به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فیلسوفان » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فیلسوفان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • طاهر کریم زاده*، سلمان لطفی، حسن معلمی
    یکی از موضوعات مهم در فلسفه و عرفان که ثمرات هستی شناختی و معرفت شناختی عمده ای بر آن مترتب است، تبیین حقیقت نفس الامر است؛ چراکه حقیقت نفس الامر با صدق و کذب قضایا و گزاره های معرفتی، ارتباط مستقیم دارد. موضوع پژوهش پیش رو، بررسی تطبیقی دیدگاه فلاسفه و عرفای اسلامی درمورد حقیقت نفس الامر با روش توصیفی تحلیلی است و اطلاعات آن از طریق مطالعه کتابخانه ای گردآوری شده است. هدف پژوهش، جمع بندی کلی و بیان نقاط اشتراک و افتراق نظرات غالب فیلسوفان و عرفا درباره حقیقت نفس الامر و ارایه تحلیلی مختصر درباره آن هاست. اهم یافته های تحقیق عبارت اند از اینکه تفاسیر عرفا از حقیقت نفس الامر، ناظر به حوزه هستی شناسی بوده و برای تبیین وحدت وجودی عالم مطرح شده است، اما تفاسیر فلاسفه، ناظر به حوزه معرفت شناسی بوده و به قصد تبیین صدق و کذب گزاره های معرفتی طرح شده است. طبق این رویکرد، برخی از تفاسیر فلاسفه، نظیر واقع و خارج به معنی اخص، عقل فعال، نفس الوجود، تفسیر صحیح و دقیق از نفس الامر نیست، اما برخی دیگر مثل ثبوت عام یا ظرف مطلق ثبوت واقعیات خارجی و ظرف ثبوت عقلی محکیات، توجیه پذیرند. به نظر می رسد «نفس الشی» دقیق ترین و جامع ترین تفسیری است که قابلیت تبیین صدق و کذب هر نوع گزاره معرفتی را دارد.
    کلید واژگان: نفس الامر, معرفت, صدق و کذب, وحدت وجود, فیلسوفان, عارفان}
    Taher Karimzadeh *, Salman Lotfi, Hasan Moallemi
    One of the important issues in philosophy and mysticism, with considerable ontological and epistemological effects, is explaining the truth of fact-itself (nafs al-amr). This is because the truth of fact-itself is directly related to affirmation and falsification of epistemic propositions and statements. The subject of the present inquiry is a comparative investigation of the views of Islamic philosophers and mystics regarding the truth of fact-itself in a descriptive-analytical method. The related data were gathered through library studies. The inquiry aims at a general expression and stating the common and different points among the views of most philosophers and mystics regarding the fact-itself and presenting a brief analysis on them. The most important findings of the inquiry are as follows: the mystics’ interpretations of the fact-itself are focused on the ontological sphere and are proposed for explaining the existential unity of the universe. But the philosophers’ interpretations are focused on the epistemological sphere and aim at explaining the verity and falsity of the epistemic propositions. According to this approach, some of the philosophers’ interpretations such as ‘fact and outside in particular sense’, ‘active intellect’, and ‘existence-self’, are not the precise and right interpretations of fact-itself. But, some others such as ‘general affirmation’ or ‘absolute container of affirmation of external realities’ and ‘container of rational affirmation of the facts’ are justifiable. It seems that ‘thing-itself’ (nafs al-shayʾ) is the most precise and most comprehensive interpretation that enjoys the capability to explain the verity and falsity of any epistemic proposition.
    Keywords: fact-itself, Knowledge, verity, falsity, unity of existence, philosophers, mystics}
  • جعفر انواری

    براساس نص صریح قرآن، سرای آخرت از ویژگی‎های جسمانی نیز برخوردار است؛ ولی در میان متفکران و فیلسوفان مسلمان، در این‌باره دیدگاه‎ هایی با گونه های گوناگون ارایه شده است؛ دیدگاهی آخرت را صرفا روحانی می‎داند، برخی آن را جسمانی محض می‎پندارند. در این میان کسانی سرای جاویدان را هم جسمانی و هم روحانی می‎دانند، به باور برخی بدن آن سرا بدن مثالی است و برخی دیگر از بدن مادی عنصری سخن رانده‏اند و بعضی دیگر به وجود بدن جسمانی غیرمادی رای داده‏اند. در راستای این بحث، از تفاوت‏های بدن دنیوی و اخروی سخن به میان آمده است. صاحبان این دیدگاه‏ها چه‏بسا به آیات قرآنی نیز استناد جسته‏اند. در این نوشتار پس از گزارش این دیدگاه‎های متنوع، و نقد و بررسی آنها، دیدگاه صواب تبیین شده است .

    کلید واژگان: قرآن, فیلسوفان, معاد جسمانی, معاد روحانی, بدن مثالی, بدن جسمانی مادی, بدن جسمانی غیرمادی}
    Ja’far Anwari

    According to the explicit texts in the Holy Quran, there are corporeal features in the hereafter. However, there have been disputes among the Muslim thinkers and philosophers and a wide variety of views have been presented by them. These range from the views that regard the hereafter as just spiritual to those that consider it as merely corporeal. Among those who consider the hereafter as both spiritual and corporeal, some maintain that the “ideal body” is the body in the other world, and some others have spoken of the elemental material body, and still some others have considered the body in the hereafter to be an immaterial corporeal body. Accordingly, they have spoken of the differences between the worldly and otherworldly bodies. Those who hold this view have even adduced the Quranic verses. In this article, we have tried, after reporting those various views and reviewing them, to specify the right view.

    Keywords: the Quran, philosophers, corporeal resurrection, spiritual resurrection, ideal body, material corporeal body, immaterial corporeal body}
  • فرومن حیدرنژاد*، موسی عبداللهی نسب
    غزالی از بین جویندگان حقیقت، گروه فلاسفه را بیش از هر گروه دیگری مورد توجه قرار داده است ولی طریقه آنان را برای وصول به حقیقت کارآمد نمی دانست. وی فیلسوفان را به دهریان، طبیعیان و الهیان تقسیم کرده و بیست مسئله را در الهیات مطرح می کند که به خاطر هفده مسئله آن، فیلسوفان را اهل بدعت دانسته و به خاطر سه مسئله آنها را تکفیر کرده است. این پژوهش با روش اسنادی و توصیفی تحلیلی به بررسی انگیزه ها و موضع گیری های غزالی در مواجهه با فلسفه و فیلسوفان و نقد آن می پردازد. با بررسی آرای غزالی، مشخص می شود آن مسائلی که به تکفیر فلاسفه انجامید، با اعتقادات دینی و کلامی مورد قبول وی منافات داشت. انگیزه های بسیاری در مخالفت غزالی با فلسفه تاثیر داشت که با حقیقت طلبی ایشان منافات دارد.
    کلید واژگان: غزالی, فیلسوفان, عقل, تکفیر, بدعت}
    Froman Heidar Nejad*, Moosa Abdollahi Nasab
    As one of the seekers after truth, Ghazali's attention is directed to the group of philosophers more than any other groups. He believes that their way of discovering the truth is not efficient. He divides philosophers into materialists, naturalists and metaphysicians and proposes twenty issues in theology according to seventeen of which he considers philosophers as heretic and according to three of which as disbelievers.
    This research which uses a descriptive-analytical method, deals with Ghazali’s motivations and stances towards philosophy and philosophers and the criticisms he directs to them. Investigating the views of Ghazali, the paper reaches the conclusion Ghazali's pretext for excommunicating the philosophers is not consistent with the religious and theological beliefs confirmed by him. Motivations have a great effect on Ghazali’s disagreement with philosophy which is not consistent with his reality-seeking.
    Keywords: Ghazali, philosophers, intellect, considering one as unbeliever, heresy}
  • جعفر انواری
    موضوع جبر و اختیار انسان یکی از مهم ترین موضوعات در قلمرو تفسیر و فلسفه به شمار می رود که در گذر تاریخ، همچنان مورد پژوهش اندیشمندان بوده است. برخی از آنان انسان را موجودی مجبور پنداشته اند، ولی جمهور آنان بر دیدگاه اختیار انسان پافشاری دارند. آیات قرآن نیز به دو دسته تقسیم می پذیرند: دسته ای جبرنمایند و دسته ای دیگر به گونه ای روشن اختیار را ثابت می کنند. فیلسوفان برای اثبات دیدگاه اختیار، از ادله عدالت و حکمت الهی بهره گرفته اند. در این میان دیدگاه اختیار با چالش هایی روبه رو شده که بارزترین آنها مسائل مربوط به قضا و قدر و علم پیشین الهی به افعال اختیاری انسان است که برخی در برابر آنها با اظهار عجز از پاسخ و پذیرش ایراد، دیدگاه جبر را برگزیده اند. از سوی دیگر در گفتار مفسران و فیلسوفان پرشماری نیز این موضوعات به گونه ای صحیح تبیین یافته و سخن مخالفان در بوته نقد نهاده شده است. بدین ترتیب پایه های دیدگاه اختیار انسان استوار مانده و هرگونه غبار ایراد و اشکال از چهره این دیدگاه برطرف شده است.
    کلید واژگان: انسان, جبر, اختیار, قضا, قدر, علم پیشین الهی, قرآن, فیلسوفان}
    Jafar Anvari
    Being a matter of research by great thinkers through history, determinism and free will of human being is considered one of the most significant topics in the realm of Quranic interpretation and philosophy. Some have regarded human being as a being with predetermined actions in this world while the majority insist on his free will. The verses of the Quran are also divided into two categories: one seems to indicate determinism and the other clearly proves free will. Philosophers have benefited from the arguments of divine justice and wisdom towards proving free will. The view holding free will has confronted certain challenges the most significant of which is the problems concerning destiny and providence, as well as the anterior knowledge of God about the voluntary acts of human being. Thus proving incapable of responding to those objections, some scholars have recognized determinism. On the other hand, criticizing opponents views, numerous commentators and philosophers have rightly explained these issues. Therefore, the foundations of the view supporting free will are well established and the objections in this regard eliminated.
    Keywords: human being, determinism, free will, destiny, providence, anterior knowledge of God, Quran, philosophers}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال