جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "کلارک" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «کلارک» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
دییسم به دیدگاهی فلسفی و الهیاتی درباره خداوند، انسان و دین اطلاق میشود. مقاله حاضر تلاشی است برای تحلیل مفهومی دییسم در قرن هفدهم و هجدهم، از طریق ریشه شناسی و روش تحلیلی توصیفی و قصد دارد با استفاده از طبقه بندی کلارک، تقسیمبندی یی کلی از دییسم ارایه کند. تعریف دانشنامه یی دییسم دچار ایهام و ابهام است و رجوع به فرهنگنامه های ریشه شناختی نشان میدهد که در تبدل واژه دیوس به دییسم، ظرایف ریشه شناختی این واژه چندان مورد توجه نبوده است. اما با گونه شناسی کلارک میتوان تمایز دییسم زمانه او از تییسم و گونه های مختلف این تفکر را بهتر شناخت. طبقه بندی چهارگانه کلارکی، بمثابه نخستین گزارش جامع از دیسیم، مدعی است که قرابت و شباهت دییسم به مسیحیت، از نوع اول تا نوع چهارم، بصورت پلکانی از حداقل به حداکثر میرود. دییستهای نوع اول، منکر مشیت الهی هستند، در حالیکه به وحدت، خالقیت و علم خداوند اعتقاد دارند. دییستهای نوع دوم، ضمن باور به گزاره های دییسم نوع اول، قوانین فیزیکی را مشیت الهی می انگارند اما شمول مشیت بر قوانین اخلاقی را نفی میکنند. دییستهای نوع سوم معتقدند مشیت تدبیری خداوند با کمالات اخلاقی او ارتباط دارد و خداوند با صفات عدالت، خیر و درستی بر این جهان حکم میراند. دییسم نوع چهارم، علاوه بر آموزه های فوق، جاودانگی روح و ثواب و عقاب اخروی را نیز میپذیرد. به ادعای کلارک، تمامی انواع دییسم مدرن در انکار وحی مسیحی مشترکند و یکی از تفاوتهای اساسی آنها با ادیان وحیانی، مفهوم شناسی و اعتقاد به وحی الهی است.
کلید واژگان: دئیسم, دئوس, دین طبیعی, ربوبیت, وحی, ظهور الاهی, مشیت, کلارکHistory of Philosophy, Volume:11 Issue: 2, 2021, PP 113 -136Deism is a philosophical and theological view of God, man, and religion. This article is an attempt to conceptually analyze deism in the seventeenth and eighteenth centuries, through etymology and analytical- descriptive method and seeks to provide a general classification of deism using the Clark classification. The encyclopedic definition of deism is ambiguous and the etymological dictionaries show that in the transformation of the word Deus to Deism, the etymological nuances of this word have not been taken into consideration. In contrast, with Clark's typology, one can better understand the distinction of deism from theism and the different forms of this thinking. Clarke's fourfold classification, as the first comprehensive account of deism, claims that from the first to the fourth type of deism, the affinity and similarity to Christianity gradually increases from the minimum to the maximum. The first type denies the providence of God, while believing in His unity, creation, and knowledge. The second type, while believing in the propositions of the first type of deism, considers physical laws as divine providence, but denies the inclusion of providence over moral laws. According to the third type, God’s all-governing providence is related to the moral perfections of God, and God governs this world with the attributes of justice, goodness and righteousness. The fourth type, in addition to the above teachings, also accepts the immortality and doctrine of reward and punishment. According to Clark, all the four (modern) types of deists do not believe in any Christian revelation. The concept and belief in divine revelation is one of the main difference between deism and revealed religions.
Keywords: Deism, Deus, Natural Religion, Divine Lordship, Revelation, Divine Revelation, Providence, Clark -
هدف
هدف محقق در این مقاله، تحلیل و بررسی انتقادی ماهیت باور و نسبت آن با پذیرش، از دیدگاه ون فراسن، جاناتان کوهن، آلستون و کلارک بود. ون فراسن با تفکیک باور و پذیرش درباره یک نظریه علمی، معتقد است پذیرش به معنای کارامد بودن و باور به معنای احتمال شخصی است. کوهن معنای باور را به گرایش به صدق قضیه و معنای پذیرش را حکم به نسبت موجود در قضیه تحویل برده است. آلستون نیز با پذیرش تمایز باور و پذیرش، مشخصه باور را یقین دانسته، نسبت این دو مفهوم را با ایمان بررسی کرده است. کلارک نیز با بیان ویژگی هایی همچون: امتداد زمانی، غیر ارادی بودن و مراتب داشتن باور، بر تمایز آن با پذیرش تاکید دارد. در مجموع، دیدگاه ها در خصوص باور، با تمایز نهادن بین پذیرش و اعتقاد، ماهیت باور را بررسی کرده اند.
روشاین پژوهش به روش توصیف و تحلیل عقلی کوشیده است با مقایسه دیدگاه ها در خصوص چیستی باور، فهمی درخور از آن ارایه دهد.
یافته ها و نتیجه گیری:
مشخصه و ویژگی های باور عبارتند از: 1. رویکردی است از ناحیه فاعل شناسا نسبت به قضیه و نیز امور؛ 2. همواره ناظر به صدق است؛ 3. با احتمال سازگار نیست؛ 4. مستقیما ارادی نیست؛ 5. بین باورهای مبتنی بر حواس و باورهای مبتنی بر سایر منابع باورساز، تفاوت است.
کلید واژگان: باور, پذیرش, ون فراسن, جاناتان کوهن, ویلیام آلستون, کلارک, معرفت شناسیIrainian Journal of The Knowledge Studies in The Islamic University, Volume:24 Issue: 83, 2020, PP 371 -386ObjectivesThe present paper tries to analyze the concept of belief and acceptance while considering the views of Van Fraassen, Cohen, Alston and Clarke. Fraassen, trying to explore scientific theories, has distinguished between belief and acceptance and believed that acceptance means adequacy and belief includes personal probability. Cohen, on the other side, interpreted the belief with the expression of inclination for the truth of the proposition and held that acceptance means assertion (to assert applying the predicate of a proposition for the subject). Alston, affirmed that belief is tied up with certainty and it differs from acceptance. He has explained the relation of these two notions with faith in his works. The author has explained the views of Alston as well. Meanwhile Clarke emphasized on voluntariness of acceptance and held that belief is not voluntary and it comes in degrees. As a conclusion the author compared the views and has held that the belief has with it some features as following: it is a kind of attitude of the knowing subject toward propositions and also things (propositional attitude); it is always considering the truth; it does not come with probability; it is not directly voluntary; and finally there is difference between the beliefs based on senses and the beliefs based on other belief making sources.
MethodThe method of the research is descriptive and rational analysis and comparing opinions about Belief.
Results and Conclusion
The author of the survey concludes the features and indicators of belief as follow: 1- it is an approach from the area of knower in relation to the theorem. 2- it is always truth conductivity 3- not compatible with probability 4- not directly voluntary 5- there is a difference between beliefs based on the sences and beliefs based on othe sources
Keywords: belief, acceptance, van fraassen, kohen, william alston, epistemology
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.