«مردم سالاری دینی» مقوله ای بسیط یا مرکب؟
نویسنده:
چکیده:
تحلیل نوع ارتباط میان اجزاء مرکب واژه «مردم سالاری دینی»، می تواند آثار بسیاری بر ماهیت نظام سیاسی و کیفیت اداره آن داشته باشد. اگر ترکیب میان دو جزء این مرکب واژه، از قبیل ترکیب وصفی باشد، مردم سالاری دینی، دارای هویتی اصیل بوده و نه تنها حیثیت مردم سالاری نظام سیاسی با حیثیت دینی آن، در تنافی نخواهد بود، بلکه معرف هویتی متمایز از نظام سیاسی است که مردم سالاری موجود در آن، مبتنی بر متن دین بوده و عاریت گرفته از نظام غرب نیست. بر اساس این قرائت، سنخ تدبیر مردم در نظام سیاسی، گونه ای خاص از مردم سالاری است که ضمن بومی بودن، و استناد به نص، از مزایای نظام های دموکراتیک و تئوکراتیک برخوردار بوده و از مضرات آنان نیز مبراست. در این نظام سیاسی، مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی، دو روی یک سکه بوده و در کنار هم، برای تحقق نظام سیاسی مردم سالار ضروری می باشند. در حالی که قول به ترکیب اضافی برای این مرکب واژه، مستلزم پذیرش خاستگاه مردم سالاری در غرب، و جای گزاری محتوای دینی برای این شکل از حکومت در نظام اسلامی است.
کلیدواژگان:
مردم سالاری ، نظام سیاسی ، مردم سالاری دینی ، ترکیب وصفی ، ترکیب اضافی ، مشروعیت ، مقبولیت
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1445690
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مقایسه انسان محوری خودبنیاد و خدابنیاد و الزامات آنها با تاکید بر دیدگاه آیت الله خامنه ای
، احمد ابراهیم زاده*
فصلنامه قبسات، تابستان 1403 -
مسئله مصلحت ورزی و فرایند آن در نظام تصمیم گیری حکومت اسلامی
*
نشریه دین و قانون، بهار 1403