جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "complex system" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «complex system» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
How does unconscious matter become conscious? How does our physical part, which lacks consciousness, have such a subjective quality? This is the explanatory gap in the problem of consciousness or the hard problem of consciousness which comes from a physicalist (eliminativist physicalism) point of view. From the opposite point of view, that is, dualism, the mind-body problem has led to the problem of consciousness and the explanation of how our unconscious physical (matter) part (substance) is related to our conscious mental part (substance). If the problem of consciousness is the result of such views (eliminativism and dualism), is it possible to adopt a different perspective so that the problem does not arise at all? Or find a solution for it (maximum answer) or at least determine the right way to solve the problem (minimum answer)? The current research goes into this issue by adopting subjectivism and holism to make its subjective holism theory. Therefore, it gives a positive (maximum and minimum) answer to the above questions.
Keywords: Explanatory Gap, Explanatory Power, Downward Causation, Mind-Body Problem, Complex System, Emergence, Conscious Experience -
از قدیم مساله دو بعدی بودن انسان، یعنی واجد جسم و روح بودن او، مورد مناقشه بوده است. در عصر جدید که فلسفه تجربه گرایی حاکم گردید، بیشتر این نظر رایج شد که اصالت با ماده است و روح و حیات ناشی از فعل و انفعالات ماده هستند. در دهه های اخیر تعداد رو به افزایشی از محققان معتقدند که ذهن (شعور یا روح) مادی است ، اما علم امروز نمی تواند مساله شعور انسانی را توضیح دهد، و این به دلیل پیچیدگی ذهن است. اما علم آینده آن را توضیح خواهد داد. بعضی دیگر، مثلا پوپر، علیرغم اعتقاد به مادی بودن شعور، آن را به دلیل اینکه یک سیستم پیچیده است ، هیچوقت قابل توضیح برحسب فعالیتهای مغز نمی دانند. اما ، از نظرعده ای از سرآمدان علم معاصر شعور مادی نیست و آنها آن را هیچوقت قابل توضیح به وسیله علم تجربی نمی دانند. از گروه اخیر ، عده ای شعور را افاضه خاص خداوند تلقی می کنند. متاسفانه اظهارات جالب بعضی از سرآمدان علم معاصر در مورد شعور، در دهه های اخیر، کمتر به محیط ما منتقل شده است. در این مقاله سعی می شود تا مروری بر برخی از تحولات اخیر و رویکردهای مختلف نسبت به مسئله شعور و روح از منظر حکمای اسلامی و عالمان معاصر غربی صورت گیرد.
کلید واژگان: روح, شعور, ماده, غیرمادی, سیستم پیچیده, علم تجربیFrom the old times dualism, i.e. human beings' ownership of a body and a spirit , has been a controversial problem. With the dominance of positivism in modern times, the dominant view was the principality of matter and that spirit is a byproduct of matter.In recent decades a number of scientists consider the spirit to be material but it cannot be explained in terms of present science. On the other hand, some believe that due to its complexity it can never be explained by science. But some very eminent scientist of our era believe that it is immaterial. Among this group some consider the human spirit to be an effusion from God
Keywords: Spirit, Consciousness, Matter, Immaterial, complex system, empirical science -
هرچند ماژولاریتی گسترده ذهن فرضیه محبوبی در علوم شناختی است، اقبالی در فلسفه ندارد. در این مقاله با پرداختن به خاست گاه نادرست ماژولاریتی گسترده یعنی خاست گاه فودوری آن، به معرفی خاست گاهی دیگر، یعنی آرای سایمون، برای فرضیه ماژولاریتی گسترده پرداخته می شود. هم چنین استدلال هایی در پذیرش ماژولاریتی گسترده ذهن بیان می گردد. در نهایت نیز با پاسخ به دو نقد مهم درباره دو ویژگی مهم ماژولاریتی گسترده، ویژگی کپسوله بودن و قلمرو-ویژگی، تلاش می شود راه پذیرش ماژولاریتی به سان فرضیه ای درست درباره ذهن فراهم آید.
کلید واژگان: ماژولاریتی گسترده ذهن, ماژول, کپسوله بودن, قلمرو-ویژه بودن, فودور, سایمون, زیرسیستم کمابیش تجزیه پذیر, سیستم پیچیدهMassive Modularity Hypothesis of Mind assumes that the mind is composed largely, or perhaps even entirely, of modules. Since the publication of Modularity of the Mind (Fodor, 1983) modularity has occupied a central role in the studies of mind and cognitive science. But in philosophy there is no agreement about this role. In this paper, first I propose that many of these problems are the effects of the Fodorian base of Massive Modularity Hypothesis, and then I suggest taking Simon’s works on complexity as a proper base for modularity. In the last section of this paper, I consider two common characteristics of mind, i.e. domain- specificity and encapsulation, and argue that in shadow of Massive Modularity Hypothesis these characteristics can be explained better.
Keywords: Module, Massive Modularity of Mind, Encapsulation, Domain- Specificity, Fodor, Simon, Complex System, Nearly Decomposable Subsystem
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.