In the views of these two philosophers, moral agent is an agent who possesses knowledge, personality vice, and the ability to perform completely voluntary acts. Accordingly, children and animals are never subjected to moral evaluations because they lack such moral capacities and characters. Aristotle and Aquinas believe that the realm of moral agents, in addition to evil and virtuous people, includes restrained and non-restrained ones. Following a descriptive-analytic method, the present paper investigates the conditions under which the acts of moral agents are subjected to ethical evaluations in the views of Aristotle and Aquinas. Based on the findings of this study, those acts that become the subjects of moral responsibility must be done voluntarily based on the moral character of the agent as a non-accidental stimulus for act, even if they do not originate in deliberation and are not based on prior decision making. This is because sudden acts also originate in certain sources and function as clear references for moral evaluations.

    Keywords: moral agent, moral responsibility, personality, independent stimulus, self-subsistent stimulus, sudden acts, Aristotle, Aquinas}
  • مریم احمدی، سحر کاوندی*، محسن جاهد، جواد صالحی
    انسان شناسی در شاخه نوپای روانشناسی، ذیل عنوان «نظریه های شخصیت» توانسته است در عرصه مطالعات رفتاری و ارتباط متقابل افراد کارآمد باشد. ضرورت تبیین و تحلیل ماهیت حقیقی انسان در حوزه «بود» - برخلاف نظریه های شخصیت روانشناختی که عموما به شناسایی ماهیت انسان در حوزه «نمود» می پردازند- موجب شد این مقاله بر اساس آراء انسان شناسانه صدرا و با نگاهی به نظریه صفات آلپورت که خود یکی از پیشتازان رویکرد صفات است، با روش توصیفی- تحلیلی سامان یابد. رویکرد فردنگرانه مبتنی بر صفات، شاخصه اصلی نظریه شخصیت آلپورت و ملاصدرا ست؛ بنیاد شخصیت در هر دو نظریه بر عمیق ترین ویژگی های فرد نهاده شده است که این ویژگی ها در نگاه آلپورت به صفات بنیادی، مرکزی و پیرامونی- بدون بیان چرایی پیدایش آنها و رشد شخصیت بر اساس این صفات- تقسیم می شوند؛ حال آن که در تحلیل متون فلسفی ملاصدرا، کیفیت پیدایش این صفات و چرایی تاثیر آنها در ساختار شخصیت و به تبع آن رفتار آدمی تبیین شده است. «خود» یا نفس نیز برخلاف مفهوم انتزاعی آن در نگرش آلپورت، در نظام صدرایی امری حقیقی و وجودی است. به طوریکه پویایی و وحدت شخصیت آلپورتی به واسطه قاعده «اتحاد عالم و معلوم» و «حرکت جوهری ارادی» قابل تبیین و توجیه عقلانی است.
    کلید واژگان: شخصیت, ملاصدرا, آلپورت, صفات, ملکات}
    Maryam Ahmadi, Sahar Kavandi *, Mohsen Jahed, Javad Salehi
    Anthropology in psychology under the title of "personality theories" has been able to be effective in the field of behavioral studies and interpersonal relationships. The need to explain and analyze the true nature of man in the field of "being" - contrary to psychological personality theories that generally identify human nature in the field of "appearance" - caused this article based on Sadra's anthropological opinions and view According to Allport's trait theory, which is one of the pioneers of the trait approach, it should be organized by descriptive-analytical method. The individualistic approach based on traits is the main feature of Allport's and Mulla Sadra's personality theory. The foundation of personality in both theories is based on the most profound characteristics of person; However, in the analysis of Mulla Sadra's philosophical texts, the quality of the appearance of these traits and why they influence the structure of personality and, accordingly, human behavior, have been explained. "Self" or ego, contrary to its abstract concept in Alport's view, is a real and existential thing in Sadrai's system. The dynamism and unity of Alporti's personality can be rationally explained by the rule of "unity of the known and the known" and "intrinsic volitional movement".
    Keywords: Character, MullaSadra, Alport, Attributes, Properties}
  • مرضیه اخلاقی*
    نیل به کمال و سعادت، مستلزم سلوک و استعلای معنوی و وصول به شانیت الهی است. این امر، جز در پرتو خودشناسی و خودیابی میسر نمی گردد. یکی از راه های موثر در خودشناسی، علم نوپای اینیاگرام یا تیپ های شخصیتی نه گانه است که باهدف تعالی انسان، مبتنی بر وحدانیت و یگانگی خداوند عالم است. این روش به انسان کمک می کند تا دریابد در چه مرحله ای از سلامت شخصیت خود قرار دارد و چگونه موانع رسیدن به حقیقت وجود خود را برطرف کند. مقاله حاضر با رویکرد میان‎رشته ای و با اعتقاد به ارتباط تنگاتنگ میان دانش اینیاگرام و انسان شناسی حکمت متعالیه صدرا سامان یافته که با مبنا قراردادن راهکارهای کلی مطرح شده در حکمت متعالیه و استفاده از راهکارهای تجربی و کاربردی جزیی در دانش اینیاگرام، وصول به مقصد را برای تمامی افراد، با سطوح و مراتب مختلف، به نحو گسترده ای فراهم می گرداند. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، مبین این مسیله است که به کمک دانش اینیاگرام، راه رهایی از شواغل و موانع فراهم می شود و با تبیین چگونگی بیدار‎سازی من حقیقی و هویت ذاتی خویش و درنهایت یافتن زندگی سالم و آرام، بیش ازپیش انسان را متوجه فطرت الهی خود می کند و مبانی انسان شناسی و هستی شناسی حکمت متعالیه، با تکیه بر شریعت و آموزه های برگرفته از آداب و سنن خاندان وحی و نبوت، من حقیقی و هویت الهی انسان معرفی و ارایه می شود.
    کلید واژگان: اینیاگرام, ذات (ماهیت), شخصیت, روند استکمالی}
    Marziyeh Akhlaghi *
    Accomplishing perfection and bliss stands in need of spiritual progression, ascendance, and realization of a divine character. This is fulfilled only through self-knowledge and self-recognition. An essential path toward self-knowledge is the newly emerged science of “enneagram” or the nine personality types that build upon monotheism to spiritually ascend Man. Enneagram helps Man to locate his level of personality health and find the impediments toward the truth of his existence. Employing an interdisciplinary approach and holding a belief in the close interrelationship of the science of the enneagram and Sadraic anthropology in transcendental wisdom, the current research has built upon general solutions in transcendental wisdom and used experimental and detailed approaches in enneagram to offer the quality of accomplishing the perfection for all human beings at different existential levels and ranks. It was revealed that the enneagram offers the solution for removing impediments and concerns and explains the quality of awakening the actual self and inherent identity to attain a peaceful life. It also turns the attention of man toward his divine nature. Besides, the anthropological and ontological foundations of transcendental wisdom build upon divine law and the traditions of the prophet and his household to present the divine nature of the Man and his true self.
    Keywords: Enneagram, nature, Personality, Evolution Process}
  • محمد هاشمی، امیر مازیار*

    از دیدگاه ارسطو شخصیت آرمانی تراژدی باید از نظر اخلاقی خوب باشد؛ یعنی باید طی کنش انتخاب‌گرانه آگاهانه، قاعده حدوسط اخلاقی را رعایت کرده باشد. این پژوهش، بمنظور تشریح اتوس، به طرح این پرسش پرداخته است که در پیوند میان کنش و شخصیت از نظر ارسطو، انتخاب آگاهانه اخلاقی، خیرهای بیرونی و شباهت میان شخصیت و مخاطب چه جایگاهی دارد و بازتاب تاریخی این پیوند، بر چه مبنایی قابل بررسی است؟ هدف مقاله آنست که با تکیه بر نسبت میان کنش و شخصیت اخلاقی در فن شعر و بخشهای مرتبط رساله های دیگر ارسطو، نسبت میان نظریه تراژدی و فلسفه اخلاق وی را بررسی نماید و بازتاب تاریخی این پیوند را بیابد. این پژوهش نشان میدهد که کنش و شخصیت تراژدی در پیوند با یکدیگر، محاکاتی از ذات و ماهیت اخلاقی جهان ارایه میدهند. بازتاب تاریخی دیدگاه اخلاقی ارسطو درباره تراژدی در نظریه های مربوط به اصالت اخلاق و نسبت هنر و اخلاق قابل تحقیق است. این پژوهش، کیفی است و با روش توصیفی تحلیلی داده های کتابخانه یی خود را بررسی کرده است.

    کلید واژگان: ارسطو, اتوس, شخصیت, کنش, فن شعر, انتخاب آگاهانه اخلاقی, قاعده حدوسط اخلاقی}
    Mohammad Hashemi, Amir Maziyar*

    In Aristotle’s view, an ideal tragic hero must be neither a villain nor a virtuous man but a character who stands between these two extremes based on a conscious process of choice. In order to explain ethos, the study inquires about the roles of conscious ethical choice, external virtues, and the similarities between the hero and the addressee in the unity of action and hero in Aristotle’s view. Moreover, it asks about the basis upon which the historical reflection of this unity can be studied. This paper aims to investigate the relationship between Aristotle’s theory of tragedy and philosophy of ethics and its historical reflection relying on the relationship between act and moral character in his Poetics and the related sections in his other treatises. Here, the author demonstrates that action and hero in a tragedy together present some imitations of the essence and ethical nature of the world. The historical reflection of Aristotle’s ethical approach to tragedy can be studied based on the theories related to the principiality of ethics and the relationship between art and ethics. This qualitative study has been conducted following a descriptive-analytic method.

    Keywords: Aristotle, ethos, Character, action, Poetics, conscious moral choice, principle of ethical middle term}
  • الهه خوش زبان*، زهرا خزاعی
    یکی از مباحث مطرح در فلسفه ذهن بحث از «من» است که فلاسفه با تعابیر مختلف خود، هویت شخصی، نفس و روح از آن یاد کرده اند. نظریات متفاوت فلاسفه درباره هستی و حتی چیستی این مفهوم به نظر ساده و بدیهی، آن را به یک مسئله فلسفی تبدیل نموده است. استراوسن فیلسوفی فیزیکالیست است که با تعبیر«خود» به این مسئله پرداخته است. وی از یک سو قایل به وجود «من تجربی» است؛ اما از سوی دیگر، ویژگی هایی چون استمرار، شخصیت و عاملیت را منکر شده است. درحالی که به نظر می رسد این مولفه ها، ویژگی هایی اساسی برای معنای «من» می باشند. نوشتار حاضر با روش تحلیلی-انتقادی سعی می کند از بستر تحلیل مولفه های مفهوم «من» مورد نظر استراوسن، به این سوال بپردازد که وی چگونه با عدم پذیرش این سه ویژگی، وجود «من» را باورکرده است. در این راستا، ابتدا دیدگاه استراوسن درباره ماهیت و وجود «من» تحلیل شده و پس از ارزیابی دیدگاه او این نتیجه حاصل می شود، که حذف این سه ویژگی ناشی از نقاط ضعفی چون اتخاذ مبنای فیزیکالیستی، رویکرد تجربه گرایی و روش پدیدارشناسانه و نگاه ذهنی صر ف به «من»، نیز خلط دو مقام ثبوت و اثبات و ضعف در تبیین ویژگی وحدت درطول زمان است.
    کلید واژگان: من, خود, پدیدارشناسی, فیزیکالیسم, استمرار طولانی مدت, شخصیت, عاملیت, گلن استراوسن}
    Elaheh Khoshzaban *, Zahra Khazaei
    One of the topics in the philosophy of mind is the discussion of "I", which philosophers have referred to in various interpretations as "The self", "personal identity", "ego", "soul" and "spirit". Philosophers' different theories about the existence and even the nature of this seemingly simple and obvious have turned it into a philosophical problem. Galen Strawson is a physicalist who has addressed this issue by interpreting “The self”. On the one hand, he believes in the existence of the "empirical self", but on the other hand, he denies such qualities as Long-term persistence, personality, and agency, which seem to be essential to the meaning of the "I". The present paper tries to address, by an analythical-critical method, the question of how Strawson believed in the existence of the "I" despite the non-acceptance of these three characteristics. In this regard, first Strawson's view on the nature and existence of the "I" is analyzed, and after evaluating his view, it is concluded that the elimination of these three characteristics is due to weaknesses such as adopting a physicalist basis, a phenomenological method, and a purely mental view of the "I", confusion of the two positions of Truth and proof and his weakness in explaining the nature of unity over time.
    Keywords: self, Phenomenology, physicalism, Long-Term Persistence, personality, Agency, Galen Strawson}
  • مریم احمدی*، سحر کاوندی، محسن جاهد

    این پژوهش در صدد بررسی دیدگاه ملاصدرای متاله، پیرامون چیستی شخصیت است؛ این مهم، با نگرشی نو بر مباحث علم النفس صدرایی و با ابتناء بر مبانی عام فلسفی ایشان، نظیر«اصالت وجود»، «تشکیک در مراتب وجود» و... امکان پذیر می گردد. پرسش اساسی این مقاله عبارت است از اینکه: ملاصدرا بر اساس نظام فلسفی خود، چیستی شخصیت را چگونه تبیین می کند؟ در این راستا، با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی، پس از إحصاء و استخراج مولفه های شخصیت از آثار ملاصدرا، مدل شخصیت فلسفی - اخلاقی ملاصدرا، به عنوان اولین مدل شخصیت فلسفی در حوزه فلسفه ی اسلامی، تبیین و ارایه می گردد. دستاوردهای این پژوهش عبارتند از: ارایه مدل شخصیت وجودی انسان، در نموداری طولی در سه مرتبه: فطرت عام (به عنوان عامل زمینه ساز شخصیت)؛ شخصیت غیرارادی پایه؛ و شخصیت ارادی خاص. دو مرتبه نخست، عمدتا زمینه ساز مرتبه اصلی شخصیت محسوب می شوند؛ آنچه شاکله شخصیت ارادی انسان را می سازد، ملکات غالب و مکتسبه آدمی است؛ این مرتبه از شخصیت، مبنای ادراکات، اعمال، افکار و نیات انسان در این دنیا و معیار تعلق ثواب و عقاب و نیز خلود در جنت و نار در نشاه بعدی بوده و حقیقت شخصیت انسان صدرایی مبتنی بر آن است.

    کلید واژگان: ملاصدرا, شخصیت, فطرت عام, شخصیت غیرارادی پایه, شخصیت ارادی خاص}
    Maryam Ahmadi *, Sahar Kavandi, Mohsen Jahed

    This study seeks to examine Mollasadra's perspective on the nature of personality; This is made possible by a new approach to Sadrian soul discourse and by basing on their general philosophical foundations, such as the "originality of existence", the "rationalization of existence" and ... The main question of this article is: How does Mulla Sadra explain her personality based on her philosophical system? In this regard, using the descriptive-analytical method, after summarizing and extracting the personality components from Mulla Sadra's works, Mulla Sadra's Philosophical-Ethical Personality Model as the first model of philosophical personality in the field of Islamic philosophy, is explained And it is provided. The results of this study are: To present a model of human existential personality in a longitudinal graph three times: General (as a factor in personality formation); Non-voluntary personality; and special voluntary personality. The first two levels are mainly the basic level of personality; What constitutes the shackle of the voluntary personality of man is the dominant and contemplative property of man; This rank of personality is the basis of human perceptions, actions, thoughts and intentions in this world and the criterion of belonging to the eagle and eagle, And also Khaddat in Janet and Narr is next in line, and the truth of the human personality is based on it.

    Keywords: Mulla Sadra, Personality, Innate Personality, Nonvolatile Personality, Special Voluntary Personality}
  • مرضیه اخلاقی*

    شخصیت که از ریشه ی یونانی «persona» به معنای نقاب و ماسک، اخذ شده است اصطلاحا اشاره دارد به ویژگی های بیرونی قابل مشاهده ی رفتارهای افراد و میزان تاثیر گذاری و تطابق خواسته ها و انتظارات اجتماعی آنها. اما چون یک مفهوم انتزاعی است تبیین معنای علمی آن نه تنها دشوار است بلکه به دلیل ارایه تعاریف متعدد و مختلفی از سوی روان شناسان که ریشه در جهان بینی و نگرش آنها به ماهیت انسان و شرایط فرهنگی و اجتماعی آنان دارد، تاکنون توفیقی در ارایه ی تعریفی واحد و قابل قبول از سوی نظریه پردازان شخصیت، حاصل نشده است. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است با جستجوی در آثار صدرالمتالهین و با تکیه بر مبانی هستی شناختی و انسان شناختی، هدف، یافتن معنای «شخصیت» است. نتیجه ی حاصل، حکایت از این دارد که همه افراد انسان فطرت واحد اما شخصیت های متفاوتی دارند. طبیعت و فطرت واحد داشتن به معنای مستوی الخلقه بودن آنهاست اما «شخصیت» همان «شاکله وجودی» است که بر مجموعه ای از صفات طبیعی و اکتسابی ویژه ی هر فرد اطلاق می شود که تعیین کننده ی خط مشی او در زندگی است. کمالات اکتسابی که براساس افکار و اعمال حسنه یا سییه و تحت تاثیر عوامل محیطی و تربیتی و وراثتی، شکل دهنده ی ساختار وجودی انسان می گردد و رفتار وی تابع و هماهنگ با همین شخصیت شکل گرفته ی اوست و همانگونه که بر اساس حرکت جوهری، وجودش دایما در جریان و تحول است خویشتن شکل گرفته او نیز همانند رودخانه سیالی خواهد بود که اگرچه شکل و موجودیت کلی آن ثابت است اما همانند وجودش در سیر استکمالی خود در جریان و تغییر و تحول خواهد بود.

    کلید واژگان: شخصیت, شاکله, فطرت, حکمت متعالیه, ملاصدرا}
    Marziyeh Akhlaghi*

    Personality taken from the Greek word “persona” means mask, refers to visible exterior characteristics of people the impressive level, demands compliance and their social expectations. But as it is an abstract concept, not only explaining it scientifically is difficult but also due to several and different given definitions by a number of psychologists which rooted in their worldview and their attitude to human and cultural and social conditions providing an acceptable and single definition form the personality theorists has not been achieved. In the present study, which was conducted a descriptive study by looking at the works of Mulla Sadra and relying ontology and anthropology, trying to find the meaning of "character" is. The result suggests that the nature of all human beings but have different characters. Having a same nature in all human beings means they are same in creation but “personality” is same as “existence configuration” on a set of inherent and acquired attributes which is specific for each person determines each person’s path in life. personality consists of each individual’s acquired virtues based on good or evil thoughts and deeds and affected by environmental, training and genetic factors, secondary natures and good and evil traits takes shape in each individual and each one’s behavior is subordinated by this shaped and consistent personality.

    Keywords: Personality, configuration, nature, transcendent philosophy, Sadra}
  • سمیه حسن نیا، راضیه شیخ الاسلامی*، فریده یوسفی، فرهاد خرمایی
    زمینه

    اخلاق و بروز رفتارهای اخلاقی، از جنبه های مهم سلامت فرد و جامعه است. بنابراین شناخت عوامل موثر بر بروز رفتارهای اخلاقی می تواند گامی در جهت افزایش رفتارهای اخلاقی و کاهش رفتارهای غیر اخلاقی باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ابعاد شخصیت با رفتارهای اخلاقی از طریق واسطه گری فراشناخت اخلاقی انجام شد. 

    روش

    روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی- همبستگی است که به این منظور، 524 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های یاسوج با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات ازسه پرسشنامه شامل پرسشنامه پنج عامل شخصیت، مقیاس فراشناخت اخلاقی و سیاهه رفتار اخلاقی، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که، روان رنجوری و وظیفه گرایی و گشودگی به تجربه پیش بینی کننده معنادار فراشناخت اخلاقی و برون گرایی، توافق پذیری، روان رنجوری و وظیفه گرایی پیش بینی کننده معنادار رفتار اخلاقی بودند. مسیرهای غیرمستقیم از سه بعد شخصیت شامل گشودگی به تجربه، روان رنجوری و وظیفه گرایی به رفتارهای اخلاقی به واسطه فراشناخت اخلاقی، معنادار بود.

    نتیجه گیری

    نتایج این تحقیق نشان می دهد که ابعاد شخصیت با تاثیر بر فراشناخت اخلاقی می توانند منجر به بروز رفتارهای اخلاقی شوند

    کلید واژگان: رفتارهای اخلاقی, شخصیت, فراشناخت اخلاقی}
    Background

    morality and moral behavior are important aspects of individual and community health. Therefore, understanding the factors that influence the conduct of moral behaviors can be a step towards increasing moral behaviors and reducing immoral behaviors. Accordingly, the present study aimed to investigate the causal relationship between personality dimensions and moral behaviors through mediating moral metacognition.

    Method

    The present research is a descriptive-correlational study. For this purpose, 524 undergraduate students of Yasuj Universities were selected by multi-stage random sampling method. In this study, three questionnaires including Big Five Personality Inventory, Moral Metacognition Scale and Moral Behavior Inventory were used. The data were analyzed using structural equation modeling.

    Results

    The results showed that neuroticism, conscientiousness, and openness to experience were predictors of moral metacognition and extroversion, agreeableness, neuroticism and conscientiousness were predictors of moral behavior. Indirect paths were significant from three dimensions of personality including openness to experience, neuroticism, and conscientiousness to moral behaviors through moral metacognition.

    Conclusion

    The results of this study indicate that personality dimensions through ethical metacognition can result to moral behaviors.

    Keywords: Ethical behaviors, Personality, Ethical metacognition}
  • احمد حمداللهی اسکویی*
    کانت در مغالطه سوم از مغالطات عقل محض بر آن است که نشان دهد شناخت اینهمانی و شخصیت نفس امکان پذیر نیست و استدلالی که مدعی اثبات اینهمانی و شخصیت نفس است، یک استدلال مغالطی است. اما سخنان و توضیحاتی که وی در این باره ارائه کرده است، تا حدود زیادی پیچیده و مبهم است. در اینجا کوشیده ایم اولا با تامل دقیق در این توضیحات و با عطف توجه به سایر آراء و دیدگاه های اساسی کانت، تصویر نسبتا دقیقی از دیدگاه وی در مورد این به اصطلاح مغالطه بدست دهیم؛ ثانیا و در ضمن آن به نقد و ارزیابی این دیدگاه بپردازیم. تحلیل و بررسی دقیق توضیحات کانت نشان می دهد وی از یک سو بر اینهمانی نفس به عنوان یک حقیقت تحلیلی و بطور پیشینی معتبر تصریح و تاکید می کند، اما از سوی دیگر و در عین حال هدف اصلی و تمام تلاش او این است که نشان دهد اینهمانی تحلیلی و بطور پیشینی معتبر نفس یک اینهمانی عینی نیست و بر همین اساس با استناد به آن نمی توان مدعی شناخت اینهمانی و شخصیت عینی نفس شد. حاصل ارزیابی ادعاهای اصلی کانت درباره مغالطه سوم این است که به دلیل تعارضات و ناسازگاری هایی که میان این ادعاها با برخی از دیدگاه ها و مبناهای اساسی فلسفه وی وجود دارد، وی نمی تواند به نحو سازگار و منطقی شناخت اینهمانی و شخصیت عینی نفس را انکار نماید.
    کلید واژگان: کانت, مغالطات عقل محض, مغالطه سوم, نفس (من), اینهمانی, شخصیت, ناسازگاری منطقی}
    Ahmad Hamdollahi *
    In the third paralogism, Kant seeking to show that the recognition of identity and the personality of the soul is not possible, and the argument which claims to be the proof of identity and the personality of the soul is an absurd argument. But the words and explanations that he has presented in this regard are far more complex and vague. At this paper we have tried, firstly, by thorough reflection on this descriptions and focus on other Kant's fundamental opinions and views, get a fairly detailed picture of his view of this so-called fallacy; secondly, to critique and evaluate his view.
    A detailed analysis of Kant's explanations shows that, on the one hand, he emphasizes on the identity of the soul as an analytic and a priori truth, but on the other hand, at the same time, his main goal and all his efforts is to show that An analytical and a priori identity of the soul is not an objective identity; therefore, citing it, one cannot claim to recognize the objective identity and personality of the soul. The result of evaluating Kant's main claims on the third Paralogism is that, due to the conflicts and inconsistencies between these claims with some of the basic perspectives and principles of his philosophy, he cannot consistently and logically deny the recognition of objective identity and personality of the soul.
    Keywords: Kant, Paralogisms of pure reason, third paralogism, soul (ego), identity, personality, logical inconsistency}
  • دکترمحمدکاظم علمی سولا، طوبی لعل صاحبی
    «من» یا «خود» در نظریه» صدرایی با خودآگاهی عجین است. پیدایش و ظهور «من» با آگاهی از خود آغاز شده و سپس با آگاهی نیز تکامل و رشد یافته و دارای مراتب گوناگون میگردد. آنچه این نوشتار بر اساس مبانی فکری ملاصدرا درصدد بیان آن است، در نظر گرفتن رشد «من» یا «شخصیت» است. «شخصیت» بمعنای اصطلاحی آن، که در اثر تربیت و عوامل موثر دیگر ایجاد میگردد، در حوزه «من» متعالی و رشدیافته شکل میگیرد، زیرا «من» از همان آغاز پیدایش، شخص و یک هویت وجودی خاص است، اما شخصیت که بیشتر نمایانگر صفات و ویژگی های ارادی فرد است، در مراحلی از سیر تکاملی و تربیت صحیح عقلانی آن بروز می یابد. جستار حاضر با بررسی تحلیلی خاص، فرایند این رشد صحیح را که عمدتا پس از بلوغ حاصل میشود، واکاوی میکند.
    کلید واژگان: شخصیت, عقل, اراده, تربیت, علم, حکمت متعالیه}
    Mohammad Kazem Elmi Sola, Tooba La’l Sahebi
     “I” or “self” is intertwined with self-consciousness in Sadrian philosophy. The emergence of “I” begins with developing an awareness of the self and then develops, grows, and attains different levels based on the same awareness. In this paper, the writers aim to explore the growth of “I” or “personality” based on Mulla Sadra’s philosophical principles. In its technical sense, “personality”, which is created in the light of training and other influential factors, is formed in the domain of the transcendent and grown “I”. This is because “I”, from the very beginning, is an individual and a particular ontological identity. However, personality, which mainly represents an individual’s voluntary attributes and features, appears at specific stages of a person’s process of development and correct intellectual education. Following a specific analytic method, the present paper examines the process of appropriate growth, which mainly takes place after puberty.  
    Keywords: personality , intellect, free will, training, knowledge, Transcendent Philosophy}
  • محسن دهقانی تفتی، غلامحسین معماریان، فرهنگ مظفر، محمدرضا شمس اردکانی
    هدف
    نوشتار حاضر به دنبال تطبیق و تبیین مبانی مزاجی بر پایه نظریات نوین شخصیت شناسی، به منظور بازخوانی مفهوم مزاج روان بود.
    روش
    تحقیق حاضر به روش تطبیقی و استدلالی، مفهوم مزاجها را در حالت تطبیقی با علوم نوین در روان‏شناسی شخصیت، تبیین و بازخوانی کرده است.
    یافته ها
    در بازخوانی انجام شده، مزاج روان بر اساس قوای انگیزشی انسان در برابر محرکهای محیطی از دو جنبه باعثه (تحریک و برانگیختگی) و فاعله (حرکت یا پاسخ) ، در طیفی از ابرصفت اثرگذاری و ابرصفت اثرپذیری تعریف شد؛ گرمی- سردی مزاج بیشتر از جنبه فاعله، طیفی از تمایل به ترکیب اطلاعات نو در نظام روان‏شناسی و درگیرشدن با فرصتهایی جدید را نشان داد و خشکی- رطوبت مزاج بیشتر از جنبه باعثه، گنجایش متفاوت در پذیرش از محرکهای محیط را ایجاد می‏کند.
    نتیجه گیری
    مفهوم مزاج روان از جنبه بنیادی می تواند مقدمه شکل گیری فرضیات جدید در تبیین مزاجها و سازوکارهای ژنتیکی، مغزی، شناختی و اعصابی در انسان باشد و از جنبه کاربردی نیز در ارزیابی زیبایی و ترجیحات محیطی با مبنایی حکمی و بومی استفاده شود.
    کلید واژگان: مزاج جسم, مزاج روان, شخصیت, اثرگذاری, اثرپذیری}
    Mohsen Dehghani
    Objectives
    The present study seeks for comparision and explanation of the theory of temperament based on modern sciences in personality for readout of the psyche temperament concept.
    Method
    The present research method is comparative and argumentative and the concept of temperaments is redefined in a comparative state in relation to modern sciences in personality psychology.
    Results
    In this retrieval, psyche temperament is defined based on human motivating power in confrontation of environmental stimulus in the range of the meta-trait of plasticity (response) and the meta-trait of stability (stimulation). Regarding this, quality of plasticity (hot-cold range of temperament) from the aspect of response, represents the manifestation in personality of the need to incorporate novel information into the psychosocial organization, as the situation of the individual internally and externally changes, while, quality of stability (dry-wet range of temperament) represents the manifestation in personality of the need to maintain a stable psychosocial organization to achieve various goals.
    Conclusion
    The concept of psyche temperament can be fundamental to the formation of new hypotheses in the explanation of human's genetic, brain, and neuro-cognitive mechanisms, and is also applicable to the evaluation of environmental aesthetics and preferences, based on wisdom and indigenous background
    Keywords: body temperament, psyche temperament, personality, plasticity, stability}
  • سعید گودرزی، زهره حاجیه*
    زمینه
    حسابداران شاغل در حرفه حسابداری، درگیر قضاوت و انتخاب رویه های حسابداری هستند. از اینرو، تحقیق حاضر به بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی حسابداران بر قضاوت های اخلاقی موسسات حسابرسی فعال تهران پرداخته است.
    روش
    روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای موسسات حسابرسی فعال تهران است که براساس بررسی های به عمل آمده تا زمان نگارش 236 موسسه می باشد و برطبق جدول مورگان 103نفر (حسابدار رسمی) به عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی از موسسات مذکور انتخاب گردیده است. ابزار مورد استفاده و روش آماری به ترتیب پرسشنامه و آزمون همبستگی پیرسون است.
    یافته ها
    یافته های حاصل از آزمون فرضیه های فرعی نشان داد که با توجه به ضریب همبستگی و ضرائب رگرسیونی، توافق، برونگرایی، وظیفه شناسی، ثبات هیجانی، گشودگی به تجربه با قضاوت های اخلاقی موسسات حسابرسی فعال تهران رابطه دارد. همچنین یافته های حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان داد که با توجه به ضریب همبستگی رابطه معنی داری بین ویژگی های شخصیتی حسابرسان و قضاوت های اخلاقی آن ها وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های تحقیق که نشان داد ثبات هیجانی و گشودگی به تجربه با قضاوت اخلاقی رابطه مستقیم و معنی داری دارند، به نظر می رسد حسابرسانی که دارای قضاوت های اخلاقی صحیح می باشند، دارای تیپ شخصیتی هستند که این دو ویژگی در آنان بارزتر است.
    کلید واژگان: قضاوت های اخلاقی, شخصیت, تیپ های شخصیتی, آیین رفتار حرفه ای}
    Saeed Godarzi, Dr.Zohre Hajieh
    Background
    Accountants who working in the accounting profession, involved in judging and selecting of accounting practices. Therefore, this study was to investigate the relationship of personality traits and ethical judgments of accountants, CPAs located in Tehran.
    Method
    The research is descriptive-correlation. The population of the research includes all CPAs in Tehran, according to the survey conducted by the time of this paper audit firms are 236 and according to Morgan table 103 CPAs as the sample were selected. The present study used random sampling methods and research instrument and statistical method are questionnaires and Pearson correlation in respect.
    Results
    The findings showed that the test of sub hypotheses regarding the correlation and regression coefficients, agreed, extraversion, conscientiousness, emotional stability, openness to experience have a significant relationship with ethical judgments of CPAs. The results of the test showed that there is significant relationship between personality traits and ethical judgments of CPAs.
    Conclusion
    According to the findings, emotional stability and openness to experience of CPAs have a direct correlation with their ethical judgment, it seems that the auditors who have right ethical judgments poses the type of personality that these two characteristics are more prominent in them.
    Keywords: Ethical judgments, Personality, Type of personality, Professional behavior}
  • محمد کاویانی ارانی
    هدف پژوهش حاضر عبارت است از استکشاف دیدگاه قرآن در باب ظرفیت شناختی انسان از سطح مادون احساس تا امور فوق ادراک بشری. سوال پژوهش پیش رو این است که قرآن در باب ظرفیت های شناختی بشر که امروزه بسیار مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد، چه دیدگاهی دارد؟ روش پژوهش، تحلیل عقلی - نظری محتوای آیات قرآن در موضوع مورد نظر می باشد. بعضی دستاوردهای پژوهش حاضر عبارتند از: 1. از قرآن مطالبی در باب یک سیر گسترده، شامل احساس، ادراک حسی، ادراک فراحسی، شناخت، فراشناخت، و امور فوق ادراک بشری قابل استکشاف است؛ 2. در قرآن بر شناخت و ارزش و ضرورت آن در زندگی روزمره تاکید ویژه شده است؛ 3. مباحث فوق ادراک بشری، به طور ویژه مورد توجه قرآن است و مرتب به انسان یادآوری می شود که ظرفیت شناختی بشر به حدی نیست که همه امور غیب و شهود را دریابد.
    کلید واژگان: شخصیت, دیدگاه ارتباطی, ارتباط با خود, ارتباط با خدا, ارتباط با دیگران, ارتباط با طبیعت}
    Mohammad Kavyani Arani
    This study has sought to discover the human's cognitive capacity including lower level of sensation (like primary feedbacks, abstract cognitive capacity and...) and the issues beyond mankind's perception (like nature of "Saghar", "Sejin", "Eliein", "Taregh" and...) from Quran. The question of the study was: what is the view of Quran on mankind's cognitive capacities which are taken into account more today? For replying that question, the whole Quran was studied verse by verse with the help of Quran by Quran interpretation and focusing on Izutsu's semantic analysis. Then the related verses were collected and finally an integrated approach was obtained by the content analysis of verses. Some study results were: 1) a vast flow consisted of sensation, sensory perception, hyper sensory perception, cognition, hyper cognition and the issues beyond mankind's perception can be discovered from Quran; 2) Quran particularly emphasizes on the cognition, its value and importance in the everyday life; 3) in Quran, the issues beyond mankind's perception are especially focused and it is repeatedly mentioned that the mankind's cognitive capacity is not able to understand all of the issues related to the unseen world completely.
    Keywords: Sensation, Perception, Cognition, Hyper Cognition, Beyond Mankind's Perception, Quranic Study}
  • علی عیسی زادگان
    یافته های نظری نشان می دهد که نظام ارزشی به عنوان محوری ترین اعتقاد فرد تلقی شده و رفتارهای او را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین نظام ارزش ها، شخصیت و تغییر است. این بررسی با استفاده از روش مطالعه مروری و کتابخانه ای به سامان رسیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که گشودگی به تجربه، سازگاری و مسئولیت پذیری از ابعاد پنج گانه شخصیت با ارزش ها بیشتر در ارتباط است. عوامل مهمی در تغییر ارزش ها موثرند که از جمله جهانی شدن، فردگرایی و نفوذ تفکر دوران مدرن است. بنابراین، پابه پای تغییرات در مناسبات زندگی فردی و اجتماعی در هنجارها و ارزش های ذهنی نیز تغییرات رخ می دهد. تعلیم و تربیت و یک نگاه بنیادین دینی در پرورش شخصیت می تواند در حفظ ارزش های بنیادین در مقابل تغییر موثر باشد.
    کلید واژگان: نظام ارزش ها, شخصیت, تغییر, تعلیم و تربیت اسلامی}
    Ali Isazadegan
    Theoretical findings show that axiological system is considered man's most fundamental belief and it exerts influence on man’s behavior. The present paper tries to study the relationship between axiological system, personality and change. The study is based on library resources and a review method. The research findings show that openness to experience, adjustments and accountability are among the five aspects of personality which have close relation with values. The important factors which influence value change are: globalization, individualism and dominance of modern thoughts. Therefore, mental norms and values change when changes occur in the relations of personal and social life. Education along with a fundamental religious view about the development of personality can contribute to preserving fundamental values from any change.
    Keywords: axiological system, personality, change, Islamic education}
  • سید حسین شرف الدین
    نهاد به عنوان یکی از عناصر ساختی و یکی از بنیادهای اصیل و رکین نظام اجتماعی بخش قابل توجهی از ادبیات موجود علوم اجتماعی را به خود اختصاص داده است. این موجودیت اجتماعی تاریخی اگر چه تاکنون از منظرهای مختلف مورد بحث و بررسی و واکاوی های مفهوم شناختی و وجودشناختی قرار گرفته است اما با رویکرد درون دینی کمتربدان توجه شده است.
    این نوشتار درصدد است تا ضمن مرور ادبیات جامعه شناختی این حوزه به بازخوانی و کاوش تحلیلی مفهوم نهاد، فرایند شکل گیری و هویت یابی، عناصر و مولفه های تشکیل دهنده، ویژگی ها و مختصات، ضرورت های ساختاری و کارکردی، گونه شناسی، آثار و نتایج، جلوه ها و مظاهر عینی، ارتباطات چندگانه نهادها با یکدیگرو با سایر عناصر محیطی؛ نیم نگاهی نیز به خطوط کلی اندیشه اسلامی در این خصوص و مفاهیم متناظر و دارای قرایت معنایی و مصداقی با این مفهوم، درچارچوب قرآن کریم بیافکند.
    کلید واژگان: نهاد, نیاز, سازمان, شخصیت, جامعه پذیری, کارکرد}
    Seyyed Hussein Sharaf Al Din
    As one of the structural elements and fundamental foundation of social system institution covers a considerable part of sociological literature. Although this socio-historical entity has been dissected from different angles and examined symantically and ontologically, no serious study based on intra-religion approach has been made in this regard.After reviewing the sociological literature of this field, the present paper scrutinizes minutely the concept of institution, the course of its development and its components, its distinctive features, the structural and functional prerequisites, typology, the effects and outcomes, the concrete manifestations, and the manifold relations of the institutions with one another and with other environmental elements. Furthermore, it sheds light on the main outlines of Islamic thought in this respect and on the corresponding concepts which have conceptual and symantic affinity with this concept, by referring to the holy Quran.
    Keywords: institution, need, organization, personality, sociability, function}
  • خادم حسین فاضلی
    فیض، در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد. در محضر بزرگان دانش آموخت و در علوم گوناگون صاحب نظر شد. سرانجام در کاشان به تدریس و تالیف پرداخت. علاوه بر تربیت شماری از بزرگان، دویست اثر از خود به یادگار گذاشت. از نظر پارسایی و وارستگی زبانزد عام بود. در تفسیر، اخلاق، فقه، عرفان، بیان های ناب دارد و در آرای خود از قرآن و احادیث بهره گرفته است. در آغاز به دنبال فقه بود، سپس به عرفان روی آورد و در آخر خود را مقلد قرآن و پیرو حدیث نامید. وی در نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام کوشید. در جوانی به دنبال وحدت بین صوفی ها و مخالفان بود، که همین موضوع سبب نسبت های ناروا به فیض گردید. او سرانجام رفتار و روش صوفیه را برخلاف شریعت خواند.
    این مقاله با رویکرد تحلیلی و اسنادی و با هدف به تصویر کشیدن شخصیت فیض و ارزیابی نسبت های داده شده چون صوفیگری، به اوست.
    کلید واژگان: فیض کاشانی, شخصیت, مقام علمی و خدمات ملامحسن, صوفیه, حدیث گرایی و شاعری}
    Khadem Hussein Fazeli
    Faiz, was born in a family of theologian. He learned near the great personalities and Became expert in various sciences. Finally, wrote some books. In addition to training a number of great personalities, two hundred works left behind. He was famous because of his Piety and has pure expression in Interpretation, ethics, jurisprudence, mystic. He has used Quran and hadith in his views. First, he has looking at the jurisprudence. In his final emulator followed the Quran and Hadith. When he was young he was Seeking unity among the Sufis and the opponents. And because of this the ratio was inadmissible to Faiz. Finally, he wrote that Sofia behavior is against sharia. This paper documents try to portray the character of Faiz and evaluate data such as Sufism about him.
  • علی همت بناری
    شکل گیری شخصیت ناشی از عواملی است که بدون توجه و شناخت آنها، نمی توان برنامه تربیتی مناسبی برای انسان طراحی نمود. این عوامل به دو دسته عوامل وراثتی و محیطی تقسیم می شوند. این مقاله درصدد است تا ابتدا برخی از مهم ترین عوامل غیروراثتی شکل گیری شخصیت را که در نظریه های روان شناسان شخصیت بیشتر مورد توجه واقع شده، توصیف نماید، سپس زمان تاثیر این عوامل و نیز میزان تاثیر آنها را به اختصار مورد بررسی قرار دهد و در پایان، به اختصار دیدگاه اسلام نسبت به این عوامل را مورد اشاره قرار دهد.
    کلید واژگان: عوامل شکل گیری, شخصیت, خانواده, همسالان اراده و ایمان و باور}
  • علی محمدی
    شبیه سازی مسئله ای مناقشه برانگیز در علم و دین بوده است. این مقاله رابطه میان شبیه سازی و شخصیت را بررسی می کند. دو مسئله مهم در این زمینه عبارت اند از: آیا شخصیت قابل استنتاخ است؟ و آیا کلون یک شخص جنایتکار هم یک جانی خواهد بود؟ مقاله در پایان به این نتیجه دست می یابد که با کلونینگ نمی توان عین فرد اصل را ایجاد نمود.
    کلید واژگان: شبیه سازی, شخصیت, توارث تک ژنی, توارث چندژنی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال