به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فضیلت اخلاقی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فضیلت اخلاقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی آقاجانی*
    فرضیه در پاسخ به پرسش از شباهت ها و تفاوت های نگرش منسیوس و فارابی به فضیلت اخلاقی، بر پایه چارچوب نظری متاثر از برخی زوایای فلسفه اخلاق و دیدگاه های ارسطو و افلاطون بر آن است که ضمن اشتراک رویکرد کلی در فضیلت اخلاقی و مافوق طبیعت گرایی اخلاقی، منسیوس بر فضایل عملی و جزیی و فارابی بر فضایل نظری و عقلی و کلی تاکید دارند که تفاوت هایی را رقم می زند. بر این اساس منسیوس متفکری است که فطرت را منشا جامع اخلاقیات به شمار می آورد. در حالی که فارابی اختیار عادت و تمرین را این گونه جایگاهی می دهد. منسیوس بر نیک سرشتی انسان پا فشرده و بر آن است که نیکی سرشت از بیرون به انسان تحمیل نشده است. اما فارابی از معتقدان به عاری بودن فطرت انسان از هر دو طرف نیکی و بدی است. از نظر فارابی اخلاق بیشتر اکتسابی است برخلاف منسیوس که معتقد است بیشتر فطری است.فارابی برخلاف منسیوس بر آن است که انسان می تواند از طریق اعتیاد، اخلاقی را تبدیل به ملکه سازد.
    کلید واژگان: فضیلت اخلاقی, فلسفه اخلاق, فلسفه و فلسفه سیاسی, منسیوس و فارابی, واقع گرایی اخلاقی}
    Ali Aqajani *
    This paper explores the similarities and differences in Mencius' and Farabi's perspectives on moral virtue. Influenced by aspects of moral philosophy and the ideas of Aristotle and Plato, the study presents a theoretical framework that highlights a shared approach to moral virtue and naturalism. While both philosophers embrace moral virtue, Mencius focuses on practical and partial virtues, whereas Farabi emphasizes theoretical, intellectual, and general virtues. This distinction results in several differences between their viewpoints. Mencius regards nature as the comprehensive source of ethics, emphasizing the inherent goodness of human nature. On the other hand, Farabi proposes the role of habit and practice in shaping morality. Farabi contends that morality is predominantly acquired, in contrast to Mencius, who emphasizes its innate nature. Additionally, Farabi suggests that an individual can elevate morality through habituation, a perspective not shared by Mencius.
    Keywords: Mencius, Farabi, Moral Virtue, political philosophy, Moral philosophy, Moral realism}
  • سیدمحمد اکبریان*
    ایزوتسو شکر را در قرآن با ایمان مترادف دانسته و راینهارت با توجه به تقابل شکر و کفر در قرآن، آن را دلیل بر الزام اخلاقی دانسته است. گر چه اصل ادعا، مبانی و دلایل ایشان با اشکالاتی مواجه است؛ اما توجه آنها به تضاد شکر و کفر در قرآن، راهبردی مبنی بر پیوند شکر و ایمان و فضیلت اخلاقی شدن ایمان ارایه می دهد. بر اساس تحلیل لفظ شکر در قرآن و آیات آنکه در مقابل با کفر قرار گرفته و اشاراتی که در کلام مفسران و اندیشمندان اسلامی آمده، لازمه شکر نعمت های مادی و دنیوی، شناخت منعم و استفاده از نعمت ها در مسیر خواست الهی است که نتیجه آن ایمان است؛ نیز لازمه شکر نعمت هدایت انسان به دین، بهره گیری از این هدایت و ایمان آوردن به خدا است و انکار خداوند در واقع ناسپاسی در مقابل نعمت هایی است که قابل انکار نیست. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است.
    کلید واژگان: شکر, ایمان, کفر, فضیلت اخلاقی, نعمت}
    Mohammad Akbarian*
    Gratitude is considered equivalent to faith in the Quran by Izutsu. Reinhart thinks that it is a moral requirement to be grateful because it contrasts with ingratitude (kufr) in the Quran. Whereas there are certain problems with their claims, grounds, and reasons, the contrast between gratitude and ingratitude in the Quran might suggest that there is a connection between gratitude and faith, and faith is a moral virtue. In an analysis of the term ‘gratitude’ as opposed to ingratitude in the Quran and according to the points made by Muslim commentators and thinkers, being grateful to the good of this world requires man to recognize the benefactor and to use bounties in the divinely desired way; and that is the result of faith A person must also take advantage of the guidance given by God and have faith in Him in order to be grateful for being guided to religion. The act of denying God is an act of ungratefulness in the face of blessings that cannot be denied. The method of this research is descriptive-analytical.
    Keywords: Gratitude, faith, ingratitude, moral virtue, bounty}
  • سید امیر حسینی جو، سعید اسلامی*، کمال پولادی
    زمینه

    ملایمت، آسان گیری و سازش با دیگران موجبات رشد صحیح عواطف انسانی را فراهم می آورد و در متون دینی از آن تحت عنوان «تساهل و مدارا» یاد می شود. این فضیلت اخلاقی از اهمیت و جایگاه رفیعی در میان مکاتب مختلف و تعالیم و آموزه های دینی برخوردار است لذا سوال اصلی در این پژوهش اینگونه مطرح شد که چه نسبتی میان فضیلت اخلاقی مدارا در مکتب لیبرالیسم با این مفهوم در نزد نواندیشان دینی در ایران می توان برقرار نمود؟

    نتیجه گیری

    در راستای هدف تحقیق چنین فرض شد که  چهارچوب ها و شاخص های فکری نواندیشان دینی ایران افتراق های عمیقی در حوزه ارزش ها و تربیت اخلاقی با  اندیشه های  لیبرالیسمی دارد. بررسی ها نشان داده است که این ارزش در دو مکتب مذکور مفهوم یکسانی دارد. اما در مورد این ارزش نیز تفاوت ظریفی وجود دارد. اگر تساهل به منزله صفتی اخلاقی به معنای آسان گرفتن، مدارا کردن، جوانمردی، بلندنظری و آزادگی به کار رود مورد تایید اسلام است. اما تساهل به معنی بی تفاوتی کامل نسبت به باورها و رفتارهای اخلاقی افراد و گروه های مختلف به نسبیت اخلاقی می انجامد. بر این اساس هرکس می تواند دارای هر نوع باور و رفتار اخلاقی باشد و دیگران نه تنها نباید برای او مزاحمتی ایجاد کنند بلکه باید گوناگونی و تفاوت را توصیه و تشویق نمایند.

    کلید واژگان: فضیلت اخلاقی, تساهل و مدارا, لیبرالیسم, اسلام, نواندیشان دینی}
    Background

    Gentleness, ease and compromise with others cause the proper development of human emotions and in religious texts it is referred to as "tolerance". This moral virtue has a high importance and position among different schools and religious teachings, so the main question in this study was how the relationship between the moral virtues of tolerance in the school of liberalism with this concept can be established among religious modernists in Iran?

    Conclusion

    In line with the purpose of the study, it was assumed that the frameworks and intellectual indicators of Iranian religious modernists have deep differences in the field of values ​​and moral education with liberal ideas. Studies have shown that this value has the same meaning in the two schools. But there is also a subtle difference in this value. If tolerance is used as a moral attribute to mean easy-going, tolerance, chivalry, foresight and freedom, it is approved by Islam. But tolerance means complete indifference to the moral beliefs and behaviors of different individuals and groups leading to moral relativity. Accordingly, anyone can have any kind of moral beliefs and behavior, and others should not only not be bothered, but should advise and encourage diversity and difference.

    Keywords: Moral virtue, Tolerance, Liberalism, Islam, Religious modernists}
  • فاطمه کریمی، مهران مختاری بایع کلائی*، داود کیاکجوری، قربانعلی آقا احمدی
    زمینه

    فلاسفه، عدالت اجتماعی را فضیلت اخلاقی می دانند. البته عدالت اجتماعی فضیلتی در کنار سایر فضایل اخلاقی نیست بلکه تمام فضیلت است. در جوامع اصولا زنان عدالت اجتماعی را کمتر احساس می کنند از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینی زنان با نقش تعدیل گر عدالت اجتماعی شکل گرفت.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می باشد و بر اساس ماهیت یک پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نوع روش نیز کیفی-کمی (آمیخته) می باشد. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه شامل خبرگان صنعت بانکداری بود که دارای تجربه در زمینه ی کارافرینی بودند که از میان آنها 20 نفر  با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود  سپس داده ها با استفاده از تکنیک دلفی غربال شدند.  در بخش کمی از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعه شامل کارکنان زن بانک های دولتی استان مازندران بود که با استفاده از  روش نمونه گیری در دسترس 226 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه دلفی بخش کیفی بود. در نهایت داده ها با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری تحلیل شدند. نرم افزارهای مورد استفاده در این پژوهش SPSS-LISREL بودند.

    یافته ها

      نتایج تحقیق نشان داد؛ عوامل موثر دارای 12 بعد بودند که در سه گروه عوامل رفتاری، سازمانی و شبکه ای جای گرفتند ، عدالت اجتماعی هم در 4 بعد قرار دارد. این عوامل به طور مثبت و معنادار با موفقیت کارافرینی زنان در بانک های دولتی در رابطه اند که البته عوامل رفتاری در این بین ارتباط مثبت بالاتری را نشان می دهد. همچنین ابعاد مختلف عدالت اجتماعی اثر عوامل مختلف، را بر موفقیت کارافرینی زنان در بانک های دولتی تعدیل می نماید.

    نتیجه گیری

     مجموعه ای از عوامل رفتاری، سازمانی و شبکه ای با میانجی گری عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت اخلاقی که در بر گیرنده مولفه هایی چون اعتماد و امنیت، برابری، شایسته سالاری و قانون مداری است می تواند  بر موفقیت کارآفرینی زنان اثرگذار باشد

    کلید واژگان: کارآفرینی, زنان, عدالت اجتماعی, فضیلت اخلاقی}
    Background

    Philosophers consider social justice as a moral virtue. Of course, social justice is not a virtue along with other moral virtues, but all virtue. In societies, women generally feel less social justice. Therefore, the present study was designed to investigate the factors affecting the success of women entrepreneurship with a moderating role in social justice.

    Method

    The present study is in the field of applied research in terms of purpose and is based on the nature of a descriptive-survey research and the type of method is qualitative-quantitative (mixed). In the qualitative part, content analysis method was used. The community included banking industry experts with entrepreneurial experience, of whom 20 were selected by snowball method as a sample. The interview tool was then the data were sifted using the Delphi technique. In the quantitative part, the descriptive-correlation method was used. The population consisted of female employees of state-owned banks in Mazandaran province, of which 226 were selected as the sample using the available sampling method. The tool of the Delphi questionnaire was the qualitative section. Finally, the data were analyzed by exploratory factor analysis and structural equations. The software used in this study was SPSS-LISREL.

    Results

    The results of the research showed that effective factors had 12 dimensions that were placed in three groups of behavioral, organizational and network factors, social justice is also in 4 dimensions. These factors are positively and significantly related to the success of women entrepreneurship in state-owned banks, although behavioral factors show a higher positive relationship. Also, different dimensions of social justice moderate the effect of different factors on the success of women entrepreneurship in state-owned banks.

    Conclusion

    A set of behavioral, organizational and networking factors mediated by social justice as a moral virtue that includes components such as trust and security, equality, meritocracy and the rule of law can affect the success of women entrepreneurship.

    Keywords: Entrepreneurship, Women, Social justice, Moral virtue}
  • محمدسعید عبداللهی*

    ماهیت فضیلت، موضوعی است که از زمان ارسطو تا کنون، دست مایه تامل فلسفی برای فیلسوفان بوده است. ارسطو نخستین کسی است که تبیینی کلاسیک از فضیلت به دست داد. در اندیشه ارسطو، فضیلت، صفت مشخصه ای است که در حد وسط نهفته است. او با تحلیل نفس آدمی، فضیلت را به دو گونه اخلاقی و عقلانی تقسیم می کند. از سویی، لیندا زاگزبسکی، فیلسوف برجسته آمریکایی که در زمره نوارسطوئیان به شمار می آید، بر این نکته اصرار می ورزد که مفاهیم اخلاقی، در نهایت، از مفهوم فضیلت مشتق می شوند و ازاین رو تمام تلاش خود را به کار می بندد تا تعریفی دقیق از ماهیت فضیلت و ویژگی های آن فراهم آورد. در این مقاله، پس از آشکار ساختن موضع هر دو فیلسوف پیرامون ماهیت فضیلت، با مقایسه و آشکار ساختن نقاط اشتراک و اختلاف، نشان خواهیم داد که چگونه و چرا این دو فلیسوف، در تعریف ماهیت و تقسیم فضیلت، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

    کلید واژگان: ارسطو, زاگزبسکی, ماهیت فضیلت, فضیلت اخلاقی, فضیلت عقلانی, انگیزش}
    Mohammadsaied Abdollahi *

    The nature of virtue is a subject that has been a source of philosophical reflection for philosophers since the time of Aristotle. Aristotle is the first thinker who gave a classical explanation of virtue. In Aristotle's thought, virtue is a characteristic trait that lies in the middle. Analyzing the human soul, he divides virtue into two types, moral and rational. On the other hand, Linda Zagzebski, an eminent American philosopher who is among the neo-Aristoteans, insists that moral concepts are ultimately derived from the concept of virtue. And therefore, he tries his best to provide a precise definition of the nature of virtue and its characteristics. In this article, after revealing the position of both philosophers regarding the nature of virtue, by comparing and revealing points of commonality and difference, we will show how and why these two philosophers differ in defining the nature and division of virtue.

    Keywords: Aristotle, Zagzebski, Nature Of Virtue, Motivation}
  • محمدعلی محیطی اردکان، سمانه کارگر شورکی*

    حضرت زهرا (س) الگوی تمام مسلمانان در ابعاد گوناگون زندگی ازجمله اخلاق به‌حساب می‌آیند. با توجه به اسوه بودن ایشان در تمام زمینه‌ها ازجمله صبر، در این مقاله قصد داریم، علل گرایشی صبر ایشان هنگام مصیبت را بررسی کنیم. فعل اختیاری «صبر» مسبوق به بینش‌ها و گرایش‌هایی است؛ زیرا روح انسان علاوه بر بعد شناختی بعد گرایشی نیز دارد. امیال انسان در اثر عواملی رشد کرده و شکوفا می‌گردد. در این مقاله می‌کوشیم عوامل گرایشی صبر حضرت زهرا(س) هنگام مصیبت را با رویکرد توصیفی تحلیلی و با روش کتابخانه‌ای بررسی کنیم. با تامل در زندگی حضرت زهرا(س) علل گرایشی مزبور را می‌توان بدین شرح برشمرد: احساس نیاز به خدا، احساس محبت و عشق به خداوند متعال، خشیت الهی، محبت و نفرت با معیار الهی، امید به استحقاق پاداش الهی برای صابران، امید به گشایش، میل به لذت و قدرت متعالی، روحیه قناعت و گرایش به رفع نیاز مالی دیگران. علل گرایشی صبر می‌تواند به‌نوبه خود عاملی برای تقویت این فضیلت اخلاقی و دستیابی انسان به مراتب بالاتر آن باشد.

    کلید واژگان: صبر بر مصیبت, حضرت زهرا(س), ساحت گرایشی, فضیلت اخلاقی}
  • سید مهدی پورسید، فرهاد خرمائی*، راضیه شیخ الاسلامی، محبوبه فولادچنگ
    زمینه

    قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی، نه تنها نقش بسیار مهمی در سلامت روانی انسان ها دارد، بلکه قدردانی، انگیزه ی تکرار، فراوانی و تداوم رفتارهای مطلوب آنان را مضاعف می کند و به زندگی اجتماعی و جامعه ی انسانی رنگ و معنای زیبایی می بخشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی و قدردانی بود.

    روش

    پژوهش، کاربردی و شیوه ی گردآوری و تحلیل داده های آن، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه ی پژوهش دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه ی شهر یزد می باشند که از این تعداد 474 دانش آموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس چند مولف ه ای قدردانی، فرم کوتاه پرسشنام ه ی پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه ی استرس تحصیلی و پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که از بین ویژگی های شخصیتی، توافق پذیری، برون گرایی و گشودگی به تجربه به طور مستقیم و وظیفه گرایی، گشودگی به تجربه و روان نژندگرایی به صورت غیرمستقیم و با واسطه گری استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی می توانند قدردانی را پیش ب ینی کنند.

    نتیجه گیری

    نتیجه آن که ویژگی های شخصیتی م ی توانند استرس تحصیلی افراد را کاهش داده و افراد کم استرس در مقابله با مشکلات خودکارآمدتر می شوند. در چنین شرایطی دانش آموزان در مسیر قدردان تر شدن پیش می روند.

    کلید واژگان: استرس تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, فضیلت اخلاقی, قدردانی, ویژگی های شخصیتی}
    S.M. Pourseyed, F. Khormaei *, R. Shekholislami, M. Pholadchang
    Background

    Gratitude as a moral virtue not only plays a very important role in mental health of humans, but also appreciates the repetition, abundance and continuity of their desirable behaviors, and it gives meaning to social life and human society. The purpose of this study was to investigate the role of mediator of academic stress and academic self-efficacy in the relationship between personality traits and gratitude.

    Method

    The research, application and method of collecting and analyzing its data are descriptive and correlational. The research community is the second-grade secondary school students of Yazd, of which 474 students (186 boys and 288 girls) were selected by cluster random sampling method. The questionnaire was filled out by a multi-component gratitude scale, a short form of a five-factor questionnaire, a questionnaire of academic stress and an academic self-efficacy questionnaire. Data were analyzed using structural equation modeling.

    Results

    The results showed that among the personality traits, consistency, extroversion and openness to experience directly and task-oriented, openness to experience and psychosocialism indirectly and with mediating stress academic and academic self-efficacy can anticipate gratitude.

    Conclusion

    The result is that personality traits can reduce the academic stress of individuals and low-stressed individuals in coping with the problems of self-efficacy. In such a situation, students are on the path to becoming more exalted.

    Keywords: Academic stress, Academic self-efficacy, Moral virtue, Gratitude, Personality traits}
  • حوریه باکویی کتریمی*، مجید صدرمجلس، حسن فتحی، علی اکبر عبدل آبادی

    ارسطو در دو رساله اخلاق نیکوماخوس و اخلاق ایودموس «سعادت» را به «فعالیت فضیلت مندانه» تعریف می کند. او با پرداختن به علم النفس و توجه به فضیلت اجزای نفس می کوشد تا به تعریف نهایی «سعادت» و «فعالیت فضیلت مندانه» دست یابد. وی در اخلاق نیکوماخوس به این نتیجه می رسد که سعادت نهایی عبارت از «تفکر نظری» است. اما در اخلاق ایودموس «سعادت» را به «فعالیت زندگی کامل بر طبق فضیلت کامل» تعریف می کند. به عبارت دیگر، او در آنجا سعادت را شامل همه فضایل، از جمله تفکر نظری و فضایل اخلاقی، می داند. این دو تعریف ظاهرا متفاوت از «سعادت» نشان می دهد که فضیلت اخلاقی جایگاه یکسانی در آن دو رساله ندارد. در این مقاله، ابتدا اندیشه اخلاق شناختی ارسطو در آن دو رساله را بیان می کنیم و، سپس، نشان می دهیم که ارسطو فضیلت اخلاقی را در پایان اخلاق نیکوماخوس شرط لازم سعادت و تفکر نظری می داند، ولی در اخلاق ایودموس آن را همراه با تفکر نظری مقوم سعادت می داند. چنین تفاوتی به تفاوت نگاه ارسطو به زندگی انسان سعادتمند در اخلاق نیکوماخوس و اخلاق ایودموس بازمی گردد. ارسطو در اولی با انسان در «ساحت فعالیت خداگونه» سروکار دارد، ولی در دومی با انسان در «ساحت فعالیت انسانی».

    کلید واژگان: فضیلت اخلاقی, فضیلت عقلی, تفکر نظری, شروط سعادت, مقومات سعادت, اخلاق نیکوماخوس و ائودموس}
    Houryeh Bakouei Katrimi *, Majid Sadremajles, ‌Hasan Fathi, AliAkbar Abdolabadi

    Aristotle defines happiness as virtuous activity in both Nicomachean Ethics and Eudemian Ethics. By his discussing on psychology and considering the virtues of the parts of the soul, he attempts to attain the final definition of “happiness” and “the virtuous activity”. His research in Nicomachean Ethics leads to the conclusion that ultimate happiness is contemplation. But in Eudemian Ethics happiness is defined as “the activity of a complete life in accordance with complete virtue”. In other words, in Eudemian Ethics happiness contains all the virtues, including contemplation and the moral virtues. These two apparently different definitions of the “happiness” show that moral virtue does not have the same status in those two ethical treatises. In this paper, we first express Aristotle's ethical thought in both treatises, and then we show that Aristotle considers moral virtue, at the end of the Nicomachian Ethics, as a necessary condition for happiness and contemplation, but in the Eudemian Ethics, he considers the moral virtue together with contemplation as the constituents of happiness. This difference on the stutus of moral virtue in the happiness issues from Aristotle's different viewpoints on the life of happy man in the Nicomachean Ethics and the Eudemian Ethics. In the first treatise, Aristotle concerns with human beings in “the domain of God-like activity”, but in the second treatise, he concerns with human being in “the domain of human activity”.

    Keywords: moral virtue, intellectual virtue, contemplation, conditions of happiness, constituents of of happiness, Nicomachian, Eudemian Ethics}
  • ایمان شفیع بیک*
    نوشته های آغازین افلاطون حول محور نوعی معرفت می گردند که متعلقآنفضیلت های اخلاقی است. دیدگاه معرفت شناختی این نوشته ها نظر را با عمل گره می زند؛ چراکه بر اساس آن، معرفت به فضیلت اخلاقی، ما را در عمل نیز اخلاقی، و جهل به آن، ما را مبتلا به رذیلت می سازد. اراده نیز از معرفت پیروی می کند؛ به گونه ای که اگر کسی نیکی را بشناسد، خواهان آن خواهد بود؛ ازاین رو، هیچ کس به خواست خود بدی نمی کند. همچنین، سعادت آدمی در گرو معرفت است؛ زیرا برخورداری های مادی تنها در صورتی که به درستی به کار روند، خیر به بار می آورند و معرفت کاربرد درست آن ها را به ما می نماید. حتی فضیلت های اخلاقی، اگر با معرفت همراه نباشند، فضیلت راستین نیستند. پس، معرفت شرط اصلی کسب فضیلت و سعادت است. در نوشته های یادشده، روش دیالکتیک سقراطی برای دستیابی به معرفت اخلاقی آزموده، و ثابت می شود که با این روش به دشواری می توان به چنان معرفتی دست یافت. بااین حال، گام نهادن در این راه، زندگی و وجود فیلسوف را از فلسفه او جدایی ناپذیر می سازد.
    کلید واژگان: سقراط, افلاطون, معرفت, فضیلت اخلاقی, سعادت, دیالکتیک}
    Iman Shafibeik *
    The early writings of Plato center based on a kind of knowledge which its object is moral virtues. According to the epistemology of these writings, theory is tied up with practice; since in its perspective, being aware of the moral virtue makes one moral and being ignorance of it causes immorality. Human’s will is subordinate to knowledge as well, so that when someone knows the goodness, she/he wants it; therefore, no one does wrong willingly. Furthermore, human’s prosperity depends on knowledge; for worldly enjoyments are good only if they are used in the right way, and it is knowledge that shows the right use of them. Even moral virtues without knowledge are not true ones. Thus, knowledge is the principal condition of attaining virtue and prosperity. In the above-mentioned writings, Socratic method of dialectic is examined, and it is concluded that this method hardly ends up in knowledge. However, the way of dialectic makes philosopher’s life and existence inseparable form her/his philosophy.
    Keywords: Socrates, Plato, knowledge, moral virtue, happiness, dialectic}
  • صادق میراحمدی
    از جمله مسائل مورد مناقشه درباره فضیلت، ارتباط فضایل با یکدیگر است که اولین بار سقراط و افلاطون به آن پرداختند و نظریه یگانگی فضیلت را مطرح کردند. ارسطو این نظریه را نپذیرفت و فضیلت را به دو قسم عقلانی و اخلاقی تقسیم نمود. او بیشتر به بحث درباره فضیلت اخلاقی پرداخت و به این پرسش که چه رابطه ای میان فضیلت عقلانی و اخلاقی وجود دارد، پاسخ شفافی نداد. فارابی و زاگزبسکی، نظریه یگانگی فضیلت را نمی پذیرند و معتقدند فضایل عقلانی، غیر از فضایل اخلاقی هستند؛ فارابی در پاسخ به ارتباط بین فضایل، نظریه تقدم و تاخر و زاگزبسکی نیز نظریه زیرمجموعه را مطرح کرده اند. تحلیلی که فارابی و زاگزبسکی از ارتباط بین فضایل مطرح می کنند، درنهایت تقریر دیگری از یگانگی فضیلت ها است.
    کلید واژگان: فارابی, زاگزبسکی, فضیلت عقلانی, فضیلت اخلاقی, نظریه تقدم و تاخر, نظریه زیرمجموعه}
    Sadegh Mirahmadi
    The relation of virtues with each other is among the controversial issues about virtues that was firstly dealt with by Socrates and Plato and they proposed the theory of uniqueness of virtue. Aristotle did not accept this theory and divided virtues into two rational and ethical groups. He has mostly dealt with ethical virtue and has provided no clear response to this question that what relation is between rational and ethical virtues. Farabi and Zagzebeski do not accept the theory of uniqueness of virtue and they believe that rational virtues are different from ethical ones. In response to the relation between virtues¡ Farabi and Zagzebeski have proposed priority and posteriority¡ and subset theories respectively. The analysis that Farabi and Zagzebeski propose from the relation between virtues is finally another version of uniqueness of virtues.
    Keywords: Farabi, Zagzebski, Rational Virtue, Ethical Virtue, Priority, Posteriority Theory, the Subset Theory.}
  • صادق میراحمدی، مهدی دهباشی

    زاگزبسکی از پیشگامان نظریه معرفت شناسی فضیلت است. از نظر وی دلایل ارسطو برای تفکیک فضیلت اخلاقی از فضیلت عقلانی صحیح نیست و همان تفاوتی که بین دو فضیلت اخلاقی وجود دارد بین یک فضیلت اخلاقی و یک فضیلت عقلانی نیز وجود دارد. بر اساس این نگرش به فضایل، فضایل عقلانی زیرمجموعه فضایل اخلاقی هستند. زاگزبسکی بر این باور است که تنها دلیل نظری مناسب برای تفکیک فضایل از یکدیگر عبارت است از اینکه هر کدام انگیزه بنیادینی دارند که از دیگری متمایز است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوا به نقد و بررسی دلایل تفکیک فضایل بر اساس معرفت شناسی فضیلت زاگزبسکی پراخته ایم.

    کلید واژگان: زاگزبسکی, معرفت شناسی فضیلت, فضیلت اخلاقی, فضیلت عقلانی, انگیزه}

    Zagzebski is a peeoner of virtue epistemology. She reject the claim of Aristotel about distinction between intellectual virtue and moral virtue. Zagzebski argue that an intellectual virtue dose not differ from certain moral virtues any more then one moral virtue differs from another. She argue that intellectual virtue are a kind of moral virtues and subset of It. only reason fore distinguish virtue from each other is motivation component. Each of virtue have fundamental motivation that is different from others. This article explor and critic Zagzebski's view distinction between virtues with descriptive and analysis of content method.

    Keywords: Zagzebski, epistemology of virtue, ethics virtue, intellectuall virtue, motivation}
  • حسن میانداری
    ترنس اروین استدلال می کند که آکوئیناس به پرسشی که ارسطو طرح کرده بود ولی پاسخ نداده بود، پاسخ داد. پرسش این است که آیا بین فضایل عقلی و فضایل اخلاقی ارتباطی وجود دارد؟ پاسخ این است که بله، فضایل اخلاقی به فضایل عقلی برای رسیدن به غایت نهایی جهت می دهند. فضایل اخلاقی می گویند که در زمینه چه اموری باید اندیشید، چقدر به امور دیگر باید پرداخت و چقدر باید برای امور عقلی زمان گذاشت. آکوئیناس علاوه بر فضایل اخلاقی به فضایل موهبتی قائل است و به آنها به ویژه به محبت، در جهت دهی مذکور، نقش محوری می دهد. نگارنده استدلال می کند که اولا ارسطو هم به این پرسش پاسخ داده بود. ثانیا بین فضایل عقلی و فضایل اخلاقی تفاوت نوعی وجود ندارد. ثالثا یک فضیلت است که هم در امور عقلی عمل می کند و هم در امور اخلاقی. رابعا ریشه اشکالات در طبیعت-گرایی اخلاقی آکوئیناس، به تبع ارسطوست.
    کلید واژگان: فضیلت عقلی, فضیلت اخلاقی, فضیلت گرایی معرفتی, ناطبیعت گرایی}
    Hasan Miandari
    Terence Irwin argues that Aquinas answered a question that Aristotle had raised buthad not answered. The question is if there is any relation between intellectual virtuesand moral virtues. The answer is yes, moral virtues direct intellectual virtues toattain the final end. Moral virtues show in what areas one should think, how muchother things should be attended to, and how much one should spend time forintellectual issues. Aquinas believes in infused virtues in addition to moral virtuesand those especially charity have central place in aforementioned directing role. Weargue firstly that Aristotle also had answered the question. Secondly, there is noessential difference between intellectual virtues and moral virtues. Thirdly, there isone single virtue that functions in both intellectual and moral matters. And fourthly,the root of difficulties is in ethical naturalism of Aquinas following Aristotle.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال