به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قاعده زرین » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قاعده زرین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • صدرا تقی پور*، عباس اسکوئیان، علی علم الهدی، حمیدرضا ضیائی
    نسبیت گرایی اخلاقی یکی از مهم ترین موانع برای اتکای بر اخلاق جهانی به عنوان پیش نیاز همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان دانسته می شود، از نگاه نسبیت گرایان، مطلق گرایی اخلاقی بستر مناسبی برای ترویج خشونت و اندیشه عدم مداراست. این مقاله بدنبال واکاوی مدعیات، پیشفرض ها و لوازم و نتایج هر دو قول نسبیت گرایی و مطلق گرایی اخلاقی و تعیین نسبت میان هر کدام از آنها با اصل مداراست. در این نوشتار ضمن تمییز میان نسبیت فرهنگی و نسبیت اخلاقی، نشان داده شده که نسبیتگرایی فرهنگی مانعی هم برای تحقق اخلاق جهانی ایجاد نخواهد بود؛ چرا که میتوان با به رسمیت شناختن آن و در عین حال قایل بودن به مطلقگرایی اخلاقی، بستر لازم برای تحقق اخلاق جهانی، و در پی آن، همزیستی ادیان فراهم می آید. با پذیرش اصل نسبیت فرهنگی امکان تاکید بر برخی اصول مشترک میان فرهنگ های مختلف - در عین حفظ تنوعات فرهنگی- وجود دارد که از جمله ی بارز ترین این اصول، «قاعده ی زرین» می باشد. این پژوهش مدعی است اخلاق جهانی و نیز همزیستی مسالمت آمیز ادیان با ابتنا بر چارچوب مشترکات اخلاقی از جمله «قاعده ی زرین» قابل دسترسی است، زیرا قرابت اصحاب ادیان از دریچه ی اخلاق -و نه اشتراکات عقیدتی- می گذرد. در پایان پیشنهاد شده است تقریب بین مذاهب و ادیان از طریق یافتن اشتراکات اخلاقی- به جای نقاط مشترک عقیدتی -پیگیری شود.
    کلید واژگان: نسبیت گرایی اخلاقی, نسبیت گرایی فرهنگی, مطلق گرایی اخلاقی, قاعده زرین, مدارا}
    Sadra Taghi Poor *, Abbas Oskoueian, Ali Alamolhoda, Hamidreza Ziaei
    Moral relativism is considered as one of the most important obstacles to rely on global ethics as a prerequisite for the peaceful coexistence of followers of religions. According to relativists, moral absolutism is a good platform for promoting violence and intolerance. This article seeks to analyze the claims of relativism and moral absolutism and to determine the relationship between each and the principle of orbit. In this article, while distinguishing between cultural relativism and moral relativity, it is shown that cultural relativism will not be an obstacle to the realization of global ethics; Because by recognizing it and at the same time believing in moral absolutism, the necessary ground can be provided for the realization of global ethics. By accepting the principle of cultural relativity, it is possible to emphasize some common principles between different cultures - while preserving cultural diversity - one of the most prominent of which is the "golden rule". This study claims that global ethics as well as the peaceful coexistence of religions can be achieved based on the framework of moral commonalities, including the "golden rule", because the closeness of religious people passes through the lens of morality - not ideological commonalities. In the end, it is suggested that the coexistence between religions be pursued by finding moral commonalities - instead of common ideological ones.
  • زهرا ذوفقاری، علی ارشد ریاحی*، غلامحسین توکلی، شهاب الدین ذوفقاری
    اخلاق جهانی نیازی است که پدیده جهانی شدن، پژوهشگران مختلف را به سوی آن سوق داده است. در این میان برخی همچون لیونارد سوییدلر، الهی دان کاتولیک، درصدد ارایه اصول اخلاق جهانی بر پایه اشتراک ادیان برآمده اند. پژوهش حاضر با روش مطالعات کتابخانه ای و تحلیلی به منظور ارزیابی طرح اخلاق جهانی سوییدلر صورت گرفته است. به این منظور ابتدا رویکرد اشتراک ادیان معرفی و سپس مبانی نظری سوییدلر در طرح اخلاق جهانی و اصول ارایه شده توسط وی در بیانیه دوم ارایه شده است. درنهایت طرح وی با توجه به مبانی و اصول ارایه شده، در بوته نقد قرارگرفته و این نتایج به دست آمده است: طرح اخلاق جهانی سوییدلر از امتیازاتی چون توجه به مسیولیت ها در کنار حقوق و نیز اصول روابط انسان با محیط زیست برخوردار است. همچنین ایده وی در ابتنای این طرح بر گفت وگوی موثر میان ادیان و توجه به نقش دین در اخلاق جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما تمرکز وی بر مواد اعلامیه حقوق بشر و عدم بیان ارتباط آن با اخلاق مشترک ادیان، باعث شده است که در نهایت آنچه در متن بیانیه دوم ارایه داده است، وی را از رویکرد اشتراک ادیان دور سازد.
    کلید واژگان: اخلاق جهانی, اشتراک ادیان, لئونارد سوییدلر, گفت وگو, قاعده زرین}
    Zahra Zoofaghari, Ali Arshad Riahy *, Gholamhossein Tavakoli, Shahab-Al-Din Zoofaghari
    Global ethics is a need reminded to different researchers by the phenomenon of globalization. Meanwhile some scholars like the Catholic theologian Leonard Swidler seek to present the principles of the global ethics based on the common grounds of the religions (ecumenism). The current study has been conducted using a library-based analytic method in order to evaluate Swidler’s project of global ethics. To this end, the idea of the unity of religions is outlined and then Swidler’s theoretical foundations in his global ethics project as well as the principles presented by him in his second declaration are discussed. Finally, his project is criticized in the light of the presented principles and foundations and the following results are drawn: Swidler’s project of global ethics is of such advantages as paying attention to the responsibilities along with the rights, and the principles of human relations with the environment. Moreover, Swidler’s idea is significant in view of its being grounded in the effective interreligious dialogue as well as highlighting the role of religion in the global ethics. But his focus on the articles of the Universal Declaration of Human Rights and his failure of explication of its relation with the common ethics of religions have caused him to get distanced from the ideal of unity of religions in his second declaration.
    Keywords: Global Ethics, Unity of Religions, Leonard Swidler, Dialogue, Golden Rule}
  • سهرورد زرشکیان*، احمد مومنی راد
    زمینه

    گردآوری داده های افراد در قالب پایگاه داده ها یکی از روش های نوینی است که همراه با پیشرفت فناوری اطلاعات سیر رو به رشدی داشته است. استفاده از پایگاه داده ها در امر مدیریت و سیاست گذاری چالش هایی را درزمینه هایی چون نقض حریم خصوصی و رعایت هنجارهای اخلاقی پذیرفته شده ایجاد کرده است. روند روزافزون استفاده از پایگاه داده ها در سازمان های دولتی و خصوصی ایران ابعاد اخلاقی و حقوقی نوینی را مطرح کرده است که نیازمند بحث و اندیشه است. هدف از انجام این پژوهش در وهله نخست، اثبات غیر اخلاقی بودن استفاده از داده ها بدون اخذ رضایت از صاحب داده در پرتو قاعده زرین اخلاقی است. در گام بعد سعی خواهد شد که با بیان موضع قانونی اتحادیه اروپا و خلاهای قانونی نظام حقوقی ایران، پیشنهادهایی را برای وضع موجود ارایه دهیم.

    نتیجه گیری

    برای احتراز از تناقض منطقی باید داده های افراد را فقط با لحاظ کردن اصول حاکم بر استفاده از داده ها به کار برد و عنصر رضایت را مدنظر قرار داد. به منظور تدوین نظام حقوقی جهت تحکیم هنجارهای اخلاقی در این زمینه، با مطالعه رژیم قانونی حاکم بر حمایت از داده ها در اتحادیه اروپا برخی از کاستی های نظام حقوقی ایران در عرصه قانون گذاری مشخص می گردد که راهکارهایی برای بهبود آن پیشنهاد شده است.

    کلید واژگان: اخلاق, پایگاه داده ها, قاعده زرین, حریم خصوصی}
    Background

    Collecting data in the form of databases is one of the new methods that has been growing with the advancement of information technology. The use of databases in management and policy-making has created challenges in areas such as privacy breaches and compliance with accepted ethical norms. The increasing use of databases in public and private organizations in Iran has introduced new ethical and legal dimensions that need to be discussed and considered. The purpose of this study in the first place is to prove the immorality of using data without obtaining the consent of the data owner in the light of the golden rule of ethics. In the next step, we will try to present proposals for the current situation by stating the legal position of the European Union and the legal gaps in the Iranian legal system.

    Conclusion

    In order to avoid logical contradiction, individualschr('39') data should be used only by considering the principles governing the use of data and the element of satisfaction should be considered. In order to formulate a legal system to strengthen ethical norms in this field, by studying the legal regime governing data protection in the European Union, some shortcomings of the Iranian legal system in the field of legislation will be identified and solutions to improve it have been proposed.

    Keywords: Ethics, Data base, Golden principle, Privacy}
  • حسن بوسلیکی*
    نظریات اخلاق هنجاری در یک دسته بندی کلی به قاعده نگر (اصل گرا) و عمل نگر (جزئی نگر) تقسیم می شوند. نظریات قاعده نگر مدعی‏اند برای قضاوت درباره درستی اخلاقی اعمال باید به یک یا چند قاعده کلی متوسل شد. نظریات قاعده نگر برخی چندقاعده ای‏اند و برخی تک قاعده ای. نظریات تک قاعده ای تلاش می کنند یک قاعده انتزاعی را برای تشخیص همه وظایف اخلاقی معرفی کنند. شاید بتوان ادعا کرد که نامدارترین نظریه تک قاعده ای، نظریه کانت می باشد. مشهورترین تنسیق امر مطلق کانت، قاعده تعمیم پذیری است. در این نوشتار بر آن‏ایم تعمیم پذیری کانت را با قاعده زرین مقایسه کنیم. این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. نتیجه این مقایسه آن است که هر کدام از این دو قاعده، در ابعادی بر دیگری ترجیح دارند، ولی درمجموع قاعده زرین بسنده تر و کارآمدتر از قاعده تعمیم پذیری است.
    کلید واژگان: قاعده زرین, قاعده سیمین, تعمیم پذیری, امر مطلق کانت}
    Hassan Boosaliki *
    In a general classification, the theories of normative ethics are divided into norm-based (foundationalism) and practice-based (particularism)theories. According to the norm-based theories, a general norm or a multiple of them should be used to judge the ethical truth of an act. Norm-based theories are either multi-norm or single-norm theories. Single-normative theories try to find a single abstractive norm to recognize all ethical duties. Maybe the most popular single-normative theory is Kant's theory. Kant's most popular interpretation of the categorical imperative is the rule of universalizability. I will compare Kant's theory of universalizability with Golden's rule. In this research I have used librarian research methods and content-analysis method. The result of this comparison is that each of the two norms are preferred over the other in some aspects but in general, the Golden rule is more sufficient and efficient compared with the universalizability rule of kant.
    Keywords: Golden rule, Simin rule, universalizability, Kant's abstract matter}
  • محمد کریمی لاسکی، احد فرامرز قراملکی
    «آنچه را بر خود می‏پسندی، بر دیگران هم بپسند.» این گزاره در اخلاق به قاعده زرین (طلایی) معروف است. به نظر می رسد دشواری های نظری و کارکردی احتمالی قاعده به عدم وضوح محتوای آن باز می گردد. بررسی و تحلیل مفهومی و گزاره‏ای این قاعده نشان می‏دهد مولفه های مهم این قاعده که عبارت اند از: «خود»، «دیگری»، «پسندیدن» و مشارالیه «آنچه» هر کدام حاوی دشواری هایی هستند که در آغاز، امکان فهم و عمل به قاعده را با تردید مواجه می‏کند. تحلیل گزاره‏ای قاعده و نقایص ناظر برآن نیز به‏گونه‏ای با مولفه های مذکور پیوند می‏خورد. نوشتار حاضر با تدقیق در محتوای قاعده نشان می‏دهد خودگروی، نسبی گرایی فرهنگی، سلایق متفاوت در پسندها و ناپسندها و بی‏شماری افعال در مواجهه عملی با دیگران، هیچ کدام زیانی به قاعده نمی‏زند؛ درنتیجه امکان تصور معقول و عمل به قاعده وجود دارد.
    کلید واژگان: قاعده زرین, خود, دیگری, اخلاق, فلسفه اخلاق}
    Mohammad Karimi Laski,   Ahad Faramarz Gharamaleki
    "What you like upon yourself, like upon others." The proposition in Ethics is known Golden Rule(GR). It seems that conceptual and practical difficulties of GR go back to the lack of clarity of its content. Conceptual and propositional analyz of GR shows the important components this Rule as follows: "self", "other", "Likes" and "what"(in some versions like above) each contain difficulties that faced with doubt, in the beginning, possible of understand and practice to GR. propositional analysis of Rule and defects pertaining to it are related to components of GR. In this article, we, by focus on GR's content, show that egoism, cultural relativism, different preferences in likes and dislikes and being numerous actions in the practical facing to others, none of them does not hurt to rule. So it might rational conception of it and practice to it.
    Keywords: Golden Rule (GR), Self, Other, Ethics, Philosophy of ethic}
  • هادی صادقی، محمد امین خوانساری*
    دیگرگروی از نظریات نتیجه گرا در اخلاق هنجاری است که مبنای عمل یا قاعده اخلاقی را بیشترین خیر برای دیگران، فارغ از منافع شخصی می داند. خودگروان با تفسیر خودگروانه از سرشت انسان، امیال دیگرگروانه را انکار کرده اند و برخی دیگرگروان نیز با عدم توجه به حب ذات انسان، صورتی نامعقول از آن ارائه داده اند. در این پژوهش می کوشیم با تبیین مناسبی از این نظریه، مبانی و اصول آن نیز با استناد به آیات قرآن کریم و همراه با استدلال عقلی، مورد بررسی و تحلیل فلسفی قرار گیرد. بر این اساس، میل انسان در خودگروی منحصر نمی شود، بلکه به لحاظ روان شناختی، به نوع دوستی گرایش دارد. در اخلاق قرآنی، انسان، هم باید به منافع شخصی و هم به منافع دیگران توجه داشته باشد؛ به همین سبب، گاهی باید از منافع خود بگذرد و به منافع دیگران بپردازد. گرچه ستایش افعال دیگرگروانه در آیات قرآن کریم، دلیلی بر امکان و حسن این افعال است، اما نمی توان آن را دلیلی بر تطابق کامل نظریه اخلاقی قرآن کریم بر این نظریه هنجاری دانست و ارائه نظریه اخلاقی قرآن کریم، نیازمند بررسی و تحلیلی جامع است.
    کلید واژگان: دیگرگروی, اخلاق قرآنی, احسان, ایثار, محبت, عشق, قاعده زرین}
    Hadi Sadeqi, Mohammadamin Kwansari*
    Self-Sacrifice is a consequential theories of normative ethics; as is viewed in the theory, willing most good for others, free from one`s own interests, which views the most good for others as the basis for ethical action. Egoists viewing an egoistic nature for man, have denied human non-egoistic tendencies and some non egoists paying no attention to man`s natural love to himself/herself, give an irrational picture of it. This paper has intended to present a reasonable of the theory on the basis of Quran and reason. As is understood, human tendency is not limted to selfishness; rather, psychologically viewed, man has a tendency to like others. In Quranic ethics, man has been taught to pay attention to all interests all men including himself/herself and others. One, therefor, should in some cases leave one`s interest for others` interest. As is known, though Quranic emphasis on non-egoist actions leads us to their possibility and goodness, one may not infere that this normative theory is all what presented in Quranic. Presenting Quranic ethical theory needs a full study.
    Keywords: Self-Sacrifice, Quranic Ethics, Charity, Sacrifice, Affection, Love, Golden Rule}
  • مینو حجت*
    در قلمروی اخلاق، از طرفی مناقشات فراوانی در جریان است، و از طرفی، رسیدن به اجماع نهایت اهمیت را دارد. هری جی. گنسلر سعی می کند با الگوبرداری از منطق صوری، اصولی صوری را در اخلاق بازشناسد و طرحی را برای عقلانیت اخلاقی پی افکند تا اخلاق را بر عقلانیت مبتنی سازد و راهی به سوی این اجماع باز کند. به نظر می رسد که این تلاش، در عین سودمندی، قرین توفیق نیست: اولا، دعوی استنتاج قاعده زرین بر اساس اصولی صوری و برآمده از عقل محض و پیشین، و بنابراین مقبول همگان، پذیرفتنی نیست. ثانیا، هیچ تقریری از قاعده زرین دقیق و خالی از هر نوع عیب و ایراد و کاستی نیست، وثالثا، این قاعده برای حل اختلافات مهمی که در اخلاق وجود دارد کارآیی ندارد. قاعده زرین برای اخلاق بسیار اساسی است، لکن با همه ابهام هایی که در آن هست؛ ابهام هایی که اختلافات در اخلاق را ممکن می سازند.
    کلید واژگان: نقد نگرش گنسلر, اصول صوری اخلاق, قاعده زرین, عقلانیت اخلاقی}
    Minoo Hojjat *
    On the one hand, there are a lot of ongoing disputes in the realm of ethics and, on the other hand, it is very crucial for us to reach consensus over the issue of ethics. Harry J. Gensler tries to recognize rational patterns in our ethical thinking, modeling it after formal logic, and find formal principles in ethics to make a plan for moral rationality and open a way toward this common ground. But it seems to me that this attempt is not successful. Firstly, it is not plausible for us to infer the Golden Rule (GR) from a set of formal principles derived from pure (a priori) reason and thereby is not acceptable for all. Secondly, no version of GR is perfect, each one coming with its own potential defects. And thirdly, Gensler’s discussion does not make GR more efficient in solving major disagreements in ethics. GR is absolutely essential in ethics, but it comes with all the vagueness that accompanies it, through which disagreements become possible.
    Keywords: Criticism of Gensler's view, formal ethical principles, the Golden Rule, moral rationality}
  • احمد قرایی سلطان آبادی، سعید نظری توکلی
    آموزه اخلاقی «با دیگران تنها به گونه ای رفتار کن که رضایت می دهی در همان موقعیت با تو رفتار شود»، در روایات اسلامی به «انصاف» و در نظام های اخلاقی معاصر، به «قاعده زرین» شهرت یافته است. به رغم تشابه معنایی این دو با هم و فراگیر بودن آنها در تمام ساحات رفتاری انسان، از یک سو شاهد ابهام در جهاتی از موضوع و طرح کلی آن هستیم و از سوی دیگر، تعارض ها و سوءفهم هایی مشاهده می شود که در نظام های اخلاقی معاصر همچنان محل توجه و نظر است. تحلیل و تطبیق یافته های موجود نشان می دهد که مفهوم «انصاف» با «قاعده زرین» همپوشانی دارد و با تحلیل سیستمی معنای مشترک آن دو، یعنی داشتن انتظار معقول و مشروع از خود و دیگری در صورت قرار گرفتن در موقعیت های فرضی مشابه، می توان الگوی رفتاری مناسبی برای زیست فردی و اجتماعی به دست داد.
    کلید واژگان: انصاف, قاعده زرین, اخلاق اسلامی, فرد, سازمان}
    Ahmad Gharaie Soltanabadi, Saeed Nazari Tavakoli
    The ethical teaching stating “treat other people in the same way in which you would like them to treat you” has been known as “equity” in Islam and “the Golden Rule” in the contemporary ethical systems. Despite of semantic similarity and pervasiveness of these two concepts in all domains of human behavior, there are ambiguities in regard to some aspects of the subject and its general scheme on the one hand, and on the other hand some conflicts and misunderstandings can be observed being still taken into account by the contemporary ethical system. Analysis of the findings suggest that the concept of “equity” is overlapped with “the Golden Rule” and having a systemic analysis on the common meaning of both i.e. having reasonable and legitimate expectations from self and others in the cases of being in similar assumed situations, an appropriate behavioral pattern can be proposed for individual and social lives.
    Keywords: Equity, the Golden Rule, Islamic Ethics, Individual, Organization}
  • محمد کریمی لاسکی، احد فرامرز قراملکی
    مقاله حاضر، تحلیلی محتوایی از نگاه هفت دین زنده جهان (یهودیت، مسیحیت، اسلام، بودا، هندو، کنفسیوس و زرتشت) به قاعده زرین است. این قاعده در نگاه ادیان، شامل مولفه هایی چون «خود»، «دیگری» و «پسندیدن» است که با نگاه به روابط بین شخصی، از متدینان به هر یک از ادیان، عمل به آن مطالبه شده است. نگرش مطلوب ادیان، خود را در وضعیت وجودی دیگری دیدن یا از منظر دیگری به رفتار خود نگریستن بوده است. توجه به مولفه های مختلف این قاعده در گزارش ادیان، به ویژه مولفه «دیگری»، نشان می دهد که از منظر ادیان، مراعات قاعده زرین صرفا در برابر هم کیشان نیست و این قاعده در تراز یک قاعده همگانی و جهان شمول و صرف نظر از کیش و آئین خاصی، از سوی ادیان توصیه شده است.
    کلید واژگان: دین, اخلاق, قاعده زرین, فرمان محبت, اصل مقابله به مثل, دیگری}
    Mohammad Karimi Laski, Ahad Faramarz Gharamaleki
    This paper includes a conceptual analysis from the viewpoint of seven live religions of the world (Judaism, Christianity, Islam, Buddha, Hindu, Confucius, and Zoroastrianism) about the Golden Rule. According to the religions, this rule includes features such as “self”, “otherness” and “approbation” and a look upon interpersonal relations indicate that the religious people of all religions are requested to practice the same. Seeing oneself in the existence status of otherness or observing the behavior of oneself from another perspective is the favorable attitudes adopted by the religions. Considering different factors of this rule in religions’ records especially the factor of “otherness” convey the fact that religions do not recommend to observe the golden rule only against coreligionists but regardless of any specific religion, it is recommended to be practiced as a universal rule.
    Keywords: Religion, Ethics, the Golden Rule, Command of Love, the Principle of Reciprocity, Other People}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال