به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قدرت مطلق الهی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قدرت مطلق الهی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا زارعی*، محمدعلی محیطی اردکان

    علوم انسانی بر مبانی گوناگونی استوار است که می‌توان آنها را در پنج دسته مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، دین‌شناختی و ارزش‌شناختی طبقه‌بندی کرد. یکی از مبانی دین‌شناختی علوم انسانی، قدرت مطلق الهی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی درصدد است تاثیر این مبنا را در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی نشان دهد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که هرچند انسان موجودی مختار، با اراده و دارای قدرت است و همین ویژگی‌ها او را تربیت‌پذیر کرده است؛ اما توانایی او در طول قدرت الهی است. به همین دلیل، انسان معتقد می‌کوشد تا روش تربیتی‌ای را برگزیند که در افکار و اعمال خویش هیچ‌گاه خود را از سیطره قدرت الهی خارج نداند. همچنین، انسان که مرکب از جسم و روح است، ساحت‌های بینشی، گرایشی و رفتاری دارد؛ ساحت‌هایی که می‌توانند در حوزه تعلیم و تربیت به شکوفایی رسیده و در مسیر صحیح پرورش یابند. در سایه تعلیم و تربیت صحیح، جهان‌بینی فرد شکل می‌گیرد و بینش‌ها و گرایش‌های او در مسیر رسیدن به هدف نهایی وجودی انسان جهت‌دهی می‌شود و در نهایت، انسان با پذیرش قدرت مطلق الهی و توجه به ربط و وابسته بودن خود در تمام ابعاد فکری و حرکتی، رفتاری توحیدی و خدامحوری پیدا می‌کند.

    کلید واژگان: قدرت مطلق الهی, تعلیم و تربیت اسلامی, اختیار, علوم انسانی}
  • لیلا افسری، سید صدرالدین طاهری*، عبدالله صلواتی

    تحقیق و واکاوی در خصوص آفرینش جهان،از مسایلی است که همواره ذهن حکما و متکلمین را به خود معطوف کرده است.فلاسفه معتقد به نظام فیض بوده و هندسه جهان را مبتنی بر قاعده «الواحد لا یصدر عنه الا الواحد» ترسیم کرده اند و معتقد به واسطه های فیض در جهان آفرینش می باشند. اما متکلمین اسلامی در برخورد با نظام فیض حکما به دو گروه تقسیم شده اند: گروهی موافق نظام فیض حکما بوده و گروهی نیز مخالفت خویش با نظام فیض حکما را ابراز نموده اند.از بین متکلمین اسلامی مخالف، فخر رازی، سرسخت ترین مخالف نظام فیض حکما به شمار آمده که انتقادات جدی به اصل نظام فیض حکما و مبانی آن وارد کرده است.در مقاله حاضر به بررسی نظام آفرینش جهان از منظر فخر رازی پرداخته می شود و دلایل فخر بر نقد نظام فیض حکما و مبانی آن عنوان می گردد. در نهایت نظر مختار فخر رازی در باب مراتب هستی، که عبارت از صدور بی واسطه تمام مخلوقات عالم از ذات اقدس الهی می باشد با توجه به مبانی مورد پذیرش وی تبیین می گردد و طبقه بندی موجودات، مطابق دیدگاه خاص فخر تشریح می شود.روش کار در مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی می باشد.

    کلید واژگان: فخر رازی, مراتب هستی, قدرت مطلق الهی, نظام فیض حکما, ارواح}
    SEYED SADRADDIN TAHERI *, ABDALLAH SALAVATI

    In the present article, an attempt is made to discuss the opinion of Fakhr Razi as an Ash'ari professional commentator and theologian on the levels of existence and to explain his theological views. What can be deduced from the study of Fakhr's works is that his works can be divided into philosophical theological works and interpretive works, among which his greatest commentary work, the great commentary, has a theological color and smell. Therefore, Fakhr's beliefs in explaining the levels of existence are mostly discussed with a theological approach, and what we see in this approach is the performance of three actions by Fakhr Razi. First, Fakhr considers absolute creation for the universe to be from God and seeks to prove this point. It seeks to shake these foundations and principles, and third, it proposes the theory of "spirits" as an alternative to the theory of the "peripatetic intellect." Therefore, the author's intention in this article is to explain exactly these three actions of Fakhr Razi in explaining the levels of existence and his violations and abrasions.
    The working method in the present article is descriptive-analytical and has been done by referring to first-hand sources and Fakhr libraries.

    Keywords: Fakhr Razi, the levels of existence, absolute divine power, absolute divine knowledge, spirits}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال