جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "consequences" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «consequences» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
جهانی شدن مرزهای سیاسی و اقتصادی را کمرنگ، ارتباطات را گسترش و تعامل فرهنگ ها را افزون می نماید. یکی از مهمترین حوزه هایی که در موضوع جهانی شدن طرح می شود، رابطه ی دین و جهانی شدن است. از اینرو هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن در مکتب شیعه و آثار و پیامدهای ناشی آن در باور دینی جامعه اسلامی شیعه می باشد. روش تحقیق این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ زمانی مقطعی و از نوع توصیفی - پیمایشی و در سال 1402 انجام شده و ابزار گردآوری آن ترکیب دو پرسشنامه، باور دینی نجفی(1385) و ساخته محقق می باشد. پرسشنامه محقق با توجه به تحقیقات انجام شده و در نظر گرفتن چالش ها و فرصت ها در زمینه جهانی شدن و آثار اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تنظیم شده است. جامعه آماری شامل 158 نفر از کاربران شبکه های اجتماعی میباشند. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه از آزمون KMO و بارتلت و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. بنابراین اعتبار پرسشنامه محقق برابر 782/0 و باوردینی برابر 762/0 و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر 975/0 می باشد. یافته ها نشان می دهد جهانی شدن باعث تاثیر وجود خداوند و نقش موثر آن بر زندگی انسان، اقتدار دین شیعه و باعث اتحاد ملتها و برقراری عدالت می شود. همچنین از آثار سوء پدیده جهانی شدن در مکتب شیعه ورود فرهنگ غرب و تجمل گرایی به کشور و استفاده از شبکه های اجتماعی و تاثیر سوء بر رفتار اجتماعی شیعیان می شود. همچنین بین پدیده جهانی شدن در مکتب شیعه بر باور دینی اسلامی شیعه رابطه مثبت معنادار وجود دارد (p<0.01).
کلید واژگان: مکتب شیعه, جهانی شدن, باور دینی, آثار و پیامدهاGlobalization diminishes political and economic borders, expands communication and increases the interaction of cultures. One of the most important areas that is proposed in the topic of globalization is the relationship between religion and globalization. Therefore, the purpose of this research is to investigate the effect of globalization in the Shia school and its effects and consequences in the religious belief of the Shia Islamic society. The research method of this research is in terms of practical purpose, in terms of cross-sectional time and descriptive-survey type, and it was carried out in 1402, and the collection tool is a combination of two questionnaires, Bawar Dini Najafi (1385) and made by the researcher. The researcher's questionnaire has been organized according to the conducted research and taking into account the challenges and opportunities in the field of globalization and religious, social, cultural and political works. The statistical population includes 158 users of social networks. KMO and Bartlett tests and Cronbach's alpha coefficient were used to measure the validity and reliability of the questionnaire. Therefore, the validity of the researcher's questionnaire is equal to 0.782, religious belief is equal to 0.762, and its reliability with Cronbach's alpha is equal to 0.975. The findings show that globalization causes the effect of the existence of God and its effective role on human life, the authority of the Shia religion, and causes the unity of nations and the establishment of justice. Also, one of the bad effects of globalization in the Shiite school is the entry of Western culture and luxury into the country, the use of social networks and the bad effect on the social behavior of Shiites. Also, there is a significant positive relationship between the phenomenon of globalization in Shia school and Shia Islamic religious belief (p<0.01)..
Keywords: Shia School, Globalization, Religious Belief, Effects, Consequences -
فصلنامه اندیشه نوین دینی، پیاپی 76 (بهار 1403)، صص 101 -120
در «نظریه جواز تعبد به ادیان» کوشیده شده تا قطع اصولی را به عنوان یک معرفت مطلق و معتبر در تفسیر دین و مواجهه ی با ادیان و معارف متکثر، پیشنهاد و معرفی شود. هر چند در مورد قطع اصولی، مباحثی در علم اصول مطرح شده است، اما هرگز قطع اصولی به عنوان پیشنهادی برای مواجهه با ادیان و روش تفسیر دین از سوی متفکران فلسفه دین تنظیم و ارائه نشده بود، از این رو می توان نظریه حاضر را یک نظریه نو و جدیدی در «فلسفه دین» به شمار آورد. فرضیه نگارنده این است که نظریه مذکور دارای لوازم و پیامدهایی علمی و عملی باشد، از این رو می کوشد این نظریه را با روشی تحلیلی انتقادی ارزیابی کرده و آثار و پیامدهای آن را بیان کند. پرسش تحقیق این است که آثار و لوازم منطقی نظریه چیست و از این منظر چه نقدهایی بر آن وارد می شود؟ یافته های تحقیق حاکی از آن است که نظریه تعبد مستلزم پیامدهای علمی و مخاطرات اجتماعی فراوانی از جمله: پلورالیسم دینی، نسبیت معرفت، شکاکیت، و ممنوعیت امربه معروف و نهی از منکر می باشد.
کلید واژگان: دین, مذهب, نظریه تعبد, قطع اصولی, مذهب احتمال, پیامدها, لوازم منطقیAndishe-Novin-E-Dini, Volume:20 Issue: 76, 2024, PP 101 -120In the theory of "the innate respect to all religions" it has been tried to propose and introduce the usuli qat` as an absolute and valid knowledge in the interpretation of religion and facing multiple religions and teachings. Although some debates have been raised in the science of fundamentals regarding the usuli qat`, but it was never formulated and presented as a proposal for dealing with religions and the method of religious interpretation by the thinkers of the philosophy of religion, therefore, the current theory can be considered a new theory in "Philosophy of Religion". The writer's hypothesis is that the mentioned theory has scientific and practical applications and consequences, therefore he tries to evaluate this theory with a critical analytical method and express its effects and consequences. The research question: what are the works and logical consequences of the theory and what criticisms are made on it from this point of view? The findings of the research indicate that the theory of innate respect/ta`abbud entails many scientific consequences and social risks, such as: religious pluralism, relativity of knowledge, skepticism, and ordering of what is good and prohibiting what is bad.
Keywords: Religion, Denomination, Theory Of Innate Respect, Usuli Qat`, Probability Way, Consequences, Logical Consequences -
زمینه
رهبری اخلاقی به عنوان رویکرد نوین در چشم انداز رهبری پا به عرصه ظهور گذاشته و با اولویت دادن به اخلاقیات در سازمان، زمینه ایجاد و ارتقای اثربخشی فردی و سازمانی را فراهم نموده است. بر همین اساس نیز هدف این تحقیق شناسایی پیامدهای رهبری اخلاقی با استفاده از رویکرد فراتحلیل بود.
روشتحقیق حاضر مطالعه ای مروری در زمره پژوهش های فراتحلیل بود . جامعه مورد بررسی پژوهش، شامل مقالات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی در زمینه رهبری اخلاقی از سال 1389 تا تابستان سال 1398 بود که 48 مورد با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهش های منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته هایافته های فراتحلیل نشان داد که از بین پیامدهای رهبری اخلاقی، 33.33% دارای اندازه اثر کمتر از 3/0، 35.9% دارای اندازه اثر بین 5/0-3/0 بوده و 30.8% اندازه اثر بالای 5/0 داشتند.
نتیجه گیرینتایج فراتحلیل نشان داد که از بین پیامدهای رهبری اخلاقی، به ترتیب متغیرهای قصد ترک شغل (688/0-)، دلبستگی شغلی (670/0)، اثربخشی رهبری (655/0)، رفتار شهروندی سازمانی (622/0)، توانمندسازی کارکنان (605/0)، مدیریت استعداد (583/0)، عدالت سازمانی (578/0)، جو اخلاقی (541/0)، عملکرد شغلی (526/0)، مشتری مداری (512/0)، رفتارهای انحرافی (504/0-)، حمایت سازمانی ادراک شده (500/0) اندازه اثر زیاد (بالای 5/0) داشتند.
کلید واژگان: رهبری اخلاقی, فراتحلیل, پیامدهاBackgroundEthical leadership has emerged as a new approach in the field of leadership and it has provided the foundation for creating and enhancing individual and organizational effectiveness by prioritizing ethics in the organization. Accordingly, the purpose of this study is to identify the consequences of ethical leadership using a meta-analysis approach.
MethodThe present study is descriptive in terms of purpose, practical in terms of usage and quantitative in terms of type of data. The study population consists of articles published in scientific journals in the field of ethical leadership from 2010 to 2019, that 48 cases were entered through meta-analysis process with a non- random purposive sampling method. Selected studies were analyzed using CMA2 software (Comprehensive Meta-Analysis Software).
ResultsFindings showed that among the consequences of ethical leadership, 33.33% had an effect size less than 0.3, 35.9% had an effect size between 0.3 and 0.5, and 30.8% had an effect size above 0.5.
ConclusionFindings showed that among the consequences of ethical leadership, intention to quit (-0.688), job engagement (0.670), leadership effectiveness (0.655), organizational citizenship behavior (0.622), employee empowerment (0.605), Talent management (0.583), Organizational justice (0.578), Ethical climate (0.541), Job performance (0.526), Customer orientation (0.512), Deviant behaviors (-0.504) and Perceived organizational support (0.500) had high effect size (above 0.5).
Keywords: Ethical leadership, Meta-analysis, Consequences -
زمینه
شناسایی پیشایندها و پسایندهای سرپرستی توهین آمیز می تواند شناخت جامع تری از رهبری در سازمان ها ارایه دهد، بر این اساس هدف این تحقیق طراحی و اعتبار سنجی مدل سرپرستی توهین آمیز در بیمارستان های دولتی استان کرمان بوده است.
روشروش پژوهش آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) بود، در بخش کیفی از روش داده بنیاد بهره گرفته شد، جامعه اعضای هیات علمی، خبرگان و متخصصان بودند، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 10 نفر از خبرگان مصاحبه به عمل آمد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تجزیه و تحلیل داده ها در این بخش با استفاده از کدگذاری در نرم MAXQDA صورت پذیرفت. در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه شامل کلیه مدیران و کارکنان بیمارستان های دولتی استان کرمان بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 372 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامه محقق ساخته بود، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS انجام شد.
یافته هانتایج تحقیق نشان داد مقوله ویژگی فردی رهبر با تعداد 169 تکرار کد در رتبه اول می باشد، عوامل سازمانی با تعداد کد 120 در رتبه دوم می باشد و تبعات منفی سازمانی با 49 کد در رتبه سوم قرار دارد. بررسی کمی روابط بین متغیرها، نشان داد ضریب مسیر پیشایندها و پسایندهای سرپرستی توهین آمیز بر سرپرستی توهین آمیز تاثیرگذار بوده است.
نتبجه گیری:
نتایج تحقیق نشان داد که مدل سرپرستی توهین آمیز در برگیرنده پیشایندهای عوامل محیطی، ویژگی های فردی رهبری و ویژگی های زیر دستان و پسایندهای تبعات منفی فردی، تبعات منفی سازمانی و عوامل سازمانی می باشد.
کلید واژگان: سرپرستی توهین آمیز, رهبری غیر اخلاقی, پیشایندها, پسایندها, بیمارستان های دولتیBackgroundIdentifying the antecedents and consequences of abusive supervision can provide a more comprehensive understanding of leadership in organizations, based on this, the aim of this research was to design and validate the model of abusive supervision in public hospitals in Kerman province.
MethodThe research method was mixed exploratory (qualitative-quantitative), in the qualitative part, the foundation's data method was used, the participants of the qualitative part were faculty members, experts and specialists, using the purposeful sampling method, interviews with 10 experts It was done, the theoretical saturation law was used to determine the desired sample size. The data collection tool in the qualitative part of the interview was a semi-structured interview and the analysis of the data collected in this part was done using coding in MAXQD software. A descriptive survey method was used in the quantitative part. The statistical population of this department included all managers and employees of government hospitals in Kerman province, numbering 12,000 people. Using simple random sampling, 372 people were selected as a statistical sample for investigation. The data collection tool in the quantitative part of the research was a researcher-made questionnaire extracted from the interview, the data analysis in this part was done using the structural equation model in Smart PLS software.
ResultsThe results of the research showed that the leader's personal characteristics category is in the first place with 169 code repetitions, organizational factors are in the second place with 120 codes, and negative organizational consequences are in the third place with 49 codes. Quantitative examination of the relationships between variables showed that the path coefficient of the antecedents and consequences of abusive guardianship had an effect on abusive guardianship.
ConclusionThe results of the research showed that the model of abusive supervision includes the antecedents of environmental factors, the individual characteristics of leadership and the characteristics of subordinates, and the consequences of individual negative consequences, negative organizational consequences, and organizational factors.
Keywords: Abusive supervision, Unethical leadership, Antecedents, Consequences, Public hospitals -
زمینهبا پیچیده تر شدن روزافزون سازمان ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسئولانه در محیطهای کاری توجه مدیران و صاحبنظران به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف شده است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای اخلاق کار در سازمان با استفاده از رویکرد فرا تحلیل است.
تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی است که با استفاده از رویکرد فراتحلیل انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا، و تحقیقات چاپ شده در مجلات علمی- تحقیقی درباره پیامدهای اخلاق کار در سازمان بوده که در طول 15 سال گذشته (1 3 95-1 3 8 0) در زمینه اخلاق در داخل و خارج از کشور انجام شده است که تعداد 24 تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی-هدفمند که ملاک های درون گنجی را داشتند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شده است. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز از یک فرم کدگذاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار CMA2 (محاسبه اندازه اثر) انجام شد.
از میان 24 تحقیق انجام شده، 9 تحقیق (5/37 درصد) دارای اندازه اثر زیر 3/0 بوده و تعداد 7 تحقیق (2/ 29 درصد) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 بوده و همچنین تعداد 8 تحقیق (3/33 درصد) اندازه اثر بالای 5/0 دارند.کلید واژگان: اخلاق کار, فراتحلیل, اندازه اثرBackgroundManagers and experts have focused on work ethics and ethical management due to the increasing complexity of organizations and rates of unethical, illegal and irresponsible behavior in workplaces. The present study aimed to identify consequences of work ethics in organizations using a meta-analysis approach.MethodThe research was descriptive in terms of objective and had a meta-analysis approach. The statistical population consisted of doctoral and master's theses, and published papers in scientific-research journals on consequences of work ethics in domestic and foreign organizations during the past 15 years (2001-2016). A total of 24 studies with inclusive criteria were included in the meta-analysis using a non-random and purposive sampling method.ResultsAmong 24 studies, 9 studies (37.5%) had effect sizes of less than 0.3; 7 ones (29.2%) had effect sizes of 0.3 to 0.5; and also 8 ones (33.3%) had effect sizes of greater than 0.5.ConclusionMeta-analysis results and effect size findings according to Cohen's table (1988) indicated that variables namely the work life quality, job satisfaction, commitment, job stress (negative relationship) and competitive advantage had maximum effect sizes. The service quality, organizational alienation (negative relationship), task performance, stress (negative relationship), productivity and integrity had moderate effect sizes; and task identity, deviant work behavior, and hard working had minimum effect sizes.Keywords: Work ethics, Consequences, Meta, analysis, Effect size -
پس از توحید، بیشترین آیات قرآنی مربوط به موضوع «معاد» است، تا جایی که گفته شده بیش از یک سوم آیات درباره جهان پس از مرگ بوده و بسیاری از آنها بیانگر آثار ایمان یا پیامدهای انکار معاد هستند؛ زیرا ایمان به معاد ضامن اجرای قوانین الهی و زمینه ساز نیل آدمی به کمال نهایی و سعادت ابدی است و این خود به نحوی گویای اهمیت ایمان به معاد و لزوم توجه به آن است. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی در یک بررسی قرآنی، در باب پیامدهای انکار معاد به تبیین این موضوع می پردازد که ایمان نداشتن به معاد چگونه تاثیری بر سرنوشت آدمی دارد. آیا پیامدهای انکار معاد تنها در زندگی اخروی انسان نمودار می شود یا زندگی دنیوی او را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ در این نوشتار، سعی بر آن است تا حقایق مزبور از طریق آیات قرآنی فحص و بررسی گشته و طرحی نو در این زمینه ارائه گردد.کلید واژگان: پیامدها, آثار, انکار معاد, منکران معاد, عدم ایمان به معادAfter monotheism, most Quranic verses deal with the subject of the Resurrection.
More than one-third of the verses in the Quran is considered to be about the hereafter, many of which elaborate on the effects of the belief in or consequences of rejection the idea of the Resurrection, because the belief in the Resurrection guaranties the implementation of divine laws and paves the way for attaining ultimate perfection and eternal happiness, and this shows, in some way, the importance of the belief in the Resurrection and necessity of paying attention to it. Using an analytical-descriptive method, this paper explains the consequences of rejecting the idea of the Resurrection and the impact of unbelief in the hereafter on man destiny. Do the consequences of denial of the Resurrection affect only the life of man in the hereafter or his life in this world, as well? This article attempts to analyse the aforementioned facts in the light of Quranic verses and presents a new plan in this regard.Keywords: consequences, impacts, rejection of the idea of the Resurrection, those who reject the idea of the Resurrection, unbelief in the Resurrection -
یکی از مسائل مهم ادیان ابراهیمی مسئله ایمان است. پولس رسول و فخر رازی، دو متفکر در دو حوزه دینی اسلام و مسیحیت، در این باره به تفصیل اظهار نظر کرده اند. پولس رسول در بحث از نتایج ایمان از نجات، عادل شمردگی، زندگی جدید، ایمنی از شرور و دشمنان، آرامش و دریافت وعده های خداوند سخن می گوید. فخر رازی نیز معتقد است ایمان عقاب کفر را از بین می برد. وی آمرزش گناهان، امنیت دنیا و آخرت، رزق کریم، بهشت و آسایش ابدی، عزت و محبت را از نتایج ایمان می داند. نظرات این دو متفکر درباره نتایج ایمان قابل مقایسه است؛ این مقاله، با روش توصیفی، تحلیلی و مقایسه ای به بررسی دیدگاه های آن دو در باب نتایج ایمان می پردازد. این بررسی نشان می دهد که هر دو نجات، آرامش، امنیت، آمرزش گناهان و زندگی جدید را از نتایج ایمان می دانند. البته تفاوت هایی در نظرات آن ها نیز وجود دارد.
کلید واژگان: ایمان, نتایج, پولس, فخر رازی, آمرزش, آرامشOne of the most important issues of Abrahamic Religions is faith. Paul the Apostle and Fakhr Rāzī، two thinkers in two religious fields of Christianity and Islam، have expressed their opinions in details in this regard. In discussing the consequences of faith، Paul the Apostle talks about salvation، justness، new life، security from devils and enemies، calmness and reception of God’s promises. Fakhr Rāzī also believes that faith would remove the punishment of blasphemy. He views forgiveness of sins، safety in this world and the Hereafter، noble sustenance، Paradise and eternal well-being، dignity and affection as being among the consequences of faith. The views of these two thinkers concerning the consequences of faith are comparable. The present article addresses their viewpoints on the consequences of faith with a descriptive، analytical، and comparative method. This survey indicates that both consider salvation، calmness، security، forgiveness of sins، and a new life as the consequences of faith. However، there are some differences in their opinions as well.Keywords: faith, consequences, Paul, Fakhr Razi, forgiveness, calmness -
Although in Koran, other Divine books and a lot of Traditions, God has been negated of similar and like; but He has been described to have model and exemplar. To representing the soul to God has been more noticeable inGnostists’ statements, and has been used by various terms. Among them, MollaSadra by utilizing from mystical and religious doctrines, has considered particularly modeling the human self, and in his works has achieved two-way results. Since the human soul has been considered for nature, attributes and actions as example of God; so by knowing the self can conceive God better; as by knowing God, may access to self-cognition, and other consequences. The signification note is that the use of such attitude by MollaSadra is deliberate and exactly methodical, and includes of much ontological, anthropological and epistemological consequences; So it seems that its understanding and satisfying value is better than intellectual arguments for solving some philosophical and doctrines problems, and in cases, it has substituted instead of certain intellectual reason or has covered its deficiencies.Keywords: modeling the soul, likeness, exemplar, religious doctrines, Mystical proverbs, simile position, consequences
-
It can be deduced from the Hadith of "one who dies..." that the Imam cited in this hadith due to the responsibilities he has undertaken is endowed with characteristics of his own not common to other rulers. Therefore, any failure or transgressing of such Imam would result in death of jaheliya sort. Characteristics and qualifications of Imam are stated in this hadith and other reliable sources. Reflection on this hadith and its implications without any prejudices will provide theoretical and practical results for Muslims.Keywords: Hadith of one who dies..., Imam, knowledge, death of jaheliya sort, implications, consequences
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.