به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « governance » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «governance» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا پاکدین*، علی سعیدی
    زمینه

    حکمرانی خوب و اخلاق مدار به عنوان یکی از عوامل پیشران رشد و توسعه اقتصادی در نظام پولی کشورها مطرح شده است و نظر سیاستگذاران نظام بانکداری را به منظور بهبود بهره وری و ثبات مالی به خود جلب نموده است. مقاله حاضر نیز ضمن طبقه بندی اخلاق، به بررسی کارکرد آن در رابطه بین حکمرانی و ثبات مالی بانک ها پرداخته است. به عبارت دیگر بانک های اسلامی و متعارف به ترتیب به عنوان محیط اخلاق مبتنی بر شریعت و اخلاق متعارف درنظر گرفته شد.

    روش

    روش تحقیق از نوع کمی - توصیفی- همبستگی بود . جامعه آماری پژوهش حاضر را بانک های کشورهایی تشکیل می دهد که علاوه بر بانکداری متعارف، خدمات بانکداری اسلامی را نیز به مشتریان ارایه می دهند. نمونه پژوهش شامل بانک های کشورهای امارات متحده عربی، مالزی، قطر، بحرین و اندونزی انتخاب و ایران نیز به دلیل شرایط خاص در نظام پولی به محیط پژوهش اضافه شد. روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی بود. با مراجعه به اسناد، مدارک و مطالعات کتابخانه ای، داده ها جمع آوری و با انجام آزمون آماری رگرسیون نتایج تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان می دهد در بانک هایی که اخلاق مبتنی بر شریعت حاکم است ثبات سیاسی و اثربخشی دولت با ثبات مالی رابطه معنی داری دارد. همچنین در بانک هایی که اخلاق متعارف حاکم است حاکمیت قانون و کنترل فساد با ثبات مالی رابطه معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری

    افزایش کیفیت خدمات عمومی، کاهش بروکراسی، حذف جهت دهی منابع مالی با فشارهای سیاسی و کنترل اختلافات فرقه ای به ثبات مالی بانک های اسلامی و تقویت اخلاق مبتنی بر شریعت کمک خواهد کرد. همچنین بانک های متعارف نیز با اهتمام بر خودکنترلی ذینفعان می توانند به ایجاد ثبات مالی و بهبود اخلاق سهیم باشند.

    کلید واژگان: اخلاق, ثبات مالی, حکمرانی}
    A. Pakdin*, A.Saeedi
    Background

    Good and ethical governance has been proposed as one of the drivers of economic growth and development in the monetary system of countries and has attracted the opinion of policymakers in the banking system in order to improve productivity and financial stability. The present article, while classifying ethics, examines its function in the relationship between governance and financial stability of banks. In other words, Islamic and conventional banks were considered as the environment of ethics based on Sharia and conventional ethics, respectively.

    Method

    The research method was quantitative-descriptive-correlation. The statistical population of the present study consists of banks in countries that, in addition to conventional banking, also provide Islamic banking services to customers. The research sample included banks from the United Arab Emirates, Malaysia, Qatar, Bahrain and Indonesia, and Iran was added to the research environment due to special conditions in the monetary system. The sampling method was stratified random. By referring to documents, records and library studies, data were collected and the results were analyzed by performing regression statistical test.

    Results

    The results show that in banks where Sharia-based ethics prevail, political stability and government effectiveness have a significant relationship with financial stability. Also, in banks where conventional ethics prevail, the rule of law and the control of corruption have a significant relationship with financial stability.

    Conclusion

    Increasing the quality of public services, reducing bureaucracy, eliminating the direction of financial resources through political pressures and controlling sectarian differences will help the financial stability of Islamic banks and strengthen Sharia-based ethics. Conventional banks can also contribute to financial stability and improve ethics by focusing on stakeholder self-control.

    Keywords: Ethics, Financial stability, Governance}
  • امین الله صمدی، ابوالفضل جعفرقلیخانی*، محمدرضا یوسفی

    در قوانین ما واژه خصوصی سازی تعریف نشده است. خصوصی سازی یک مفهوم پیچیده و مبهم و دارای ابعاد و آثار مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و حقوقی است.قبل و بعد از انقلاب رویکرد قانون گذار ما به سمت غلبه دادن مالکیت عمومی و دولتی بر مالکیت خصوصی بوده است.اما رفته رفته به دلایل متعدد ازجمله داخلی و خارجی وبه جهت جلوگیری از انحصار بخش عمومی و دولتی، رکود جامعه ، کوچک نمودن دولت ، بها دادن به بخش خصوصی و راه یابی به بازار اقتصاد جهانی به خصوصی سازی توجه بیشتری گردید. مصادیق عینی و بارز این رویکرد اصل 44 قانون اساسی و برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اول الی ششم جمهوری اسلامی ایران می باشد. مهم ترین هدف خصوصی سازی در اکثر کشورها افزایش کارآیی بنگاه ها و بهینه سازی تخصیص منابع بوده است .بها دادن به خصوصی سازی، در واقع تکمیل مالکیت دولتی و عمومی می باشد.این هم پوشانی می تواند خلاها و موانع موجود را رفع نموده و از همه استعدادها و قابلیت های ملی تواما استفاده گردد. بابررسی وضع موجود، شواهد و آمارها حاکی از عملکرد نامناسب دولت در خصوصی سازی بوده است. افزایش اندازه دولت ، کاهش روند ارزش سهام واگذار شده به بخش خصوصی در سال های اخیرو عدم واگذاری مدیریت به بخش خصوصی درست در جهت عکس فرآیند خصوصی سازی و از نقاط ضعف اجرای قانون اصل 44 قانون اساسی می باشد. دراین جستار ازطریق روش مطالعه ی کتابخانه ای وبه صورت نظری به بررسی ارزشی - حقوقی رویکرد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به فرایند ومفهوم خصوصی سازی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: نگاه ارزشی, اصالت اخلاقی, حاکمیت, مالکیت, خصوصی سازی, خصولتی ها}
    Aminallah Samadi, Abolfazl Jafargholikhani*

    The term “privatization” has not been defined in our laws. Privatization is a complicated and vague concept featuring various political, social, economic and legal aspects and outcomes. Before and after the Islamic Revolution, our legislator’s approach has been towards the domination of public and state ownership. But, a larger deal of attention was gradually paid to privatization due to numerous reasons such as domestic and foreign factors including the prevention of public and state sectors’ monopoly, stagnation of the society, downsizing of the government, valuing the private sector and entry to global trade and markets. The objective and distinct examples of such an approach is the Act 44 of the constitution and Islamic Republic of Iran’s first to sixth economic, social and cultural development plans. The most important objective of privatization has been enhancement of the entities’ efficiency and optimization of resource allocation in the majority of the countries. Valuing the privatization is in fact supplementing the state and public proprietorship. Such an overlap can remove the gaps and impediments and concomitantly put into effect all the national talents and competencies. The present study aims at elaboration of the adopted by value – legal analysis of Islamic Republic of Iran’s governance approach towards the process and concept of privatization.

    Keywords: Governance, ownership, privatization, Value, act 44 of the constitution, quasi-governmental}
  • رسول حکمی شلمزاری*، مهدی امیدی

    امنیت سیاسی از منظر فقهی به معنای «اطمینان و آرامش بازیگران، جهت دریافت حقوق سیاسی و انجام تکالیف سیاسی برای نیل به سعادت دنیا و آخرت» است، که با شاخص های مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرد. شاخص های امنیت سیاسی، در واقع ملاک های ارزیابی میزان بهره مندی جامعه از امنیت سیاسی نسبت به مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب، جهت طراحی راهبردهای متناسب و شناسایی نوع تکلیف است. ازاین رو آنچه با روش توصیفی تحلیلی از فقه امامیه حاصل می شود این است که امنیت سیاسی در جامعه اسلامی با شاخص هایی همانند: وجود حکومت، رهبری عادل، ثبات و مشارکت در جامعه، ملاک ارزیابی قرار می گیرد.

    کلید واژگان: شاخص, امنیت سیاسی, حکومت, رهبر عادل, ثبات داخلی و مشارکت}
    Rasool Hakami, Shalamzari *, Mahdi Omidi

    According to Fiqh, political security means "the tranquility and peace of influential figures” to gain political rights and perform political duties to achieve prosperity in this world and the hereafter. It can be measured by various indices. Political security indices are, in fact, the criteria of assessing the extent of the benefit a community gets from political security while comparing current situation with the ideal situation in order to design appropriate strategies and identify the type of duty. Therefore, the research findings which are based on a descriptive-analytical method show that according to Imamiyyah Fiqh, political security in Islamic society is measured by such criteria as: existence of government, just leadership, stability and public participation in social activities.

    Keywords: criteria, political security, governance, just leader, internal stability, participation}
  • ناصر توره*، مرتضی مرادی، کامران جباری
    زمینه

    یک از عوامل مهم در کاهش بهره وری در درون سازمانها، رفتار های ضد شهروندی و غیر مولد است که عوامل مختلفی بر آن اثر   می گذارند. هدف این مقاله تبیین رابطه فرهنگ سازمانی با رفتار ضد شهروندی در واحدهای دانشگاه پیام نور جنوب استان آذربایجان غربی است که در این میان به نقش متغیر های میانجی گر ظرفیت سازمانی و حکمرانی اشاره خواهد شد . 

    روش

    در مطالعه حاضر روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژ وهش شامل کارکنان واحدهای دانشگاه پیام نور جنوب استان آذربایجان غربی 260 نفر بود. تعداد 159 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها  علاوه بر آمار توصیفی، از آماراستنباطی و مدل تحلیل مسیر و نرم افزار لیزرل استفاده شد. 

    یافته

    بر اساس خروجی نرم افزار و اعداد معناداری، یافته ها نشان داد که؛ بین متغیرهای فرهنگ سازمانی با ظرفیت سازمانی و شایستگی اخلاقی  و حکمرانی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین بین شایستگی اخلاقی و ظرفیت سازمانی با حکمرانی رابطه مثبت  و معنی دار وجود دارد و بین شایستگی اخلاقی و حکمرانی با رفتار ضد شهروندی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد.  اما بین ظرفیت سازمانی با حکمرانی  و رفتار ضد شهروندی رابطه منفی و غیر معنی دار مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

    بر اساس تحلیل داده ها، میزان توسعه شایستگی اخلاقی بر پایه فرهنگ سازمانی می تواند  به خلق ظرفیت راهبردی و تقویت حکمرانی در پیشگیری از رفتارهای ضد شهروندی کمک کند.

    کلید واژگان: شایستگی اخلاقی, رفتار ضد شهروندی, ظرفیت سازمانی, حکمرانی}
    Background

    One of the most important factors in reducing utilities in organizations is the anti-citizenship and non-productive behaviors that varieties of factors influence on it. This article aims to explain the relationship between organizational cultures with anti-citizenship in Payam–e-Noor University in south west of Azerbaijan province.

    Method

    This research is a descriptive-correlation survey. Population of the study includes all staffs of Payam-e-Noor University in south west of Azerbaijan (N=260). 159 subjects were selected though simple sampling. Data were gathered by questionnaire. Data were analyzed by using path analyzing model and using LISREL software.

    Results

    The findings showed a significant relationship between organizational culture and organizational capacity and competence and governance. Also, there was a positive and significant relationship between moral competence and organizational capacity with governance. There is a negative and significant relationship between moral competence and Anti-citizenship. There is a negative and significant relationship between organizational capacity and anti-citizenship.

    Conclusion

    Based on data analysis, the level of moral competence development based on organizational culture can help to create strategic capacity and strengthen governance in preventing anti-citizenship behaviors.

    Keywords: Ethical competence, Anti-citizenship behavior, Organizational capacity, Governance}
  • سید احمد حبیب نژاد*، محمد منصوری
    جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نظریه ای دینی شکل گرفت و قانون اساسی آن نیز بر پایه های مفاهیمی دینی مانند توحید، عدالت، امامت و معاد تدوین شد. از سوی دیگر قانون اساسی بستر تنظیم نهادهای بنیادین و ارزش های اولین و تضمین کننده آزادی های شهروندان است. هرچند در نگاه اول قانون اساسی سندی حقوقی محسوب می شود و دارای کارکردهایی از جنس هنجارهای قانونی است، شاهد حضور و بروز آموزه های اخلاقی (که اغلب از جنس آموزه های اخلاقی در دین هستند) در این سند برتر هستیم. این آموزه ها هم به عنوان شروطی برای زمامداران تلقی و هم تحدیدی بر صلاحیت آنان محسوب می شود و هم معیاری برای ارزیابی زمامداری. در این مقاله برآنیم تا با رویکردی اخلاقی، هم به اصل فلسفه وجودی قانون اساسی و هم به اصول مندرج در آن نگاهی بیفکنیم و نشان دهیم که آموزه های اخلاقی هم به طور صریح و هم غیرصریح در قانون اساسی جاری بوده و به عنوان پشتوانه ای در درون آن ساری است و حتی می توان تفسیری اخلاقی از نهادهایی مانند قانون اساسی و تفکیک قوا بیان کرد.
    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق دینمدار, تحدید قدرت, زمامداری, قانون اساسی}
    Seyed Ahmad Habibnezhad *, Mohammad Mansori
    The Islamic Republic of Iran was established based on a religious theory and its constitution was also developed based on religious concepts such as the Unity of God, Justice, Imamat, and Resurrection. On the other hand, the constitution sets the ground for the organization of the essential institutions and primary values, and guarantees the citizens’ freedoms. Although at first glance the constitution is considered a legal document with legally normative functions, we can now see the appearance of ethical points – mostly religion-based – in this supreme document. These ethical points can be considered as conditions for the rulers, a clarification of their required qualifications, and standards for the evaluation of their governance. Adopting an ethical approach, the article at hand aimed at investigating the basic existential philosophy of the constitution as well as the principles mentioned in it, and tried to show that ethical teachings exist explicitly and implicitly in the constitution of the Islamic Republic of Iran and continue to support it. It is even possible to give in an ethical interpretation of institutions such as the constitution and the separation of powers.
    Keywords: Constitution, Ethics, Religious Ethics, Limitation of power, Governance}
  • سید علیرضا طباطبایی*، عباس کعبی نسب

    «حکم رانی فضای مجازی» از موضوعاتی است که به تازگی در علم سیاست و حقوق وارد شده است. حکم رانی فضای مجازی موجود، که در بستر اینترنت جهانی سامان یافته، یکی از مباحث پرچالش دنیای معاصر است. سرشت مکتبی نظام جمهوری اسلامی ایران می طلبد تا با نظر به شالوده های فقه اسلام، وظایف حکومت اسلامی در حکم رانی فضای مجازی ترسیم گردد. اصول قانون اساسی، برگرفته از فقه پویای اسلام، حاکی از آن است که نظام جمهوری اسلامی وظایفی برعهده دارد؛ همچون: نفی هرگونه سلطه پذیری، طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ بیگانگان، تامین خودکفایی در زمینه علوم و فنون و صنعت، و ایجاد محیط مناسب برای رویش فضایل اخلاقی. این پژوهش با روش «توصیفی تحلیلی« و «اجتهادی» در مقام تبیین آن است که با توجه به چیرگی بیگانگان بر فضای مجازی اینترنت محور، که در دو بستر «ساختار» و «محتوا» ترسیم می شود، قاعده «نفی سبیل» که در فقه اسلام و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازتاب یافته است، تکالیف گرانی را بر دوش نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با این پدیده نوظهور می گذارد که از جمله آنها، آفرینش شبکه ملی اطلاعات و پی ریزی نظام امامت و امت از راه هم افزایی با دیگر کشورهای اسلامی است.

    کلید واژگان: فضای مجازی, اینترنت, شبکه ملی اطلاعات, حکم رانی, نفی سبیل, وظایف حکومت اسلامی, امامت و امت}
    Seyyed Alireza Tabatabaee, Abbas Ka'abinasab

    The governance of cyberspace is one of the newly added topics to the political science and law. The governance of existing cyberspace, which is organized in the bed of the global internet, is one of the most challenging issues of the contemporary world. The religious nature of the Islamic Republic of Iran requires that, to propose the duties of the Islamic government in the management of cyberspace with regard to the foundations of Islamic jurisprudence. The principles of the constitution, derived from the dynamic Islamic jurisprudence, indicate that the Islamic Republic system has duties; such as: denial of domination, rejection of colonialism totally, prevention of the penetration of aliens, providing the conditions for self-sufficiency in the fields of science, technology and industry and creating suitable conditions for the growth of moral virtues. Using a descriptive-analytical and Ijtehadi method, and given the dominance of the aliens on cyberspace in two platforms of structure and content, this paper seeks to study the important duties of the Islamic Republic system towards this new phenomenon such as, creating the national information network, establishing the system of Imamate and the Ummah through co-operation with other Islamic countries, under the light of the juridical rule of "nafy al-sabil" (denying the domination of unbelievers over believers) and the constitutional principles of the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Cyberspace, internet, national information network, governance, denying the domination of unbelievers over believers, duties of Islamic government, Imamate, Ummah}
  • عبدالمطلب عبدالله
    سعادت از مفاهیم کلیدی در اندیشه فلاسفه و بخصوص حکمای اسلامی است و از فلاسفه یونان باستان گرفته تا ادیان توحیدی و دین اسلام به مقوله سعادت آدمی پرداخته اند. از منظر غالب فلاسفه، هدف سیاست و تشکیل حکومت، نیل به سعادت است؛ هرچند در تعریف سعادت تعاریف متفاوتی ارائه شده است. در این مقاله تلاش شده جایگاه سعادت در اندیشه علامه طباطبایی بعنوان یک فیلسوف و مفسر برجسته معاصر مورد بررسی قرار گیرد. از دیدگاه علامه طباطبایی جامعه یی به سعادت دست می یابد که حرکتش در مسیر فطرت انسانی و نظام آفرینش باشد. دین که از طرف خداوند تشریع شده تفصیل فطرتی است که بصورت اجمال آن را در درون خود مییابیم؛ بنابرین دین اسلام ملاک تشخیص ایمان و عمل صالح است. از اینرو، جامعه یی به سعادت دنیوی و اخروی میرسد که دین منطبق با فطرت بر آن حکومت کند.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, حکومت دینی, سعادت, فطرت, حاکمیت, اسلام}
    Abdolmotalleb Abdollah
    Happiness is one of the key terms used by philosophers, in general, and by Islamic sages, in particular. From ancient Greek philosophers to the thinkers advocating monotheistic religions and Islamic philosophers, all have dealt with the issue of human happiness. In the view of the majority of philosophers, the ultimate goal of politics and establishing a government is attaining happiness. However, this concept has been defined differently by different thinkers. In this paper, the author has tried to explore the place of happiness in the philosophy of ‘Allamah Tabataba’i, the distinguished contemporary philosopher and interpreter of the Qur’an. In his view, a society attains happiness when it moves in the line of human primordial nature (fitrah) and the system of creation. A religion which has been sanctioned by God is the extension of a detailed primordial nature which exists in our nature. Thus religion – Islam – is the criterion for distinguishing faith and good deed. Accordingly, a society will attain worldly and otherworldly happiness if it is ruled by a religion which conforms to Man’s primordial nature.
    Keywords: Allamah Tabatabai, religious government, happiness, primordial, nature (fitrah), governance, Islam}
  • جلال درخشه، جبار شجاعی
    حکم رانی خوب الگوی جدیدی برای توسعه پایدار انسانی است تا به موجب آن جوامع بتوانند از همه توان مندی های خود در توسعه همه جانبه استفاده کنند. جامعه مدنی مستحکم به هم راه دولتی پویا، قوی و توسعه خواه می تواند زمینه های ایجاد حکم رانی خوب و در نتیجه توسعه همه جانبه را با کم ترین زیان و آسیب ممکن به پیش ببرد. محققان شش عامل را برای تحقق «حکم رانی خوب» لازم دانسته اند که عبارت اند از: قانون گرایی، شفافیت، مسئولیت و پاسخ گویی، کارایی و اثربخشی، مشارکت طلبی، عدالت محوری، فسادستیزی و رفق و مدارا. در همین راستا، در پژوهش حاضر می کوشیم تا با کاوش در سیره عملی و نظری امام علی (ع) شاخص های حکم رانی خوب را با روش توصیفی تحلیلی استخراج کنیم و مورد بررسی و سنجش قرار دهیم.
    کلید واژگان: امام علی (ع), حکم رانی, سیره عملی, دولت, سیاست}
    Jalal Darakhsheh, Jabbar Shojaei
    Good governance is a new pattern for a stable human development which empowers societies to utilize their capabilities for a comprehensive development. Civil society along with a dynamic, powerful and expansionist state could further the basis of developing good governance and therefore comprehensive development with the least possible damage. Scholars have postulated six factors for the realization of “Good Governance” including: Legalism, transparency, accountability, efficiency and effectiveness, partnership seeking, justice-orientedness, anti-corruption, lenience and toleration. In this regard, this research tries to extract, review and evaluate the indices of good governing by probing in the practical and theoretical tradition of Imam Ali (A.S.) using descriptive-analytical method.
    Keywords: Key terms: Imam Ali (A.S.), Governance, practical tradition, state, politics}
  • مهدی اکبری، امیررضا اشرفی، حسین ارجینی
    یکی از مسائل اساسی در فلسفه سیاسی اسلام، مولفه های مشروعیت حاکمیت است. مراد از «مشروعیت» در این نوشتار، توجیه عقلانی «اعمال سلطه و اطاعت»، و مراد از مولفه های آن عناصری است که به موجب آن، حاکم یا حاکمان یک جامعه از حق صدور فرمان و اطاعت برخوردار می شوند. با توجه به اینکه حاکمیت الهی در دو حوزه تکوین و تشریع در سراسر قرآن تبیین شده است، در این پژوهش، به روش تفسیر موضوعی به واکاوی این موضوع در آیات قرآن اقدام شده و عناصری همچون «برتری ذاتی»، «سلطه و مالکیت حقیقی»، «علم خطاناپذیر»، و «حق تصرف در قلمرو حکومت»، که ازجمله مولفه های حق حاکمیت در نگاه قرآن است، بررسی شده است.
    کلید واژگان: مشروعیت, حاکمیت, فلسفه, مالکیت, سلطه, علم, حکومت}
    Mahdi Akbari, Amirreza Ashrafi, Hossein Arjini
    One of the fundamental issues of political philosophy in Islam is the question of components of legitimacy of sovereignty. In this paper, “legitimacy” means rational justification of “exerting authority and obedience” and its components means the elements according which a ruler or rulers of a society enjoy the right of issuing a command and of being obeyed. Given the fact that divine sovereignty is explained in terms of creation and legislation in the Holy Quran, the present paper, using a thematic interpretation method, refers to the Quranic verses and reviews such elements as “inherent superiority”, “real authority and ownership”, “infallible science”, and “the right of manipulation in the realm of government” which are, according to the Quran among the components of the right of sovereignty.
    Keywords: legitimacy, sovereignty, philosophy, ownership, authority, science, governance}
  • محمدصادق بهشتی*
    ابن سینا از شخصیت های برجسته فکری جهان اسلام است که همواره تلاش کرده نظریات فلسفی خود را با نگرش اسلامی سازگار کند. درواقع در بسیاری از عقاید فلسفی، دین اسلام الهام بخش وی بوده است. حکومت مطلوب در اندیشه او با وجود پیامبر تحقق می یابد و به همین دلیل وی برای توضیح ضرورت استمرار حکومت اسلامی، نظریه خلافت و امامت منصوص را مطرح می نماید. آنگاه در صورت فقدان امام و خلیفه منصوص به سراغ بیان نقش فقهای جامع الشرایط می پردازد. نوشتار پیش رو، با نگاهی تحلیلی به آرای ابن سینا در این زمینه و نتایج حاصل از آن پرداخته است.
    کلید واژگان: حکومت, ولایت, ابن سینا, حکمت, اسلام}
    Mohammadsadeq Beheshti*
    Avicenna is one of the prominent thoughtful characters of the Islamic world who has always attempted to make his philosophical theories compatible with Islamic teachings. In fact, Islam has been a source of inspiration for him in many of his philosophical ideas. He believes that desirable governance would be realized along with the presence of prophet; therefore, in order to explain the necessity of Islamic governance, he proposes the theory of text-based raised caliphate and imamate. Then, provided that a text-based raised imam or caliph is not presented, he discusses the role of the jurists of full needed qualifications. Having an analytic view, the paper attends to Avicenna’s idea in this filed as well as its achieved results.
    Keywords: governance, wilayat, Avicenna, wisdom, Islam}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال