به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « acceptability » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «acceptability» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ریحانه عصارنیا*، مرتضی حسینی شاهرودی
    از دیرباز نقش مردم به عنوان عنصر اصلی تشکیل دهنده اجتماع در اداره جامعه، یکی از مباحث مهم در فلسفه سیاسی بوده است. این بحث از منظر اسلام و فلسفه اسلامی اهمیت ویژه ای می یابد. بر همین اساس، این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه مقبولیت و نقش مردم در حکومت از منظر ملاصدرا چگونه است (سوال)؟در این زمینه با دو دیدگاه متفاوت روبه رو هستیم. دیدگاه اول، فلسفه سیاسی ملاصدرا را فلسفه ای غیر مردمی و اقتدارگرا می داند؛ چنانکه رکن مقبولیت در حکومت جایگاهی ندارد، بلکه مشروعیت تنها رکن اصلی نظام است. اما براساس دیدگاه دوم که مدعای این مقاله را نیز تشکیل می دهد ملاصدرا به حکومت دینی مردمسالار معتقد است که مردم در آن نقش مهمی در انتخاب نوع حکومت و حاکم و یاری او دارند (فرضیه). برای اثبات این مدعا، بخش هایی از مباحث سیاسی ملاصدرا در این حوزه و نیز برخی آیات مربوطه و همچنین سخنانی از پیروان حکمت متعالیه در شرح نظرات سیاسی وی مورد بررسی قرار گرفته است (روش).نویسندگان این مقاله که در پی نشان دادن جایگاه و نقش اساسی مردم در حکومت دینی مردم سالارانه متعالیه بودند (هدف)، به این نتیجه دست یافتند که بر طبق نظر ملاصدرا، در حکومت دینی عقل در زیر نور شریعت و مقبولیت ذیل مشروعیت، جامعه را به مدینه فاضله تبدیل خواهد کرد (یافته ها).
    کلید واژگان: حکومت, فلسفه سیاسی, مشروعیت, مقبولیت, ملاصدرا}
    Reihaneh Asarnia *, Morteza Hoseini Shahrudi
    The role of people in managing a society, since long time ago, has set up the main factor of creating a society as one important issue of political philosophy. This issue has a particular importance in Islam and Islamic philosophy. Accordingly, this essay goes to answer the question "what is the role of people and the position of acceptability in a government as per Mulla Sadra's viewpoint?"There are two different views as to this question. The first view considers Mulla Sadra's political philosophy undemocratic and authoritative. There is no room for the principle of acceptability; however, legitimacy is the main principle of a regime. Nonetheless, according to the second view -the preferred view of the essay-, Mulla Sadra believes in a religious democracy in which people play a major role in preferring the kind of government, electing a ruler and supporting him (hypothesis). In order to prove this claim, the authors have studied related parts of Mulla Sadra's political philosophy, some related verses of the Qur'an, and comments on his political views by the followers of transcendent theosophy (method).In their efforts to show the role of people in a religious democratic government (aim), the authors have come to the conclusion that, according to Mulla Sadra's view, in a religious government, the intellect is under the light of shari'ah (divine law) and acceptability falls under legitimacy, thus the society would be a utopia and an ideal city-state (findings).
    Keywords: Government, political philosophy, legitimacy, Acceptability, Mulla Sadra}
  • حمیدرضا آیت اللهی*

    در باره نظریه علم دینی نظریات متعددی ارایه شده است که هر یک سعی کرده اند نقشه راهی برای آن ارایه دهند. اما آیا این نظریه ها موفق بوده اند؟ آیا توانسته اند تاثیرگذاری اجتماعی در میان فرهیختگان و دانشجویان داشته باشند؟ در این مقاله در نظر است با بررسی عوامل عدم توفیق بسیاری از آنها، الزامات یک نظریه علم دینی موثر و موفق را مطرح کنیم. این الزامات در این عناوین یازده گانه تحلیل می شود: ارایه نمونه های محقق از یک نظریه علم دینی، ارایه راهکار عملیاتی برای محقق شدن آن، فراهم آوردن مقبولیت لازم، داشتن پاسخ مناسب برای تعارض های مفروض بین علم و دین در آن علم، معین ساختن سطح دینی آن علم دینی، تمایز یافتن علم دینی در ادیان و مذاهب مختلف، داشتن انسجام درونی و کفایت تجربی، عدم ابطال یک علم دینی با نسخ برخی مطالب علمی، همخوانی با مجموعه باورهای منسجم دین، مزیت یافتن علم با دینی بودن، تحول پذیر بودن.با توجه به الزامات فوق نظریه مختار نویسنده درباره علم دینی که بتواند موفق و موثر باشد ارایه خواهد شد و ارزیابی خواهد شد که چگونه الزامات مذکور در آن لحاظ شده است.

    کلید واژگان: علم دینی, موفقیت نظریه, مقبولیت, راهکار عملیاتی, سطح دینی}
    Hamidreza Ayatollahy *

    Several theories have been presented about the religious science, each of which has tried to provide a roadmap for it. But have these theories been successful? Have they been able to have a social impact among educators and students? In this paper, by examining the factors of failure of many of them, we consider the requirements of an effective and successful religious science theory. These requirements are analyzed in these eleven ones: providing appropriate examples of a religious science theory, providing an operational solution for its realization, providing the necessary acceptability, having an appropriate response to the supposed conflicts between science and religion in that science, and specifying The religious level of that religious science, the distinction between religious science in different religions, having internal coherence and experiential adequacy, the lack of annulment of a religious science with the manuscripts of some scientific materials, consistency with the set of coherent beliefs of religion, the advantage of becoming religious science in relation to secular science, being transformative.According to the above requirements, the author's theory of religious science that can be successful and effective will be presented and it will be studies how these requirements are considered in it.

    Keywords: Religious Science, Theory Success, Acceptability, Operational Solution, Religious Level}
  • حسین بیات*
    اغلب ریاضی دانان اثباتهای تصویری را به عنوان یک نوع اصیل از اثباتهای ریاضیاتی نمی پذیرند یا در پذیرش آنها تردید دارند. در این مقاله ده ایراد متداول یا احتمالی وارد بر این نوع اثباتها صورت بندی شده و جداگانه مورد ارزیابی نقادانه قرارگرفته است. در هریک از این ایرادها ادعا می شود که اثباتهای تصویری فاقد یکی از ویژگی هایی هستند که برای اثباتهای ریاضیاتی اساسی اند یا باید اساسی باشند: صوری بودن، نمادی بودن، دقیق بودن، اعتمادپذیری، وارسی پذیری، کلی بودن، مشروعیت، خودبسندگی، فراگیر بودن و زایا بودن. اما به نظر می رسد که هیچ کدام از این ایرادها وارد نیست و بنابراین نپذیرفتن این نوع از اثباتها بیشتر معلول عوامل روان شناختی و جامعه شناختی، به خصوص غلبه تلقی صورت گرایانه در جامعه ریاضی و القاء آموزه های صورت گرایانه در نظام های آموزش ریاضی است تا دلایل منطقی یا روش شناختی. ما نه تنها دلایل قوی بر رد کلی و پیشینی این نوع اثبات، به عنوان یک الگوی استنتاجی در ریاضیات، نداریم بلکه دلایل خوبی برای به رسمیت شناختن آن داریم. آنچه در اینجا حائز اهمیت است آگاهی از نقشی است که این نوع از اثباتها در کل ریاضیات دارد یا باید داشته باشد، نه کمتر و نه بیشتر.
    کلید واژگان: اثباتهای تصویری, اعتمادپذیری, مشروعیت, خودبسندگی, مقبولیت, خطاپذیری}
    Hossein Bayat*
    Most mathematicians are reluctant to accept the visual proof as a genuine type of mathematical proof. In this paper, I paraphrase 10, common or new, objections to this type of proof and evaluate them separately and critically. On each of the objections, indeed, at least one of these central features is absent from the visual proofs: formality, symbolicness, rigority, reliability, surveyability, universality, legitimacy, self-sufficiency, uniformity, and fertility.
    The paper argues that none of these objections are accurate. So the rejection of this kind of proofs is mostly due to psychological and sociological factors, especially domination of formalistic attitude among the mathematics community, rather than logical, or methodological reasons. There are not any strong reasons to reject these kinds of proofs, as a pattern of reasoning in mathematics; on the contrary, there are good reasons to accept and recognize them. An awareness of the role of this type of proof in the mathematics as a whole, no less and no more, is of critical importance.
    Keywords: Visual Proof, Reliability, Legitimacy, Self, Sufficiency, Fallibility, Acceptability}
  • حمید پارسانیا، ابراهیم عباسپور*
    در دنیای اسلام، نظام خلافت با استفاده از صبغه الهی و قدسی در عرصه سیاسی- اجتماعی مسلمانان وارد شد. علمای اهل سنت برای رهایی از تنگناهای موجود در جامعه در ذیل این نظام، از ظرفیت فقه و کلام استفاده کرده، این نظام را توجیه کردند. ولی توجیه فقهی کلامی، به تنهایی کافی نیست، بلکه تداوم و استمرار این نظام نیازمند تبیین جامعه شناختی است؛ چراکه اگر ابعاد تئوریک آن بازکاوی نشود، باید بساط آن برچیده شود. ازاین رو، آسیب شناسی اجتماعی این نظام می تواند چگونگی استمرار آن را تبیین کند. لذا ابن خلدون از ظرفیت های فقه و کلام اشعری استفاده می کند و نظام خلافت را بر مدار نظریه عصبیت به لحاظ جامعه شناختی تبیین می کند. این مقاله، چگونگی تبیین ابن خلدون از نظام خلافت و ظرفیت های موجود در جوامع اسلامی را از منظر جامعه شناختی بررسی می کند و با تمرکز به مفهوم «عصبیت» و رویکرد مقبولیت در اندیشه ابن خلدون، که مبتنی بر عصبیت و شوکت است، اصطکاک مبنایی او با مقوله مشروعیت را به نقد کشیده است.
    کلید واژگان: خلافت, تبیین, عصبیت, مشروعیت, مقبولیت, قبیله}
    Hamid Parsania, Ibrahim Abbaspur*
    In Islamic world, the system of caliphate has entered Muslims’ socio-political life with a sacred divine hue. In order to escape the difficulties which encounter the society caused by this system Sunni scholars have refer to fiqh and theology in order to justify this system. But the fiqhi-theological justification is not sufficient per se, and the stability and continuity of this system needs sociological explanation, for without analyzing its theoretical dimensions, it will become groundless. Hence, the social pathology of this system can explain how this system survives. Therefore, Ibn-Khaldun makes use of the capacity of Asharite fiqh and theology and gives a sociological explanation of the system of caliphate basing his view on the theory of fanaticism. This paper investigates the way Ibn-Khaldun explains caliphate system and the sociological view about the existing capacities in the Islamic communities. Then, concentrating on the concept of ‘fanaticism and the approach of acceptability in Ibn-Khaldun’s thought which is based on fanaticism and splendor, the paper criticizes the friction of his fundamentals with the category of legitimacy.
    Keywords: caliphate, explanation, fanaticism, legitimacy, acceptability, tribe}
  • سیدسجاد ایزدهی*، صدیقه صدیق تقی زاده
    تحلیل نوع ارتباط میان اجزاء مرکب واژه «مردم سالاری دینی»، می تواند آثار بسیاری بر ماهیت نظام سیاسی و کیفیت اداره آن داشته باشد. اگر ترکیب میان دو جزء این مرکب واژه، از قبیل ترکیب وصفی باشد، مردم سالاری دینی، دارای هویتی اصیل بوده و نه تنها حیثیت مردم سالاری نظام سیاسی با حیثیت دینی آن، در تنافی نخواهد بود، بلکه معرف هویتی متمایز از نظام سیاسی است که مردم سالاری موجود در آن، مبتنی بر متن دین بوده و عاریت گرفته از نظام غرب نیست. بر اساس این قرائت، سنخ تدبیر مردم در نظام سیاسی، گونه ای خاص از مردم سالاری است که ضمن بومی بودن، و استناد به نص، از مزایای نظام های دموکراتیک و تئوکراتیک برخوردار بوده و از مضرات آنان نیز مبراست. در این نظام سیاسی، مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی، دو روی یک سکه بوده و در کنار هم، برای تحقق نظام سیاسی مردم سالار ضروری می باشند. در حالی که قول به ترکیب اضافی برای این مرکب واژه، مستلزم پذیرش خاستگاه مردم سالاری در غرب، و جای گزاری محتوای دینی برای این شکل از حکومت در نظام اسلامی است.
    کلید واژگان: مردم سالاری, نظام سیاسی, مردم سالاری دینی, ترکیب وصفی, ترکیب اضافی, مشروعیت, مقبولیت}
    Seyyed Sajjad Izadi*, Sedighe Sedigh Taqi Zadeh
    The analysis of the kind of relationship between the components of the word ‘’religious democracy’’ has many effects on the nature of political system and way of managing it. If the combination of these two components is a kind of descriptive combination, religious democracy will have original identity, and thus, not only the democratic prestige of political system will not be in consistent with its religious prestige, but, it will also lead to establishing a kind of identity which is different from the political system in which democracy is based on the content of religion and is not borrowed from the West. Given this perception, people’s management in political system represents a special kind of democracy which, in addition to its being native and founded on the Qur’anic text, has the merits of democratic and theocratic systems and is free from the negative aspects which they have. In this political system, divine legitimacy and people’s acceptability are two sides of one coin and both of them are necessary for achieving a democratic political system. Considering this word combination as an adjunct composition implies accepting the idea of democracy which first appeared in the West and installing the religious content of this kind of government in Islamic system.
    Keywords: democracy, political system, religious democracy, descriptive combination, adjunct composition, legitimacy, acceptability}
  • معصومه موحدنیا
    فلاسفه اخلاق برآنند، که زندگی خیر و نیک انسانی سامان یابد، سامان یافتن زندگی انسان از طریق هدایت رفتار و تصمیمات که مجموع زندگی انسان را سامان می دهد، اتفاق می افتد. سود گرایی با معطوف ساختن اندیشه به نتایج فعل، وظیفه گرا با تاکید بر خود فعل... سعی در هدایت تصمیات انسان دارند، اما همه اینها در شرایط متعین امکان دارد. در شرایطی که انسان به نتایج فعل آگاهی کامل ندارد، و یا به خصوصیات فعل اشراف ندارد، چگونه تصمیم بگیرد. در این شرایط با نوعی ریسک مواجه است. ریسک در لغت خطر و خطرآفرینی است، اما در اصطلاح به «تصمیم در شرایط عدم اطمینان» و «فعلی با پیامدها و صدمات ناخواسته اطلاق می شود. در این شرایط هدایت رفتار مشکل است، زیرا انسان به وضعیتی که فعل در آن قرار می گیرد، وقوف کامل نداشته و خصوصیات آن را نمی داند، بنا براین ممکن است که تصمیمات و رفتار انسان خطری را به دیگران»تحمیل«کند. فیلسوفان اخلاق به تصمیم در شرایط ریسک کمتر توجه نموده اند. از این رو تطبیق معیار های اخلاقی در این شرایط بر مصادیقشان مشکل است و تصمیم در شرایط ریسک، مسائل اخلاقی را ایجاد می کند که ضرورت دارد، فلاسفه اخلاق راهکاری برای آن بیابند. مسائلی مانند»امکان توجیه تحمیل ریسک«،»مقبولیت ریسک«. ریسک از مولفه های گوناگون ترکیب شده، مانند؛ حد و مرز ریسک، در معرض ریسک، تصمیم گیرنده ریسک، سود برنده از ریسک،.... سخن از توجیه ریسک و مقبولیت ریسک در هر یک از مولفه های مذکور می تواند بررسی شود. یک بررسی جامع، نیاز به شیوه ترکیبی است. که مولفه های اختیار، آگاهی، انصاف و عدالت سبب عقلانیت ریسک شده و مولفه سودمند بودن،امکان جبران صدمه و خطر احتمالی، حفظ حقوق اساسی فرد و یا افراد سبب مقبولیت ریسک را شامل می شود.
    کلید واژگان: ریسک, تصمیم, توجیه, مقبولیت}
    Masumeh Movahednia
    Philosophers of morality have aim to improve good life of human, and it is possible by guidance of behavior and crucial decisions. Utilitarianism has taken the focus of mind to outcome of doing, responsibility-inclined has emphasis on the doing are trying to control human decisions, but all of these will be possible in defined condition. How human being can make a decision in a condition which human has no awareness to the consequence of doing or to the features of doing. In this situation human is faced risk. Risk means danger and taking danger, but literally means “decision in uncertainty”. In this condition, it is hard to manage behavior because we have no control on situation in which action happens and we don’t know the features of situation. So there is a possibility which human’s decisions and behavior impose danger to others. Philosophers of morality pay less attention to decision making in situation of risk. Then, adjusting criterion of morality to examples would be hard, and decision in situation of risk would lead to moral issues that begs for solutions by Philosophers of morality. Issues like “the possibility of rationalizing of imposing risk”, “acceptability of risk”. Risk is made of different factors: risk boundary, exposition to risk, decision maker of risk, beneficiary of risk, …. risk justification and acceptability can be considered in any above-mentioned factors. A comprehensive analysis needs combinative method. Factors like willingness, awareness, fairness and justice will cause rationality of risk and factors like benefit, possibility of compensation of damage and potential danger, maintaining people basic rule will cause acceptability of risk.
    Keywords: Risk, decision, justification, acceptability}
  • علیرضا صابریان*

    در عصر حاضر نظام سیاسی مردم سالار با مشارکت سیاسی مردم شکل می‏گیرد.از این رو وجود حکومت برای جوامع بشری ضرورتی است که عقل به آن حکم می‏کند.یکی از خصوصیات مکتب سیاسی اسلام نسبت به سایر مکاتب، فراهم آوردن زمینه مشارکت همه قشرهای مردمی در تمام مراحل تصمیم‏گیری و سرنوشت ساز است. چرا که احکام اسلامی تا روز قیامت باقی و لازم الاجرا بوده و اجرای احکام الهی جز از رهگذر برپایی حکومت اسلامی امکان‏پذیر نیست. مشارکت سیاسی که به موجب آن شخص اراده خود را جهت مشارکت در حاکمیت جامعه به کار می‏برد،از طرفی حق هر شهروند است و از طرف دیگر تکلیف شرعی هر مسلمان است که برای برپایی حکومت دینی و نظارت مستمر بر اعمال حاکمان وارد این مشارکت شود و در صورت عدم مشارکت سیاسی، جامعه دچار هرج و مرج شده و امکان اجرای احکام شریعت از بین خواهد رفت.

    کلید واژگان: مشارکت سیاسی, حق وتکلیف, مشروعیت و مقبولیت, دموکراسی, مردم سالاری دینی}
    AliReza Saberian *

    Nowadays, democratic systems are founded on people’s participation. Islam has given special weight to people’s political participation in all defining stages of decision. Since Islamic judgments are authoritative for ever and without establishing a government, they can never be applied. In the view of Islam, the affairs of community should be directed according to the will of citizens; and it is such an event that its occurrence is resulted in the shadow of political participation of people. Furthermore, permanent oversight over the men of state makes it as a duty for Muslims to participate in socio-political activities and decisions. Otherwise, society would fall victim to chaos and no room would remain for Islamic judgments.

    Keywords: Political Participation, right, duty, Legality, acceptability, democracy, people-oriented}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال