به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فلسفه اخلاق » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فلسفه اخلاق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رامین عزیزی*، جهانگیر مسعودی، سید مرتضی حسینی شاهرودی

    انسان موجودی است دارای اراده که به محض رجوع به درون خود آن را می‎یابد. بدون تردید انسان افعال ارادی خود را از روی علم و آگاهی انجام می‎دهد و قطعا در فعل ارادی خود به دنبال هدف و غایتی است. چه بسا برای رسیدن به یک هدف باید فعل‎های متعدد از انسان صورت گیرد تا هدف اصلی تحقق پیدا کند. یکی از مسائل مهمی که در فلسفه اخلاق ذهن فیلسوفان را به  تفکر وا داشته این است که "اخلاقی بودن هدف، اتخاذ و انجام وسایل غیر اخلاقی را توجیه اخلاقی می ‎کند یا خیر"؟گروهی معتقدند که قداست و حسن هدف موجب حسن وسیله می شود. اما برخی دیگر معتقدند که هدف وسیله را توجیه نمی کند. مطلق انگاری این مساله باعث شده که مخالفان آن را به طور کلی مردود بدانند و به ادله ای استناد کنند که به نظر نگارندگان در اثبات مدعایشان ناتمام است. به علاوه اینکه با رجوع به تعالیم اسلام می توان مبانی و مصادیقی را یافت که به طور کلی مردود بودن این دیدگاه را خدشه دار می کند.

    کلید واژگان: هدف, وسیله, فلسفه اخلاق, توجیه اخلاقی, توجیه وسیله توسط هدف}
    Ramin Azizi *, Jahangir Masoudi, Seyed Morteza Hosseini Shahroudi

    Human beings possess willpower, which they can immediately recognize upon introspection. Undoubtedly, humans perform their voluntary actions with knowledge and awareness, and certainly, they pursue goals and ends in their voluntary actions. Often, to achieve a goal, a person must undertake multiple actions for the ultimate goal to be realized. One of the significant issues in philosophy of ethics that has engaged the minds of philosophers is whether "the ethical nature of the goal morally justifies the adoption and execution of unethical means." Some believe that the sanctity and goodness of the goal causes its means to be good. However, others argue that the end does not justify the means. The absolute stance on this issue has led opponents to completely reject it, citing arguments that, in the authors' view, are incomplete in proving their claims. Furthermore, by referring to Islamic teachings, one can find principles and instances that challenge the absolute rejection of this view.

    Keywords: Goal, Means, Moral Philosophy, Ethical Justification, End Justifies The Means}
  • علی آقاجانی*
    فرضیه در پاسخ به پرسش از شباهت ها و تفاوت های نگرش منسیوس و فارابی به فضیلت اخلاقی، بر پایه چارچوب نظری متاثر از برخی زوایای فلسفه اخلاق و دیدگاه های ارسطو و افلاطون بر آن است که ضمن اشتراک رویکرد کلی در فضیلت اخلاقی و مافوق طبیعت گرایی اخلاقی، منسیوس بر فضایل عملی و جزیی و فارابی بر فضایل نظری و عقلی و کلی تاکید دارند که تفاوت هایی را رقم می زند. بر این اساس منسیوس متفکری است که فطرت را منشا جامع اخلاقیات به شمار می آورد. در حالی که فارابی اختیار عادت و تمرین را این گونه جایگاهی می دهد. منسیوس بر نیک سرشتی انسان پا فشرده و بر آن است که نیکی سرشت از بیرون به انسان تحمیل نشده است. اما فارابی از معتقدان به عاری بودن فطرت انسان از هر دو طرف نیکی و بدی است. از نظر فارابی اخلاق بیشتر اکتسابی است برخلاف منسیوس که معتقد است بیشتر فطری است.فارابی برخلاف منسیوس بر آن است که انسان می تواند از طریق اعتیاد، اخلاقی را تبدیل به ملکه سازد.
    کلید واژگان: فضیلت اخلاقی, فلسفه اخلاق, فلسفه و فلسفه سیاسی, منسیوس و فارابی, واقع گرایی اخلاقی}
    Ali Aqajani *
    This paper explores the similarities and differences in Mencius' and Farabi's perspectives on moral virtue. Influenced by aspects of moral philosophy and the ideas of Aristotle and Plato, the study presents a theoretical framework that highlights a shared approach to moral virtue and naturalism. While both philosophers embrace moral virtue, Mencius focuses on practical and partial virtues, whereas Farabi emphasizes theoretical, intellectual, and general virtues. This distinction results in several differences between their viewpoints. Mencius regards nature as the comprehensive source of ethics, emphasizing the inherent goodness of human nature. On the other hand, Farabi proposes the role of habit and practice in shaping morality. Farabi contends that morality is predominantly acquired, in contrast to Mencius, who emphasizes its innate nature. Additionally, Farabi suggests that an individual can elevate morality through habituation, a perspective not shared by Mencius.
    Keywords: Mencius, Farabi, Moral Virtue, political philosophy, Moral philosophy, Moral realism}
  • محمدحسین صفایی*

    کارآمدی فقه در عصر حاضر به عنوان یکی از شاخص ترین علوم در میان سایر شاخه های علوم اسلامی، ارتباط مستقیمی با میزان پاسخگو بودن منطق استنباط دینی در زمان فعلی و مقتضیات آن دارد. در همین راستا در ادبیات برخی از علمای اصولی معاصر، ضرورت تدوین فلسفه علم اصول فقه موردتوجه قرار گرفته و اقدامات اولیه ای همچون چارچوب بحث از سوی اندیشمندان این حوزه ارایه شده است. ازآنجاکه بررسی مبانی معرفتی، همواره یکی از ارکان تفکر فلسفی است، معرفت شناسی علم اصول فقه نیز بخشی از فلسفه علم اصول به حساب می آید. طبق یافته های این پژوهش از طریق توصیف و تحلیل محتوا چگونگی ارتباط حجت اصولی و توجیه معرفت شناختی یکی از مهمترین راه های تسری مباحث شناختی به مباحث اصولی محسوب می شود. در صورت اثبات این مدعا، زمینه پیاده سازی انواع نظریه های معرفتی همچون درون گرایی و برون گرایی معرفتی و سازوکارهای توجیه مثل مبناگروی و انسجام گروی در حجت اصولی مهیا خواهد شد. متعاقب این امر اجرای لوازم معرفتی هر مبنای اصولی، موجب ارتقاء نظام حجیت و تقریب منطق استنباط در شریعت اسلامی با معرفت شناسی معاصر می شود. با این وجود ارتباط شهودی حجت و توجیه به تنهایی موجب اثبات این تلازم نیست به خصوص اینکه بحث های زیادی درباره جدایی باور موجه (عقلانیت نظری) از عمل بر اساس آن (عقلانیت عملی) در معرفت شناسی وجود دارد. این مقاله درصدد اثبات ارتباط حجت اصولی با توجیه معرفت شناختی و اریه تصویری روشن از ثمرات آن در اصول فقه است.

    کلید واژگان: حجت, توجیه, فلسفه اخلاق, معرفت شناسی و عقلانیت عملی}
    MohammadHosein Safaee *

    The effectiveness of jurisprudence in the present age as one of the most prominent sciences among other branches of Islamic sciences is directly related to the degree of responsiveness of the logic of religious inference in the present time and its requirements. In this regard, in the literature of some contemporary fundamentalist scholars, the necessity of compiling a philosophy of the science of the principles of jurisprudence has been considered and basic measures such as a discussion framework have been presented by thinkers in this field. Since the study of epistemological foundations is always one of the pillars of philosophical thinking, the epistemology of the science of the principles of jurisprudence is also considered part of the philosophy of the science of principles. According to the findings of this study, by describing and analyzing the content, how to connect the principled argument and epistemological justification is one of the most important ways to extend cognitive discussions to principled discussions. If this claim is proven, the ground will be prepared for the implementation of various epistemological theories such as introversion and epistemic extroversion and justification mechanisms such as foundationalism and coherence in the principled argument. Consequently, the implementation of the epistemological tools of any principled basis promotes the system of authority and approximates the logic of inference in Islamic law with contemporary epistemology.

    Keywords: Rationale, Justification, Philosophy of Ethics, Epistemology, Practical Rationality}
  • امین دهقانی*

    معادشناسی و انسان شناسی، نقشی تعیین کننده در سعادت انسان دارد که اگر مبتنی بر نقل وحیانی و عقل برهانی باشد، می تواند زمینه ساز سعادت انسان و دوری وی از شقاوت گردد. از مهم ترین مسایل این دو عرصه، تجسم اعمال است. تجسم اعمال به معنای به شکل درآمدن عقاید، اخلاق، اوصاف، ملکات، اراده، افعال و آثار انسان و صیرورت آدمی به همان وزان است. در واقع، انسان با این امور حقیقت خود را می سازد و با همان هم محشور می شود. در این مقاله، به این مسیله بر اساس آراء و اندیشه های آیهالله جوادی آملی پرداخته می شود. ایشان در جایگاه مفسری توانمند و فیلسوفی متضلع، در زمینه تجسم اعمال با استفاده از وحی قرآنی و مبانی رصین حکمت متعالیه، به تبیین این مسیله می پردازد. در این مقاله با پرداختن به برخی اصول و امهات مقتبس از آراء وی، به ترسیم حقیقت تجسم اعمال پرداخته می شود، که با اقامه این مبانی و استخراج فروعات آن ها، نقاب از چهره مسیله تجسم اعمال به کنار رفته و از این رو تفسیری عمیق از حقایق معاد و حشر انسان ها مبرهن می گردد و بسیاری از شبهات عرصه مهم معاد و حشر و قیامت و کیفیت پاداش اعمال، پاسخ خود را نقد می یابند و طنین روح نواز پیوند وحی و عقل در فضای اندیشه ناب اسلام شیعی نواخته می شود، که در صورت رسیدن آن به گوش هر مستمعی در هر جای جهان، اقناع نفوس عامه و خضوع دانشمندان صادق را در پی خواهد داشت. از آنجا که تجسم اخلاق از مصادیق بارز تجسم اعمال به حساب می آید، در بخش پایانی از آن برای اثبات واقع گرایی اخلاقی و عام گرایی اخلاقی استفاده شده است.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, آیت الله جوادی آملی, انسان شناسی, معاد, فلسفه اخلاق, واقع گرایی اخلاقی, عام گرایی اخلاقی}
    Amin Dehqani *

    Eschatology and anthropology have a decisive role in human happiness (Arabic: سعاده, Romanized: sa'ādah) and it can be the foundation of human happiness and his distance from misery, if it would be based on revelation and rational reasoning. The embodiment of deeds is one of the most important issues in these two fields. The embodiment of deeds means the formation of beliefs, morals (ethics), attributes, dispositions, will, deeds and effects of a person and the process of becoming of a person of the same; in fact, man creates his own truth with these matters and becomes revivification with them. This issue in this article is discussed based on the opinions and thoughts of Ayatollah Javadi Amoli. He, who is a capable commentator and a philosopher full of knowledge, explains this issue in the field of embodiment of deeds by using the Qur'anic revelation and the strong principles of transcendental wisdom (Ḥikmat al-muta'aliya). The truth of the embodiment of deeds by addressing a series of principles adapted from his opinions is explained in this article and which by expressing these principles and extracting their branches, the truth of the issue of the embodiment of deeds is revealed and hence a profound interpretation of the facts of the resurrection of human beings is revealed and many doubts about the important field of resurrection and the quality of reward for deeds are criticized and the soulful resonance of the connection of revelation and intellect (reason) in the pure thought space of Shīʿa Islam is spread, which it will be inspired by the persuasion of people and the submission of honest scholars, if it reaches the ears of every listener anywhere in the world. It has been used in the final part to prove moral realism and moral generalist method, since the embodiment of ethics is one of the obvious examples of the embodiment of deeds.

    Keywords: Embodiment of deeds, Ayatollah Javadi Amoli, Anthropology, Resurrection, Philosophy of Ethics (moral philosophy), moral realism, moral generalism}
  • حسن رهبر *، کاظم موسی خانی

    یکی از دیدگاه‌ها پیرامون چیستی گزاره‌های اخلاقی، واقع‌گرایی است. در باور واقع‌گرایان، ورای گزاره‌های اخلاقی واقعیتی نهفته است و ارزش صدق و کذب آنها خارج از اذهان ماست. به تعبیری، اینکه ما چگونه می‌اندیشیم در وجود گزاره‌های اخلاقی و اصالت و واقعیت آنها بی‌تاثیر است. باور به واقع‌گرایی بر مبنای دیگری استوار است که از آن به شناخت‌گرایی تعبیر می‌کنند. شناخت‌گرایان بر این باورند که اولا احکام اخلاقی صدق و کذب‌پذیرند و ثانیا صدق‌شان در نهایت به‌وسیله واقعیت‌های در دسترس، به‌دست می‌آید. آن سوی واقع‌گرایی، ناواقع‌گرایی و در نتیجه، ناشناخت‌گرایی است که عواقبی همچون افتادن در دام نسبیت و بی‌معنایی احکام اخلاقی را در پی دارد. مقاله می‌کوشد به روش کیفی، توصیفی و تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای به تبیین هویت معرفت‌شناسانه گزاره‌های اخلاقی بپردازد و ضمن بیان تعریف و مبانی واقع‌گرایی، نتایج ناواقع‌گرایی را بیان کند.

    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, واقع گرایی, ناواقع گرایی, شناخت گرایی, ناشناخت گرایی}
  • حسین احمدی*
    شناخت گرایی اخلاقی یکی از مباحث فلسفه اخلاق و معرفت شناسی اخلاق محسوب می شود و محقق طوسی در زمره شناخت گرایان اخلاقی قرار می گیرد؛ زیرا وی اولا به راه های گوناگون شناخت واقعیت هم چون عقل، شهرت، تجربه و وحی و الهام اشاره دارد؛ ثانیا به حدوسط به عنوان معیار شناخت پرداخته است؛ ثالثا برهان پذیری جملات اخلاقی عقلانی را می پذیرد و رابعا به مطلق گرایی اخلاقی پای بند است؛ با توجه به شناخت گرا بودن محقق طوسی و این که تمام شناخت گرایان اخلاقی، وحدت گرای اخلاقی محسوب می شوند، محقق طوسی نیز در زمره وحدت گرایان اخلاقی قرار می گیرد. اما به نظر می رسد محقق طوسی در تبیین برهان پذیری جملات اخلاقی، رابطه حقیقی میان اعطای نعم الهی و وجوب شکر را برهانی نکرده است و با ادعایی به نتیجه رسیده است که می توان این رابطه را نتیجه رابطه علی معلولی قلمداد کرد که میان فعل اخلاقی و نتیجه آن وجود دارد، یعنی هر فعل اخلاقی مانند شکرگزاری سبب سعادت بخشی و به کمال رسیدن انسان می شود و این وجوب شکرگزاری خدا مبین رابطه علی و معلولی میان شکر خدا و سعادت حاصل از آن برای شکرگزار خواهد بود؛ پس اگر پرسیده شود چرا شکر منعم واجب است، پاسخ داده می شود برای کسب سعادت و کمال، این شکرگزاری واجب است.
    کلید واژگان: محقق طوسی, فلسفه اخلاق, معرفت شناسی اخلاق, شناخت گرایی اخلاقی, مطلق گرایی اخلاقی}
    Hossein Ahmadi *
    Moral cognitivism is one of the topics of moral philosophy and epistemology of ethics and Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī is among the moral cognitivists because: first, he refers to various ways for knowing the reality such as reason, fame, experience, revelation and intuition; second, he deals with the middle term as a criterion for knowledge; third, he accepts the demonstrability of the rational moral statements; and fourth, he adheres to moral absolutist. Since he is a moral cognitivist and given that all moral cognitivists are considered moral monists, Ṭūsī is also considered a moral monist; it seems, however, that Ṭūsī, in explaining the demonstrability of moral statements, has not proved the real relationship between the granting of divine blessings and the necessity of gratitude, and has come to the conclusion by claiming that this relationship can be considered the result of a causal relationship between moral act and its result; that is, every moral act, such as thanksgiving, causes happiness and perfection of human beings, and the obligation of thanking God shows the causal relationship between gratitude and the resulting happiness for the grateful person. Therefore, if it is asked why thanksgiving is obligatory, the answer is that this thanksgiving is obligatory because it can lead to happiness and perfection.
    Keywords: : Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī, Moral Philosophy, Epistemology of ethics, Moral Cognitivism, Moral absolutism}
  • محمدحسین صفایی

    میزان اقبال به آموزه‌های عملی هر آیینی ارتباط مستقیمی با منطق استنباط در آن شریعت دارد. در همین راستا کارآمدی فقه، به عنوان شاخص‌ترین شاخه علوم اسلامی، در گرو پاسخگویی به نیازمندی‌ها و مقتضیات زمان خود است. مباحث نظری زیادی در خصوص شیوه صحیح استنباط یا استدلال -همچون توجیه باور یا چگونگی فهم متون- در مجامع علمی معاصر در حال طرح است. طبیعی است که فقه شیعی برای حفظ پویایی لازم باید در منطق استنباط و کشف احکام الهی این ملاحظات را مد نظر قرار داده، یا در صورت رد آن، نسخه‌ای وزین را در مقابلش ارایه دهد. طبق یافته‌های این پژوهش، از طریق توصیف و تحلیل محتوا ارتباط میان سنت معرفتی معاصر با استنباط‌های فقهی در اسلام به راحتی قابل اثبات نیست. مهم‌ترین معضل تفاوت این دو ساحت با یکدیگر است. قبل از تسری و ملاحظه آرا در حوزه معرفت‌شناسی (ساحت نظر) با مباحث فقهی (ساحت عمل)، باید چگونگی ارتباط این دو حوزه با یکدیگر تبیین شود. طبیعی است که در صورت اثبات این ارتباط، امکان ارایه انواع ایده‌های معرفت‌شناختی در منطق استنباط آموزه‌های عملی دینی فراهم می‌شود. به نظر می‌رسد بتوان علم فلسفه اخلاق را به عنوان حلقه واسط این دو ساحت با یکدیگر دانست. ما در این مقاله به دنبال اثبات چگونگی ارتباط مفهوم حجت اصولی با مفهوم استحقاق پاداش یا مجازات در فلسفه اخلاق و در مرحله بعد تبیین نحوه ارتباط پاداش و مجازات با توجیه در معرفت‌شناسی هستیم. در صورت اثبات این مدعا زمینه بهره‌برداری از مباحث نظری‌ای همچون ساختار توجیه باورها و یا عقلانیت باور در فقه و همخوانی هر چه بیشتر منطق استنباط در شریعت اسلامی با اسلوب علمی روز فراهم می‌شود.

    کلید واژگان: حجت, توجیه, تعذیر, تنجیز, فلسفه اخلاق}
    MohammadHosein Safaei

    There is a direct connection between the popularity of the doctrines of every religion and the logic of deduction in it. Accordingly, the functionality of Islamic jurisprudence as the most considerable Islamic knowledge, depends on its ability to answer the needs and requirements of its very time. In contemporary discussions, so many issues are proposed on the right way of deduction or argument as a tool for justification of beliefs or a method for understanding texts. Naturally, Shia's jurisprudence must consider these studies in its logic of deduction and discovery of divine commands to retain the required dynamism or in the case of its refutation, offers some alternative versions. According to the findings of this research, which is achieved by the descriptive-analytical method, the connection between today’s epistemological movement and jurisprudential deductions in Islam is not clear. The most serious problem is the complete distinction between these two realms. Before considering and applying the opinions in the epistemological sphere (theoretical realm) to the jurisprudential issues (practical realm), the connection between these two realms should be explained. Naturally, if this connection is proved, various epistemological ideas could be proposed in the logic of deduction. It seems that moral philosophy can work as an intermediary between these two realms. In this paper, we attempt to suggest how the notion of proof in Uṣūl al-fiqh and the notion of deserving reward/punishment in moral philosophy can fit together. In the next step, we explain how reward/punishment relates to the justification in epistemology. If this claim is proved, it can be a ground for using theoretical issues like the structure of beliefs’ justification or rationality of belief in Islamic jurisprudence, and so making the logic of deduction in Islamic law compatible with the contemporary scientific method as much as possible.

    Keywords: Proof, Justification, Excusability, Accomplishment, Moral Philosophy}
  • محمد احمد غلامی، محمد حسین حیدری*، حسن علی بختیار نصرآبادی
    زمینه

    رعایت اصول اخلاق حرفه ای از جانب معلمان و آموزگاران، نقش بسیار مهمی در ایجاد جو مطلوب اخلاقی در فضای تربیتی دارد. اخلاق حرفه ای آموزگار از دیدگاه های فلسفی متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این میان یکی از فلاسفه مطرح اگزیستانسیالیسم که توجه ویژه ای به موضوع اخلاق در جهان بشری و به «شخص» انسان دارد مارتین بوبر است. وی باور دارد که اخلاق می تواند به واسطه  ارتباط شخص با خویشتن تحت تاثیر قرار گیرد. از این روی، هدف پژوهش حاضر آن است که با توجه به مبانی اخلاقی و ارزشی براساس دیدگاه مارتین بوبر در حوزه ی فلسفه اخلاق و  ارتباط انسان با خویشتن، رهنمودهایی برای اخلاق حرفه ای معلمان و آموزگاران، در حوزهی ارتباطی معلم با خویشتن استنتاج نماید.

    نتیجه گیری

    در پرتو قابلیت وحدتبخشی به عنوان اصیلترین منبع اخلاقی، سایر اصول اخلاق حرفه ای آموزگاران به شکل واقعی جهت داده میشود. در تفکر بوبر، وظایف «اخلاقی» و «حرفهای» شخص معلم، و از سویی نقشهای «آموزشی» و «تربیتی» او، کاملا درهمتنیده بوده و واجد وحدتی اساسی است. همچنین «حرفه» بخش مهمی از وجود و حیات معلم را تشکیل می دهد و توفیق واقعی معلم در عرصه ی حرفه ای، زمینه ساز تحقق کمال وجودی او خواهد بود. رهنمودهای برگرفته از تیوری اخلاقی بوبر در حوزهی ارتباطی معلم با خویشتن، میتواند به معلمان در فرایند ساختن هویت و شخصیت مطلوب اخلاقی و حرفهای خویش مدد رساند و با کمک کردن به گسترش افق دید و بهبود درک معلمان، ارتباط واقعی و موثر معلمان با خودشان و شاگردانشان را تسهیل نماید.

    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, اخلاق حرفه ای معلمی, ارتباط معلم با خویشتن, مارتین بوبر, اگریستانسیالیسم}
    Mohammad Ahmad Gholami, Mohammad Hossein Heidari*, Hassan Ali Bakhtiar Nasr
    Background

    Observance of professional ethics by teachers and educators plays a very important role in creating a favorable ethical climate in the educational environment. Teachers' professional ethics have been discussed from numerous philosophical perspectives. In the meantime, one of the philosophers of existentialism who is particularly concerned with the issue of ethics in the human world and the "person" of man is Martin Buber. He believes that ethics can be influenced by one's relationship with oneself. Therefore, the purpose of the present study is to draw on ethical and value principles based on Martin Buber's perspective on the philosophy of ethics and human relation to self, to guide the professional ethics of teachers and teachers in the field of teacher-self communication.

    Conclusion

    In the light of unifying capability as the principal ethical resource, other principles of teachers' professional ethics are guided in a real way. In Buber's thinking, the teacher's "moral" and "professional" duties, and his "educational" and "educational" roles, are fully intertwined and have essential unity. "Profession" is also an important part of the teacher's existence and life, and the true success of the teacher in the profession will pave the way for the realization of his existential perfection. Guides drawn from Buber's ethical theory in the area of ​​teacher-to-teacher communication can help teachers in the process of constructing their own ethical and professional desires and identities, and by helping to broaden teachers 'horizons and improve teachers' perceptions, effective and effective communication with teachers and themselves. To facilitate their students.

    Keywords: Philosophy of ethics, Teacher professional ethics, Teacher relationship with self, Martin Buber, Existentialism}
  • نرجس رودگر، زینب کبیری

    آزادی سقط جنین یکی از مطالبات جدی فمینیستی است که در گرایشات مختلف با استدلال های مختلف پی گیری می شود. در بعضی از استدلال های فمینیستهای سوسیال به این مطالبه در جهت احراز حقوق اخلاقی مادر و جنین پرداخته می شود. لزوم آزادی سقط جنین به دلیل حق جنین در خصوص برخورداری از شرایط زیستی مطلوب یا به دلیل توجه به کیفیت مادری ، همچنین به دلیل منع الزام زن به فداکاری به عنوان حق اخلاقی زن ،همچنین حق زن به انتخاب آگاهانه ، از جمله ادله ای است که برخی فمینیستهای سوسیال مطرح کرده اند. براساس روش شناسی بنیادین هر نظریه علوم انسانی متاثر از بنیادهای نظری بستر تکون خود است و بدون لحاظ آنها قابل فهم نیست . در نتیجه ارزیابی صحیح نظریه ، منوط به بازشناسی و بررسی بنیادهای مذکور است. ادله فمینیستی مذکور نیز با دعاوی خود مبنی برحق اخلاقی مادر و جنین ، در بنیادهای ناظر در مکاتب فلسفه اخلاق بستر خود شکل گرفته است.این مقاله با بررسی این ادله طبق روش شناسی بنیادین ، مبانی فلسفه اخلاقی ادله مذکور را مشخص و ازاین طریق نقد بنیادین آنان را میسر نموده است.

    کلید واژگان: آزادی سقط جنین, فمینیسم سوسیال, کیفیت مادری, روش شناسی بنیادین, فلسفه اخلاق}
  • حسن نوری، یاسمن هوشیار، بیژن عبدالکریمی

    اندیشه های روسو تقریبا بر تمام فیلسوفان بزرگ پس از او تاثیرگذار بوده است، اما صاحبنظران متفق القول هستند که بیشترین و مهم ترین تاثیر او را می توان در آثار کانت دید. کانت در  فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و اجتماعی و نیز نقد متافیزیک تحت تاثیر افکار روسو قرار دارد.  برداشت کانت از ماهیت انسان و همچنین مفهوم اراده خودآیین که از مبانی مهم فلسفه اخلاق کانت است، ریشه در ایده اراده عمومی مطرح شده توسط روسو در قرارداد اجتماعی دارد. روسو نه تنها بر محتوای اندیشه اخلاقی کانت تاثیرگذار بود، بلکه تاثیر او را حتی در زبان و سبک نگارش کانت نیز می توان دید. خواندن آثار روسو، کانت را متقاعد کرد که متافیزیک به طور بالقوه با اخلاق عملی خصومت دارد و  آنجا که عقل نمی تواند نتیجه ای داشته باشد، بهتر است به متافیزیک اجازه دهیم تا از نیازهای عملی پیروی کند. همچنین گفته های روسو در امیل و نیز در هلوییز جدید در شکل گیری اندیشه اخلاقی کانت نقش داشته است. در مقاله حاضر به بررسی جایگاه روسو در تکوین فلسفه اخلاق کانت می پردازیم.

    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, روسو, کانت, اراده خودآیین, قرارداد اجتماعی}
    Hassan Nouri, Yasaman Hoshyar, Bijan Abdolkarimi

    Rousseau's ideas have influenced almost all the great philosophers after him, but scholars agree that his greatest and most important influence can be seen in Kant's works. Kant is influenced by Rousseau's ideas in his moral philosophy, political and social philosophy, and also his critique of metaphysics. Kant's conception of human nature, as well as the concept of autonomous will which is one of the important foundations of Kant's ethics are rooted in Rousseau's idea of the public will in his book social contract. Rousseau not only influenced the content of Kant's moral thought, but his influence can be seen even in the language and style of Kant's writing. Rousseau's works convinced Kant that metaphysics is potentially hostile to practical ethics, and where reason could not work, it would be better to allow metaphysics to follow practical needs. Rousseau's statements in Emile as well as in The New Heloise also played a role in shaping Kant's moral thought. In the present article, we examine Rousseau's place in the development of Kantian ethics.

    Keywords: moral philosophy, Roussau, Kant, autonomous will, socialcontract}
  • حسین احمدی*

    معناشناسی مفاهیم اخلاقی، یکی از مباحث فلسفه اخلاق است که به تحلیل معنایی مفاهیم و گزاره های اخلاقی می پردازد. معناشناسی اخلاق روی دیگر هستی شناسی اخلاقی است. عمده مباحث مطرح در معناشناسی اخلاق، بررسی مفاهیم موضوع، محمول و مفاهیم مرتبط با اخلاق است. این مقاله قصد دارد با تبیین مفاهیم یادشده از منظر محقق طوسی، نوآوری های او را بررسی کند. محقق طوسی در تعریف عدالت معتقد است عدالت از معنای مساوات خبر می دهد؛ اما معنای مساوات، برابری در هر چیزی نیست. او کمال هر موجودی را خاصیتی می داند که آن موجود به سبب نوعیت خود، آن را داراست؛ یعنی خاصیتی که هیچ موجود دیگری با این موجود در آن شرکت ندارد. محقق طوسی معنای حسن و قبح اخلاقی را رابطه حقیقی میان «سعادت بخشی و شقاوت بخشی فعل "موضوع"» و «ممدوح و مذموم بودن آن» می داند. به نظر می رسد محقق طوسی، برهانی برای تبیین منطقی رابطه حقیقی میان اعطای نعم الهی و وجوب شکر آن ارایه نکرده است. علاوه بر این، او از امکان جمع میان معانی مطرح شده برای حسن و قبح غفلت کرده است. در هر صورت، او واقع گرا، مطلق گرا و وحدت گرای اخلاقی محسوب می شود.

    کلید واژگان: محقق طوسی, فلسفه اخلاق, معنا شناسی اخلاق, حسن و قبح}
    Hossein Ahmadi *

    Moral semantics is one of the subjects of moral philosophy which discusses the semantic analysis of moral conceptions and propositions. Moral semantics has a close relationship with the ontology of ethical terms. The major issues in moral semantics are the study of the concepts of subject, predicate, and concepts in morality. The present study aims to investigate Mohaghegh Tusi's innovations by reviewing ethical concepts in his thought. Mohaghegh Tusi has studied the basic virtues in examining the concepts that are used in the subject and classifies the four famous virtues with the two criteria of quantity and quality. Like the famous thinkers of ancient Greece, he considered the basic virtues to be justice, wisdom, courage, and chastity. He has sometimes categorized these virtues by quantitative criteria. That is, justice is the degree of attainment of perfection of the other three virtues, namely wisdom, courage, and chastity, and each of these three virtues includes many other virtues. Justice includes all other virtues, has more territory, and wisdom in its sub-category and is higher than wisdom because, in addition to pure wisdom, it also has other virtues. In the qualitative classification, Mohaghegh Tusi considers wisdom to have a higher degree. In the qualitative division of virtues, he first divides virtues into two categories: virtues related to the soul, and virtues related to the body. Wisdom is a carnal virtue related to thought, and other basic virtues are related to the action and behavior. The manifestation of wisdom is the rational soul. In the importance of theoretical virtue, it is enough that theoretical virtue is more stable, but other virtues are not. In an innovative division, Mohaghegh al-Tusi divides the power of the human soul into two basic categories: the power of perception by essence, and the power of voluntary stimulation. Each of the two types has a secondary category. The power of perception by essence creates wisdom on the basis of the evidence of theoretical reason while on the other hand brings about justice on the basis of the evidence of practical reason. The power of voluntary stimulation is also divided into lust and anger resulting in moderation, chastity, and courage. In defining justice as a widely used concept in the subject of moral sentences, Mohaghegh Tusi believes that justice means equality, but equality means equality based on proportion in objects. Wisdom, as another widely used concept in the subject of moral sentences, according to Mohaghegh Tusi, refers to knowing things as they are and knowing voluntary actions as they should be, so that man can achieve happiness through those actions. Thus, wisdom is divided into two types: practical wisdom and theoretical wisdom. Theoretical wisdom means the result of knowledge of beings and facts, which includes metaphysics, mathematics, and physics while practical wisdom is the perception of man's voluntary actions. In another division, practical wisdom is divided into two types: individual actions that have nothing to do with the society, and social actions that take place with social participation. Individual actions are called personal ethics, and social ethics is divided into house and civil politics. Mohaghegh Tusi considers the meaning of moral good and evil as the real relationship between "happiness and cruelty of the behavior" and "praiseworthy and reprehensible". Explaining the concept of perfection, which is a widely used concept in ethics, he believes that every creature has a property due to its nature. That is, a property in which no other being participates with this being, and this is his perfection. Mohaghegh Tusi paid close attention to the semantics of virtues and vices and introduced innovations in the theory of mediocrity so that by considering the quality in mediocrity, he has more accurately expressed the realms of basic virtues and vices. However, he does not seem to have paid enough attention to the good and bad moral semantics that have accepted the separation of the three meanings from Fakhr-e Razi, because it is possible to combine these meanings in one category. It seems that he has not proved the true relationship between the granting of divine blessings and the necessity of worship in explaining the ontology of morality. In any case, Mohaghegh Tusi is considered as realistic, absolutist, and morally monist

    Keywords: : Mohaghegh Tusi, moral philosophy, Moral Semantics, good, evil}
  • سید مرتضی حسینی مطلق، مهدی ایمانی مقدم *

    عموم فیلسوفان اخلاق مسلمان، به اقتضای اطلاق و دوام شریعت اسلام و حجیت ابدی سیره و سنت حضرات معصومین (علیهم السلام) و نیز به اقتضای استدلال عقلی و ثبات فطرت انسانی و علی رغم تفاوت در روش تبیین، قایل به اطلاق ملاکات برای ارزش ها و هنجارهای اخلاقی شده اند. دو فیلسوف بزرگ اخلاق شیعی در دوره معاصر یعنی علامه طباطبایی و علامه مصباح یزدی در تبیین به ظاهر متفاوت از واقع گروی اخلاقی و اطلاق ملاکات اخلاقی، نظریه پردازی نموده اند؛ مقاله حاضر در پی اثبات این نکته است که این دو تبیین، مآلا به تبیین واحدی قابل ارجاع است. علامه طباطبایی (در تفسیر رایج از نظریه ایشان) ضروریات اخلاقی را از باب اعتباریات دانسته و ضرورت حقیقی و تکوینی بین عمل قوه فعاله و اثر عینی آن را ، مجازا (به معنای وحدت در معنا و تفاوت در مصداق) به ضرورت ذهنی و نفسانی حاصل از تصور غایت ذهنی تسری داده است اما علامه مصباح از باب ضرورت بالقیاس الی الغیر، به ضرورت الزامات اخلاقی رسیده است. می توان با اعتباری و ذهنی دانستن ضرورت بالقیاس و ارجاع آن به ضرورت بالغیر، این دو نظریه را، تعابیری متفاوت از یک حقیقت دانست. تحقیق پیش رو، به تبیین این مهم پرداخته است.

    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, ملاک اخلاقی, اعتباریات, ضرورت بالقیاس, ضرورت بالغیر, علامه طباطبایی, مصباح یزدی}
  • حسین عطایی *

    آن زمان که افلاطون در جمهور و نوامیس، مبانی جامعه آرمانی را توصیف میکرد، بر این مسئله تاکید داشت که تربیت افراد جامعه باید از همان کودکی آغاز شود. توجه به کودکان از پیدایش فلسفه با آن همراه بود و تا دوران معاصر نیز ادامه داشته است. این امتداد ما را به این اندیشه وامیدارد که چرا تربیت کودک دغدغه فلاسفه بوده است؟ آیا بحث تربیت کودک پیرو فلسفه اخلاق است و همان اصول و فروعی که در تربیت یک فرد بالغ رعایت میشود را باید درباره کودک نیز در نظر گرفت؟ یا تربیت کودک اصول و فروع ویژه خود را دارد؟ این مقاله تلاش میکند با تکیه بر اندیشه اسلامی ایرانی نشان دهد که ضرورت توجه فلسفی به تربیت کودکان چیست؟ آیا اساسا ما در کنار تربیت دینی به تربیت فلسفی نیز نیاز داریم؟ دیگر اینکه، اصول تربیت فلسفی کدام است؟ اگر بخواهیم چشم‌اندازی به والدین ارایه دهیم، چه اصول و جزییاتی خواهد داشت؟ طبیعی است که پیش از همه اینها باید به خود مفهوم تربیت پرداخته شود.

    کلید واژگان: جامعه آرمانی, تربیت کودک, فلسفه اخلاق, تربیت دینی, تربیت فلسفی}
    Hosein Ataie*

    Plato in his Republic and Laws while describing the foundations of his ideal city, stressed that the training of people should commence from their childhood. Drawing attention to children as started from earlier ages extended to the contemporary period as well. Here a question may arise as why did philosophers concern about the training of children? Whether children also should follow the same ethical rules that elders do or they have to follow particular ethical rules? The present article, with reference to Islamic-Iranian thinking, tries to study the importance of philosophical approach in training children, and stress the necessary of philosophical training in religious training and outline the principles of philosophical training. But first the concept of training should be clarified.

    Keywords: ideal city, training children, philosophy of ethics, religious training, philosophical training}
  • حسین احمدی *

    مشهور دیدگاه اخلاقی ایجی را مانند دیگر اشاعره در زمره نظریه امر الهی می‌دانند؛ اما وی، حسن و قبح اخلاقی را منحصر در حسن و قبح به معنای استحقاق مدح و ذم شارع نمی‌داند و به معنای نقص و کمال و مصلحت و مفسده داشتن نیز می‌پذیرد، بنابراین، می‌توان وی را بر اساس معنای حسن و قبح شرعی، غیرواقع‌گرا و بر اساس معنای حسن و قبح عقلی، واقع‌گرا معرفی کرد. او ارتباط منطقی میان معانی حسن و قبح اخلاقی قایل نیست، اما برهان‌پذیری را در حسن و قبح عقلی می‌پذیرد. به نظر می‌رسد وی راه شناخت معانی گوناگون حسن و قبح اخلاقی را بیان نکرده است و دلیل او بر ارتباط منطقی نبودن میان معانی یادشده، مخدوش به نظر می‌رسد زیرا او اجبار الهی را دلیل این عدم ارتباط می‌داند درحالی‌که می‌توان با ابتنای اراده تشریعی خدا بر اراده تکوینی وی، ارتباط منطقی را تبیین کرد.

    کلید واژگان: هستی شناسی اخلاق, معناشناسی اخلاق, معرفت شناسی اخلاق, قاضی عضدالدین ایجی, فلسفه اخلاق}
    hossein ahmadi *

    The Famous thinkers, explains Īji's view of ethics, like other Ash'arites, as one of divine command theory, But he does not consider moral good and evil to be limited to the meaning of the merit of praising the Shari'a and blame, sometimes also means perfection and imperfection or expediency and corruption. According to Īji's moral ontology, it can be attributed to him that he is realist based on the promise to reason good and evil and he is subjectivist based on the promise to religious good and evil. Although he does not make a logical connection between good and evil moral meanings, he accepts Argument ability for meaning of reason good and evil. his reason for not communicating logically between these meanings, which is God's compulsion, seems invalid because, if explained logically, God's legislative will is based on God's creative will, and it will not be forced by a non-god.

    Keywords: Ontology of ethics, Semantics of ethics, Epistemology of ethics, Azod al'Dīn Īji's, Moral Philosophy}
  • امید آهنچی*، لیدا حاجی بابا
    هدف

    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی مانند جنسیت، وضعیت تاهل، محل سکونت و معدل بر اولویت مسایل فکری در ذهن دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف است تا مشخص شود آیا جنسیت و سایر متغیرهای جمعیت شناختی بر اولویت مسایل فکری در ذهن دانشجویان موثر است یا خیر؟

    روش

    روش گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی و ابزار جمع آوری آنها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می دهند که از میان آنها با توجه به فرمول کوکران، 356 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه میان آنان توزیع شد.

    یافته ها

    بر اساس یافته های پژوهش، میان دختران و پسران و نیز دانشجویان با معدلهای مختلف، در اولویت بندی مسایل فکری، تفاوت معناداری وجود دارد.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج پژوهش، باید اولا تفاوت دختران و پسران نسبت به سرفصلهای آموزشی دروس معارف اسلامی پذیرفته شود و بر مبنای آن برنامه ریزی های مناسب صورت پذیرد؛ ثانیا اهمیت مسایل مرتبط با خانواده متعادل برای همه دانشجویان تبیین شود.

    کلید واژگان: متغیرهای جمعیت شناختی, اصول عقاید, مسائل اجتماعی عصر حاضر, سبک زندگی, فلسفه اخلاق}
    Ahanchi O*, Hajibaba L
    Aim

    This study seeks to examine the potential impacts of demographic factors on how students perceive their intellectual concerns. In fact, we seek to determine whether these factors such as marital status, residential address, GPA and gender affect the prioritization of intellectual concerns of the college students.

    Method

    We developed a descriptive survey research design. Employing Cochran Formula and using the Self-Administered Questionnaire, we randomly selected and surveyed a sample of 356 college students among the Sharif University of Technology.

    Results

    Our results show a significant, meaningful difference between male and female students on how they prioritize their intellectual concerns. Furthermore, we found that this prioritization is considerably associated with their GPA.

    Conclusion

    To design more efficient programs on Islamic Knowledge and Life Skills, it is critical to accept and take into effect that male and female students require different contents. such difference should be evidently reflected in the subjects and courses provided for each category of the students. In addition, these programs should provide an inclusive and detailed knowledge for all students on the importance and complex issues of the ‘balanced family’.

    Keywords: demographic factors, life style, social problem}
  • حسین رجب دری، محمدرضا وکیلی فرد*، حجت الله سالاری، علی امیری
    زمینه

    توجه به فلسفه اخلاق و به ویژه نظریه های اخلاقی برای حسابرسان ضرورت دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی اهمیت نظریه های اخلاقی در حسابرسی از دیدگاه خبرگان و فعالان حرفه ای است.

    روش

    این پژوهش ترکیبی از روش های کیفی و کمی است. در بخش کیفی از روش های تحلیل محتوا و دلفی استفاده شد. جامعه موردبررسی مقاله های مرتبط با فلسفه اخلاق قرار داده شد و با کسب نظر سه متخصص، 25 مقاله مرتبط شناسایی و با استفاده از تحلیل محتوا، هشت نظریه اخلاقی که در حرفه حسابرسی برجسته تر است، شناسایی شد. سپس، با فن دلفی و کسب نظر 13 نفر از خبرگان به عنوان نمونه (بانمونه گیری در دسترس) اهمیت نظریه های موردبررسی شناسایی شد. در بخش کمی، جامعه پژوهش حسابرسان فعال در کشور است که اولویت نظریه های اخلاقی با کسب نظر 164 نفر از آنان به وسیله روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار پرسشنامه و روش تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار لیزرل آزمون شد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که از هشت نظریه موردبررسی (وظیفه گرایی، سودگرایی، خودگرایی، دیگرگرایی، عدالت گرایی، آزادی گرایی، خیرگرایی و فضیلت محور)، با توجه به دیدگاه خبرگان، همه موارد به جز خودگرایی و آزادی گرایی دارای اهمیت بالاتر از متوسط است. بررسی نظر فعالان حرفه ای نیز نشان داد که هر 6 نظریه موردبررسی در محیط حسابرسی ایران کاربردی و دارای اهمیت بالاتر از متوسط است. همچنین، خیرگرایی دارای بیشترین بارعاملی است و پس ازآن به ترتیب نظریه های فضیل ت محور، وظیفه گرایی، عدالت گرایی، دیگرگرایی و سودگرایی قرار دارد.

    نتیجه گیری

     در حرفه حسابرسی در محیط ایران، برای افزایش سطح اخلاق حرفه ای، توجه به نظریه های اخلاقی با توجه به اولویت های مشخص شده ضروری است.

    کلید واژگان: اخلاق حسابرسی, نظریه اخلاقی, فلسفه اخلاق}
    H. Rajabdorri, H. Vakiliifard *, H. Salari
    Background

    Attention to ethical philosophy and in particular ethical theories is necessary for audits. The purpose of this study is to identify and examine the importance of ethical theories in auditing from the perspective of experts and professional activists.

    Method

    This research is a combination of qualitative and quantitative methods. Qualitative part is conducted by Delphi and content analysis. Population of the study includes all related articles with ethical philosophy. Based on the opinion of three experts, 25 related articles were identified and, using content analysis identified eight ethical theories that are prominent in the audit profession. Then, with the Delphi technique and using the opinion of 13 experts, the importance of these theories was identified. Also, in the quantitative section, there is a research community of active auditors in the country that prioritizes theories of ethics by obtaining 164 opinions through simple random sampling and questionnaire tools and data were analyzed with LISREL software.

    Results

    The findings of the study showed that according to the expertschr('39') viewpoints, from all eight theories examined (conservatism, utilitarianism, autism, altruism, justice, libertarianism, benevolence, and virtue), all except Selfishness and liberalism matter more than the average. The survey of professional activistschr('39') opinions also showed that all the 6 theories examined apply to the Iranian audit environment and have a higher than average importance. Also, benevolence has the highest factor loadings, followed by virtue-oriented theories, conscientiousness, justice, altruism, and utilitarianism, respectively.

    Conclusion

    To increase the level of professional ethics, it is necessary to pay attention to ethical theories by the identified priorities.

  • سید محمدعلی دیباجی، آسیه حاجی محمدجعفر
    در این مقاله به بررسی دیدگاه آیریس مرداک (فیلسوف اخلاق ایرلندی) درباره فلسفه اخلاق مدرن می پردازیم. به عقیده مرداک، اخلاق مهم ترین فعالیت بشر است که دو چیز از آن مطالبه می شود: اول اینکه واقع گرایانه باشد و دوم اینکه به این سوال پاسخ دهد که چگونه می توانیم خودمان را بهتر سازیم. بر اساس این دو مطالبه، او از تبیین های اخلاقی فلسفه های مدرن انتقاد می کند. به نظر وی در فلسفه های اخلاق مدرن حوزه اراده انسان تا جایی گسترده شده که گویا انتخاب اخلاقی چیزی دلبخواهی و امری مربوط به اراده شخصی است. تاکید بیش از اندازه بر اراده انسان، نه تنها کمکی به زیست اخلاقی نمی کند بلکه امکان انتخاب اخلاقی و انجام دادن عمل اخلاقی را نیز دشوارتر می کند. حاصل تمرکز افراطی بر اراده انسان دو چیز است: یکی فاصله گرفتن از واقع گروی اخلاقی و دیگری ایجاد توهم برای انسان. به تعبیر دیگر ایجاد اگوی فربه ای که به توهمی گرفتار می آید که او را از عمل اخلاقی دور می کند، چراکه خودمحوری، مانع اصلی عمل اخلاقی است.
    کلید واژگان: اراده آزاد, اگزیستانسیالیسم, اگوی فربه, عمل اخلاقی, فلسفه اخلاق}
    Seyed MohamadAli Dibaji, Asiyeh Haji mohamadjafar
    In this article, I consider Iris Murdoch`s view on modern moral philosophy. Murdoch believes that ethic is the most important human activity which are called for two points; first to be realistic, and second to answer the question of how we can make us morally better. Based on these two demands, Murdoch criticized modern moral philosophy, in which, according to her, human will is the core of moral act and makes moral choice arbitrary which depends on human choice. This thought do not help ethic but makes moral act more difficult. The consequence of modern moral philosophy is fantasy and selfishness that create fat ego. Fat ego is a self-centered man who moves away from morality.
    Keywords: Existentialism, free will, fat ego, moral philosophy, moral act}
  • عبدالهادی رضایی تالارپشتی *، محمدرضا ضمیری، محمدصادق جمشیدی
    نسبی گرایی اخلاقی ازمهم ترین مباحث درفلسفه اخلاق می باشد که چالش ها وواکنش های فراوانی در نگاه مومنانه ی اخلاقی و وحیانی وپساساختارگرایی اخلاقی به وجود آورده است ، درحوزه اصول وارزشهای اخلاقی ازمبانی هستی شناختی وانسان شناختی ومعرفت شناختی بهره برده،به طوری که اموری همچون: شک گرائی،عقل گرایی،کثرت گرایی وانگیزه های درونی انسان از،سلیقه،میل،احساس،لذت،رنج وجامعه وعقل ،خاستگاه نظری وعملی آن می باشند.
    این دیدگاه نظری ،اخلاق عملی را پایه گذاری کرده است که تحت تاثیر آن ،انسان معاصراز کمال حقیقی که در منابع اسلامی از آن خبر داده شده است ،محروم گردید. زیرا گرایش های انسانی به مبانی و پیامدهای نسبیت گرایی اخلاقی از یک سو وابتلاء به پیامدهای آن از سوی دیگر،موجب دورشدن انسان از آموزه های وحیانی ناظر بر اخلاق مطلق وعینی می باشد که البته در آیات وروایات از آن خبر داده شده است. در این مقاله ، با شیوه تحلیل ، تبیین وتطبیق،مبناها و پیامدهای نسبیت گرایی اخلاقی را به آیات وروایات ارجاع داده ونتیجه آن،اثبات نا کارآمدی نسبیت گرایی وذهنیت گرایی در اصول اخلاقی ،نسبت به هدف نهایی اخلاق خواهیم بود
    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, مطلق گرایی, نسبیت گرایی, سکولاریسم اخلاقی, قرآن, حدیث}
  • حسن میانداری *
    سعادت در فلسفه اخلاق ارسطو محوریت دارد. اما بین مفسران ارسطو درباره چیستی سعادت، راه شناخت آن و امور مرتبط دیگر، اختلاف نظر وجود دارد. جان مکدول تفاسیر جدیدی از این مباحث به دست داد که مورد توجه صاحب نظران قرار گرفت. به نظر او مقوم سعادت، افعال مطابق با فضیلت است. این افعال ارزش ذاتی واقعی دارند. و تنها فضیلتمند می تواند چنین افعالی را بشناسد. ما استدلال می کنیم که ارسطو به «مراتب سعادت» قائل بود: «سعادت حیوانی»، «سعادت انسانی» و «سعادت الهی». «سعادت حیوانی» پایین ترین مرتبه سعادت و «سعادت الهی» بالاترین مرتبه آن است. آنچه مکدول می گوید به «سعادت انسانی» مربوط است. بر این اساس استدلال می کنیم که در دو سطح سعادت انسانی و سعادت الهی، فضایل هستند که ارزش ذاتی دارند و ارزش افعال فرع بر ارزش فضایل است. و نیز امکان شناخت تا حدی برای برخی غیرفضیلتمندان هم وجود دارد. و این امکان با رشد اخلاقی بیشتر می شود.
    کلید واژگان: فلسفه اخلاق, سعادت, ارسطو, خود, خدا}
    Hassan Miandari *
    Eudaimonia is central for Aristotle's moral philosophy. But there is disagreement about the nature of eudaimonia, how to know it, and some other related issues. John McDowell proposed new interpretations about these matters and his views have been taken seriously by Aristotle scholars. According to McDowell virtuous actions are constitutive of eudaimonia. These actions are intrinsically and really valuable. And only the virtuous person can know them. We argue that there is a "hierarchy of eudaimonia" in Aristotle's ethical system: "animal eudaimonia," "human eudaimonia," and "divine eudaimonia." "Animal eudaimonia" is the lowest level and "divine eudaimonia" is the highest. What McDowell is saying is related to "human eudaimonia." We suggest that moral and intellectual virtues are intrinsically good at human and divine levels and the value of actions are derivative from the value of virtues. And non-virtuous is partly able to gain knowledge. And this ability strengthen by moral development.
    Keywords: moral philosophy, eudaimonia, Aristotle, self, God}
  • محمد کریمی لاسکی، احد فرامرز قراملکی
    «آنچه را بر خود می‏پسندی، بر دیگران هم بپسند.» این گزاره در اخلاق به قاعده زرین (طلایی) معروف است. به نظر می رسد دشواری های نظری و کارکردی احتمالی قاعده به عدم وضوح محتوای آن باز می گردد. بررسی و تحلیل مفهومی و گزاره‏ای این قاعده نشان می‏دهد مولفه های مهم این قاعده که عبارت اند از: «خود»، «دیگری»، «پسندیدن» و مشارالیه «آنچه» هر کدام حاوی دشواری هایی هستند که در آغاز، امکان فهم و عمل به قاعده را با تردید مواجه می‏کند. تحلیل گزاره‏ای قاعده و نقایص ناظر برآن نیز به‏گونه‏ای با مولفه های مذکور پیوند می‏خورد. نوشتار حاضر با تدقیق در محتوای قاعده نشان می‏دهد خودگروی، نسبی گرایی فرهنگی، سلایق متفاوت در پسندها و ناپسندها و بی‏شماری افعال در مواجهه عملی با دیگران، هیچ کدام زیانی به قاعده نمی‏زند؛ درنتیجه امکان تصور معقول و عمل به قاعده وجود دارد.
    کلید واژگان: قاعده زرین, خود, دیگری, اخلاق, فلسفه اخلاق}
    Mohammad Karimi Laski,   Ahad Faramarz Gharamaleki
    "What you like upon yourself, like upon others." The proposition in Ethics is known Golden Rule(GR). It seems that conceptual and practical difficulties of GR go back to the lack of clarity of its content. Conceptual and propositional analyz of GR shows the important components this Rule as follows: "self", "other", "Likes" and "what"(in some versions like above) each contain difficulties that faced with doubt, in the beginning, possible of understand and practice to GR. propositional analysis of Rule and defects pertaining to it are related to components of GR. In this article, we, by focus on GR's content, show that egoism, cultural relativism, different preferences in likes and dislikes and being numerous actions in the practical facing to others, none of them does not hurt to rule. So it might rational conception of it and practice to it.
    Keywords: Golden Rule (GR), Self, Other, Ethics, Philosophy of ethic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال