به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « existential gradation » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «existential gradation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسعود پوستچی اول*، حجت اسعدی
    یکی از مهم ترین براهین در اثبات وجود خدا نزد طبیعیون و خداباوران، «برهان نظم» است که تاکنون تقریرهای مختلفی از آن ارایه شده است. برخی از این براهین بر مبنای حساب احتمالات است که با نقدهای جدی هم از سوی متکلمان و اندیشمندان مسلمان و هم از سوی طرفداران «نظریه تکامل تصادفی» داروین یا به اصطلاح امروزه نظریه فرگشت، روبه‎رو بوده است. مقاله حاضر با بهره‎مندی از حساب احتمالات و طراحی فرمول ریاضی، ضمن پاسخگویی به انتقادات مطرح شده، به نقد نظریه تکامل تصادفی و نظم اتفاقی هستی در بستر زمان می‎پردازد. بر این اساس، معلوم می گردد که مجموع اتفاقاتی که در طول زمان تدریجا منجر به یک نتیجه خاص و سیستم منظم شود، در هر بازه زمانی قابل رخ دادن نیست و برای شکل‎گیری نظم پیچیده موجود در جانوران در اثر فرایندهای تصادفی مانند جهش های ژنتیکی غیر هدفمند، بودجه زمانی کافی وجود ندارد. بدین ترتیب امکان ایجاد تصادفی نظام فعلی جهان، محال و وجود یک عامل هوشمند برای آن ضروری خواهد بود.
    کلید واژگان: برهان نظم, احتمالات, تصادف, جهش ژنتیکی, فرگشت, نظریه تکامل, بازه زمانی}
    Masoud Poostchi Avval *, Hojjat ASADI
    One of the most important arguments in proving God’s existence among the materialistic and the theists is the argument of Order that has been explained with various structures till now. Some of those arguments are based on arithmetic possibilities, which has been faced with serious criticism of the Muslim theologians and scholars and from the fans of Darwin’s Stochastic Evolution theory or simply the Evolution theory. This article by the use of arithmetic possibilities and designing a mathematical formula, in addition to responding to the critics, has criticized the Stochastic Evolution theory and random order in time. Accordingly it becomes clear that the series of events that lead to a particular result or system over time would not happen in any given time span, and for the complicated order embedded within the creatures to be formed according to random events like none-targeted genetic mutation, there is not enough time. Hence the possibility of creation of the current system of the world by accident is impossible and an existence of a wise element for it is a necessity.
    Keywords: infallibility, Existential Gradation, Union of Knowledge, Knower, and the Known, Generality of Infallibility, Certain Knowledge}
  • علی ارشد ریاحی، مجید یاریان*
    صدرالمتالهین شیرازی براساس مبانی هستی شناختی خود در حکمت متعالیه عشق را مساوق هستی شمرده و آن را برحسب مراتب وجود در تمامی ذرات عالم جاری و ساری دانسته است. او عشق را نحوه ی وجود آدمی و از نهاده های الهی در ذات آدمی برمی شمارد و آن را آکنده از حکمت و مصلحت می داند. گرچه حکماء و عرفاء پیش از ملاصدرا در باب عشق قلمفرسایی های فراوان کرده اند اما وی حکمت متعالیه ی خود را بر پایه ی مبانی و اصول متمایزی استوار کرده که پیش از او کمتر به عنوان زیربنای یک نظام فلسفی مورد توجه قرار گرفته است و از این رو در تبیین این حقیقت شگرف سخنان تازه ای دارد. اصالت وجود، تشکیک وجود، مساوقت وجود با علم و حیات و خیر، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول و وجود رابط و مستقل بخشی از این اصول اساسی در نظام حکمت صدرایی به شمار می رود. در این نوشتار، به بررسی جایگاه این اصول و مبانی و تاثیرات اساسی آن ها در عشق شناسی ملاصدرا پرداخته شده است.
    کلید واژگان: عشق, اصالت وجود, تشکیک وجود, اتحاد عاقل و معقول, حرکت جوهری, وجود رابط}
    Ali Arshad Ryahi, Majid Yaryan*
    Mulla Sadra Shirazi, by his own principles like Fundamentality of existence, existential gradation and the unity of being, believes that love equals being and explains how the love penetrates in all particles of the universe. He maintains that love is divine nature of human existence and it is full of wisdom and expediency as he considered. Although sages and Gnostics before Mulla Sadra, have written a lot about love, but Mulla Sadra's Transcendent Philosophy, has opened a specific approach to the subject in question. Mulla Sadra’s transcendent wisdom is based on principles and fundamentals which are not regarded before him as the elements of philosophical system, so he has presented a new conversation. Fundamentality of existence, existential gradation, equivalence of being with knowledge and life, substantial motion, unity of intelligence and intelligible and copula being, are some of the fundamental principles of Sadra's wisdom. This paper will examine and discuss the position of these fundamentals and their vital influences on Mulla Sadra's knowledge of love.
    Keywords: Love, Fundamentality of Existence, Existential Gradation, Substantial Motion, Unity of Intelligence, Intelligible}
  • منا فریدی خورشیدی*، فاطمه سلیمانی
    آیه مبارکه نور از جمله آیاتی است که اندیشمندان مختلف، از جمله ابن سینا و ملاصدرا، دست به تفسیر و تاویل آن زده اند. ابن سینا در تفسیر خود، با نگاه فلسفی صرف، تمثیل های موجود در آیه نور را به مراتب عقل نظری تاویل می برد. در مقابل، ملاصدرا با بهره گیری از مبنای اصالت وجود و تشکیک وجود سعی در تبیین نظامی برای نزول فیض و رحمت الهی دارد و تمثیل های آیه نور را با این نظام تطبیق می دهد. آنچه در تفسیر ملاصدرا از آیه نور اهمیت دارد آن است که در عین وجود صورتبندی های مشائی در براهین منطقی صدرا برای اثبات وجود خدا به مثابه نور، باز هم جنبه فلسفی عرفانی وجه غالب و بارز تفسیر او بر آیه نور است. دغدغه فکری و تفاوت رویکرد ابن سینا و ملاصدرا، تفاوت روش شناختی تفسیری ابن سینا و ملاصدرا و توجه ملاصدرا به ظاهر و عبور از ظاهر به باطن از جمله عوامل مبنایی تفاوت تاویلی ابن سینا و ملاصدرا از آیه شریفه نور است.
    کلید واژگان: نور, تاویل, مراتب عقل, نظام فیض, اصالت وجود, تشکیک, ابن سینا, ملاصدرا}
    Mona Faridi Khorshidi*, Fatemeh Soleimani Darebaghi
    Q24: 35 (known as the verse of the Light) is among the verses that have been interpreted by some philosophers, some of whom are Avicenna and Mulla Sadra. Avicenna suggests a purely philosophical interpretation and understands the analogies of the verse as the levels of theoretical reason. By contrast, based on the notions of principality and gradation of existence, Mulla Sadra tries to come up with a system of divine grace descent and adapts the analogies of the verse to this system. It is important that although Mulla Sadra tries to prove the existence of God as the Light through Peripatetic approaches, his exegesis of the verse preserves its mystical approach as well as its philosophical one.The difference in aims, attitudes, exegetical methods and the degree to which they consider the apparent meaning are the main factors which distinguish Avicenna from Mulla Sadra on the Exegesis of Q24: 35.
    Keywords: Light, Exegesis, Levels of Reason, System of Grace, Principality of Existence, existential gradation, Avicenna, Mulla Sadra}
  • سلمان شریعتی*، احمد عابدی
    نوشتار پیش رو در وهله اول معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و سپس جایگاه مبنایی اصل تشکیک در وجود را مورد مداقه فلسفی قرار می دهد. از این رهگذر به دست می آید که اصل تشکیک در وجود، در همه ارکان معاد جسمانی که عبارت از نفس، بدن مثالی، قوه خیال و امور لذت بخش و دردآور می باشند، جایگاه مبنایی را ایفا می کند؛ به گونه ای که بدون در نظر گرفتن این اصل، معاد جسمانی مورد نظر ملاصدرا تثبیت نخواهد شد. در پایان، ضمن تطبیق معاد جسمانی صدرا و اصل تشکیک با آیات و روایات، این مطلب حاصل می شود که در بحث معاد، عمدتا با سه دسته آیات و روایات روبه رو هستیم که معاد جسمانی صدرا با هر سه دسته قابل جمع است.
    کلید واژگان: تشکیک وجود, معاد جسمانی, نفس, بدن, قوه خیال}
    Salman Shariati*, Ahmad Abedi
    In the first place, the present paper scrutinizes corporeal resurrection philosophically from Mulla Sadra’s viewpoint as well as fundamental position of the principle of existential gradation. In this way, it is inferred that the principle has a fundamental position in all of the corporeal resurrection components including soul, imaginary body, imagination, and enjoyable and painful affaires so that without considering this principle, corporeal resurrection known by the philosopher will not be established. At the end, matching Mulla Sadra’s corporeal resurrection and the principle with verses and narrations, it is concluded that regarding resurrection discussion, three groups of verses and narrations are mainly involved and Mulla Sadra’s corporeal resurrection is retractable with all three groups.
    Keywords: Existential Gradation, Corporeal Resurrection, Soul, Body, Imagination}
  • علی پاکپور
    شان اخلاقی موجودات، بحثی مهم در فلسفه اخلاق است که امروزه از جنبه های مختلفی بدان توجه می شود. شان اخلاقی در اصطلاح، همان جایگاه مسوولیت آفرین موجودات است که در حدود، ثغور و معیار آن، نظریه های متعددی عرضه شده است. اهم نظریات مرتبط با این بحث، عبارت است از:نظریه انسانیت ژنتیکی، با معیار «وجود انسانی»؛ نظریه فاعلیت اخلاقی، با معیار «فاعل اخلاقی»؛ نظریه احساس محور، با معیار «موجود مدرک»؛ نظریه حیات ارگانیک، با معیار «موجود زنده»؛ نظریه بوم شناسی عمیق، با معیار «موجودات زیستکره»؛ و نظریه رابطهبنیاد، با معیار«موجود دارای روابط اجتماعی یا اکوسیستمی».
    این نوشتار با توجه به نظریه های موجود، می کوشد بر اساس آثار و آرای استاد جوادی آملی، معیار «وجود» را حد نصاب شان اخلاقی موجودات معرفی کند و بر اساس تشکیک در وجود، از تشکیکی بودن شان اخلاقی موجودات بحث و نتیجه گیری نماید. به نظر می رسد محدوده شان اخلاقی در این نگاه، بسیار گسترده است؛ از یک سو، انسان، و در جانب برتر خدا و ملکوتیان را در بر می گیرد و از سوی دیگر در جانب فروتر، حیوانات و حتی گیاهان و در تفسیر عرفانی، همه موجودات را شامل می-شود.
    کلید واژگان: شان اخلاقی, حق اخلاقی, مسوولیت اخلاقی, تشکیک در وجود}
    Ali Pakpoor
    The moral status of beings is an important discussion in moral philosophy and is nowadays being attended to from different aspects. Moral status denotes the very status which makes beings responsible. And as well, many theories have been presented on its limits and criteria. The most important theories related to this discussion are as follows: The theory of genetic humanity, with the criteria of ‘’ humane existence’’; the theory of moral agency, with the criteria of ‘’ moral agent’’; perception-center theory, with the criteria of ‘’ perceiving being’’; the theory of organic life, with the criteria of ‘’ living being’’; the theory of deep ecology, with the criteria of ‘’ the beings of the biosphere’’; the theory of foundation relation, with the criteria of ‘’a being possessing either social relationships or ecological ones’’. Based on the available theories, and as well, the expert Javadi Amoli’s works and views, the present paper seeks to introduce the criteria of ‘’ existence’’ as the minimum requirement of being’s moral status; and also, based on the existential gradation, it seeks to discuss and reach conclusion on the gradational nature of beings’ moral status. It appears that the limit of the moral status in this view is much extended. On the one hand, it encompasses human beings, and far superior, God and the angelic, and on the other hand, from an inferior position, it encompasses animals and even plants and in a mystical interpretation, all beings.
    Keywords: moral status, moral right, moral responsibility, existential gradation}
  • سیدعلی علم الهدی
    این مقاله در مقام پاسخ به این پرسش مهم وجودشناختی است که آیا نظریه تشکیکی بودن وجود قابلیت تبیین کثرت های عرضی میان موجودات را دارد یا خیر؟ از همین رو ابتدا نشان می دهد تشکیکی بودن در فلسفه ملاصدرا لزوما به معنای رابطه تفاضلی داشتن در امور مشکک می باشد و ثانیا مستلزم تحقق رابطه علی معلولی میان آن دو است. از همین رو رابطه تشکیکی در این فلسفه همیشه طولی است و لذا تشکیک عرضی مفهومی پارادوکسیکال و خود متناقض مانند دایره مثلث یا مربع مستطیل است. پس تحقق نسبت تشکیکی میان موجودات هم عرض منطقا محال است. لذا نظریه تشکیکی بودن وجود منطقا نمی تواند کثرت میان موجودات هم عرض مانند افراد یک نوع و یا مصادیق انواع تحت یک جنس راه توجیه نماید. همچنین در گام دوم این مقاله ادله مختلف اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی و استاد مطهری و آیت الله جوادی آملی در اثبات این که نظریه تشکیکی بودن وجود هماهنگ و سازگار با کثرت عرضی برخی موجودات است، مورد نقد واقع شده و رد می گردد.
    کلید واژگان: تشکیک, کثرت عرضی, کثرت طولی, نسبت تفاضلی, نسبت علی, معلولی, وحدت, مابه الامتیاز, مابه الاشتراک}
    This essay wants to reply to one of the most important ontological problemes that the theory of existential gradation can justify numerical manyness of beinges or not? This research at the first step will show that the gradational relationship between two things logically dependes on vertical and casual linkage waist them. So that the gradational relevance is neccessarily vertical. And so horizontal gradation is paradoxical concept like «roundel square». Therefore realization of gradational respect among horizontal beinges is impossible. Thus the theory of existential gradation cant explain numerical multiplicity of the instances of a species. In the second stage of this essay we criticize and refuse the viewpoints of Allamehe Tabatabaei، Martyr Motahari and Javadi Amoli about the coherency among the horizontal manyness of objects and the theory of existential gradation.
    Keywords: existential gradation, horizontal multiplicity, vertical manyness, casual relation, vertical, horizontal linkage (relation)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال