جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "علامه محمدتقی جعفری" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
نشریه سیاست متعالیه، پیاپی 42 (پاییز 1402)، صص 103 -118
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های یک نظام قانونگذاری مطلوب از منظر علامه محمدتقی جعفری است. سوال اصلی این است که هدف این نظام، واضعان و در نهایت، ضمانت اجرایی که استفاده می کند، چه باشند تا منافع و مصالح همه رعایت شود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که یک نظام قانونگذاری خوب از نگاه علامه جعفری نیازمند هدف والا، واضع آگاه و ضمانت اجرای موثر است. در خصوص هدف والا، ایشان معتقد است که برقراری نظم و فقدان نزاع اگرچه خوب است، اما کافی نیست. حقوق باید تلاش کند تا اهداف بزرگ تری را برآورده کند. تعالی و رشد استعدادهای انسانی به همراه تلاش برای وحدت در حقوق برای همگان، در این قسمت مطرح می شود. به عبارت بهتر، اولا یک نظام قانونی مطلوب باید در تلاش باشد تا علاوه بر فراهم آوردن نظم و امنیت، قابلیت های انسان ها را نیز شکوفا کند. ثانیا، نه تنها تمام حوزه های زندگی فرد باید تحت مدیریت یک اندیشه قانونی واحد باشد، بلکه در سراسر جهان نیز تنها یک اندیشه بر همه حاکم باشد، تا تعارض ها کمتر شود. در مورد ویژگی هایی که واضع قانون باید دارا باشد، ایشان ابتدا به آگاهی جامع او نسبت به مشخصات و نیازهای تابعان خود اشاره می کند و سپس بر دور بودن او از پیوندهای شخصی، جناحی، قومی و... تاکید می نماید. در نهایت، ایشان به هنگام بحث در مورد ضمانت اجرا معتقد است که تعلیم و تربیت جامعه در راستای ارتقای فرهنگ قانون پذیری از یک طرف، و توجه کافی به تقویت بازدارندگی در درون هر فرد از طرف دیگر، نقش بسیار موثری در موفقیت یک نظام قانونی دارد. از این رهگذر، احتیاج کمتری به ضمانت اجراهای بیرونی خواهد بود.
کلید واژگان: علامه محمدتقی جعفری, نظام قانون گذاری, حقوق مردم, سیاست شرعیThe present research aims to examine the characteristics of a desirable legislation system from the perspective of Allameh Mohammad Taghi Ja'fari. The main question is what the purpose of this system is and ultimately, what executable guarantee it uses to ensure the fulfillment of everyone's interests and benefits. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that a sound legislation system, according to Allameh Ja'fari, requires lofty goals, clear awareness, and adequate enforcement guarantees. Regarding lofty goals, he believes that while establishing order and eliminating conflict is commendable, it is not sufficient. Rights should strive to fulfill larger objectives. Human excellence and the growth of human potential, along with efforts for unity in rights for all, are addressed in this section. In other words, firstly, a desirable legal system must endeavor to not only provide order and security but also to foster the capabilities of individuals. Secondly, not only should all aspects of individual life be under the administration of a unified legal mindset, but also there should be a single mindset governing the entire world to minimize conflicts. Concerning the characteristics that the legislator must possess, he first refers to his comprehensive knowledge of the characteristics and needs of his subjects. Then, he emphasizes his distance from personal, partisan, ethnic, etc., biases. Finally, when discussing enforcement guarantees, he believes that societal education aimed at promoting a culture of lawfulness on the one hand and sufficient attention to strengthening self-restraint within each individual, on the other hand, play a very influential role in the success of a legal system. Consequently, there will be less need for external enforcement guarantees.
Keywords: Allameh Mohammad Taghi Ja'fari, Legislation System, People's Rights, Sharia Politics -
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 44 (پاییز 1402)، صص 841 -856توجه به مساله مرگ اصالت و ازخودبیگانگی انسان، یکی از مهم ترین مسائلی است که انسان معاصر با آن درگیر است. غفلت از آن باعث می شود که به تعبیر هایدگر، کویر هر روز گسترده تر گشته و شکاف بین خودبودگی و ازخودبیگانگی غیر قابل کنترل شود. در راستای فهم و مواجهه منطقی با این مساله، تحقیق حاضر به صورت تطبیقی به چیستی و چرایی از خودبیگانگی از نظرگاه دو متفکر برجسته جهان اسلام و غرب علامه محمدتقی جعفری و مارتین هایدگر پرداخته است. بررسی ها نشان می دهد که علامه جعفری ازخودبیگانگی را به دو قسم مثبت و منفی تقسیم می کنند و ازخودبیگانگی مثبت را به معنای قرار گرفتن «خود» در مسیر تحولات منطقی خویش و ازخودبیگانگی منفی را به معنای توجه انحصاری به بعد حیوانی و غفلت از مبدا و معاد می دانند و از نظرگاه هایدگر، از دست دادن درک خود از وجود و معنای جهان خود، واقع شدن تحت سیطره طرح های پیشینی، تبدیل شدن به وجود دم دستی، عدم تلاش و جستجو برای پی بردن به معنای وجود و نیز تبدیل شدن به موجودی ایستا و منفعل انسان را از مدار خودبودگی اصیل و حقیقی خارج و وارد فضایی می کند که «ازخودبیگانگی» نام دارد.کلید واژگان: ازخودبیگانگی, خودبودگی, علامه محمدتقی جعفری, هایدگر, دازاین, اگزیستانسیالیسم, اصالتPaying attention to the issue of the death of authenticity and alienation of man is one of the most important issues that contemporary man is dealing with ignorning it causes that according to Heidegger; The desert is getting wider every day and the gap between self-being and alienation becomes uncontrollable. In order to understand and face this issue logically, in the present research, the meaning and why of alienation from the point of view of two prominent thinkers of the Islamic world and the West, Allameh MuhammadTaqi Ja’fari and Martin Heidegger, were discussed in a comparative manner. The research shows that for Allameh Ja’fari self-estrangement is divided into two types, positive and negative, and positive self-estrangement means placing the "self" in the path of its logical evolution, and negative self-estrangement means exclusive attention to the animal dimension and neglecting the origin and resurrection. they know and from Heidegger's point of view, losing one's understanding of one's existence and the meaning of one's world, being under the control of previous plans, becoming a passive existence, not trying and seeking to understand the meaning of existence, and also becoming a static being and passive; It takes a person out of the orbit of authenticity and true self-being and enters a space called "alienation from oneself".Keywords: Alienation, Selfhood, Allameh Mohammadtaqi Ja’Fari, Heidegger, Dasein, Existentialism, Authenticity
-
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 44 (پاییز 1402)، صص 751 -765بعد عملی وجود انسان مرتبط با اعمال و افعال وی است؛ اعمال و افعالی که شکل دهنده شخصیت وی هستند و با هدایت حکمت عملی می توانند به عملی حکیمانه مبدل شوند و سبب سعادت انسان گردند. یافته های تحقیق که مبتنی بر روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته نشان می دهد که فارابی توجه خاصی به بعد عملی وجود انسان در دیدگاه خویش در حوزه مدینه فاضله داشته است؛ به طوری که عمل اهالی مدینه در کنار معرفت از جمله مولفه هایی است که سبب فاضله شدن مدینه می شوند و در صورتی که اهالی مدینه معرفت داشته باشند؛ اما در عمل آن ها ضعف وجود داشته باشد، چنین مدینه ای فاضله نخواهد بود و به تعبیر خود فارابی، مدینه فاسقه است؛ یعنی مدینه ای که اهالی آن به خداوند و نیکی ها اعتقاد و شناخت دارند؛ اما در عمل پایبند به شناخت خویش نیستند. همین طور بررسی آثار علامه محمدتقی جعفری نشان می دهد که ایشان عمل را مولفه اصلی بعد از آگاهی و معرفت برای رسیدن به حیات معقول مطرح می کند و حتی معتقد است معقول بودن حیات معقول صرفا به وسیله عقل نظری نیست بلکه شامل عقل نظری وعقل عملی تواما است. بررسی دیدگاه دو متفکر نشان می دهد که هر دو به عمل حکیمانه به عنوان مولفه اصلی توجه دارند و به نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی اذعان می کنند.کلید واژگان: فارابی, علامه محمدتقی جعفری, بعد عملی وجود انسان, مدینه فاضله, حیات معقول, عمل صالحThe practical dimension of human existence is related to his actions; Actions that shape his personality and with the guidance of practical wisdom can be transformed into wise actions and cause human happiness. The findings of the research, which is based on the descriptive and analytical method and based on library sources, show that Farabi paid special attention to the practical dimension of human existence in his view in the field of Madina Fazeleh; So that the actions of the people of Madina, along with knowledge, are among the components that cause Madina to become virtuous and Fazeleh, and if the people of Madina have knowledge; But if there is weakness in their actions, it will not be a utopia, and according to Farabi's own interpretation, it is an immoral and Faseghe Medina. It means a Medina whose inhabitants believe and know God and goodness; But in practice, they do not adhere to their knowledge. In the same way, the analysis of the works of Allameh Muhammad-Taqi Ja'fari shows that he considers action to be the main component after awareness and knowledge to reach an Intelligible life and even believes that the reasonableness of a Intelligible life is not only through theoretical Intellect, but also includes theoretical and practical Intellect. Examining the views of two thinkers shows that they both pay attention to wise action as the main component and acknowledge its role in individual and social life.Keywords: Farabi, Allameh Muhammad-Taqi Ja'fari, Intelligible Life, The Practical Dimension Of Human Existence, Righteous Action, Utopia
-
«فلسفه نظری تاریخ» گذشته بشری را به مثابه یک واحد در نظر گرفته و در خصوص حرکت، عامل حرکت، هدف، مسیر و مراحل سیر آن، نظریه پردازی می کند. برخی فیلسوفان نظری تاریخ، حرکت تاریخ را رو به پیشرفت و تکامل دانسته و برخی دیگر برخلاف آن اعتقاد دارند. علامه محمدتقی جعفری، از فیلسوفان مسلمان آشنا به فلسفه اسلامی و غربی، ضمن طرح بحث محوری حیات معقول، معتقد است بشر از نظر علمی و فناوری، دارای پیشرفت بوده، ولی از منظر اخلاقی، در مسیر تکامل نیست؛ ازاین رو، پیشرفت های علمی و فناوری، در خدمت فساد و افساد در زمین قرار گرفته است. ایشان بر اساس آموزه های دینی معتقد است در جهان بشری بعد از دوره ظهور مصلح موعود، پیشرفت مادی، تکامل معنوی و اخلاقی با هم رخ خواهد داد. این مقاله با بررسی تبیینی این نظریه با کلیدواژه حیات معقول، به نقد این نظریه پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد این نظریه هرچند در تبیین فلسفه نظری منسجم با تکیه بر منابع دینی، موفقیت داشته و از اعتبار علمی برخوردار است، ولی در بخشی از نظریه، دارای ابهام است و از کافی نبودن استدلال های مطرح شده در اثبات نظر خویش رنج می برد.
کلید واژگان: علامه محمدتقی جعفری, تکامل در تاریخ, حیات معقول, فلسفه نظری تاریخThe “theoretical philosophy of history” considers the human past as a unit thing then theorizes about movement, the cause of movement, purpose, path and stages of its movement. Some theoretical philosophers of history believe that the movement of history is progressing and evolving, while some others believe otherwise. Allameh Mohammad Taghi Jafari, one of the Muslim philosophers familiar with Islamic and Western philosophy, while discussing the central issue of rational life, believes that human beings have progressed scientifically and technologically, but from a moral point of view, they are not on the path of evolution; Hence, scientific and technological advances have been at the service of corruption on earth. According to religious teachings, he believes that in the human world, after the advent of the promised Mahdi (AJ), material progress, spiritual and moral development will occur together. This article criticizes this theory by explaining it with the keyword of reasonable life. The research findings show that although this theory has succeeded in explaining the coherent theoretical philosophy based on religious sources and has scientific validity, but in part of the theory, it is ambiguous and suffers from insufficient arguments to prove its view.
Keywords: Allameh Mohammad Taghi Jafari, evolution in history, rational life, theoretical philosophy of history -
یکی از مهم ترین شرایطی که در نصوص دینی برای قبولی اعمال و عبادات بیان شده، مسئله اخلاص است، به گونه ای که اعمال عبادی بدون اخلاص را دورکننده انسان از مقام ربوبی دانسته اند. ازآنجاکه امیرالمومنین علی(ع) در کلمات نورانی خود به این موضوع توجه بسیار نموده اند، لذا در این مقاله تلاش شده با تحلیل محتوای مطالب علامه جعفری در شرحی که بر نهج البلاغه نگاشته اند، به تبیین مفهوم حقیقی اخلاص، گونه ها، انواع و شاخصه های آن پرداخته و بدین وسیله، مسیر فهم صحیح و کامل کلمات گهربار اهل بیت(ع) را در این زمینه فراهم سازیم. این کتاب ازجمله شروح جامع و چندبعدی نگاشته شده در دوره معاصر برای مخاطبین اهل تحقیق و پژوهش بوده و به دلیل تسلط نویسنده بر حوزه های مختلف دانش و فلسفه، مباحث آن به صورت روشمند و استدلالی بیان شده تا فهم صحیح را برای مخاطب ایجاد کند. در این مقاله از روش تحلیل محتوا استفاده شده و نتایج تحقیق بیانگر آن است که علامه جعفری اخلاص را عالی ترین کیفیت رابطه میان انسان و حقیقتی که مطلوب ذاتی اوست، دانسته و با تقسیم آن به دو بخش عام و خاص، بالاترین مرتبه اخلاص را اخلاص ارزشی معرفی نموده و مولفه های بنیادین و شاخصه هایی آن را تعریف کرده است. ایشان همچنین با تقسیم اخلاص به دو گونه اخلاص در عقیده و اخلاص در عمل، به ترسیم ابعاد سه گانه اخلاص در حوزه اطاعت، عبادت و استعانت پرداخته و درنهایت آثار و پیامدهایی مانند: نیل به وحدت مطلق، کسب معرفت، تسهیل جریان تعلیم و تربیت و تحقق عدالت را برای فهم وجود اخلاص در نهاد انسان ها، معرفی نموده اند.کلید واژگان: اخلاص, نهج البلاغه, امام علی(ع), علامه محمدتقی جعفری, روش تحلیل محتواOne of the most important conditions stated in religious texts for the acceptance of deeds and acts of worship is the issue of sincerity, so that acts of worship without sincerity remove man from the position of Lordship. Since Imam Ali (AS) has paid much attention to this issue in his words, so in this article we have tried to explain the true meaning of sincerity and the path of correct and complete understanding by analyzing the content of Allameh Jafari's contents in the commentary he wrote on Nahj al-Balaghah. Provide the words of Ahl al-Bayt (AS). This book is one of the explanations written in the contemporary period for research audiences and due to the author's mastery of various fields of science and philosophy, its topics are expressed in a methodical and reasoning way to create a correct understanding for the audience. In this article, the content analysis method has been used and the research results indicate that Allameh Jafari considers sincerity as the highest quality of the relationship between man and truth and by dividing it into general and specific parts, has introduced the highest level of sincerity as value sincerity. . He also defined the basic components and characteristics of sincerity. He also divided sincerity into two types of sincerity in belief and sincerity in action, to draw the three dimensions of sincerity in the field of obedience, worship and help, and finally the effects and consequences such as: achieving unity, gaining knowledge, facilitating the flow of education And have introduced the education and realization of justice to understand the existence of sincerity in the human body.Keywords: sincerity, Nahj al-Balaghah, Imam Ali (AS), Allameh Mohammad Taghi Jafari, Content Analysis Method
-
در علوم اجتماعی معاصر غربی، رویکردهایگوناگونی در تعریف و تبیین فرهنگ وجود دارد که ریشه آن را می توان در مبانی فلسفه غرب و اساساشکل گیری دنیای نوعا متجدد جستجو نمود. در این تعاریف، همواره تکیه بر تمایلاتطبیعی و تعلقات دنیوی مردم بوده است. علامه محمدتقی جعفری (1302-1377) از متفکران معاصر شیعی، چنین فرهنگی را فرهنگ پیرو می داندکه برخی اصول عالیه انسانی، مانند فرهنگ قداست علم و معرفت را پایمال نموده است. اما در مقابل، فرهنگ پیشرو ریشه در اصول ثابت حیات تکاملی انسان داشته، مستند به تعقل سلیم و احساسات تصعیدشده مردم است. در این رویکرد، مقصود از فرهنگ، پدیده هایی است که حیات معقول بشر را قابل درک ساخته، بالتبع پذیرش آن موجب انبساط روانی انسان ها در زندگی هدفدار می گردد. در منطق قرآن، چنین حیاتی، حیات طیبه است.از منظر علامه طباطبایی (1281-1360) مفسر معاصر شیعی و شارحان او،حیات طیبه با سه شاخص مهم ایمان، عمل صالح و اخلاق فاضله شناخته می شود. در نگاه استعاری او،ایمان در حکم ریشه ای است که در زمین چنگ انداخته، محکم شده است. اخلاق فاضله درحکم ساقه و شاخه و اعمال صالحه، آثار شجره طیبه دین می باشند که هرلحظه قابلیت فزونی دارند.
کلید واژگان: فرهنگ, دین, حیات معقول, حیات طیبه, شجره طیبه, علامه محمدتقی جعفری, علامه محمدحسین طباطباییThere are numerous approaches in the current Western social sciences for definition and clarification of culture, which are rooted in the Western philosophical principles and the development of modernism. These definitions constantly focus on the natural desires and the worldly interests of the people. Allameh Mohammad Taqi Jafari (1923-1998), one of current Shiite thinkers, considers such a culture as an inferior one which has disregarded some of the supreme human principles such as the holiness of knowledge. On the other hand, the superior culture roots in the unvarying principles of the developmental life of the man, which relies on the people's common sense and superb feelings. In this approach, culture refers to phenomena which have made the man's logical life comprehensible and naturally enhances the man through a spiritually purposeful life. In the Holy Quran, such a life is considered virtuous. From the view point of the current interpreter of the Holy Quran, Allameh Tabatabaei (1902-1981) and his followers, the virtuous life is characterized with three feature including the faith, good deeds and virtuous morality. Figuratively, in this view, the faith is like a root extending profoundly and strongly down the ground; the virtuous morality is similar to the body and the branches; and the good deeds are the fruits of the virtuous tree of the religion, which can constantly grow more in number. -
علامه محمدتقی جعفری به عنوان متفکری که عنایت ویژه به مباحث انسان شناسی دارد، مباحث مهمی در باب نفس از زوایای گوناگون مطرح کرده است. او با تمایز نهادن میان اصطلاحات گوناگونی که در مورد نفس به کار می رود، مطالب بسیاری را در باب عدم شناسایی روح و علل آن، معنای تجرد، تمایز روح از بدن، پیدایش نفس و دلایل تجردآن و ده ها مسئله دیگر مطرح کرده است. از نظر او شناسایی ویژگی های روح یا «من» از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا تمایزات انسان را از دیگر موجودات عالم نشان می دهد. تفسیر دو سطح مجاور طبیعت و ماورای طبیعت نفس که نخستین بار ابن سینا مطرح کرد، از جمله بحث های دقیق اوست. از نظر او در بحث از نفس باید به کارکردهای مغز و ارتباط این دو با یک دیگر نیز توجه داشت. ثبات و تحول و مراتب نفس از دیگر مباحث دقیقی است که وی با تحلیل آنها نگاه خاصی را به انسان ارائه می دهد. در این مقاله به دیدگاه های علامه جعفری در باب نفس و ابعاد و مراتب آن پرداخته می شود.
کلید واژگان: علامه محمدتقی جعفری, نفس, روح, روان, تجرد, ثبات, تحولAllameh Mohammad Taqi Ja’fari as a thinker who has especially concerned himself with anthropological issues, has dealt with many important topics regarding the soul in different respects. Distinguishing between different terms predicated of the soul, he has presented many issues about the unknowability of the soul and its reasons, the meaning of immateriality, soul-body distinction, the generation of the soul and the arguments for its immateriality and many other issues. In his view, it is of great significance to know the properties of the soul or “I”, since it shows the distinction of human beings from the other creatures of the world. The interpretation of two contiguous levels of the nature and the super-nature of the soul which was first presented by Avicenna, is one of his painstaking discussions. In his view, in the examination of the soul, we should focus on the functions of the brain and its interaction with the soul too. In this paper I will deal with Allameh Ja’fari’s view on the soul and its dimensions and stages.Keywords: Allameh Mohammad Taqi Jafari, Soul, spirit, psyche, immateriality, consistency, change
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.