جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "epistemology justification" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «epistemology justification» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی epistemology justification در مقالات مجلات علمی
-
«علم» در حکمت متعالیه مساوق با وجود انگاشته می شود. تحلیل علم در پرتو تفسیری وجودی از آن، سبب ارائه ویژگی های خاص برای دو گونه علم حصولی و علم حضوری در معرفت شناسی حکمت متعالیه می گردد.. مساله پژوهش جاری، تبیین نسبت علم حصولی و حضوری با «توجیه معرفتی» و مشخص نمودن حیطه جریان توجیه معرفتی در دو گونه مذکور از معرفت است. ره یافت بدست آمده که با روی آوردی تحلیلی-منطقی در عبارات صدرالمتالهین حاصل گشته است، اثبات نیازمندی علم حصولی(به سبب دوگانگی وجود علمی و وجود عینی در آن) به توجیه معرفتی و انحصار آن در «برهان» است. علم حضوری نیز، از آن جهت که با شهود وجود عینی معلوم حاصل می گردد، در دو گونه متفاوت خود(حسی و فراحسی)، بی نیاز از توجیه معرفتی است.
ره یافت بدست آمده که با روی آوردی تحلیلی-منطقی در عبارات صدرالمتالهین حاصل گشته است، اثبات نیازمندی علم حصولی(به سبب دوگانگی وجود علمی و وجود عینی در آن) به توجیه معرفتی و انحصار آن در «برهان» است. علم حضوری نیز، از آن جهت که با شهود وجود عینی معلوم حاصل می گردد، در دو گونه متفاوت خود(حسی و فراحسی)، بی نیاز از توجیه معرفتی است.کلید واژگان: صدرالمتالهین, علم حضوری, علم حصولی, توجیه معرفتی, برهانIn transcendental philosophy "knowledge" is deemed to be existence. Although analysis of Knowledge in the light of existential interpretation, can provide the specific features of two types of Propositional and intuitive knowledge in epistemology of transcendental philosophy. This issue of the current study is to analyze the relation of these two types of knowledge under "epistemic justification" and to determine the scope of the epistemic justification of these two types as well. The analytical-logical approach in terms of Sadrolmoteallehin has brought proof for the requirement (due to the duality of scientific and its objective existence) of propositional knowledge to Justification theory and its monopoly in "proof". Since intuitive knowledge is gained by objective witnesses, in its different types (sensory and extra sensory), it is needless of epistemic justification.
Since intuitive knowledge is gained by objective witnesses, in its different types (sensory and extra sensory), it is needless of epistemic justification.Keywords: Sadrolmoteallehin, Propositional knowledge, intuitive knowledge, proof, epistemology justification
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.