به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « eternal punishment » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «eternal punishment» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین عشاقی*
    دقت در آیات و روایات نشان می دهد که گرچه در مقاطعی از عوالم بعد از مرگ، راه توبه اجمالا بسته می شود؛ اما در سایر مراحل آخرت، این باب رحمت خداوند همچنان باز است؛ و انسانهای گرفتار عذاب می توانند توبه حقیقی کنند؛ بلکه خداوند با رحمت واسعه اش تمهیداتی را در عوالم بعد از مرگ فراهم می کند تا انسانهای مجرمی که در دنیا مومن نگشته اند آگاهانه و مختارانه توبه کرده و مومن شوند و از این طریق، حتی از خلود عذاب جهنم رهایی یابند؛ از جمله آیاتی که بر جواز یا وقوع توبه در نشآت بعد از مرگ دلالت دارند آیات 85 تا87 سوره مریم و نیز آیات 22 تا 24 سوره فرقان است؛ و از جمله آیاتی که بر انقطاع عذاب و رفع خلود عذاب دلالت دارند آیاتی است که دلالت دارند کیفر اعمال ناشایست مجرمان در قیامت، عینا همان گناه عملی یا اعتقادی آنها است که در دنیا انجام شده است؛ چون لازمه یگانگی گناه و کیفر این است که با توبه و اعراض از این گناه عملی یا اعتقادی، عذاب نیز که عین گناه است برداشته می شود. .
    کلید واژگان: خلود عذاب, انقطاع عذاب, نجات دوزخیان, توبه اخروی, توبه دوزخیان}
    Hossein Oshaghi *
    Paying attention to the verses and narrations shows that although in some parts of the worlds after death, the way of repentance is briefly closed; But in other stages of the hereafter, this chapter of God's mercy is still open; and people suffering from punishment can truly repent; rather, God, with His vast mercy, provides arrangements in the worlds after death so that the guilty people who did not become believers in the world can consciously and voluntarily repent and become believers, and in this way, they can even be freed from the eternal punishment of hell. Verses 85 to 87 of surah Maryam and verses 22 to 24 of surah Furqan are among the verses that indicate the permissibility or the occurrence of repentance in life after death. And among the verses that indicate the end of the punishment and the removal of the eternal punishment, there are the verses that indicate that the punishment for the wrongdoings of the criminals in the resurrection is exactly the same as their practical or belief sins that were committed in the world; because the requirement of the unity of sin and punishment is that by repenting of this practical or belief sin, the punishment that is the same as sin is also removed.
    Keywords: Eternal Punishment, the Removal of Punishment, Salvation of Hellish People, Repentance in the Afterlife, Repentance of Hellish People}
  • محبوبه پاکدل*، بهرام علیزاده

    معضل جهنم می گوید دیدگاه سنتی در باب جهنم -یعنی جهنم به مثابه جایی برای مجازات ابدی گناهکاران- با برخی از مهم ترین صفات الهی همچون عشق و عدالت سازوار نیست. طرفداران گریزگرایی -نسخه ای از برآیندگرایی- معتقدند با بازنگری در آموزه سنتی جهنم قادرند به نحوی در خور به معضل جهنم پاسخ دهند. به نظر آنها، سکونت در جهنم اولا کیفر گناهکاران نیست و ثانیا سکونت در جهنم برای ساکنین آن لزوما ابدی نیست. البته جهنم می تواند تا ابد وجود داشته باشد و کسانی در آن ساکن باشند ولی همه ساکنان آن همواره از این امکان برخوردارند که از جهنم خارج شده و سکونت در جوار الهی را انتخاب کنند. اما گریزگرایی با مشکلاتی مواجه است؛ از جمله خلط میان آموزه برزخ و آموزه جهنم در ادیان ابراهیمی، منجر شدن به عام گرایی در نجات که جریان غالب در الهیات مسیحی آن را مردود می شمارد و عدم تقارن رفتار الهی در قبال بهشتیان و جهنمیان. به نظر می رسد با توجه به اشکال های مذکور، گریزگرایان)بوکارف و پلاگ(اولا قادر نیستند به برخی از مهم ترین اشکالات وارد بر گریزگرایی پاسخ دهند و ثانیا نمی توانند مرز روشنی میان این دیدگاه و دیدگاه های مشابه در سنت الهیات مسیحی ترسیم کنند.

    کلید واژگان: جهنم, مجازات ابدی, مسئله شر, گریزگرایی}
    Mahboobeh Pakdel*, Bahram Alizadeh

    According to the problem of hell, the traditional doctrine of Hell, Hell as a retributive place for eternal punishment_ is inconsistent with some certain attributes of God such as just and loving. Proponents of escapism_ a version of issuantism_ contend that with revising in the traditional view of Hell, they have resources to provide a response to this problem. Firstly, escapists dispense with any understanding of Hell as retribution for crimes, and secondly, residing in Hell is not necessarily eternal. Although Hell can exist permanently and even some persons reside there, all the residents of Hell can constantly be provided with the opportunities to leave Hell and be in comm:union: with God. Yet, there are some objections, including confusion between the doctrine of Purgatory and the doctrine of Hell, leading to defending from a version of universalism which is rejected by the mainstream of Christian theology, treating Heaven and Hell asymmetrically, that pose serious challenges to escapism. Given these objections, it seems that escapists  (Buckareff and Plug), firstly, are not able to respond to some of the most important criticisms of escapism, and secondly, they cannot draw a clear line between this view and similar views in the tradition of Christian theology.

    Keywords: Hell, Eternal Punishment, The Problem of Evil, Escapism}
  • غزاله حجتی
    براساس آموزه های دینی ادیان بزرگ توحیدی، خداوند در جهان دیگر و در روز داوری بر اعمال و نیات همگان داوری خواهد کرد و این داوری عادلانه است. او به هر عملی، حتی کوچک ترین آن ها، رسیدگی خواهد کرد و جزای همگان را خواهد داد و از جمله، برخی گناهکاران را به عذاب جاویدان محکوم خواهد کرد. در مورد این آموزه دینی دست کم دو اشکال مهم طرح شده است: 1. عذاب جاویدان با عدالت الهی ناسازگار است؛ 2. عذاب جاویدان با عشق الهی ناسازگار است. متفکرانی چون آنسلم و جاناتان ادواردز سعی کرده اند سازگاری عذاب جاویدان با عدالت خدا را نشان دهند و آکویناس هم بر سازگاری عذاب جاویدان و عشق الهی استدلال کرده است. در سنت اسلامی نیز تلاش هایی برای طرح بحث از امکان سازگاری عذاب جاویدان اخروی با عدل الهی شده است که از نمونه های برجسته و متاخر آن دیدگاه مرتضی مطهری در عدل الهی است. در این مقاله، استدلال می کنم که گرچه همه این استدلال ها میزان قوت و ضعفشان یکسان نیست، همه آن ها در پاسخ اخلاقی موجه به اشکال های طرح شده، ناکام می مانند.
    کلید واژگان: عذاب جاویدان, عدالت الهی, عشق الهی, آنسلم, آدامز, آکویناس, مطهری}
    Ghazaleh Hojjati *
    According to the doctrines of great monotheistic religions, God will fairly judge on the deeds and intentions of all people on the Day of Judgment in hereafter. He will reckon all deeds, even the tiniest ones, will do justice to everyone according to their acts, and will condemn some sinners to eternal punishment. There seems to be at least two important problems about this religious doctrine: First, the eternal punishment is inconsistent with divine justice; second, eternal punishment is inconsistent with divine love. Theologians and thinkers such as Anselm and Jonathan Edwards have tried to prove the consistency of eternal punishment with divine justice. Aquinas has also provided some arguments for the consistency of divine love with eternal punishment. There have also been endeavors in Islamic tradition to argue that the eternal punishment is consistent with divine justice; among the main and recent examples is Motahhari’s view in his book "Adl-e Elahi" (Divine Justice). Examining and comparing the main arguments presented against the two mentioned problems, the present paper argues that all of these arguments fail to provide justified moral answers to the problems, though they differ in terms of their merits and demerits.
    Keywords: eternal punishment, divine justice, divine love, Anselm, Adams, Aquinas, Motahhari}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال