به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ethics of belief » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ethics of belief » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • زهرا رمضانلو *

    باورهای دینی و معقولیت آن مسئله ای است که با مدعیات فیلسوفان مدرن به مسئله ای جدی در فلسفه دین بدل شد. یکی از مناقشه برانگیزترین مواضع در این مورد قرینه گرایی است که تاکید دارد اعتقادات ما باید همراه با شواهد و قرائن باشد. در دوران معاصر کلیفورد با مطرح کردن ایده اخلاق باور قرینه گرایی را به افراطی ترین شکل خود مطرح کرد. ویلیام جیمز با مطرح کردن نقش اراده و عواطف در شکل گیری باور نظریه کلیفورد را نقد کرده و سعی در دفاع از عقلانیت باور دینی دارد. در این نوشتار سعی می شود به این پرسش پاسخ داده شود که جیمز چگونه با همان مبانی تجربه گرایانه قرینه گرایان به نقد کلیفورد می پردازد و آیا دیدگاه او توان پاسخ به نقدهای مطرح شده را دارد یا نه. تلاش می شود با روش تحلیلی و براساس داده-های کتابخانه ای نحوه مواجهه جیمز با قرینه گرایی از موضعی غیراز ایمان گرایی بررسی و ارزیابی شود. با توجه به دیدگاه های جیمز به ویژه در مقاله اراده معطوف به باور می توان دریافت موضع او در دفاع از عقلانیت باور دینی در مقابل قرینه گرایی نسبتا منسجم است. از نظر ویلیام جیمز موضع قرینه گرایی کلیفوردی برخلاف ادعا غیرعقلانی و جزم گرایانه است و میل و اراده منطقا نقشی ضروری در حقیقت جویی بازی می کنند.

    کلید واژگان: ویلیام جیمز, معقولیت باور دینی, اخلاق باور, قرینه گرایی, اراده به باور}
    Zahra Ramezanlu *

    The question of religious belief and its rationality has become a serious issue in the philosophy of religion due to the claims of modern philosophers. One of the most controversial positions in this regard is evidentialism, which emphasizes that our beliefs should be accompanied by evidence and reasons. In modern times, Clifford, by introducing the idea of "the ethics of belief," advocated evidentialism in its most extreme form. William James, by emphasizing the role of will and emotions in the formation of belief, criticizes Clifford's theory and tries to defend the rationality of religious belief. This paper attempts to answer the question of how James, based on the same evidentialist principles of the evidentialists, criticizes Clifford. It also examines whether his view can respond to the criticisms raised. The aim is to analyze and evaluate James's approach to evidentialism from a non-fideistic perspective using a library-based research method. Considering James's views, especially in his essay "The Will to Believe," it can be concluded that his position in defending the rationality of religious belief against evidentialism is relatively coherent. According to William James, Clifford's evidentialist position is, contrary to its claim, irrational and dogmatic, and desire and will logically play a necessary role in truth-seeking.

    Keywords: William James, Rationality Of Religious Beliefs, Ethics Of Belief, Evidentialism, Will To Believe}
  • مسعود زین العابدین*، عبدالله صلواتی

    وظیفه گرایی یکی از پیامدهای ارادی بودن باور است و لذا رابطه اراده و باور مورد توجه معرفت شناسان قرار دارد. پرسش اصلی این پژوهش نیز بررسی این رابطه از دیدگاه ویلیام جیمز است تا مشخص شود آیا از دیدگاه او عوامل غیرمعرفتی نیز باور موثرند؟ و در این بین، اراده و طبیعت ارادی بشر چه تاثیری بر باورهای فرد دارد؟ در این پژوهش به این نتایج رسیدیم که ویلیام جیمز با اراده گرایی مستقیم دستوری کلیفورد مخالف است اما خود نیز اراده گرا است. از دیدگاه او طبیعت احساسی ما نه فقط می تواند، بلکه بایستی بین فرضیه ها گزینش کند و البته این مهم فقط در مورد انتخاب های «اصیل» امکان پذیر است. از دیدگاه جیمز، پذیرش های پیشین، شهرت و مرجعیت دیگران، کاربرد عملی باور و تمایل ها در اراده معطوف به باور موثرند. او در مقابل کلیفورد که باور بدون کسب شواهد کافی را برنمی تافت، معتقد است ما باید تجربه کنیم و این تجربه را به تواتر برسانیم و با تفکر درباره نتایجی که از این تجارب به دست آمده است، به حقیقت دست پیدا کنیم. از دیدگاه او نقش اراده در اخلاق برجسته است و همچنین اراده در ارتباطات شخصی نیز نقش دارد. جیمز معتقد است گرایش ها و ایمان قبلی ما به یک واقعیت، نقشی فعال در تحقق آن واقعیت دارد.

    کلید واژگان: باور, اراده, ویلیام جیمز, اراده گرایی, اخلاق باور}
    Masoud Zein-al Abedin*, Abdullah Salavati

    Obligationism is one of the consequences of voluntary belief; therefore, the relationship between will and belief is of interest to epistemologists. The main question of this research is to investigate this relationship from William James' point of view, to determine whether from his point of view, non-cognitive factors are also effective in belief, and what effect human will and voluntary nature have on a person's beliefs. This study concluded that although William James disagreed with Clifford's command of direct voluntarism, he was a voluntarist himself. From his point of view, man’s emotional nature not only can, but must choose between hypotheses, and of course, this is only possible in the case of "genuine" choices. From James' point of view, previous acceptances, reputation, and authority of others; practical application of belief; and inclinations are effective in the will to believe. In contrast to Clifford, who did not believe in the belief without sufficient evidence, he believes that man should experience, repeat this experience, and reach the truth by thinking about the results obtained from these experiences. From his point of view, the role of will is prominent in ethics, and the will also plays a role in personal relationships. James believes that one’s prior tendencies and belief in reality play an active role in the realization of that reality.

    Keywords: Belief, Will, WilliamJames, Voluntarism, Ethics of Belief}
  • احمد سعیدی*، علی قنبریان، مسلم احمدی
    «ویلیام کلیفورد» نظریه ای را با نام «اخلاق باور» مطرح کرد و در ضمن آن مدعی شد که هر کس باوری را بدون قرینه و شاهد بپذیرد، مرتکب خطای اخلاقی شده است. او در این نظریه، دین داران را متهم به بی اخلاقی کرده و انتخاب آنها را بدون قرینه و شاهد و در نتیجه، غیرآگاهانه دانسته است. دیدگاه او با انتقادات مختلفی از سوی اندیشمندان مختلف، از جمله «ویلیام جیمز» مواجه شد. بی دلیل بودن، تعمیم نابه جا و افراطی، عدم توجه به ابعاد مختلف انسان و... از جمله مهمترین اشکالات وارده به این نظریه هستند. در این مقاله، دیدگاه کلیفورد را پس از تبیین و بررسی فلسفی، با آموزه های قرآنی مقایسه کرده ایم و توضیح داده ایم که اگر ایمان در یک مکتب یا از سوی یک شخص مبتنی بر فهم و استدلال باشد چنان که در مکتب اسلام و از سوی بسیاری از مسلمانان چنین است ادعای کلیفورد نادرست خواهد بود. به عبارت دیگر، حتی اگر بعضی عقاید برخی دین داران از مصادیق ادعای کلیفورد باشند و بی اخلاقی تلقی شوند، ایمان و عقاید بسیاری از مسلمانان مبتنی بر شواهد و ادله محکم و متقن هستند و اخلاقی به شمار می روند.
    کلید واژگان: اخلاق, باور, کلیفورد, ایمان, عقلانیت}
    Ahmad Saeidi *, Ali Ghanbarian, Moslem Ahmadi
    In his theory of "the Ethics of Belief", William K. Clifford has gone to hold that anyone who believes something without enough supporting evidence has committed a moral fault. In this theory, Clifford has leveled the accusation of immorality against the religious people for their choice is not supported by enough evidence thus unknowingly. His theory came under various criticisms by many thinkers such as William James. The main objections leveled at this theory are: that it is not well-founded, that it is unduly and excessively generalized, that it has failed to consider all dimensions of human character, and the like.     In what follows, the authors have first explained and studied Clifford's theory, and then compared it to the teachings of the Qur'an. They have clarified that if the faith in a school or in a person is based on reasoning and understanding -as it is so in Islam and with many Muslims-, then Clifford theory will not be correct. Granted, as it were, Clifford's claim applied on some beliefs of some religious people considered thus immoral, the faith and doctrines of many Muslims rest on enough and strong evidence and reasoning, so they are morally right
    Keywords: Ethics, Belief, Clifford, faith, rationality}
  • محمدرضا بیات، مهدی طهماسبی
    در یک نگاه کلی، اراده گرایی و قرینه گرایی دو رویکرد رقیب درباره اخلاق باور بوده است. لوئیس پویمن فیلسوف آمریکایی معاصر با انتقاد از این دو رویکرد، نظریه اراده گرایی غیر مستقیم تجویزی را ارائه نموده است. در این نظریه برای تحلیل شکل گیری باور، هم به نقش «ادله» و «عوامل زمینه ای» بطور توامان توجه شده و هم، «عقلانیت» مبنای داوری بین قرائن و ادله متعارض قرار گرفته است. پویمن با تکیه به این تحلیل، کوشیده است تا با تعیین شرایط خاصی، از اراده گرایی غیرمستقیم در کسب و حفظ باور، با وجود قرائن کافی بر خلاف، دفاع اخلاقی نماید.
    در این مقاله ضمن ارائه توصیفی دقیق از نظریه پویمن درباره اخلاق باور، به تحلیل و بررسی این نظریه و شرایط ذکر شده برای جواز اخلاقی اراده گرایی می پردازیم.
    کلید واژگان: اخلاق باور, قرینه گرایی, اراده گرایی, عقلانیت, پویمن}
    Mohammad Reza Bayat*, Mehdi Tahmasbi
    Voluntarism and Evidentialism are two competing approaches to Ethics of Belief. Louis P. Pojman, the American contemporary philosopher, has taken a critical view toward these two approaches and proposed the theory of indirect prescriptive volunteerism.  Based on this theory, in belief formation, arguments are considered as important as background and contextual factors and rationality is considered the best criterion in evaluation of insufficient or conflicting evidence. Based on this sort of volunteerism, under specific conditions, it is morally permissible or even obligatory to defend a belief in spite of evidence pointing against it. In this article, an attempt is made to provide an accurate description of Pojman’s viewpoint concerning the ethics of belief, and an analysis of the theory and the conditions to be satisfied for a belief to be morally permissible based on volunteerism.
    Keywords: ethics of belief, contextual evidence, volunteerism, rationalism, Pojman}
  • مجید ملایوسفی، احمد الله یاری، مریم اسکندری
    اصطلاح «اخلاق باور» برای اولین بار در مقاله معروف کلیفورد، با همین عنوان، به سال 1876 به کار رفت. طبق بیان کلیفورد، که بعدها به قاعده یا اصل کلیفورد مشهور شد، «همیشه، همه جا، و برای هرکس خطاست که بر اساس قرائن ناکافی به چیزی معتقد شود». از زمانی که کلیفورد این بحث را مطرح کرده است، تاکنون، مورد مناقشات فراوانی بوده است؛ مسئله اصلی که در پس همه این مناقشات مطرح بوده است این است که آیا اصولا باورهای آدمی در اختیار انسان اند، تا مشمول ارزش گذاری های اخلاقی شوند، یا این که باید آن ها را، همچون بسیاری از حالات روانی، غیر ارادی و انفعالی و در نتیجه، معاف از ارزش گذاری های اخلاقی دانست. عده ای بر این باورند که باورهای ما غیر ارادی اند و در اختیار ما نیستند. درمقابل، عده دیگری به تاثیر اراده بر باور یا اراده گروی اعتقادی معتقدند. این نوع از اراده گروی، بسته به میزان تاثیر اراده بر باور، به دو قسم کلی قابل تقسیم است: اراده گروی مستقیم و اراده گروی غیر مستقیم. اراده گروی اعتقادی (هر دو نوع مستقیم و غیر مستقیم آن) از حیث دیگری، به اراده گروی توصیفی و اراده گروی هنجاری تقسیم می شود. در اراده گروی هنجاری سخن از نوعی وظیفه گرایی معرفتی در باب باورهاست که مستلزم اخلاق باور است. درواقع، زمانی می توان از اخلاق باور سخن گفت که به چیزی به نام وظیفه گرایی معرفتی قائل باشیم. مطهری تعقل و تفکر را افعالی نفسانی می داند که در دست اراده و انتخاب مستقیم انسان قرار دارند. از نظر وی، میان «عقیده» و «تفکر» تمایز وجود دارد. او عقیده مبتنی بر فرایند معقول و عقلانی را تفکر می نامد و آن را موجد معرفت می داند. توجه به فرایند شکل گیری معرفت از منظر مطهری به خوبی نشان می دهد که وی به مسئله توجیه باورها و قائل شدن به نوعی وظیفه گرایی معرفتی توجه خاص داشته است. بر این اساس، مطهری توصیه هایی را در نحوه کسب معرفت بیان می دارد که می توان آن ها را ذیل اخلاق باور گنجاند. از جمله این توصیه ها می توان به این موارد اشاره کرد: تاثیرناپذیری از قضاوت دیگران، پیروی نکردن از اکثریت، پرهیز از خوش باوری، استماع قول مخالف، تفکیک باور از صاحب باور، و اجتناب از جمود و تعصب.
    کلید واژگان: مطهری, کلیفورد, اخلاق باور, وظیفه گرایی معرفتی, اراده گروی اعتقادی, معرفت شناسی}
    Majid Mollayousefi, Ahmad Allahyari, Maryam Eskandari
    The term of ethics of belief is appeared for the first time in Clifford''s well-known essay by the same title in 1876. According to Clifford''s saying that became known afterwards as Clifford''s Credo or Principle «It is wrong always، everywhere، and for anyone، to believe anything upon insufficient evidence». This debate from the time of its presentation by Clifford has been the subject of different controversies. The main problem behind these controversies was that whether human beliefs are principally under the will of human beings to be evaluated morally or they are، like many of mental states، involuntary and passive and so excused of any moral evaluation. Some say that our beliefs are involuntary and are not under our control. In contrast، some believe in the impact of the will on our beliefs or the doxastic voluntarism. Depending on the amount of influence of the will on our beliefs، doxastic voluntarism is divided into two general kinds: direct voluntarism and indirect voluntarism. The doxastic voluntarism (direct/indirect)، on the other hand، can divide into descriptive voluntarism and normative voluntarism. In normative voluntarism، we can say about a kind of epistemic deontologism in our beliefs and it is this epistemic deontologism that entails the ethics of belief. In effect، only when we can say about the ethics of belief that we believe in the epistemic deontologism in our beliefs. Martyr Motahhari believes that the reasoning (ta‘aqqul) and the thinking (tafakkur) as mental actions are in direct control of our will. For him، there is a difference between opinion (‘aqida) and thinking (tafakkur). In his view، thinking is the opinion based on a rational process which can bring about the knowledge. Taking in consideration the process of forming knowledge from him، shows that he believes in a kind of epistemic deontologism. Thus he gives some advices about the ways of acquiring the knowledge that we can place them under the title ethics of belief such as avoidance of intellectual stagnation، distinguishing between belief and the owner of belief and like that.
    Keywords: Martyr Motahhari, clifford, ethics of belief, epistemic deontologism, doxastic voluntarism, Epistemology}
  • غلامحسین جوادپور
    تعامل دانش ها با یکدیگر، زمینه تولید علوم بین رشته ای و مسئله های ذوابعاد شده است که در فلسفه علوم مختلف به بررسی آنها پرداخته می شود. معرفت شناسی یکی از بنیادی ترین دانش هاست که پیش از بررسی مسایل علوم مختلف به آن نیازمندیم؛ اما گاهی پیوند خاصی بین مسایل معرفت شناسی و دانش های دیگر برقرار می شود که اخلاق باور، بیانگر یکی از آنهاست. در قرن نوزدهم، ویلیام کلیفورد این ایده را مطرح کرد که اعتقاد ورزیدن بدون فراهم آوردن قرائن و شواهد کافی به سود آن، امری خطا و اخلاقا نادرست است. او این مسئله را طی مقاله ای منتشر نمود و تحولی در معرفت شناسی معاصر ایجاد کرد. رهیافت وی، بایسته های معرفتی را صبغه اخلاقی می دهد که این پژوهش به بررسی مهم ترین پایه ها و نقدهای آن می پردازد.
    کلید واژگان: اخلاق باور, کلیفورد, معرفت شناسی, توجیه, وظیفه, قرینه}
    Gholamhosein Javadpoor
    The interaction of sciences has led to interdisciplinary sciences and to new problems dealt with in philosophy of science. Epistemology is one of the most fundamental sciences needed as an essential condition in any field of study. In some cases, however, there appear a special connection between epistemology and a certain field of study. The ethics of belief is one of the problems produced in the shadow of such connections. William Clifford in th century viewed any belief lacking of enough evidence to be ethically unacceptable. He published the view in an essay and, in this way, influenced contemporary epistemology. His approach gives epistemological discussions an ethical meaning. The paper has studied Clifford`s view critically.
    Keywords: Ethics, belief, Clifford, epistemology, justification, function, context}
  • Mohammad Mohammad, Rezae*, Mostafa Hosseini Golkar
    There is no agreement about Pascal’s purpose of suggesting his “Wager.” Is Pascal after presenting a logical reason or merely invites others to his spiritual intimacy? Is his addressee Atheist or his purpse is strengthening Christian faith? What are the origins of “Pascal’s Wager”? In this paper, we try to describe Pascal’s sayings about his wager as far as possible and then, explecate contradictory interpretations about the wager through clarifying the above questions. Firstly, the Religious views about rationality are presented. Then, the historical roots, presumptions and premises of the wager are considered and analyses. After that, the main conflicting conceptions of rationality are recognized by means of considering the most important criticisms and interpretations of Pascal’s wager. Finally, we conclude that many objections to the wager have been raised from detaching its presumptions and premises from its conclusion.
    Keywords: Pascal's Wager, Proofs for the Existence of God, Prudential Arguments, Ethics of Belief, Game Theory, Probability Theory, Mythology}
  • رضا اکبری، عباس خسروی فارسانی
    یکی از استدلال های ارائه شده درباره اثبات وجود خدا و معقولیت باورهای دینی، به «شرطیه پاسکال» یا «شرط بندی پاسکال» مشهور است. ویلیام جیمز استدلال شرطیه پاسکال را بازنگری و تقریری جدید از آن ارائه کرده است. از نظر او، همیشه اینگونه نیست که ما باورهایمان را صرفا براساس دلایل عقلی محض شکل داده و می پذیریم، بلکه در بسیاری موارد، اراده، احساسات و عواطف جهت باور ما را تعیین می کند. از نظر او، باور دینی نیز در حیطه چنین باورهایی می گنجد. جیمز در نقد موضع شکاکیت و تعلیق حکم به باورهای دینی، معتقد است پرسش ها و مسائل مربوط به پذیرش یا وازنش باورهای دینی، گرچه شاید به لحاظ عقلی، پرسش هایی گشوده و بدون پاسخ نهایی و فیصله بخش باشند که نتوان در مورد آنها موضع عقلانی قطعی در پیش گرفت، اما به لحاظ عملی و با توجه به نیازهای عاطفی و خواهش های سرشت اراده گر و احساسی ما، در زمره انتخاب های اصیل و حقیقی می گنجند که زنده، اجتناب ناپذیر و سرنوشت سازند و نمی توان در مورد آنها بی تفاوت بود، بلکه باید با توجه به نیازهای سرشت احساسی و اراده گر خویش، به بررسی آنها بپردازیم و اگر متناسب با امیال و خواسته های ما هستند، آنها را بپذیریم و در غیر این صورت، آنها را رد و طرد کنیم. دیدگاه جیمز در معرض انتقادهایی قرار گرفته است. تلقی ابزارانگارانه از صدق، پذیرش اراده گروی شناختاری، تعارض در عینیت گروی اخلاقی، عطف توجه به سود این جهانی، ابهام در مفاهیمی همچون عاطفه و احساسات از جمله مهم ترین اشکالات طرح شده بر تقریر جیمز از شرطیه پاسکال محسوب می شوند.
    کلید واژگان: شرطیه پاسکال, ویلیام جیمز, وجود خدا, قرینه گروی, ایمان گروی, اراده گروی, عمل گروی, اخلاق باور}
    Reza Akbari, Abbas Khosravi Farsani
    One of the demonstrations presented to prove God’s existence and rationality of religious beliefs is known as ‘Pascal’s wager’. William James has reviewed this demonstration and has presented a new account of it. According to his opinion we do not always form and accept our beliefs based on mere rational reasons; rather in many cases our will and feelings determine the direction of our beliefs. He believes that religious beliefs are among these cases as well. Criticizing skepticism and suspension of propositions on religious beliefs, James believes although the questions and problems related to accepting or rejecting religious beliefs might be rationally unanswered and without a final response such that we cannot take a definite rational position about them, but in practice and considering our emotional needs and the demands of our willing and emotive nature, they are among genuine and real choices which are living, unavoidable and momentous and we cannot be indifferent to them; rather we should study them considering the needs of our emotive and willing nature, if they are in accordance with our wills and pleasures we should accept them and otherwise we should reject them. James’ view has been criticized. Some of the most important criticisms of William James’ account of ‘Pascal’s wager’ are as follows: having an instrumental look at truth, accepting cognitive volitionaism, contradiction in ethical objectivism, paying attention to the profit of this world and ambiguity of concepts such as emotion and feelings.
    Keywords: Pascal's wager, William James, God's existence, contextualism, fideism, pragmatism, volitionalism, ethics of belief}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال