به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "dwelling" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «dwelling» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی dwelling در مقالات مجلات علمی
  • محسن کرمی*، عاطفه وکیلی

    نسبت هنر با زندگی همواره از مهم ترین مسایل مورد توجه فیلسوفان هنر بوده است. مارتین هیدگر از فیلسوفان بزرگی است که هنر در اندیشه اش نقشی محوری به عهده دارد و، بنابراین، در جستار حاضر به کاوش در باب نسبت هنر با زندگی در اندیشه او پرداختیم و کوشیدیم با استفاده از تحلیل فلسفی، هرمنوتیک و تحلیل گفتمان دریابیم که هیدگر قایل به چه نسبتی میان هنر و زندگی بوده است.باری، هیدگر هنر را به مقام راه نجات آدمی آدمی برمی کشد و معتقد است که هنر می تواند در مواجهه ما با مسایل وجودی مان کمک کار ما باشد. و به گمان او، البته، این نجات بخشی تنها از عهده هنر بزرگ برمی آید، هنری که بتواند از پس وظایفی در قبال زندگی بشر بربیاید.کار دوم این جستار کشف و احصاء این وظایف از دل فلسفه هنر هیدگر بود. به نظر می رسد که هنر این وظایف را در قبال زندگی بشر دارد: برگشودن عالم، تقدیس آن، فهم چگونه زیستن، آفریدن قوم، آزادی، بیرون کشیدن از روزمرگی، ایجاد تفاوت وجودشناسانه، و زایش عالم معنادار از دل یک زمینه بی معنا و رازآمیز.و در نهایت، کار سومی که بدان پرداختیم این بود که، از نظر هیدگر، هنر چگونه و از چه راه هایی می تواند این وظایف را به انجام برساند و، به تعبیری، آدمی را نجات دهد. بر طبق آراء او، هنر از طریق موضوع قراردادن، تکرار، نشان دادن وجه دیگر امور، فراهم آوردن تجربه شورمندی، پرداختن به جزییات، نشان دادن خطوط ساده و اساسی عالم، و فاصله گرفتن از امور می تواند از عهده وظایف پیش گفته بربیاید.

    کلید واژگان: حقیقت, سکنی گزیدن, معنای زندگی, وجود, هنر بزرگ
    Mohsen Karami *, Atefeh Vakili

    The relation between art and life has always been a most important problem that philosophers have paid attention to. Martin Heidegger is one of the great philosophers that art has a central role in his thought, and so in this essay we explored the relation between art and life in his thought and by way of philosophical analysis, hermeneutics and discourse analysis attempted to find that what relation between art and life Heidegger believe in.Heidegger elevates art to a way of human salvation and believes that art can help us in the face of our existential problems. And, for him, this salvation can only be done by great art, that it can fulfill its responsibilities to human life.The second task of this essay was to discover and enumerate these tasks from the heart of Heidegger's philosophy of art. The art seems to have the following duties towards human life: opening the world, making it holy, understanding how to live, creating a people, freedom, taking it out of everyday life, making ontological differences, and giving birth to a meaningful world out of a meaningless and mysterious context.Finally, the third task we dealt with was how, in Heidegger's view, art could accomplish these tasks and in a sense save men. According to him, art can accomplish the tasks by thematizing, repeating, showing the other side of things, providing a passionate experience, paying attention to details, showing the simple and basic lines of the world and distancing oneself from things.

    Keywords: truth, dwelling, meaning of life, Being, great art
  • محمدرضا پورمحمدی، فرهاد برندک*
    هدف
    مسیله اساسی پیش روی انسان شهرنشین امروز، زندگی در دنیایی نامتعادل و بیگانه است؛ دنیایی که بسیاری از بخش های آن خارج از حوزه اختیار و عمل او شکل می گیرد. از آنجایی که دنیای اجتماعی تا حد زیادی ذهنی است و ادراکات فردی نقش مهمی در شکل دادن به چگونگی مشاهده مردم از جهان پیرامون خود دارد، در پژوهش حاضر مسیله سکونت شهری مدرن مورد بازنمایی قرار می گیرد. ما پنجره های شکسته را به عنوان نقطه اساسی در این فهم مشترک از سکونت شهری مدرن و فیلم ایثار آندری تارکوفسکی را نمونه موردی این مطالعه قرار می دهیم. لذا سوال پژوهش این گونه مطرح می شود که بازنمایی سکونت شهری مدرن متاثر از تیوری پنجره های شکسته چگونه است؟روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که بر مبنای رویکرد استفهامی و با بهره گیری از نشانه شناسی سوسور به استخراج مفاهیم مربوط به موضوع بازنمایی (سکونت شهری مدرن) پرداخته و با استفاده از تیوری داده بنیاد در جهت نظریه پردازی برای سکونت شهری مدرن، پیرامون تیوری پنجره های شکسته اقدام می گردد.یافته ها: پنجره های شکسته، برداشتی از گسست، آنومی و زیست ناپذیری در سکونت شهر مدرن را بازنمایی می کند که به عنوان "پدیده محوری" در کدگذاری مورد نظر است. پنجره های شکسته ای که با مدرنیته حاصل شده و راهبرد پیشنهادی برای آن عینیت بخشی به حقیقت مطلق می باشد. خودآگاهی، شرایط زمینه ساز و معنویت، شرایط مداخله گر در نظریه پردازی پیشنهادی قلمداد می شوند. گفتنی ست سکونت انسان یکی از مهم ترین اشکال سازمان دهی اجتماعی فضا بوده که اینجا «وحدت مکان مند جسم، ذهن و روح» بازتعریف می شود.نتیجه گیری: آنچه به عنوان نقطه اشتراک بنیادین ایثار تارکوفسکی و پنجره های شکسته و سکونت شهری مدرن قابل طرح بوده این است که: عدم پیوند امر کلی (اینجا؛ جهان درونی/سوبژکتیو یا تاریخ مندی سکونت) با امر جزیی (جهان بیرونی/ ابژکتیو یا سکونت صوری) موجب جزم گرایی (تشدید شرایط سکونت ناپذیری) می گردد. منظور از سکونت صوری، تمام قواعد سفت و سخت منجرشونده به زیست پذیری یکسان شهروندان است.
    کلید واژگان: آندری تارکوفسکی, پنجره های شکسته, سکونت, شهر مدرن, فیلم ایثار
    Mohammadreza Pourmohammadi, Farhad Barandak *
    The basic problem of urban man today is to live in an unbalanced and alien world; A world in which many parts are formed outside the sphere of human discretion and action. Since the social world is largely subjective and individual perceptions play an important role in shaping how people view the world around them, in the present study the issue of modern urban living is represented. We cite Broken Windows as a focal point in this shared understanding of modern urban Dwelling and Tarkovsky's Sacrifice as a case study. The research question is how the representation of modern urban Dwelling is influenced by the theory of broken windows? The present study is of qualitative type that is based on an abductive approach; Also, by using Saussure's semiotics, concepts related to the subject of representation (dwelling in modern city) are extracted and using the Grounded Theory method, the theory of broken windows in modern urban dwelling is recognized. The case study is "The Sacrifice by Andrei Tarkovsky (1986)". “The broken windows" represents a sense of rupture, anomie, and uninhibitedness in modern city dwelling that is considered an "Axial phenomenon" in coding. The broken window has been created with modernity and its strategy is the objectification of absolute truth. Self-awareness is the underlying condition and spirituality is considered as the intervening condition in the present approach. The place of Human's dwelling is one of the most important forms of social organization of space, which in the present study means the spatial unity of body, mind, and soul. What can be proposed as the fundamental common point of Tarkovsky's Sacrifice and the Broken Windows and modern urban Dwelling is that: Lack of connection between the general and the particular matter leads to the emergence of dogmatism. Formal Dwelling means all the strict rules that lead to the equal viability of citizens.
    Keywords: Andrei Tarkovsky, Broken Windows, Dwelling, Modern City, The Sacrifice Film
  • خاطره سبحانیان، محمدجواد صافیان*

    زندگی انسان به گونه ای اجتناب ناپذیر با محیط زیست و طبیعت پیوند خورده است؛ انسان بر زمین اقامت دارد و بنابراین وابستگی و تعلق او به زمین و موجودات دیگر پیش فرض همه نسبت های دیگر او محسوب می‎شود. اما عمدتا این نسبت به تدریج به صورت نادیده گرفتن یک طرف؛ یعنی محیط زیست و بهره‎وری از آن در جهت خواست طرف دیگر، انسان، درآمده است. این نسبت، نسبتی مبتنی بر تفکر سوژه-ابژه و دیگر بودگی محیط زیست است. ادامه این وضعیت به حیات زمین و همه موجودات آن آسیب جدی خواهد رساند. هیدگر که تاریخ تمدن غرب را تاریخ غفلت از وجود می داند، ریشه های عمیق نسبت کنونی بشر با طبیعت و در نتیجه بحران زیست‎محیطی را در تلقی خاصی از موجودات می داند که بر اساس آن موجودات به متعلقات صرف شناسایی بشری، جهت تسلط بر آنها تنزل یافته اند. هیدگر چنین نسبتی با موجودات و کل طبیعت را نسبتی سوبژکتیو دانسته و می کوشد با طرح مساله وجود و در-جهان-بودن و هم جواری آدمی با موجودات و سکنی گزیدن او در زمین براساس دوستی و نفی دوگانه انگاری، تقابل انسان با طبیعت را منتفی سازد.

    کلید واژگان: محیط زیست, سکنی گزیدن, سوبژکتیویسم, اومانیسم, حقوق حیوانات
    Khatereh Sobhanian, MohammadJavad Safian *

    Human life is inevitably linked with the environment and nature. Water, air, food, etc all are guarantors of the survival of human life and activities on earth. Humans reside on the earth, and so their dependence on the earth and other beings is supposed to be all other proportions of them. But mostly the relation gradually ends up neglecting one side, the environment, and using it as a resource in favor of human on the other side. This relation is based on the dominant thinking of the subject-object and neglect of other environmental values. The continuation of this situation will seriously damage the life of the earth and all beings. Martin Heidegger, a contemporary German philosopher who considers the history of Western thought as a history of neglect of being, believed that the deep roots of the current human relationship with nature and environmental crisis are in the particular perception of beings according to which beings are considered as mere human’s objects for domination of them. Heidegger considers such a relation to beings and the whole of nature as a subjective relation and attempts to solve the problem by means of the question of being and dwelling in the earth on the basis of friendship and the negation of dualism.

    Keywords: Environment, Dwelling, Subjectivism, Humanism, Animals Rights
  • فلورا عسکری زاده*، احسان پویافر، سیدجواد میری

    در این مقاله سعی شده تا  بر اساس تفکر هایدگر یک راه شرقی؛ یعنی کتاب مکالمات، تفکرکنفوسیوس مورد واکاوی قرارگیرد. بنابراین چند موضوع محوری در اندیشه ی هر دو متفکر را برگزیده ایم و با رویکرد پدیدارشناسانه به آنها می پردازیم. پدیدارشناسی-هرمنوتیکی هایدگری را  برای رفتن به سوی "فهم هستی چیزها" و مجال بروز دادن به آنها در نظر گرفتیم، تا که "هستی" هستنده ها  بتواند آشکار شود. با واکاوی چند مفهوم محوری در متن"مکالمات" کنفوسیوس نشان می دهیم که چه گونه ارزش ها در اندیشه ی کنفوسیوسی به مثابه ی یک راه شرقی، به دستگاه اخلاقی تبدیل شده اند و لذا هستی هستنده ها محصور به هستی اخلاقی آنها شده (به این معنا که سیستم اخلاقی مشخص و معینی در جای هستی قرار گرفته و لذا امر انتیکی به جای انتولولوژی اش نشسته است) و توانش، زیست جهان و موقعیت های متکثر را به مخاطره انداخته و گشودگی های انتولوژیکی را از میان برداشته است. و نهایتا در حیطه ی تعیلم و تربیت سبب شده، گشودگی و راه های دیگرگونه مجال بروز نیابند و راه های گونه گون و نو فروبسته شوند. [i] . استفاده از واژه ی تفکر کنفوسیوسی به این دلیل بوده است که  واژه ی آیین کنفوسیوسی، برای مذهب رسمی در چین -قبل از دوران جدید به کار برده می شد، اما تفکر کنفوسیوسی برای آموزه ها و فضایلی که کنفوسیوس قصد تعلیم آنها را داشت به کار می رفته است.

    کلید واژگان: سکنی گزیدن, فهم, مجال دادن, پدیدارشناسی, تعلیم و تربیت, کنفوسیوس
    Felora Askarizadeh *, Ehsan Pouyafar, Seyedjavad Miri

    Based on Heidegger's views, in this paper we examine Confucius way of teaching as is expressed in analects books. Heidegger's hermeneutical phenomenology was used as an Approach "to understand Being of things” and “to let them unfold themselves”. Examining some essential concepts of analects books, we show how the values ​​in Confucian thought as an oriental way have become a moral system, thus the existence of the beings is reduced to their moral being (i.e: there is a definite moral system in place of existence, so the ontic substitute the ontology), so endanger potentiality, lifeworld and plurality of situations, and eliminated ontological openings. Eventually, in the area of ​​education, openness and other ways do not have the chance to appear, and new and varied ways become closed.

    Keywords: Dwelling, understanding, Disclosedness, letting somethings, Phenomenology, Education
  • خاطره سبحانیان، محمد جواد صافیان*
    نحوه ی تعامل ما با محیط زندگی مان بستگی وثیقی دارد به تلقی و نگرشی که درباره ی آن داریم. این تعامل گاهی نسبتی است سلطه جویانه میان انسان و محیط زیست و موجودات ، چنانکه در تفکر سوبژکتیو مدرن شاهد آن هستیم. نسبتی که زمینه ساز ایجاد و تشدید بحران های زیست محیطی شده و حیات زمین و موجودات را با تهدیدات جدی مواجه ساخته است. در مقابل، می توان نسبت دیگری را در نظر آورد که بر اساس آن آدمی در برابر جهان و درباره ی آن واجد نسبتی از سر خویشاوندی است. در میان متفکران معاصر تفکر هیدگر مشیر به نسبتی با محیط زیست است که بر اساس آن می توان بر بحران های زیست محیطی غلبه کرد. تفکری که در عین حال به مباحث این حوزه اعتباری عقلانی اعطا می کند. در این مقاله نشان داده می شود اندیشه ی هیدگر درباره ی وجود و سکنی گزیدن می تواند نگاه ما را در خصوص نسبت آدمی با خود و جهان تغییر دهد. بنابراین بر پایه ی مفهوم سکنی گزیدن و معنی زمین و طبیعت در اندیشه ی وی ، شیوه ی دیگری از مواجهه ی انسان با محیط زیست و زمین مورد بررسی قرار می گیرد، شیوه ای مبتنی بر ذات سکونت که مطابق آن انسان در مقام نگهدارنده و وارث زمین و موجودات، با آنها نسبت برقرار می کند.
    کلید واژگان: سکنی گزیدن, محیط زیست, زمین, طبیعت, تکنولوژی, مسئولیت
    Khatereh Sobhanian, Mohammad Javad Safian *
    We interact with our environment depends on our understanding and attitude it. This interaction can be based on relational hegemonic subjective view between human, the environment and the creatures, as we see in modern thought, a relation which is the underlying cause of creation and aggravation of contemporary environmental crisis. In contrary, another relation can be considered according to which human, confronting the world, does not intend to dominate the world and the environment but possesses a relation based on familiarity and kinship to the world, the nature, and environment. Among contemporary thinkers, Heidegger’s thought refers to a relation to the environment based on which environmental crisis can be overcome. His thought endows rational credit to the issues in this area. It is shown in this article that Heidegger’s thought about the reality of the existence and the dwelling can change our view to human’s relation to himself, the world, and his understanding of each of them. Therefore, based on the concept of dwelling and referring to the meaning of the earth and the nature in his thought, it is examined another way of the confrontation of human and the environment and the earth, a way based on the nature of dwelling according to which human has a relation to them in the position of a maintainer and inheritor of the earth and creatures.
    Keywords: dwelling, environment, earth, nature, technology, responsibility
  • محمد جواد صافیان*، مائده انصاری
    مکان به عنوان یکی از مفاهیم پایه در معماری و شهرسازی از طریق معماری به عنوان هنر آشکار می شود. مبنای نظری این مقاله اندیشه «مارتین هایدگر» فیلسوف و پدیدارشناس آلمانی (1976-1889) است. بر این اساس برآنیم تا دریابیم مکان چگونه آشکار می شود و هنر (در اینجا معماری) اساسا چه نقشی درآشکارگی مکان ایفا می کند؟ در روزگار مدرن توجه به گوهر مکان به فراموشی سپرده شده و مکان به امری کمی تنزل یافته است. با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی هرمنوتیک برای آشکار کردن و رسیدن به حقیقت مکان سراغ هنر می رویم. از دیدگاه هایدگر در هنر حقیقت آشکار می شود؛ چرا که هنر یکی از طرق اساسی تحقق حقیقت به معنای نامستوری است. بر همین اساس هنر معماری هنری است که می تواند مکان را به عنوان یکی از ارکان خود، نامستور و آشکار کند. معماری به واسطه «ساختن»، خصوصیات یک محیط را عینی می سازد و فضای خالی را به مکانی غنی برای رسیدن به هدفی به نام سکنی گزیدن، تبدیل می کند. معماری به عنوان هنر چیزی را بازنمایی نمی کند، بلکه حقیقت مکان را حاضر و دیدنی می سازد. هدف اصیل معماران این است که مکان را در نسبت با نوع هستی آدمی به عنوان وجود در جهان آشکار کنند و بی مکانی روزگار مدرن را کمرنگ نمایند. در این مقاله ابتدا دیدگاه هایدگر پیرامون کار هنری تبیین می شود و سپس در یک مطالعه تطبیقی تاثیر این دیدگاه در آشکار شدن مکان در معماری در مقام هنر مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: کارهنری, نامستوری, معماری, مکان, فضا, سکنی گزیدن
    Mohammad Javad Safian*, Maedeh Ansari
    Place as a basic concept in the architecture and urbanism is disclosed through architecture as the art. This research is, theoretically, based on Martin Heidegger’s thought who is a German philosopher and phenomenologist. So we want to know how the place can open up itself and what is the role of art in exposing of place? The nature of place has been forgotten during modern era and reduced to a quantitative phenomenon. To reveal and gain the truth of place, by using hermeneutic phenomenological method, we need to discuss on art. According to Heidegger, art can illuminate the truth. Because the art is the basic manner in which the unveiling meaning of the truth can be existed. That is why the architecture as an art is able to reveal and unveil the place as one of its structures. Architecture, by construction, actualizes the character of the environment and changes the empty space into a rich environment to achieve a specific goal namely dwelling. Architecture as an art does not reveal anything but it makes the truth of the place visible and present. The main purpose of the architects is to reveal the relationship between place and Dasien, and weaken the placeless of the modern era. In this research, first of all, we try to expound Heidegger’s point of view on artistic work and then by comparative study, to investigate the impact of this idea on how the place can be revealed in the light of architecture as an art.
    Keywords: Artistic Work, Unveiling, Architecture, Place, Space, Dwelling
  • Mohannad Javad Safian*, Nasser Momeni
    According to the modern thought, the essence of human is his subjectivity and the world is mere extension and object of study. The result of this manner of thinking is the separation of the world and human being and alienation of human being from the world. Heidegger tries to revive the nearness of human being and the world, which existed before the new era. Particularly in his later thoughts, he tries to come over the idea of duality of world and human through thinking on the truth, dwelling, divinity, the language and the world. In his thoughts, the world includes of four features: Mortals (Human beings), the Divinity, the Sky and the Earth. Calling by Being, human beings dwell the earth, under the sky, and in nearness to the divinity.
    Keywords: Space, Dwelling, Calling, Language, Building
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال