به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علت معد » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علت معد» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد شه گلی*، فردین جمشیدی مهر
    علت به دو قسم ایجادی و اعدادی تقسیم می شود. در فلسفه اسلامی، بر اساس تعریف و معیار علت، علت اعدادی مجازا علت نامیده می شود. در این مقاله با روشی فلسفی و با هدف تبیین جایگاه واقعی علت اعدادی در بین علل و بازخوانی برخی از مسایل فلسفی بحث علیت، اثبات می شود که علیت امری تشکیکی است که دارای طیفی وسیعی از مراتب قوی و ضعیف است. وزان علت به وزان وجود است. علت و معلول از احکام وجود به شمار می روند و وجود نیز مشکک است. مراتب قوی، علل ایجادی و مراتب ضعیف آن علل اعدادی هستند. بنابراین، علت اعدادی نیز به طور حقیقی علت اما در مرتبه ضعیف آن است. بر اساس معیارها، «معیت» یا «ابداعی بودن» شرط علت نیست و قرار دادن این دو در معیارهای علیت ناشی از تسری حکم جزء به کل است. روش این پژوهش، تحلیلی-عقلی است و هدف آن نیز تبیین جایگاه واقعی علت اعدادی در بین علل حقیقی است.
    کلید واژگان: علت, علت اعدادی, علت ایجادی, علت معد}
    Ahmad Shahgoli *, Fardin Jamshidi Mehr
    In Islamic philosophy, cause is divided into efficient cause (‘llat-e ījādī) that bestows existence, and occasional or preparatory cause (‘llat-e i‘dādī). Based on the definition and criteria of cause proposed by Muslim philosophers, preparatory cause is only metaphorically called a cause. In this article, with a philosophical method and with the aim of explaining the real position of the preparatory cause among the causes and rereading some philosophical issues concerning causality, it is proved that causality is a graded reality that enjoys a wide range of intense and weak levels. Causality is consistent and harmonious with existence in this sense; cause and effect are among the modes of existence, and existence is graded. High levels are efficient causes and weak grades are preparatory causes. Therefore, though possessing a weak and low level, the occasional cause is also a real cause. According to the criteria of a cause, “co-existence” (ma‘iyyat) and/or “being directly and originally created” (ibdā‘) are not conditions of being a cause, and considering these two as the criteria of causation is due to the part-to-whole fallacy. The method of this research is analytical-rational and its purpose is to explain the true position of the preparatory cause among the real causes.
    Keywords: cause, efficient cause, occasional cause, preparatory cause}
  • مهدی انصاری*، محمدرضا امامی‎نیا
    اراده یکی از مهمترین صفات انسان است. بین متکلمین و فلاسفه اسلامی در تفسیر اراده انسان و مبدئیت آن برای افعالش دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه فخر رازی و ملاصدرا درباره حقیقت اراده انسان و مبدئیت آن برای افعالش را واکاوی کرده و به این نتیجه دست یافته است که از نگاه آنان، اراده انسان کیفی نفسانی بوده و تصدیق به وجود آن بدیهی است.فخر رازی با این که چند دلیل عقلی و نقلی برای اثبات استناد افعال انسانی به اراده الهی و عدم تاثیر اراده انسان در این افعال اقامه کرده است لیکن تفسیر بزرگان اشاعره از نظریه کسب را بر نتابیده و تفسیر جدیدی از این نظریه ارائه کرده که در آن، علاوه بر این که همه چیز- از جمله فعل انسان- به خداوند استناد دارد، قدرت و داعی انسان نیز در انجام فعلش تاثیرگذار است. از این رو، میان این دو مطلب ناسازگاری دیده می شود و دیدگاه وی درباره مبدئیت اراده انسان در فعلش گویا نیست. ملاصدرا فقط نظریه امر بین الامرین را مبین رابطه صحیح اراده الهی و اراده انسانی در این افعال دانسته است. بر این اساس، خداوند فاعل حقیقی فعل انسان بوده و اراده انسان نیز هر چند علت معد و واسطه ی ظهور اراده الهی در این فعل است، لیکن این اراده به طور حقیقی در فعل انسان اثر گذار است.
    کلید واژگان: اراده انسان, افعال انسان, علت حقیقی, علت معد, کسب, امر بین الامرین, فخر رازی و ملاصدرا}
    Mahdi Ansari*, Mohammadreza Emaminia
    Human will is one of the most important characteristics of man. There are different perspectives between theologians and Islamic philosophers in interpreting the human will and its way of being origin for his actions. This paper, using an analytico-descriptive method, has studied Fakhr Razi and Mulla Sadra's views in the field and concluded that human will is a mental quality and its existence is self-evident. Though Fakhr Razi has put forward a number of rational and narrative reasons to prove the claim of human actions` being attributed to the Divine Will and human will`s being of no effect in them, he has denied Asharite great scholars` meaning of the theory of kasb and has given such a new concept to it that, in addition to attributing all things including human actions to God, sees a place for human will in actions also. In this way, we find an incompatibility and ambiguity in his view in the field. Mulla Sadra, however, has viewed the theory of amri baini amrain as the only acceptable explanation for the effect of Divine Will and human will in them. Accordingly, God is the main agent of the human act, and the will of man, though being only the ground for appearance of Divine Will, it is of real effect in these acts also.
    Keywords: Human Will, Human Acts, Real Cause, Ground-Making Cause, Amri Baini Amrain, Fakhr Razi, Mulla Sad}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال