جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "farvahar" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «farvahar» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
این پژوهش بر آن است تا ارتباط اندیشه های باستانی سرزمین ایران را با عرفان مسلمانان نشان دهد و از بررسی ارتباط این ایدهها با سایر مکاتب سخنی نمی رود. روش این بررسی توصیفی تحلیلی و موضوعمحور است و چندان از ارتباط تاریخی این اندیشهها سخنی گفته نمی شود. همچنین برای دوری از پراکندگی بحث و پرهیز از بررسی تاریخی چرخش ایدههای عارفانه میان اهل عرفان در اینجا تنها ابنعربی بهعنوان نقطهای از عرفان نظری در میان مسلمانان گزیده شده است که ایدههای عرفانی در آن به نحوی ساختارمند در کنار هم قرار می گیرند. واژه نظری اشاره به نظری بودن این ایدهها دارد و عرفان عملی را از قلم میاندازد. در این نوشته چند انگاره کلان عرفانی که مبانی اصلی عرفان مسلمانان هستند از جمله اسماء و صفات، اعیان ثابته و عالم خیال، انسان کامل و هسته اصلی این انگاره ها یعنی وحدت وجود مورد واکاوی قرار میگیرد و پیش از آن آنچه که گمان می شود که قرین این ایدهها در فرزانش ایرانی است یعنی سخن از امشاسپندان،زروان، فروهرها و انسان نخستین بررسی خواهد شد. نتیجه ای که از این نوشته گرفته میشود این است که ارکان اصلی عرفان مسلمانان کم و بیش تفصیلی بر انگاره های فرزانش ایرانی است.
کلید واژگان: امشاسپندان. زروان. فروهر. انسان نخستین. وحدت وجود, عرفان ابن عربیin this paper, it is attempted to highlight the ancient living Iranian thoughts which have entered the Muslims’ mysticism. The current paper has a subject-oriented method and does not address the historical relations of thoughts. In other words, the purpose is not to delineate the identity of ideas. Rather, it is attempted to trace these ideas in ancient Iran. In addition, to avoid a confusion of ideas as well as a historical survey of the circulation of mystical ideas amongst the mystics, only Ibn Arabi’s mysticism (as a point of theoretical mysticism amongst the Muslims at which mystical ideas are systematically conjoined) was selected and discussed in this paper. In addition, the term ‘theoretical’ tends to omit ‘practical’ mysticism. In this paper, some of the macro-notions which are the foundations of the Muslims’ mysticism including names and attributes, immutable entities and the world of imagination, the perfect man, and the oneness of being (which is the heart of these concepts) are investigated. Before this, their parallel correspondences in Iranian philosophy, i.e. Amesha Spentas, Zurvan, Faravahars, and the primitive man are discussed. It will be concluded from all these discussions that the main foundations of the Muslims’ mysticism are more or less a exegesis to Iranian philosophy.
Keywords: Amesha Spentas, Zurvan, Farvahar, Primitive man, Oneness of Being, The mysticism of Ibn Arabi -
مفاهیم بنیادی مثل و فروهر در فلسفه افلاطون و دیانت زرتشتی از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردارند. در فلسفه افلاطون نظریه مثل با تبیین هستی به بیان اصل و منشا صور عالم مادی پرداخته است؛ چنانکه در جهان بینی زرتشتی نیز، آفرینش صورتهای این عالم، تابع صور روحانی(فروهر) آنها دانسته شده است. بسبب وجود برخی شباهتها میان این دو مفهوم کلیدی، برخی قائل به الگوبرداری افلاطون از تعالیم زرتشت بوده و آموزه مثل را آموزه یی زرتشتی دانسته اند. نوشتار پیش رو با هدف راستی آزمایی این ادعا به مقایسه این دو مفهوم پرداخته و وجوه افتراق و اشتراک هریک را در خصوص ویژگی ها و کارکردها مورد بررسی قرار داده است. چنین بنظر میرسد که تفاوتهای این دو جدی تر از آن است که نظریه الگوبرداری بآسانی قابل پذیرش باشد.کلید واژگان: افلاطون, مثل, زرتشت, فروهر, عالم مینوی, عالم مادیSome basic concepts such as the Ideas and farvahar hold a particular and precious place in Platos philosophy and the Zoroastrian religion. In Platos philosophy, the doctrine of Ideas introduces the origin of the forms of the material world through explaining the concept of being. Similarly, in the Zoroastrian worldview, the creation of the forms of this world has been considered to depend on their spiritual forms (farvahar). Because of certain similarities between these two key concepts, some believe that Plato modeled Zoroasters teachings and maintain that the doctrine of Ideas is indeed a Zoroastrian doctrine. This paper aims to verify this claim by comparing these two concepts and checking the differences and similarities between them in terms of their characteristics and functions. Apparently, the differences between them are too great to allow the easy acceptance of the modeling theory.Keywords: Plato, Ideas, Zoroaster, farvahar, heavenly world, material world
-
بررسی امکان تاثیرپذیری افلاطون از زرتشت؛ با تاکید بر آموز «مثل» افلاطون و «فروهر» زرتشتیهدف این مقاله بررسی تاثیراتی است که افلاطون از تفکر شرقی مخصوصا از شخص زرتشت پذیرفته است. هیچ انسانی را یارای آن نیست که بتواند نظامی فلسفی، بدون یاری جستن از اذهان دیگر بنیان نهد و افلاطون نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر این مسئله ثابت شود نه تنها از ارج و قرب او نمیکاهد بلکه برارزش و غنا و جامعیت آثار او نیز می افزاید. هدف نگارنده در نگارش این نوشته این است که بدور از تعصب ورزی کورکورانه نسبت به ایران باستان یا ارادت ورزی متعبدانه به یونان باستان، تاثیرپذیری افلاطون از تفکر شرقی ایرانی زرتشت را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.
کلید واژگان: افلاطون, زرتشت, مثل, فروهرThe Study of the Possibility of Zoroaster's Influence on Plato Based on Plato's " Ideas" and Zoroaster's " Farvahar"The purpose of this paper is to examine the ways Plato was influenced by Eastern philosophy, particularly by Zoroaster. No human being is ever capable of establishing a philosophical system without seeking help from others’ ideas, and Plato is no exception to this rule. If this point is proved, it will not decrease his value; rather, it will add to the value, richness, and inclusiveness of his works. Here, the writer aims to explore the effects of Zoroaster’s Eastern-Iranian philosophy far from any kind of blind favoritism for ancient Iran or biased appreciation for ancient Greece.Keywords: Plato, Zoroaster, Ideas, Farvahar
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.