جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "علامه محمدتقی جعفری" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «علامه محمدتقی جعفری» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی علامه محمدتقی جعفری در مقالات مجلات علمی
-
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 44 (پاییز 1402)، صص 841 -856توجه به مساله مرگ اصالت و ازخودبیگانگی انسان، یکی از مهم ترین مسائلی است که انسان معاصر با آن درگیر است. غفلت از آن باعث می شود که به تعبیر هایدگر، کویر هر روز گسترده تر گشته و شکاف بین خودبودگی و ازخودبیگانگی غیر قابل کنترل شود. در راستای فهم و مواجهه منطقی با این مساله، تحقیق حاضر به صورت تطبیقی به چیستی و چرایی از خودبیگانگی از نظرگاه دو متفکر برجسته جهان اسلام و غرب علامه محمدتقی جعفری و مارتین هایدگر پرداخته است. بررسی ها نشان می دهد که علامه جعفری ازخودبیگانگی را به دو قسم مثبت و منفی تقسیم می کنند و ازخودبیگانگی مثبت را به معنای قرار گرفتن «خود» در مسیر تحولات منطقی خویش و ازخودبیگانگی منفی را به معنای توجه انحصاری به بعد حیوانی و غفلت از مبدا و معاد می دانند و از نظرگاه هایدگر، از دست دادن درک خود از وجود و معنای جهان خود، واقع شدن تحت سیطره طرح های پیشینی، تبدیل شدن به وجود دم دستی، عدم تلاش و جستجو برای پی بردن به معنای وجود و نیز تبدیل شدن به موجودی ایستا و منفعل انسان را از مدار خودبودگی اصیل و حقیقی خارج و وارد فضایی می کند که «ازخودبیگانگی» نام دارد.کلید واژگان: ازخودبیگانگی, خودبودگی, علامه محمدتقی جعفری, هایدگر, دازاین, اگزیستانسیالیسم, اصالتPaying attention to the issue of the death of authenticity and alienation of man is one of the most important issues that contemporary man is dealing with ignorning it causes that according to Heidegger; The desert is getting wider every day and the gap between self-being and alienation becomes uncontrollable. In order to understand and face this issue logically, in the present research, the meaning and why of alienation from the point of view of two prominent thinkers of the Islamic world and the West, Allameh MuhammadTaqi Ja’fari and Martin Heidegger, were discussed in a comparative manner. The research shows that for Allameh Ja’fari self-estrangement is divided into two types, positive and negative, and positive self-estrangement means placing the "self" in the path of its logical evolution, and negative self-estrangement means exclusive attention to the animal dimension and neglecting the origin and resurrection. they know and from Heidegger's point of view, losing one's understanding of one's existence and the meaning of one's world, being under the control of previous plans, becoming a passive existence, not trying and seeking to understand the meaning of existence, and also becoming a static being and passive; It takes a person out of the orbit of authenticity and true self-being and enters a space called "alienation from oneself".Keywords: Alienation, Selfhood, Allameh Mohammadtaqi Ja’Fari, Heidegger, Dasein, Existentialism, Authenticity
-
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 44 (پاییز 1402)، صص 751 -765بعد عملی وجود انسان مرتبط با اعمال و افعال وی است؛ اعمال و افعالی که شکل دهنده شخصیت وی هستند و با هدایت حکمت عملی می توانند به عملی حکیمانه مبدل شوند و سبب سعادت انسان گردند. یافته های تحقیق که مبتنی بر روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته نشان می دهد که فارابی توجه خاصی به بعد عملی وجود انسان در دیدگاه خویش در حوزه مدینه فاضله داشته است؛ به طوری که عمل اهالی مدینه در کنار معرفت از جمله مولفه هایی است که سبب فاضله شدن مدینه می شوند و در صورتی که اهالی مدینه معرفت داشته باشند؛ اما در عمل آن ها ضعف وجود داشته باشد، چنین مدینه ای فاضله نخواهد بود و به تعبیر خود فارابی، مدینه فاسقه است؛ یعنی مدینه ای که اهالی آن به خداوند و نیکی ها اعتقاد و شناخت دارند؛ اما در عمل پایبند به شناخت خویش نیستند. همین طور بررسی آثار علامه محمدتقی جعفری نشان می دهد که ایشان عمل را مولفه اصلی بعد از آگاهی و معرفت برای رسیدن به حیات معقول مطرح می کند و حتی معتقد است معقول بودن حیات معقول صرفا به وسیله عقل نظری نیست بلکه شامل عقل نظری وعقل عملی تواما است. بررسی دیدگاه دو متفکر نشان می دهد که هر دو به عمل حکیمانه به عنوان مولفه اصلی توجه دارند و به نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی اذعان می کنند.کلید واژگان: فارابی, علامه محمدتقی جعفری, بعد عملی وجود انسان, مدینه فاضله, حیات معقول, عمل صالحThe practical dimension of human existence is related to his actions; Actions that shape his personality and with the guidance of practical wisdom can be transformed into wise actions and cause human happiness. The findings of the research, which is based on the descriptive and analytical method and based on library sources, show that Farabi paid special attention to the practical dimension of human existence in his view in the field of Madina Fazeleh; So that the actions of the people of Madina, along with knowledge, are among the components that cause Madina to become virtuous and Fazeleh, and if the people of Madina have knowledge; But if there is weakness in their actions, it will not be a utopia, and according to Farabi's own interpretation, it is an immoral and Faseghe Medina. It means a Medina whose inhabitants believe and know God and goodness; But in practice, they do not adhere to their knowledge. In the same way, the analysis of the works of Allameh Muhammad-Taqi Ja'fari shows that he considers action to be the main component after awareness and knowledge to reach an Intelligible life and even believes that the reasonableness of a Intelligible life is not only through theoretical Intellect, but also includes theoretical and practical Intellect. Examining the views of two thinkers shows that they both pay attention to wise action as the main component and acknowledge its role in individual and social life.Keywords: Farabi, Allameh Muhammad-Taqi Ja'fari, Intelligible Life, The Practical Dimension Of Human Existence, Righteous Action, Utopia
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.